abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60423994
Vaak zie je dat ouders die hoogopgeleid zijn, ook kinderen hebben die hoogopgeleid zijn, en bij ouders die laag opgeleid zijn, ook een laagopgeleid kind krijgen. Alleen kom ik af en toe wel wat kennissen tegen die zelf een hoge opleiding (hbo) gedaan hebben, terwijl hun ouders alleen de lts hebben.

Mijn vraag aan jullie is dus: Wat voor opleiding doe je, of wat heb je gedaan, en wat hebben je ouders voor opleiding gehad?
  dinsdag 29 juli 2008 @ 18:19:45 #2
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_60424420
Mijn moeder heeft de huishoudschool gedaan en m'n vader is op zijn dertiende van de LTS getrapt

Ik: 20 punten verwijderd van een Master of Law, daarnaast universitair filosofiestudent .
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
pi_60424562
WO, WO, WO.
De ouders van mijn ouders hadden dan weer allemaal totaal geen opleiding. Maar dat was in die tijd normaler, geloof ik.
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
  dinsdag 29 juli 2008 @ 18:29:21 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_60424625
Mijn moeder is cultureel antropoloog. Me vader is dood.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_60425087
Bij ons werd in een volle collegezaal eens gevraagd bij wie geen van beide ouders een WO-opleiding had. Er gingen precies twee vingers omhoog, terwijl we daar met zeker 80 mensen zaten, misschien meer.

Mijn moeder heeft hbo gedaan, mijn vader mts, maar niet afgemaakt en blijven hangen op een stageplek, inmiddels heeft hij zich wel opgewerkt tot een vrij hoog niveau. Soms is het best lastig dat mijn ouders geen WO opleiding hebben, ze snappen veel minder van hoe studeren/universiteit werkt. Van vrienden waarbij de ouders wel gestudeerd hebben, heb ik vaak het idee dat zij veel meer steun en advies krijgen van hun ouders, bij bepaalde keuzes, maar ook bijvoorbeeld door een scriptie of onderzoeksopzet eens door te lezen. In die zin vind ik het soms wel jammer.. Ben heel benieuwd hoe anderen dat ervaren. Jij bijvoorbeeld, Wadgem?

En wat is er trouwens gebeurd met TS begint?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 29 juli 2008 @ 18:57:30 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60425257
Beide laagopgeleid. M'n moeder heeft alleen de MULO gedaan geloof ik en mijn vader één of andere monteursschool ofzo. Ze zijn echter gaan werken in een tijd dat goede diploma's er nog niet zoveel toe deden, dus mijn pa heeft wel een zeer fatsoenlijke baan gekregen .

Ik WO, broer HBO, zus HBO en zus MBO.
Niet meer actief op Fok!
pi_60425418
Mn moeder MEAO geloof ik, en mn vader MULO.
Zelf zit ik op het HBO. Mn zusje doet nog een half jaar MBO en dan wil ze door naar het HBO.

Wat Naamah zegt ervaar ik ook wel eens. Zelfs op de havo had ik dat al.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 19:04:44 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_60425439
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 19:03 schreef Kekaa het volgende:
Wat Naamah zegt ervaar ik ook wel eens. Zelfs op de havo had ik dat al.
Yup, ik ook. Ik merkte al heel snel dat ik mijn ouders ontstegen was qua kennisniveau. Vond ik toch wel jammer.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 29 juli 2008 @ 19:23:51 #9
123170 alors
zlata1234
pi_60425833
Mijn vader geloof ik MTS, en mijn moeder de huishoudschool Ze was/is op zich niet dom maar vond het veel gezelliger met al haar vriendinnen op de huishoudschool

Mijn zus MBO, wel havo maar ze vond HBO veel te theoretisch, broer MBO en mijn andere broer heeft z'n havo niet eens afgemaakt, beetje een probleemgevalletje, is goedgekomen verder. Alleen dood en doodzonde want hij is net zo slim als ik, en loopt nu vaak tegen muren op omdat hij geen diploma heeft.

Ik ben de eerste die echt gaat studeren (WO), en mijn ouders moet ik dus ook altijd alles haarfijn uitleggen want ze snappen er geen snars van, soms wel frustrerend.
know'm sayin?
word? word.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 19:39:48 #10
123170 alors
zlata1234
pi_60426168
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 18:49 schreef Naamah het volgende:
Bij ons werd in een volle collegezaal eens gevraagd bij wie geen van beide ouders een WO-opleiding had. Er gingen precies twee vingers omhoog, terwijl we daar met zeker 80 mensen zaten, misschien meer.
Wow zeg.. dat vind ik toch wel schokkend hoor.
quote:
Soms is het best lastig dat mijn ouders geen WO opleiding hebben, ze snappen veel minder van hoe studeren/universiteit werkt. Van vrienden waarbij de ouders wel gestudeerd hebben, heb ik vaak het idee dat zij veel meer steun en advies krijgen van hun ouders, bij bepaalde keuzes, maar ook bijvoorbeeld door een scriptie of onderzoeksopzet eens door te lezen. In die zin vind ik het soms wel jammer..
Ja dat heb ik ook. Toen ik op het vwo zat, werden klasgenoten wel eens geholpen met hun huiswerk. Nou, op zich is dat niet raar, maar mijn ouders zie ik het absoluut niet doen. Ze hebben van zulke dingen gewoon geen verstand... Toen mijn vader vroeg wat ik nou kon met dat vwo, en ik zei universiteit, was het ook echt zo van, ohja joh?? Hij had er geen idee van.

Ik zou in mijn familie en trouwens in mijn hele omgeving niemand weten die op de universiteit zit of gezeten heeft. Voor mij was de universiteit ook altijd iets voor hyperslimme mensen. Ik had er tot 2 jaar geleden nooit maar aan gedacht om dat te gaan doen. Ik wist wel dat ik niet dom was, maar besefte niet dat alles mij zo gemakkelijk afging, ik beschouwde het als vanzelfsprekend.
Pas toen ik een uitgebreide beroepstest (met o.a. capaciteits- en intelligentietest) deed, werd ik door de mevrouw van dat bureau er op gewezen dat ik echt met gemak vwo had gekund. Toen pas besefte ik dat ook de universiteit binnen mijn bereik lag.
know'm sayin?
word? word.
pi_60426889
Ikzelf doe HBO, m'n vader heeft Fysiotherapie WO gedaan. Wat m'n moeder heeft gedaan weet ik eigenlijk niet.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 20:20:46 #12
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_60427200
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 19:39 schreef alors het volgende:

[..]

Wow zeg.. dat vind ik toch wel schokkend hoor.
[..]
Wij hebben het ook een keer gedaan tijdens college, maar dan andersom. (iedereen waarvan de ouders wel HBO/WO moesten opstaan, en er bleven idd ook weinig mensen zitten. Best wel apart!

Ik ben zelf bijna klaar met mijn MSc en mijn broertje doet ook WO. Mijn moeder heeft de pabo gedaan en mijn vader heeft o.a. een RA titel.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_60428265
Moeder: MULO
Vader: TU + promotie, dus dr. ir.
Broertje: WO: mr.
Ik: WO: ir.
pi_60429424
Vader LTS, Moeder HBO
Ik WO, m'n zusje over een jaar ook WO
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:01:03 #15
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_60429627
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 18:49 schreef Naamah het volgende:
...
Soms is het best lastig dat mijn ouders geen WO opleiding hebben, ze snappen veel minder van hoe studeren/universiteit werkt. Van vrienden waarbij de ouders wel gestudeerd hebben, heb ik vaak het idee dat zij veel meer steun en advies krijgen van hun ouders, bij bepaalde keuzes, maar ook bijvoorbeeld door een scriptie of onderzoeksopzet eens door te lezen. In die zin vind ik het soms wel jammer..
...
same here. Vader noch moeder hebben de middelbare school afgemaakt. Mijn broer en ik hebben universiteit gedaan. Maar naar mijn idee met wel wat meer moeite dan vrienden waarvan de ouders wel gestudeerd hebben.

Mijn ouders snapten niets van het op kamers wonen, het studentenleven, wat een propedeuse is of het verschil tussen promoveren en doctoraal etc. Laat staan dat ze inhoudelijk behulpzaam konden zijn. Je moet toch een beetje in je eentje het wiel opnieuw uitvinden.
pi_60430067
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:01 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

same here. Vader noch moeder hebben de middelbare school afgemaakt. Mijn broer en ik hebben universiteit gedaan. Maar naar mijn idee met wel wat meer moeite dan vrienden waarvan de ouders wel gestudeerd hebben.

Mijn ouders snapten niets van het op kamers wonen, het studentenleven, wat een propedeuse is of het verschil tussen promoveren en doctoraal etc. Laat staan dat ze inhoudelijk behulpzaam konden zijn. Je moet toch een beetje in je eentje het wiel opnieuw uitvinden.
Precies dat inderdaad! Echt grappig om te lezen dat anderen het ook zo ervaren! Nu doe ik natuurlijk ook allemaal complexe dingen zoals studies waarbij je zelf het studieprogramma samenstelt en nu een premaster, dus da's helemaal niet te begrijpen Maar ze hebben echt weinig idee hoe het allemaal werkt.

En inderdaad als ik zie hoe studiegenoten gewoon advies krijgen en hun verhaal kwijt kunnen bij hun ouders die daar dan ook nog wat nuttigs over zeggen, dat mis ik inderdaad best wel eens en om die reden heb ik inderdaad het idee dat vrienden het, in dat opzicht, makkelijker hebben door net dat steuntje in hun rug. Ik heb best veel keuzes moeten maken en die zijn niet allemaal even handig uitgepakt, ook een beetje doordat ik er toch een beetje alleen voor stond.

Maargoed, aan de andere kant, je moet 't toch allemaal zelf doen, wil het ook niet erger maken dan het is
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_60434768
Vader: Econometrie
Moeder: HBO-V
Ik: HBO Fysiotherapie
Broertjes waarschijnlijk ook naar HBO/WO toe.
Rest van de familie ook allemal HBO of hoger.
Dus een reputatie hoog te hoeden:)
pi_60435037
vader is na de middelbare school thuis gaan werken in het bedrijf (en paar jaar later ook alles overgenomen) en heeft hoop management cursussen en dat soort dingen gedaan.
moeder heeft mavo + mbo? dacht ik? en een hoop boekhoudcursussen voor bedrijf
zus WO
broertje MBO
ik HBO

Mn ouders hebben altijd gezegd al sinds ik op de mavo zat hoe belangrijk leren is, duurde alleen even voordat de boodschap bij mij aankwam.. (maar achteraf gezien wel fluitend doorgesluisd naar waar ik nu zit en heb onderweg ook nog ergens een leuk meisje meegepikt ).
pi_60435288
Eh mijn moeder heeft met pijn en moeite middelbare school afgemaakt (mavo) en daarna maar voor de rest van haar leven als gastouder gewerkt tot d'r dood. Ze was wel altijd erg creatief en geinteresseerd in literatuur en talen. Die interesses heb ik dan wel van haar.

Mijn vader heeft ook mavo gedaan en daarna een opleiding om archivaris te worden, maar ik weet niet op welk niveau (volgens mij MBO). Hij werkt nu als archivaris bij een semi-overheidsinstantie terwijl hij daarvoor ook nog bij Shell enzo heeft gewerkt.

Ik heb zelfs HAVO afgerond, daarna HBO P gehaald en nu doe ik WO Engels en net ook mijn P gehaald. Dus hard werken zit wel in de familie en het loont.
pi_60435324
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:17 schreef Naamah het volgende:

[..]

Precies dat inderdaad! Echt grappig om te lezen dat anderen het ook zo ervaren! Nu doe ik natuurlijk ook allemaal complexe dingen zoals studies waarbij je zelf het studieprogramma samenstelt en nu een premaster, dus da's helemaal niet te begrijpen Maar ze hebben echt weinig idee hoe het allemaal werkt.

En inderdaad als ik zie hoe studiegenoten gewoon advies krijgen en hun verhaal kwijt kunnen bij hun ouders die daar dan ook nog wat nuttigs over zeggen, dat mis ik inderdaad best wel eens en om die reden heb ik inderdaad het idee dat vrienden het, in dat opzicht, makkelijker hebben door net dat steuntje in hun rug. Ik heb best veel keuzes moeten maken en die zijn niet allemaal even handig uitgepakt, ook een beetje doordat ik er toch een beetje alleen voor stond.

Maargoed, aan de andere kant, je moet 't toch allemaal zelf doen, wil het ook niet erger maken dan het is
Ja, ik vind het ook grappig om te lezen. Alleen met mijn vader is het toch anders. Hij heeft MAVO gedaan maar het is absoluut geen domme man. Soms vraag ik me ook af of hij toen niet verkeerd is 'gecoacht' en dat er veel meer had in gezeten. Daarnaast is hij zeer liberaal en moet ik alles maar lekker zelf uitzoeken. Maar als ik écht hulp nodig heb, dan mag ik het heus wel vragen.
pi_60435358
Moeder ; Niks
Vader: Niks

Ik zit nu op 't VWO.
Maarja beetje 'tzelfde probleem als anderen. Ze hebben gewoon niet veel verstand van schoolzaken enzo dus ik kan nooit geholpen worden door hun.
I pwn nVidia.
HD4850 pwndz 9800GTX/8800GTX/8800GTS/8800GT.
HD4870 pwndz GTX260.
  † In Memoriam † woensdag 30 juli 2008 @ 04:05:05 #22
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_60435442
Moeder huishoudschool, vader LTS.
En ik heb eik nooit het probleem gehad dat mijn ouders mijn schoolgedoe niet begrepen. Mijn vader zat altijd ijverig met mij aan tafel met schoolboeken als ik ergens een probleem mee had en mocht er iets op school niet goed zijn kwamen pa en ma het voor mij regelen.
Mijn vader is vanuit de LTS doorgegroeid en via een achterdeur bij de KLM terecht gekomen waar hij nu al heel wat jaren dienst doet en zich via cursussen en andere opleidingen tot een respectabel niveau omhoog heeft gewerkt.
Mijn moeder daarentegen was daar wel wat meer in teruggetrokken, die geloofde allemaal wel best dat ik het aankon, maar stond/staat altijd met al haar handigheden klaar als er hulp nodig is. Ik denk dat zij zelf ook heel erg gebaat was met een specifiekere opleiding, want ze heeft nu gewoon echt niks om handen waar ze ook iets mee kan en dat is jammer. Een opleiding in de verzorging (kinderen, ouderen e.d) had heel goed bij haar gepast. Ik heb niet het idee dat zij als meisje daarin werd gestimuleerd vroeger, want haar beiden broers zijn na hun middelbare opleiding doorgestroomd naar het toendertijd HBO en oefenen nu beiden een goedbetaald beroep uit
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_60436935
Vader: wo (is uiteindelijk doorgegroeid naar Europees octrooigemachtigde, vrij 'zeldzaam' beroep)
Moeder: conservatorium, later omgeschoold op hbo-niveau (docent economie)
Zus: havo (en verder lui =))
Ik: hbo, start na de zomer met wo

Ik denk ook echt dat er samenhang is tussen opleidingsniveau van de ouders en opleidingsniveau van de kinderen, maar heb hier nooit onderzoek naar gedaan dus weet het niet zeker =)
pi_60437073
Beide ouders WO, ik finish HBO in augustus en ga door met (pre)masters, mijn broeren ook HBO...
  woensdag 30 juli 2008 @ 09:36:40 #25
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60437227
M'n vader was een van de zeldzame oud Jordanezen die naar een universiteit is geweest (al werd ie aangeraden naar de LTS te gaan), maar die heeft ie nooit afgemaakt. Zonde, want ik moet de eerste nog tegen komen die zo slim is zoveel kan. Echt ongelovelijk die kerel.

M'n moeder heeft de huishoudschool gedaan, maar is in de zorg terecht gekomen waar ze op eigen kracht naar hoofd OK is gegaan. Nu werkt ze in een andere functie in het ziekenhuis.

Heb zelf een HBO opleiding en denk er aan volgend jaar een academische opleiding te gaan volgen. Heb ze nog niet echt trots kunnen maken op dat gebied
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_60437882
Ik weet van mijn moeder dat ze weinig werd gestimuleerd om door te leren. Na de mavo was het welletjes, ze ging in een winkel werken en dat was dat. Haar ouders hadden totaal geen benul van wat zij verder kon doen. Jaren later (rond haar veertigste) heeft ze nog een deeltijd MBO-opleiding gedaan via haar werkgever en zo een diploma gehaald, maar ik geloof dat ze nog meer had gekund als het er meteen uit was gehaald. Nu spreekt ze bijvoorbeeld nauwelijks Engels en dat komt dom over, terwijl het een gevolg is van een opleidingstekort.

Mijn vader heeft de LTS gedaan en daarna een beroepsopleiding voor banketbakker. Hij heeft het diploma niet gehaald en werkt al twintig jaar ofzo bij dezelfde bakkerij.

Ik heb mijn HBO-opleiding net afgerond. Knap of uitzonderlijk vind ik het niet, want ik heb het van mijn moeder, alleen heeft zij zelf nooit de kansen gehad die ik nu heb. Ik merk net als andere posters dat veel studiegenoten wel hoogopgeleide ouders hebben (we hebben ook eens zo'n rondje gedaan met handen opsteken als je ouders... etc). Daardoor moest ik misschien meer zelf uitvinden dan anderen, maar ik kreeg genoeg steun. Op de middelbare school vond ik het moeilijker - daar had je kinderen van rijke ouders die maar wat aanmodderden en ondertussen wel praatten over de geweldige opleiding die ze gingen doen, en die doen ze nu ook, via Luzac-constructies en dergelijke.
pi_60438376
Moeder huishoudschool.
Vader HAVO, maar dmv. cursussen en avondschool nu toch 'dr.' functie bij belastingdienst.
Ik nog niet veel bijzonders, MBO. als alles goed gaat uiteindelijk HBO, wellicht uni maar moet kijken of ik zin heb om zo lang te leren, dan ben ik 30 oid
pi_60438835
Mijn broer en ik VWO, en mijn ouders hebben weinig speciaals gedaan. Iets in de trant van LTS/Huishoudschool...
pi_60439061
Mijn moeder: MULO en MBO apothekersassistente
Mijn vader: HAVO en HBO Leraar lichamelijke opvoeding en managementcursussen en is nu manager bij overheidsinstantie
Mijn broer: VWO, HBO en WO economie
ik: HAVO, VWO, WO tandheelkunde

In de rest van de familie varieert het nogal van MAVO tot WO; duidelijk geen patroon!

[ Bericht 18% gewijzigd door wiener8 op 30-07-2008 11:47:48 ]
  woensdag 30 juli 2008 @ 11:17:12 #30
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_60439171
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 18:57 schreef Viking84 het volgende:
Beide laagopgeleid. M'n moeder heeft alleen de MULO gedaan geloof ik en mijn vader één of andere monteursschool ofzo. Ze zijn echter gaan werken in een tijd dat goede diploma's er nog niet zoveel toe deden, dus mijn pa heeft wel een zeer fatsoenlijke baan gekregen .

Ik WO, broer HBO, zus HBO en zus MBO.
Mijn mama heeft ook de Mulo gedaan, pa een HBO studie. Ikzelf doe nu ook een HBO studie, broertje ook en broer heeft het HBO afgerond en begint binnenkort op de universiteit. Mijn zusje zit nu in de brugklas niveau havo.
  woensdag 30 juli 2008 @ 11:21:24 #31
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_60439286
Beide ouders WO en ik ook. Bij de grootouders lag dit anders, maar daar speelden waarschijnlijk bij beide oma's ook wel de oorlog en 'vrouwen horen thuis te zitten' een rol.
pi_60439644
Moeder: niks
Vader: avond havo ergens in zijn twintiger jaren.

Ik: paar studies op hun inhoud beoordeeld
pi_60439779
Mijn ouders zijn mensen die zeggen dat 'je goed kan leren' als je HBO/WO doet.
Ze hebben dus geen idee wat hoger onderwijs inhoudt.

Ze zijn wel slim hoor; pa is aannemer en ma huisvrouw/verpleegster. Maar ik kom niet uit een omgeving waarin het vanzelfsprekend is dat je gaan studeren. Wel eentje waarin hard werken vanzelfsprekend is (maar wel op een slimme manier, je kapotwerken is dat dus niet!).
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:13:06 #34
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_60440563
Mijn beide ouders hebben een opleiding op MBO niveau gevolg en afgerond. Voor hen was het niet denkbaar om hoger te gaan. Dat geldt ook voor hun broers en zussen. Dat deed je in die tijd in zo'n milieu niet. Het ging nog niet eens zozeer om het geld, want dat was er wel, maar gewoon uit gewoonte. Ik en de meeste neven en nichten van mij zijn wel hoog opgeleid, waarvan ook een aantal (waaronder ik) WO.

Op de universiteit merkte ik wel dat er wel degelijk een kloof bestaat tussen de groep die uit een middenklassemilieu komen en die uit de hogere klasse. Ook veel docenten gaan er, hoewel onbedoeld en niet met kwade intenties, van uit dat je uit een WO milieu komt. In die zin is WO nog steeds wel een beetje een elitair instituut.
pi_60440667
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 10:40 schreef RRGJL het volgende:
Moeder huishoudschool.
Vader HAVO, maar dmv. cursussen en avondschool nu toch 'dr.' functie bij belastingdienst.
Ik nog niet veel bijzonders, MBO. als alles goed gaat uiteindelijk HBO, wellicht uni maar moet kijken of ik zin heb om zo lang te leren, dan ben ik 30 oid
Van MBO naar universiteit .
pi_60440741
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:17 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Als hij zin heeft he.
pi_60440777
quote:

[..]

Ja tis niet relaxt, maar ik ben het niet geheel zelf schuld. Ik had in mijn jeugd nooit echt een geweldige studeerinstelling, dus mijn ouders lieten me niet naar het VWO gaan.. Vervolgens afgezakt van HAVO naar VMBO theorie Dus ok.. ik was uiteindelijk waarschijnlijk sowieso wel afgezakt Maar qua niveau maak ik me niet echt druk... En ik ben nu ouder en vestandiger
pi_60440814
Overigens ken ik wel meer mensen die dat traject doorlopen hebben hoor. Maar jij lijkt alweer iemand te zijn met die zwart-wit kijk op dingen dat alle MBO'ers te dom zijn voor HBO/uni
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:25:46 #39
Profeta Pluriforma
pi_60440846
quote:

[..]

Als je het niveau aankunt, wat is dan het probleem? Tijdens mijn studie had ik een studiegenoot die vanaf de MAVO was opgeklommen via MBO, HBO en vervolgens dus WO. Hij was één van de beste studenten en ik geloof dat hij momenteel is bezig is met een promotieonderzoek.
pi_60440891
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:25 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Als je het niveau aankunt, wat is dan het probleem? Tijdens mijn studie had ik een studiegenoot die vanaf de MAVO was opgeklommen via MBO, HBO en vervolgens dus WO. Hij was één van de beste studenten en ik geloof dat hij momenteel is bezig is met een promotieonderzoek.
Juist. Dat übermensch gedrag altijd van sommige hoger opgeleiden
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:31:42 #41
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60440996
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 11:40 schreef cinnamongirl het volgende:
Mijn ouders zijn mensen die zeggen dat 'je goed kan leren' als je HBO/WO doet.
Ze hebben dus geen idee wat hoger onderwijs inhoudt.

Vertel mij eens wat ze allemaal over het hoofd zien dan?

Om een HBO studie af te ronden hoef je niets te kunnen hoor. Ja, goed leren dus.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:32:53 #42
Profeta Pluriforma
pi_60441031
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:27 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Juist. Dat übermensch gedrag altijd van sommige hoger opgeleiden
Het is vaak een kwestie van dat ze zich bedreigd voelen. Het idee dat ze behoren tot een eliteclubje geeft hen een bepaald gevoel van eigenwaarde en als ze dan het idee krijgen dat andere mensen en masse toestromen, dan krijgen ze het benauwd, omdat hun eliteclubje daarmee teniet wordt gedaan. Op zich snap ik dat wel, maar je moet realistisch zijn: het gaat om wie het niveau aan kan. Wel zou ik als samenleving bij mijzelf eens nagaan wat het betekent om universitair opgeleid te zijn, wanneer een steeds groter worden deel van de mensen dat is. Het kan namelijk niet zo zijn, dat de gemiddelde intelligentie op het hoogste onderwijsniveau ligt.
pi_60441120
Moeder: HBO
Vader: MBO(nog wel verder gestuurd maar niet echt HBO)
Broer/Zus: Allebei HBO momenteel

Zelf doe ik WO, maar krijg wel veel begrip en steun van mijn ouders Ik schat ze ook altijd slimmer in dan hun opleidingsniveau
Voor de rest alleen een beetje jaloerse zus die er bij blijft dat HBO beter is en dat HBO-ers altijd beter in de arbeidsmarkt liggen.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_60441126
Moeder basisschool juf opleiding. Vader LTS, nu allebei met pensioen. Broertje heeft chem tech. (ing.) gestudeerd, ik WO master Economie & master bedrijfskunde. Ik kan gerust zeggen dat ik in een totaal andere wereld leef. Vooral als we het hebben over startsalarissen, ik ben boven modaal begonnen, en zal ver daarboven eindigen. Mijn ouders eindigden waar ik zo'n beetje mee begonnen ben.
Ik hoef niet bij ze aan te komen met 3x per jaar op vakantie gaan, en verhalen over studentenverenigingen enz.
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:37:37 #45
8369 speknek
Another day another slay
pi_60441150
Mijn vader gesjeesd van de universiteit, mijn moeder had alleen een soort leraren mbo gedaan. Totdat ze erachter kwam dat al haar zonen naar de universiteit gingen, want toen heeft ze in een plotselinge spurt avondschool gedaan zodat ze de eerste van de familie met een drs. diploma was .
Zelf ben ik aan het promoveren, dus ik ga toch nog pwnen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_60441168
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:32 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Het is vaak een kwestie van dat ze zich bedreigd voelen. Het idee dat ze behoren tot een eliteclubje geeft hen een bepaald gevoel van eigenwaarde en als ze dan het idee krijgen dat andere mensen en masse toestromen, dan krijgen ze het benauwd, omdat hun eliteclubje daarmee teniet wordt gedaan. Op zich snap ik dat wel, maar je moet realistisch zijn: het gaat om wie het niveau aan kan. Wel zou ik als samenleving bij mijzelf eens nagaan wat het betekent om universitair opgeleid te zijn, wanneer een steeds groter worden deel van de mensen dat is. Het kan namelijk niet zo zijn, dat de gemiddelde intelligentie op het hoogste onderwijsniveau ligt.
Hmm dat zou kunnen. Maar de vraag is natuurlijk wel, als dat al zo zou zijn, wat je er aan moet doen..
Opleidingen korter maken? Ik bedoel, meer stof tevoorschijn toveren is ook weer zoiets. Ik ga er toch vanuit dat er in Nederland vraag is naar bepaalde functies waarvoor bepaalde kennis noodzakelijk is. Die kennis doe je op via je opleiding, heeft meer stof dan zin?
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:38:20 #47
Profeta Pluriforma
pi_60441172
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:31 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Vertel mij eens wat ze allemaal over het hoofd zien dan?

Om een HBO studie af te ronden hoef je niets te kunnen hoor. Ja, goed leren dus.
Er komt veel meer bij kijken. Op het HBO gaat het er om dat je hogere kennis moet kunnen toepassen in de praktijk. Dan heb je te maken allerlei omgevingsfactoren waar je rekening mee moet houden. Het uit de boekjes leren is slechts een onderdeel.

Op het WO gaat het vooral ook om verbanden kunnen leggen, inzicht, het vermogen om zaken op een abstracte manier te benaderen en zaken te spiegelen aan de praktijk. Ook voor het WO geldt dat het leren uit de boekjes slechts een onderdeel is.

Veel mensen die geen hoger onderwijs hebben gevolgd zien hoger onderwijs alleen als iets waarbij het er om gaat om te studeren uit boeken. Met andere woorden: feiten in je hoofd stampen. Het is echter onmogelijk om die mensen te overtuigen van het feit dat het toch iets anders ligt.
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:40:12 #48
8369 speknek
Another day another slay
pi_60441225
Er zijn toch heel wat studies waar je het met hard stampen best kunt redden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:40:34 #49
Profeta Pluriforma
pi_60441237
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:37 schreef speknek het volgende:
Mijn vader gesjeesd van de universiteit, mijn moeder had alleen een soort leraren mbo gedaan. Totdat ze erachter kwam dat al haar zonen naar de universiteit gingen, want toen heeft ze in een plotselinge spurt avondschool gedaan zodat ze de eerste van de familie met een drs. diploma was .
Zelf ben ik aan het promoveren, dus ik ga toch nog pwnen.
Je moeder heeft avondschool op universitair niveau gedaan, terwijl ze alleen een MBO diploma op zak had? Hoe kan dat? Heeft ze niet eerst iets daartussen moeten doen?
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:41:32 #50
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_60441252
Ik doe zelf WO, mijn pa had wel een WO studie afgerond, mijn moeder heeft nooit haar opleiding afgemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')