De eerste les hebben we niet zo superveel geleerd eigenlijk. We hebben leren zekeren met een acht, en verder wat 'speelse' oefeningen, zoals proberen te klimmen met 1 hand op je rug (om de balans e.d. te oefenen), suikerklontje omhoog krijgen zonder het te laten vallen, door het de hele tijd op greepjes neer te leggen, geleerd dat je niet met je volle voet op een greep moet staan, dat je jezelf niet moet omhoogtrekken aan je armen, maar meer het idee hebben dat je vanuit zit omhoog gaat staan etc...quote:Op zondag 16 november 2008 14:21 schreef Casparovvv het volgende:
Bijvoorbeeld. Het hangt er van af waar je linker hand geplaatst is. Je kan ook je linkerbeen op dezelfde greep als je rechter plaatsen, of het been achterlangs steken om de uitdraaiende beweging te voorkomen, maar als je linkerhand een goede greep beet heeft heb je dit probleem volgens mij niet zo snel. Ik ben niet zo goed in het visualiseren van dit soort dingen. Wat ik me eigenlijk af vroeg is wat je die eerste les dan uberhaupt gedaan hebt, als ze je pas in de tweede les verteld hebben hoe je de dubbele achtknoop legt?
Zeg, ik zit even in je fotoboek te kijken, en ik realiseer me dat ik je zo'n beetje wekelijks gedag zeg in Arnhem. We hebben wel eens staan praten ookquote:Op donderdag 27 november 2008 23:45 schreef L0we het volgende:
[ afbeelding ]
Vanavond heb ik nieuwe schoentjes gekocht, Mammut Goblin. Is even wennen voor mn tenen, maar ze klimmen super!
Ik ben er komende maandag en donderdag wel. Gripper, klim jij ook nog in arnhem dan? Heb je de laatste tijd bijna niet gezienquote:Op vrijdag 12 december 2008 22:52 schreef Casparovvv het volgende:
Je bedoelt dat we elkaar komende donderdag gedag zeggen?
Altijd op dinsdag aanwezig. Maar nu is de hal in utrecht weer open, dus zal ik af en toe ook wel eens daar te vinden zijn...quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:57 schreef L0we het volgende:
[..]
Ik ben er komende maandag en donderdag wel. Gripper, klim jij ook nog in arnhem dan? Heb je de laatste tijd bijna niet gezien
Liefhebbers van tragische ongelukkenquote:Op dinsdag 16 december 2008 11:46 schreef Gripper het volgende:
Morgenavond is het een goed avondje voor liefhebbers van koud wit spul, tragische ongelukken en de keerzijde van mooie hoge bergen...
Eerst op Nederland 2: hoge bomen, Wilco van Rooijen komt in "Hoge Bomen" wat vertellen over het K2 drama. Ergens om 21 uur geloof ik.
Daarna om 23 uur bij de belg2 op Canvas: The beckoning silence, verfilming van een boek van Joe Simpson over de Eiger. Zn eigen wens om m te beklimmen die steeds meer verandert in een afkeer, afgewisseld met nagespeelde beelden van het drama van Toni Kurz en kompanen in 1936
(ik kon niet wachten en heb m gisteravond al gedownload: zeer indrukwekkende film, minstens zo goed als touching the void)
Veel plezier, als je gaat kijken!
Die ramptoeristen zijn er helaas ...quote:Op dinsdag 16 december 2008 11:54 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Liefhebbers van tragische ongelukken
Dan zouden ze voor de gein eens dat programma op discovery moeten kijken over een Everest-expeditie. Daar zie je (veelal onervaren) klimmers ook met bosjes sterven.quote:Op dinsdag 16 december 2008 11:55 schreef Gripper het volgende:
[..]
Die ramptoeristen zijn er helaas ...
Idd.quote:Op dinsdag 16 december 2008 12:01 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Dan zouden ze voor de gein eens dat programma op discovery moeten kijken over een Everest-expeditie. Daar zie je (veelal onervaren) klimmers ook met bosjes sterven.
Klimmen vanuit je benen, sturen met je armen. Je armen doen de eerste 2 maanden van je klimcarriere voortdurend pijn, ze zijn dit niet gewend. Je kunt dus het beste maar zo efficient mogelijk klimmen, zodat je armen zo lang mogelijk meegaan op een avondquote:Op dinsdag 16 december 2008 13:05 schreef JeffreyXL het volgende:
Na jaren lang gewoon in de gym getraind te hebben heb ik nog nooit zo'n last gehad van mijn onderarmen als nu. Wat 3 uurtjes klimmen wel niet met je kan doen
volgende week ga ik echt aan de slag. Iemand nog goede tips voor een beginner?
Je ontkomt er gewoon niet aan dat je spierpijn in je onderarmen hebt. Je vingerspieren worden in bijna geen enkele sport zoveel belast als in het klimmen. Bouw vooral de eerste drie maanden ofzo rustig op, niet gelijk 3 keer per week naar de hal gaan.quote:Op dinsdag 16 december 2008 13:05 schreef JeffreyXL het volgende:
Na jaren lang gewoon in de gym getraind te hebben heb ik nog nooit zo'n last gehad van mijn onderarmen als nu. Wat 3 uurtjes klimmen wel niet met je kan doen
volgende week ga ik echt aan de slag. Iemand nog goede tips voor een beginner?
Mits 2 dagen tussen de klimdagen is dat niet loeizwaar voor beginnende klimmers. Let wel op de pezen enzo. Ze zijn zo overbelast, en het duurt lang voor je er vanaf bent.... Pijn is een waarschuwing (dus niet meteen proberen aan die eenvingergaatjes te sleuren, die komen vanzelf wel)quote:Op dinsdag 16 december 2008 13:57 schreef JeffreyXL het volgende:
Bedankt voor de tips. Wil voorlopig 1 a 2 keer per week gaan. 1 keer training en 1 keer zelf met een maatje van me die al enkele jaren klimt.
een goed begin is het halve werk zeggen ze altijd dus dat ga ik ook doen. Laat me in ieder geval de komende paar weeken goed voorlichten.quote:Op dinsdag 16 december 2008 14:23 schreef Gripper het volgende:
[..]
Mits 2 dagen tussen de klimdagen is dat niet loeizwaar voor beginnende klimmers. Let wel op de pezen enzo. Ze zijn zo overbelast, en het duurt lang voor je er vanaf bent.... Pijn is een waarschuwing (dus niet meteen proberen aan die eenvingergaatjes te sleuren, die komen vanzelf wel)
Welke SAC? De ESAC?quote:Op dinsdag 16 december 2008 23:48 schreef Casparovvv het volgende:
Vanavond met wat anderen van de SAC een stuk of 150 grepen losgeschroefd, schoongespoten en gedeeltelijk teruggeplaatst op de boulderwand in het universitair sportcentrum. Wel leuk
Wanneer begin je in arnhem?quote:Op dinsdag 16 december 2008 23:48 schreef Casparovvv het volgende:
Vanavond met wat anderen van de SAC een stuk of 150 grepen losgeschroefd, schoongespoten en gedeeltelijk teruggeplaatst op de boulderwand in het universitair sportcentrum. Wel leuk
Dequote:
Laat gripper het niet horen. Die heeft daar vorige maand nog veel zweet en moeite in gestoken.quote:
En in Januari weer als bouldercompetitie 3 begintquote:Op woensdag 17 december 2008 09:13 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Laat gripper het niet horen. Die heeft daar vorige maand nog veel zweet en moeite in gestoken.
Misschien dat ik mee doe aan de nieuwe competitie. Een tip: Zorg voor een iets duurzamer systeem voor de kaartjes met routewaardering e.d. Vaak missen er kaartjes of vallen ze tussen de grepen uit.quote:Op woensdag 17 december 2008 14:25 schreef Gripper het volgende:
[..]
En in Januari weer als bouldercompetitie 3 begint
Ik heb voor binnen gewoon een simpele tennisbroek. Blijft lekker koel, en geeft je genoeg bewegingsvrijheid.quote:Op woensdag 17 december 2008 14:35 schreef Casparovvv het volgende:
Ik ben trouwens op zoek naar een nieuwe klimbroek. Hij moet geschikt zijn voor klimweekendjes in de lente of het najaar, maar ook (met een lange onderbroek) geschikt zijn voor alpien. Iemand suggesties? Voor de zomer heb ik wel een dunnere broek of een korte broek.
Ja, ik was niet van plan om 'm ook in de hal te dragen. Draag in de hal meestal een baggy spijkerbroek die echt perfect pastquote:Op woensdag 17 december 2008 14:56 schreef L0we het volgende:
[..]
Ik heb voor binnen gewoon een simpele tennisbroek. Blijft lekker koel, en geeft je genoeg bewegingsvrijheid.
Die weet ik wel jaquote:Op woensdag 17 december 2008 14:59 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Ja, ik was niet van plan om 'm ook in de hal te dragen. Draag in de hal meestal een baggy spijkerbroek die echt perfect past
Dat heb je me inderdaad wel eens gevraagd geloof ik. Klimt superquote:Op woensdag 17 december 2008 15:01 schreef L0we het volgende:
[..]
Die weet ik wel ja. Kan me niet voorstellen dat dat prettig klimt eerlijk gezegd
Het lijkt me niet lekker klimmen. Maar gebruik je hem binnen of buiten?quote:Op woensdag 17 december 2008 15:06 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Dat heb je me inderdaad wel eens gevraagd geloof ik. Klimt superMoet eerlijk zeggen dat het geen 13 in een dozijn broek is hoor - oorspronkelijk op maat laten maken (Hugo Boss). Toen 'ie een beetje oud werd en ik een paar kilo'tjes kwijt was maar voor klimmen gaan gebruiken.
Voornamelijk binnen, maar in de zomer ook buiten. Een ander groot voordeel is dat de spijkerstof mijn knieën beschermd tegen de klimwand (lees: schuurpapier).quote:Op woensdag 17 december 2008 15:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het lijkt me niet lekker klimmen. Maar gebruik je hem binnen of buiten?
Daar zit wel wat in ja. Al heb ik daar de laatste tijd wat minder last van, in het begin had ik elke week wel een schaafwondje te pakken.quote:Op woensdag 17 december 2008 15:27 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Een ander groot voordeel is dat de spijkerstof mijn knieën beschermd tegen de klimwand (lees: schuurpapier).
k zag dat er een paar missen ja.quote:Op woensdag 17 december 2008 14:32 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Misschien dat ik mee doe aan de nieuwe competitie. Een tip: Zorg voor een iets duurzamer systeem voor de kaartjes met routewaardering e.d. Vaak missen er kaartjes of vallen ze tussen de grepen uit.
Ja, goed ideequote:Op donderdag 18 december 2008 12:19 schreef Gripper het volgende:
[..]
k zag dat er een paar missen ja.
Die kaartjes worden heel strak naast elkaar op een stapel gelegd, en dan als 1 groot vel A4 geplastificeerd. Daarna een voor een uitgeknipt. Ik zal eens voorstellen dat we de volgende keer de kaartjes verder uit elkaar doen, zodat we een strook plastificeerplastic overhouden zoals een instopstrook aan een dekbed.
iets anders dan kaartjes wordt al snel moeilijk, met krijt nummers erbij schrijven werkt ook niet, die poets je zo weg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |