abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60423994
Vaak zie je dat ouders die hoogopgeleid zijn, ook kinderen hebben die hoogopgeleid zijn, en bij ouders die laag opgeleid zijn, ook een laagopgeleid kind krijgen. Alleen kom ik af en toe wel wat kennissen tegen die zelf een hoge opleiding (hbo) gedaan hebben, terwijl hun ouders alleen de lts hebben.

Mijn vraag aan jullie is dus: Wat voor opleiding doe je, of wat heb je gedaan, en wat hebben je ouders voor opleiding gehad?
  dinsdag 29 juli 2008 @ 18:19:45 #2
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_60424420
Mijn moeder heeft de huishoudschool gedaan en m'n vader is op zijn dertiende van de LTS getrapt

Ik: 20 punten verwijderd van een Master of Law, daarnaast universitair filosofiestudent .
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
pi_60424562
WO, WO, WO.
De ouders van mijn ouders hadden dan weer allemaal totaal geen opleiding. Maar dat was in die tijd normaler, geloof ik.
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
  dinsdag 29 juli 2008 @ 18:29:21 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_60424625
Mijn moeder is cultureel antropoloog. Me vader is dood.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_60425087
Bij ons werd in een volle collegezaal eens gevraagd bij wie geen van beide ouders een WO-opleiding had. Er gingen precies twee vingers omhoog, terwijl we daar met zeker 80 mensen zaten, misschien meer.

Mijn moeder heeft hbo gedaan, mijn vader mts, maar niet afgemaakt en blijven hangen op een stageplek, inmiddels heeft hij zich wel opgewerkt tot een vrij hoog niveau. Soms is het best lastig dat mijn ouders geen WO opleiding hebben, ze snappen veel minder van hoe studeren/universiteit werkt. Van vrienden waarbij de ouders wel gestudeerd hebben, heb ik vaak het idee dat zij veel meer steun en advies krijgen van hun ouders, bij bepaalde keuzes, maar ook bijvoorbeeld door een scriptie of onderzoeksopzet eens door te lezen. In die zin vind ik het soms wel jammer.. Ben heel benieuwd hoe anderen dat ervaren. Jij bijvoorbeeld, Wadgem?

En wat is er trouwens gebeurd met TS begint?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 29 juli 2008 @ 18:57:30 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60425257
Beide laagopgeleid. M'n moeder heeft alleen de MULO gedaan geloof ik en mijn vader één of andere monteursschool ofzo. Ze zijn echter gaan werken in een tijd dat goede diploma's er nog niet zoveel toe deden, dus mijn pa heeft wel een zeer fatsoenlijke baan gekregen .

Ik WO, broer HBO, zus HBO en zus MBO.
Niet meer actief op Fok!
pi_60425418
Mn moeder MEAO geloof ik, en mn vader MULO.
Zelf zit ik op het HBO. Mn zusje doet nog een half jaar MBO en dan wil ze door naar het HBO.

Wat Naamah zegt ervaar ik ook wel eens. Zelfs op de havo had ik dat al.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 19:04:44 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60425439
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 19:03 schreef Kekaa het volgende:
Wat Naamah zegt ervaar ik ook wel eens. Zelfs op de havo had ik dat al.
Yup, ik ook. Ik merkte al heel snel dat ik mijn ouders ontstegen was qua kennisniveau. Vond ik toch wel jammer.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 29 juli 2008 @ 19:23:51 #9
123170 alors
zlata1234
pi_60425833
Mijn vader geloof ik MTS, en mijn moeder de huishoudschool Ze was/is op zich niet dom maar vond het veel gezelliger met al haar vriendinnen op de huishoudschool

Mijn zus MBO, wel havo maar ze vond HBO veel te theoretisch, broer MBO en mijn andere broer heeft z'n havo niet eens afgemaakt, beetje een probleemgevalletje, is goedgekomen verder. Alleen dood en doodzonde want hij is net zo slim als ik, en loopt nu vaak tegen muren op omdat hij geen diploma heeft.

Ik ben de eerste die echt gaat studeren (WO), en mijn ouders moet ik dus ook altijd alles haarfijn uitleggen want ze snappen er geen snars van, soms wel frustrerend.
know'm sayin?
word? word.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 19:39:48 #10
123170 alors
zlata1234
pi_60426168
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 18:49 schreef Naamah het volgende:
Bij ons werd in een volle collegezaal eens gevraagd bij wie geen van beide ouders een WO-opleiding had. Er gingen precies twee vingers omhoog, terwijl we daar met zeker 80 mensen zaten, misschien meer.
Wow zeg.. dat vind ik toch wel schokkend hoor.
quote:
Soms is het best lastig dat mijn ouders geen WO opleiding hebben, ze snappen veel minder van hoe studeren/universiteit werkt. Van vrienden waarbij de ouders wel gestudeerd hebben, heb ik vaak het idee dat zij veel meer steun en advies krijgen van hun ouders, bij bepaalde keuzes, maar ook bijvoorbeeld door een scriptie of onderzoeksopzet eens door te lezen. In die zin vind ik het soms wel jammer..
Ja dat heb ik ook. Toen ik op het vwo zat, werden klasgenoten wel eens geholpen met hun huiswerk. Nou, op zich is dat niet raar, maar mijn ouders zie ik het absoluut niet doen. Ze hebben van zulke dingen gewoon geen verstand... Toen mijn vader vroeg wat ik nou kon met dat vwo, en ik zei universiteit, was het ook echt zo van, ohja joh?? Hij had er geen idee van.

Ik zou in mijn familie en trouwens in mijn hele omgeving niemand weten die op de universiteit zit of gezeten heeft. Voor mij was de universiteit ook altijd iets voor hyperslimme mensen. Ik had er tot 2 jaar geleden nooit maar aan gedacht om dat te gaan doen. Ik wist wel dat ik niet dom was, maar besefte niet dat alles mij zo gemakkelijk afging, ik beschouwde het als vanzelfsprekend.
Pas toen ik een uitgebreide beroepstest (met o.a. capaciteits- en intelligentietest) deed, werd ik door de mevrouw van dat bureau er op gewezen dat ik echt met gemak vwo had gekund. Toen pas besefte ik dat ook de universiteit binnen mijn bereik lag.
know'm sayin?
word? word.
pi_60426889
Ikzelf doe HBO, m'n vader heeft Fysiotherapie WO gedaan. Wat m'n moeder heeft gedaan weet ik eigenlijk niet.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 20:20:46 #12
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_60427200
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 19:39 schreef alors het volgende:

[..]

Wow zeg.. dat vind ik toch wel schokkend hoor.
[..]
Wij hebben het ook een keer gedaan tijdens college, maar dan andersom. (iedereen waarvan de ouders wel HBO/WO moesten opstaan, en er bleven idd ook weinig mensen zitten. Best wel apart!

Ik ben zelf bijna klaar met mijn MSc en mijn broertje doet ook WO. Mijn moeder heeft de pabo gedaan en mijn vader heeft o.a. een RA titel.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_60428265
Moeder: MULO
Vader: TU + promotie, dus dr. ir.
Broertje: WO: mr.
Ik: WO: ir.
pi_60429424
Vader LTS, Moeder HBO
Ik WO, m'n zusje over een jaar ook WO
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:01:03 #15
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_60429627
quote:
...
Soms is het best lastig dat mijn ouders geen WO opleiding hebben, ze snappen veel minder van hoe studeren/universiteit werkt. Van vrienden waarbij de ouders wel gestudeerd hebben, heb ik vaak het idee dat zij veel meer steun en advies krijgen van hun ouders, bij bepaalde keuzes, maar ook bijvoorbeeld door een scriptie of onderzoeksopzet eens door te lezen. In die zin vind ik het soms wel jammer..
...
same here. Vader noch moeder hebben de middelbare school afgemaakt. Mijn broer en ik hebben universiteit gedaan. Maar naar mijn idee met wel wat meer moeite dan vrienden waarvan de ouders wel gestudeerd hebben.

Mijn ouders snapten niets van het op kamers wonen, het studentenleven, wat een propedeuse is of het verschil tussen promoveren en doctoraal etc. Laat staan dat ze inhoudelijk behulpzaam konden zijn. Je moet toch een beetje in je eentje het wiel opnieuw uitvinden.
pi_60430067
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:01 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

same here. Vader noch moeder hebben de middelbare school afgemaakt. Mijn broer en ik hebben universiteit gedaan. Maar naar mijn idee met wel wat meer moeite dan vrienden waarvan de ouders wel gestudeerd hebben.

Mijn ouders snapten niets van het op kamers wonen, het studentenleven, wat een propedeuse is of het verschil tussen promoveren en doctoraal etc. Laat staan dat ze inhoudelijk behulpzaam konden zijn. Je moet toch een beetje in je eentje het wiel opnieuw uitvinden.
Precies dat inderdaad! Echt grappig om te lezen dat anderen het ook zo ervaren! Nu doe ik natuurlijk ook allemaal complexe dingen zoals studies waarbij je zelf het studieprogramma samenstelt en nu een premaster, dus da's helemaal niet te begrijpen Maar ze hebben echt weinig idee hoe het allemaal werkt.

En inderdaad als ik zie hoe studiegenoten gewoon advies krijgen en hun verhaal kwijt kunnen bij hun ouders die daar dan ook nog wat nuttigs over zeggen, dat mis ik inderdaad best wel eens en om die reden heb ik inderdaad het idee dat vrienden het, in dat opzicht, makkelijker hebben door net dat steuntje in hun rug. Ik heb best veel keuzes moeten maken en die zijn niet allemaal even handig uitgepakt, ook een beetje doordat ik er toch een beetje alleen voor stond.

Maargoed, aan de andere kant, je moet 't toch allemaal zelf doen, wil het ook niet erger maken dan het is
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_60434768
Vader: Econometrie
Moeder: HBO-V
Ik: HBO Fysiotherapie
Broertjes waarschijnlijk ook naar HBO/WO toe.
Rest van de familie ook allemal HBO of hoger.
Dus een reputatie hoog te hoeden:)
pi_60435037
vader is na de middelbare school thuis gaan werken in het bedrijf (en paar jaar later ook alles overgenomen) en heeft hoop management cursussen en dat soort dingen gedaan.
moeder heeft mavo + mbo? dacht ik? en een hoop boekhoudcursussen voor bedrijf
zus WO
broertje MBO
ik HBO

Mn ouders hebben altijd gezegd al sinds ik op de mavo zat hoe belangrijk leren is, duurde alleen even voordat de boodschap bij mij aankwam.. (maar achteraf gezien wel fluitend doorgesluisd naar waar ik nu zit en heb onderweg ook nog ergens een leuk meisje meegepikt ).
pi_60435288
Eh mijn moeder heeft met pijn en moeite middelbare school afgemaakt (mavo) en daarna maar voor de rest van haar leven als gastouder gewerkt tot d'r dood. Ze was wel altijd erg creatief en geinteresseerd in literatuur en talen. Die interesses heb ik dan wel van haar.

Mijn vader heeft ook mavo gedaan en daarna een opleiding om archivaris te worden, maar ik weet niet op welk niveau (volgens mij MBO). Hij werkt nu als archivaris bij een semi-overheidsinstantie terwijl hij daarvoor ook nog bij Shell enzo heeft gewerkt.

Ik heb zelfs HAVO afgerond, daarna HBO P gehaald en nu doe ik WO Engels en net ook mijn P gehaald. Dus hard werken zit wel in de familie en het loont.
pi_60435324
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:17 schreef Naamah het volgende:

[..]

Precies dat inderdaad! Echt grappig om te lezen dat anderen het ook zo ervaren! Nu doe ik natuurlijk ook allemaal complexe dingen zoals studies waarbij je zelf het studieprogramma samenstelt en nu een premaster, dus da's helemaal niet te begrijpen Maar ze hebben echt weinig idee hoe het allemaal werkt.

En inderdaad als ik zie hoe studiegenoten gewoon advies krijgen en hun verhaal kwijt kunnen bij hun ouders die daar dan ook nog wat nuttigs over zeggen, dat mis ik inderdaad best wel eens en om die reden heb ik inderdaad het idee dat vrienden het, in dat opzicht, makkelijker hebben door net dat steuntje in hun rug. Ik heb best veel keuzes moeten maken en die zijn niet allemaal even handig uitgepakt, ook een beetje doordat ik er toch een beetje alleen voor stond.

Maargoed, aan de andere kant, je moet 't toch allemaal zelf doen, wil het ook niet erger maken dan het is
Ja, ik vind het ook grappig om te lezen. Alleen met mijn vader is het toch anders. Hij heeft MAVO gedaan maar het is absoluut geen domme man. Soms vraag ik me ook af of hij toen niet verkeerd is 'gecoacht' en dat er veel meer had in gezeten. Daarnaast is hij zeer liberaal en moet ik alles maar lekker zelf uitzoeken. Maar als ik écht hulp nodig heb, dan mag ik het heus wel vragen.
pi_60435358
Moeder ; Niks
Vader: Niks

Ik zit nu op 't VWO.
Maarja beetje 'tzelfde probleem als anderen. Ze hebben gewoon niet veel verstand van schoolzaken enzo dus ik kan nooit geholpen worden door hun.
I pwn nVidia.
HD4850 pwndz 9800GTX/8800GTX/8800GTS/8800GT.
HD4870 pwndz GTX260.
  † In Memoriam † woensdag 30 juli 2008 @ 04:05:05 #22
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_60435442
Moeder huishoudschool, vader LTS.
En ik heb eik nooit het probleem gehad dat mijn ouders mijn schoolgedoe niet begrepen. Mijn vader zat altijd ijverig met mij aan tafel met schoolboeken als ik ergens een probleem mee had en mocht er iets op school niet goed zijn kwamen pa en ma het voor mij regelen.
Mijn vader is vanuit de LTS doorgegroeid en via een achterdeur bij de KLM terecht gekomen waar hij nu al heel wat jaren dienst doet en zich via cursussen en andere opleidingen tot een respectabel niveau omhoog heeft gewerkt.
Mijn moeder daarentegen was daar wel wat meer in teruggetrokken, die geloofde allemaal wel best dat ik het aankon, maar stond/staat altijd met al haar handigheden klaar als er hulp nodig is. Ik denk dat zij zelf ook heel erg gebaat was met een specifiekere opleiding, want ze heeft nu gewoon echt niks om handen waar ze ook iets mee kan en dat is jammer. Een opleiding in de verzorging (kinderen, ouderen e.d) had heel goed bij haar gepast. Ik heb niet het idee dat zij als meisje daarin werd gestimuleerd vroeger, want haar beiden broers zijn na hun middelbare opleiding doorgestroomd naar het toendertijd HBO en oefenen nu beiden een goedbetaald beroep uit
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_60436935
Vader: wo (is uiteindelijk doorgegroeid naar Europees octrooigemachtigde, vrij 'zeldzaam' beroep)
Moeder: conservatorium, later omgeschoold op hbo-niveau (docent economie)
Zus: havo (en verder lui =))
Ik: hbo, start na de zomer met wo

Ik denk ook echt dat er samenhang is tussen opleidingsniveau van de ouders en opleidingsniveau van de kinderen, maar heb hier nooit onderzoek naar gedaan dus weet het niet zeker =)
pi_60437073
Beide ouders WO, ik finish HBO in augustus en ga door met (pre)masters, mijn broeren ook HBO...
  woensdag 30 juli 2008 @ 09:36:40 #25
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60437227
M'n vader was een van de zeldzame oud Jordanezen die naar een universiteit is geweest (al werd ie aangeraden naar de LTS te gaan), maar die heeft ie nooit afgemaakt. Zonde, want ik moet de eerste nog tegen komen die zo slim is zoveel kan. Echt ongelovelijk die kerel.

M'n moeder heeft de huishoudschool gedaan, maar is in de zorg terecht gekomen waar ze op eigen kracht naar hoofd OK is gegaan. Nu werkt ze in een andere functie in het ziekenhuis.

Heb zelf een HBO opleiding en denk er aan volgend jaar een academische opleiding te gaan volgen. Heb ze nog niet echt trots kunnen maken op dat gebied
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_60437882
Ik weet van mijn moeder dat ze weinig werd gestimuleerd om door te leren. Na de mavo was het welletjes, ze ging in een winkel werken en dat was dat. Haar ouders hadden totaal geen benul van wat zij verder kon doen. Jaren later (rond haar veertigste) heeft ze nog een deeltijd MBO-opleiding gedaan via haar werkgever en zo een diploma gehaald, maar ik geloof dat ze nog meer had gekund als het er meteen uit was gehaald. Nu spreekt ze bijvoorbeeld nauwelijks Engels en dat komt dom over, terwijl het een gevolg is van een opleidingstekort.

Mijn vader heeft de LTS gedaan en daarna een beroepsopleiding voor banketbakker. Hij heeft het diploma niet gehaald en werkt al twintig jaar ofzo bij dezelfde bakkerij.

Ik heb mijn HBO-opleiding net afgerond. Knap of uitzonderlijk vind ik het niet, want ik heb het van mijn moeder, alleen heeft zij zelf nooit de kansen gehad die ik nu heb. Ik merk net als andere posters dat veel studiegenoten wel hoogopgeleide ouders hebben (we hebben ook eens zo'n rondje gedaan met handen opsteken als je ouders... etc). Daardoor moest ik misschien meer zelf uitvinden dan anderen, maar ik kreeg genoeg steun. Op de middelbare school vond ik het moeilijker - daar had je kinderen van rijke ouders die maar wat aanmodderden en ondertussen wel praatten over de geweldige opleiding die ze gingen doen, en die doen ze nu ook, via Luzac-constructies en dergelijke.
pi_60438376
Moeder huishoudschool.
Vader HAVO, maar dmv. cursussen en avondschool nu toch 'dr.' functie bij belastingdienst.
Ik nog niet veel bijzonders, MBO. als alles goed gaat uiteindelijk HBO, wellicht uni maar moet kijken of ik zin heb om zo lang te leren, dan ben ik 30 oid
pi_60438835
Mijn broer en ik VWO, en mijn ouders hebben weinig speciaals gedaan. Iets in de trant van LTS/Huishoudschool...
pi_60439061
Mijn moeder: MULO en MBO apothekersassistente
Mijn vader: HAVO en HBO Leraar lichamelijke opvoeding en managementcursussen en is nu manager bij overheidsinstantie
Mijn broer: VWO, HBO en WO economie
ik: HAVO, VWO, WO tandheelkunde

In de rest van de familie varieert het nogal van MAVO tot WO; duidelijk geen patroon!

[ Bericht 18% gewijzigd door wiener8 op 30-07-2008 11:47:48 ]
  woensdag 30 juli 2008 @ 11:17:12 #30
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_60439171
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 18:57 schreef Viking84 het volgende:
Beide laagopgeleid. M'n moeder heeft alleen de MULO gedaan geloof ik en mijn vader één of andere monteursschool ofzo. Ze zijn echter gaan werken in een tijd dat goede diploma's er nog niet zoveel toe deden, dus mijn pa heeft wel een zeer fatsoenlijke baan gekregen .

Ik WO, broer HBO, zus HBO en zus MBO.
Mijn mama heeft ook de Mulo gedaan, pa een HBO studie. Ikzelf doe nu ook een HBO studie, broertje ook en broer heeft het HBO afgerond en begint binnenkort op de universiteit. Mijn zusje zit nu in de brugklas niveau havo.
  woensdag 30 juli 2008 @ 11:21:24 #31
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_60439286
Beide ouders WO en ik ook. Bij de grootouders lag dit anders, maar daar speelden waarschijnlijk bij beide oma's ook wel de oorlog en 'vrouwen horen thuis te zitten' een rol.
pi_60439644
Moeder: niks
Vader: avond havo ergens in zijn twintiger jaren.

Ik: paar studies op hun inhoud beoordeeld
pi_60439779
Mijn ouders zijn mensen die zeggen dat 'je goed kan leren' als je HBO/WO doet.
Ze hebben dus geen idee wat hoger onderwijs inhoudt.

Ze zijn wel slim hoor; pa is aannemer en ma huisvrouw/verpleegster. Maar ik kom niet uit een omgeving waarin het vanzelfsprekend is dat je gaan studeren. Wel eentje waarin hard werken vanzelfsprekend is (maar wel op een slimme manier, je kapotwerken is dat dus niet!).
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:13:06 #34
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_60440563
Mijn beide ouders hebben een opleiding op MBO niveau gevolg en afgerond. Voor hen was het niet denkbaar om hoger te gaan. Dat geldt ook voor hun broers en zussen. Dat deed je in die tijd in zo'n milieu niet. Het ging nog niet eens zozeer om het geld, want dat was er wel, maar gewoon uit gewoonte. Ik en de meeste neven en nichten van mij zijn wel hoog opgeleid, waarvan ook een aantal (waaronder ik) WO.

Op de universiteit merkte ik wel dat er wel degelijk een kloof bestaat tussen de groep die uit een middenklassemilieu komen en die uit de hogere klasse. Ook veel docenten gaan er, hoewel onbedoeld en niet met kwade intenties, van uit dat je uit een WO milieu komt. In die zin is WO nog steeds wel een beetje een elitair instituut.
pi_60440667
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 10:40 schreef RRGJL het volgende:
Moeder huishoudschool.
Vader HAVO, maar dmv. cursussen en avondschool nu toch 'dr.' functie bij belastingdienst.
Ik nog niet veel bijzonders, MBO. als alles goed gaat uiteindelijk HBO, wellicht uni maar moet kijken of ik zin heb om zo lang te leren, dan ben ik 30 oid
Van MBO naar universiteit .
pi_60440741
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:17 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Als hij zin heeft he.
pi_60440777
quote:

[..]

Ja tis niet relaxt, maar ik ben het niet geheel zelf schuld. Ik had in mijn jeugd nooit echt een geweldige studeerinstelling, dus mijn ouders lieten me niet naar het VWO gaan.. Vervolgens afgezakt van HAVO naar VMBO theorie Dus ok.. ik was uiteindelijk waarschijnlijk sowieso wel afgezakt Maar qua niveau maak ik me niet echt druk... En ik ben nu ouder en vestandiger
pi_60440814
Overigens ken ik wel meer mensen die dat traject doorlopen hebben hoor. Maar jij lijkt alweer iemand te zijn met die zwart-wit kijk op dingen dat alle MBO'ers te dom zijn voor HBO/uni
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:25:46 #39
Profeta Pluriforma
pi_60440846
quote:

[..]

Als je het niveau aankunt, wat is dan het probleem? Tijdens mijn studie had ik een studiegenoot die vanaf de MAVO was opgeklommen via MBO, HBO en vervolgens dus WO. Hij was één van de beste studenten en ik geloof dat hij momenteel is bezig is met een promotieonderzoek.
pi_60440891
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:25 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Als je het niveau aankunt, wat is dan het probleem? Tijdens mijn studie had ik een studiegenoot die vanaf de MAVO was opgeklommen via MBO, HBO en vervolgens dus WO. Hij was één van de beste studenten en ik geloof dat hij momenteel is bezig is met een promotieonderzoek.
Juist. Dat übermensch gedrag altijd van sommige hoger opgeleiden
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:31:42 #41
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60440996
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 11:40 schreef cinnamongirl het volgende:
Mijn ouders zijn mensen die zeggen dat 'je goed kan leren' als je HBO/WO doet.
Ze hebben dus geen idee wat hoger onderwijs inhoudt.

Vertel mij eens wat ze allemaal over het hoofd zien dan?

Om een HBO studie af te ronden hoef je niets te kunnen hoor. Ja, goed leren dus.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:32:53 #42
Profeta Pluriforma
pi_60441031
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:27 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Juist. Dat übermensch gedrag altijd van sommige hoger opgeleiden
Het is vaak een kwestie van dat ze zich bedreigd voelen. Het idee dat ze behoren tot een eliteclubje geeft hen een bepaald gevoel van eigenwaarde en als ze dan het idee krijgen dat andere mensen en masse toestromen, dan krijgen ze het benauwd, omdat hun eliteclubje daarmee teniet wordt gedaan. Op zich snap ik dat wel, maar je moet realistisch zijn: het gaat om wie het niveau aan kan. Wel zou ik als samenleving bij mijzelf eens nagaan wat het betekent om universitair opgeleid te zijn, wanneer een steeds groter worden deel van de mensen dat is. Het kan namelijk niet zo zijn, dat de gemiddelde intelligentie op het hoogste onderwijsniveau ligt.
pi_60441120
Moeder: HBO
Vader: MBO(nog wel verder gestuurd maar niet echt HBO)
Broer/Zus: Allebei HBO momenteel

Zelf doe ik WO, maar krijg wel veel begrip en steun van mijn ouders Ik schat ze ook altijd slimmer in dan hun opleidingsniveau
Voor de rest alleen een beetje jaloerse zus die er bij blijft dat HBO beter is en dat HBO-ers altijd beter in de arbeidsmarkt liggen.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_60441126
Moeder basisschool juf opleiding. Vader LTS, nu allebei met pensioen. Broertje heeft chem tech. (ing.) gestudeerd, ik WO master Economie & master bedrijfskunde. Ik kan gerust zeggen dat ik in een totaal andere wereld leef. Vooral als we het hebben over startsalarissen, ik ben boven modaal begonnen, en zal ver daarboven eindigen. Mijn ouders eindigden waar ik zo'n beetje mee begonnen ben.
Ik hoef niet bij ze aan te komen met 3x per jaar op vakantie gaan, en verhalen over studentenverenigingen enz.
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:37:37 #45
8369 speknek
Another day another slay
pi_60441150
Mijn vader gesjeesd van de universiteit, mijn moeder had alleen een soort leraren mbo gedaan. Totdat ze erachter kwam dat al haar zonen naar de universiteit gingen, want toen heeft ze in een plotselinge spurt avondschool gedaan zodat ze de eerste van de familie met een drs. diploma was .
Zelf ben ik aan het promoveren, dus ik ga toch nog pwnen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_60441168
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:32 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Het is vaak een kwestie van dat ze zich bedreigd voelen. Het idee dat ze behoren tot een eliteclubje geeft hen een bepaald gevoel van eigenwaarde en als ze dan het idee krijgen dat andere mensen en masse toestromen, dan krijgen ze het benauwd, omdat hun eliteclubje daarmee teniet wordt gedaan. Op zich snap ik dat wel, maar je moet realistisch zijn: het gaat om wie het niveau aan kan. Wel zou ik als samenleving bij mijzelf eens nagaan wat het betekent om universitair opgeleid te zijn, wanneer een steeds groter worden deel van de mensen dat is. Het kan namelijk niet zo zijn, dat de gemiddelde intelligentie op het hoogste onderwijsniveau ligt.
Hmm dat zou kunnen. Maar de vraag is natuurlijk wel, als dat al zo zou zijn, wat je er aan moet doen..
Opleidingen korter maken? Ik bedoel, meer stof tevoorschijn toveren is ook weer zoiets. Ik ga er toch vanuit dat er in Nederland vraag is naar bepaalde functies waarvoor bepaalde kennis noodzakelijk is. Die kennis doe je op via je opleiding, heeft meer stof dan zin?
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:38:20 #47
Profeta Pluriforma
pi_60441172
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:31 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Vertel mij eens wat ze allemaal over het hoofd zien dan?

Om een HBO studie af te ronden hoef je niets te kunnen hoor. Ja, goed leren dus.
Er komt veel meer bij kijken. Op het HBO gaat het er om dat je hogere kennis moet kunnen toepassen in de praktijk. Dan heb je te maken allerlei omgevingsfactoren waar je rekening mee moet houden. Het uit de boekjes leren is slechts een onderdeel.

Op het WO gaat het vooral ook om verbanden kunnen leggen, inzicht, het vermogen om zaken op een abstracte manier te benaderen en zaken te spiegelen aan de praktijk. Ook voor het WO geldt dat het leren uit de boekjes slechts een onderdeel is.

Veel mensen die geen hoger onderwijs hebben gevolgd zien hoger onderwijs alleen als iets waarbij het er om gaat om te studeren uit boeken. Met andere woorden: feiten in je hoofd stampen. Het is echter onmogelijk om die mensen te overtuigen van het feit dat het toch iets anders ligt.
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:40:12 #48
8369 speknek
Another day another slay
pi_60441225
Er zijn toch heel wat studies waar je het met hard stampen best kunt redden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:40:34 #49
Profeta Pluriforma
pi_60441237
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:37 schreef speknek het volgende:
Mijn vader gesjeesd van de universiteit, mijn moeder had alleen een soort leraren mbo gedaan. Totdat ze erachter kwam dat al haar zonen naar de universiteit gingen, want toen heeft ze in een plotselinge spurt avondschool gedaan zodat ze de eerste van de familie met een drs. diploma was .
Zelf ben ik aan het promoveren, dus ik ga toch nog pwnen.
Je moeder heeft avondschool op universitair niveau gedaan, terwijl ze alleen een MBO diploma op zak had? Hoe kan dat? Heeft ze niet eerst iets daartussen moeten doen?
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:41:32 #50
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_60441252
Ik doe zelf WO, mijn pa had wel een WO studie afgerond, mijn moeder heeft nooit haar opleiding afgemaakt.
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:42:12 #51
8369 speknek
Another day another slay
pi_60441271
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:40 schreef servus_universitas het volgende:
Je moeder heeft avondschool op universitair niveau gedaan, terwijl ze alleen een MBO diploma op zak had? Hoe kan dat? Heeft ze niet eerst iets daartussen moeten doen?
Ja kan wel, een soort HBO schakeljaar, weet het niet meer precies. Kwam omdat de toenmalige pabo een beetje tussen mbo en hbo inhing. Nog steeds wel natuurlijk, maar volgens mij was het zo'n typische gat in de wet. En ze had al veel praktijkervaring (ging een master pedagogie doen).
pi_60441274
Mn moeder heeft gymnasium en de Universiteit gedaan,
Mn pa de mavo en HBO
Twee van mn broers hebben hun school niet afgemaakt.
Een andere broer heeft havo gedaan en doet nu ICT
Mijn jongste broer doet Theoretisch 4e klas
En ik zelf doe athneum 3e klas.
The Zeroth Law: " A robot may not harm humanity, or, by inaction, allow humanity to come to harm."
pi_60441318
Was toch ook mogelijk dat de moeder open universiteit had gedaan?
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:44:42 #54
8369 speknek
Another day another slay
pi_60441336
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:43 schreef wiener8 het volgende:
Moeder kan toch open universiteit hebben gedaan?
Nee was de VU dacht ik.
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:48:28 #55
Profeta Pluriforma
pi_60441430
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:38 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Hmm dat zou kunnen. Maar de vraag is natuurlijk wel, als dat al zo zou zijn, wat je er aan moet doen..
Opleidingen korter maken? Ik bedoel, meer stof tevoorschijn toveren is ook weer zoiets. Ik ga er toch vanuit dat er in Nederland vraag is naar bepaalde functies waarvoor bepaalde kennis noodzakelijk is. Die kennis doe je op via je opleiding, heeft meer stof dan zin?
Nou, wat mij betreft allemaal wel wat strenger mogen hoor. Wij krijgen vaak stagaires van het HBO en het WO en ik vind het bedroevend wat ik soms aantref. En die mensen slagen probleemloos hoor, met vlag en wimpel. En dan moet je als bedrijf die mensen in dienst nemen? Ze kunnen geen fatsoenlijke zin schrijven, het ontbreekt ze aan abstractievermogen enzovoort. Niet altijd hoor, er zitten ook hele goede tussen, maar die zijn niet in de meerderheid. Hoger onderwijs zou zich wat mij betreft moeten beperken tot dìe kleine groep goede studenten.
pi_60441468
mijn ouders hebben geen diploma's
moeder zat op mulo en pa op lts geloof ik.. komen beide uit ondernemersgezin... daar was werken belangrijker dan leren. M'n pa is ten onrechte van school afgetrapt, maar m'n opa vond t wel handig wat extra manuren, dus hebben ze er nooit werk van gemaakt.

ik heb HBO en broer MBO, hij is net zo slim als ik, maar creatief en dyslectisch en heeft een hekel aan leren...
mijn ouders hebben ons altijd gestimuleerd en goed bijgestaan, maar sommige dingen snappen ze idd niet...maar daarvoor in de plaats heb ik wel veel andere dingen meegekregen, zoals een goede werkmentaliteit
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_60441548
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:48 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Nou, wat mij betreft allemaal wel wat strenger mogen hoor. Wij krijgen vaak stagaires van het HBO en het WO en ik vind het bedroevend wat ik soms aantref. En die mensen slagen probleemloos hoor, met vlag en wimpel. En dan moet je als bedrijf die mensen in dienst nemen? Ze kunnen geen fatsoenlijke zin schrijven, het ontbreekt ze aan abstractievermogen enzovoort. Niet altijd hoor, er zitten ook hele goede tussen, maar die zijn niet in de meerderheid. Hoger onderwijs zou zich wat mij betreft moeten beperken tot dìe kleine groep goede studenten.
Ok. Dat kan Ik heb niet veel ervaring met mensen die een dergelijke opleiding afgerond hebben, wat hun functioneren betreft. Maar dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling... Als je daar ook nog eens bij rekent dat er veel teveel Wo'ers afstuderen in vergelijking met het werkaanbod, snap ik de manier van handelen van die universiteiten al helemaal niet.

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2008 12:55:35 ]
  woensdag 30 juli 2008 @ 13:01:34 #58
8369 speknek
Another day another slay
pi_60441713
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:53 schreef RRGJL het volgende:
Ok. Dat kan Ik heb niet veel ervaring met mensen die een dergelijke opleiding afgerond hebben, wat hun functioneren betreft. Maar dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling... Als je daar ook nog eens bij rekent dat er veel teveel Wo'ers afstuderen in vergelijking met het werkaanbod, snap ik de manier van handelen van die universiteiten al helemaal niet.
Nou de universiteiten verdienen geld aan mensen die afstuderen, dus dat is niet zo vreemd. En naar mijn idee is er niet echt zoiets als 'teveel wo'ers die afstuderen' (inzoverre als het niet het diploma devalueert natuurlijk). Je kunt als maatschappij beter zoveel mogelijk hoger opgeleiden hebben.
  woensdag 30 juli 2008 @ 13:05:20 #59
Profeta Pluriforma
pi_60441793
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:01 schreef speknek het volgende:

[..]

Nou de universiteiten verdienen geld aan mensen die afstuderen, dus dat is niet zo vreemd. En naar mijn idee is er niet echt zoiets als 'teveel wo'ers die afstuderen' (inzoverre als het niet het diploma devalueert natuurlijk). Je kunt als maatschappij beter zoveel mogelijk hoger opgeleiden hebben.
Maar dan wel hoog opgeleiden die daadwerkelijk het hogere niveau bezitten en daar ontbreekt het soms nog wel eens aan. Dat is mijn ervaring in ieder geval met de realiteit. Als er veel hoger opgeleiden zijn die dat alleen zijn vanwege een papiertje maar feitelijk niet het hogere niveau bezitten, dan werkt dat juist nadelig voor een maatschappij lijkt mij. En daar komt bij dat het zorgt voor een vorm van arbeidsmarktvervuiling voor die mensen die wèl het hogere niveau bezitten. Dat klinkt misschien wat arrogant, maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand het daar mee oneens kan zijn, als je er objectief over nadenkt.
  woensdag 30 juli 2008 @ 13:10:49 #60
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_60441899
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 18:26 schreef tuxepux het volgende:
WO, WO, WO.
Dat dus
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_60441957
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:05 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Maar dan wel hoog opgeleiden die daadwerkelijk het hogere niveau bezitten en daar ontbreekt het soms nog wel eens aan. Dat is mijn ervaring in ieder geval met de realiteit. Als er veel hoger opgeleiden zijn die dat alleen zijn vanwege een papiertje maar feitelijk niet het hogere niveau bezitten, dan werkt dat juist nadelig voor een maatschappij lijkt mij. En daar komt bij dat het zorgt voor een vorm van arbeidsmarktvervuiling voor die mensen die wèl het hogere niveau bezitten. Dat klinkt misschien wat arrogant, maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand het daar mee oneens kan zijn, als je er objectief over nadenkt.
Ach weet je wat het is, iedereen zeurt altijd over de nieuwe lichting ('de jongeren van tegenwoordig'), maar ondertussen gaat het gemiddelde IQ elke generatie omhoog. Men wordt dus gemiddeld steeds slimmer, ja, ook de breezer-generatie (generatie einstein worden ze ook wel genoemd). En abstract denken is juist iets dat, imo, erg door IQ wordt beinvloed.

Geef die studenten van nu een paar jaartjes totdat ze even veel ervaring hebben, en kijk dan of ze gelijkwaardig zijn aan de mensen van nu met zoveel werkervaring
  woensdag 30 juli 2008 @ 13:17:52 #62
8369 speknek
Another day another slay
pi_60442039
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:05 schreef servus_universitas het volgende:
Mja, daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Verschil in studies bijvoorbeeld. Het is wel heel salonfahig om te zeggen dat geschiedenis net zo moeilijk is als lucht en ruimtevaarttechniek, maar dat is natuurlijk niet zo. Alleen de topbètastudies dan WO maken? Sowieso zijn de meeste studies meer veredelde beroepsopleidingen, een soort hbo+, lijkt me ook niet de bedoeling van wetenschappelijk onderwijs.
  woensdag 30 juli 2008 @ 13:20:37 #63
Profeta Pluriforma
pi_60442090
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:13 schreef Xith het volgende:

[..]

Ach weet je wat het is, iedereen zeurt altijd over de nieuwe lichting ('de jongeren van tegenwoordig'), maar ondertussen gaat het gemiddelde IQ elke generatie omhoog. Men wordt dus gemiddeld steeds slimmer, ja, ook de breezer-generatie (generatie einstein worden ze ook wel genoemd). En abstract denken is juist iets dat, imo, erg door IQ wordt beinvloed.

Geef die studenten van nu een paar jaartjes totdat ze even veel ervaring hebben, en kijk dan of ze gelijkwaardig zijn aan de mensen van nu met zoveel werkervaring
Maar tijdens de studie bestaat er al een groot verschil tussen studenten uit hetzelfde jaar. Het is onmogelijk dat er een soort maximum intelligentie is en dat de meerderheid daar nu steeds meer naar toetrekt. Het lijkt mij eerder dat er een evenredige groei is, dus dat degenen die voorheen intelligent waren nu nòg intelligenter worden. Het is als het ware een evenredige verschuiving. Daar zou het onderwijssysteem op aangepast moeten worden, zodat de topper niet in hetzelfde visvijvertje worden gegooid als al die anderen. Overigens was het wel zo dat tijdens mijn studie de meerderheid uiteindelijk is uitgevallen, omdat ze het niveau niet aan konden. Dus over hoeveel mensen hebben we het nu eigenlijk? Ik denk dat het aantal dat uiteindelijk zijn WO papiertje haalt nog altijd heel klein is in vergelijking met de totale bevolking.
pi_60442146
hoeveel % vd de bevolking heeft een WO opleiding of HBO? Geen idee waar ik dat zou kunnen vinden, ben benieuwd eigenlijk hoe het nu is ivm vroeger.
pi_60442260
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:20 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Maar tijdens de studie bestaat er al een groot verschil tussen studenten uit hetzelfde jaar. Het is onmogelijk dat er een soort maximum intelligentie is en dat de meerderheid daar nu steeds meer naar toetrekt. Het lijkt mij eerder dat er een evenredige groei is, dus dat degenen die voorheen intelligent waren nu nòg intelligenter worden. Het is als het ware een evenredige verschuiving. Daar zou het onderwijssysteem op aangepast moeten worden, zodat de topper niet in hetzelfde visvijvertje worden gegooid als al die anderen. Overigens was het wel zo dat tijdens mijn studie de meerderheid uiteindelijk is uitgevallen, omdat ze het niveau niet aan konden. Dus over hoeveel mensen hebben we het nu eigenlijk? Ik denk dat het aantal dat uiteindelijk zijn WO papiertje haalt nog altijd heel klein is in vergelijking met de totale bevolking.
Dus op zich valt het nog wel mee met dat niveau van die universiteiten?
  woensdag 30 juli 2008 @ 13:35:26 #66
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_60442400
m'n vader lts en mijnbouwschool, m'n moeder huishoudschool. Ze zijn beiden verre van dom en hebben zichzelf ontwikkeld, maar qua opleiding was het in die tijd niet anders
(m'n ouders zijn beiden aan het eind van de oorlog geboren)

Ik ben nu naast m'n werk bezig met een post-HBO
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_60442657
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:17 schreef speknek het volgende:

[..]

Mja, daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Verschil in studies bijvoorbeeld. Het is wel heel salonfahig om te zeggen dat geschiedenis net zo moeilijk is als lucht en ruimtevaarttechniek, maar dat is natuurlijk niet zo. Alleen de topbètastudies dan WO maken? Sowieso zijn de meeste studies meer veredelde beroepsopleidingen, een soort hbo+, lijkt me ook niet de bedoeling van wetenschappelijk onderwijs.
Dit vraag ik me af Als iemand met een IQ van 135 z'n uiterste best doet op Geschiedenis, is het dan niet even moeilijk als een ander met 135 IQ die z'n uiterste best doet op ruimtevaart? Al is dit vanuit het perspectief dat je zelf de moeilijkheid bepaalt. Waarschijnlijk zal de Geschiedenis student hogere cijfers krijgen dan de ruimtevaart student, dus dan heb je wel gelijk.
pi_60442803
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:48 schreef Xith het volgende:

[..]

Dit vraag ik me af Als iemand met een IQ van 135 z'n uiterste best doet op Geschiedenis, is het dan niet even moeilijk als een ander met 135 IQ die z'n uiterste best doet op ruimtevaart? Al is dit vanuit het perspectief dat je zelf de moeilijkheid bepaalt. Waarschijnlijk zal de Geschiedenis student hogere cijfers krijgen dan de ruimtevaart student, dus dan heb je wel gelijk.
Zie hier de filosofie achter nadenken. Antwoord geven op je eigen vragen.

woensdag 30 juli 2008 @ 13:56:08 #69
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_60442820
Vader: LTS automonteur/plaatwerker
Moeder: Huishoudschool
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
pi_60442894
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:55 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Zie hier de filosofie achter nadenken. Antwoord geven op je eigen vragen.

Ach ik speel vaak de advocaat om discussie te creeren, maar m'n rationaliteit achterhaald me altijd
  woensdag 30 juli 2008 @ 14:04:38 #71
Profeta Pluriforma
pi_60443010
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:23 schreef flipster112 het volgende:
hoeveel % vd de bevolking heeft een WO opleiding of HBO? Geen idee waar ik dat zou kunnen vinden, ben benieuwd eigenlijk hoe het nu is ivm vroeger.
Dat kan met StatLine van het CBS (http://statline.cbs.nl/statweb/). Ik kan wel vinden de ingeschrevenen en geslaagden per jaar (daaruit blijkt overigens dat er ontzettend veel uitval is), maar ik kan niet zien wat het opleidingsniveau van alle inwoners op een gegeven tijdstip is vinden. Dus wat de inwonersaantallen naar opleidingsniveau was in 2006 bijvoorbeeld.
pi_60443034
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:59 schreef Xith het volgende:

[..]

Ach ik speel vaak de advocaat om discussie te creeren, maar m'n rationaliteit achterhaald me altijd
Of begin je een post te typen, zie je vervolgens dat je redenatie niet helemaal klopte en constateer je dat vervolgens zelf in je post, zodat een ander het in ieder geval niet doet? De post gewoon niet plaatsen kan niet, de drang is te groot
pi_60443105
ontopic:
Moeder: Mavo => huishoudschool of dergelijk
Vader: HTS
Zusje: 2x MBO

De rest van de familie zijn boeren en daar ligt het gemiddelde opleidingsniveau op Mavo(/VMBO) met 1 neef die WO gaat doen.

offtopic:
quote:

[..]

Kom op zeg. Ik ben zelf ook een geval van MBO, HBO , WO. Tot nu toe telkens 9+ gemiddeld. Nog 30 studiepunten te gaan en ik begin aan mijn Master informatica. Om welke reden zou iemand die een langer pad moet doorlopen slechter of minder zijn? Er zijn veel variabelen die uitmaken hoe je het traject doorloopt.

Voor aantal vrienden van mij geldt hetzelfde, zij hebben een eigen bedrijf en zien school als iets ernaast. Ze zijn begonnen met hun bedrijf voordat ze op MBO zaten. Ze volgen nu in deeltijd de opleiding om op te klimmen. Ze hebben hele andere prioriteiten.

Maargoed, waarschijnlijk verkeerde je in een 'flauwe' bui ofzo en heeft mijn reactie geen nut
pi_60443147
Je hebt 90+ gemiddeld op het WO?
  woensdag 30 juli 2008 @ 14:26:27 #75
Profeta Pluriforma
pi_60443476
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 14:04 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Dat kan met StatLine van het CBS (http://statline.cbs.nl/statweb/). Ik kan wel vinden de ingeschrevenen en geslaagden per jaar (daaruit blijkt overigens dat er ontzettend veel uitval is), maar ik kan niet zien wat het opleidingsniveau van alle inwoners op een gegeven tijdstip is vinden. Dus wat de inwonersaantallen naar opleidingsniveau was in 2006 bijvoorbeeld.
Toch de gegevens weten te vinden/verzamelen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
WO      Aantal    % Nederland*

2006    1024000     6,23 %
2005    1026000     6,24 %
2004    1002000     6,10 %

HBO

2006    1734000    10,55 %
2005    1716000    10,46 %
2004    1770000    10,77 %

* Aantal inwoners Nederland 2006: 16428360

De aantallen per jaar zijn het aantal inwoners van Nederland met respectievelijk een WO en een HBO diploma op zak. Maar bedenk wel dat hierbij ook meegenomen zijn bevolkingsgroepen zoals allochtonen, ouderen enzovoort.
pi_60443582
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 14:26 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Toch de gegevens weten te vinden/verzamelen:
[ code verwijderd ]

De aantallen per jaar zijn het aantal inwoners van Nederland met respectievelijk een WO en een HBO diploma op zak.
Maar spreekt dit jou uitspraak in eerste instantie dan niet tegen? Volgens mij stelde je eerst nog dat WO's van een te laag niveau waren en mensen te makkelijk afstudeerde. Of denk je dat het percentage mensen in Nederland dat slim genoeg is voor een universitaire studie nog lager ligt dan 5%?
  woensdag 30 juli 2008 @ 14:34:25 #77
Profeta Pluriforma
pi_60443709
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 14:30 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Maar spreekt dit jou uitspraak in eerste instantie dan niet tegen? Volgens mij stelde je eerst nog dat WO's van een te laag niveau waren en mensen te makkelijk afstudeerde. Of denk je dat het percentage mensen in Nederland dat slim genoeg is voor een universitaire studie nog lager ligt dan 5%?
Nee, het laat zien dat ik de zaken behoorlijk overdreven voorstelde, want volgens mij valt het nog wel mee met wat ik beschreef . Als je ook met StatLine kijkt naar de jaarlijkse inschrijvingen en hoeveel er dan uiteindelijk daadwerkelijk afstudeert, dan is er een enorme uitval. Maar de cijfers die ik hierboven heb gegeven zijn natuurlijk wel wat 'biased' omdat er mensen zijn meeberekend die van bijvoorbeeld een jaar of 65 die misschien wel de capaciteiten hebben, maar nooit de kans hebben gekregen om door te leren. Dus die cijfers zeggen alleen iets over de feitelijke verdeling van onderwijsniveau, niet over intelligentie en capaciteiten.
pi_60448150
Vader: VWO of iets dergelijks -> HTS
Moeder: HAVO -> PABO
Broer: WO
Zus: HBO
Ik: WO
Cool story, Hansel.
  woensdag 30 juli 2008 @ 20:01:08 #79
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_60451083
Moeder atheneum--> havo, gestopt met HAVO in de derde. Toen gaan werken, MBO gedaan, toen HBO. Vervolgens heeft ze nog in deeltijd WO filosofie geprobeerd maar dat was te zwaar.
Vader gymnasium --> WO psychologie --> gepromoveerd op een of ander psychiatrisch onderwerp.

Ik WO, letterkunde

[ Bericht 1% gewijzigd door PimpofPersia op 30-07-2008 20:08:48 ]
Want ik ben kaler dan kaal
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
pi_60454911
vader>ambachtschool tot zijn 15e, daarna moest hij werken van zijn ouders (terwijl hij wel verder kon leren)
moeder> de huishoudschool tot haar 14e geloof ik, mocht ook niet verder/anders leren van haar ouders (haar broers mochten dat wel trouwens als ze dat konden)
pi_60456817
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 22:39 schreef zakjapannertje het volgende:
vader>ambachtschool tot zijn 15e, daarna moest hij werken van zijn ouders (terwijl hij wel verder kon leren)
moeder> de huishoudschool tot haar 14e geloof ik, mocht ook niet verder/anders leren van haar ouders (haar broers mochten dat wel trouwens als ze dat konden)
En wat heb je zelf?

Bij mij:

Moeder: MBO
Vader: Ambachtsschool
ik: MBO.
pi_60456911
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 00:04 schreef F04 het volgende:

[..]

En wat heb je zelf?

Bij mij:

Moeder: MBO
Vader: Ambachtsschool
ik: MBO.
afgerond: HAVO en VWO, universiteit: opleiding geschiedenis gedaan maar niet afgemaakt
pi_60457340
M'n vader heeft de LTS niet afgemaakt, en is later (nu 15 jaar geleden?) HBO makelaardij gaan doen, geloof ik. Hij werd dan ook makelaar. Mijn moeder heeft de huishoudschool geloof ik gedaan, en later MBO ziekenverzorging?

Ik doe een HBO opleiding.
pi_60461002
M'n pah is kapitein, maar zelf noemt-ie zich nog wel es captain of industries M'n moeder heeft de huishoudacademie gedaan. En ik heb natuurkunde gestudeerd
pi_60461080
quote:

[..]

Ik ken meerdere mensen die dat gedaan hebben hoor Een vriend van m'n broer uit m'n ouderlijk dorp kreeg een VBO-advies en heeft dat opgevolgd. Doorgegaan tot de universiteit ( moleculaire levenswetenschappen) , vorig jaar een stage op Princeton wat resulteerde in een artikel in Nature tijdens zijn studeren.

Een goede vriend van me is ook op het MBO begonnen en is alweer 2 jaar chemisch technoloog. En een studiegenootje van me is van MBO laboratorium technische natuurkunde gaan studeren, waarmee ze nu in haar master zit. Voorbeelden genoeg
pi_60461607
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 09:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ken meerdere mensen die dat gedaan hebben hoor Een vriend van m'n broer uit m'n ouderlijk dorp kreeg een VBO-advies en heeft dat opgevolgd. Doorgegaan tot de universiteit ( moleculaire levenswetenschappen) , vorig jaar een stage op Princeton wat resulteerde in een artikel in Nature tijdens zijn studeren.

Een goede vriend van me is ook op het MBO begonnen en is alweer 2 jaar chemisch technoloog. En een studiegenootje van me is van MBO laboratorium technische natuurkunde gaan studeren, waarmee ze nu in haar master zit. Voorbeelden genoeg
en maar goed ook, blijkbaar is er toch ruimte voor ambitie in dit land.
pi_60461667
ouders, wo.
ik, wo.
broertje, hbo.
pi_60463365
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 10:23 schreef flipster112 het volgende:

[..]

en maar goed ook, blijkbaar is er toch ruimte voor ambitie in dit land.
Ja In m'n VWO-klas werd er ook door sommigen wat lachend gedaan over mensen die van de MAVO kwamen. Vaak waren ze echter wel erg gemotiveerd, terwijl mensen die daar lachend over deden juist vaak lamlullen waren.

Niet dat ik geen lamlul was overigens, was ook iemand van de studententienen op de middelbare school en tijdens het grootste gedeelte van m'n studie
pi_60470363
Moeder: mbo
Vader: niks
Broer: afgestudeerd WO
Ik: bezig met HBO
pi_60472067
ma: mulo
pa: universiteit
pi_60472146
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 09:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

apart topic waard imo, zie het ook zo vaak. Sprak laatst met een studentenuitzendburo en die zeiden tegen me dat wo-ers even slim zijn als hbo-ers.
pi_60472242
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 19:01 schreef TubewayDigital het volgende:
apart topic waard imo, zie het ook zo vaak. Sprak laatst met een studentenuitzendburo en die zeiden tegen me dat wo-ers even slim zijn als hbo-ers.
Oh, die zullen het wel weten
Sommige HBO-ers zijn even slim als sommige WO-ers. Sommige zijn slimmer. Sommige zijn minder slim.
En nu moet het maar eens klaar zijn met die hele discussie
pi_60472308
Moeder: Pabo (is nu directrice van een basisschool)
Vader: Pabo
Ik: 2 jaar HBO > propedeuse behaald, half jaar uni, vond ik niet leuk, dus gestopt. En volgend jaar ga ik ook het onderwijs in (wel voortgezet).
pi_60472423
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 19:01 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Dat zou ik dan weer niet willen zeggen. Er zullen altijd mensen zijn die beneden of boven hun niveau een opleiding doen, maar HBO'ers even slim neerzetten als WO'ers vind ik weer wat ver gaan. Dan kun je net zo goed MBO'ers net zo slim neerzetten als WO'ers.
pi_60473511
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:40 schreef speknek het volgende:
Er zijn toch heel wat studies waar je het met hard stampen best kunt redden.
Vrijwel alle populaire HBO-studies en het merendeel van de universitaire studies moet voor iemand met een beetje verstand en doorzettingsvermogen ook te doen zijn. Ik heb genoeg mensen die het in de brugklas moeilijk hadden zien eindigen met een drs voor de naam.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_60473820
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 20:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Vrijwel alle populaire HBO-studies en het merendeel van de universitaire studies moet voor iemand met een beetje verstand en doorzettingsvermogen ook te doen zijn. Ik heb genoeg mensen die het in de brugklas moeilijk hadden zien eindigen met een drs voor de naam.
Ja, een drs... dat krijg je voor psychologie al
  donderdag 31 juli 2008 @ 20:21:43 #97
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_60473840
Vader: LTS (of de voorloper daarvan)
Moeder: MULO
Ikzelf: Universiteit
Broertje: HBO
  donderdag 31 juli 2008 @ 20:27:33 #98
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60473952
Iedereen uni.
Alleen mijn jongste zusje heeft Kunstgeschiedenis gedaan; de rest, icl. me, wel echte studies
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 31 juli 2008 @ 20:35:24 #99
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_60474107
Moeder komt uit relatief arm Drents gezin, dus studeren was er daar niet bij. Heeft huishoudschool en verplegingsopleiding gedaan. Mijn vader is zoals mijn moeder het noemt "een verpapt middenstandskindje" en heeft een universitaire opleiding gevolgd en afgerond.

Zelf ben ik ook WO-opgeleid.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_60475106
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 19:06 schreef tuxepux het volgende:

[..]

Oh, die zullen het wel weten
daarom zei ik het er bij
quote:
Sommige HBO-ers zijn even slim als sommige WO-ers. Sommige zijn slimmer. Sommige zijn minder slim.
En nu moet het maar eens klaar zijn met die hele discussie

Je snapt het niet, wat er bedoelt wordt is dat de intelligentie verdeling (bestaat zoiets) bij wo gelijk is als bij hbo
pi_60475118
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 19:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat zou ik dan weer niet willen zeggen. Er zullen altijd mensen zijn die beneden of boven hun niveau een opleiding doen, maar HBO'ers even slim neerzetten als WO'ers vind ik weer wat ver gaan. Dan kun je net zo goed MBO'ers net zo slim neerzetten als WO'ers.
why not?
  donderdag 31 juli 2008 @ 22:51:36 #102
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60477090
allebei gestudeerd wo en hbo

hbs b en mulo
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_60478237
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 21:27 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

why not?
Ten eerste uit ervaring Maar een WO studie doet een stuk meer beroep op je analytische en abstracte denken dan een HBO opleiding; het HBO is veel meer toegepast. Waar je dit bijvoorbeeld heel goed kunt zien is het verschil tussen Technische Natuurkunde HBO en WO. Dat zal ook vaak de mensen aantrekken die die capaciteiten hebben.
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 00:13:05 #104
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60478950
quote:
ik geloof er geen reet van, niemand durfde gewoon zijn vinger op te steken
pi_60487786
Mijn moeder heeft de eerste twee jaar van de huishoudschool gevolgd en moest op haar veertiende gaan werken.

Mijn vader is ook in de tweede klas van het middelbaar onderwijs gestopt, omdat hij wegens ziekte zou blijven zitten. Dan ging hij nog liever werken. Zonde, hij had met gemak WO kunnen doorlopen. Maar ja, te eigenwijs. En in dit geval heeft dat net verkeerd uitgepakt.

Ik heb WO gedaan.
pi_60488399
Vader: Accountancy aan de UvA, daarna NIVRA.
Moeder: Geen ene donder.

-edit-
Mijn moeder heeft PABO gedaan.

Ikzelf ben uiteraard een WO'er, maar dat wisten jullie vast al wel.
pi_60488404
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 23:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ten eerste uit ervaring Maar een WO studie doet een stuk meer beroep op je analytische en abstracte denken dan een HBO opleiding; het HBO is veel meer toegepast. Waar je dit bijvoorbeeld heel goed kunt zien is het verschil tussen Technische Natuurkunde HBO en WO. Dat zal ook vaak de mensen aantrekken die die capaciteiten hebben.
Beiden zullen zowel op HBO als WO tot de zwaardere studies horen. Dat moet je er wel even bij zeggen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 13:54:10 #108
8369 speknek
Another day another slay
pi_60488483
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 00:13 schreef Fortitudo het volgende:
ik geloof er geen reet van, niemand durfde gewoon zijn vinger op te steken
Ik geef ze geen ongelijk, mijn schoonzus is van een van de grootste advocatenkantoren ter wereld geweigerd omdat ze niet uit het goede milieu kwam (papa had geen goede opleiding en was geen advocaat).

Wat mijn vooroordeel bevestigd dat Rechten niets te zoeken heeft in het wetenschappelijke onderwijs.
pi_60490791
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 13:54 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik geef ze geen ongelijk, mijn schoonzus is van een van de grootste advocatenkantoren ter wereld geweigerd omdat ze niet uit het goede milieu kwam (papa had geen goede opleiding en was geen advocaat).

Wat mijn vooroordeel bevestigd dat Rechten niets te zoeken heeft in het wetenschappelijke onderwijs.
Juist bij zulke grote bedrijven geloof ik daar geen reet van. Dat zijn amerikaanse bedrijven ofzo en die kijken daar juist niet naar. Kijk maar naar al die aziaten ed...
pi_60492537
vader: LTS + MTS
moeder: huishoudschool + Mulo + later MBO verpleegkunde

broertje: MBO
zelf: WO
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 17:02:31 #111
8369 speknek
Another day another slay
pi_60492779
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 15:35 schreef Repeat het volgende:
Juist bij zulke grote bedrijven geloof ik daar geen reet van. Dat zijn amerikaanse bedrijven ofzo en die kijken daar juist niet naar. Kijk maar naar al die aziaten ed...
Het is toch echt gebeurd . Had ook niet gedacht dat het uberhaupt nog voorkwam. Vergeet niet dat die grote bedrijven ook gewoon lokale afdelingen hebben met Nederlandse werknemers die over de sollicitatieprocedures gaan.
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 17:18:12 #112
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_60493099
Ja hoor, wat een hoogopgeleiden hier allemaal.

Vader: Niks
Ik: MBO
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 18:23:19 #113
176844 Liebe
scheisse passiert
pi_60494168
Vader de ambachtsschool (metselaar), moeder verpleegkunde.

Zelf ga ik WO cultuurwetenschappen studeren en m'n broer studeert HBO technische informatica.
Hé meid, hé gozer, dat jij een minderwaardigheidscomplex hebt betekent nog niet dat je niet dom en lelijk bent.
pi_60498503
Vader: HBO Pedagogiek
Moeder: Middelbare meisjesschool (vergelijkbaar met mavo/havo)
Stiefvader: HTS

Zus: MBO
Ik: nog bezig met 2 WO-studies.

Ik dien er wel bij te vermelden dat zowel ik als mijn zus geadopteerd zijn, dus onze intelligentie is niet overgedragen van deze ouders. Hoe mijn biologische ouders zijn opgeleid weet ik niet.

Het verhaal mbt niet-begrijpende ouders herken ik wel, heel anders dan bijvoorbeeld mijn vriend bij wie de hele familie wel universitair is opgeleid.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 22:14:16 #115
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_60498880
Vader: Atheneum gehaald en moest daarna gaan werken vanwege geldgebrek in het twaalf personen tellende gezin. Is toch ver gekomen: hij heeft nu een goedbetaalde, leidinggevende baan.
Moeder: Huishoudschool.

Zelf: Ga ik komend studiejaar met mijn HBO-P naar de Universiteit Utrecht.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 05:39:45 #116
207068 Subversive
Let's hug it out bitch.
pi_60504458
Ma: MBO
Pa: HBO

broertje: WO

Mijn ouders waren hier naar NL gekomen als politieke vluchtelingen medio jaren 80 en spraken de taal in eerste instantie absoluut niet, ik heb dan ook af en toe mijn ouders moeten helpen met hun huiswerk toen ik op de middelbare school zat, maar ze kregen vooral veel hulp van hun Nederlandse vrienden die hun zeer dierbaar zijn (voor mij dan natuurlijk ook). Tijdens de Ramadan nodigen we ze altijd uit om een paar keer het feestmaal na zonsondergang met ons te delen.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 12:44:52 #117
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60507322
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 05:39 schreef Subversive het volgende:

Mijn ouders waren hier naar NL gekomen als politieke vluchtelingen medio jaren 80 en spraken de taal in eerste instantie absoluut niet, ik heb dan ook af en toe mijn ouders moeten helpen met hun huiswerk toen ik op de middelbare school zat, maar ze kregen vooral veel hulp van hun Nederlandse vrienden die hun zeer dierbaar zijn (voor mij dan natuurlijk ook). Tijdens de Ramadan nodigen we ze altijd uit om een paar keer het feestmaal na zonsondergang met ons te delen.
knap van je ouders en van jullie
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 14:42:15 #118
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_60508930
Ouders: helemaal niets (geen basisschool oid wel cursussen Nederlands)

Ik + 2 broers: WO
1 zus: HBO
2x zus: MBO
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_60510987
m'n vader is na het atheneum de KMA (hbo niveau) gaan doen, m'n moeder was met de middelbare school gestopt en daarna het leger ingegaan, daarna een avondopleiding havo gedaan, en dit jaar heeft ze een avondopleiding mbo afgerond.

zelf ga ik nu naar het tweede jaar WO. (ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij ben ik de enige in mijn directe famile, qua neefjes en nichtjes, die WO doet)
pi_60512010
M'n vader heeft WO gedaan, moeder HBO,
Ik doe nu WO.
Ook in de rest van mijn familie vooral WO'ers en een enkele HBO'er.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 20:13:51 #121
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_60514823
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 13:50 schreef Beauregard het volgende:
Moeder: Geen ene donder.

-edit-
Mijn moeder heeft PABO gedaan.
Ik vind dit grappig.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_60515145
Moeder: Mavo, Havo, poging tot Pabo en een poging tot verpleegkunde.
Vader: LTS
pi_60518178
Moeder: Pabo
Vader: geen idee
Zus: WO

Héél herkenbaar die verhalen hier over het weinige begrip van ouders en dat je eigenlijk wel een achterstand hebt op studenten die wel ouders hebben die hun begrijpen, stimuleren, adviseren en er het netwerk voor hebben.
pi_60518194
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 05:39 schreef Subversive het volgende:

pi_60518235
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:13 schreef servus_universitas het volgende:

Op de universiteit merkte ik wel dat er wel degelijk een kloof bestaat tussen de groep die uit een middenklassemilieu komen en die uit de hogere klasse.
Idd, laat staan arbeidersklasse.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 23:20:42 #126
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60518321
Ik doe HTS. Vader HTS met kopstudie en moeder HBO V (tenminste daar is het tegenwoordig aan gelijk gesteld ondanks haar MULO voor opleiding daarvoor). Broertje HBO maar nooit verder gekomen dan 1e jaar en toen maar gaan werken. Redelijk gelijk dus wel
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:40 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Als je 21+ bent hoef je alleen maar een toets te doen, dan maakt het niet uit wat je vooropleiding is. Zal wel zo gedaan zijn denk ik.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  zondag 3 augustus 2008 @ 05:20:09 #127
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60521502
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 20:13 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ik vind dit grappig.
ik ook
pi_60524298
Mijn vader heeft hbs gedaan en daarna de Hogere Hotelschool in Den Haag... Mijn moeder heeft iets van huishoudschool gedaan en daarna ehm... het huidige equivalent zou geloof ik iets van hbo-v of mbo-v zijn, verpleegkunde in ieder geval.

Ik heb zelf vwo gedaan en doe nu universiteit, Engels en sociologie.
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
pi_60525731
Mijn vader heeft de LTS gedaan en mijn moeder heeft geen opleiding (afgemaakt).
Zelf ben ik nu 4e jaars HBO Sociaal Juridische Dienstverlening.
pi_60571146
Mijn vader meao. Hij heeft zich ver in de organisatie omhoog gewerkt. Hij heeft een functie die tegenwoordig door een WO-er zou worden ingevuld.
Mijn moeder HBO-V. Zij heeft een baan op datzelfde niveau (opleidster in een verzorgingshuis voor verstandelijk gehandicapten, mensen die na een ongeluk of drugsgebruik niet meer dezelfde zijn geworden)

Zelf ben ik nu bezig met mijn bedrijfskundige HBO opleiding (na de mavo en mbo). Ik merk soms wel aan mezelf dat ik een mbo-instelling kan hebben maar daar werk ik aan. Het liefst zou ik nog WO psychologie gaan doen, ik kwam er vrij laat achter wat ik leuk vind.
Happiness never comes in the way that we imagine.
pi_60585331
M: MULO - moeder
V: MULO - ondernemer
Ik: WO (de rest heeft HBO of WO)

De MULO was voor m'n moeder de enige school in de buurt. Doordat haar ouders een tuinderij hadden, is ze na de middelbare school gelijk gaan werken. Een andere keuze was er eigenlijk niet. Onder betere omstandigheden had ze gemakkelijk WO kunnen doen, want ik vind haar ontzettend slim en alert.
Mijn vader houdt niet van leren en is van het Lyceum naar de MULO gegaan, omdat hij weigerde te leren. Hij vindt het wel leuk om te werken en is later ondernemer geworden.

Of ik het mis dat m'n ouders niet gestudeerd hebben? Nee. Bij m'n vader hoef ik idd niet te wezen als ik wat wil vertellen over m'n studie, die vindt het maar bullshit. Hij vindt het wel leuk dat we studeren, maar inhoudelijk uitleggen hoeft niet zo. M'n moeder vindt het echt interessant en vindt het ook wel leuk om te horen wat voor vakken we volgen.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_60586037
Nou, een aantal van die omhooggevallen WO-ers hier worden er niet echt sympathieker op. Best sneu, als je je ego moet ophangen aan je opleidingsniveau.

Anyway,
Moeders: Huishoudschool en een jaar modevakschool (gestopt, geld was op, ze hadden acht kinderen en al mijn moeder's geld ging op aan medicijnen voor haar zieke moeder, die uiteindelijk dan toch overleden is). Daarna is mijn moeder gaan werken in een atelier, toen werd ik geboren, en helaas helaas is ze toen worsten gaan inpakken in een vleesverwerkende fabriek. Ik vind nog steeds dat ze terug naar school had moeten gaan, iets in de mode had moeten gaan doen, maar goed, wie ben ik. Mijn moeder kon me vroeger nooit echt helpen (ik moest haar uitleggen wat kwadraat was in groep zes of zo, tegenwoordig weet ze het wel omdat mijn stiefvader stukadoor is en ook wel eens tegelt...), dus dat was wel jammer. Ze is niet dom of zo, wel eigenwijs, heeft een antipathie gekregen tegen "hoge heren" en accepteert geen verbeteringen.

Vader: Als ik het goed heb HEAO. Is daarmee gestopt en aan de slag gegaan als sales-iets. Hij heeft intern cursussen gedaan, en is nu consultant op bouwtechnisch gebied, iets met liften, schaartafels, alles wat omhoog en omlaag moet.

Ik: VWO (het begon goed ), anderhalf jaar NIVRA-Nyenrode/UvA (speciaal duaal opleidingstraject van de Belastingdienst tot Accountant, alles betaald en superdeluxe, maar ik zag mezelf niet als accountant, niks voor mij). Daarna anderhalf jaar HBO Communicatie en Multimedia Design (mijn god wat een pauperopleiding, HRO, smeken of je aub een docent mag, cijfers kwijt...) Toen een half jaar kunstacademie, fotografie (st. Joost) waar de afkeer van modefotografie ("neppe glamourwereld") me toch tegen de borst stuitte, en waar veel studenten absoluut niet met hun carriere bezig zijn, maar gewoon hopen dat na de academie klanten zich vanzelf gaan aandienen of zo. En anders, mja, heb je nog kunstenaarssubsidie hè... Ik ben voor mezelf begonnen, kom aardig rond als fotografe.
pi_60586445
Moeder: Atheneum, HBO verpleegkunde, WO filosofie.

Vader: 7 verschillende middelbare scholen, uiteindelijk gymnasium gehaald, daarna 3 verschillende WO studies (sociologie, pedagogie, maar helemaal niks afgemaakt)

Broertje: VWO

Daar waar mijn vader juist de lapzwans van zijn hoogopgeleide familie is, komt mijn moeder uit een arbeidersgezin (alleen haar vader had de middelbare school zelfs maar afgerond) terwijl ze nu inmiddels UD is en haar broer (mijn oom) professor.
pi_60589091
Vader: WO afgerond
Moeder: MBO (zoiets dan in die tijd?)

Broer: WO afgerond

Ik voel mezelf niet erg afwijkend hier
edit: waar ik dus mee bedoel dat het me opvalt dat veel WO'ers reageren, niets ten nadele ergens van ofzo
pi_60589308
ik: HBO Bestuurskunde
Zus: HBO pedagogiek & pabo
Broer: MBO levensmiddelen technologie & Wajong

Moeder: Huishoudschool & Thuiszorgopleiding verzorgende & bloembindster
Vader: opleiding Geschiedenisleraar
dag
  woensdag 6 augustus 2008 @ 17:36:11 #136
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_60604850
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 23:57 schreef PrinceSL het volgende:
Vader: WO afgerond
Moeder: MBO (zoiets dan in die tijd?)

Broer: WO afgerond

Ik voel mezelf niet erg afwijkend hier
edit: waar ik dus mee bedoel dat het me opvalt dat veel WO'ers reageren, niets ten nadele ergens van ofzo
Aangezien mbo'ers het na schooltijd niet over school hebben, zal dit topic ze ook een reet roesten. En de WO'ers willen natuurlijk even laten zien hoe goed ze wel niet zijn.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 17:44:32 #137
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60605006
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:36 schreef gohan16 het volgende:

[..]

Aangezien mbo'ers het na schooltijd niet over school hebben, zal dit topic ze ook een reet roesten. En de WO'ers willen natuurlijk even laten zien hoe goed ze wel niet zijn.
wat een onzin
pi_60622501
Vader: Mavo; toen gaan werken, later deeltijd HBO Commerciële Economie, alleen wegens ziekte geen afstudeerscriptie gemaakt, verder alles gehaald. Hij wil binnenkort de studie afmaken.
Stiefmoeder: MBO toerisme iets

Moeder: Mavo, daarna paar jaar gewerkt en huismoeder geworden
Stiefvader: Mavo, MBO, HEAO, Post HBO MER

Ik: Gymnasium, na 2 jaar HBO forensic sciences kotsmisselijk van dat systeem en ga nu WO geschiedenis doen
Zusje: Havo, na 3e jaar naar MBO grafisch ontwerp gegaan, en gaan nu HBO academie voor popcultuur doen
Broertje: Zit nog op Havo

Wat de verhalen over begeleiding van ouders betreft heb ik een interessante verandering mogen meemaken. Toen mijn ouders nog bij elkaar waren, werd het als ongewoon ervaren om na de middelbare school te gaan studeren ipv te werken. Mijn vader heeft dan bijna HBO afgerond, maar dat was omdat het van het werk moest, hij is er intelligent genoeg voor maar heeft een hekel aan leren. Ze hebben mijn keuzes altijd gerespecteerd en stonden ook achter me, maar ik heb wel enkele keren de vraag gehad waarom ik niet gewoon ging werken.

Toen mijn ouders uit elkaar zijn gegaan, en mijn moeder is gaan samenwonen met mijn beter opgeleide stiefvader zijn zij me juist flink gaan stimuleren om door te leren en hebben er ook meer begrip voor gekregen. Mijn stiefmoeder wil ook op HBO niveau gaan doorleren en daardoor is de kijk van mijn vader ook enigszins veranderd. De houding van beide kanten is dus een stuk positiever geworden.

Ik ben nog steeds wel de enige in mijn familie die gymnasium heeft gedaan en nu WO gaat doen. De rest heeft allemaal MBO/HBO niveau. Ook ik heb alles zelf moeten uitvinden, terwijl vrienden van mij die wel ouders met een WO opleiding hebben alles als vanzelfsprekend beschouwden. Ik red me inmiddels wel, maar ik merkte toch dat zij een flink stapje voor waren.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 11:34:58 #139
53267 TC03
pi_60622580
Ik vind het bizar dat er in deze tijd nog mensen zijn die het als een serieuze optie beschouwen dat hun kind na het VWO meteen gaat werken. Hallo jaren 60 en 70
pi_60623213
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 11:34 schreef TC03 het volgende:
Ik vind het bizar dat er in deze tijd nog mensen zijn die het als een serieuze optie beschouwen dat hun kind na het VWO meteen gaat werken. Hallo jaren 60 en 70
Ouders die zelf nooit echt gestudeerd hebben en meteen na hun mavo zijn gaan werken hebben volgens mij vaak totaal geen idee wat VWO en studeren allemaal inhoudt. Mijn ouders zagen WO ook altijd als iets dat alleen voor hele rijke en slimme mensen was weggelegd, en zagen alleen dat studeren geld kost terwijl je met werken meteen geld verdient. Dat het zich op termijn met gemak terugbetaalt zagen ze gewoon niet.
pi_60623466
Trouwens wat hiervoor gezegd is door iemand, herken ik. Mijn moeder zegt ook altijd dat ik "goed kan leren". Ik kan helemaal niet goed leren. Ik leerde nooit voor dingen, had wiskunde en natuurkunde en ecomomie 2 omdat je daarbij op logica kon terugvallen. Leren is meer wat voor mijn nichtje, MBO, maar op de basis- en middelbare school voor psalmen altijd een 10.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 12:36:28 #142
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_60624058
Bijzonder om de verhoudingen tussen ouders en kinderen te zien. Ik heb precies het omgekeerde meegemaakt. Mijn ouders zijn beiden HBO opgeleid (zij sociale academie en hij HTS). Ik heb in mijn almachtige puberale wijsheid op mijn 17 besloten dat school voor mietjes is. Achteraf overigens wel spijt van. Had makkelijk door kunnen leren en ben in sollicitatie procedures regelmatig op WO denk en werk niveau getest.

Ik weet echter wel wat hard werken is, verdien inmiddels meer dan mijn ouders gecombineerd en heb een superleuke communicatie functie op HBO/WO niveau. Mijn moeder heeft er na haar opleiding voor gekozen thuis moeder te zijn en is toen wij ouder werden part time lerares geworden. Mijn vader is werktuigbouwkundig architect en werkt al 100 jaar bij het zelfde bedrijf.

Ze begrijpen geen van beiden hoe iemand die geen opleiding heeft de corporate ladder kan beklimmen en kijken met angs en beven naar de ontwikkeling van mijn CV. Ik heb een tijd ge freelanced, wissel inmiddels elke 3, 4 jaar van job maar specialiseer mezelf gaande weg steeds verder. Mijn vader heeft zijn gouden horloge inmiddels binnen en gaat veel meer voor een vaste baan, zekerheid en loyaliteit aan de baas.

Ik maak in die zin dus precies het omgekeerde mee als de kinderen met laag opgeleide ouders. Ik kan niet bij mijn ouders terecht voor advies over een moderne carriere.
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
  donderdag 7 augustus 2008 @ 12:56:38 #143
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_60624677
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 12:36 schreef Thomasumo het volgende:

Ik maak in die zin dus precies het omgekeerde mee als de kinderen met laag opgeleide ouders. Ik kan niet bij mijn ouders terecht voor advies over een moderne carriere.
das ook wel apart ja. het komt er in ieder geval op neer dat je in een andere belevingswereld zit dan je ouders en dat is gewoon een beetje lastiger vergeleken met mensen die dat niet hebben.

Maar uiteindelijk denk ik dat het voor je persoonlijke ontwikkeling een voordeel is dat je verschillende werelden kent. In mijn werk heeft het in ieder geval wel voordeel opgeleverd dat ik zowel met de man van de postkamer een biertje kan drinken als met de directeur kan lunchen en me bij beide volledig op mn gemak voel.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 12:57:35 #144
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_60624704
2x is niet nodig
pi_60631359
Vader is docent basisschool (weet niet hoe het heette in zijn tijd) en moeders heeft iets van het tegenwoordige MBO gevolgd denk ik .

Ik begin nu aan WO.
Best apart, broer doet ook WO, terwijl beide ouders HBO of WO nooit gedaan hebben. Kan dus ook niet echt met ze praten qua carrière enzo .
  donderdag 7 augustus 2008 @ 17:56:58 #146
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_60633040
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 11:59 schreef Executrix het volgende:

[..]

Ouders die zelf nooit echt gestudeerd hebben en meteen na hun mavo zijn gaan werken hebben volgens mij vaak totaal geen idee wat VWO en studeren allemaal inhoudt. Mijn ouders zagen WO ook altijd als iets dat alleen voor hele rijke en slimme mensen was weggelegd, en zagen alleen dat studeren geld kost terwijl je met werken meteen geld verdient. Dat het zich op termijn met gemak terugbetaalt zagen ze gewoon niet.
Mijn moeder is ook meteen gaan werken en wil daarom JUIST dat ik doorleer. Werken kan altijd nog zegt ze .
2000 light years from home
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 10:49:37 #147
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_60648323
moeder: huishoudschool
vader: LTS + deelcertificaten
ik: MAVO, HAVO, MBO, HBO, WO (nog 1,5 jaar)
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 10:50:44 #148
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_60648359
Vader: WO + promotie
Moeder: WO
Ik: VWO -> straks ook WO.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  Moderator vrijdag 8 augustus 2008 @ 14:45:41 #149
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_60655206
Pa: LTS maar nooit helemaal afgemaakt, is gaan werken, heeft nu wel diverse Vapro cursussen gedaan.
Ma: Huishoudschool, kon in principe wel de Havo doen maar vanwege familie omstandigheden was het niet mogelijk en werd dit ook niet helemaal toegejuicht.

Broer: MBO Internationale groothandel, gaat na de zomer beginnen aan een HBO personeelsmanagement.
Ik: MBO Juridische dienstverlening, en ik ga na de zomer beginnen met HBO Sociaal Juridische Dienstverlening. Deze mag ik in 3 jaar doen vanwege mijn vooropleiding. Dus studiefinancieringtechnisch kan ik nog wel de 1,5 jaar Universiteit doen, master Sociaal Recht (1,5 jaar, geen civiel effect)

Opa / Oma waren boer, hadden een leuk boeren bedrijf.
Ene oom / tante niet noemenswaardige cursussen/opleidingen, de jeugd van hen ook allemaal MBO, of gewoon geen opleiding

Andere oom heeft geloof ik iets gedaan in de facilitaire dienstverlening, en mijn tante doet iets met kinderopvang. Hun kinders gaan ook allemaal richting het HBO.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_60656462
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 10:49 schreef solyaris het volgende:
moeder: huishoudschool
vader: LTS + deelcertificaten
ik: MAVO, HAVO, MBO, HBO, WO (nog 1,5 jaar)
Waarin ga je eerst van mavo --> havo om vervolgens weer naar MBO te gaan en daarna wéér naar HBO?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_60657873
Niet iedereen weet op z'n 12e al wat ie later wil gaan doen
  Moderator vrijdag 8 augustus 2008 @ 16:01:13 #152
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_60658486
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 15:16 schreef MaxC het volgende:

[..]

Waarin ga je eerst van mavo --> havo om vervolgens weer naar MBO te gaan en daarna wéér naar HBO?
Heel vreemd, maar sommige MBO opleidingen zijn

A) Vooropleidingen
B) Soms leuker dan een HBO.

Ik heb op mijn MBO opleiding het praktische werken geleerd, het brede aspect van recht gezien. Daarna kan je je veel beter specialiseren. Ik ben nu 6 jaar bezig met iets waar een Havist het in 5 jaar kan doen. De Havist moet namelijk nog van middelbare school klas 4 naar 5 én de HBO studie in 4 jaar doen.

Zat ik op de havo dan had ik het niet in mijn hoofd gehaald om Sociaal Recht te kiezen. Dat terwijl deze MBO opleiding me wel aansprak...
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 16:30:05 #153
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_60659591
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 15:16 schreef MaxC het volgende:

[..]

Ik spaar diploma`s.
pi_60705092
Pa HEAO, ma vwo/gymnasium (?), gaan werken, enkele lesbevoegdheden (meen eerstegraads), pabo, diverse cursussen en sinds enkele jaren een dubbele WO-mastertitel.

Broertje: havo + HBO Electrotechniek (nog bezig)
Zelf: MBO + HBO (bachelor; nog bezig), daarna wellicht een WO master.

Al m'n ooms (heb geen tantes) hebben gestudeerd. Allemaal HBO of WO. M'n neven (heb geen nichtjes) hebben in elk geval allemaal MBO (mogelijk 1 HBO; ik weet niet of dat afgemaakt/gehaald is, meen van niet).

[ Bericht 14% gewijzigd door baskick op 10-08-2008 19:00:43 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_60709175
Mijn ouders hebben geen opleiding genoten, ik zit op het VWO.
Ik denk dat die stelling grootendeels klopt, aangezien hoogopgeleide ouders hun kinderen vaak meer stimuleren. Ik ben zelf ook op het VMBO begonnen. Leraar basisschool: 'Havo is uitgesloten.'

Erg jammer, die vooroordelen.
ik doe wat ik wil dus als het je niet aanstaat heb je lekker dikke pech pipoo
pi_60710528
Ik: WO. Ouders: MTS/Huishoudschool. In mijn hele familie heeft van ooms/tantes niemand gestudeerd. Al mijn neefjes/nichtjes doen echter HBO/WO.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_60716286
Mijn mama heeft alleen de MAVO gedaan,, ze kon wel hoger maar vond t leuker in de winkel en heeft in verschillende winkels gewerkt en werkt nu bij een benzinestation,, mijn papa is officieel slager van beroep maar is vrachtwagenchauffeur geworden (bijna t zelfde) maar is helaas gheel arbeidsongeschikt duss nu is hij huis papa

En ik,, ik doe de pabo
pi_60717121
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 16:44 schreef miracle. het volgende:
Mijn ouders hebben geen opleiding genoten, ik zit op het VWO.
Ik denk dat die stelling grootendeels klopt, aangezien hoogopgeleide ouders hun kinderen vaak meer stimuleren. Ik ben zelf ook op het VMBO begonnen. Leraar basisschool: 'Havo is uitgesloten.'

Erg jammer, die vooroordelen.
Hier nog zoiets, mijn CITO toets zei ook dat ik niet de capaciteiten had voor HAVO. Op IQ tests (even ter vergelijking) haal ik 124 +/-. Behoorlijk scheef dus allemaal. Als ik ook zie wat ik toen scoorde Misschien ook wel zenuwen of simpelweg een tragere ontwikkeling voor die leeftijd, wie weet, ongemotiveerd, wat dan ook. Vind iig dat ze veel te snel conclusies trekken aan de hand van zo een testje.
pi_60717554
Vader: mavo, mts, automonteur, nu vrachtwagenchauffeur
Moeder: lts of iets dergelijks, administratieve functies, nu postbode
Zusje: mbo verpleegkunde

Ik: vwo, wo, over een half jaar klaar met met mijn masterthesis (als alles goed gaat )

De verhalen hier in dit topic kan ik ook wel plaatsen. Mijn ouders zijn enorm trots op mij, maar inhoudelijk heb ik niet zo heel veel aan ze. Ze steunen en helpen me altijd wel maar je merkt toch dat je hele andere dingen doet. Ik voel me echt intens gelukkig dat ik de kans heb gehad om een wo studie te doen!
pi_60718465
Huiswerk ging ik sowieso nooit mee naar mijn ouders. Mijn vader is ondanks zijn MTS zeker niet achterlijk. Heeft eigen bedrijf, maar daardoor ook 0,0 tijd. Enige nadeel is een zekere desinteresse in het hele studiegebeuren van mijn beide ouders. Ik kan soms 100x uitleggen hoe BA/MA fase is opgebouwd en hoe ik ervoor sta, maar dat onthouden ze nooit. Behalen Bachelor zien ze ook niet als iets, omdat je nog niet klaar bent met die 4 jr .
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_60721569
Ik vraag me toch af: zijn er mensen in dit topic die het idee hebben dat ze een lager advies (bv MAVO ipv HAVO) hebben gekregen vanwege het opleidingsniveau van hun ouders?
Ik wel namelijk: eerst HAVO, toen toch overgestapt naar VWO en uiteindelijk 2 masters in de pocket. Ook scoorde ik op de cito een havo/vwo advies, maar kreeg toch HAVO. Ik denk dat het ligt aan het feit dat ik niet 100% nederlands ben en mn ouders laag opgeleid.
pi_60726192
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 22:42 schreef Lennox het volgende:
Behalen Bachelor zien ze ook niet als iets, omdat je nog niet klaar bent met die 4 jr .
Dan hebben ze het toch goed begrepen
pi_60726230
Ik kreeg een havo/vwo advies van de basisschoolleraar, puur en alleen omdat ik zo weinig deed. (Gek hé, als alles zo makkelijk gaat!) Ik wilde heel graag naar het gymnasium (in dit geval een zelfstandig gymnasium), maar mijn ouders stuurden me naar een havo/vwo Dalton school, wat volgens mij niet een heel slimme zet is als je kind moeite heeft met zelfstandig werken en dan met name plannen Mijn ouders zijn beiden lager opgeleid, ook toen ik naar de universiteit wilde, was het: "Kun je niet beter naar het MBO?"

Ik denk dat ze bang zijn geweest om me naar een te hoog niveau te sturen.
pi_60731030
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 10:03 schreef Ewelina het volgende:
Ik kreeg een havo/vwo advies van de basisschoolleraar, puur en alleen omdat ik zo weinig deed. (Gek hé, als alles zo makkelijk gaat!) Ik wilde heel graag naar het gymnasium (in dit geval een zelfstandig gymnasium), maar mijn ouders stuurden me naar een havo/vwo Dalton school, wat volgens mij niet een heel slimme zet is als je kind moeite heeft met zelfstandig werken en dan met name plannen Mijn ouders zijn beiden lager opgeleid, ook toen ik naar de universiteit wilde, was het: "Kun je niet beter naar het MBO?"

Ik denk dat ze bang zijn geweest om me naar een te hoog niveau te sturen.
Had je dan niet iets van een cito-toets uitslag om ertegenin te brengen?

Mij zaten ze op de basisschool juist te pushen naar gymnasium te gaan, terwijl ik dat zelf niets vond.
M'n ouders heeft het allemaal nooit zo geinteresseerd, die verwachtten dat het toch wel goed met me komt. Hebben huishoudschool en havo (niet afgemaakt) gedaan.
Nu WO, maar ben wel blij dat ik daar helemaal zelf voor gekozen heb en dat het niet moest omdat m'n ouders ook zelf zoiets gedaan hadden.

Weet niet of ik veel meer had bereikt als m'n ouders wel zouden pushen. Waarschijnlijk niet, ben ik net te eigenwijs voor Maar het zou wel leuk zijn als ze een beetje interesse zouden tonen.
Sweet and innocent...
pi_60733977
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 00:25 schreef flipster112 het volgende:
Ik vraag me toch af: zijn er mensen in dit topic die het idee hebben dat ze een lager advies (bv MAVO ipv HAVO) hebben gekregen vanwege het opleidingsniveau van hun ouders?
Ik wel namelijk: eerst HAVO, toen toch overgestapt naar VWO en uiteindelijk 2 masters in de pocket. Ook scoorde ik op de cito een havo/vwo advies, maar kreeg toch HAVO. Ik denk dat het ligt aan het feit dat ik niet 100% nederlands ben en mn ouders laag opgeleid.
Ik heb daarvan wel een vermoeden. Ik kreeg een havo/vwo-advies, wat totaal niet overeenstemde met bijvoorbeeld de uitslag van de cito-toets (550). Het argument van mijn leraar: ze maakt nooit huiswerk, dat gaat problemen opleveren.

Maar zelfs zonder huiswerk te maken haalde ik tienen...
pi_60734403
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 15:19 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb daarvan wel een vermoeden. Ik kreeg een havo/vwo-advies, wat totaal niet overeenstemde met bijvoorbeeld de uitslag van de cito-toets (550). Het argument van mijn leraar: ze maakt nooit huiswerk, dat gaat problemen opleveren.

Ghehe, mijn leraar zei: ze maakt nooit huiswerk, want ze snapt het zo al wel. Dus hup, VWO.
Ik denk niet dat dat aan het opleidingsniveau van je ouders ligt, maar meer aan je leraar.
  maandag 11 augustus 2008 @ 15:59:03 #167
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_60735074
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 15:19 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Bij mij op de basisschool was havo/vwo het hoogste advies dat je kon krijgen, bij jou op school niet dan?

@ andere punt:
Overigens ken ik wel mensen die zelf zeggen dat ze destijds een hoger advies kregen vanwege 'hun achtergrond' (welgestelde ouders dus), ondanks een slechtere CITO-score. Waarbij ik ook eerlijk moet zeggen dat dit advies in die gevallen nog goed is uitgekomen ook en ze uiteindelijk VWO hebben afgerond.
pi_60735737
@ Pool:
Dat liever dan iemand afrekenen op een CITO score. Op de een of andere manier is die test niet altijd even representatief. (denk aan kinderen met afwijking als bijvoorbeeld ADD/ADHD, waarbij dat nog niet is vastgesteld. Die toets kan dan lager uit komen terwijl de kinderen toch best slim kunnen zijn. Ze hebben enkel een andere aanpak nodig).
pi_60736047
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 16:22 schreef RRGJL het volgende:
@ Pool:
Dat liever dan iemand afrekenen op een CITO score.

Je beseft wel dat in dat geval blijkbaar het meerendeel van de mensen in dit topic naar de verkeerde school gestuurd waren?
Sweet and innocent...
pi_60736061
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 15:59 schreef Pool het volgende:

[..]

Bij mij op de basisschool was havo/vwo het hoogste advies dat je kon krijgen, bij jou op school niet dan?

@ andere punt:
Overigens ken ik wel mensen die zelf zeggen dat ze destijds een hoger advies kregen vanwege 'hun achtergrond' (welgestelde ouders dus), ondanks een slechtere CITO-score. Waarbij ik ook eerlijk moet zeggen dat dit advies in die gevallen nog goed is uitgekomen ook en ze uiteindelijk VWO hebben afgerond.
Nee hoor, er werd zelfs nog onderscheid gemaakt tussen VWO, atheneum en gymnasium
pi_60736120
Mijn papa deed lagere landbouwschool en mijn mama mulo, en ik ga WO doen

en bijna al mijn broers/zussen hebben WO gedaan
pi_60736632
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 16:35 schreef Innocence het volgende:

[..]

Je beseft wel dat in dat geval blijkbaar het meerendeel van de mensen in dit topic naar de verkeerde school gestuurd waren?
Nou, wat ik hier zo lees zitten er behoorlijk veel op VWO/Uni dus dat valt wel mee.

Je hebt de rest van mijn bericht ook gelezen, of was je dat voor het gemak even vergeten

Ik ben inderdaad van mening dat het voor komt dat kinderen meer potentie hebben dan een simpel testje dat enkel een momentopname is (en zelfs als het dat niet was zei het nog niet veel, want kinderen kunnen ook onder invloed van iets zo een test maken. Een geestelijke afwijking, stress, faalangst, iets als ADD zoals ik al zei) zo even kan meten. Er wordt veel te zwart-wit gekeken. Dat vind ik wel. Basisonderwijs noemt te snel een kind lui of niet slim genoeg, ze denken niet verder over een eventuele achterliggende reden. Ik heb eerder het idee dat de leraren zelf niet altijd slim genoeg zijn of simpelweg niet geschikt voor het vak.
pi_60738485
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 13:21 schreef Innocence het volgende:

[..]

Had je dan niet iets van een cito-toets uitslag om ertegenin te brengen?

Mij zaten ze op de basisschool juist te pushen naar gymnasium te gaan, terwijl ik dat zelf niets vond.
M'n ouders heeft het allemaal nooit zo geinteresseerd, die verwachtten dat het toch wel goed met me komt. Hebben huishoudschool en havo (niet afgemaakt) gedaan.
Nu WO, maar ben wel blij dat ik daar helemaal zelf voor gekozen heb en dat het niet moest omdat m'n ouders ook zelf zoiets gedaan hadden.

Weet niet of ik veel meer had bereikt als m'n ouders wel zouden pushen. Waarschijnlijk niet, ben ik net te eigenwijs voor Maar het zou wel leuk zijn als ze een beetje interesse zouden tonen.
Nah, die heb ik niet heel denderend gemaakt (rekenen was heel slecht, met name mijn ruimtelijk inzicht. Ik keek namelijk met 1 oog, nu heb ik een bril en is dat verholpen). Maar die was ook niet allesbepalend, een meisje dat 540 bij de CITO haalde kreeg wél een gymnasiumadvies,maar zij leerde dan ook heel hard. En ik had wel hoger dan dat. Docent zei ook dat ik slimmer was dan dat andere meisje, maar een lager advies kreeg omdat ik zo weinig deed. Ja, als je weinig hoeft te doen voor goede resultaten, dan doe je ook weinig.

Discussie met mijn ouders was helaas niet mogelijk, ze zeiden gewoon: "Je gaat naar die school. Klaar."

Hetzelfde toen ik naar het HBO ging (ik heb uiteindelijk havo gedaan o.a. vanwege persoonlijke problemen), mocht ik weer niet kiezen. Ik had graag conservatorium willen doen, of de school voor journalistiek, mocht
niet, want dat zou ik toch niet kunnen Nee, ik moest maar Communicatie gaan doen.

Na 1,5 jaar niks uitvoeren besloot ik om toch maar naar de universiteit te gaan. Ouders waren ziedend.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ewelina op 11-08-2008 19:20:21 ]
pi_60738516
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 17:00 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Nou, wat ik hier zo lees zitten er behoorlijk veel op VWO/Uni dus dat valt wel mee.

Je hebt de rest van mijn bericht ook gelezen, of was je dat voor het gemak even vergeten

Ik ben inderdaad van mening dat het voor komt dat kinderen meer potentie hebben dan een simpel testje dat enkel een momentopname is (en zelfs als het dat niet was zei het nog niet veel, want kinderen kunnen ook onder invloed van iets zo een test maken. Een geestelijke afwijking, stress, faalangst, iets als ADD zoals ik al zei) zo even kan meten. Er wordt veel te zwart-wit gekeken. Dat vind ik wel. Basisonderwijs noemt te snel een kind lui of niet slim genoeg, ze denken niet verder over een eventuele achterliggende reden. Ik heb eerder het idee dat de leraren zelf niet altijd slim genoeg zijn of simpelweg niet geschikt voor het vak.
Ik heb de rest ook gelezen en ben het daar ook mee eens, maar vind het nogal een raar alternatief.
De meeste kinderen hebben ook meer potentie als uit d'r ouders opleidingsniveau af te leiden is, zo blijkt uit dit topic...
Bovendien reageer je op mensen waarbij juist niet alleen naar die score gekeken werd.

Maar je beslist toch nog altijd zelf voor welke school je kiest of is dat advies van de basisschoolleraar bindend?
Sweet and innocent...
pi_60740058
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:28 schreef Innocence het volgende:

[..]

Ik heb de rest ook gelezen en ben het daar ook mee eens, maar vind het nogal een raar alternatief.
De meeste kinderen hebben ook meer potentie als uit d'r ouders opleidingsniveau af te leiden is, zo blijkt uit dit topic...
Bovendien reageer je op mensen waarbij juist niet alleen naar die score gekeken werd.

Maar je beslist toch nog altijd zelf voor welke school je kiest of is dat advies van de basisschoolleraar bindend?
Klopt, de persoon die ik quote had het over iemand die ondanks een lagere CITO score toch goed terecht is gekomen door valsspelen (de ouders, als ik het goed begrijp iig). En ik gaf enkel aan dat ik dat liever zie, dan dat iemand met een lage score ook daadwerkelijk op een lagere opleiding geplaatst wordt De tests zijn gewoon crap.

Dat je zelf beslist over schoolkeuze is natuurlijk maar deels waar. Over het algemeen wordt die keuze door de ouders gemaakt. Ik was destijds, toen ik van de basisschool af kwam, pas 11, net als de meeste kinderen (12/13 sommigen misschien). Op die leeftijd lieten mijn ouders me echt niet zelf kiezen wat ik ging doen. Ik moest fijn naar het VMBO, vooral omdat ik geen fuck deed voor school. Toen zat ik er nog niet mee want school zei me niet veel en ik had geen idee wat het verder inhield. Nu ik ouder ben zie ik hoe ontzettend je kansen en mogelijkheden daardoor beperkt worden, en hoeveel jaren je weggooit omdat je een gigantisch traject moet doorlopen om nog een beetje een fatsoenlijke opleiding genoten te hebben.

Hoewel ik dus de keuze van de ouders in zo een geval wel kan begrijpen, vind ik het advies dat gegeven wordt aan de hand van een enkele toets en de persoonlijke ervaring van een leraar te on-onderbouwd. En dat valt ook te bewijzen wanneer we kijken naar het advies dat velen kregen, en de potentie welke ze uiteindelijk bleken te hebben.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:15:35 #176
176692 Planke
Nuttig bericht ->
pi_60859475
Moeder: VWO tot het 4e jaar, jááren later HBO afgemaakt.
Vader: LTS, MTS, HTS + PHD wiskunde
Ik: MBO4
Broers: MBO4 en de ander gaat naar WO of HBO (doet nu VWO)
pi_60863495
Mn paps heeft visserijschool gedaan
M'n mams Havo

en ik doe WO

mn zusje gaat ook WO doen

Ja doei.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:45:03 #178
53267 TC03
pi_60863583
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 16:36 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Nee hoor, er werd zelfs nog onderscheid gemaakt tussen VWO, atheneum en gymnasium
Gek, want VWO is een verzamelnaam voor atheneum en gymnasium.
pi_60863712
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 22:15 schreef Beugelfles het volgende:
Vader: mavo, mts, automonteur, nu vrachtwagenchauffeur
Moeder: lts of iets dergelijks, administratieve functies, nu postbode
Zusje: mbo verpleegkunde

Ik: vwo, wo, over een half jaar klaar met met mijn masterthesis (als alles goed gaat )

De verhalen hier in dit topic kan ik ook wel plaatsen. Mijn ouders zijn enorm trots op mij, maar inhoudelijk heb ik niet zo heel veel aan ze. Ze steunen en helpen me altijd wel maar je merkt toch dat je hele andere dingen doet. Ik voel me echt intens gelukkig dat ik de kans heb gehad om een wo studie te doen!
waarom heb je 'inhoudelijk' niets aan ze?
mijn ouders zijn ook niet hoog opgeleid, maar heb op álle vlakken wat aan ze.
Ze steunen me, motiveren me en hebben veel, heel veel kennis en ervaring op gebieden waar ik nog zoveel moet leren.

Nee, ze weten niets van de opleiding die ik doe, nee, ze snappen niet hoe een computer werkt en wat de datastructuur van een CD-ROM is, maar ze weten wél hoe ze moeten werken voor hun geld, hoe de maatschappij in elkaar zit, hoe ik in elkaar zit en hoe ze mijn grote voorbeeld kunnen zijn.

Als jouw vader WO had gedaan, en neerlandicus was geworden, had hij je alsnog niet kunnen helpen als je medicijnen was gaan studeren, of informatica.

Inhoudelijk houdt niet in dat iemand precies moet weten wat je doet, hoe het werkt en je moet kunnen helpen. Inhoudelijk houdt, wat mij betreft in, dat ze geïnteresseerd zijn in wat je doet, proberen te begrijpen wat je doet, je aan te moedigen en te waarderen.

Vind het beetje 'rare' opmerking, al zal het vast niet neerbuigend bedoeld zijn, maar voor mij is zo'n uitspraak écht niet van toepassing.. zeg maar..
Ja doei.
pi_60867067
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 20:52 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ze steunen me, motiveren me en hebben veel, heel veel kennis en ervaring op gebieden waar ik nog zoveel moet leren.

Nee, ze weten niets van de opleiding die ik doe, nee, ze snappen niet hoe een computer werkt en wat de datastructuur van een CD-ROM is, maar ze weten wél hoe ze moeten werken voor hun geld, hoe de maatschappij in elkaar zit, hoe ik in elkaar zit en hoe ze mijn grote voorbeeld kunnen zijn.

Als jouw vader WO had gedaan, en neerlandicus was geworden, had hij je alsnog niet kunnen helpen als je medicijnen was gaan studeren, of informatica.

Inhoudelijk houdt niet in dat iemand precies moet weten wat je doet, hoe het werkt en je moet kunnen helpen. Inhoudelijk houdt, wat mij betreft in, dat ze geïnteresseerd zijn in wat je doet, proberen te begrijpen wat je doet, je aan te moedigen en te waarderen.

Vind het beetje 'rare' opmerking, al zal het vast niet neerbuigend bedoeld zijn, maar voor mij is zo'n uitspraak écht niet van toepassing.. zeg maar..
Onzin. De belangrijkste dingen die je leert op het WO zijn de manieren van abstract en analytisch denken. Verder heeft iemand met een WO niveau gemiddeld meer algemene kennis dan iemand met een lager niveau en kan ook logischer berekenen (en dus sneller dingen begrijpen).
pi_60872037
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 20:52 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ik hoorde toch wel dat veel klasgenoten door hun ouders of broers en zussen in ieder geval door het VWO zijn getrokken. Terwijl dat bij mij al mis ging in de brugklas: mijn moeder overhoorde me, ik moest Engelse woordjes leren. Ze sprak alles fonetisch uit, dus na twee weken heb ik maar gezegd dat ik haar hulp niet meer nodig had, het verwarde me alleen maar. Sindsdien deed ik altijd alles zelf - waar niets mis mee is overigens. Maar soms had ik een persoonlijke vraagbaak wel gemakkelijk gevonden. Het heeft me wel een doorbijter gemaakt.
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:02:24 #182
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_60874994
Vader: Universiteit Nederlands
Moeder: HBO sociale studies
pi_60875350
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 09:33 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ik hoorde toch wel dat veel klasgenoten door hun ouders of broers en zussen in ieder geval door het VWO zijn getrokken. Terwijl dat bij mij al mis ging in de brugklas: mijn moeder overhoorde me, ik moest Engelse woordjes leren. Ze sprak alles fonetisch uit, dus na twee weken heb ik maar gezegd dat ik haar hulp niet meer nodig had, het verwarde me alleen maar. Sindsdien deed ik altijd alles zelf - waar niets mis mee is overigens. Maar soms had ik een persoonlijke vraagbaak wel gemakkelijk gevonden. Het heeft me wel een doorbijter gemaakt.
Ik heb nooit de behoefte gehad aan ouders die je overhoren of je helpen met school, studie of wat dan ook. M'n vader zei nog wel es gekscherend dat als ik m'n wiskunde niet begreep, dat ie me dan wel kon helpen. Als ik em dan vroeg aan te tonen dat twee bepaalde variëteiten isomorf met mekaar zijn dan was de grap snel voorbij

Ik vond het altijd maar raar als ik hoorde van klasgenoten dat ze werden geholpen door hun ouders met werkstukken en dergelijke.
pi_60875385
Ik heb anders wel wat gehad aan m'n vrij "laag" opgeleide ouders (vader alleen basisschool en twee jaar ambachtsschool, moeder mulo). Natuurlijk leer je wel iets op de opleidingen die je doet, en hebben zij dus wat gemist doordat hun opleidingen niet zo hoog waren (alhoewel....zie mijn laatste alinea), maar er is ook nog zoiets als eigen intelligentie en leergierigheid.

Mijn vader was de beste van zijn basisschoolklas, maar in die tijd ging je als arbeiderskind gewoon standaard naar de ambachtsschool. Dat heeft hem er niet van weerhouden om steeds in de bibliotheek allerhande boeken te halen en zo een brede algemene ontwikkeling en een puike taalbeheersing op te doen. Hij maakt woordgrapjes die ik verder alleen ken van hoogopgeleiden.

Bovendien deden mijn ouders hun "lage" opleidingen in een tijd dat die opleidingen nog veel meer voorstelden dan nu. Mijn moeder heeft op haar mulo waarschijnlijk beter Frans geleerd dan wij destijds op het VWO
pi_60875404
Helpen met schoolwerk of overhoren had ik trouwens ook volstrekt geen behoefte aan, nee. Laat me lekker met rust joh, ik red me wel. En ik redde me ook wel, dus ze lieten me met rust.
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:27:58 #186
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_60875586
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 13:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb nooit de behoefte gehad aan ouders die je overhoren of je helpen met school, studie of wat dan ook. M'n vader zei nog wel es gekscherend dat als ik m'n wiskunde niet begreep, dat ie me dan wel kon helpen. Als ik em dan vroeg aan te tonen dat twee bepaalde variëteiten isomorf met mekaar zijn dan was de grap snel voorbij

Ik vond het altijd maar raar als ik hoorde van klasgenoten dat ze werden geholpen door hun ouders met werkstukken en dergelijke.
Hehe ja het nadeel van hoogopgeleide ouders is wel dat ze zich sneller met je studievoortgang gaan bemoeien en je ze ook minder wijs kunt maken als dat toevallig even goed uitkomt.

Een groot voordeel is dat ze zich prima in een student kunnen inleven.
pi_60890593
Vader: Niet eens basisschool afgemaakt. Ging al op zn 10e werken (mijn opa en oma helpen).
Moeder: MULO na 3 jaar gestopt omdat ze ging trouwen.

Ik en broertje beide WO.

(Ze zijn trouwens niet in NL opgegroeid maar in Suriname, doet er ook wel toe denk ik).
  zondag 17 augustus 2008 @ 01:07:32 #188
123170 alors
zlata1234
pi_60891418
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 13:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Hehe ja het nadeel van hoogopgeleide ouders is wel dat ze zich sneller met je studievoortgang gaan bemoeien en je ze ook minder wijs kunt maken als dat toevallig even goed uitkomt.

Een groot voordeel is dat ze zich prima in een student kunnen inleven.
Ja dat is ook wel zo, als ik geen zin heb om dingen uit te leggen of te verklaren verzin ik gewoon wat, ze weten toch niet beter
know'm sayin?
word? word.
pi_60892160
veel fokkers die doen wo zeg, we zijn blijkbaar geslaagd in het weggepesten van alle mavo apen
  zondag 17 augustus 2008 @ 17:07:28 #190
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_60902753
Bij onze familie zie je duidelijk dat steeds meer mensen de mogelijkheid om te studeren kregen. Van mijn grootouders hadden drie van de vier alleen lagere school en eentje de ambachtsschool. Mijn ouders hebben beiden HBO gedaan en mijn broer en ik (en tevens heel wat neefjes en nichtjes) hebben de universiteit succesvol afgerond. Dat komt niet omdat wij veel intelligenter zijn dan onze grootouders waren, maar omdat we kansen kregen die voor destijds voor mensen uit hun sociale klasse volstrekt onbereikbaar waren.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_60903846
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:07 schreef Plato1980 het volgende:
Bij onze familie zie je duidelijk dat steeds meer mensen de mogelijkheid om te studeren kregen. Van mijn grootouders hadden drie van de vier alleen lagere school en eentje de ambachtsschool. Mijn ouders hebben beiden HBO gedaan en mijn broer en ik (en tevens heel wat neefjes en nichtjes) hebben de universiteit succesvol afgerond. Dat komt niet omdat wij veel intelligenter zijn dan onze grootouders waren, maar omdat we kansen kregen die voor destijds voor mensen uit hun sociale klasse volstrekt onbereikbaar waren.
pi_60904273
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 01:57 schreef TubewayDigital het volgende:
veel fokkers die doen wo zeg, we zijn blijkbaar geslaagd in het weggepesten van alle mavo apen
Veel WO'ers studeren ook uit interesse, zijn daarom positiever over hun opleiding en zullen dus eerder op een school & studie forum kijken. De mavo apen die met tegenzin in een klas gepropt zijn zullen daar niet zo snel aan denken
pi_60933022
Mijn moeder heeft alleen de lagere tuinbouwschool gedaan en is nu zwemonderwijzeres. Ze had wel VWO-niveau, maar van haar ouders moest ze naar de tuinbouwschool, omdat het VWO ver weg was en haar tweelingzus wel eens op de fiets was aangereden. D'r ouders waren dus bang voor ongelukken en daarom tuinbouwschool...

Vader heeft mavo en havo gedaan, daarna is ie gaan werken, jaren later naast zijn baan op de HES gezeten en afgerond en een jaar of 10 geleden heeft hij Master of Business Administration afgerond.

Ikzelf heb vorig jaar Bedrijfskunde gestudeerd op WO-niveau, maar ik vond het niet leuk en nu ga ik beginnen aan economie en bedrijfseconomie, ook op WO. Broertje gaat nu naar de 2e klas van tweetalig gymnasium.
pi_60938940
is dat relevant
  maandag 18 augustus 2008 @ 23:37:44 #195
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60938960
iemand die beweert dat je niks aan ouders hebt met een lage opleiding zijn wel erg kortzichtig

mijn ouders zijn wel hoog opgeleid maar wel in een andere sector dan ik. op het voortgezet onderwijs heeft mn vader en mn moeder me nog wel eens geholpen m,et wiskunde en me overhoord.

nu op het wo heb ik weinig meer aan ze hoewel ze natuurlijk wel weten hoe alles werkt en het sneller begrijpen. ook tonen ze veel interesse.

echter het belangrijkste wat mijn ouders me leren is mn opvoeding, ook leren ze me dagelijks nog dingen over de maatschappij en hier kan ik ze alleen maar dankbaar voor zijn. Wijze levenslessen over van alles en nog wat en ze zetten me ook met beide benen op de griond met anekdotes over hun eigen begin etc. In dit geval kun je als lager opgeleide oudere uitstekend dienst doen rn zie ik niet in waarom een hoger opgeliede dit beter zou kunnen doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fortitudo op 18-08-2008 23:44:17 ]
pi_60964631
Vader: MSc / WO
Moeder: BSc / HBO
Zus 1: BSc / WO en nog steeds bezig.
Zus 2: Eerstejaars WO.
Ik: Eerstejaars WO.
pi_60964682
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 21:33 schreef Tegan het volgende:
Moeder: BSc / HBO
Dus HBO, en nog een WO bachelor?
pi_60965305
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 23:37 schreef Fortitudo het volgende:
iemand die beweert dat je niks aan ouders hebt met een lage opleiding zijn wel erg kortzichtig

mijn ouders zijn wel hoog opgeleid maar wel in een andere sector dan ik. op het voortgezet onderwijs heeft mn vader en mn moeder me nog wel eens geholpen m,et wiskunde en me overhoord.

nu op het wo heb ik weinig meer aan ze hoewel ze natuurlijk wel weten hoe alles werkt en het sneller begrijpen. ook tonen ze veel interesse.

echter het belangrijkste wat mijn ouders me leren is mn opvoeding, ook leren ze me dagelijks nog dingen over de maatschappij en hier kan ik ze alleen maar dankbaar voor zijn. Wijze levenslessen over van alles en nog wat en ze zetten me ook met beide benen op de griond met anekdotes over hun eigen begin etc. In dit geval kun je als lager opgeleide oudere uitstekend dienst doen rn zie ik niet in waarom een hoger opgeliede dit beter zou kunnen doen.
Inderdaad, ik snap ook niet zo waarom mensen het 'jammer' vinden dat hun ouders geen WO hebben gedaan. De onderwijssystemen zijn sinds hun tijd sowieso dusdanig veranderd dat zelfs WO'ers uit die tijd waarschijnlijk niet heel veel snappen van het huidige systeem . Verder heeft interesse in de studie en studententijd van een kind geen reet te maken met het opleidingsniveau van de ouders. Ik vind het altijd wel mooi om uit te leggen hoe het er aan toegaat op het HBO of de uni, omdat mijn ouders en opa en oma ook gewoon echt geinteresseerd zijn en lekker schaamteloos lang doorvragen over alles
pi_60965335
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 21:34 schreef tuxepux het volgende:

[..]

Dus HBO, en nog een WO bachelor?
Na een afgerond HBO ben je gewoon Bachelor...
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 21:55:31 #200
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_60965478
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 21:51 schreef Tegan het volgende:

[..]

Na een afgerond HBO ben je gewoon Bachelor...
Klopt, maar zij bedoelt dat je dan de toevoegingen Sc (Science) en A (Arts) niet mag gebruiken, want die zijn gereserveerd voor academische bachelors en masters.
pi_60965671
Vader: Op z'n 17 begonnen met wc's schoonmaken op de Flevohof van daaruit zich helemaal omhoog gewerkt naar een hoge functie op Walibi.

Moeder: Huishoudschool.
pi_60965768
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 21:55 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Klopt, maar zij bedoelt dat je dan de toevoegingen Sc (Science) en A (Arts) niet mag gebruiken, want die zijn gereserveerd voor academische bachelors en masters.
Tuurlijk wel. Vriend van me is net klaar met HBO Werktuigbouwkunde en hij is gewoon BSc...
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 22:06:46 #203
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_60965815
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 22:04 schreef Tegan het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Vriend van me is net klaar met HBO Werktuigbouwkunde en hij is gewoon BSc...
Dat kan niet, dat mag wettelijk niet.
pi_60965873
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 22:06 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat kan niet, dat mag wettelijk niet.
Oh. Ik lees het nu. En ik wist het echt niet... Nouja, dan zou hij het vast ook niet doen.
pi_61013156
Allebei universiteit.
Denk erover na.
pi_61014167
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 17:57 schreef F04 het volgende:
Wat voor opleiding doe je
WO
quote:
en wat hebben je ouders voor opleiding gehad?[/b]
Basisschool en middelbare school.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 16:51:38 #207
224327 SunWu
Qui(s) custodiet ipsos custode
pi_61014231
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:15 schreef bondgirl007 het volgende:
Allebei universiteit.

Vader MTS en moeder MBO

Mijn oudste zus heeft; Master of science in accountancy, master of science in controling en Executive master of finance & control gehaald bij de Nyenrode Business universiteit. En nu geeft ze les op een hbo.

Andere zus heeft een master Food technology gehaald.

Ik heb Havo gedaan, mijn P gehaald en ben rechten gaan studeren.

Mijn zusje studeert Mbo, iets met mode Altijd handig als persoonlijke mode adviseur.

[ Bericht 1% gewijzigd door SunWu op 22-08-2008 00:12:34 ]
tomorrow I'll change
  donderdag 21 augustus 2008 @ 16:57:09 #208
8369 speknek
Another day another slay
pi_61014427
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:51 schreef SunWu het volgende:
Mijn oudste zus heeft; Master of science in accountancy, master of science in controling
Weet je dat zeker?
  donderdag 21 augustus 2008 @ 16:59:14 #209
224327 SunWu
pi_61014485
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:57 schreef speknek het volgende:

[..]

Weet je dat zeker?

Ja, waarom? Het zijn drie verschillende masters, maar ze zijn goed te combineren. Je krijgt dan vrijstelling voor bepaalde vakken.
tomorrow I'll change
pi_61019761
Mijn moeder: Huishoudschool, ze kon goed leren, maar daar had ze geen zin in
Mijn vader: Alleen basisschool en moest toen gaan werken van zijn ouders

Zussen: HBO en MBO.

Het verschilt bij ons nogal, van alle markten thuis!
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:54:58 #211
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61019864
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:59 schreef SunWu het volgende:

[..]

Ja, waarom? Het zijn drie verschillende masters, maar ze zijn goed te combineren. Je krijgt dan vrijstelling voor bepaalde vakken.
Weet je zeker dat echt de toevoeging 'of science' er achterstaat ?
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:56:07 #212
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61019898
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:51 schreef SunWu het volgende:

ben rechten gaan studeren.

Mijn zusje studeerd Mbo,
Moet je wel nog iets aan je spelling doen .

Op het MBO volg je trouwens een opleiding, studeren doe je aan een universiteit .
pi_61020431
vader; Natuurkunde
moeder; psychologie

ik; pabo
pi_61020748
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:13 schreef winniedepooh het volgende:
vader; Natuurkunde
moeder; psychologie

ik; pabo
Degeneratie
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  donderdag 21 augustus 2008 @ 21:41:46 #215
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_61021322
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:24 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Degeneratie
pi_61027949
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:59 schreef SunWu het volgende:

[..]

Dit is niet helemaal correct. De twee M. sc.'s zijn erg goed te combineren (tegelijkertijd) aangezien deze een goede fit en ook gedeeltelijke overlap hebben. (Heb zelf een M sc. International Economics and Business en M. sc. Controlling.)

Maar de Ex. master Finance & Control is een post-doc, en geeft je de mogelijkheid om de RC (register controller) titel te dragen. Als je toegang wilt krijgen tot deze opleiding heb je minstens 3 jaar relevante werkervaring nodig, en daarna ben je ongeveer drie jaar in je vrije tijd aan het studeren.

Verder moet je zus wel erg veel van het onderwijs houden, en vooral van het praktisch ingestelde HBO tov WO want met een RC ben je echt VEEL waard in het bedrijfsleven, en kun je ook letterlijk bakken met geld verdienen.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:26:53 #217
224327 SunWu
pi_61041109
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 01:12 schreef flipster112 het volgende:

[..]

Dit is niet helemaal correct. De twee M. sc.'s zijn erg goed te combineren (tegelijkertijd) aangezien deze een goede fit en ook gedeeltelijke overlap hebben. (Heb zelf een M sc. International Economics and Business en M. sc. Controlling.)

Maar de Ex. master Finance & Control is een post-doc, en geeft je de mogelijkheid om de RC (register controller) titel te dragen. Als je toegang wilt krijgen tot deze opleiding heb je minstens 3 jaar relevante werkervaring nodig, en daarna ben je ongeveer drie jaar in je vrije tijd aan het studeren.

Verder moet je zus wel erg veel van het onderwijs houden, en vooral van het praktisch ingestelde HBO tov WO want met een RC ben je echt VEEL waard in het bedrijfsleven, en kun je ook letterlijk bakken met geld verdienen.

Dat klopt. Mijn zus had een goed salaris bij een accountantskantoor, maar ze geeft niet zoveel om geld en vindt lesgeven erg leuk. Verder heeft ze zo minder stres,meer vrije tijd voor haar hobby's en haar vriend een goed salaris, dus ze hebben geld genoeg.

[ Bericht 2% gewijzigd door SunWu op 22-08-2008 15:32:13 ]
tomorrow I'll change
pi_63192898
Ik verbaas me wel enorm dat sommigen VWO + Uni gedaan hebben, terwijl hun ouders nog niet eens MBO hebben. Waar komt die intelligentie dan vandaan? Ik neem aan dat zoiets grotendeels erfelijk bepaald is.
pi_63193752
quote:
Op donderdag 13 november 2008 15:44 schreef F04 het volgende:
Ik verbaas me wel enorm dat sommigen VWO + Uni gedaan hebben, terwijl hun ouders nog niet eens MBO hebben. Waar komt die intelligentie dan vandaan? Ik neem aan dat zoiets grotendeels erfelijk bepaald is.
Ik verbaas me er meer over dat mensen denken dat ouders die alleen lagere school gedaan hebben, niet intelligent zouden zijn...

Broertje heeft besloten na dit jaar op HBO, ook door te stromen naar WO.
Hebben me ouders toch mooi gedaan.
Sweet and innocent...
pi_63193815
quote:
Op donderdag 13 november 2008 15:44 schreef F04 het volgende:
ik verbaas me er ook over dat jij nog steeds ons niet van jou verlost hebt met je niet boeiende zeiktopics, maar dat heeft ook vast een reden
Ja doei.
pi_63193971
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 22:01 schreef NoelGallagher het volgende:
Vader: Op z'n 17 begonnen met wc's schoonmaken op de Flevohof van daaruit zich helemaal omhoog gewerkt naar een hoge functie op Walibi.
Mag ie nu de achtbaan bedienen?
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:51 schreef Phaidra het volgende:
Mijn moeder: Huishoudschool, ze kon goed leren, maar daar had ze geen zin in
Het eeuwige excuus van de lager opgeleide mens
pi_63194558
Mijn ouders hebben beide niets meer dan de basisschool gedaan Hoewel, beide moesten nog een paar jaar lager middelbaar onderwijs doen.. Mijn moeder werd telefoniste en daarna huisvrouw. MIjn vader deed tussendoor zijn mavo 4 in avondonderwijs maar deed er niks mee en is nu postbode...

Ikzelf ben nu HBO aan het afronden zonder (tot nu toe) moeite en hoop volgend jaar universitair te gaan.. Maarja, zal wel een goede combi zijn van mijn moeders kunde tot dingen oplossen en mijn vaders geheugen
Fuck the EBU
pi_63195464
moeder: HBO, is nu maatschappelijk werker
vader: LTS(ofzo?), en heeft nu een eigen zaak en verkoopt turkse pizza's en broodjes doner:P

ik: ben bezig met VWO(gymnasium)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2008 17:07:29 ]
pi_63195776
Jouw vader is de held van elke dronken student op donderdagavond.
pi_63198811
Ma: Wisk (WO)
Pa: HTS

ik: nog vwo
당신을 사랑합니다
  donderdag 13 november 2008 @ 20:17:14 #226
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_63200001
moeder: A-opleiding(geintergreerde HBO) verpleegkunde tot 4e jaar....
vader: WO psychologie
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_63204945
Mijn moeder heeft alleen de mavo gedaan. Toen ging ze werken in de horeca en is daar blijven hangen. Mijn vader heeft alleen het atheneum gedaan en is daarna ook niet verder opgeleid. Het is inderdaad af en toe wel lastig dat ze je niveau niet begrijpen maar ja.
pi_63205031
Vader: LTS
Moeder: MAVO

Ik: Uni
  donderdag 13 november 2008 @ 23:07:25 #229
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_63206890
conclusie: er wordt teveel gelogen en/of de universiteit is te makkelijk
ik denk beide
pi_63207423
Jij moet onderzoeker worden!
know'm sayin?
word? word.
pi_63213909
Vader: WO
Moeder: HBO
Moeder2 (stiefma): WO

Ik: WO, Economie (MSc bezig nu) en WO, Nederlands Recht (volgend jaar fiscaal waarschijnlijk)
Broertje: VWO
Broertje2: basisschool nog bezig
  vrijdag 14 november 2008 @ 10:16:42 #232
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_63213936
quote:
Op donderdag 13 november 2008 23:07 schreef Fortitudo het volgende:
conclusie: er wordt teveel gelogen en/of de universiteit is te makkelijk
ik denk beide
Of mensen zijn gewoon slimmer dan jij denkt/voor kunt stellen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_70878920
Tijd voor een goede kick.

Wat voor opleiding hebben jouw ouders gedaan, en wat voor opleiding doe je zelf?

[ Bericht 64% gewijzigd door F04 op 11-07-2009 17:21:49 ]
pi_70879314
Okay, dat doet ik wel reageren.

Pa: Mavo, daarna een paar jaar in dienst gegaan (zie ik ook als opleiding)
Moeke: Atheneum afgerond, kon daarna een redelijke baan krijgen. In de vroege jaren '80 was dat een kans die je moest aangrijpen (dat is althans de verdediging).

En het zijn geen arme paupers geworden.
Moeder, waar is mijn pils?
  Moderator zaterdag 11 juli 2009 @ 17:25:21 #235
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_70880196
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:45 schreef Renesite het volgende:
Pa: LTS maar nooit helemaal afgemaakt, is gaan werken, heeft nu wel diverse Vapro cursussen gedaan.
Ma: Huishoudschool, kon in principe wel de Havo doen maar vanwege familie omstandigheden was het niet mogelijk en werd dit ook niet helemaal toegejuicht.

Broer: MBO Internationale groothandel, gaat na de zomer beginnen aan een HBO personeelsmanagement.
Ik: MBO Juridische dienstverlening, en ik ga na de zomer beginnen met HBO Sociaal Juridische Dienstverlening. Deze mag ik in 3 jaar doen vanwege mijn vooropleiding. Dus studiefinancieringtechnisch kan ik nog wel de 1,5 jaar Universiteit doen, master Sociaal Recht (1,5 jaar, geen civiel effect)

Opa / Oma waren boer, hadden een leuk boeren bedrijf.
Ene oom / tante niet noemenswaardige cursussen/opleidingen, de jeugd van hen ook allemaal MBO, of gewoon geen opleiding

Andere oom heeft geloof ik iets gedaan in de facilitaire dienstverlening, en mijn tante doet iets met kinderopvang. Hun kinders gaan ook allemaal richting het HBO.
Updeet: 1e jaar SJD afgerond, geen P helaas. Volgend jaar nog 3 tentamens extra.
Broer doet geen personeelsmanagement meer, maar is begonnen met small business and retail management Duaal.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 17:39:44 #236
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_70880599
Opa: Lagere school, op 14e huis uit om fulltime te werken (toen full-time nog echt full-time was).
Vader: Mavo gehaald. Havo gedaan, maar gestopt om te gaan werken. Jaren later een paar MEAO-certificaten bijeen gesprokkeld via avondschool, maar ook mee gestopt.
Moeder: Mavo gehaald, vervolgens een soort spw ofzo? Niet afgemaakt.

Zeer geleerde familie.

[ Bericht 4% gewijzigd door Matthijs- op 11-07-2009 17:44:47 ]
Oh really?
  zaterdag 11 juli 2009 @ 17:41:11 #237
262 Re
Kiss & Swallow
pi_70880642
Pa: MULO
Ma: 1ste jaars huishoudschool
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_70884434
Vader: tot schilder geloof ik. Hij doet verder er niks mee. Van hem denk ik wel dat hij hoger had kunnen halen maar hij moest werken van zijn ouders dus veel keus was er niet.
Moeder:Pedicure.

Niet erg hoogopgeleid dus, maar zelf zit ik wel op het VWO.
^
pi_70893181
Moeder: mavo, toen havo, toen pabo. Leuke afkortingen. Ze heeft nu een eigen winkeltje.
Vader: Havo 2 jaar, toen vwo, toen weer havo afgerond, toen HEAO. Heeft nu een reclamebureau.
Heel logisch allemaal. :]
En ik heb havo afgerond, ga nu toegepaste psychologie doen.
  zondag 12 juli 2009 @ 13:33:40 #240
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_70898975
Vader: Nederlandse taal en letterkunde aan de Radboud universiteit

Moeder: Sociale studies in Eindhoven (Wat in de 70's nog de sociale academie heette)
pi_70900059
Vader: mavo, landbouwschool, hogere landbouwschool. ( x') )
moeder: mavo, kinderleidster ; laatste jaar gestopt. Nu advocatenkantoor.
Smile Bigger!
The world needs it!
  zondag 12 juli 2009 @ 15:08:21 #242
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_70901656
Moeder: huishoudschool daarna verzorging in als verzorgende, doet ze nog steeds.

Vader heeft nog net de middelbare school afgemaakt in zijn geboorteland (=dus niet NL) toen in millitaire dienst, daarna wat aangeklooid en rondgereisd. M'n moeder (in NL) tegengekomen en toen in de bouw terecht gekomen. Ook allerlei diploma's gehaald voor bankwerken en lassen enzo.

Toen ik net geboren was kreeg m'n vader een hernia en kon hij niet meer werken in de bouw, is toen met succes conservatorium gaan doen (=HBO) op z'n 34e met een kindje. Daar heb ik wel veel respect en bewondering voor, vooral ook omdat er voor hem toch wel een taalbarierre was.

Ik heb VWO gedaan en ben toen meteen gaan werken hier en daar. Heb nu wel wat opleidingen binnen m'n werk gedaan maar wil switchen dus ik ben nu op m'n 29e begonnen met een HBO-studie. Toch een beetje m'n vader achterna ....
klerkje
  Moderator zondag 12 juli 2009 @ 16:20:57 #243
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_70904268
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:08 schreef Spiegelei het volgende:
Moeder: huishoudschool daarna verzorging in als verzorgende, doet ze nog steeds.

Vader heeft nog net de middelbare school afgemaakt in zijn geboorteland (=dus niet NL) toen in millitaire dienst, daarna wat aangeklooid en rondgereisd. M'n moeder (in NL) tegengekomen en toen in de bouw terecht gekomen. Ook allerlei diploma's gehaald voor bankwerken en lassen enzo.

Toen ik net geboren was kreeg m'n vader een hernia en kon hij niet meer werken in de bouw, is toen met succes conservatorium gaan doen (=HBO) op z'n 34e met een kindje. Daar heb ik wel veel respect en bewondering voor, vooral ook omdat er voor hem toch wel een taalbarierre was.

Ik heb VWO gedaan en ben toen meteen gaan werken hier en daar. Heb nu wel wat opleidingen binnen m'n werk gedaan maar wil switchen dus ik ben nu op m'n 29e begonnen met een HBO-studie. Toch een beetje m'n vader achterna ....
Veel mensen haken na die hernia af en blijven een uitkering houden.

Heel goed dus
pi_70908750
Moeder: MAVO, Huishoudschool, MBO-cursusje pedicure (voetverzorging)
Vader: MAVO, HAVO, HBO Technische Informatica (ing.)
Zus: HAVO, HBO-P (MER), MBO en binnenkort HBO communicatie.

Ik: Van Gymnasium naar VMBO-TL gezakt ( ) en VMBO-TL afgemaakt, HAVO, HBO-P (Theologie en Levensbeschouwing) en nu filosofie aan de Universiteit van Tilburg.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2009 18:36:36 ]
  zondag 12 juli 2009 @ 18:42:23 #245
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_70908934
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:36 schreef Friek_ het volgende:

Ik: Van Gymnasium naar VMBO-TL gezakt ( ) en VMBO-TL afgemaakt, HAVO, HBO-P (Theologie en Levensbeschouwing) en nu filosofie aan de Universiteit van Tilburg.
Zo. Van de hoogste boom gevallen naar het laagste stukje grond en je toen via de moeilijke weg weer omhoog geklommen? Respect, hoor. Nog steeds erge gevoelens van spijt 'had ik maar beter m'n best gedaan op het gymnasium?'
pi_70909928
Moeder: HBO nogiets (ze kon er in ieder geval lerares op een MBO mee worden)
Vader: Economie aan de UvA en Rechten aan de RUG.
pi_70912463
Papa: Latheneum (atheneum + latijn) -> Bouwkunde op Universiteit
Mama: Havo -> Secretaresse opleiding (hoop dat ik dat goed gespeld heb...)
Broer: Gymnasium 2 profielen -> Elektrotechniek op Universiteit

Zelf net het atheneum gehaald en opweg naar de universiteit
pi_70912864
Pa, MULO, daarna intern een tekenopleiding gevolgd bij het kadaster daarna nog diverse opleidingen gevolgd en uiteindelijk op HBO niveau aan het werk.
Ma, HBS maar niet afgemaakt is gaan werken.

Ik HBO en daarna WO
Broer en zusje beiden WO.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_70916366
Pa: LTS en ondertussen MTS (via tig cursussen (op MTS-niveau) die hij via zijn werkgever gevolgd heeft/nog steeds volgt

Ma: LEAO en afgelopen jaar MBO afgerond

Ik: HBO

Merk niet dat ze dom zijn. Mijn moeder leest heel veel en kan goed leren (maar had vroeger de kansen er niet voor, die ze nu wel aan het aangrijpen is). En mijn pa kan goed rekenen en heeft me geregeld geholpen met bedrijfseconomie. Ook in materiele zin hebben ze het goed voor elkaar. In hun tijd was het gewoon niet 'normaal' om te studeren, na de middelbare school aan het werk werd als vanzelfsprekend beschouwd. Studeren? Daar praatte niemand over in de jaren 60/70.
pi_70917911
quote:
Op zondag 12 juli 2009 22:33 schreef Leonidas82 het volgende:
Pa: LTS en ondertussen MTS (via tig cursussen (op MTS-niveau) die hij via zijn werkgever gevolgd heeft/nog steeds volgt

Ma: LEAO en afgelopen jaar MBO afgerond

Ik: HBO

Merk niet dat ze dom zijn. Mijn moeder leest heel veel en kan goed leren (maar had vroeger de kansen er niet voor, die ze nu wel aan het aangrijpen is). En mijn pa kan goed rekenen en heeft me geregeld geholpen met bedrijfseconomie. Ook in materiele zin hebben ze het goed voor elkaar. In hun tijd was het gewoon niet 'normaal' om te studeren, na de middelbare school aan het werk werd als vanzelfsprekend beschouwd. Studeren? Daar praatte niemand over in de jaren 60/70.
Dat hoor ik vaker mensen zeggen, en opvallend genoeg altijd de mensen die zelf niet gestudeerd hebben. Ik vind het als een uitvlucht klinken. Kijk eens naar de gemiddelde post in dit topic. Ik krijg daarbij niet echt het idee dat het niet normaal was om te studeren in die tijd. Waar komen immers ook alle wetenschappers, docenten e.d. vandaan? Genoeg 40+ers daar tussen.
  zondag 12 juli 2009 @ 23:22:30 #251
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_70918332
Mijn vader heeft HTS gedaan en later ook nog een opleiding tot bibliothecaris volgensmij.. Hij heeft een tijd bij KPN gewerkt als researcher voor bedrijven, hij doorzocht databanken enzo. Tussendoor heeft hij allerlei cursussen gevolgd en nu hij met de VUT is volgt hij ook regelmatig nog cursussen aan een universiteit omdat hij dat leuk vindt.
Mijn moeder is begonnen aan een interne opleiding voor verpleegkundigen, maar daar vonden ze haar 'niet geschikt' voor. Mijn moeder is toen HBO maatschappelijk werk gaan doen en heeft later ook nog een verwante WO opleiding gedaan. Later in haar werk heeft ze ook nog allerlei cursussen gevolgd.

Ik heb zelf MBO gedaan en daarna HBO; komend schooljaar is mijn laatste jaar, ik doe HBO verpleegkunde. En nee, dat is niet om te compenseren voor mijn moeders niet afgemaakte opleiding
Dus ik zit ongeveer op hetzelfde niveau als mijn ouders, en dat merk ik ook wel. We denken en filosoferen over dezelfde dingen en kunnen leuk discussieren over verschillende onderwerpen.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_70919637
Ikke gymnasium en nu WO, mijn ouders LTS en de huishoudschool
  maandag 13 juli 2009 @ 00:01:24 #253
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_70919869
quote:
Op zondag 12 juli 2009 23:12 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Dat hoor ik vaker mensen zeggen, en opvallend genoeg altijd de mensen die zelf niet gestudeerd hebben. Ik vind het als een uitvlucht klinken. Kijk eens naar de gemiddelde post in dit topic. Ik krijg daarbij niet echt het idee dat het niet normaal was om te studeren in die tijd. Waar komen immers ook alle wetenschappers, docenten e.d. vandaan? Genoeg 40+ers daar tussen.
Jij (neem ik aan) en ik zijn geen product van die tijd. Er heerste toen nog erg een 'wie als dubbeltje geboren is...' mentaliteit, zoals we ons die nu amper meer voor kunnen stellen. Ik kan me voorstellen dat er in bepaalde omgevingen en milieus simpelweg niet echt over studeren na werd gedacht, ook al had je die capaciteiten wel. En nu zeg ik dit niet om iets goed te praten. Mijn ouders zijn heel goed in wat ze doen, maar geen absoluut studiemateriaal. Redelijk simpele mensen. En dat maakt ook verder niet uit - niet specifiek of zelfs maar algemeen tegen jou, maar je moet je validatie als persoon (grotendeels) niet uit je opleiding of intelligentie halen, alhoewel ik zelf af en toe wel in die val val.
pi_70920204
Exact,

Uit mijn sociologieboeken wordt ook heel duidelijk gesteld dat in de naoorlogse periode (tot jaren 80) de Nederlandse arbeidsmarkt van destijds, gedomineerd werd door 'jan de arbeider' Studeren was echt iets voor de gegoede milieus (die gering waren) of voor mensen met geld.

De doorsnee Nederlander en zeker het gemiddelde van de babyboomers waren nakomelingen van ongeschoolde arbeiders of boeren en zelf geoefende (of semi-geschoolde) arbeiders met enkel basisschool of lage vakopleiding. Dat wordt nog wel eens vergeten hier.

Maarja, als je zelf uit gestudeerde milieus komt, valt dat ook lastig te begrijpen. Arbeid in verandering is een mooi boek welke een mooie illustratie geeft vanaf de jaren 50 tot de jaren 80. Over onderwijs, werk en moraal destijds.
pi_70920457
quote:
Op zondag 12 juli 2009 23:12 schreef RRGJL het volgende:
De gemiddelde post op Fok! wordt gemaakt door iemand van een jaar of zestien. Die heeft ouders die rond de 45 zijn, of nog jonger, en die dus zijn opgegroeid in een tijd dat studeren al wat gangbaarder aan het worden was. Kijk je wat verder terug dan zie je al een heel ander beeld. In mijn vaders tijd was de enige kans op een redelijke opleiding, als je uit een arbeidersnest kwam, het seminarie.

Verder wordt de gemiddelde post op Fok! gemaakt door HBO-ers/WO-ers en die komen gemiddeld vaker uit een "hoogopgeleid nest".

Dat je hier dus regelmatig ziet staan dat iemands ouders een hogere opleiding hebben betekent niet dat studeren vroeger iets gangbaars was dat voor elke getalenteerde persoon was weggelegd.
pi_70920732
Moeder MULO, vader niets. Mijn zusje en ik WO.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_70920821
Ik ga nu vavo-havo doen, mn broer heeft gymnasium afgerond, mn moeder deed mavo ofzo, maar ze heeft n tijd ath. gedaan (net als ik) en mn pa geen idee. Die ging de marine in ofzo.
I'm not a sinner.
pi_70922369
quote:
Op maandag 13 juli 2009 00:20 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

De gemiddelde post op Fok! wordt gemaakt door iemand van een jaar of zestien. Die heeft ouders die rond de 45 zijn, of nog jonger, en die dus zijn opgegroeid in een tijd dat studeren al wat gangbaarder aan het worden was. Kijk je wat verder terug dan zie je al een heel ander beeld. In mijn vaders tijd was de enige kans op een redelijke opleiding, als je uit een arbeidersnest kwam, het seminarie.

Verder wordt de gemiddelde post op Fok! gemaakt door HBO-ers/WO-ers en die komen gemiddeld vaker uit een "hoogopgeleid nest".

Dat je hier dus regelmatig ziet staan dat iemands ouders een hogere opleiding hebben betekent niet dat studeren vroeger iets gangbaars was dat voor elke getalenteerde persoon was weggelegd.
Klopt. Ik realiseer me achteraf ook pas dat ik eigenlijk niet goed gelezen heb. Ik ging, bij de post die ik citeerde, uit van ouders uit de jaren 60/70. De poster bedoelde echter dat de ouders 'studeerleeftijd' hadden in de jaren 60/70. Dan zijn ze inderdaad al een stukje ouder en begrijp ik het wel
pi_70922486
Mijn vader heeft Geologie gestuurd aan de Universiteit van Moskou in de jaren zestig, na zijn studie heeft hij voor Exxon Mobil gewerkt in Saudi Arabië en Texas en sinds de jaren 90 zelfstandig ondernemer.

Mijn moeder heeft alleen de middelbare school afgerond en is altijd huisvrouw geweest.
pi_70923217
mn vader: is na de basisschool al vrij snel de bouw in gegaan, jarenlang voorman geweest.
mn moeder: huishoudschool en een indrukwekkende carrière als huisvrouw .

broertjelief: HAVO en een hele rits diploma's en certificaten in de civiele sector, is nu uitvoerder/werkvoorbereider.
yours truly: via een lange weg van VWO (wisB-nat-sch-ned-eng-dui-eco2) en MLO chemisch niveau 4. ben nu, hoe kan het ook anders, chemisch laborant.

Hoe bedoel je, "generatiekloof"? Valt toch wel mee ?
  maandag 13 juli 2009 @ 02:35:47 #261
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_70923226
HTS en Rechten.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 13 juli 2009 @ 12:43:39 #262
161622 Staafje
Forum pimp
pi_70930512
Vader: Registeraccountant
Moeder: Rechtsgeleerdheid

Ik volg ze nu in dezelfde lijn, ik zit op de Hamburger University via McDonalds
Sue me.
pi_70936740
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:42 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Zo. Van de hoogste boom gevallen naar het laagste stukje grond en je toen via de moeilijke weg weer omhoog geklommen? Respect, hoor. Nog steeds erge gevoelens van spijt 'had ik maar beter m'n best gedaan op het gymnasium?'
Eigenlijk wel. Soms vraag ik me wel af wat er gebeurd was als ik gewoon even door had gezet, daadwerkelijk voor proefwerken had geleerd en niet zo'n ontzettend gedemotiveerde puber was. Maar goed, dan had ik ook niet al die jaren vol gekut en lol gehad.

Overigens gaat universiteit me nu goed af. Merk dat ik op het wiskundige deel (logica en taalanalyse) een achterstand heb, maar dat is niet onoverkomelijk. Oefenen, oefenen en nogmaals oefenen.
  maandag 13 juli 2009 @ 16:48:09 #264
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_70938022
quote:
Op maandag 13 juli 2009 12:43 schreef Staafje het volgende:
ik zit op de Hamburger University via McDonalds
Dus die bestaat echt..? Dacht altijd dat dat een grapje was van mijn locatiehoofd van destijds.

/edit: omg "McDegree"

[ Bericht 8% gewijzigd door Matthijs- op 13-07-2009 16:54:01 ]
Oh really?
pi_70979232
quote:
Op maandag 13 juli 2009 01:34 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Klopt. Ik realiseer me achteraf ook pas dat ik eigenlijk niet goed gelezen heb. Ik ging, bij de post die ik citeerde, uit van ouders uit de jaren 60/70. De poster bedoelde echter dat de ouders 'studeerleeftijd' hadden in de jaren 60/70. Dan zijn ze inderdaad al een stukje ouder en begrijp ik het wel
Het is ook niet alleen maar de mentaliteit die toen anders was. Zelf zit ik op het gymnasium, net als mijn broertje, terwijl mijn vader en moeder allebei MAVO hebben gedaan. Vooral mijn vader had makkelijk een hoger niveau aangekund, maar er was in die tijd amper studiebegeleiding. Nu moet je verplicht naar twee open dagen per jaar en word je doodgegooid met informatie over studierichtingen, maar als ik mijn vader hoor was dat er in die tijd helemaal niet (bij hem in ieder geval). Dat heeft bij hem zeker grote invloed gehad, anders had hij zeker een HBO opleiding kunnen doen, misschien nog wel hoger.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 20:39:20 #266
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_70979854
Wat je vroeger, in mijn ouders' tijd (komen uit '54 & '56), ook veel had waren de grote gezinnen. Mijn ouders zijn beiden door hun ouders gestimuleerd om vóóral te gaan werken zodat ze geld binnen konden brengen voor het gezin. Mijn ouders stimuleren me nu juist om te gaan studeren omdat zij moesten werken
Fuck the EBU
  dinsdag 14 juli 2009 @ 21:42:53 #267
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_70981961
Tja ..Moeder deed huishoudschool. Vader LTS. Ikke WO bachelor en ik doe er voor het Plezier nog honours vakken bij
  dinsdag 14 juli 2009 @ 21:47:08 #268
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_70982088
quote:
Op maandag 13 juli 2009 00:01 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Jij (neem ik aan) en ik zijn geen product van die tijd. Er heerste toen nog erg een 'wie als dubbeltje geboren is...' mentaliteit, zoals we ons die nu amper meer voor kunnen stellen.
mijn oom was volgens iedereen briljant op school dus mocht hij bij hoge uitzondering naar.. de mavo

Mijn oma en opa waren apetrots en hebben speciaal voor hem een encyclopediereeks aangeschaft, wat in die tijd nogal een aankoop was.
pi_70982390
Mijn vader: atheneum daarna mbo althans dat niveau hij wist niet wat hij wou dus deed hij dat maar
Mijn moeder: Mavo, havo, HBO
Ik: havo, hbo p, uni....
  vrijdag 17 juli 2009 @ 12:22:49 #270
161622 Staafje
Forum pimp
pi_71062200
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:48 schreef Matthijs- het volgende:

[..]

Dus die bestaat echt..? Dacht altijd dat dat een grapje was van mijn locatiehoofd van destijds.

/edit: omg "McDegree"
Nee zeker niet, ik zit echt op de universiteit via mijn mcDonalds baan, doe nu manager opleiding. Niveau is misschien wel anders als een andere universiteit, maarja het heet wel zo
Sue me.
pi_71079687
Vader: MTS

Broertje: HBO afgerond
Ik: WO net afgerond
  zaterdag 18 juli 2009 @ 00:01:04 #272
123170 alors
zlata1234
pi_71083541
quote:
Op maandag 13 juli 2009 00:20 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Mijn moeder kreeg me toen ze halverwege de dertig was, en mijn ouders komen uit begin jaren vijftig. En ik ben dus nog niet zo oud. Als je 17-23 bent kun je best ouders uit de jaren vijftig (geboren dan) hebben, het is misschien minder gangbaar, maar zeker niet uitgesloten.
In die tijd, en zeker op die plaats, het platteland, was het echt uitgesloten dat je ging studeren. Middelbare school mocht je nog net afmaken, maar dan moest er brood op de plank komen. Had het wel gekund, dan betwijfel ik nog of mijn ouders er ambitieus genoeg voor zouden zijn.

Ik kwam er laatst achter dat ik de enige ben van de hele familie die een WO-opleiding doet
know'm sayin?
word? word.
pi_71084273
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 00:01 schreef alors het volgende:

[..]

Ik kwam er laatst achter dat ik de enige ben van de hele familie die een WO-opleiding doet
Ik ook Nouja, mijn pa werkt wel op WO niveau binnen de Belastingdienst. Vroeger kon je nog doorstromen met interne opleidingen en cursussen. Hij zegt ook altijd: Het 'probleem' in onze familie is gewoon dat we een arbeidersfamilie zijn. Studeren is bij ons niet gangbaar. Dat moet eens een keer doorbroken worden.
pi_71084425
Bij ons heeft het dan een generatie overgeslagen. Mijn vader was met MTS het hoogst opgeleid. Nichtje en ik hebben WO afgerond. Broertje en ander nichtje HBO, en de jongste doet VWO of HAVO. Dat weet ik niet precies.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 01:35:29 #275
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_71085993
Vader heeft farmacie gestudeerd in Syrie, vervolgens verhuisd naar Nederland, daar weer farmacie gestudeerd op 40 jarige leeftijd. Moeder niks eigenlijk, ROC iets hier in NL

Verder, een oom die arts is, een andere die tandarts is, 2 neven die tandartsen zijn, één neef die bijna arts is Dus wel zo'n medische familie.

Ik mag me er over 6 jaar bij gaan voegen, begin in september met geneeskunde.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_71091812
Moeder: atheneum, WO studie (maar niet afgemaakt)
Vader: mavo, havo, militaire dienst, staatsexamen VWO, WO Nederlands.

Ik: tweetalig gymnasium (alleen Latijn, maar toch een gym-diploma, dit jaar geslaagd) en volgend schooljaar uni, GLTC
Tweelingbroer: atheneum en vorig jaar blijven zitten, want lui.

Oma's en opa waren erg intelligent, maar moesten werken en mochten niet verder leren. Andere opa was timmerman en erg praktisch. Hij hield niet zo van leren, net zoals mijn broer, haha.
Nog een oom en tante hebben ook uni gedaan, de rest HBO of MBO.
Mijn nichtjes en neefje hebben MBO of pabo gedaan (of zitten nog op de basisschool).
pi_71104305
Ik: WO - geneeskunde
Moeder: MAVO, maar ze had faalangst en is op 1 tiende gezakt voor de HAVO
Vader: MTS en later nog bijgeschoold met HBO bedrijfskunde..
  zondag 19 juli 2009 @ 00:16:20 #278
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71107243
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:32 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

ik heb ook lang gedacht zoals jij dat doet. De waarheid die ik nu zie omtrent hoogopgeleide mensen, is dat hun papieren wel degelijk een bepaald niveau vertegenwoordigen. Onze hele maatschappij is namelijk gebasserd en gebouwd op het kunnen opnemen van informatie uit tekst en daarvan te kunnen leren. Je bent niet perse dom als je dat niet kunt. Maar je doet al gauw niet meer mee in deze praktijk als je deze vaardigheid mist. En je kunnen redden in de algemene praktijk (op plaatsen waar je het meest kunt halen uit het leven, salaris of anders) is volgens mij van doorslaggevende waarde.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  zondag 19 juli 2009 @ 00:19:25 #279
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71107291
quote:
Op maandag 13 juli 2009 02:35 schreef Schenkstroop het volgende:
HTS en Rechten.
O hehe ik ben zelf schoolverlater. Vergeten te vermelden.
  zondag 19 juli 2009 @ 03:41:57 #280
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_71110637
Vader:
Gymnasium - HBA - WO Fiscaal Recht

Moeder:
Havo - Pabo - IB/RT

Ik:
WO Bouwkunde

Zusje
6 vwo
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_71127308
Vader, moeder, broer, zus en ik allemaal WO
  zondag 19 juli 2009 @ 19:39:31 #282
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71128575
Moeder afgezakt van VWO naar Mavo, vervolgens havo en vwo deelcertificaten en HBO Engels. Vader WO Sociologie. M'n moeder heeft een interessante baan bij Elsevier, mn vader geeft les op de HHS. Ik vwo, en nu conservatorium, omdat ik me daar te tyfus verveel volgend jaar WO Geneeskunde ernaast.
Fietstas.
  zondag 19 juli 2009 @ 21:25:56 #283
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71131764
Is conservatorium niet enorm intensief dan? Conservatorium leek mij ook hartstikke gaaf, maar het ontbeert me aan genoeg lef hiervoor (baangarantie etc).
Oh really?
  zondag 19 juli 2009 @ 22:13:52 #284
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71133216
quote:
Op zondag 19 juli 2009 21:25 schreef Matthijs- het volgende:
Is conservatorium niet enorm intensief dan? Conservatorium leek mij ook hartstikke gaaf, maar het ontbeert me aan genoeg lef hiervoor (baangarantie etc).
Het is wat je er zelf van maakt, maar ik heb zelf niet de motivatie (en het lef) om echt acht uur per dag met mijn instrument bezig te zijn. Vooral alle theorievakken stellen imo heel weinig voor, en ik vind het zonde om na mijn vwo op mn 16e te hebben afgerond intellectueel totaal af te sterven. Mijn luiheid heeft dit jaar echt nieuwe grenzen verkend, en ik verwacht komend jaar veel meer te kunnen doen als ik het combineer met geneeskunde. Ik ben trouwens absoluut niet de enige, maar heel veel mensen accepteren het gewoon en komen er na een paar jaar achter dat ze iets anders (hadden) moeten doen.
Fietstas.
pi_71148011
Ik rechten, ma Spaans en pa Medicijnen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')