abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 juli 2008 @ 15:52:36 #201
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60468515
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 14:55 schreef Chewie het volgende:
Blijft het punt dat volwassenen prima in staat zijn om over hun eigen gezondheid te beslissen en er dus vrijwillig voor zouden moeten kunnen kiezen om naar een rokerig cafe te gaan.
Maar dan ga je weer voorbij aan de rookvrije werkplek. Nu kun je beargumenteren dat een een eigenaar die zelf rookt en geen personeel heeft daar omheen zou moeten kunnen, maar als zo'n kroeg aan het dorpsplein zit met twee anderen waar niet gerookt mag worden omdat ze personeel hebben, en rokers gaan vervolgens allemaal naar dat ene cafe.... dan staat ie voor een dilemma, want nou moet ie ook personeel in kunnen huren om de nieuwe drukte aan te kunnen.

In de horeca is het vrij normaal om zwart te werken. Studenten werken vaak op vrijdag en zaterdag in een kroeg om een centje bij te verdienen, en vaak gaat dat zwart. De boetes die een ondernemer kan krijgen voor zwart werken zijn niet zo ontzettend hoog, en een "acceptabel risico". En zo kan een kleine ondernemer als eenmanszaak door het leven, en toch personeel hebben op vrijdag/zaterdag avond.

En daarmee creëer je dus een ongelijkheid die eigenlijk alleen op te lossen is door alle cafe's hetzelfde te behandelen, door een rookverbod in te stellen. Volgens mij speelde het zwartwerken in de horeca ook - alhoewel natuurlijk niet officieel genoemd - een rol in de beslissing van Ab Klink mbt tot het complete rookverbod.

En zo tegen de tijd dat hij dat besloot kwamen ook de cijfers op tafel van verminderd aantal hartaanvallen in landen die al een rookverbod hadden, en kwam er nog meer bewijs op tafel dat meeroken slecht is voor de gezondheid, wat denk ik ook zeker wel een rol heeft gespeeld.

En dan blijft voor de roker de vraag openstaan: Blijf je trouw aan je stamkroeg, of blijf je trouw aan je sigaret? Gezien cijfers die je zelf al noemt zijn er toch rokers die blijkbaar de sigaret in een hoger vaandel steken dan de gezelligheid van een kroeg.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_60468556
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 15:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Redeneren is niet je sterkste punt. Religie is geen argument, maar een drug die met dezelfde argumenten verboden kan worden als gebruikt worden door de anti-rook fascisten.
Stel dat ik mee zou gaan in het religie=drug argument, dan nog gaat je vergelijking niet op. Een kerk is gebouwd om de drug religie binnen te krijgen. Een kroeg is niet gebouwd om rook binnen te krijgen.
pi_60468577
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 15:45 schreef Chewie het volgende:
Papierversnipperaar is als ik het goed gelezen heb inmiddels een roker, dus nee die bedoel ik niet.

Tip: lezen is niet zo moeilijk.
Je gelooft hem ook echt?
pi_60468589
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 15:52 schreef maartena het volgende:

[..]

Maar dan ga je weer voorbij aan de rookvrije werkplek.
Nee daar ga ik absoluut niet aan voorbij aangezien ik van mening ben dat het rookverbod maar door 1 ingestelt kan worden en dat is de uitbater van die betreffende gelegenheid en de rest van je scenario dus niet opgaat.
quote:
En dan blijft voor de roker de vraag openstaan: Blijf je trouw aan je stamkroeg, of blijf je trouw aan je sigaret? Gezien cijfers die je zelf al noemt zijn er toch rokers die blijkbaar de sigaret in een hoger vaandel steken dan de gezelligheid van een kroeg.
Ik blijf "trouw" aan mijn stamkroeg maar ik heb tot nu toe dan ook geen "hinder" ondervonden van het rookverbod.
pi_60468607
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 15:55 schreef The_End het volgende:

[..]

Je gelooft hem ook echt?
Ik heb inderdaad wat meer vertrouwen in de mensheid en respecteer ook dat volwassen mensen prima in staat zijn om voor zichzelf te beslissen in tegenstelling tot de antis die ik hier hoor.
pi_60468677
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 15:56 schreef Chewie het volgende:
Ik heb inderdaad wat meer vertrouwen in de mensheid en respecteer ook dat volwassen mensen prima in staat zijn om voor zichzelf te beslissen in tegenstelling tot de antis die ik hier hoor.
Daar hebben we een woord voor: "naief".
  donderdag 31 juli 2008 @ 16:01:35 #207
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60468709
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 14:59 schreef Chewie het volgende:
Maar die vehoging gaat in 2 stappen en is te weinig om mensen te laten stoppen met roken, dat hebben soortgelijke verhogingen al wel aangetoond en volgens mij was alleen Zalm destijds eerlijk over die verhoging.
Hier moet bij opgemerkt worden dat volgens de Rijksbegroting 2007, de inkomsten uit de tabaksaccijns minder dan 1% bedroeg van de totale inkomsten van de staat. We spreken over ruim een miljard euro aan accijnzen.

Als de HELFT van de rokers zou stoppen - wat gezien de verslaving van nicotine onwaarschijnlijk is - moet de staat dus ruim 500 miljoen elders vandaan halen. Per 1 Jan. 2009 gaat de BTW omhoog met 1% naar 20% (wat trouwens ook weer word geheven op tabaksproducten), en daarmee wordt een verhoging van de inkomsten verwacht van bijna anderhalf miljard, en daarmee heb je die kosten er dus weer uit.

De verhoging van de tabaksaccijns doet sommige mensen stoppen, meestal de mensen die toch al wilden stoppen gezien de negatieve gevolgen voor zowel gezondheid als portemonnee, maar zochten naar een datum, een reden om ook echt te beginnen van de verslaving af te komen.

Het argument dat "wij rokers de staatskas spekken" is in ieder geval een slechte, want over de gehele rijksbegroting lijkt een miljard veel, maar het is minder dan 1%, en dat is binnen no-time ergens anders vandaan te halen.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 31 juli 2008 @ 16:01:39 #208
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_60468711
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 15:54 schreef The_End het volgende:

[..]

Stel dat ik mee zou gaan in het religie=drug argument, dan nog gaat je vergelijking niet op. Een kerk is gebouwd om de drug religie binnen te krijgen. Een kroeg is niet gebouwd om rook binnen te krijgen.
Dan zou je dus een rook kroeg kunnen beginnen die bedoeld is om de drugs tabaksrook en alcohol te nuttigen. Weet je wat, we noemen het een rook-kerk. Is dat geen origineel idee van mij?

Waar een kerk verder voor bedoeld is zal me worst wezen. Ik heb recht om religie-vrij door het leven te kunnen gaan (dat is ook vrijheid van godsdienst). Als ik een kerk binnen wil moet ik geen last hebben van religie. Dan gaan ze maar in een apart hokje zitten zingen. Een kerk is en blijft een openbare gelegenheid.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 31 juli 2008 @ 16:03:23 #209
pi_60468751
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:00 schreef The_End het volgende:

[..]

Daar hebben we een woord voor: "naief".
Het is nog veel naïever om te denken dat je iemand anders hobby's kan verbieden zonder je eigen vrijheden in gevaar te brengen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  donderdag 31 juli 2008 @ 16:03:24 #210
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60468752
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 15:56 schreef Chewie het volgende:
..... want als een wielrenner zegt dat hij geen doping gebruikt, dan is dat ook zo.
-
pi_60468766
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 15:52 schreef maartena het volgende:

[..]

Maar dan ga je weer voorbij aan de rookvrije werkplek. Nu kun je beargumenteren dat een een eigenaar die zelf rookt en geen personeel heeft daar omheen zou moeten kunnen, maar als zo'n kroeg aan het dorpsplein zit met twee anderen waar niet gerookt mag worden omdat ze personeel hebben, en rokers gaan vervolgens allemaal naar dat ene cafe.... dan staat ie voor een dilemma, want nou moet ie ook personeel in kunnen huren om de nieuwe drukte aan te kunnen.

In de horeca is het vrij normaal om zwart te werken. Studenten werken vaak op vrijdag en zaterdag in een kroeg om een centje bij te verdienen, en vaak gaat dat zwart. De boetes die een ondernemer kan krijgen voor zwart werken zijn niet zo ontzettend hoog, en een "acceptabel risico". En zo kan een kleine ondernemer als eenmanszaak door het leven, en toch personeel hebben op vrijdag/zaterdag avond.

En daarmee creëer je dus een ongelijkheid die eigenlijk alleen op te lossen is door alle cafe's hetzelfde te behandelen, door een rookverbod in te stellen. Volgens mij speelde het zwartwerken in de horeca ook - alhoewel natuurlijk niet officieel genoemd - een rol in de beslissing van Ab Klink mbt tot het complete rookverbod.

En zo tegen de tijd dat hij dat besloot kwamen ook de cijfers op tafel van verminderd aantal hartaanvallen in landen die al een rookverbod hadden, en kwam er nog meer bewijs op tafel dat meeroken slecht is voor de gezondheid, wat denk ik ook zeker wel een rol heeft gespeeld.

Er is geen grotere onrechtvaardigheid dan ongelijke gevallen als gelijk te behandelen. Ten eerste is de wet specifiek in het leven geroepen om werknemers te beschermen. Als die er niet zijn moeten er verdomd goede redenen zijn om alsnog over te gaan tot een algeheel rookverbod in de horeca. Het argument dat zwart werken een acceptabel risico is voor een uitbater is in ieder geval kul. Je krijgt namelijk niet alleen een boete van de arbeidsinspectie maar ook nog eens een aanslag van de belastingdienst. Van dat bedrag kan je gerust enkele boetes van de VWA betalen na het instellen van het rookverbod.

Ten tweede blijven ook rokers trouw aan hun stamkroeg. De ellende is dat voor veel van dergelijke kroegen het gemis van enkelen al zwaar valt. Maar hey, busladingen niet rokers zouden toch nu de horeca bezoeken? Helaas geldt dat niet voor de kleinere kroegen. Maar toch doen alsof iedereen gelijk is hè.
  donderdag 31 juli 2008 @ 16:04:51 #212
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60468782
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is nog veel naïever om te denken dat je iemand anders hobby's kan verbieden zonder je eigen vrijheden in gevaar te brengen.
Als hobby's een gevaar zijn voor de algemene gezondheid dan heb ik daar geen problemen mee. Hey, de volgende hobby van VET ETEN wordt nu ook aangepakt, daar moet je toch blij mee zijn, iemand anders z'n hobby gaat nu verboden worden met een trans-vet verbod!
-
pi_60468783
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:03 schreef maartena het volgende:

[..]

..... want als een wielrenner zegt dat hij geen doping gebruikt, dan is dat ook zo.
Totdat het tegendeel bewezen is wel

Hoe komt het dat jij zo voor de omgekeerde bewijslast bent?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2008 16:09:15 ]
  donderdag 31 juli 2008 @ 16:05:13 #214
pi_60468791
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:03 schreef maartena het volgende:

[..]

Als een wielrenner zegt dat hij wel doping gebruikt dan geloof je hem niet?
pi_60468869
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan zou je dus een rook kroeg kunnen beginnen die bedoeld is om de drugs tabaksrook en alcohol te nuttigen. Weet je wat, we noemen het een rook-kerk. Is dat geen origineel idee van mij?
Nee, want dat is verboden.
quote:
Waar een kerk verder voor bedoeld is zal me worst wezen. Ik heb recht om religie-vrij door het leven te kunnen gaan (dat is ook vrijheid van godsdienst). Als ik een kerk binnen wil moet ik geen last hebben van religie. Dan gaan ze maar in een apart hokje zitten zingen. Een kerk is en blijft een openbare gelegenheid.
Dat is onzin; het enige doel van de kerk is religie. Daarnaast word je er niet ziek van als je in de kerk gaat zitten. (Ok ok, op zondag ochtend om 10 uur in de kerk zitten zou ik wel goed ziek van worden...)
pi_60468885
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:01 schreef maartena het volgende:

[..]

Hier moet bij opgemerkt worden dat volgens de Rijksbegroting 2007, de inkomsten uit de tabaksaccijns minder dan 1% bedroeg van de totale inkomsten van de staat. We spreken over ruim een miljard euro aan accijnzen.
Dat zal allemaal best maar doet weinig af aan de uitlatingen van de voormalig minister van financien dat de accijnsverhoging in zijn periode niet tot doel hadden om te ontmoedigen.
quote:
Het argument dat "wij rokers de staatskas spekken" is in ieder geval een slechte, want over de gehele rijksbegroting lijkt een miljard veel, maar het is minder dan 1%, en dat is binnen no-time ergens anders vandaan te halen.
Je vergeet een paar factoren die je waarschijnlijk niet zo goed uitkomen. Rokers betalen wel alle premie's voor AOW en pensioen maar maken daar gemiddeld een stuk minder lang gebruik van, rokers zijn goedkoper voor de zorg gedurende hun hele leven (wel duurder per zorgjaar maar door minder lang te leven maken ze minder gebruik van de dure zorgjaren)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2008 16:10:21 ]
  donderdag 31 juli 2008 @ 16:09:37 #217
pi_60468916
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:04 schreef maartena het volgende:

[..]

Als hobby's een gevaar zijn voor de algemene gezondheid dan heb ik daar geen problemen mee. Hey, de volgende hobby van VET ETEN wordt nu ook aangepakt, daar moet je toch blij mee zijn, iemand anders z'n hobby gaat nu verboden worden met een trans-vet verbod!
Als ik vind dat religie slecht is voor de gezondheid (en daar zijn vast onderzoeken over, zo is al veel langer bekend dat protestanten gemiddeld veel depressiever zijn als rechtstreeks gevolg van hun religie) dan mag ik dat dus gewoon verbieden?
pi_60468935
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mijn hobby's leveren geen gevaar op voor anderen (en zijn al aan regels gebonden).
  donderdag 31 juli 2008 @ 16:11:05 #219
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60468943
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:04 schreef nikk het volgende:
Het argument dat zwart werken een acceptabel risico is voor een uitbater is in ieder geval kul. Je krijgt namelijk niet alleen een boete van de arbeidsinspectie maar ook nog eens een aanslag van de belastingdienst. Van dat bedrag kan je gerust enkele boetes van de VWA betalen na het instellen van het rookverbod.
Tja, die boetes zijn er nu. Maar ik ken een ondernemer uit de branch, en een familielid had voor zijn pensioen (en dood aan een hartaanval terwijl hij zelf nooit rookte) een echte stamkroeg, en die huurde gewoon vrienden en familieleden in voor het weekend, en was altijd een eenmanszaak.

Zwart werken is vrij normaal in de horeca.....voor het rookverbod, en dat zal het na het rookverbod ook wel zo blijven. De controles van de arbeidsinspectie richten zich namelijk voornamelijk op grotere bedrijven, zoals AC restaurants, die enkele jaren geleden is gepakt op een wildgroei aan zwartwerkers en belastingfraude.
-
pi_60468948
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik vind dat religie slecht is voor de gezondheid (en daar zijn vast onderzoeken over, zo is al veel langer bekend dat protestanten gemiddeld veel depressiever zijn als rechtstreeks gevolg van hun religie) dan mag ik dat dus gewoon verbieden?
Dat geldt alleen voor de gelovigen. Als jij als ongelovige in de kerk gaat zitten, dan is dat niet schadelijk voor jouw.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2008 16:11:30 ]
pi_60468949
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:04 schreef maartena het volgende:

[..]

Ja jouw thuisstaat heeft het niet meer zo op eigen inititiatief en persoonlijke vrijheid maar gezien je reactie's hier heb jij het daar ook niet zo op.
pi_60468968
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 15:32 schreef Chewie het volgende:
Toch vreemd dat er meerdere users hier zijn die vinden dat Elflettering polariseert en de reactie van Elfletterig is hierop dat die users slecht lezen, ook een verwijt die Elfletterig al van meerdere users gekregen heeft waarop de reactie ook steevast is "nee dat doe jij "

Gewoon doorgaan Elfletterig de hele wereld is gek behalve jij
Als ik dat laatste zou bevestigen, ben ik weer arrogant. Ik zoek inderdaad het debat op en dat voer ik ook scherp en prikkelend, maar dat vind ik wat anders dan polariseren. Ik ben niet tegen roken namelijk. Je ziet mij ook niet praten in oorlogstermen en ik probeer ook om scheldtirades en persoonlijke aanvallen te vermijden. Kan ik helaas niet zeggen van bepaalde andere deelnemers aan de discussie. Ik merk inderdaad dat sommige mensen vrij slecht lezen wat er staat. Dat valt namelijk af te leiden uit de reacties, want die wijzen in sommige gevallen duidelijk uit dat ze niet hebben begrepen wat er stond...
pi_60468976
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:11 schreef Chewie het volgende:
Ja jouw thuisstaat heeft het niet meer zo op eigen inititiatief en persoonlijke vrijheid maar gezien je reactie's hier heb jij het daar ook niet zo op.
Nee, want dan krijgen aso's zoals jij de vrije hand. Het grappige is nou dat juist mensen zoals jij ervoor zorgen dat dit soort regels er moeten komen.
pi_60468979
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:11 schreef maartena het volgende:

[..]

Tja, die boetes zijn er nu. Maar ik ken een ondernemer uit de branch, en een familielid had voor zijn pensioen (en dood aan een hartaanval terwijl hij zelf nooit rookte) een echte stamkroeg, en die huurde gewoon vrienden en familieleden in voor het weekend, en was altijd een eenmanszaak.
Ah sterk argument, "ik ken iemand"

En wat is dat voor onzinnige opmerking over de correlatie roken - hartaanval?
quote:
Zwart werken is vrij normaal in de horeca.....voor het rookverbod, en dat zal het na het rookverbod ook wel zo blijven. De controles van de arbeidsinspectie richten zich namelijk voornamelijk op grotere bedrijven, zoals AC restaurants, die enkele jaren geleden is gepakt op een wildgroei aan zwartwerkers en belastingfraude.
Complete onzin, zwart werk is al jaren niet meer normaal in de horeca.
pi_60468983
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 16:10 schreef The_End het volgende:

[..]

Mijn hobby's leveren geen gevaar op voor anderen (en zijn al aan regels gebonden).
Dat is fijn voor jou. Maar het rookverbod is niet ingesteld om jouw gezondheid te waarborgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')