abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63263293
quote:
Op zondag 16 november 2008 14:21 schreef Casparovvv het volgende:
Bijvoorbeeld. Het hangt er van af waar je linker hand geplaatst is. Je kan ook je linkerbeen op dezelfde greep als je rechter plaatsen, of het been achterlangs steken om de uitdraaiende beweging te voorkomen, maar als je linkerhand een goede greep beet heeft heb je dit probleem volgens mij niet zo snel. Ik ben niet zo goed in het visualiseren van dit soort dingen. Wat ik me eigenlijk af vroeg is wat je die eerste les dan uberhaupt gedaan hebt, als ze je pas in de tweede les verteld hebben hoe je de dubbele achtknoop legt?
De eerste les hebben we niet zo superveel geleerd eigenlijk. We hebben leren zekeren met een acht, en verder wat 'speelse' oefeningen, zoals proberen te klimmen met 1 hand op je rug (om de balans e.d. te oefenen), suikerklontje omhoog krijgen zonder het te laten vallen, door het de hele tijd op greepjes neer te leggen, geleerd dat je niet met je volle voet op een greep moet staan, dat je jezelf niet moet omhoogtrekken aan je armen, maar meer het idee hebben dat je vanuit zit omhoog gaat staan etc...

Vind het overigens wel opmerkelijk dat het net lijkt alsof de vrouwen in onze beginnersclub het echt veel beter doen dan de mannen
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  zondag 16 november 2008 @ 15:37:49 #52
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_63264328
Ik vond het in het begin juist andersom lijken, die mannen hadden wel de kracht om zich met hun armen omhoog te trekken, pas als je leert dat je vooral met je benen moet klimmen (en dat ook doet) merk je vrouwen een stuk makkelijker de techniek toe passen, die kunnen het immers niet van alleen kracht hebben.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_63264453
Misschien kunnen vrouwen meerdere dingen tegelijk toepassen, of zijn ze gewoon beter in het luisteren naar de instructeur terwijl de mannen slechts die 8a in de overhang voor ogen hebben.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_63582834

Vanavond heb ik nieuwe schoentjes gekocht, Mammut Goblin. Is even wennen voor mn tenen, maar ze klimmen super!
pi_63966379
Schop.
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:45 schreef L0we het volgende:
[ afbeelding ]

Vanavond heb ik nieuwe schoentjes gekocht, Mammut Goblin. Is even wennen voor mn tenen, maar ze klimmen super!
Zeg, ik zit even in je fotoboek te kijken, en ik realiseer me dat ik je zo'n beetje wekelijks gedag zeg in Arnhem. We hebben wel eens staan praten ook
pi_63972719
* L0we checkt fotoboek

je hebt gelijk! Grappig, tot volgende week maar weer dan
pi_63973856
We kunnen wel een mini-meet met de arnhem delegatie houden
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_63974577
Je bedoelt dat we elkaar komende donderdag gedag zeggen?
pi_63974715
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 22:52 schreef Casparovvv het volgende:
Je bedoelt dat we elkaar komende donderdag gedag zeggen?
Ik ben er komende maandag en donderdag wel. Gripper, klim jij ook nog in arnhem dan? Heb je de laatste tijd bijna niet gezien
pi_63980934
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 22:57 schreef L0we het volgende:

[..]

Ik ben er komende maandag en donderdag wel. Gripper, klim jij ook nog in arnhem dan? Heb je de laatste tijd bijna niet gezien
Altijd op dinsdag aanwezig. Maar nu is de hal in utrecht weer open, dus zal ik af en toe ook wel eens daar te vinden zijn...
Mijn foto's op Flickr!
pi_64031465
Vandaag voor het eerste geklommen bij neoliet. Was super leuk wel wat rode vingers/handen aan over gehouden maar goed hoort erbij. Heb 4+ geklommen en op 3 grepen na gefaald op 5. De wand was een 13 meter als ik het goed heb. Ga het wat vaker doen de komende tijd en als ik het echt leuk vind dan ga ik er een serieus tegen aan. Eerste kennismaking was in ieder geval super
pi_64053272
Morgenavond is het een goed avondje voor liefhebbers van koud wit spul, tragische ongelukken en de keerzijde van mooie hoge bergen...

Eerst op Nederland 2: hoge bomen, Wilco van Rooijen komt in "Hoge Bomen" wat vertellen over het K2 drama. Ergens om 21 uur geloof ik.

Daarna om 23 uur bij de belg2 op Canvas: The beckoning silence, verfilming van een boek van Joe Simpson over de Eiger. Zn eigen wens om m te beklimmen die steeds meer verandert in een afkeer, afgewisseld met nagespeelde beelden van het drama van Toni Kurz en kompanen in 1936
(ik kon niet wachten en heb m gisteravond al gedownload: zeer indrukwekkende film, minstens zo goed als touching the void)

Veel plezier, als je gaat kijken!
Mijn foto's op Flickr!
pi_64053469
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 11:46 schreef Gripper het volgende:
Morgenavond is het een goed avondje voor liefhebbers van koud wit spul, tragische ongelukken en de keerzijde van mooie hoge bergen...

Eerst op Nederland 2: hoge bomen, Wilco van Rooijen komt in "Hoge Bomen" wat vertellen over het K2 drama. Ergens om 21 uur geloof ik.

Daarna om 23 uur bij de belg2 op Canvas: The beckoning silence, verfilming van een boek van Joe Simpson over de Eiger. Zn eigen wens om m te beklimmen die steeds meer verandert in een afkeer, afgewisseld met nagespeelde beelden van het drama van Toni Kurz en kompanen in 1936
(ik kon niet wachten en heb m gisteravond al gedownload: zeer indrukwekkende film, minstens zo goed als touching the void)

Veel plezier, als je gaat kijken!
Liefhebbers van tragische ongelukken
pi_64053501
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 11:54 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Liefhebbers van tragische ongelukken
Die ramptoeristen zijn er helaas ...
Mijn foto's op Flickr!
pi_64053635
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 11:55 schreef Gripper het volgende:

[..]

Die ramptoeristen zijn er helaas ...
Dan zouden ze voor de gein eens dat programma op discovery moeten kijken over een Everest-expeditie. Daar zie je (veelal onervaren) klimmers ook met bosjes sterven.
pi_64054523
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 12:01 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Dan zouden ze voor de gein eens dat programma op discovery moeten kijken over een Everest-expeditie. Daar zie je (veelal onervaren) klimmers ook met bosjes sterven.
Idd.
En de beckoning silence is in ieder geval een film die heel goed in beeld brengt hoe Joe persoonlijk worstelt met de eiger, hoe graag ie het aan het begin van zn carrière wilde, en hoe enger het wordt naarmate hij ouder wordt en meer vrienden van m in de bergen zijn achtergebleven.
De beklimming van Toni Kurz & vrienden in 1936 was trouwens ook een verschrikkelijk drama zeg, hoe ze dat in beeld hebben gebracht.. Brr.
Mijn foto's op Flickr!
pi_64055063
Na jaren lang gewoon in de gym getraind te hebben heb ik nog nooit zo'n last gehad van mijn onderarmen als nu. Wat 3 uurtjes klimmen wel niet met je kan doen

volgende week ga ik echt aan de slag. Iemand nog goede tips voor een beginner?
  dinsdag 16 december 2008 @ 13:18:03 #68
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64055371
Iets minder met je armen klimmen en meer vanuit je benen
Dan heb je de volgende keer geen spierpijn in je armen maar in je bovenbenen
pi_64055499
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 13:05 schreef JeffreyXL het volgende:
Na jaren lang gewoon in de gym getraind te hebben heb ik nog nooit zo'n last gehad van mijn onderarmen als nu. Wat 3 uurtjes klimmen wel niet met je kan doen

Klimmen vanuit je benen, sturen met je armen. Je armen doen de eerste 2 maanden van je klimcarriere voortdurend pijn, ze zijn dit niet gewend. Je kunt dus het beste maar zo efficient mogelijk klimmen, zodat je armen zo lang mogelijk meegaan op een avond

Als je dan toch aan je armen hangt: hou ze gestrekt, dan hoeven je spieren het werk niet te doen maar hang je voornamelijk aan je pezen en botten. vaak uitschudden tijdens de klim, niet als een dolle omhoog en bovenaan merken dat je onderarmen keihard zijn. Overal in een route vind je rustpunten, pak die preventief, niet alleen als je armen pijn doen.

Dwing jezelf om netjes te klimmen: als je grepen ver boven je hoofd pakt ga je je vanzelf lomp omhoog sleuren. Door alleen dingen te pakken die op ooghoogte liggen of lager, dwing je jezelf op slimme wijze om gebruik te maken van je beenkracht, en je handen te ontzien. je lengte misbruiken moet je pas gaan doen als je techniek op orde is!

Tot slot: na elke route even je omderarmen masseren wil ook nog wel helpen om het wat langer vol te houden. Zorg wel altijd dat je wat puf in de pootjes overhoudt om na afloop een biertje te kunnen vasthouden, het moet allemaal wel leuk blijven.
Mijn foto's op Flickr!
pi_64055597
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 13:05 schreef JeffreyXL het volgende:

Je ontkomt er gewoon niet aan dat je spierpijn in je onderarmen hebt. Je vingerspieren worden in bijna geen enkele sport zoveel belast als in het klimmen. Bouw vooral de eerste drie maanden ofzo rustig op, niet gelijk 3 keer per week naar de hal gaan.

En ja, zoals Maok al zei, klim vanuit je benen. Zeker op drieën en vieren is dat eigenlijk altijd mogelijk. Kijk goed naar andere klimmers en probeer als het mogelijk is met een wat meer ervaren klimmer te klimmen. Houd je armen zoveel mogelijk gestrekt, en klim niet gehaast. Het is veel vermoeiender om zo snel mogelijk naar boven te willen, als dat je iets langer in die route hangt maar alle passen rustig maakt.
pi_64055643
Hmm, ik had de post van Gripper nog niet gezien, maargoed, zoals je ziet is de strekking hetzelfde
pi_64056404
Bedankt voor de tips. Wil voorlopig 1 a 2 keer per week gaan. 1 keer training en 1 keer zelf met een maatje van me die al enkele jaren klimt.
pi_64057094
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 13:57 schreef JeffreyXL het volgende:
Bedankt voor de tips. Wil voorlopig 1 a 2 keer per week gaan. 1 keer training en 1 keer zelf met een maatje van me die al enkele jaren klimt.
Mits 2 dagen tussen de klimdagen is dat niet loeizwaar voor beginnende klimmers. Let wel op de pezen enzo. Ze zijn zo overbelast, en het duurt lang voor je er vanaf bent.... Pijn is een waarschuwing (dus niet meteen proberen aan die eenvingergaatjes te sleuren, die komen vanzelf wel)
Mijn foto's op Flickr!
pi_64057644
ik moet ook maar weer eens gaan klimmen, is alweer zolang geleden.
Ben benieuwd wat ik nog kan, al ben ik bang weet ik zeker dat ik mijn oude niveau nooit meer zal halen.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_64058718
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 14:23 schreef Gripper het volgende:

[..]

Mits 2 dagen tussen de klimdagen is dat niet loeizwaar voor beginnende klimmers. Let wel op de pezen enzo. Ze zijn zo overbelast, en het duurt lang voor je er vanaf bent.... Pijn is een waarschuwing (dus niet meteen proberen aan die eenvingergaatjes te sleuren, die komen vanzelf wel)
een goed begin is het halve werk zeggen ze altijd dus dat ga ik ook doen. Laat me in ieder geval de komende paar weeken goed voorlichten.

Heb er nu alweer zin in
pi_64075404
Vanavond met wat anderen van de SAC een stuk of 150 grepen losgeschroefd, schoongespoten en gedeeltelijk teruggeplaatst op de boulderwand in het universitair sportcentrum. Wel leuk
pi_64077392
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 23:48 schreef Casparovvv het volgende:
Vanavond met wat anderen van de SAC een stuk of 150 grepen losgeschroefd, schoongespoten en gedeeltelijk teruggeplaatst op de boulderwand in het universitair sportcentrum. Wel leuk
Welke SAC? De ESAC?
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_64078637
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 23:48 schreef Casparovvv het volgende:
Wanneer begin je in arnhem?
pi_64079449
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:42 schreef Bruce117 het volgende:

[..]

Welke SAC? De ESAC?
De WSAC Ibex
pi_64079458
quote:
Op woensdag 17 december 2008 07:50 schreef L0we het volgende:

[..]

Wanneer begin je in arnhem?
Laat gripper het niet horen. Die heeft daar vorige maand nog veel zweet en moeite in gestoken.
pi_64080121
In het boulderhok gaat het ook wel heel hard, daar kan je blijven poetsen op die grepen.
pi_64081215
Klopt, gewoon een pofverbod instellen
pi_64081381
TVP.

Zelf een onregelmatige klimmer. Niveau ongeveer 5C (wisselend van moment tot moment). Ga verhuizen van Den Haag naar Aachen, dus zoek een nieuwe klimmuur. Zag in de OP de Neoliet in Heerlen staan, iemand daar ervaring mee?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_64088362
quote:
Op woensdag 17 december 2008 09:13 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Laat gripper het niet horen. Die heeft daar vorige maand nog veel zweet en moeite in gestoken.
En in Januari weer als bouldercompetitie 3 begint
Mijn foto's op Flickr!
pi_64088572
quote:
Op woensdag 17 december 2008 14:25 schreef Gripper het volgende:

[..]

En in Januari weer als bouldercompetitie 3 begint
Misschien dat ik mee doe aan de nieuwe competitie. Een tip: Zorg voor een iets duurzamer systeem voor de kaartjes met routewaardering e.d. Vaak missen er kaartjes of vallen ze tussen de grepen uit.
pi_64088640
Ik ben trouwens op zoek naar een nieuwe klimbroek. Hij moet geschikt zijn voor klimweekendjes in de lente of het najaar, maar ook (met een lange onderbroek) geschikt zijn voor alpien. Iemand suggesties? Voor de zomer heb ik wel een dunnere broek of een korte broek.
pi_64089303
Afgelopen week zag ik toevallig de uitslag liggen van de eerste periode, tot mn grote verrassing ben ik op #20 geeindigd (van de mannen, ik dacht iets van 26 in de gecombineerde resultaten)
pi_64089354
quote:
Op woensdag 17 december 2008 14:35 schreef Casparovvv het volgende:
Ik ben trouwens op zoek naar een nieuwe klimbroek. Hij moet geschikt zijn voor klimweekendjes in de lente of het najaar, maar ook (met een lange onderbroek) geschikt zijn voor alpien. Iemand suggesties? Voor de zomer heb ik wel een dunnere broek of een korte broek.
Ik heb voor binnen gewoon een simpele tennisbroek. Blijft lekker koel, en geeft je genoeg bewegingsvrijheid.
pi_64089443
quote:
Op woensdag 17 december 2008 14:56 schreef L0we het volgende:

[..]

Ik heb voor binnen gewoon een simpele tennisbroek. Blijft lekker koel, en geeft je genoeg bewegingsvrijheid.
Ja, ik was niet van plan om 'm ook in de hal te dragen. Draag in de hal meestal een baggy spijkerbroek die echt perfect past
pi_64089502
quote:
Op woensdag 17 december 2008 14:59 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Ja, ik was niet van plan om 'm ook in de hal te dragen. Draag in de hal meestal een baggy spijkerbroek die echt perfect past
Die weet ik wel ja . Kan me niet voorstellen dat dat prettig klimt eerlijk gezegd
pi_64089623
quote:
Op woensdag 17 december 2008 15:01 schreef L0we het volgende:

[..]

Die weet ik wel ja . Kan me niet voorstellen dat dat prettig klimt eerlijk gezegd
Dat heb je me inderdaad wel eens gevraagd geloof ik. Klimt super Moet eerlijk zeggen dat het geen 13 in een dozijn broek is hoor - oorspronkelijk op maat laten maken (Hugo Boss). Toen 'ie een beetje oud werd en ik een paar kilo'tjes kwijt was maar voor klimmen gaan gebruiken.
pi_64089695
quote:
Op woensdag 17 december 2008 15:06 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Dat heb je me inderdaad wel eens gevraagd geloof ik. Klimt super Moet eerlijk zeggen dat het geen 13 in een dozijn broek is hoor - oorspronkelijk op maat laten maken (Hugo Boss). Toen 'ie een beetje oud werd en ik een paar kilo'tjes kwijt was maar voor klimmen gaan gebruiken.
Het lijkt me niet lekker klimmen. Maar gebruik je hem binnen of buiten?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_64090204
quote:
Op woensdag 17 december 2008 15:09 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het lijkt me niet lekker klimmen. Maar gebruik je hem binnen of buiten?
Voornamelijk binnen, maar in de zomer ook buiten. Een ander groot voordeel is dat de spijkerstof mijn knieën beschermd tegen de klimwand (lees: schuurpapier).

Overigens loopt er in Arnhem een kale(nde) kerel rond die regelmatig een spijkerbroek aan heeft. Hij klimt er ook zessen mee, gaat prima
pi_64090261
quote:
Op woensdag 17 december 2008 15:27 schreef Casparovvv het volgende:

[..]
Een ander groot voordeel is dat de spijkerstof mijn knieën beschermd tegen de klimwand (lees: schuurpapier).
Daar zit wel wat in ja. Al heb ik daar de laatste tijd wat minder last van, in het begin had ik elke week wel een schaafwondje te pakken.
  woensdag 17 december 2008 @ 15:34:21 #95
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64090417
Ik klim meestal met 3 kwart fitnes broeken van die legging achtige dingen of met 3 kwart joggingbroeken. Ik had deze zomer buiten ook een joggingbroek aan maar dat was eigenlijk niet zo handig. Op een gegeven moment was ik aan een scherpe rots blijven hangen waardoor er toen een gat in mijn broek zat en ik heb ook verschillende sneeën in mijn been opgelopen door de rotsen dwars door de stof heen. Misschien was een spijkerbroek daar ook wel handig geweest.
  woensdag 17 december 2008 @ 15:37:42 #96
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64090517
Ik moet trouwens weer eens wat regelmatiger gaan klimmen, is al weer een paar maanden geleden, ik heb na kerst weer tijd maar dan is het vast druk
pi_64115393
quote:
Op woensdag 17 december 2008 14:32 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Misschien dat ik mee doe aan de nieuwe competitie. Een tip: Zorg voor een iets duurzamer systeem voor de kaartjes met routewaardering e.d. Vaak missen er kaartjes of vallen ze tussen de grepen uit.
k zag dat er een paar missen ja.
Die kaartjes worden heel strak naast elkaar op een stapel gelegd, en dan als 1 groot vel A4 geplastificeerd. Daarna een voor een uitgeknipt. Ik zal eens voorstellen dat we de volgende keer de kaartjes verder uit elkaar doen, zodat we een strook plastificeerplastic overhouden zoals een instopstrook aan een dekbed.

iets anders dan kaartjes wordt al snel moeilijk, met krijt nummers erbij schrijven werkt ook niet, die poets je zo weg.
Mijn foto's op Flickr!
pi_64116230
quote:
Op donderdag 18 december 2008 12:19 schreef Gripper het volgende:

[..]

k zag dat er een paar missen ja.
Die kaartjes worden heel strak naast elkaar op een stapel gelegd, en dan als 1 groot vel A4 geplastificeerd. Daarna een voor een uitgeknipt. Ik zal eens voorstellen dat we de volgende keer de kaartjes verder uit elkaar doen, zodat we een strook plastificeerplastic overhouden zoals een instopstrook aan een dekbed.

iets anders dan kaartjes wordt al snel moeilijk, met krijt nummers erbij schrijven werkt ook niet, die poets je zo weg.
Ja, goed idee Ze zullen dan ook niet meer uit elkaar rafelen, want als je ze strak naast elkaar legt en je knipt ze los, zit het papiertje niet rondom geplastificeerd.
pi_64117108
Ik ben nu al weer eventjes bezig met klimmen, en zit te denken om nu eindelijk eens wat eigen materiaal te gaan kopen. Heeft iemand hier goede adviezen over wat voor gordel/schoentjes geschikt zijn voor beginners? Ben op het moment van plan om deze spullen alleen nog in de hal te gebruiken, maar van de zomer ga ik wellicht eens proberen ergens buiten te klimmen

Aankomende zaterdag ga ik voor het eerst klimmen in Haarlem. Ben benieuwd hoe die hal is
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_64117808
Qua schoentjes: koop niet van die klompen met keiharde zolen. je bent meer gebaat bij iets flexibelere schoentjes, hoewel ze je in de winkel waarschijnlijk zullen aanraden van die harde te kopen, vanwege de spieren in je voeten die zich nog moeten ontwikkelen. Zoek iets wat tussen een harde schoen (zoals de La Sportiva Mythos) en een hele flexibele schoen (Evolv Pontas, Defy, La Sportiva Cobra of 5.10 Anasazi) in zit. Koop ze niet te klein en niet te groot, zorg dat je je teennagels goed knipt, en pas meerdere maten en modellen. Ze zijn te klein als het pijn doet, maar het kan geen kwaad als je voeten een beetje knel zitten.

Qua gordel: als je een gordel voor de lange termijn zoekt moet je er op letten dat er voldoende materiaallussen aan zitten, mocht je naar buiten willen heb je die nodig voor je materiaal. Verder betaal je voor sommige gordels heel veel geld, terwijl ze allemaal aan de veiligheidseisen voldoen. Wederom geldt: passen, passen, passen.

Verder heb je nog een karabiner en zekerapparaat nodig, zelf ben ik verliefd op Black Diamond, zij verkopen hele relaxte biners die geen haakje hebben bij de opening, zodat er niets aan kan blijven haken.

Dit:

In plaats van dit:

Verder zou ik uit veiligheidsoverwegingen in eerste instantie gewoon het zekerapparaat kopen waarmee je hebt leren zekeren, een acht of een tuber/ATC waarschijnlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')