Waar heb ik falsificatie als wetenschappelijke onderzoeksmethode verworpen? Ik heb de falsifieerbaarheidsverplichting verworpen. Daar houdt het ook bij op, hoor.quote:Op zondag 3 augustus 2008 17:42 schreef LB06 het volgende:
Ik vind het uitermate curieus dat je falsificatie verwerpt als wetenschappelijke onderzoeksmethode en tegelijkertijd dat gegeven gebruikt om je godshypothese te onderbouwen. Je onderbouwt je stelling met een argument dat je net zelf ongeldig hebt verklaard.
Daar heb ik al op geantwoord. Een stelling en haar tegengestelde stelling kunnen gelijktijdig wetenschappelijk juiste alternativen zijn, simpelweg, omdat men er niet in slaagt van een van beide stellingen te verwerpen.quote:En daarnaast, wat dacht je van de antagonist van de godshypothese? Die stelling is volgens jouw regels ook geldig tot het tegendeel is bewezen. En dat, mijn beste, is een tegenstelling.
Neen. Een hypothese is juist zolang er geen waarneming bestaat die ze tegenspreekt.quote:Op zondag 3 augustus 2008 18:14 schreef jeroen25 het volgende:
Een hypothese is niet juist tot het tegendeel bewezen is. Een hypothese is juist zolang waarnemingen de hypothese ondersteunen.
Juist.quote:Zodra er waarnemingen gedaan worden die de hypothese weerleggen moeten we hem dus of afwijzen of aanpassen.
Ook juist. Maar dat maakt de hypothese daarom nog niet wetenschappelijk onjuist. De hypothese blijft wetenschappelijk juist, zolang er geen tegenstrijdigheden gevonden worden. Een slechte wetenschappelijke hypothese is daarom nog niet wetenschappelijk onjuist. Daartoe moet eerst de tegenstrijdigheid worden gevonden.quote:Als je geen waarnemingen doet of in de hypothese geen ruimte voor waarnemingen laat dan ben je wetenschappelijk niet goed bezig.
God kan men definieren als de Schepper van het universum. Dat is voldoende als definitie, hoor. Daarenboven, is dat eigenlijk een falsificeerbare stelling, want je zou eventueel kunnen proberen aantonen dat het universum niet geschapen werd, omdat je bijvoorbeeld aantoont dat het altijd al bestaan heeft. Niettegenstaande deze opmerking, blijft de falsificeerbaarheidsvereiste tegenstrijdig.quote:Dus in plaats van te zeggen "God bestaat" zou je kunnen zeggen "God spreekt tot alle mensen".
Dan heb je iets waarneembaars, je kunt namelijk mensen vragen of ze god horen.
Ja dat snap ik, maar waarom dan concluderen dat God bestaat? Dat kun je dus net zo goed omkeren. Zet in elke zin 1 x het woordje 'niet' en het is net zo wetenschappelijk 'juist'.quote:Op zondag 3 augustus 2008 19:11 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Waar heb ik falsificatie als wetenschappelijke onderzoeksmethode verworpen? Ik heb de falsifieerbaarheidsverplichting verworpen. Daar houdt het ook bij op, hoor.
[..]
Daar heb ik al op geantwoord. Een stelling en haar tegengestelde stelling kunnen gelijktijdig wetenschappelijk juiste alternativen zijn, simpelweg, omdat men er niet in slaagt van een van beide stellingen te verwerpen.
[1] Er draait een asteroide X rond de 3de maan van Venus.
[2] Er draait geen asteroide X rond de 3de maan van Venus.
Stel dat niemand een telescoop zou hebben. [1] kan niet verworpen worden, want niemand vindt een tegenbewijs. En dus is [1] wetenschappelijk juist. [2] kan ook niet verworpen worden, want ook daarvoor vindt niemand een tegenbewijs. En dus is [2] ook wetenschappelijk juist.
Beide stellingen blijven wetenschappelijk juist, totdat er iemand eindelijk uitsluitsel geeft, door een van beide alternatieven te verwerpen.
Volgens mij komt het meer omdat ie alleen de wetenschap zover accepteert als hem zelf goeddunkt.quote:Op zondag 3 augustus 2008 20:29 schreef SingleCoil het volgende:
Ik denk, ivoorkust, dat zowat niemand het met je eens is. En dat al verschillende topics lang. Ik denk ook dat dat vooral komt omdat je redenereing, gebruik van begrippen en aparte betekenis die je aan begrippen geeft niet erg gemakkelijk toegankelijk zijn.
Zou het zo kunnen zijn dat je het mis hebt ?
Grapjurk! Volgens exact dezelfde "regels" bestaat God *niet*. Evenzo zijn wij schepsels van het Vliegend Spaghetti Monster, "want het is niet falsifieerbaar". De hypothese dat jij een Troll bent al evenmin.quote:Op zondag 3 augustus 2008 05:46 schreef ivoorkust het volgende:
Volgens de wetenschappelijke debatregels, is een hypothese juist, totdat ze op grond van tegenstrijdigheden kan worden weerlegd.
Popper voegt daaraan toe dat de hypothese ook falsificeerbaar dient te zijn. Dit toevoegsel is echter zelf niet falsificeerbaar, en dient daarom als debatregel te worden verworpen. De stelling van Popper is dus simpelweg ongeldig.
De wetenschappelijke debatregels stellen dus dat God bestaat tot het bewijs van het tegendeel. Dit tegenbewijs kan echter niet worden geleverd, want de Godshypothese is niet falsificeerbaar. Bijgevolg, is het onmogelijk van de Godshypothese te verwerpen, en is de enige wetenschappelijk correcte uitspraak in dit verband, dat God bestaat.
Die discussies zijn ook zinloos als niet eerst overeenstemming wordt bereikt over de definities van resp. "God" en "Bestaat". En dat heb ik nog nooit meegemaakt, ik begin er dus maar niet meer aan. Iemand die zegt "God bestaat" heeft voor mij gelijk, hoewel het met het ontbreken van een gezamenlijk gedragen definitie een betekenis-arme utispraak is.quote:Op zondag 3 augustus 2008 20:49 schreef ThE_ED het volgende:
Ja, gek genoeg zie je gelovigen niet zo vaak met vuur de stelling "god bestaat niet" verdedigen als de stelling "god bestaat" terwijl er dan wel altijd de wetenschap bijgehaald moet worden om te zeggen dat "god bestaat" niet te falsificeren is.
Hèhè, eindelijk iemand die zegt waar het op staat. Godzijdank!quote:Op zondag 3 augustus 2008 12:56 schreef Bensel het volgende:
even een crosspost:
falsificatie is een methode. Een protocol regel. Het is de een manier om ervoor te zorgen dat een wetenschappelijk theorie levensvatbaar is. Het is zelf geen wetenschappelijk theorie. Het is een filosofie. Een beredenering van hoe je beter bij waarheidvinding komt. Het werkt nou eenmaal, en is nou eenmaal niet opzichzelf toepasbaar is, omdat het niet datgene is wat het toetst.
Oh, die had ik helemaal gemist, maar ik geloof dat ik het daarvoor ook al had proberen duidelijk te maken.quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:11 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Hèhè, eindelijk iemand die zegt waar het op staat. Godzijdank!
Dat is nogal eufemistisch uitgedrukt.quote:Op zondag 3 augustus 2008 20:29 schreef SingleCoil het volgende:
Ik denk, ivoorkust, dat zowat niemand het met je eens is. En dat al verschillende topics lang. Ik denk ook dat dat vooral komt omdat je redenereing, gebruik van begrippen en aparte betekenis die je aan begrippen geeft niet erg gemakkelijk toegankelijk zijn.
Dat komt beter in de richting.quote:Zou het zo kunnen zijn dat je het mis hebt ?
Dat is een zin die al met zichzelf in tegenspraak is. Als iets uit zichzelf voortkomt, dan bestond het blijkbaar al. Dus was dat ook niet het punt van ontstaan.quote:Op zondag 3 augustus 2008 20:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
"Het universum is uit zichzelf ontstaan" is ook een juiste wetenschappelijke stelling
of het is een iteratie van zichzelf, wat in het universum nog kan ook. Dan is causaliteit enkel van belang in het huidige universum. De 'voor' en 'erna' (en misschien zelfs tegelijk) hebben geen causaal verand, maar vloeien wel in elkaar over. Maar goed, dat is eigenlijk offtopicquote:Op zondag 3 augustus 2008 21:45 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat is een zin die al met zichzelf in tegenspraak is. Als iets uit zichzelf voortkomt, dan bestond het blijkbaar al. Dus was dat ook niet het punt van ontstaan.
Ontstaan en voortkomen zijn twee heel verschillende dingen zegt mijn woordenboek...quote:Dat is een zin die al met zichzelf in tegenspraak is. Als iets uit zichzelf voortkomt, dan bestond het blijkbaar al. Dus was dat ook niet het punt van ontstaan.
Alweer popper en alweer niet begrepenquote:Op zondag 3 augustus 2008 05:46 schreef ivoorkust het volgende:
Volgens de wetenschappelijke debatregels, is een hypothese juist, totdat ze op grond van tegenstrijdigheden kan worden weerlegd.
Popper voegt daaraan toe dat de hypothese ook falsificeerbaar dient te zijn. Dit toevoegsel is echter zelf niet falsificeerbaar, en dient daarom als debatregel te worden verworpen. De stelling van Popper is dus simpelweg ongeldig.
De wetenschappelijke debatregels stellen dus dat God bestaat tot het bewijs van het tegendeel. Dit tegenbewijs kan echter niet worden geleverd, want de Godshypothese is niet falsificeerbaar. Bijgevolg, is het onmogelijk van de Godshypothese te verwerpen, en is de enige wetenschappelijk correcte uitspraak in dit verband, dat God bestaat.
Bronquote:Hij meende ook dat wetenschappelijke theorieën, en in het algemeen alle menselijke kennis, onvermijdelijk uitsluitend hypothetisch zijn en worden gegenereerd door de creatieve verbeelding om problemen op te lossen die in een bepaalde historisch-culturele context zijn gerezen. Geen enkel aantal positieve waarnemingen om een theorie te testen, kan deze logisch gezien bewijzen; slechts een enkel tegenvoorbeeld waarvoor de theorie niet opgaat, is logisch beslissend: het toont aan dat de theorie waarvan de implicatie wordt getoetst niet juist is. Poppers weergave van deze logische asymmetrie tussen verificatie en falsificatie is een van de kernpunten van de wetenschapsfilosofie. Het bewoog hem ertoe om falsifieerbaarheid te kiezen als criterium voor het onderscheiden van wetenschap en non-wetenschap: een theorie kan uitsluitend wetenschappelijk zijn als hij ook falsificeerbaar is.
Bronquote:Falsifieerbaarheid is een eigenschap van een wetenschappelijke of andere theorie, indien er criteria kunnen worden aangegeven op grond waarvan de theorie zou moeten worden verworpen. Het falsificationisme is een wetenschapstheorie, bedacht door Karl Popper waarin falsificatie centraal staat.
Niet volgens mijn definitie. Ik gebruikt het woord universum voor "het al" waarin het ons bekende universum dmv een BigBang ontstaan is.quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:45 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat is een zin die al met zichzelf in tegenspraak is. Als iets uit zichzelf voortkomt, dan bestond het blijkbaar al. Dus was dat ook niet het punt van ontstaan.
Nee, want volgens Popper zelf is een wetenschappelijk theorie falsifiseerbaar. Dat is de godshypothese niet dus is het per definitie geen wetenschappelijke theorie. Volgens de door je eigen zo vaak aangehaalde popper.quote:Op zondag 3 augustus 2008 10:06 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Ik ga met die conclusie akkoord.
De stelling die zegt dat God bestaat, is wetenschappelijk juist. Die stelling is wetenschappelijk juist, zelfs al is de tegenovergestelde stelling ook wetenschappelijk juist is.
Wat is de godshypothese? Omschrijf de eigenschappen van god, wat is dat, wat doet het, van begin tot eind. Beetje moeilijk om iets te weerleggen waarvan de eigenschappen niet eens bekend zijn toch?quote:Op zondag 3 augustus 2008 05:46 schreef ivoorkust het volgende:
Nee.quote:Op zondag 3 augustus 2008 05:46 schreef ivoorkust het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |