En Donner zou maar willen dat we tot ons 70e moeten doorwerkenquote:AMSTERDAM - Oudere werknemers hebben het zwaarder op de Nederlandse arbeidsmarkt dan allochtonen en vrouwen. Een op de vier Nederlanders heeft op het werk weleens meegemaakt dat werknemers zijn afgewezen omdat ze te oud zijn. De kans om op leeftijd te worden gediscrimineerd is vier keer zo groot als op geslacht en afkomst.
Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van onderzoeksbureau Intelligence Group. Volgens tweederde van de ondevraagden begint leeftijdsdiscriminatie vooral vanaf 36 jaar. Een op de drie ziet het ook al gebeuren bij mensen jonger dan 36. Het gaat hierbij om discriminatie bij het (niet) aannemen van kandidaten (20%), bij het uitnodigen van sollicitanten (16%), bij de beloning van werknemers (15%) en bij doorgroeimogelijkheden (11%).
Discriminerende werkgevers schrijven in bepaalde beroepsgroepen soms wel 50 tot 70 procent af van hun arbeidspotentieël. Volgens Intelligence Group is dat een luxe die niemand zich in deze tijd kan veroorloven. Door de krapte op de arbeidsmarkt kan in de komende jaren juist winst behaald worden met het binnenhalen en behouden van ervaren werknemers en niet met het aantrekken van jonge starters.
bron http://www.telegraaf.nl/b(...)p_werk__.html?p=13,1
Zoals je hier kunt lezen doet de markt zelf het werk al deels; door het inzinken van de groei van de Nederlandse beroepsbevolking ontstaat er langzaamaan een tekort aan arbeidskrachten. Zodra bedrijven met een dergelijk selectief beleid met veel vacatures komen te zitten, zullen ze ofwel schade lijden bij hun bedrijfsprocessen, ofwel hun personeelsbeleid moeten herzien. Ik denk zelfs dat bedrijven die vooruitziend zijn en nu al actief een personeelsbeleid gaan voeren dat gericht is op ouderen, in de toekomst een zekere voorsrong zullen hebben op bedrijven die dat niet doen.quote:Discriminerende werkgevers schrijven in bepaalde beroepsgroepen soms wel 50 tot 70 procent af van hun arbeidspotentieël. Volgens Intelligence Group is dat een luxe die niemand zich in deze tijd kan veroorloven. Door de krapte op de arbeidsmarkt kan in de komende jaren juist winst behaald worden met het binnenhalen en behouden van ervaren werknemers en niet met het aantrekken van jonge starters.
Haha.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 13:58 schreef Reya het volgende:
[..]
Zoals je hier kunt lezen doet de markt zelf het werk al deels; door het inzinken van de groei van de Nederlandse beroepsbevolking ontstaat er langzaamaan een tekort aan arbeidskrachten. Zodra bedrijven met een dergelijk selectief beleid met veel vacatures komen te zitten, zullen ze ofwel schade lijden bij hun bedrijfsprocessen, ofwel hun personeelsbeleid moeten herzien. Ik denk zelfs dat bedrijven die vooruitziend zijn en nu al actief een personeelsbeleid gaan voeren dat gericht is op ouderen, in de toekomst een zekere voorsrong zullen hebben op bedrijven die dat niet doen.
waarom denk jij dat je nu zo welvarend bent. Omdat alle ondernemers optimaal hun bedrijf proberen te runnen.quote:Nee, het gaat steeds om te gaan tot de laatste cent winstmaximalisatie.
Een oude werknemer aannemen is niet zo sexy.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:07 schreef TubewayDigital het volgende:
raar, waarom zou je discrimineren op leeftijd, daar rept het artikel geen woord over.
geloof je het zelfquote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een oude werknemer aannemen is niet zo sexy.
wat ik er van denk? dat jij ons hier zit te fokken, want dit soort linkse praat hoor je zelfs bij de SP niet meerquote:Stelling: politiek moet werkgevers een ook hard aanpakken.
Voorstel: elk bedrijf met meer dan 50 werknemers moet een representatie personeelsbestand hebben. Een afspiegeling van de regionale bevolking. Hoe mee ze daarvan afwijken, des te hoger de winstbelasting.
Hoe denkt u daarover ?
Dat geeft te denken. In ieder geval verrechtst de hele samenleving tot een knetterharde maatschappij.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:11 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
wat ik er van denk? dat jij ons hier zit te fokken, want dit soort linkse praat hoor je zelfs bij de SP niet meer
quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Bedrijven willen liever met jongeren geassocieerd worden. Met jong dynamisch en snel
Dat gaat echt niet opschieten. Hoe wil je dat doen? Hogeropgeleiden dwingen vuilnisman te worden, advocatenkantoren moeten 60 jarige muloers aannemen?quote:Op woensdag 6 augustus 2008 12:50 schreef EchtGaaf het volgende:
Stelling: politiek moet werkgevers een ook hard aanpakken.
Voorstel: elk bedrijf met meer dan 50 werknemers moet een representatie personeelsbestand hebben. Een afspiegeling van de regionale bevolking. Hoe mee ze daarvan afwijken, des te hoger de winstbelasting.
Waarop baseer jij deze aanname?quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik denk dat politiek de grenzen verder zullen openen voor gastarbeiders. Kunnen ze het jonge grut uit het buitenland laten komen. Want nu ook al gebeurt.
Waarop baseer jij deze aanname?quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:08 schreef EchtGaaf het volgende:
Bedrijven willen liever met jongeren geassocieerd worden. Met jong dynamisch en snel
Verharding van de maatschappij en verrechtsing zijn twee dingen die niet altijd met elkaar te maken hebbenquote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:12 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat geeft te denken. In ieder geval verrechtst de hele samenleving tot een knetterharde maatschappij.
Maar dat willen we toch ook zo graag?
Ik weet niet of dat nou zoveel boeit op een accountantskantoor o.i.d.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
definieer "hard".quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat geeft te denken. In ieder geval verrechtst de hele samenleving tot een knetterharde maatschappij.
Maar dat willen we toch ook zo graag?
Een sexy accountant... Sinds wanneer bestaat die?quote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:29 schreef Monolith het volgende:
Ik weet niet of dat nou zoveel boeit op een accountantskantoor o.i.d.
Het is juist de ervaring waardor je meerwaarde voor jezelf kunt creeëren.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Tsja, oudere werknemers zullen wel duurder zijn, anders zie ik geen reden om ze te ontslaan, vaak hebben ze namelijk wel veel ervaring. Zolang oudere werknemers minder aantrekkelijk zijn dan jongere werknemers zul je deze tendens blijven houden, zeer nadelig voor de oudere werknemers. Voor hen moet het mogelijk worden om goedkoper te gaan werken. Ook de situatie waarin een werkgever verantwoordelijk is voor zieke werknemers moet worden afgeschaft, de werkgever moet alleen nog de ziektekosten betalen als de werkgever wist dat hij ziek zou worden van het werk en het de werknemer toch liet uitvoeren (asbest etc.).
linkquote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een sexy accountant... Sinds wanneer bestaat die?
Kijk, je moet al buiten Nederland kijken om er één te vinden.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:16 schreef DiRadical het volgende:
Twas een snelle google actie en ze zag er op het eerste gezicht wel aardig uit.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kijk, je moet al buiten Nederland kijken om er één te vinden.![]()
Uitzondering die de regel bevestigt wellicht. Ze ziet er leuk uit, maar wie weet is ze zo saai dat ze de veeg nog steeds niet waard is.
Dus als ik een hoerenkast begin moet ik 50-50 man en vrouw hebben? Evenveel jonge mokkeltjes als bejaarden?quote:Op woensdag 6 augustus 2008 12:50 schreef EchtGaaf het volgende:
Hoe denkt u daarover ?
En je bent ook verplicht 55+ers aan te nemen, alsmede wat homosexuelen en gekleurden, die natuurlijk allemaal volgens een CAO betaald worden.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 19:21 schreef Napalm het volgende:
[..]
Dus als ik een hoerenkast begin moet ik 50-50 man en vrouw hebben? Evenveel jonge mokkeltjes als bejaarden?
Laat de markt zn werk doen.
Zeg dat maar tegen die rechtse lui. Nee, die worden echt niet met rust gelaten. Deden ze dat maar, dan was er ook gene probleem. Maar de hypocrisie bij die lui druip van alle kanten eraf.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 18:52 schreef sneakypete het volgende:
Echtgaaf bedank vooral je zelf en de politici die je zo van harte steunt in hun kruistocht tegen het ondernemerschap.
Gedwongen lonen, hoge belastingen, scheve arbeidsvoorwaarden, ziektewet, ontslagrecht, dat zijn de werkelijke redenen van ouderenwerkloosheid.
Dingen waar jíj voor bent. Wees dus reeël en accepteer maar gewoon dat 40+ers met een lagere opleiding gedwongen thuiszitten, ach, ze worden tenminste niet uitgebuit
Er zullen altijd aparte bedrijven zijn, die een uitzonderingspositie behoeven. Geld bij iedere wet die je maakt.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 19:21 schreef Napalm het volgende:
[..]
Dus als ik een hoerenkast begin moet ik 50-50 man en vrouw hebben? Evenveel jonge mokkeltjes als bejaarden?
Laat de markt zn werk doen.
Dat wordt een wet met een HOOP uitzonderingen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:02 schreef EchtGaaf het volgende:
Er zullen altijd aparte bedrijven zijn, die een uitzonderingspositie behoeven. Geld bij iedere wet die je maakt.
Een ander voorbeeld is het magazijn waar ik werk, waar je dus echt niet kunt werken als je fysiek nogal zwak bent, omdat je dan het werk niet kunt doen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Er zullen altijd aparte bedrijven zijn, die een uitzonderingspositie behoeven. Geld bij iedere wet die je maakt.
Alle beschermde wetgeving afschaffen. Dan nemen werkgevers ineens wel ouderen en gehandicapten aan?quote:Op woensdag 6 augustus 2008 18:52 schreef sneakypete het volgende:
Echtgaaf bedank vooral je zelf en de politici die je zo van harte steunt in hun kruistocht tegen het ondernemerschap.
Gedwongen lonen, hoge belastingen, scheve arbeidsvoorwaarden, ziektewet, ontslagrecht, dat zijn de werkelijke redenen van ouderenwerkloosheid.
Dingen waar jíj voor bent. Wees dus reeël en accepteer maar gewoon dat 40+ers met een lagere opleiding gedwongen thuiszitten, ach, ze worden tenminste niet uitgebuit
Valt wel mee hoor.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:04 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat wordt een wet met een HOOP uitzonderingen.
Waarschijnlijk een stuk sneller dan nu.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:05 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Alle beschermde wetgeving afschaffen. Dan nemen werkgevers ineens wel ouderen en gehandicapten aan?
Een bedrijf heeft vaak wel meer afdelingen dan 1 magazijn alleen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:04 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Een ander voorbeeld is het magazijn waar ik werk, waar je dus echt niet kunt werken als je fysiek nogal zwak bent, omdat je dan het werk niet kunt doen.
Ook vrijstellen?
Dat laatste is echt wel betaalbaar qua premies als je het verzekeringsstelsel privatiseert? Neuh, bedrijven hebben geen winstdoelstellingenquote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:06 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Waarschijnlijk een stuk sneller dan nu.
Mensen die dan in theorie nuttig kunnen zijn voor een bedrijf, maken veel meer kans dan nu.
En echt gehandicapte mensen moeten niet werken, die moeten genieten van de uitkering die ze ontvangen van hun verzekeraar tegen arbeidsongeschiktheid.
Ik werk in een logistiek bedrijf, bij m ij is er maar 1 afdeling en een kantoortje (ca 10 medewerkers) waar je alleen kunt werken met MBO logistiek of hoger.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:07 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een bedrijf heeft vaak wel meer afdelingen dan 1 magazijn alleen.
En dan nog. Er zijn vrouwen genoeg die fysiek sterk zijn. En bovendien, er zijn hulpmiddelen genoeg vandaag de dag die het zware meestal goed kunnen ondervangen. Er zijn vrouwen genoeg die ook fysiek werk doen. Dus ook magazijnwerk.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:09 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik werk in een logistiek bedrijf, bij m ij is er maar 1 afdeling en een kantoortje (ca 10 medewerkers) waar je alleen kunt werken met MBO logistiek of hoger.
Advocatenkantoor, gemeente reiniging, stewardessen, piloten, brandweermensen, politie, barpersoneel, ... moet ik nog even doorgaan EG?quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:06 schreef EchtGaaf het volgende:
Valt wel mee hoor.
nu betaal je er ook voor, alleen als straks de VVD 100 zetels krijgt kun jij fluiten naar je oude dag.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:09 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat laatste is echt wel betaalbaar qua premies als je het verzekeringsstelsel privatiseert? Neuh, bedrijven hebben geen winstdoelstellingen![]()
Zoniet ga je naar de rechter, bovendien maak je het schandaal bekend bij de consumentenbond, die een heel stuk schrijft over dat klote-CZ dat een bouwvakker in een rolstoel arbeidsgeschikt heeft verklaard.quote:En jij denkt dat iemand zomaar een uitkering krijgt van een verzekeringsmaatschappij als zij zelf over de toekenningen gaan?
Ik zie heel het probleem niet.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:11 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Advocatenkantoor, gemeente reiniging, stewardessen, piloten, brandweermensen, politie, barpersoneel, ... moet ik nog even doorgaan EG?
Dat verklaart een hoop.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Vb: politie heeft al lang het doel om een afspiegeling van de maatschappij te zijn.
Ik denk dat je blauw zou betalen aan premies voor werknemers verzekeringen zou betalen. Want de winsten moeten immers dan worden opgehoest. Gratis geld bestaat niet.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:12 schreef sneakypete het volgende:
[..]
nu betaal je er ook voor, alleen als straks de VVD 100 zetels krijgt kun jij fluiten naar je oude dag.
Ja, dan ga je maar naar de rechter. Ik denk dat die het heel druk gaan krijgen met mensen die een beroep doen op hun verzekering en mensen in de kou laten staan.quote:Zoniet ga je naar de rechter, bovendien maak je het schandaal bekend bij de consumentenbond, die een heel stuk schrijft over dat klote-CZ dat een bouwvakker in een rolstoel arbeidsgeschikt heeft verklaard.
In het magazijn werken dan ook vrouwen, allochtonen, 50+ers en ex-gedetineerden, hier krijgen ze allemaal een kans, zonder overheidsdwang.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
En dan nog. Er zijn vrouwen genoeg die fysiek sterk zijn. En bovendien, er zijn hulpmiddelen genoeg vandaag de dag die het zware meestal goed kunnen ondervangen. Er zijn vrouwen genoeg die ook fysiek werk doen. Dus ook magazijnwerk.
Omdat die takken niet betaald worden uit diefstal.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zie heel het probleem niet.
Vb: politie heeft al lang het doel om een afspiegeling van de maatschappij te zijn. Waarom zou dat bij de overige takken die je noemt niet kunnen?
Kijk eens aan. Een zekere evenwichtige opbouw is dus wel mogelijk. Als alle bedrijven, of een aanzienlijk meerderheid dit goede voorbeeld zouden volgen, dan was er ook geen probleem.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:17 schreef sneakypete het volgende:
[..]
In het magazijn werken dan ook vrouwen, allochtonen, 50+ers en ex-gedetineerden, hier krijgen ze allemaal een kans, zonder overheidsdwang.
Dossier bijhouden. Gesprekken houden en notuleren. Je kan er altijd vanaf, wat betreft de mensen die de kantjes eraf lopen.quote:Wel erg jammer dat sommige mensen de kantjes eraf lopen tegen een nogal hoog loon in verhouding tot de hoeveelheid koffie die ze drinken. Ontslaan? Dat kost een fortuin. Streng toespreken? 2 weken in de ziektewet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |