abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63843320
Goeiemorgen,

Ik ben op zoek naar een koffiemolen, kent iemand een van deze molens?

De Gaggia MM van ¤70,-

De Solis Scala 166 van ¤110,-

Welke is leuk voor een beginner zoals ik?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_63843899
pssst, fruityloop, lees het topic even een stukje terug. Er staat al heel veel in over koffiemolens.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_63844374
Dat gaat meer over een ibertal molen, toch? Ik ben meer op zoek naar ervaringen met deze 2. Deze zijn niet al te groot, en dat is in onze kleine keuken ook wel een belangrijk punt..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_63849964
Voor filterkoffie en french press prima molens voor espresso verwijs ik je graag naar de Iberital. Die is niet veel groter en stukken beter in kwaliteit.
pi_63855511
quote:
Op maandag 8 december 2008 13:51 schreef marmhz het volgende:
Voor filterkoffie en french press prima molens voor espresso verwijs ik je graag naar de Iberital. Die is niet veel groter en stukken beter in kwaliteit.
Als ik zo wat google is zo'n Iberital zo te zien ook ~200 euro? Dat scheelt nog wel wat, is de kwaliteit echt zoveel beter dan?
pi_63882121
Ja
pi_63884340
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 16:37 schreef Underdoggy het volgende:
Ja
Zou je dat misschien ook iets kunnen/willen kwantificeren? Ik hoef geen 50kg per week te vermalen bijvoorbeeld, dus ik vraag me af, bedoel je de bouwkwaliteit/duurzaamheid van de molen, het gemaalde eindresultaat, of mogelijk zelfs beide? En ik noemde er 2 waar ik aan zit te denken, zijn zowel die Gaggia als die Solis zoveel minder van kwaliteit? Ik hoef geen Mercedes S-klasse te hebben, een golf is om te beginnen ook goed genoeg.
pi_63902955
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:04 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Zou je dat misschien ook iets kunnen/willen kwantificeren? Ik hoef geen 50kg per week te vermalen bijvoorbeeld, dus ik vraag me af, bedoel je de bouwkwaliteit/duurzaamheid van de molen, het gemaalde eindresultaat, of mogelijk zelfs beide? En ik noemde er 2 waar ik aan zit te denken, zijn zowel die Gaggia als die Solis zoveel minder van kwaliteit? Ik hoef geen Mercedes S-klasse te hebben, een golf is om te beginnen ook goed genoeg.
Die klasse hoger maalt consistenter en kan fijner malen. Met die Solis kan je net zo goed voorgemalen koffie kopen, beiden zijn niet fijn genoeg voor espresso. Koop liever een krups-apparaatje van 60 euro en een goede molen dan een silvia met een gammele molen.

Levensduur zal elkaar niet veel ontlopen, beide gewoon lang tot zeer lang, maar qua maalresultaat merk je echt een enorm verschil. Ik ben zelf altijd erg gecharmeerd van de Gaggia MDF. Als je ze te duur vindt, kan je ook eens goed zoeken op marktplaats.
pi_63903031
quote:
Op donderdag 4 december 2008 08:48 schreef Gripper het volgende:

[..]

Wel even een kalkfilter halen voor in het reservoir, want ik sleep me suf aan pakken zacht bronwater (ons kraanwater is nogal hard)
Bronwater is vaak harder dan kraanwater, dus verkijk je daar niet op.

Bij een simpel apparaat zoals een gaggia classic kan je ook gewoon het risico lopen dat je kalkaanslag krijgt. Drie keer per jaar ontkalken met citroenzuur (te koop bij een wijnmakerij) en je bent happy.

Bij een HX zou ik wel altijd een ontharder gebruiken (de mijne heeft een 10liter ionenwisselaar-vat zoals in een restaurant) omdat de HX heel lastig te ontkalken is. Bovendien gaat er door een dergelijk apparaat veel meer water vanwege je flushes ed.

En over het schoonmaken: koop een pallo coffeetool, beste 15 euro die je ooit zult besteden. Er is ook karige namaak voor 10 euro maar die is al na 2 weken kapot. Mijn coffeetool wordt al een jaar iedere dag keihard gebruikt en is nog als nieuw.
pi_63903139
quote:
Op zondag 30 november 2008 17:08 schreef LePetitColonel het volgende:
iemand wel eens de jamiaca blue mountain geprobeerd van ongebrand.nl ? schijnt het neusje van de zalm te zijn.

als ik deze nou koop is het dan de bedoeling dat ik deze mix met andere soorten koffie of gewoon"puur" drink ?
de meeste merken leverenaltijd een blend van verschillende plantages en soorten, maar ik heb geen idee hoe en of en in welke hoeveelheid ik dit zou moeten doen.
Dat is waarschijnlijk die Wallenford-estate zooi. Dit is helemaal geen estate, maar een gammele mengbende waar ze toevallig Blue mountain op mogen zetten. Erg duur en niet eens zo geweldig.

Om W1zz te quoten:
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 09:29 schreef W1ZZ het volgende:
Als je JBM bestelt moet je ervoor zorgen dat het van een goede estate komt, zoals Old Tavern Estate. De meeste JBM is helemaal niet van zo'n fantastische kwaliteit maar er wordt wel de hoofdprijs voor gevraagd. Wallenford Estate (de naam die je bijna altijd ziet) is bijvoorbeeld helemaal geen estate maar de naam van een mill waar generieke JBM wordt geprocessed. Als je via de website van bijv. Old Tavern zelf bestelt is het meestal ook een stuk goedkoper.

http://www.oldtaverncoffee.com/index.html
pi_63916736
oop , dubbel gepost....

[ Bericht 88% gewijzigd door original_andalucia op 10-12-2008 21:27:20 (dubbel post) ]
Al eens het echte Andalucia geproeft ?
pi_63916768
http://www.goldencoffeebox.com/nl/koffie_jamaica_blue.html

Maar let op: Helaas is veel koffie die als Blue Mountain verkocht wordt vals en vermengd met lagere niet in de Blue Mountains groeiende koffie. Er zijn 4 ‘plantages’ die officieel gemachtigd zijn Blue Mountain onder eigen naam te exporteren: Mavis Bank, Wallenford, Old Tavern en Moy Hall. Dit zijn eigenlijk verwerkingsfabriekjes, die de lots van plantages erom heen opkopen en verwerken. Daarom is het voor de koffiebrander belangrijk diverse lots van de koffie te proeven voordat je ze koopt! De Blue Mountains regio ligt in het oostelijk deel van het eiland. De Mavis Bank plantage is meestal de beste verwerkingfabriek. Ze ligt hoog tussen de plantages (tussen 1500 en 1900 meter) en slaat de koffie ter plekke op. Veel van de Wallenford Estate koffie wordt verwerkt in lager gelegen plaatsen zoals Kingston. Deze lagere locatie kan nadelig inwerken op de kwaliteit. De Mavis Bank plantage verzorgt altijd een superbe screening. Toen een van onze medewerksters in de jaren negentig de Mavis Bank plantage bezocht, was zij onder de indruk van de nauwgezette handscreening van alle bonen. Jamaica Blue Mountain is niet zo bijzonder als lichter geroosterde filterkoffie. Dan verliest ze het van een goede Panama, Kenya of Ethiopie koffie. Als espresso en ristretto doet ze haar naam en faam eer aan. En wij hebben altijd de echte Jamaica Blue Mountain!”

Hier staat dat de old tavern net zo een verwerkingsfabriekje is als de wallenford.... .. waarmee ik niet wil zeggen dat de old tavern slechter is...
Al eens het echte Andalucia geproeft ?
pi_63946757
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 12:12 schreef Mark_V het volgende:
Verschillende reviews op internet geven aan dat een aeopress vrijwel net zo goede koffie zet als een Clover. Op ebay zie je die aeropesses al voor 19 dollar in de states, alleen verzenden ze niet naar Europa of kost het verzenden 30 dollar.

Inkoopactie iemand?
mocht je er nog geen gekocht hebben; de pond staat redelijk laag:
http://coffeecavern.goodb(...)he_Amazing_Aeropress

de winkel staat op de officiële aerobie dealer lijst

ik heb geen ervaringen met deze winkel maar 23 pond inclusief verzenden is een aardige prijs
pi_63947802
Ik haal mijn blue mountain bij Simon Levelt, dan krijg je echt spul en kwaliteit!
Dat moet je niet bij de Aldi halen, dan wil je echte knappe en mooie koffie halen maar dan haal je het weer bij de Aldi. Groente en fruit prima, maar lekkere koffie moet je daar niet halen!

In mijn nieuwe koffiezetter, na heeel lang twijfel toch genomen
De Siemens TK76K572
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_63947854
weet iemand waar ik een goede tamper kan kopen, voor niet al te veel
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 11 december 2008 @ 23:17:48 #291
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_63948196
Ik kan een Krups Orchestra F889 overnemen voor een zacht prijsje. Nu lees ik hier dat Krups niet zo best is, toch hangt er nieuw een prijskaartje aan van meer dan 500 euro..

Is er iets wat ik over het hoofd zie? Of is Krups gewoon goed maar kan het nog veel beter?
pi_63948397
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:17 schreef leolinedance het volgende:
Ik kan een Krups Orchestra F889 overnemen voor een zacht prijsje. Nu lees ik hier dat Krups niet zo best is, toch hangt er nieuw een prijskaartje aan van meer dan 500 euro..

Is er iets wat ik over het hoofd zie? Of is Krups gewoon goed maar kan het nog veel beter?
http://coffeegeek.com/reviews/consumer/krupsorchestro

klinkt wel goed en wat is een zacht prijsje?
  vrijdag 12 december 2008 @ 21:57:42 #293
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63973002
Ok, espressonewbie meldt. Ik heb een caffettiera (percolator). En een koffiebonenmaler. Sinds kort.

Het grootste punt waar ik nu mee zit, is ( ...) hoe in godsnaam maak ik de espresso sterker. Ik heb het idee dat meer koffiepoeder op het filter niet echt werkt... De ene keer heb ik meer toevallig wat sterke espresso dan de ander... Bestaan er ergens algemene tips voor zo'n ding? De ene keer is het namelijk heerlijk, en de andere keer is het echt te slap.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_64001780
[hier stond de vraag die ik had voor mijn onderzoek...deze is niet meer van toepassing]

[ Bericht 24% gewijzigd door Moody op 14-12-2008 22:16:06 ]
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_64016816
Nou, ik heb vandaag even goed onderzoek gedaan en Ik twijfel tussen 2 modellen, misschien kunnen jullie me iets aanraden? (Ik wil er eigenlijk niet meer dan 300/350 euro voor uitgeven)

Demoka M365 (250 euro)

http://www.vanpommeren.nl(...)anpommeren.nl-d.html
Kost bij de DE winkel nu 250 euro: http://www.koffieenkado.nl/productdetails.aspx?artikelnummer=2265

Siemens TK52001 (315 euro)

http://www.siemenshuishouden.nl/?5=TK52001&26=16598

Samengevat:
De Devoka lijkt wat robuuster, oogt wat professioneler, is lekker compact en is goedkoper.
De Siemens is voor 2 kopjes (geen must, wel handig) en heeft meer opties (maar ook zinvolle?).

Daarnaast is de Siemens een volautomatische en de Devoka lijkt me een handmatige. (klopt dit??)
Ik ben niet lui aangelegd, maar zal wel balen als het zoveelste kopje mislukt. Of leer je dit binnen no-time?

Welke van deze 2 is 'de betere'? Of kan ik beter voor een ander model gaan? (mijn budget staat vast)

[ Bericht 4% gewijzigd door Moody op 14-12-2008 22:16:49 ]
'13 |
'14
pi_64017887
Mjah, met een budget tot 350 euro zou ik altijd voor een 2dehands Silvia gaan (kost ong. 200 euro). Dingen zijn gebouwd als een tank en bovendien zelf heel eenvoudig te repareren en te onderhouden. Een silvia is bovendien veel professioneler en duurzamer dan bovengenoemde apparaten. Ik heb er eventueel nog wel eentje voor je staan (in zeer goede staat) die je voor 200 euro kan komen ophalen.

Daarnaast kan ik je heel erg aanraden om er nog een molen bij te kopen, zonder molen krijg je sowieso #$#@$@-koffie. De Siemens heeft trouwens een ingebouwde molen, maar die zijn meestal matig van kwaliteit.

Met een handmatige machine krijg je zelfs met een slechte techniek betere koffie dan een volautomaat. Als je het dus niet erg vindt om er tijd in te steken, altijd voor een handmatige gaan. Met een volautomaat heb je totaal geen controle over je kop koffie en deze zal het niveau van senseo (zeker in het goedkope segment, wat een machine van 350 euro toch nog steeds is) moeilijk ontstijgen.

Ik kon trouwens binnen 1 week een kop zetten die beter is dan wat ik ooit ergens had geproefd, het is echt niet moeilijk.... (en het HELE internet staat vol met voorbeeldfilmpjes). Gewoon minimaal een silvia en een fatsoenlijke molen met maalschijven (bijv gaggia mdf) kopen en het ligt binnen je bereik...

[ Bericht 10% gewijzigd door Mark_V op 14-12-2008 22:49:36 ]
  zondag 14 december 2008 @ 22:54:10 #297
122997 zquing
Drama Junk
pi_64018271
Ik heb uit mn miss audry(silvia met ander uiterlijk) haast nooit goede koffie, waar dat met mn goedkope krups met thermoblok wel ging. Ik doe netjes aan tempsurfen, koffie wordt gemaald door een rocky, lijkt me niet dat 't aan een de niet goed passende tamper liggen kan.
pi_64018429
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:43 schreef Mark_V het volgende:
Mjah, met een budget tot 350 euro zou ik altijd voor een 2dehands Silvia gaan (kost ong. 200 euro). Dingen zijn gebouwd als een tank en bovendien zelf heel eenvoudig te repareren en te onderhouden. Een silvia is bovendien veel professioneler en duurzamer dan bovengenoemde apparaten. Ik heb er eventueel nog wel eentje voor je staan (in zeer goede staat) die je voor 200 euro kan komen ophalen.

Daarnaast kan ik je heel erg aanraden om er nog een molen bij te kopen, zonder molen krijg je sowieso #$#@$@-koffie. De Siemens heeft trouwens een ingebouwde molen, maar die zijn meestal matig van kwaliteit.

Met een handmatige machine krijg je zelfs met een slechte techniek betere koffie dan een volautomaat. Als je het dus niet erg vindt om er tijd in te steken, altijd voor een handmatige gaan. Met een volautomaat heb je totaal geen controle over je kop koffie en deze zal het niveau van senseo (zeker in het goedkope segment, wat een machine van 350 euro toch nog steeds is) moeilijk ontstijgen.

Ik kon trouwens binnen 1 week een kop zetten die beter is dan wat ik ooit ergens had geproefd, het is echt niet moeilijk.... (en het HELE internet staat vol met voorbeeldfilmpjes). Gewoon minimaal een silvia en een fatsoenlijke molen met maalschijven (bijv gaggia mdf) kopen en het ligt binnen je bereik...
Bedankt voor je reactie
Houd die machine maar ff vast, morgen pluis ik de boel even uit en kom er op terug.
'13 |
'14
pi_64054763
Hoe verhoudt de Solis Type 110 zich tot de Silvia?

http://www.koffiewarenhui(...)_Type_110___800class

Met 375 euro goed betaalbaar en het design mag er ook zijn.
'13 |
'14
pi_64072237
Is de voorkeur voor koffiemachines cultureel bepaald? Het lijkt er namelijk wel op. Ik werk tegenwoordig in Brussel en verkoop me helemaal scheel aan percolators.

Dan nog een pesoonlijke vraag: doordeweeks drink ik meer dan genoeg koffie, maar bij gebrek aan apparatuur in mijn weekeinden helemaal niet. Nu wil ik zo af en toe toch eens een lekker kopje koffie drinken, wat is dan een betere overweging: een percolator of een cafetiere?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')