quote:
Op donderdag 18 december 2008 13:11 schreef Pietjuh het volgende:Ik ben nu al weer eventjes bezig met klimmen, en zit te denken om nu eindelijk eens wat eigen materiaal te gaan kopen. Heeft iemand hier goede adviezen over wat voor gordel/schoentjes geschikt zijn voor beginners? Ben op het moment van plan om deze spullen alleen nog in de hal te gebruiken, maar van de zomer ga ik wellicht eens proberen ergens buiten te klimmen

Aankomende zaterdag ga ik voor het eerst klimmen in Haarlem. Ben benieuwd hoe die hal is
Als je niet meteen veel wilt uitgeven: bever verkoopt Singing Rock, een prima instapmerk voor klimgordels en karabiners etc. Voor sportklimmen kun je toe met een gordel met 1 vaste maat beenlussen, als je ook naar buiten wilt en bij warm weer in een dunne of bij koel weer in een dikke broek wilt klimmen, zijn verstelbare beenlussen wel handig.
Voor halklimmen zijn veel materiaallussen niet noodzakelijk, als je buiten gaat voorklimmen zijn minstens 2 maar liever nog 4 materiaallussen wel handig. ga er in hangen om te voelen hoe de gordel zit, bij de goede buitensportzaak kan dit proefhangen altijd.
Afhankelijk van je techniek, en het soort routes wat je leuk vindt: een rechte schoen met een vrij stijve zool is prima voor klimmen tot rond de 5a, maar met een soepel, buigzaam zooltje kun je vanaf 5a (en tevens in de overhang, en bij wrijvingsplaten) beter op kleine treetjes staan. Uiteraard vraagt een soepele zool wel om meer spanning en spierkracht in je voet. Schoentjes met een ( en ) leest trekken je voet krom, en creëren daardoor die spanning. Voor technisch klimmen, boulderen, overhangen, erg handig. Als je een lange dag op je schoenen stata, voelt het niet lekker. Beginnersschoenen hebben een rechte leest, en zitten daardoor wat comfortabeler.
Vorbeelden van rechte zolen:
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=la%20sportiva%20sport%20climbing&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wiMythos, katana en cobra zijn rechte beginnersschoenen.
Venom en Miura zijn kromme technische gevorderdenschoenen
Buitenklimmen: ik gebruik mn binnenschoenen niet buiten en andersom. In de eerste plaats omdat je anders je halschoentjes vies maakt, maar ook omdat ze bij mij een maat verschillen. Als je toch 1 paar wilt, bedenk dan dat je buiten soms sokken aan wilt op koele dagen, en dat je als je binnen zonder sokken klimt misschien iets te ruim erin zal zitten. Mijn binnenschoentjes zijn superkrap, daarin pas ik echt geen sokken. In mn buitenschoentjes kan dat wel.
Haarlem is leuk, en het is ook nog eens de allereerste klimhal van Nederland
Mijn foto's op Flickr![b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-