Yup, ik ook. Ik merkte al heel snel dat ik mijn ouders ontstegen was qua kennisniveau. Vond ik toch wel jammer.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:03 schreef Kekaa het volgende:
Wat Naamah zegt ervaar ik ook wel eens. Zelfs op de havo had ik dat al.
Wow zeg.. dat vind ik toch wel schokkend hoor.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 18:49 schreef Naamah het volgende:
Bij ons werd in een volle collegezaal eens gevraagd bij wie geen van beide ouders een WO-opleiding had. Er gingen precies twee vingers omhoog, terwijl we daar met zeker 80 mensen zaten, misschien meer.
Ja dat heb ik ook. Toen ik op het vwo zat, werden klasgenoten wel eens geholpen met hun huiswerk. Nou, op zich is dat niet raar, maar mijn ouders zie ik het absoluut niet doen. Ze hebben van zulke dingen gewoon geen verstand... Toen mijn vader vroeg wat ik nou kon met dat vwo, en ik zei universiteit, was het ook echt zo van, ohja joh?? Hij had er geen idee van.quote:Soms is het best lastig dat mijn ouders geen WO opleiding hebben, ze snappen veel minder van hoe studeren/universiteit werkt. Van vrienden waarbij de ouders wel gestudeerd hebben, heb ik vaak het idee dat zij veel meer steun en advies krijgen van hun ouders, bij bepaalde keuzes, maar ook bijvoorbeeld door een scriptie of onderzoeksopzet eens door te lezen. In die zin vind ik het soms wel jammer..
Wij hebben het ook een keer gedaan tijdens college, maar dan andersom. (iedereen waarvan de ouders wel HBO/WO moesten opstaan, en er bleven idd ook weinig mensen zitten. Best wel apart!quote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:39 schreef alors het volgende:
[..]
Wow zeg.. dat vind ik toch wel schokkend hoor.
[..]
same here. Vader noch moeder hebben de middelbare school afgemaakt. Mijn broer en ik hebben universiteit gedaan. Maar naar mijn idee met wel wat meer moeite dan vrienden waarvan de ouders wel gestudeerd hebben.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 18:49 schreef Naamah het volgende:
...
Soms is het best lastig dat mijn ouders geen WO opleiding hebben, ze snappen veel minder van hoe studeren/universiteit werkt. Van vrienden waarbij de ouders wel gestudeerd hebben, heb ik vaak het idee dat zij veel meer steun en advies krijgen van hun ouders, bij bepaalde keuzes, maar ook bijvoorbeeld door een scriptie of onderzoeksopzet eens door te lezen. In die zin vind ik het soms wel jammer..
...
Precies dat inderdaad! Echt grappig om te lezen dat anderen het ook zo ervaren! Nu doe ik natuurlijk ook allemaal complexe dingen zoals studies waarbij je zelf het studieprogramma samenstelt en nu een premaster, dus da's helemaal niet te begrijpenquote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:01 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
same here. Vader noch moeder hebben de middelbare school afgemaakt. Mijn broer en ik hebben universiteit gedaan. Maar naar mijn idee met wel wat meer moeite dan vrienden waarvan de ouders wel gestudeerd hebben.
Mijn ouders snapten niets van het op kamers wonen, het studentenleven, wat een propedeuse is of het verschil tussen promoveren en doctoraal etc. Laat staan dat ze inhoudelijk behulpzaam konden zijn. Je moet toch een beetje in je eentje het wiel opnieuw uitvinden.
Ja, ik vind het ook grappig om te lezen. Alleen met mijn vader is het toch anders. Hij heeft MAVO gedaan maar het is absoluut geen domme man. Soms vraag ik me ook af of hij toen niet verkeerd is 'gecoacht' en dat er veel meer had in gezeten. Daarnaast is hij zeer liberaal en moet ik alles maar lekker zelf uitzoeken. Maar als ik écht hulp nodig heb, dan mag ik het heus wel vragen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:17 schreef Naamah het volgende:
[..]
Precies dat inderdaad! Echt grappig om te lezen dat anderen het ook zo ervaren! Nu doe ik natuurlijk ook allemaal complexe dingen zoals studies waarbij je zelf het studieprogramma samenstelt en nu een premaster, dus da's helemaal niet te begrijpenMaar ze hebben echt weinig idee hoe het allemaal werkt.
En inderdaad als ik zie hoe studiegenoten gewoon advies krijgen en hun verhaal kwijt kunnen bij hun ouders die daar dan ook nog wat nuttigs over zeggen, dat mis ik inderdaad best wel eens en om die reden heb ik inderdaad het idee dat vrienden het, in dat opzicht, makkelijker hebben door net dat steuntje in hun rug. Ik heb best veel keuzes moeten maken en die zijn niet allemaal even handig uitgepakt, ook een beetje doordat ik er toch een beetje alleen voor stond.
Maargoed, aan de andere kant, je moet 't toch allemaal zelf doen, wil het ook niet erger maken dan het is
Mijn mama heeft ook de Mulo gedaan, pa een HBO studie. Ikzelf doe nu ook een HBO studie, broertje ook en broer heeft het HBO afgerond en begint binnenkort op de universiteit. Mijn zusje zit nu in de brugklas niveau havo.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 18:57 schreef Viking84 het volgende:
Beide laagopgeleid. M'n moeder heeft alleen de MULO gedaan geloof ik en mijn vader één of andere monteursschool ofzo. Ze zijn echter gaan werken in een tijd dat goede diploma's er nog niet zoveel toe deden, dus mijn pa heeft wel een zeer fatsoenlijke baan gekregen.
Ik WO, broer HBO, zus HBO en zus MBO.
Van MBO naar universiteitquote:Op woensdag 30 juli 2008 10:40 schreef RRGJL het volgende:
Moeder huishoudschool.
Vader HAVO, maar dmv. cursussen en avondschool nu toch 'dr.' functie bij belastingdienst.
Ik nog niet veel bijzonders, MBO. als alles goed gaat uiteindelijk HBO, wellicht uni maar moet kijken of ik zin heb om zo lang te leren, dan ben ik 30 oid
Ja tis niet relaxt, maar ik ben het niet geheel zelf schuld. Ik had in mijn jeugd nooit echt een geweldige studeerinstelling, dus mijn ouders lieten me niet naar het VWO gaan..quote:
Als je het niveau aankunt, wat is dan het probleem? Tijdens mijn studie had ik een studiegenoot die vanaf de MAVO was opgeklommen via MBO, HBO en vervolgens dus WO. Hij was één van de beste studenten en ik geloof dat hij momenteel is bezig is met een promotieonderzoek.quote:
Juist. Dat übermensch gedrag altijd van sommige hoger opgeleidenquote:Op woensdag 30 juli 2008 12:25 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Als je het niveau aankunt, wat is dan het probleem? Tijdens mijn studie had ik een studiegenoot die vanaf de MAVO was opgeklommen via MBO, HBO en vervolgens dus WO. Hij was één van de beste studenten en ik geloof dat hij momenteel is bezig is met een promotieonderzoek.
Vertel mij eens wat ze allemaal over het hoofd zien dan?quote:Op woensdag 30 juli 2008 11:40 schreef cinnamongirl het volgende:
Mijn ouders zijn mensen die zeggen dat 'je goed kan leren' als je HBO/WO doet.
Ze hebben dus geen idee wat hoger onderwijs inhoudt.
Het is vaak een kwestie van dat ze zich bedreigd voelen. Het idee dat ze behoren tot een eliteclubje geeft hen een bepaald gevoel van eigenwaarde en als ze dan het idee krijgen dat andere mensen en masse toestromen, dan krijgen ze het benauwd, omdat hun eliteclubje daarmee teniet wordt gedaan. Op zich snap ik dat wel, maar je moet realistisch zijn: het gaat om wie het niveau aan kan. Wel zou ik als samenleving bij mijzelf eens nagaan wat het betekent om universitair opgeleid te zijn, wanneer een steeds groter worden deel van de mensen dat is. Het kan namelijk niet zo zijn, dat de gemiddelde intelligentie op het hoogste onderwijsniveau ligt.quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:27 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Juist. Dat übermensch gedrag altijd van sommige hoger opgeleiden
Hmm dat zou kunnen. Maar de vraag is natuurlijk wel, als dat al zo zou zijn, wat je er aan moet doen..quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:32 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Het is vaak een kwestie van dat ze zich bedreigd voelen. Het idee dat ze behoren tot een eliteclubje geeft hen een bepaald gevoel van eigenwaarde en als ze dan het idee krijgen dat andere mensen en masse toestromen, dan krijgen ze het benauwd, omdat hun eliteclubje daarmee teniet wordt gedaan. Op zich snap ik dat wel, maar je moet realistisch zijn: het gaat om wie het niveau aan kan. Wel zou ik als samenleving bij mijzelf eens nagaan wat het betekent om universitair opgeleid te zijn, wanneer een steeds groter worden deel van de mensen dat is. Het kan namelijk niet zo zijn, dat de gemiddelde intelligentie op het hoogste onderwijsniveau ligt.
Er komt veel meer bij kijken. Op het HBO gaat het er om dat je hogere kennis moet kunnen toepassen in de praktijk. Dan heb je te maken allerlei omgevingsfactoren waar je rekening mee moet houden. Het uit de boekjes leren is slechts een onderdeel.quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:31 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Vertel mij eens wat ze allemaal over het hoofd zien dan?
Om een HBO studie af te ronden hoef je niets te kunnen hoor. Ja, goed leren dus.
Je moeder heeft avondschool op universitair niveau gedaan, terwijl ze alleen een MBO diploma op zak had? Hoe kan dat? Heeft ze niet eerst iets daartussen moeten doen?quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:37 schreef speknek het volgende:
Mijn vader gesjeesd van de universiteit, mijn moeder had alleen een soort leraren mbo gedaan. Totdat ze erachter kwam dat al haar zonen naar de universiteit gingen, want toen heeft ze in een plotselinge spurt avondschool gedaan zodat ze de eerste van de familie met een drs. diploma was.
Zelf ben ik aan het promoveren, dus ik ga toch nog pwnen.
Ja kan wel, een soort HBO schakeljaar, weet het niet meer precies. Kwam omdat de toenmalige pabo een beetje tussen mbo en hbo inhing. Nog steeds wel natuurlijk, maar volgens mij was het zo'n typische gat in de wet. En ze had al veel praktijkervaring (ging een master pedagogie doen).quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:40 schreef servus_universitas het volgende:
Je moeder heeft avondschool op universitair niveau gedaan, terwijl ze alleen een MBO diploma op zak had? Hoe kan dat? Heeft ze niet eerst iets daartussen moeten doen?
Nee was de VU dacht ik.quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:43 schreef wiener8 het volgende:
Moeder kan toch open universiteit hebben gedaan?
Nou, wat mij betreft allemaal wel wat strenger mogen hoor. Wij krijgen vaak stagaires van het HBO en het WO en ik vind het bedroevend wat ik soms aantref. En die mensen slagen probleemloos hoor, met vlag en wimpel. En dan moet je als bedrijf die mensen in dienst nemen? Ze kunnen geen fatsoenlijke zin schrijven, het ontbreekt ze aan abstractievermogen enzovoort. Niet altijd hoor, er zitten ook hele goede tussen, maar die zijn niet in de meerderheid. Hoger onderwijs zou zich wat mij betreft moeten beperken tot dìe kleine groep goede studenten.quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:38 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Hmm dat zou kunnen. Maar de vraag is natuurlijk wel, als dat al zo zou zijn, wat je er aan moet doen..
Opleidingen korter maken? Ik bedoel, meer stof tevoorschijn toveren is ook weer zoiets. Ik ga er toch vanuit dat er in Nederland vraag is naar bepaalde functies waarvoor bepaalde kennis noodzakelijk is. Die kennis doe je op via je opleiding, heeft meer stof dan zin?
Ok. Dat kanquote:Op woensdag 30 juli 2008 12:48 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nou, wat mij betreft allemaal wel wat strenger mogen hoor. Wij krijgen vaak stagaires van het HBO en het WO en ik vind het bedroevend wat ik soms aantref. En die mensen slagen probleemloos hoor, met vlag en wimpel. En dan moet je als bedrijf die mensen in dienst nemen? Ze kunnen geen fatsoenlijke zin schrijven, het ontbreekt ze aan abstractievermogen enzovoort. Niet altijd hoor, er zitten ook hele goede tussen, maar die zijn niet in de meerderheid. Hoger onderwijs zou zich wat mij betreft moeten beperken tot dìe kleine groep goede studenten.
Nou de universiteiten verdienen geld aan mensen die afstuderen, dus dat is niet zo vreemd. En naar mijn idee is er niet echt zoiets als 'teveel wo'ers die afstuderen' (inzoverre als het niet het diploma devalueert natuurlijk). Je kunt als maatschappij beter zoveel mogelijk hoger opgeleiden hebben.quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:53 schreef RRGJL het volgende:
Ok. Dat kanIk heb niet veel ervaring met mensen die een dergelijke opleiding afgerond hebben, wat hun functioneren betreft. Maar dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling...
Als je daar ook nog eens bij rekent dat er veel teveel Wo'ers afstuderen in vergelijking met het werkaanbod, snap ik de manier van handelen van die universiteiten al helemaal niet.
Maar dan wel hoog opgeleiden die daadwerkelijk het hogere niveau bezitten en daar ontbreekt het soms nog wel eens aan. Dat is mijn ervaring in ieder geval met de realiteit. Als er veel hoger opgeleiden zijn die dat alleen zijn vanwege een papiertje maar feitelijk niet het hogere niveau bezitten, dan werkt dat juist nadelig voor een maatschappij lijkt mij. En daar komt bij dat het zorgt voor een vorm van arbeidsmarktvervuiling voor die mensen die wèl het hogere niveau bezitten. Dat klinkt misschien wat arrogant, maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand het daar mee oneens kan zijn, als je er objectief over nadenkt.quote:Op woensdag 30 juli 2008 13:01 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou de universiteiten verdienen geld aan mensen die afstuderen, dus dat is niet zo vreemd. En naar mijn idee is er niet echt zoiets als 'teveel wo'ers die afstuderen' (inzoverre als het niet het diploma devalueert natuurlijk). Je kunt als maatschappij beter zoveel mogelijk hoger opgeleiden hebben.
Dat dusquote:Op dinsdag 29 juli 2008 18:26 schreef tuxepux het volgende:
WO, WO, WO.
Ach weet je wat het is, iedereen zeurt altijd over de nieuwe lichting ('de jongeren van tegenwoordig'), maar ondertussen gaat het gemiddelde IQ elke generatie omhoog. Men wordt dus gemiddeld steeds slimmer, ja, ook de breezer-generatie (generatie einstein worden ze ook wel genoemd). En abstract denken is juist iets dat, imo, erg door IQ wordt beinvloed.quote:Op woensdag 30 juli 2008 13:05 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Maar dan wel hoog opgeleiden die daadwerkelijk het hogere niveau bezitten en daar ontbreekt het soms nog wel eens aan. Dat is mijn ervaring in ieder geval met de realiteit. Als er veel hoger opgeleiden zijn die dat alleen zijn vanwege een papiertje maar feitelijk niet het hogere niveau bezitten, dan werkt dat juist nadelig voor een maatschappij lijkt mij. En daar komt bij dat het zorgt voor een vorm van arbeidsmarktvervuiling voor die mensen die wèl het hogere niveau bezitten. Dat klinkt misschien wat arrogant, maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand het daar mee oneens kan zijn, als je er objectief over nadenkt.
Mja, daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Verschil in studies bijvoorbeeld. Het is wel heel salonfahig om te zeggen dat geschiedenis net zo moeilijk is als lucht en ruimtevaarttechniek, maar dat is natuurlijk niet zo. Alleen de topbètastudies dan WO maken? Sowieso zijn de meeste studies meer veredelde beroepsopleidingen, een soort hbo+, lijkt me ook niet de bedoeling van wetenschappelijk onderwijs.quote:Op woensdag 30 juli 2008 13:05 schreef servus_universitas het volgende:
Maar dan wel hoog opgeleiden die daadwerkelijk het hogere niveau bezitten en daar ontbreekt het soms nog wel eens aan. Dat is mijn ervaring in ieder geval met de realiteit. Als er veel hoger opgeleiden zijn die dat alleen zijn vanwege een papiertje maar feitelijk niet het hogere niveau bezitten, dan werkt dat juist nadelig voor een maatschappij lijkt mij. En daar komt bij dat het zorgt voor een vorm van arbeidsmarktvervuiling voor die mensen die wèl het hogere niveau bezitten. Dat klinkt misschien wat arrogant, maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand het daar mee oneens kan zijn, als je er objectief over nadenkt.
Maar tijdens de studie bestaat er al een groot verschil tussen studenten uit hetzelfde jaar. Het is onmogelijk dat er een soort maximum intelligentie is en dat de meerderheid daar nu steeds meer naar toetrekt. Het lijkt mij eerder dat er een evenredige groei is, dus dat degenen die voorheen intelligent waren nu nòg intelligenter worden. Het is als het ware een evenredige verschuiving. Daar zou het onderwijssysteem op aangepast moeten worden, zodat de topper niet in hetzelfde visvijvertje worden gegooid als al die anderen. Overigens was het wel zo dat tijdens mijn studie de meerderheid uiteindelijk is uitgevallen, omdat ze het niveau niet aan konden. Dus over hoeveel mensen hebben we het nu eigenlijk? Ik denk dat het aantal dat uiteindelijk zijn WO papiertje haalt nog altijd heel klein is in vergelijking met de totale bevolking.quote:Op woensdag 30 juli 2008 13:13 schreef Xith het volgende:
[..]
Ach weet je wat het is, iedereen zeurt altijd over de nieuwe lichting ('de jongeren van tegenwoordig'), maar ondertussen gaat het gemiddelde IQ elke generatie omhoog. Men wordt dus gemiddeld steeds slimmer, ja, ook de breezer-generatie (generatie einstein worden ze ook wel genoemd). En abstract denken is juist iets dat, imo, erg door IQ wordt beinvloed.
Geef die studenten van nu een paar jaartjes totdat ze even veel ervaring hebben, en kijk dan of ze gelijkwaardig zijn aan de mensen van nu met zoveel werkervaring
Dus op zich valt het nog wel mee met dat niveau van die universiteiten?quote:Op woensdag 30 juli 2008 13:20 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Maar tijdens de studie bestaat er al een groot verschil tussen studenten uit hetzelfde jaar. Het is onmogelijk dat er een soort maximum intelligentie is en dat de meerderheid daar nu steeds meer naar toetrekt. Het lijkt mij eerder dat er een evenredige groei is, dus dat degenen die voorheen intelligent waren nu nòg intelligenter worden. Het is als het ware een evenredige verschuiving. Daar zou het onderwijssysteem op aangepast moeten worden, zodat de topper niet in hetzelfde visvijvertje worden gegooid als al die anderen. Overigens was het wel zo dat tijdens mijn studie de meerderheid uiteindelijk is uitgevallen, omdat ze het niveau niet aan konden. Dus over hoeveel mensen hebben we het nu eigenlijk? Ik denk dat het aantal dat uiteindelijk zijn WO papiertje haalt nog altijd heel klein is in vergelijking met de totale bevolking.
Dit vraag ik me afquote:Op woensdag 30 juli 2008 13:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Mja, daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Verschil in studies bijvoorbeeld. Het is wel heel salonfahig om te zeggen dat geschiedenis net zo moeilijk is als lucht en ruimtevaarttechniek, maar dat is natuurlijk niet zo. Alleen de topbètastudies dan WO maken? Sowieso zijn de meeste studies meer veredelde beroepsopleidingen, een soort hbo+, lijkt me ook niet de bedoeling van wetenschappelijk onderwijs.
Zie hier de filosofie achter nadenken. Antwoord geven op je eigen vragen.quote:Op woensdag 30 juli 2008 13:48 schreef Xith het volgende:
[..]
Dit vraag ik me afAls iemand met een IQ van 135 z'n uiterste best doet op Geschiedenis, is het dan niet even moeilijk als een ander met 135 IQ die z'n uiterste best doet op ruimtevaart? Al is dit vanuit het perspectief dat je zelf de moeilijkheid bepaalt. Waarschijnlijk zal de Geschiedenis student hogere cijfers krijgen dan de ruimtevaart student, dus dan heb je wel gelijk.
Ach ik speel vaak de advocaat om discussie te creeren, maar m'n rationaliteit achterhaald me altijdquote:Op woensdag 30 juli 2008 13:55 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Zie hier de filosofie achter nadenken. Antwoord geven op je eigen vragen.
Dat kan met StatLine van het CBS (http://statline.cbs.nl/statweb/). Ik kan wel vinden de ingeschrevenen en geslaagden per jaar (daaruit blijkt overigens dat er ontzettend veel uitval is), maar ik kan niet zien wat het opleidingsniveau van alle inwoners op een gegeven tijdstip is vinden. Dus wat de inwonersaantallen naar opleidingsniveau was in 2006 bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 30 juli 2008 13:23 schreef flipster112 het volgende:
hoeveel % vd de bevolking heeft een WO opleiding of HBO? Geen idee waar ik dat zou kunnen vinden, ben benieuwd eigenlijk hoe het nu is ivm vroeger.
Of begin je een post te typen, zie je vervolgens dat je redenatie niet helemaal klopte en constateer je dat vervolgens zelf in je post, zodat een ander het in ieder geval niet doet? De post gewoon niet plaatsen kan niet, de drang is te grootquote:Op woensdag 30 juli 2008 13:59 schreef Xith het volgende:
[..]
Ach ik speel vaak de advocaat om discussie te creeren, maar m'n rationaliteit achterhaald me altijd
Kom op zeg. Ik ben zelf ook een geval van MBO, HBO , WO. Tot nu toe telkens 9+ gemiddeld. Nog 30 studiepunten te gaan en ik begin aan mijn Master informatica. Om welke reden zou iemand die een langer pad moet doorlopen slechter of minder zijn? Er zijn veel variabelen die uitmaken hoe je het traject doorloopt.quote:
Toch de gegevens weten te vinden/verzamelen:quote:Op woensdag 30 juli 2008 14:04 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat kan met StatLine van het CBS (http://statline.cbs.nl/statweb/). Ik kan wel vinden de ingeschrevenen en geslaagden per jaar (daaruit blijkt overigens dat er ontzettend veel uitval is), maar ik kan niet zien wat het opleidingsniveau van alle inwoners op een gegeven tijdstip is vinden. Dus wat de inwonersaantallen naar opleidingsniveau was in 2006 bijvoorbeeld.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 2006 1024000 6,23 % 2005 1026000 6,24 % 2004 1002000 6,10 % HBO 2006 1734000 10,55 % 2005 1716000 10,46 % 2004 1770000 10,77 % * Aantal inwoners Nederland 2006: 16428360 |
Maar spreekt dit jou uitspraak in eerste instantie dan niet tegen? Volgens mij stelde je eerst nog dat WO's van een te laag niveau waren en mensen te makkelijk afstudeerde. Of denk je dat het percentage mensen in Nederland dat slim genoeg is voor een universitaire studie nog lager ligt dan 5%?quote:Op woensdag 30 juli 2008 14:26 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Toch de gegevens weten te vinden/verzamelen:
[ code verwijderd ]
De aantallen per jaar zijn het aantal inwoners van Nederland met respectievelijk een WO en een HBO diploma op zak.
Nee, het laat zien dat ik de zaken behoorlijk overdreven voorstelde, want volgens mij valt het nog wel mee met wat ik beschreefquote:Op woensdag 30 juli 2008 14:30 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Maar spreekt dit jou uitspraak in eerste instantie dan niet tegen? Volgens mij stelde je eerst nog dat WO's van een te laag niveau waren en mensen te makkelijk afstudeerde. Of denk je dat het percentage mensen in Nederland dat slim genoeg is voor een universitaire studie nog lager ligt dan 5%?
En wat heb je zelf?quote:Op woensdag 30 juli 2008 22:39 schreef zakjapannertje het volgende:
vader>ambachtschool tot zijn 15e, daarna moest hij werken van zijn ouders (terwijl hij wel verder kon leren)
moeder> de huishoudschool tot haar 14e geloof ik, mocht ook niet verder/anders leren van haar ouders (haar broers mochten dat wel trouwens als ze dat konden)
afgerond: HAVO en VWO, universiteit: opleiding geschiedenis gedaan maar niet afgemaaktquote:Op donderdag 31 juli 2008 00:04 schreef F04 het volgende:
[..]
En wat heb je zelf?
Bij mij:
Moeder: MBO
Vader: Ambachtsschool
ik: MBO.
Ik ken meerdere mensen die dat gedaan hebben hoorquote:
en maar goed ook, blijkbaar is er toch ruimte voor ambitie in dit land.quote:Op donderdag 31 juli 2008 09:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ken meerdere mensen die dat gedaan hebben hoorEen vriend van m'n broer uit m'n ouderlijk dorp kreeg een VBO-advies en heeft dat opgevolgd. Doorgegaan tot de universiteit ( moleculaire levenswetenschappen) , vorig jaar een stage op Princeton wat resulteerde in een artikel in Nature tijdens zijn studeren.
Een goede vriend van me is ook op het MBO begonnen en is alweer 2 jaar chemisch technoloog. En een studiegenootje van me is van MBO laboratorium technische natuurkunde gaan studeren, waarmee ze nu in haar master zit. Voorbeelden genoeg
Jaquote:Op donderdag 31 juli 2008 10:23 schreef flipster112 het volgende:
[..]
en maar goed ook, blijkbaar is er toch ruimte voor ambitie in dit land.
apart topic waard imo, zie het ook zo vaak. Sprak laatst met een studentenuitzendburo en die zeiden tegen me dat wo-ers even slim zijn als hbo-ers.quote:Op donderdag 31 juli 2008 09:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ken meerdere mensen die dat gedaan hebben hoorEen vriend van m'n broer uit m'n ouderlijk dorp kreeg een VBO-advies en heeft dat opgevolgd. Doorgegaan tot de universiteit ( moleculaire levenswetenschappen) , vorig jaar een stage op Princeton wat resulteerde in een artikel in Nature tijdens zijn studeren.
Een goede vriend van me is ook op het MBO begonnen en is alweer 2 jaar chemisch technoloog. En een studiegenootje van me is van MBO laboratorium technische natuurkunde gaan studeren, waarmee ze nu in haar master zit. Voorbeelden genoeg
Oh, die zullen het wel wetenquote:Op donderdag 31 juli 2008 19:01 schreef TubewayDigital het volgende:
apart topic waard imo, zie het ook zo vaak. Sprak laatst met een studentenuitzendburo en die zeiden tegen me dat wo-ers even slim zijn als hbo-ers.
Dat zou ik dan weer niet willen zeggen. Er zullen altijd mensen zijn die beneden of boven hun niveau een opleiding doen, maar HBO'ers even slim neerzetten als WO'ers vind ik weer wat ver gaan. Dan kun je net zo goed MBO'ers net zo slim neerzetten als WO'ers.quote:Op donderdag 31 juli 2008 19:01 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
apart topic waard imo, zie het ook zo vaak. Sprak laatst met een studentenuitzendburo en die zeiden tegen me dat wo-ers even slim zijn als hbo-ers.
Vrijwel alle populaire HBO-studies en het merendeel van de universitaire studies moet voor iemand met een beetje verstand en doorzettingsvermogen ook te doen zijn. Ik heb genoeg mensen die het in de brugklas moeilijk hadden zien eindigen met een drs voor de naam.quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:40 schreef speknek het volgende:
Er zijn toch heel wat studies waar je het met hard stampen best kunt redden.
Ja, een drs... dat krijg je voor psychologie alquote:Op donderdag 31 juli 2008 20:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Vrijwel alle populaire HBO-studies en het merendeel van de universitaire studies moet voor iemand met een beetje verstand en doorzettingsvermogen ook te doen zijn. Ik heb genoeg mensen die het in de brugklas moeilijk hadden zien eindigen met een drs voor de naam.
daarom zei ik het er bijquote:
quote:Sommige HBO-ers zijn even slim als sommige WO-ers. Sommige zijn slimmer. Sommige zijn minder slim.
En nu moet het maar eens klaar zijn met die hele discussie
why not?quote:Op donderdag 31 juli 2008 19:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zou ik dan weer niet willen zeggen. Er zullen altijd mensen zijn die beneden of boven hun niveau een opleiding doen, maar HBO'ers even slim neerzetten als WO'ers vind ik weer wat ver gaan. Dan kun je net zo goed MBO'ers net zo slim neerzetten als WO'ers.
Ten eerste uit ervaringquote:
ik geloof er geen reet van, niemand durfde gewoon zijn vinger op te stekenquote:Op dinsdag 29 juli 2008 18:49 schreef Naamah het volgende:
Bij ons werd in een volle collegezaal eens gevraagd bij wie geen van beide ouders een WO-opleiding had. Er gingen precies twee vingers omhoog, terwijl we daar met zeker 80 mensen zaten, misschien meer.
Beiden zullen zowel op HBO als WO tot de zwaardere studies horen. Dat moet je er wel even bij zeggen.quote:Op donderdag 31 juli 2008 23:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ten eerste uit ervaringMaar een WO studie doet een stuk meer beroep op je analytische en abstracte denken dan een HBO opleiding; het HBO is veel meer toegepast. Waar je dit bijvoorbeeld heel goed kunt zien is het verschil tussen Technische Natuurkunde HBO en WO. Dat zal ook vaak de mensen aantrekken die die capaciteiten hebben.
Ik geef ze geen ongelijk, mijn schoonzus is van een van de grootste advocatenkantoren ter wereld geweigerd omdat ze niet uit het goede milieu kwam (papa had geen goede opleiding en was geen advocaat).quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 00:13 schreef Fortitudo het volgende:
ik geloof er geen reet van, niemand durfde gewoon zijn vinger op te steken
Juist bij zulke grote bedrijven geloof ik daar geen reet van. Dat zijn amerikaanse bedrijven ofzo en die kijken daar juist niet naar. Kijk maar naar al die aziaten ed...quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 13:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik geef ze geen ongelijk, mijn schoonzus is van een van de grootste advocatenkantoren ter wereld geweigerd omdat ze niet uit het goede milieu kwam (papa had geen goede opleiding en was geen advocaat).
Wat mijn vooroordeel bevestigd dat Rechten niets te zoeken heeft in het wetenschappelijke onderwijs.
Het is toch echt gebeurdquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 15:35 schreef Repeat het volgende:
Juist bij zulke grote bedrijven geloof ik daar geen reet van. Dat zijn amerikaanse bedrijven ofzo en die kijken daar juist niet naar. Kijk maar naar al die aziaten ed...
knap van je ouders en van julliequote:Op zaterdag 2 augustus 2008 05:39 schreef Subversive het volgende:
Ma: MBO
Pa: HBO
Ik: WO
broertje: WO
Mijn ouders waren hier naar NL gekomen als politieke vluchtelingen medio jaren 80 en spraken de taal in eerste instantie absoluut niet, ik heb dan ook af en toe mijn ouders moeten helpen met hun huiswerk toen ik op de middelbare school zat, maar ze kregen vooral veel hulp van hun Nederlandse vrienden die hun zeer dierbaar zijn (voor mij dan natuurlijk ook). Tijdens de Ramadan nodigen we ze altijd uit om een paar keer het feestmaal na zonsondergang met ons te delen.
Ik vind dit grappig.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 13:50 schreef Beauregard het volgende:
Moeder: Geen ene donder.
-edit-
Mijn moeder heeft PABO gedaan.
quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 05:39 schreef Subversive het volgende:
Ma: MBO
Pa: HBO
broertje: WO
Mijn ouders waren hier naar NL gekomen als politieke vluchtelingen medio jaren 80 en spraken de taal in eerste instantie absoluut niet, ik heb dan ook af en toe mijn ouders moeten helpen met hun huiswerk toen ik op de middelbare school zat, maar ze kregen vooral veel hulp van hun Nederlandse vrienden die hun zeer dierbaar zijn (voor mij dan natuurlijk ook). Tijdens de Ramadan nodigen we ze altijd uit om een paar keer het feestmaal na zonsondergang met ons te delen.
Idd, laat staan arbeidersklasse.quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:13 schreef servus_universitas het volgende:
Op de universiteit merkte ik wel dat er wel degelijk een kloof bestaat tussen de groep die uit een middenklassemilieu komen en die uit de hogere klasse.
Als je 21+ bent hoef je alleen maar een toets te doen, dan maakt het niet uit wat je vooropleiding is. Zal wel zo gedaan zijn denk ik.quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:40 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Je moeder heeft avondschool op universitair niveau gedaan, terwijl ze alleen een MBO diploma op zak had? Hoe kan dat? Heeft ze niet eerst iets daartussen moeten doen?
Aangezien mbo'ers het na schooltijd niet over school hebben, zal dit topic ze ook een reet roesten. En de WO'ers willen natuurlijk even laten zien hoe goed ze wel niet zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 23:57 schreef PrinceSL het volgende:
Vader: WO afgerond
Moeder: MBO (zoiets dan in die tijd?)
Broer: WO afgerond
Zus: WO
Ik voel mezelf niet erg afwijkend hier
edit: waar ik dus mee bedoel dat het me opvalt dat veel WO'ers reageren, niets ten nadele ergens van ofzo![]()
wat een onzinquote:Op woensdag 6 augustus 2008 17:36 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Aangezien mbo'ers het na schooltijd niet over school hebben, zal dit topic ze ook een reet roesten. En de WO'ers willen natuurlijk even laten zien hoe goed ze wel niet zijn.
Ouders die zelf nooit echt gestudeerd hebben en meteen na hun mavo zijn gaan werken hebben volgens mij vaak totaal geen idee wat VWO en studeren allemaal inhoudt. Mijn ouders zagen WO ook altijd als iets dat alleen voor hele rijke en slimme mensen was weggelegd, en zagen alleen dat studeren geld kost terwijl je met werken meteen geld verdient. Dat het zich op termijn met gemak terugbetaalt zagen ze gewoon niet.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 11:34 schreef TC03 het volgende:
Ik vind het bizar dat er in deze tijd nog mensen zijn die het als een serieuze optie beschouwen dat hun kind na het VWO meteen gaat werken. Hallo jaren 60 en 70
das ook wel apart ja. het komt er in ieder geval op neer dat je in een andere belevingswereld zit dan je ouders en dat is gewoon een beetje lastiger vergeleken met mensen die dat niet hebben.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 12:36 schreef Thomasumo het volgende:
Ik maak in die zin dus precies het omgekeerde mee als de kinderen met laag opgeleide ouders. Ik kan niet bij mijn ouders terecht voor advies over een moderne carriere.
Mijn moeder is ook meteen gaan werken en wil daarom JUIST dat ik doorleer. Werken kan altijd nog zegt zequote:Op donderdag 7 augustus 2008 11:59 schreef Executrix het volgende:
[..]
Ouders die zelf nooit echt gestudeerd hebben en meteen na hun mavo zijn gaan werken hebben volgens mij vaak totaal geen idee wat VWO en studeren allemaal inhoudt. Mijn ouders zagen WO ook altijd als iets dat alleen voor hele rijke en slimme mensen was weggelegd, en zagen alleen dat studeren geld kost terwijl je met werken meteen geld verdient. Dat het zich op termijn met gemak terugbetaalt zagen ze gewoon niet.
Waarin ga je eerst van mavo --> havo om vervolgens weer naar MBO te gaan en daarna wéér naar HBO?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 10:49 schreef solyaris het volgende:
moeder: huishoudschool
vader: LTS + deelcertificaten
ik: MAVO, HAVO, MBO, HBO, WO (nog 1,5 jaar)
Heel vreemd, maar sommige MBO opleidingen zijnquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 15:16 schreef MaxC het volgende:
[..]
Waarin ga je eerst van mavo --> havo om vervolgens weer naar MBO te gaan en daarna wéér naar HBO?
Ik spaar diploma`s.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 15:16 schreef MaxC het volgende:
[..]
Waarin ga je eerst van mavo --> havo om vervolgens weer naar MBO te gaan en daarna wéér naar HBO?
Hier nog zoiets, mijn CITO toets zei ook dat ik niet de capaciteiten had voor HAVO. Op IQ tests (even ter vergelijking) haal ik 124 +/-. Behoorlijk scheef dus allemaal. Als ik ook zie wat ik toen scoordequote:Op zondag 10 augustus 2008 16:44 schreef miracle. het volgende:
Mijn ouders hebben geen opleiding genoten, ik zit op het VWO.
Ik denk dat die stelling grootendeels klopt, aangezien hoogopgeleide ouders hun kinderen vaak meer stimuleren. Ik ben zelf ook op het VMBO begonnen. Leraar basisschool: 'Havo is uitgesloten.'![]()
Erg jammer, die vooroordelen.
Dan hebben ze het toch goed begrepenquote:Op zondag 10 augustus 2008 22:42 schreef Lennox het volgende:
Behalen Bachelor zien ze ook niet als iets, omdat je nog niet klaar bent met die 4 jr.
Had je dan niet iets van een cito-toets uitslag om ertegenin te brengen?quote:Op maandag 11 augustus 2008 10:03 schreef Ewelina het volgende:
Ik kreeg een havo/vwo advies van de basisschoolleraar, puur en alleen omdat ik zo weinig deed. (Gek hé, als alles zo makkelijk gaat!) Ik wilde heel graag naar het gymnasium (in dit geval een zelfstandig gymnasium), maar mijn ouders stuurden me naar een havo/vwo Dalton school, wat volgens mij niet een heel slimme zet is als je kind moeite heeft met zelfstandig werken en dan met name plannenMijn ouders zijn beiden lager opgeleid, ook toen ik naar de universiteit wilde, was het: "Kun je niet beter naar het MBO?"
Ik denk dat ze bang zijn geweest om me naar een te hoog niveau te sturen.
Ik heb daarvan wel een vermoeden. Ik kreeg een havo/vwo-advies, wat totaal niet overeenstemde met bijvoorbeeld de uitslag van de cito-toets (550). Het argument van mijn leraar: ze maakt nooit huiswerk, dat gaat problemen opleveren.quote:Op maandag 11 augustus 2008 00:25 schreef flipster112 het volgende:
Ik vraag me toch af: zijn er mensen in dit topic die het idee hebben dat ze een lager advies (bv MAVO ipv HAVO) hebben gekregen vanwege het opleidingsniveau van hun ouders?
Ik wel namelijk: eerst HAVO, toen toch overgestapt naar VWO en uiteindelijk 2 masters in de pocket. Ook scoorde ik op de cito een havo/vwo advies, maar kreeg toch HAVO. Ik denk dat het ligt aan het feit dat ik niet 100% nederlands ben en mn ouders laag opgeleid.
Ghehe, mijn leraar zei: ze maakt nooit huiswerk, want ze snapt het zo al wel. Dus hup, VWO.quote:Op maandag 11 augustus 2008 15:19 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb daarvan wel een vermoeden. Ik kreeg een havo/vwo-advies, wat totaal niet overeenstemde met bijvoorbeeld de uitslag van de cito-toets (550). Het argument van mijn leraar: ze maakt nooit huiswerk, dat gaat problemen opleveren.
Maar zelfs zonder huiswerk te maken haalde ik tienen...
Bij mij op de basisschool was havo/vwo het hoogste advies dat je kon krijgen, bij jou op school niet dan?quote:Op maandag 11 augustus 2008 15:19 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik heb daarvan wel een vermoeden. Ik kreeg een havo/vwo-advies, wat totaal niet overeenstemde met bijvoorbeeld de uitslag van de cito-toets (550). Het argument van mijn leraar: ze maakt nooit huiswerk, dat gaat problemen opleveren.
Maar zelfs zonder huiswerk te maken haalde ik tienen...
quote:Op maandag 11 augustus 2008 16:22 schreef RRGJL het volgende:
@ Pool:
Dat liever dan iemand afrekenen op een CITO score.
Nee hoor, er werd zelfs nog onderscheid gemaakt tussen VWO, atheneum en gymnasiumquote:Op maandag 11 augustus 2008 15:59 schreef Pool het volgende:
[..]
Bij mij op de basisschool was havo/vwo het hoogste advies dat je kon krijgen, bij jou op school niet dan?
@ andere punt:
Overigens ken ik wel mensen die zelf zeggen dat ze destijds een hoger advies kregen vanwege 'hun achtergrond' (welgestelde ouders dus), ondanks een slechtere CITO-score. Waarbij ik ook eerlijk moet zeggen dat dit advies in die gevallen nog goed is uitgekomen ook en ze uiteindelijk VWO hebben afgerond.
Nou, wat ik hier zo lees zitten er behoorlijk veel op VWO/Uni dus dat valt wel mee.quote:Op maandag 11 augustus 2008 16:35 schreef Innocence het volgende:
[..]
![]()
Je beseft wel dat in dat geval blijkbaar het meerendeel van de mensen in dit topic naar de verkeerde school gestuurd waren?
Nah, die heb ik niet heel denderend gemaakt (rekenen was heel slecht, met name mijn ruimtelijk inzicht. Ik keek namelijk met 1 oog, nu heb ik een bril en is dat verholpen). Maar die was ook niet allesbepalend, een meisje dat 540 bij de CITO haalde kreeg wél een gymnasiumadvies,maar zij leerde dan ook heel hard. En ik had wel hoger dan dat. Docent zei ook dat ik slimmer was dan dat andere meisje, maar een lager advies kreeg omdat ik zo weinig deed. Ja, als je weinig hoeft te doen voor goede resultaten, dan doe je ook weinig.quote:Op maandag 11 augustus 2008 13:21 schreef Innocence het volgende:
[..]
Had je dan niet iets van een cito-toets uitslag om ertegenin te brengen?
Mij zaten ze op de basisschool juist te pushen naar gymnasium te gaan, terwijl ik dat zelf niets vond.
M'n ouders heeft het allemaal nooit zo geinteresseerd, die verwachtten dat het toch wel goed met me komt. Hebben huishoudschool en havo (niet afgemaakt) gedaan.
Nu WO, maar ben wel blij dat ik daar helemaal zelf voor gekozen heb en dat het niet moest omdat m'n ouders ook zelf zoiets gedaan hadden.
Weet niet of ik veel meer had bereikt als m'n ouders wel zouden pushen. Waarschijnlijk niet, ben ik net te eigenwijs voorMaar het zou wel leuk zijn als ze een beetje interesse zouden tonen.
Ik heb de rest ook gelezen en ben het daar ook mee eens, maar vind het nogal een raar alternatief.quote:Op maandag 11 augustus 2008 17:00 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Nou, wat ik hier zo lees zitten er behoorlijk veel op VWO/Uni dus dat valt wel mee.
Je hebt de rest van mijn bericht ook gelezen, of was je dat voor het gemak even vergeten![]()
Ik ben inderdaad van mening dat het voor komt dat kinderen meer potentie hebben dan een simpel testje dat enkel een momentopname is (en zelfs als het dat niet was zei het nog niet veel, want kinderen kunnen ook onder invloed van iets zo een test maken. Een geestelijke afwijking, stress, faalangst, iets als ADD zoals ik al zei) zo even kan meten. Er wordt veel te zwart-wit gekeken. Dat vind ik wel. Basisonderwijs noemt te snel een kind lui of niet slim genoeg, ze denken niet verder over een eventuele achterliggende reden. Ik heb eerder het idee dat de leraren zelf niet altijd slim genoeg zijn of simpelweg niet geschikt voor het vak.
Klopt, de persoon die ik quote had het over iemand die ondanks een lagere CITO score toch goed terecht is gekomen door valsspelen (de ouders, als ik het goed begrijp iig). En ik gaf enkel aan dat ik dat liever zie, dan dat iemand met een lage score ook daadwerkelijk op een lagere opleiding geplaatst wordtquote:Op maandag 11 augustus 2008 18:28 schreef Innocence het volgende:
[..]
Ik heb de rest ook gelezen en ben het daar ook mee eens, maar vind het nogal een raar alternatief.
De meeste kinderen hebben ook meer potentie als uit d'r ouders opleidingsniveau af te leiden is, zo blijkt uit dit topic...
Bovendien reageer je op mensen waarbij juist niet alleen naar die score gekeken werd.
Maar je beslist toch nog altijd zelf voor welke school je kiest of is dat advies van de basisschoolleraar bindend?
Gek, want VWO is een verzamelnaam voor atheneum en gymnasium.quote:Op maandag 11 augustus 2008 16:36 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Nee hoor, er werd zelfs nog onderscheid gemaakt tussen VWO, atheneum en gymnasium
waarom heb je 'inhoudelijk' niets aan ze?quote:Op zondag 10 augustus 2008 22:15 schreef Beugelfles het volgende:
Vader: mavo, mts, automonteur, nu vrachtwagenchauffeur
Moeder: lts of iets dergelijks, administratieve functies, nu postbode
Zusje: mbo verpleegkunde
Ik: vwo, wo, over een half jaar klaar met met mijn masterthesis (als alles goed gaat)
De verhalen hier in dit topic kan ik ook wel plaatsen. Mijn ouders zijn enorm trots op mij, maar inhoudelijk heb ik niet zo heel veel aan ze. Ze steunen en helpen me altijd wel maar je merkt toch dat je hele andere dingen doet. Ik voel me echt intens gelukkig dat ik de kans heb gehad om een wo studie te doen!
Onzin. De belangrijkste dingen die je leert op het WO zijn de manieren van abstract en analytisch denken. Verder heeft iemand met een WO niveau gemiddeld meer algemene kennis dan iemand met een lager niveau en kan ook logischer berekenen (en dus sneller dingen begrijpen).quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 20:52 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
waarom heb je 'inhoudelijk' niets aan ze?
mijn ouders zijn ook niet hoog opgeleid, maar heb op álle vlakken wat aan ze.
Ze steunen me, motiveren me en hebben veel, heel veel kennis en ervaring op gebieden waar ik nog zoveel moet leren.
Nee, ze weten niets van de opleiding die ik doe, nee, ze snappen niet hoe een computer werkt en wat de datastructuur van een CD-ROM is, maar ze weten wél hoe ze moeten werken voor hun geld, hoe de maatschappij in elkaar zit, hoe ik in elkaar zit en hoe ze mijn grote voorbeeld kunnen zijn.
Als jouw vader WO had gedaan, en neerlandicus was geworden, had hij je alsnog niet kunnen helpen als je medicijnen was gaan studeren, of informatica.
Inhoudelijk houdt niet in dat iemand precies moet weten wat je doet, hoe het werkt en je moet kunnen helpen. Inhoudelijk houdt, wat mij betreft in, dat ze geïnteresseerd zijn in wat je doet, proberen te begrijpen wat je doet, je aan te moedigen en te waarderen.
Vind het beetje 'rare' opmerking, al zal het vast niet neerbuigend bedoeld zijn, maar voor mij is zo'n uitspraak écht niet van toepassing.. zeg maar..
Ik hoorde toch wel dat veel klasgenoten door hun ouders of broers en zussen in ieder geval door het VWO zijn getrokken. Terwijl dat bij mij al mis ging in de brugklas: mijn moeder overhoorde me, ik moest Engelse woordjes leren. Ze sprak alles fonetisch uit, dus na twee weken heb ik maar gezegd dat ik haar hulp niet meer nodig had, het verwarde me alleen maar. Sindsdien deed ik altijd alles zelf - waar niets mis mee is overigens. Maar soms had ik een persoonlijke vraagbaak wel gemakkelijk gevonden.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 20:52 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
waarom heb je 'inhoudelijk' niets aan ze?
mijn ouders zijn ook niet hoog opgeleid, maar heb op álle vlakken wat aan ze.
Ze steunen me, motiveren me en hebben veel, heel veel kennis en ervaring op gebieden waar ik nog zoveel moet leren.
Nee, ze weten niets van de opleiding die ik doe, nee, ze snappen niet hoe een computer werkt en wat de datastructuur van een CD-ROM is, maar ze weten wél hoe ze moeten werken voor hun geld, hoe de maatschappij in elkaar zit, hoe ik in elkaar zit en hoe ze mijn grote voorbeeld kunnen zijn.
Als jouw vader WO had gedaan, en neerlandicus was geworden, had hij je alsnog niet kunnen helpen als je medicijnen was gaan studeren, of informatica.
Inhoudelijk houdt niet in dat iemand precies moet weten wat je doet, hoe het werkt en je moet kunnen helpen. Inhoudelijk houdt, wat mij betreft in, dat ze geïnteresseerd zijn in wat je doet, proberen te begrijpen wat je doet, je aan te moedigen en te waarderen.
Vind het beetje 'rare' opmerking, al zal het vast niet neerbuigend bedoeld zijn, maar voor mij is zo'n uitspraak écht niet van toepassing.. zeg maar..
Ik heb nooit de behoefte gehad aan ouders die je overhoren of je helpen met school, studie of wat dan ook. M'n vader zei nog wel es gekscherend dat als ik m'n wiskunde niet begreep, dat ie me dan wel kon helpen. Als ik em dan vroeg aan te tonen dat twee bepaalde variëteiten isomorf met mekaar zijn dan was de grap snel voorbijquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 09:33 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik hoorde toch wel dat veel klasgenoten door hun ouders of broers en zussen in ieder geval door het VWO zijn getrokken. Terwijl dat bij mij al mis ging in de brugklas: mijn moeder overhoorde me, ik moest Engelse woordjes leren. Ze sprak alles fonetisch uit, dus na twee weken heb ik maar gezegd dat ik haar hulp niet meer nodig had, het verwarde me alleen maar. Sindsdien deed ik altijd alles zelf - waar niets mis mee is overigens. Maar soms had ik een persoonlijke vraagbaak wel gemakkelijk gevonden.Het heeft me wel een doorbijter gemaakt.
Hehe ja het nadeel van hoogopgeleide ouders is wel dat ze zich sneller met je studievoortgang gaan bemoeien en je ze ook minder wijs kunt maken als dat toevallig even goed uitkomt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 13:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb nooit de behoefte gehad aan ouders die je overhoren of je helpen met school, studie of wat dan ook. M'n vader zei nog wel es gekscherend dat als ik m'n wiskunde niet begreep, dat ie me dan wel kon helpen. Als ik em dan vroeg aan te tonen dat twee bepaalde variëteiten isomorf met mekaar zijn dan was de grap snel voorbij
Ik vond het altijd maar raar als ik hoorde van klasgenoten dat ze werden geholpen door hun ouders met werkstukken en dergelijke.
Ja dat is ook wel zo, als ik geen zin heb om dingen uit te leggen of te verklaren verzin ik gewoon wat, ze weten toch niet beterquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 13:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hehe ja het nadeel van hoogopgeleide ouders is wel dat ze zich sneller met je studievoortgang gaan bemoeien en je ze ook minder wijs kunt maken als dat toevallig even goed uitkomt.
Een groot voordeel is dat ze zich prima in een student kunnen inleven.
quote:Op zondag 17 augustus 2008 17:07 schreef Plato1980 het volgende:
Bij onze familie zie je duidelijk dat steeds meer mensen de mogelijkheid om te studeren kregen. Van mijn grootouders hadden drie van de vier alleen lagere school en eentje de ambachtsschool. Mijn ouders hebben beiden HBO gedaan en mijn broer en ik (en tevens heel wat neefjes en nichtjes) hebben de universiteit succesvol afgerond. Dat komt niet omdat wij veel intelligenter zijn dan onze grootouders waren, maar omdat we kansen kregen die voor destijds voor mensen uit hun sociale klasse volstrekt onbereikbaar waren.
Veel WO'ers studeren ook uit interesse, zijn daarom positiever over hun opleiding en zullen dus eerder op een school & studie forum kijken. De mavo apen die met tegenzin in een klas gepropt zijn zullen daar niet zo snel aan denkenquote:Op zondag 17 augustus 2008 01:57 schreef TubewayDigital het volgende:
veel fokkers die doen wo zeg, we zijn blijkbaar geslaagd in het weggepesten van alle mavo apen
Dus HBO, en nog een WO bachelor?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:33 schreef Tegan het volgende:
Moeder: BSc / HBO
Inderdaad, ik snap ook niet zo waarom mensen het 'jammer' vinden dat hun ouders geen WO hebben gedaan. De onderwijssystemen zijn sinds hun tijd sowieso dusdanig veranderd dat zelfs WO'ers uit die tijd waarschijnlijk niet heel veel snappen van het huidige systeemquote:Op maandag 18 augustus 2008 23:37 schreef Fortitudo het volgende:
iemand die beweert dat je niks aan ouders hebt met een lage opleiding zijn wel erg kortzichtig
mijn ouders zijn wel hoog opgeleid maar wel in een andere sector dan ik. op het voortgezet onderwijs heeft mn vader en mn moeder me nog wel eens geholpen m,et wiskunde en me overhoord.
nu op het wo heb ik weinig meer aan ze hoewel ze natuurlijk wel weten hoe alles werkt en het sneller begrijpen. ook tonen ze veel interesse.
echter het belangrijkste wat mijn ouders me leren is mn opvoeding, ook leren ze me dagelijks nog dingen over de maatschappij en hier kan ik ze alleen maar dankbaar voor zijn. Wijze levenslessen over van alles en nog wat en ze zetten me ook met beide benen op de griond met anekdotes over hun eigen begin etc. In dit geval kun je als lager opgeleide oudere uitstekend dienst doen rn zie ik niet in waarom een hoger opgeliede dit beter zou kunnen doen.
Klopt, maar zij bedoelt dat je dan de toevoegingen Sc (Science) en A (Arts) niet mag gebruiken, want die zijn gereserveerd voor academische bachelors en masters.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:51 schreef Tegan het volgende:
[..]
Na een afgerond HBO ben je gewoon Bachelor...
Tuurlijk wel. Vriend van me is net klaar met HBO Werktuigbouwkunde en hij is gewoon BSc...quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:55 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Klopt, maar zij bedoelt dat je dan de toevoegingen Sc (Science) en A (Arts) niet mag gebruiken, want die zijn gereserveerd voor academische bachelors en masters.
Dat kan niet, dat mag wettelijk niet.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 22:04 schreef Tegan het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Vriend van me is net klaar met HBO Werktuigbouwkunde en hij is gewoon BSc...
Oh. Ik lees het nu. En ik wist het echt niet... Nouja, dan zou hij het vast ook niet doen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 22:06 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat kan niet, dat mag wettelijk niet.
quote:
Weet je dat zeker?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 16:51 schreef SunWu het volgende:
Mijn oudste zus heeft; Master of science in accountancy, master of science in controling
quote:
Weet je zeker dat echt de toevoeging 'of science' er achterstaatquote:Op donderdag 21 augustus 2008 16:59 schreef SunWu het volgende:
[..]
Ja, waarom? Het zijn drie verschillende masters, maar ze zijn goed te combineren. Je krijgt dan vrijstelling voor bepaalde vakken.
Moet je wel nog iets aan je spelling doenquote:Op donderdag 21 augustus 2008 16:51 schreef SunWu het volgende:
ben rechten gaan studeren.
Mijn zusje studeerd Mbo,
Degeneratiequote:Op donderdag 21 augustus 2008 21:13 schreef winniedepooh het volgende:
vader; Natuurkunde
moeder; psychologie
ik; pabo
Dit is niet helemaal correct. De twee M. sc.'s zijn erg goed te combineren (tegelijkertijd) aangezien deze een goede fit en ook gedeeltelijke overlap hebben. (Heb zelf een M sc. International Economics and Business en M. sc. Controlling.)quote:Op donderdag 21 augustus 2008 16:59 schreef SunWu het volgende:
[..]
Ja, waarom? Het zijn drie verschillende masters, maar ze zijn goed te combineren. Je krijgt dan vrijstelling voor bepaalde vakken.
quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 01:12 schreef flipster112 het volgende:
[..]
Dit is niet helemaal correct. De twee M. sc.'s zijn erg goed te combineren (tegelijkertijd) aangezien deze een goede fit en ook gedeeltelijke overlap hebben. (Heb zelf een M sc. International Economics and Business en M. sc. Controlling.)
Maar de Ex. master Finance & Control is een post-doc, en geeft je de mogelijkheid om de RC (register controller) titel te dragen. Als je toegang wilt krijgen tot deze opleiding heb je minstens 3 jaar relevante werkervaring nodig, en daarna ben je ongeveer drie jaar in je vrije tijd aan het studeren.
Verder moet je zus wel erg veel van het onderwijs houden, en vooral van het praktisch ingestelde HBO tov WO want met een RC ben je echt VEEL waard in het bedrijfsleven, en kun je ook letterlijk bakken met geld verdienen.
Ik verbaas me er meer over dat mensen denken dat ouders die alleen lagere school gedaan hebben, niet intelligent zouden zijn...quote:Op donderdag 13 november 2008 15:44 schreef F04 het volgende:
Ik verbaas me wel enorm dat sommigen VWO + Uni gedaan hebben, terwijl hun ouders nog niet eens MBO hebben. Waar komt die intelligentie dan vandaan? Ik neem aan dat zoiets grotendeels erfelijk bepaald is.
ik verbaas me er ook over dat jij nog steeds ons niet van jou verlost hebt met je niet boeiende zeiktopics, maar dat heeft ook vast een redenquote:Op donderdag 13 november 2008 15:44 schreef F04 het volgende:
Ik verbaas me wel enorm dat sommigen VWO + Uni gedaan hebben, terwijl hun ouders nog niet eens MBO hebben. Waar komt die intelligentie dan vandaan? Ik neem aan dat zoiets grotendeels erfelijk bepaald is.
Mag ie nu de achtbaan bedienen?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 22:01 schreef NoelGallagher het volgende:
Vader: Op z'n 17 begonnen met wc's schoonmaken op de Flevohofvan daaruit zich helemaal omhoog gewerkt naar een hoge functie op Walibi.
Het eeuwige excuus van de lager opgeleide mensquote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:51 schreef Phaidra het volgende:
Mijn moeder: Huishoudschool, ze kon goed leren, maar daar had ze geen zin in
Of mensen zijn gewoon slimmer dan jij denkt/voor kunt stellen.quote:Op donderdag 13 november 2008 23:07 schreef Fortitudo het volgende:
conclusie: er wordt teveel gelogen en/of de universiteit is te makkelijk
ik denk beide
Updeet: 1e jaar SJD afgerond, geen P helaas. Volgend jaar nog 3 tentamens extra.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:45 schreef Renesite het volgende:
Pa: LTS maar nooit helemaal afgemaakt, is gaan werken, heeft nu wel diverse Vapro cursussen gedaan.
Ma: Huishoudschool, kon in principe wel de Havo doen maar vanwege familie omstandigheden was het niet mogelijk en werd dit ook niet helemaal toegejuicht.
Broer: MBO Internationale groothandel, gaat na de zomer beginnen aan een HBO personeelsmanagement.
Ik: MBO Juridische dienstverlening, en ik ga na de zomer beginnen met HBO Sociaal Juridische Dienstverlening. Deze mag ik in 3 jaar doen vanwege mijn vooropleiding. Dus studiefinancieringtechnisch kan ik nog wel de 1,5 jaar Universiteit doen, master Sociaal Recht (1,5 jaar, geen civiel effect)
Opa / Oma waren boer, hadden een leuk boeren bedrijf.
Ene oom / tante niet noemenswaardige cursussen/opleidingen, de jeugd van hen ook allemaal MBO, of gewoon geen opleiding
Andere oom heeft geloof ik iets gedaan in de facilitaire dienstverlening, en mijn tante doet iets met kinderopvang. Hun kinders gaan ook allemaal richting het HBO.
Veel mensen haken na die hernia af en blijven een uitkering houden.quote:Op zondag 12 juli 2009 15:08 schreef Spiegelei het volgende:
Moeder: huishoudschool daarna verzorging in als verzorgende, doet ze nog steeds.
Vader heeft nog net de middelbare school afgemaakt in zijn geboorteland (=dus niet NL) toen in millitaire dienst, daarna wat aangeklooid en rondgereisd. M'n moeder (in NL) tegengekomen en toen in de bouw terecht gekomen. Ook allerlei diploma's gehaald voor bankwerken en lassen enzo.
Toen ik net geboren was kreeg m'n vader een hernia en kon hij niet meer werken in de bouw, is toen met succes conservatorium gaan doen (=HBO) op z'n 34e met een kindje. Daar heb ik wel veel respect en bewondering voor, vooral ook omdat er voor hem toch wel een taalbarierre was.
Ik heb VWO gedaan en ben toen meteen gaan werken hier en daar. Heb nu wel wat opleidingen binnen m'n werk gedaan maar wil switchen dus ik ben nu op m'n 29e begonnen met een HBO-studie. Toch een beetje m'n vader achterna ....
Zo. Van de hoogste boom gevallen naar het laagste stukje grond en je toen via de moeilijke weg weer omhoog geklommen? Respect, hoor.quote:Op zondag 12 juli 2009 18:36 schreef Friek_ het volgende:
Ik: Van Gymnasium naar VMBO-TL gezakt () en VMBO-TL afgemaakt, HAVO, HBO-P (Theologie en Levensbeschouwing) en nu filosofie aan de Universiteit van Tilburg.
Dat hoor ik vaker mensen zeggen, en opvallend genoeg altijd de mensen die zelf niet gestudeerd hebben. Ik vind het als een uitvlucht klinken. Kijk eens naar de gemiddelde post in dit topic. Ik krijg daarbij niet echt het idee dat het niet normaal was om te studeren in die tijd. Waar komen immers ook alle wetenschappers, docenten e.d. vandaan? Genoeg 40+ers daar tussen.quote:Op zondag 12 juli 2009 22:33 schreef Leonidas82 het volgende:
Pa: LTS en ondertussen MTS (via tig cursussen (op MTS-niveau) die hij via zijn werkgever gevolgd heeft/nog steeds volgt
Ma: LEAO en afgelopen jaar MBO afgerond
Ik: HBO
Merk niet dat ze dom zijn. Mijn moeder leest heel veel en kan goed leren (maar had vroeger de kansen er niet voor, die ze nu wel aan het aangrijpen is). En mijn pa kan goed rekenen en heeft me geregeld geholpen met bedrijfseconomie. Ook in materiele zin hebben ze het goed voor elkaar. In hun tijd was het gewoon niet 'normaal' om te studeren, na de middelbare school aan het werk werd als vanzelfsprekend beschouwd. Studeren? Daar praatte niemand over in de jaren 60/70.
Jij (neem ik aan) en ik zijn geen product van die tijd. Er heerste toen nog erg een 'wie als dubbeltje geboren is...' mentaliteit, zoals we ons die nu amper meer voor kunnen stellen. Ik kan me voorstellen dat er in bepaalde omgevingen en milieus simpelweg niet echt over studeren na werd gedacht, ook al had je die capaciteiten wel. En nu zeg ik dit niet om iets goed te praten. Mijn ouders zijn heel goed in wat ze doen, maar geen absoluut studiemateriaal. Redelijk simpele mensen. En dat maakt ook verder niet uit - niet specifiek of zelfs maar algemeen tegen jou, maar je moet je validatie als persoon (grotendeels) niet uit je opleiding of intelligentie halen, alhoewel ik zelf af en toe wel in die val val.quote:Op zondag 12 juli 2009 23:12 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Dat hoor ik vaker mensen zeggen, en opvallend genoeg altijd de mensen die zelf niet gestudeerd hebben. Ik vind het als een uitvlucht klinken. Kijk eens naar de gemiddelde post in dit topic. Ik krijg daarbij niet echt het idee dat het niet normaal was om te studeren in die tijd. Waar komen immers ook alle wetenschappers, docenten e.d. vandaan? Genoeg 40+ers daar tussen.
De gemiddelde post op Fok! wordt gemaakt door iemand van een jaar of zestien. Die heeft ouders die rond de 45 zijn, of nog jonger, en die dus zijn opgegroeid in een tijd dat studeren al wat gangbaarder aan het worden was. Kijk je wat verder terug dan zie je al een heel ander beeld. In mijn vaders tijd was de enige kans op een redelijke opleiding, als je uit een arbeidersnest kwam, het seminarie.quote:Op zondag 12 juli 2009 23:12 schreef RRGJL het volgende:
Dat hoor ik vaker mensen zeggen, en opvallend genoeg altijd de mensen die zelf niet gestudeerd hebben. Ik vind het als een uitvlucht klinken. Kijk eens naar de gemiddelde post in dit topic. Ik krijg daarbij niet echt het idee dat het niet normaal was om te studeren in die tijd. Waar komen immers ook alle wetenschappers, docenten e.d. vandaan? Genoeg 40+ers daar tussen.
Klopt. Ik realiseer me achteraf ook pas dat ik eigenlijk niet goed gelezen heb. Ik ging, bij de post die ik citeerde, uit van ouders uit de jaren 60/70. De poster bedoelde echter dat de ouders 'studeerleeftijd' hadden in de jaren 60/70. Dan zijn ze inderdaad al een stukje ouder en begrijp ik het welquote:Op maandag 13 juli 2009 00:20 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
De gemiddelde post op Fok! wordt gemaakt door iemand van een jaar of zestien. Die heeft ouders die rond de 45 zijn, of nog jonger, en die dus zijn opgegroeid in een tijd dat studeren al wat gangbaarder aan het worden was. Kijk je wat verder terug dan zie je al een heel ander beeld. In mijn vaders tijd was de enige kans op een redelijke opleiding, als je uit een arbeidersnest kwam, het seminarie.
Verder wordt de gemiddelde post op Fok! gemaakt door HBO-ers/WO-ers en die komen gemiddeld vaker uit een "hoogopgeleid nest".
Dat je hier dus regelmatig ziet staan dat iemands ouders een hogere opleiding hebben betekent niet dat studeren vroeger iets gangbaars was dat voor elke getalenteerde persoon was weggelegd.
Eigenlijk wel. Soms vraag ik me wel af wat er gebeurd was als ik gewoon even door had gezet, daadwerkelijk voor proefwerken had geleerd en niet zo'n ontzettend gedemotiveerde puber was. Maar goed, dan had ik ook niet al die jaren vol gekut en lol gehad.quote:Op zondag 12 juli 2009 18:42 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Zo. Van de hoogste boom gevallen naar het laagste stukje grond en je toen via de moeilijke weg weer omhoog geklommen? Respect, hoor.Nog steeds erge gevoelens van spijt 'had ik maar beter m'n best gedaan op het gymnasium?'
Dus die bestaat echt..? Dacht altijd dat dat een grapje was van mijn locatiehoofd van destijds.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:43 schreef Staafje het volgende:
ik zit op de Hamburger University via McDonalds
Het is ook niet alleen maar de mentaliteit die toen anders was. Zelf zit ik op het gymnasium, net als mijn broertje, terwijl mijn vader en moeder allebei MAVO hebben gedaan. Vooral mijn vader had makkelijk een hoger niveau aangekund, maar er was in die tijd amper studiebegeleiding. Nu moet je verplicht naar twee open dagen per jaar en word je doodgegooid met informatie over studierichtingen, maar als ik mijn vader hoor was dat er in die tijd helemaal niet (bij hem in ieder geval). Dat heeft bij hem zeker grote invloed gehad, anders had hij zeker een HBO opleiding kunnen doen, misschien nog wel hoger.quote:Op maandag 13 juli 2009 01:34 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Klopt. Ik realiseer me achteraf ook pas dat ik eigenlijk niet goed gelezen heb. Ik ging, bij de post die ik citeerde, uit van ouders uit de jaren 60/70. De poster bedoelde echter dat de ouders 'studeerleeftijd' hadden in de jaren 60/70. Dan zijn ze inderdaad al een stukje ouder en begrijp ik het wel
mijn oom was volgens iedereen briljant op school dus mocht hij bij hoge uitzondering naar.. de mavoquote:Op maandag 13 juli 2009 00:01 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Jij (neem ik aan) en ik zijn geen product van die tijd. Er heerste toen nog erg een 'wie als dubbeltje geboren is...' mentaliteit, zoals we ons die nu amper meer voor kunnen stellen.
Nee zeker niet, ik zit echt op de universiteit via mijn mcDonalds baan, doe nu manager opleiding. Niveau is misschien wel anders als een andere universiteit, maarja het heet wel zoquote:Op maandag 13 juli 2009 16:48 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Dus die bestaat echt..? Dacht altijd dat dat een grapje was van mijn locatiehoofd van destijds.
/edit: omg"McDegree"
Mijn moeder kreeg me toen ze halverwege de dertig was, en mijn ouders komen uit begin jaren vijftig. En ik ben dus nog niet zo oud. Als je 17-23 bent kun je best ouders uit de jaren vijftig (geboren dan) hebben, het is misschien minder gangbaar, maar zeker niet uitgesloten.quote:Op maandag 13 juli 2009 00:20 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
De gemiddelde post op Fok! wordt gemaakt door iemand van een jaar of zestien. Die heeft ouders die rond de 45 zijn, of nog jonger, en die dus zijn opgegroeid in een tijd dat studeren al wat gangbaarder aan het worden was. Kijk je wat verder terug dan zie je al een heel ander beeld. In mijn vaders tijd was de enige kans op een redelijke opleiding, als je uit een arbeidersnest kwam, het seminarie.
Verder wordt de gemiddelde post op Fok! gemaakt door HBO-ers/WO-ers en die komen gemiddeld vaker uit een "hoogopgeleid nest".
Dat je hier dus regelmatig ziet staan dat iemands ouders een hogere opleiding hebben betekent niet dat studeren vroeger iets gangbaars was dat voor elke getalenteerde persoon was weggelegd.
Ik ookquote:Op zaterdag 18 juli 2009 00:01 schreef alors het volgende:
[..]
Ik kwam er laatst achter dat ik de enige ben van de hele familie die een WO-opleiding doet
ik heb ook lang gedacht zoals jij dat doet. De waarheid die ik nu zie omtrent hoogopgeleide mensen, is dat hun papieren wel degelijk een bepaald niveau vertegenwoordigen. Onze hele maatschappij is namelijk gebasserd en gebouwd op het kunnen opnemen van informatie uit tekst en daarvan te kunnen leren. Je bent niet perse dom als je dat niet kunt. Maar je doet al gauw niet meer mee in deze praktijk als je deze vaardigheid mist. En je kunnen redden in de algemene praktijk (op plaatsen waar je het meest kunt halen uit het leven, salaris of anders) is volgens mij van doorslaggevende waarde.quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:32 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Het is vaak een kwestie van dat ze zich bedreigd voelen. Het idee dat ze behoren tot een eliteclubje geeft hen een bepaald gevoel van eigenwaarde en als ze dan het idee krijgen dat andere mensen en masse toestromen, dan krijgen ze het benauwd, omdat hun eliteclubje daarmee teniet wordt gedaan. Op zich snap ik dat wel, maar je moet realistisch zijn: het gaat om wie het niveau aan kan. Wel zou ik als samenleving bij mijzelf eens nagaan wat het betekent om universitair opgeleid te zijn, wanneer een steeds groter worden deel van de mensen dat is. Het kan namelijk niet zo zijn, dat de gemiddelde intelligentie op het hoogste onderwijsniveau ligt.
O hehe ik ben zelf schoolverlater. Vergeten te vermelden.quote:
Het is wat je er zelf van maakt, maar ik heb zelf niet de motivatie (en het lef) om echt acht uur per dag met mijn instrument bezig te zijn. Vooral alle theorievakken stellen imo heel weinig voor, en ik vind het zonde om na mijn vwo op mn 16e te hebben afgerond intellectueel totaal af te sterven. Mijn luiheid heeft dit jaar echt nieuwe grenzen verkend, en ik verwacht komend jaar veel meer te kunnen doen als ik het combineer met geneeskunde. Ik ben trouwens absoluut niet de enige, maar heel veel mensen accepteren het gewoon en komen er na een paar jaar achter dat ze iets anders (hadden) moeten doen.quote:Op zondag 19 juli 2009 21:25 schreef Matthijs- het volgende:
Is conservatorium niet enorm intensief dan? Conservatorium leek mij ook hartstikke gaaf, maar het ontbeert me aan genoeg lef hiervoor (baangarantie etc).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |