Ik denk dat mosselen duurder zijn geworden omdat mosselen zijn gaan roken en omdat de tabaksaccijns verhoogd is.quote:Op maandag 21 juli 2008 11:56 schreef Alexxxxx het volgende:
Dat moet de mossel van Monica Lewensky voorstellen of zo?
Geniaalquote:Op dinsdag 22 juli 2008 01:53 schreef Rikketik het volgende:
[ afbeelding ]
De hamvraag is: wie is Martin Heynen?
Iemand die Metin aan inspiratie geholpen heeft?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 01:53 schreef Rikketik het volgende:
De hamvraag is: wie is Martin Heynen?
M.a.w. wanneer wij hier een leuke grap bedenken en naar Metin sturen, staat er morgen bij de (ongetwijfeld) hilarische cartoon: scenario: Fok!quote:Op dinsdag 22 juli 2008 11:05 schreef Alexxxxx het volgende:
Maar goed, Martin heeft wel een leuke grap verzonnenDeze muze mag hij vaker gebruiken
Nu, zoek maar een nieuws item uit, is het proberen waardquote:Op dinsdag 22 juli 2008 11:18 schreef kasper het volgende:
[..]
M.a.w. wanneer wij hier een leuke grap bedenken en naar Metin sturen, staat er morgen bij de (ongetwijfeld) hilarische cartoon: scenario: Fok!
Die Chinese oogleden zijn aardig mislukt.quote:Op woensdag 23 juli 2008 09:10 schreef CaptainCab het volgende:
Waarom kijken die verschrikkelijke poppetjes zo eng naar de lezer deze week, is het een soort Joker look-a-like promotie voor The Dark Knight ofzo?
Alleen dat dusquote:Op woensdag 23 juli 2008 09:32 schreef Merel het volgende:
Ik vind het wel humor dat het scenaLio door MaLtin Heynen bedacht is![]()
Geniaalquote:Op woensdag 23 juli 2008 09:32 schreef Merel het volgende:
Briljant.quote:Op woensdag 23 juli 2008 09:32 schreef Merel het volgende:
quote:Op woensdag 23 juli 2008 09:32 schreef Merel het volgende:
Vond je zelfs dat 'Scenalio door Maltin' niet leuk?quote:Op donderdag 24 juli 2008 01:54 schreef SlagerKorrel het volgende:
Jongens, jullie zijn echt niet wijs dat je zit te lachen om die kutstrips. Het lijkt wel een fantopic te worden.
Nou, ik kom niet meer bij hoorquote:Op donderdag 24 juli 2008 10:25 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Vond je zelfs dat 'Scenalio door Maltin' niet leuk?
quote:Op donderdag 24 juli 2008 10:54 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Nou, ik kom niet meer bij hoor
LOLquote:Op maandag 28 juli 2008 09:23 schreef DaMart het volgende:
[ afbeelding ]
Geen onaardig begin van de week.
Het heeft zelfs 2 man nodig gehad voor het idee.quote:
wtf, waarom zou je dat willen kopen... Je legt 'm op z'n kant en hij geeft geen licht meer... ehmmmmmm dus?quote:
Die Seven is hij zelf he?quote:Op maandag 28 juli 2008 09:32 schreef pberends het volgende:
[..]
Het heeft zelfs 2 man nodig gehad voor het idee.
Schaap?quote:Op maandag 28 juli 2008 10:54 schreef MikeyMo het volgende:
leuke grap, grappig schaap ook
Hoogmoed komt voor de val.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 17:54 schreef Alexxxxx het volgende:
Godver sinds wanneer heeft Metin humor gevondenZe zijn gewoon luek tegenwoordig
Ohhhhhhh. Ik haat Kuifje, die vuile gay.quote:
Weet ik. Maar daar word ie niet grappig vanquote:Op woensdag 30 juli 2008 14:00 schreef MikeyMo het volgende:
da's de kuifje raket mensen!
Metin wordt gewoon verkeerd begrepen. Hij maakt geen gevatte cartoons, maar visualiseert constateringen.quote:Op donderdag 31 juli 2008 11:53 schreef pberends het volgende:
dit is geen grap, dit is een... constatering. Ofzo.
Het zou zelfs makkelijk zíjn zus kunnen zijn. Ze kijken zelfs hetzelfde. Beangstigend...quote:Op donderdag 31 juli 2008 12:28 schreef Rikketik het volgende:
Die vent is vreemdgegaan met de tweelingzus van dat wijf.
quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 12:47 schreef SlagerKorrel het volgende:
Looprek heeft-ie wel een abonnement op ja.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wederom zo'n grap dat geen grap is maar puur een visueel plaatjequote:Op maandag 4 augustus 2008 00:48 schreef SlagerKorrel het volgende:
[ afbeelding ]
Tja, open deur, cliche, enzzzzz...
Best sneu dat iemand een vak heeft gekozen waar hij niet echt goed in is.
Een cursusje 3D-rendering vangt je gebrek aan humor/gevatheid/scherpte helaas niet op.
Zo, even lekker k*nkeren om 1 uur 's nachts
Deze is wel aardigquote:
quote:Op woensdag 6 augustus 2008 00:06 schreef DaMart het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind hem alweer grappig.
quote:Op donderdag 7 augustus 2008 00:19 schreef Rikketik het volgende:
De rest vond er niet veel aan blijkbaar.
Nieuwe:
[ afbeelding ]
Tja.
quote:Op donderdag 7 augustus 2008 00:19 schreef Rikketik het volgende:
Nieuwe:
[ afbeelding ]
Tja.
hmm je kan de spanning er wel vanaf halen.. maar de stroom.. dat is wat lastiger..quote:Op donderdag 7 augustus 2008 00:19 schreef Rikketik het volgende:
Nieuwe:
[ afbeelding ]
Tja.
Óf jij bent Metin zelf, of je hebt werkelijk gevoel voor humor van Donald Duck-niveau.quote:
Precies wat ik dachtquote:Op zondag 10 augustus 2008 17:56 schreef Zapper het volgende:
[..]
Óf jij bent Metin zelf, of je hebt werkelijk gevoel voor humor van Donald Duck-niveau.
Telkens in een scheur liggen om droevigslechte cartoons, mén
quote:drugs·kik·ker (de; drugskikkers)
1 (informeel) iem. die graag soft- en/of harddrugs gebruikt
Niks tegen de humor van de Donald Duck (quote:Op zondag 10 augustus 2008 17:56 schreef Zapper het volgende:
[..]
Óf jij bent Metin zelf, of je hebt werkelijk gevoel voor humor van Donald Duck-niveau.
Niet slechtquote:
Ach, smaken verschillen.quote:Op zondag 10 augustus 2008 17:56 schreef Zapper het volgende:
quote:
Als dat beest echt zulke krachtige kaken heeft zal dat wel niet de visser zijn geweest, die kan dat dan niet meer na vertellen.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:20 schreef KillerRabbit75 het volgende:
Wie zegt het? De haai of de visser?
Die is WEL grappigquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 09:21 schreef pberends het volgende:
Hij had beter een grap met een Magnum kunnen doen...
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 09:21 schreef pberends het volgende:
Hij had beter een grap met een Magnum kunnen doen...
[ afbeelding ]
Da's geen boezem, da's een rimpel.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:01 schreef DaMart het volgende:
Wel een behoorlijke boezem voor een kind van zeven al![]()
.
Kasper, afvallige!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:06 schreef kasper het volgende:
[..]
Da's geen boezem, da's een rimpel.![]()
OT: beetje flauw vandaag.
Dat krijg je als je het standaard 'vrouwenpoppetje' alleen maar resized en verder niet aanpast.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:01 schreef DaMart het volgende:
[ afbeelding ]
Wel een behoorlijke boezem voor een kind van zeven al![]()
.
This is blasphemy!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:06 schreef kasper het volgende:
OT: beetje flauw vandaag.
Ik wou net zeggen, het ziet eruit als een paint. Maar dat zou een belediging voor paint zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:54 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Zelfs in Paint had ik deze nog mooier kunnen maken
quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:18 schreef MikeyMo het volgende:
Kasper, afvallige!
quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:48 schreef Rikketik het volgende:
This is blasphemy!
idd jaquote:Op donderdag 21 augustus 2008 03:36 schreef James1988 het volgende:
Een boot, Curaçao, en 160 kilo coke. Waarom denk ik dan absoluut niet aan Sinterklaas, maar aan Joran van der Sloot?
Ja want Joran garpjes hebben we nog niet genoeg gehad natuurlijk!1!!!11!!!11!!!1!!!11eins!11quote:Op donderdag 21 augustus 2008 10:04 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
idd ja![]()
Weer een gemiste kans
Dan was 't helemaal een slechte grap geweest toch? Dat was the obvious route geweest. Ik vind dit nog wel aardig.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 03:36 schreef James1988 het volgende:
Een boot, Curaçao, en 160 kilo coke. Waarom denk ik dan absoluut niet aan Sinterklaas, maar aan Joran van der Sloot?
Daar lijkt het wel op. Vraag me alleen af hoe dat in verband staat met gebrekkig bereik van de iPhone... Deze is iets te diep voor mij, zo op de vrijdagochtend!quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 00:16 schreef Tomatenboer het volgende:
Wtf moet dat weer voorstellen? Een misvormd Apple logo?
Ik denk dat je beter van een dieper dal kunt spreken.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 08:38 schreef Brentmeister het volgende:
Gaat weer bergafwaartsZover als je van een berg kunt spreken...
quote:Op maandag 25 augustus 2008 17:04 schreef DaMart het volgende:
Gerecycled plaatje, maar een grap die een glimlach waard is.
Waar blijft die Martin Heynenquote:Op maandag 25 augustus 2008 16:53 schreef Zotheid het volgende:
[..]
Ik denk dat je beter van een dieper dal kunt spreken.
[ afbeelding ]
Met alweer een vreselijk dieptepunt.![]()
It makes me want to kill myself.
ik moest even het echte logo er bij pakken wat er nou aan aangepast was:quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:51 schreef Sideshowbobbie het volgende:
En die van vandaag:
[ afbeelding ]
quote:
Hij heeft zelfkritiekquote:
Ook een goedequote:
quote:Sevensheaven cartoon voortaan wekelijks
Uitgegeven: 28 augustus 2008 14:04
Laatst gewijzigd: 28 augustus 2008 15:26
AMSTERDAM - De afgelopen twee jaar verzorgde illustrator en ontwerper Metin Seven onder zijn pseudoniem Sevensheaven elke werkdag een visuele knipoog bij een nieuwsitem. De frequentie van zijn cartoons zal met ingang van september overgaan naar wekelijks. Metin Seven blikt terug op de afgelopen twee - bewogen - jaren.
Toen de hoofdredacteur van NU.nl me in 2006 vroeg of ik een dagelijkse cartoon voor NU.nl wilde maken, voelde ik zowel opwinding als huiver. NU.nl is met miljoenen bezoekers per dag een megapodium en een dagelijkse cartoon daarvoor verzorgen vormde nogal een uitdaging. Tot dan toe had ik alleen nog een wekelijkse cartoon vervaardigd voor het NRC.next dagblad, wat meer tijd bood voor zaken zoals de keuze van een nieuwsitem, het bedenken van een scenario en de visuele uitvoering.
Met name de visuele uitvoering vormde een belangrijk deel van de NU.nl uitdaging, aangezien de hoofdredacteur zijn voorkeur uitsprak voor mijn driedimensionale werk. Desalniettemin besloot ik ervoor te gaan. In de aanloop naar de eerste cartoon creëerde ik een stijl en twee figuren die de hoofdrol moesten spelen in de cartoons, en op 9 oktober 2006 werd de eerste cartoon op NU.nl gepubliceerd, in een speciaal ervoor ingerichte cartoonsectie. Mijn trots was groot.
Reacties
Gedurende de weken die volgden druppelden de eerste reacties binnen bij de redactie en ook in mijn eigen mailbox. Zoals dat gaat bij cartoons, columns enzovoorts vormden zich uitgesproken voor- en tegenstanders van de uitingen. Lezersreacties varieerden van zeer positief tot ongezouten negatief. Er werden uitgebreide discussies over de cartoons gestart op populaire forums, ik werd beticht van plagiaat, enzovoorts. De publieke carrousel draaide al snel op volle toeren.
De kritiek in de wind slaan zou hooghartig zijn, en ik besloot de forumdiscussies door te lezen. Het was even doorbijten, maar ik leerde uit de reacties dat ik te veel tekst gebruikte en dat de figuurtjes niet aansloegen. Ik besloot om de figuren geheel opnieuw vorm te geven en om de teksten zo kort en krachtig mogelijk te houden. Verder was het nog zoeken naar een geschikte humorvorm voor het brede publiek van NU.nl. Alleen maar harde, cynische grappen maken zou een te verzuurde cartoonrubriek tot gevolg hebben, en alleen maar onschuldige grapjes zouden de cartoons weer te braaf en zouteloos maken.
Routine
Gaandeweg vond ik mijn draai en begonnen de cartoonfiguren een persoonlijkheid te krijgen. Ik ontwikkelde een zekere routine in het dagelijks vinden van een geschikt nieuwsitem, in het bedenken van een toepasselijk scenario en in het uitvoeren van het beeldwerk, ook al blijft er altijd een bepaalde onzekerheid bestaan of een cartoon wel leuk genoeg is. Sommige cartoons die ik bijna niet in durfde te leveren trokken onverwachte lof en sommige cartoons die ik juist wel leuk vond werden genadeloos afgebrand. Het werd me duidelijk dat over humor echt niet te twisten valt en dat je niet iedereen kunt bekoren met je werk.
Eén van de leukste kanten aan werken voor NU.nl bleek de bekendheid van je werk. Vrienden en bekenden vertelden me regelmatig dat ze één van mijn cartoons gemaild kregen van een collega, en nieuwe opdrachtgevers bleken je al te kennen van de NU.nl cartoon.
Tekstloos
Omdat ik van huis uit beeldmaker ben en een stuk minder ervaren als scenarist, wisselde ik de gangbare cartoons met de figuurtjes af met een tekstloze cartoonvariant die doorgaans een wat serieuzere inhoud heeft, zoals politiek commentaar in beeldvorm. Dergelijke spotprenten zal ik bij de wekelijkse frequentie vaker hanteren.
Met de wekelijkse frequentie hoop ik beter uitgebalanceerde cartoons te kunnen brengen, zowel qua inhoud als qua uitvoering. Tot slot wil ik graag iedereen bedanken die de moeite heeft genomen en zal nemen om te reageren op mijn werk, zeer gewaardeerd.
Voor een indruk van wat ik nog meer maak naast cartoons is iedereen van harte welkom op http://sevensheaven.nl
(c) NU.nl
Zeik nietquote:Op maandag 1 september 2008 11:38 schreef kasper het volgende:
Ik vind d'r niks aan.
Ik vind die poppetjes ook helemaal niet leuk.
Maar gelukkig niet te veel tekst.![]()
Krijgt Nu.nl eindelijk een goede cartoontekenaar, vindt meneer het weer niet goed.quote:Op maandag 1 september 2008 11:38 schreef kasper het volgende:
Ik vind d'r niks aan.
Ik vind die poppetjes ook helemaal niet leuk.
Ik heb nu al spijt van mijn opmerking...quote:Op maandag 1 september 2008 11:07 schreef SlagerKorrel het volgende:
En tenminste gebaseerd op een echt, aktueel, relevant nieuwsbericht.
(I.p.v. "Kies en dijbeen van mensaap te zien in Leiden")
Het is pas de tweede cartoon, hè?quote:Op dinsdag 2 september 2008 00:19 schreef SlagerKorrel het volgende:
[..]
Ik heb nu al spijt van mijn opmerking...
[ afbeelding ]
Tis een Metin!quote:Op dinsdag 2 september 2008 00:19 schreef SlagerKorrel het volgende:
[..]
Ik heb nu al spijt van mijn opmerking...
[ afbeelding ]
Idd, wat een bagger zooi.quote:
Hoe bedoel je dat? Qua rechten? Het is deze foto die geproduceerd is door (een medewerker van) de Amerikaanse overheid. Zulke werken zijn altijd vrij van auteursrecht.quote:Op donderdag 4 september 2008 09:04 schreef kasper het volgende:
Dit is gewoon heel erg slecht.![]()
Mag zo'n foto trouwens wel in een cartoon gebruikt worden?
Ik vind 'm goedquote:Op donderdag 4 september 2008 08:43 schreef MikeyMo het volgende:
[ afbeelding ]
hmmm dubbel gevoel, geinig maar niet grappig... beetje open deur idee
Zo lief is Amerika dan ook wel.quote:Op donderdag 4 september 2008 09:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Qua rechten? Het is deze foto die geproduceerd is door (een medewerker van) de Amerikaanse overheid. Zulke werken zijn altijd vrij van auteursrecht.
da's z'n polsstokquote:Op vrijdag 5 september 2008 09:17 schreef kasper het volgende:
Waarom heeft die blinde trouwens én een stok én een hond?
Om de hond aan te sporen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 09:17 schreef kasper het volgende:
Zodat ook jij ziet dat ie blind isquote:Op vrijdag 5 september 2008 09:17 schreef kasper het volgende:
quote:
quote:
quote:Op zaterdag 6 september 2008 11:40 schreef DaMart het volgende:
http://www.nu.nl/mmbase/images/1732029
Ik moest lachen.
Lectrr is consequent matig, Metin had pieken en dalen... Ik vind het moeilijk kiezen, al ben ik wel blij dat we van die lamme 3D-poppetjes af zijn. Althans, bijna.quote:Op maandag 8 september 2008 18:24 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind die van Metin eerlijk gezegd leuker dan die nieuwe.
Jawel.quote:Op dinsdag 9 september 2008 12:44 schreef SlagerKorrel het volgende:
Het was natuurlijk fijn om al die tijd af te geven op die 3D-poppetjes, maar je kan niet menen dat je Lectrr slechtrr vindt dan Sevensheaven!
Probleem oplossen bij de bron, effectief..quote:Op donderdag 11 september 2008 11:34 schreef Dromer het volgende:
Ik snap 'm niet zo. Pedofilie bestrijden door de kinderen te doden?
Geen wonder als je bovenstaande al niet snaptquote:Sorry... maar doe dan maar weer Metin terug.
Inderdaadquote:
Ik bedoel dat ik niet snap wat er grappig/scherpzinnig aan is. Het is wel heel erg simplistisch en ik mis het bijzondere. Van dit soort domme dingen kan ik er wel 100 bedenken. Jij moet wel een heel erg simpel gevoel voor humor hebben.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:32 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Probleem oplossen bij de bron, effectief..
[..]
Geen wonder als je bovenstaande al niet snapt
Nee, die van jou is niet grappig.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:53 schreef Dromer het volgende:
[..]
Ik bedoel dat ik niet snap wat er grappig/scherpzinnig aan is. Het is wel heel erg simplistisch en ik mis het bijzondere. Van dit soort domme dingen kan ik er wel 100 bedenken. Jij moet wel een heel erg simpel gevoel voor humor hebben.
Variatie:
Aarde verdwijnt in zwart gat: opossing bij de bron voor alle problemen.
Lig je al dubbel?
Raar maar waar, bijna iedereen hier denkt daar anders over.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:40 schreef Zapper het volgende:
Slecht of niet, altijd tien keer beter dan de meuk van Metin.
Nog geen maand geleden liep bijna iedereen nog dagelijks te kankeren op de cartoons van Metin, dus ik kan de berichten hier ('we willen Metin terug!') maar moeilijk serieus nemen.quote:Op donderdag 11 september 2008 21:16 schreef kasper het volgende:
[..]
Raar maar waar, bijna iedereen hier denkt daar anders over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |