abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60247185
Vroeger had je gewoon een druk kind...

Uit de explosieve stijging van het medicijngebruik blijkt wel hoe snel mensen tegenwoordig een labeltje als ADHD krijgen opgeplakt. Soortgelijke taferelen zie je ook bij dyslexie en autisme. Ineens lijdt iedereen daar aan. Nu wil ik niet beweren dat je daar niet aan kunt lijden of dat het onzin is, maar het labeltje wordt tegenwoordig wel ERG snel op mensen geplakt.
pi_60248034
quote:
Op maandag 21 juli 2008 16:19 schreef Elfletterig het volgende:
Vroeger had je gewoon een druk kind...

Uit de explosieve stijging van het medicijngebruik blijkt wel hoe snel mensen tegenwoordig een labeltje als ADHD krijgen opgeplakt. Soortgelijke taferelen zie je ook bij dyslexie en autisme. Ineens lijdt iedereen daar aan. Nu wil ik niet beweren dat je daar niet aan kunt lijden of dat het onzin is, maar het labeltje wordt tegenwoordig wel ERG snel op mensen geplakt.
je had een tijd geleden ook opeens een enorm explosieve groei van mensen met diabetes. Rara hoe komt dat? Omdat we er meer van weten, het sneller kunnen vaststellen en dan mensen daarvoor behandelen.
  maandag 21 juli 2008 @ 18:42:42 #43
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_60249599
quote:
Op maandag 21 juli 2008 09:24 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Kleine foei lambiekje, dankzij de door jouw verafschuwde medicatie heb ik toch maar mooi mijn hartoperatie overleefd om maar es wat te noemen, en dankzij de chemotherapie heeft mijn opa toch nog een aantal jaren een kwalitatief goed en leuk leven gehad, zonder chemo was dat niet gelukt. Je hebt dus gewoon ongelijk, en ik meen dit te kunnen zeggen op basis van eigen ervaringen, en niet zoals jij je gewauwel onderbouwd met wat geknip en geplak van internet. Ja er zijn dingen die niet goed gaan, op alle vlakken en plaatsen in de maatschappij, maar dat wil niet meteen zeggen dat er een paar 100 mensen de hele wereld besturen, en jij zo ongeveer de enige bent die dat ziet..
ik zeg toch dat 90% van de medicatie bullshit is ... dat jy bij de 10% hoorde waarbij het effectief is. dat is alleen maar goed toch. Maar dat sluit mijn stelling niet uit dat gros van de medicatie onzin is.

3/4 van de artsen wil zelf niet eens een chemokuur, dat omdat het niet werkt. Het mag dan misschien wel een onderzoek geweest zijn ergens jaren 90. Maar het zegt mij wel genoeg. Oh ja .. als artsen staken met werken dan daalt het aantal sterfgevallen met 25 to 40%. Maakt niet uit waar. Of het nu in een spaans zuikenhuis of eentje in Stockholm is. Gemiddeld ongeveer één derde minder doden. De laatste jaren is de kwaliteit alleen maar achteruit geholt. Daarnaast worden zeer kwalijke fouten niet openlijk toegeven. Men houdt elkaars hand boven het hoofd.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  maandag 21 juli 2008 @ 18:53:02 #44
52357 Lambiekje
pi_60249794
quote:
Op maandag 21 juli 2008 09:33 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

De registreerbare verhoogde hersenactiviteit.

ADHD is wel degelijk een aantoonbare afwijking Lambiekje. Als je ook maar 5 seconden aandacht had gehad voor je eigen onderwerp dan had je dat zelf kunnen ontdekken.

Slechte voeding is weer een ander verhaal, maar wel een goed punt. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat calorisch hoogwaardig voedsel (suikers en vetten) en een gebrek aan vitamines e.d. verantwoordelijk zijn voor neerslachtigheid, aggresiviteit, etc.
Men begrijpt mij volgens niet.

Mij punt is waarom zijn onze kinderen zo massaal veel drukker dan 5 jaar geleden. En zo veel drukker dat de enige uitweg platspuiten met Ritalin is. ... Waarom kan het tegenwoordig niet meer dat je je kind lekker laat ravotten buiten.
Vroeger als kind gingen we naar de klimduin in Schoorl ... en mijn ouders maar spelletjes verzinnen. Je moest eens weten hoevaak ik daar op en af gesjeest ben. Of als we een strandwandeling hadde gemaakt dan had ik wel 4keer de afstand gelopen dan mijn ouders.

Ik wil gewoon niet geloven dat er een 250% toename is. De enige oorzaak die ik kan verzinnen is de bigpharma handig er op inspeelt. En dat het doelbewust een hype creeert.

Wat ik denk is dat ouders gewoon GEEN quality time besteden aan hun kinderen. Ouders van nu hebben geen enkele notie van wat het nu precies inhoudt. En als je een dagje op de Efteling gaat kijken van die jonge ouders. Daar wordt ik verdrietig van en kan alleen maar concluderen dat Idiocracy meer dan waar is.

Ritalin is symptoombestrijding een geen concrete oplossing. Stoppen met snoep, chips en xbox levert veel meer op.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  maandag 21 juli 2008 @ 18:55:11 #45
52357 Lambiekje
pi_60249837
quote:
Op maandag 21 juli 2008 16:14 schreef Salvad0R het volgende:
vroegah als je dacht de autoriteit van de leraar te kunnen ondermijnen, kreeg je gewoon slaag.
Nu komen de ouders met hakbijlen en kettingzagen naar school.
  maandag 21 juli 2008 @ 19:27:12 #46
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60250592
quote:
Op maandag 21 juli 2008 18:53 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Zie hier:
quote:
Op zondag 20 juli 2008 13:16 schreef Lambiekje het volgende:
ADHD is bullshit.
Niet bepaald voor meerdere interpretaties vatbaar lijkt me. Dus dat je niet begrepen wordt ligt meer aan je eigen OP.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_60251967
Dat adhd, add, etc is inderdaad een commerciële hoax.

[ Bericht 30% gewijzigd door JohnDope op 22-07-2008 00:01:59 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 21 juli 2008 @ 21:29:54 #48
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_60253700
quote:
Op zondag 20 juli 2008 22:03 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Niet in de schaal die bigpharma ons doet voorschotelen. Ons lichaam is veel helender dan we zelf denken. Veel klachten wordt gewoon veroorzaak middels slecht voedsel. Als men nu gewoon aspartaam vermijdt dan zal men een heel stuk gezonder zijn. "Light" in de productnaam is per definitie slecht.

Veel ziektes/aandoeningen zijn best beter op te lossen dan we nu doen. Kanker bijvoorbeeld chemo is onzin als je er op tijd bij bent.

En ADHD, RLS, HSDD, RSI allemaal bigtime onzin ziektes/aandoeningen, tussen de oren-gelul. En hiv>aid$ dat is een verhaal apart. Dat zijn allemaal verzonnen hypes om ons medicijnen te laten slikken die zij anders niet kwijt kunnen omdat Parkinson en dergelijk te weinig voor komen.

Het medijcijn gebruik is de laatste jaren EXPLOSIEF gestegen.Waarom!?!. Zijn we zo veel zieker dan 10, 15 jaar geleden. !?! NEE. En het zijn juist jongen mensen die rotzooi slikken.
Kijk nou Nog een rant over de medische wetenschap. Heb je daar ondertussen ook logische argumenten voor?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  maandag 21 juli 2008 @ 21:31:57 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60253764
Dit is wél een topic waar ik het zowaar met Lambiekje eens ben!

(in grote lijnen dan)
The End Times are wild
  maandag 21 juli 2008 @ 21:45:00 #50
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_60261390
quote:
Op maandag 21 juli 2008 20:18 schreef JohnDope het volgende:
Dat adhd, add, etc is inderdaad een commerciële hoax.

Nee, dat is inmiddels met diverse voorbeelden hier in het topic aangegeven, het is weldegelijk een aandoening waar je met de juiste medicatie veel aan kan doen. Waar Lambiekje wel gedeeltelijk gelijk mee heeft is het gemak waarmee ouders zo'n diagnose laten aanmeten voor hun kind, om ze vervolgens lekker rustig te houden met ritalin/dixarit etc, in plaats van ze gewoon een fatsoenlijke opvoeding te bieden.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_60261837
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 09:28 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Nee, dat is inmiddels met diverse voorbeelden hier in het topic aangegeven, het is weldegelijk een aandoening waar je met de juiste medicatie veel aan kan doen.
Tuurlijk iedereen heeft zijn actieve fases in zijn leven, maar ik bedoel dus met hoax, dat 99 van de 100 mensen die adhd/add medicijnen krijgt, die niet hoeft te krijgen.
quote:
Waar Lambiekje wel gedeeltelijk gelijk mee heeft is het gemak waarmee ouders zo'n diagnose laten aanmeten voor hun kind, om ze vervolgens lekker rustig te houden met ritalin/dixarit etc, in plaats van ze gewoon een fatsoenlijke opvoeding te bieden.
Dat heeft niks met de ouders te maken, maar met de doctoren die de ouders - van het kind in kwestie - dat complex aan praten.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_60267945
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 09:52 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Tuurlijk iedereen heeft zijn actieve fases in zijn leven, maar ik bedoel dus met hoax, dat 99 van de 100 mensen die adhd/add medicijnen krijgt, die niet hoeft te krijgen.
[..]

Dat heeft niks met de ouders te maken, maar met de doctoren die de ouders - van het kind in kwestie - dat complex aan praten.
Ah, u bent volgende week gastspreker op de conferentie van neurobiologen en psychologen? Mensen die er xx jaar voor gestudeerd hebben, maar jij gaat ze het wel even uitleggen. Inderdaad, een enorme hoax. Je ziet enkelt bij leerlingen de cijfers omhoog schieten, opeens kunnen ze wel naar behoren functioneren. Maar ja, da's slechts een hoax. Ga je heel erg hard schamen.
pi_60268118
quote:
Op maandag 21 juli 2008 18:53 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Mij punt is waarom zijn onze kinderen zo massaal veel drukker dan 5 jaar geleden. En zo veel drukker dat de enige uitweg platspuiten met Ritalin is. ... Waarom kan het tegenwoordig niet meer dat je je kind lekker laat ravotten buiten.
Vroeger als kind gingen we naar de klimduin in Schoorl ... en mijn ouders maar spelletjes verzinnen. Je moest eens weten hoevaak ik daar op en af gesjeest ben. Of als we een strandwandeling hadde gemaakt dan had ik wel 4keer de afstand gelopen dan mijn ouders.

Ik wil gewoon niet geloven dat er een 250% toename is. De enige oorzaak die ik kan verzinnen is de bigpharma handig er op inspeelt. En dat het doelbewust een hype creeert.

Wat ik denk is dat ouders gewoon GEEN quality time besteden aan hun kinderen. Ouders van nu hebben geen enkele notie van wat het nu precies inhoudt. En als je een dagje op de Efteling gaat kijken van die jonge ouders. Daar wordt ik verdrietig van en kan alleen maar concluderen dat Idiocracy meer dan waar is.

Ritalin is symptoombestrijding een geen concrete oplossing. Stoppen met snoep, chips en xbox levert veel meer op.
Inderdaad, gewoon stoppen met het geven van die medicatie, laat die kinderen die het nodig hebben maar gewoon lekker onderpresteren, zich niet kunnen concentreren en daardoor afgleiden en uiteindelijk in de probleemhoek terecht komen zodat ook ouders die wel gewoon goede opvoeding meegaven er niets meer mee kunnen. Je hebt geen flauw idee waar je het over hebt en presenteerd het als feiten. Het is hier geen USA waar hele klassen aan de ritalin zitten, maar gemiddeld 2-3 leerlingen per klas van dertig. En wat blijkt, in 9/10 gevallen voelen de kinderen met die medicatie zich een stuk gelukkiger, kunnen ze zich opeens wel concentreren en gewoon laten zien wat ze kunnen. Maar goed, we moeten natuurlljk gewoon de xbox weghalen bij ze, ze geen snoep met suiker meer geven en ze door hun ouders flink op hun nek laten zitten. Dat zal vast en zeker veeeeeeeeel beter werken. Nogmaals, je hebt geen flauw idee waar je het over hebt en lult een berg aan onzin bij elkaar. ga je eerst is inlezen in de materie, de kinderen met en zonder die medicatie observeren.
pi_60270180
quote:
Op maandag 21 juli 2008 17:06 schreef Sora het volgende:
Je had een tijd geleden ook opeens een enorm explosieve groei van mensen met diabetes. Rara hoe komt dat? Omdat we er meer van weten, het sneller kunnen vaststellen en dan mensen daarvoor behandelen.
Matige vergelijking, omdat diabetes een ziekte is die via diagnose vastgesteld kan worden; nog in verschillende vormen ook. Autisme is een ontwikkelingsstoornis, ADHD is ook een stoornis. En nu wil ik niet zeggen dat mensen daar niet aan kunnen lijden, maar het labeltje wordt tegenwoordig wel erg snel geplakt. Ik ken zo'n iemand. Die is ADHD'er, maar is meteen ook maar autistisch verklaard, terwijl hij dat overduidelijk NIET is en dat zelf ook aangeeft.
pi_60270697
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:23 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Matige vergelijking, omdat diabetes een ziekte is die via diagnose vastgesteld kan worden; nog in verschillende vormen ook. Autisme is een ontwikkelingsstoornis, ADHD is ook een stoornis. En nu wil ik niet zeggen dat mensen daar niet aan kunnen lijden, maar het labeltje wordt tegenwoordig wel erg snel geplakt. Ik ken zo'n iemand. Die is ADHD'er, maar is meteen ook maar autistisch verklaard, terwijl hij dat overduidelijk NIET is en dat zelf ook aangeeft.
klopt er zijn inderdaad nog een hoop dingen die niet helemaal duidelijk zijn en genoeg psychologen die te snel en te makkelijk iets vaststellen.

ADHD is overigens ook een ziekte die je ook in vele verschillende vormen hebt, zelfde geld voor autisme of aan autisme verwante stoornissen. Een van de kenmerken van autisme is een gebrek aan zelfreflectie dus dat jouw kennis zelf aangeeft niet aan autisme te lijden zegt niet zo bijzonder veel. Autisme houd niet in dat het per definitie compleet contact gestoorde idioten die tegen muren praten zijn.

Overigens wel apart dat je het niet goed samenwerken tussen linker en rechter hersenhelft niet als ziekte classificeerd, het is inderdaad niet iets wat je kunt genezen maar dat zijn wel meer ziektes. Het is niet een psychologische stoornis als anorexia ofzo, iets dat je met therapie kunt verhelpen. Het is iets permanents, waar je je gehele leven aan vast zit.
pi_60270966
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:02 schreef Sora het volgende:
En wat blijkt, in 9/10 gevallen voelen de kinderen met die medicatie zich een stuk gelukkiger, kunnen ze zich opeens wel concentreren en gewoon laten zien wat ze kunnen.
Dat is niet mijn ervaring. Ik maak het wel mee hoor, dat een leerling ineens weer veel slechtere cijfers gaat halen en slechter in zijn vel komt te zitten als hij de Ritalin afbouwt. Maar zo'n wondermiddel waar 9 van de 10 als ADHD-er bestempelde kinderen zo hevig bij gebaat is als jij hier voorstelt is het bij lange na niet. Ik maak veel mee dat de cijfers slecht blijven en het kind blijft lijden onder de instabiele thuissituatie. Dan vraag ik me af of het kind niet gewoon slecht in z'n vel zit door een andere oorzaak dan ADHD. Misschien dat Ritalin bij 9 van de 10 echte ADHD-ers wel werkt, dat zou kunnen. Het werkt in elk geval niet wonderbaarlijk goed bij 9 van de 10 als ADHD-er bestempelde leerlingen op mijn school.

[ Bericht 21% gewijzigd door ShadyLane op 22-07-2008 15:57:50 ]
  dinsdag 22 juli 2008 @ 15:51:39 #58
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_60270988
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:41 schreef Sora het volgende:

[..]

klopt er zijn inderdaad nog een hoop dingen die niet helemaal duidelijk zijn en genoeg psychologen die te snel en te makkelijk iets vaststellen.

ADHD is overigens ook een ziekte die je ook in vele verschillende vormen hebt, zelfde geld voor autisme of aan autisme verwante stoornissen. Een van de kenmerken van autisme is een gebrek aan zelfreflectie dus dat jouw kennis zelf aangeeft niet aan autisme te lijden zegt niet zo bijzonder veel. Autisme houd niet in dat het per definitie compleet contact gestoorde idioten die tegen muren praten zijn.

Overigens wel apart dat je het niet goed samenwerken tussen linker en rechter hersenhelft niet als ziekte classificeerd, het is inderdaad niet iets wat je kunt genezen maar dat zijn wel meer ziektes. Het is niet een psychologische stoornis als anorexia ofzo, iets dat je met therapie kunt verhelpen. Het is iets permanents, waar je je gehele leven aan vast zit.
Mee eens. Het lijkt idd zo te zijn dat de diagnose ADHD soms wel erg makkelijk gesteld wordt. Dergelijke kinderen worden de afgelopen jaren ook steeds vaker naar scouting gestuurd als oplossing. Dan kunnen ze een middag moe rennen en uitstuiteren
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_60272979
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:50 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Dat is niet mijn ervaring. Ik maak het wel mee hoor, dat een leerling ineens weer veel slechtere cijfers gaat halen en slechter in zijn vel komt te zitten als hij de Ritalin afbouwt. Maar zo'n wondermiddel waar 9 van de 10 als ADHD-er bestempelde kinderen zo hevig bij gebaat is als jij hier voorstelt is het bij lange na niet. Ik maak veel mee dat de cijfers slecht blijven en het kind blijft lijden onder de instabiele thuissituatie. Dan vraag ik me af of het kind niet gewoon slecht in z'n vel zit door een andere oorzaak dan ADHD. Misschien dat Ritalin bij 9 van de 10 echte ADHD-ers wel werkt, dat zou kunnen. Het werkt in elk geval niet wonderbaarlijk goed bij 9 van de 10 als ADHD-er bestempelde leerlingen op mijn school.
Bij ADHD werkt ritalin of een variant daarvan, dat maakt het vaak lastig omdat lang niet alle medicijnen bij iedereen goed werken en je dus een capabele psycholoog + arts nodig hebt met de nodige know how van de verschillende medicatie. Het andere probleem wat jij schetst, kinderen die die medicatie krijgen maar toch door hun thuissituatie problemen blijven houden, dan hebben de problemen natuurlijk niets te maken met de aanhoudende problemen natuurlijk te maken met de thuissituatie en daar is geen medicijn voor. In zo'n geval moet er daar worden ingegrepen, ADHD heeft daar verder bar weinig mee te maken.
pi_60273328
Maar die gevallen maken wel een groot deel uit van de 90.000 Ritalin-recepten.

And repeat from start.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')