Iedereen kan wel iets roepen, maar daar is geen zinnig woord over te zeggen.quote:Op zaterdag 27 september 2008 12:47 schreef merry77 het volgende:
Hoe ver zal Fortis nog dalen? Een kennis van me die bij Fortis werkt denkt niet lager dan 5 euro. Ik dank dat als het sentiment slecht blijft de 3 nog wel gehaald kan worden.
Wat zijn jullie verwachtingen?
ehh... zullen japan china het midden-oosten e.d niet eens moeten gaan eisen dat de FED de rente omhoog gooit?quote:Op maandag 22 september 2008 17:00 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Helemaal in elkaar donderen zal volgensmij niet gebeuren. Volgensmij zijn er veel landen die dollars aan de VS hebben uitgeleend. Het laten wegzaken van de dollar is devaluatie van die schulden, (=minder EUR/ YEN / er voor terug krijgen ). Dus lijkt het me dat ze er belang bij hebben om de dollar te steunen.
Dat zouden ze wel willen, dit is ook de reden (denk ik) dat ze anders investeren, waarom nog dollars kopen als je bedrijven kunt kopen ?quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:52 schreef arjan1212 het volgende:
ehh... zullen japan china het midden-oosten e.d niet eens moeten gaan eisen dat de FED de rente omhoog gooit?
De yield op treasuries (dat is wat ze voornamelijk kopen) wordt gewoon door markt bepaald. Als grootste netto koper van treasuries zijn zij zelf degenen die de yield omlaag hebben gedrukt. Op het moment dat ze geen genoegen meer nemen met die lage yield dan gaat die vanzelf omhoog.quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:52 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
ehh... zullen japan china het midden-oosten e.d niet eens moeten gaan eisen dat de FED de rente omhoog gooit?
Ja, je kunt effecten gewoon laten overboeken.quote:Op zondag 28 september 2008 18:00 schreef hoipim het volgende:
Hallo, ik heb via een beleggersrekening van fortis een aantal aandelen gekocht .
Voor de zekerheid zou ik deze aandelen graag willen verplaatsen van mijn fortis beleggersrekening naar mijn rabobank beleggersrekening.
Hoe doe ik dit?
kan ik de bank opdracht geven?
quote:Op zondag 28 september 2008 18:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, je kunt effecten gewoon laten overboeken.
Maar er is totaal geen enkele reden om dat te doen, aangezien die aandelen niet bij de boedel van Fortis horen maar in een apart bewaarbedrijf zitten. Dus zelfs al zou Fortis failliet gaan dan zijn je aandelen niet in gevaar. Je loopt wel risico op eventuele cash die op de beleggingsrekening staat. Ik ben er niet zeker van of dat onder het depositogarantiestelsel valt of niet.
Die worden automatisch omgezet in aandelen van het nieuwe bedrijf.quote:Op zondag 28 september 2008 18:13 schreef hoipim het volgende:
en dan nog een vraag:Stel fortis word vandaag overgenomen door ing ofzo, moet ik dan verplicht mijn aandelen in fortis verkopen? of kan de nieuwe partij me daar toe dwingen?
quote:Op maandag 29 september 2008 16:26 schreef merry77 het volgende:
Selang is zeker nu al ingestapt of nog niet?
Aye... daarom pak ik liever de europese (hoewel die natuurlijk ook veel financials heeft).quote:Op maandag 29 september 2008 16:10 schreef JimmyJames het volgende:
Bloedbadje op de finAniciEle indeX.
Dat komt ervan als financials zwaar vertegenwoordigd in een index zijn.
Als je een tracker koopt, doe dan niet de AEX.
Shell en Philips zijn toch ook al 30% gedaald in een jaar. Waren ze dan sowieso te hoog, of denk je dat de daling nog veel langer doorgaat, zodat er ook bij de niet-financials bedrijven gaan omvallen?quote:Op maandag 29 september 2008 16:32 schreef SeLang het volgende:
De koersen van in ieder geval de niet-financials zijn m.i. nog te hoog.
Voor 99,9% van de individuele beleggers is het daarom ook beter om in een beleggingsfonds te stappen ipv in individuele aandelen. Dit toont onder andere hoe belangrijk spreiding is. Dmv beleggingsfondsen wordt ook met een klein budget toch die spreiding voor je gerealiseerd, zodat niet je hele kapitaal verdwijnt mocht er een fonds rock-bottem raken.quote:Op maandag 29 september 2008 17:16 schreef Cheiron het volgende:
Haha.. je zal vorige week vrijdag ingestapt zijn op Fortis op 5,90.. haha
quote:Op maandag 29 september 2008 17:16 schreef Cheiron het volgende:
Haha.. je zal vorige week vrijdag ingestapt zijn op Fortis op 5,90.. haha
Och, je moet niet spelen met geld wat je niet hebt, dus wat dat betreft is het alleen jammer, niets meer. Voorlopig betekent het alleen dat het een lange termijn investering is geworden. Ik had wel een koersverhoging verwacht vandaag, en daarop wilde ik weer verkopen.quote:Op maandag 29 september 2008 17:35 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Voor 99,9% van de individuele beleggers is het daarom ook beter om in een beleggingsfonds te stappen ipv in individuele aandelen. Dit toont onder andere hoe belangrijk spreiding is. Dmv beleggingsfondsen wordt ook met een klein budget toch die spreiding voor je gerealiseerd, zodat niet je hele kapitaal verdwijnt mocht er een fonds rock-bottem raken.
ik heb vandaag weer aandelen fortis gekocht, veracht dat fortis binnen nu en een jaar gaat stijgen.quote:Op maandag 29 september 2008 17:51 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Bnp Paribas bood 1,60 euro per aandeel.. verwacht dat de koers daar heen gaat.
Ik ga morgen instappen..quote:Op maandag 29 september 2008 18:21 schreef hoipim het volgende:
[..]
ik heb vandaag weer aandelen fortis gekocht, veracht dat fortis binnen nu en een jaar gaat stijgen.
Dat is niet waar.quote:Op maandag 29 september 2008 17:35 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Voor 99,9% van de individuele beleggers is het daarom ook beter om in een beleggingsfonds te stappen ipv in individuele aandelen. Dit toont onder andere hoe belangrijk spreiding is. Dmv beleggingsfondsen wordt ook met een klein budget toch die spreiding voor je gerealiseerd, zodat niet je hele kapitaal verdwijnt mocht er een fonds rock-bottem raken.
Bij een dalende beurs gaat iedereen met dezelfde aandelen even hard onderuit. Het is niet zo dat beleggingsfondsen harder onderuit gaan dan een particulier met dezelfde aandelen. Dat grote beleggingsfondsen niet snel hun positie kunnen aanpassen klopt ook. Dat zou een probleem zijn als je voor de korte termijn belegt. Echter juist beleggingsfondsen zijn een methode om voor de lange termijn te beleggen. Het gaat dan voor beleggingsfondsen ook om een strategie voor de lange termijn, en daarvoor is het traag uitvoeren van een strategie niet een wezenlijk nadeel.quote:Op maandag 29 september 2008 18:51 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Dat is niet waar.
Bij financiele crises en scherpe koersdalingen op aandelenbeurzen gaan JUIST de beleggingsfondsen keihard onderuit, want een grote partij als Robeco wordt dan een log schip dat niet zomaar voor grote bedragen op de beurs kan handelen en voor miljarden aan aandelen kan gaan verkopen. Robeco zal immers MOETEN verkopen, want de klanten-fondshouders trekken hun geld terug, vanwege hun zorgen elders.
Spreiding betekent dan gespreid vallen als een baksteen en alle beleggingstheorieen kunnen dan de prullebak in.
Mensen die met beleggingen in bijvoorbeeld Robeco fondsen blijven zitten, gaan een zeer moeilijke tijd tegemoet.
Hierbij ga je uit van een toekomstige daling van de beurs. Als de beurs gaat dalen zul je gemiddeld met aandelen net zo goed dalen. Ik denk trouwens dat we ondertussen de bodem naderen en dat mensen met Robeco fondsen het ergste nu wel gehad hebben.quote:Mensen die met beleggingen in bijvoorbeeld Robeco fondsen blijven zitten, gaan een zeer moeilijke tijd tegemoet.
Ik snap niet dat je zo positief over beleggingsfondsen kunt spreken?quote:Op maandag 29 september 2008 19:20 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Bij een dalende beurs gaat iedereen met dezelfde aandelen even hard onderuit. Het is niet zo dat beleggingsfondsen harder onderuit gaan dan een particulier met dezelfde aandelen. Dat grote beleggingsfondsen niet snel hun positie kunnen aanpassen klopt ook. Dat zou een probleem zijn als je voor de korte termijn belegt. Echter juist beleggingsfondsen zijn een methode om voor de lange termijn te beleggen. Het gaat dan voor beleggingsfondsen ook om een strategie voor de lange termijn, en daarvoor is het traag uitvoeren van een strategie niet een wezenlijk nadeel.
Beleggers die op de korte termijn willen beleggen, snel en heftig van koersstijgingen en dalingen willen profiteren, hebben uiteraart niets in een beleggingsfonds te zoeken. Echter spreek je dan niet meer van beleggen maar van speculeren. Naar mijn mening is het voor een particulier niet verstandig om zich met dit soort speculatie bezig te houden. Tuurlijk kun je gokken en kan het goed gaan. Echter zul je als particulier altijd een grote informatieachterstand hebben ten opzichte van de professional. Die wordt er voor betaald om de hele dag alles in de gaten te houden en kan binnen een paar seconden op nieuws reageren.
Mensen die willen beleggen om een stuk vermogensopbouw te realiseren zal ik dan ook adviseren om met beleggingsfondsen of trackers te beleggen, niet met individuele aandelen of andere risicovolle producten.
[..]
Hierbij ga je uit van een toekomstige daling van de beurs. Als de beurs gaat dalen zul je gemiddeld met aandelen net zo goed dalen. Ik denk trouwens dat we ondertussen de bodem naderen en dat mensen met Robeco fondsen het ergste nu wel gehad hebben.
Waarin je belegt is altijd een persoonlijke keuze. Mijn keuze voor beleggingsfondsen is dat ik zelf nooit zo goed zou kunnen spreiden als een beleggingsfonds dat kan. Daarnaast ben ik een passieve belegger. Ik wil 1x per jaar naar mijn portefeuille hoeven om te kijken. Dat kan niet als ik zelf in aandelen ga beleggen (of in nog risicovollere producten). Dat daar een fee aan zit van 1,25% vind ik geen probleem.quote:Op maandag 29 september 2008 19:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Sowieso .. beleggingsfondsen. Geld betalen aan anderen om jouw aandeeltjes zeker in goede orde te laten verlopen.. riiight.
Ik snap niet goed wat je bedoelt. Wat voor verbanden was je naar opzoek? Kun je met argumenten komen waarom je onzeker wordt van beleggingsfondsen?quote:Op maandag 29 september 2008 19:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik snap niet dat je zo positief over beleggingsfondsen kunt spreken?Ik heb zelf al een aantal keer wat fondsen proberen te analyseren en kijken of ik ergens verbanden tussen zag zowel op korte als op lange termijn. Maar als ik me érgens onzeker over voel zijn het wel beleggingsfondsen + extra kosten.
Je vergeet dat Robeco de Robeco-klantenbeleggers geld moet terugbetalen als ze hun Robeco aandelen verkopen. Robeco heeft standaard daarvoor een kleine pot aan liquide middelen. Deze pot is leeg bij grote koersdalingen en paniekverkopen, zoals nu. De koersen dalen sneller dan dat Robeco of die zogenaamde professionele fondsbelegger kan verkopen om aan de verplichtingen van terugbetalen aan de klanten te kunnen voldoen. De zogenaamde Open-end regel. In 1990 heeft zoiets al plaatsgevonden met Rodamco, toen gingen Rodamco beleggers men voor miljarden het schip in, ondanks men dacht dat men safe en gespreid zat.quote:Op maandag 29 september 2008 19:20 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Bij een dalende beurs gaat iedereen met dezelfde aandelen even hard onderuit. Het is niet zo dat beleggingsfondsen harder onderuit gaan dan een particulier met dezelfde aandelen. Dat grote beleggingsfondsen niet snel hun positie kunnen aanpassen klopt ook. Dat zou een probleem zijn als je voor de korte termijn belegt. Echter juist beleggingsfondsen zijn een methode om voor de lange termijn te beleggen. Het gaat dan voor beleggingsfondsen ook om een strategie voor de lange termijn, en daarvoor is het traag uitvoeren van een strategie niet een wezenlijk nadeel.
Bij financiele crises zoals nu zijn vele mensen die dachten dat ze voorzichtinge beleggers of spaarders waren, uiteindelijk toch speculant geworden, of ze nu willen of niet. De overheid grijpt nu overal in, dat betekent dat het al te laat is voor veel "voorzichtige" Robeco klanten.quote:Beleggers die op de korte termijn willen beleggen, snel en heftig van koersstijgingen en dalingen willen profiteren, hebben uiteraart niets in een beleggingsfonds te zoeken. Echter spreek je dan niet meer van beleggen maar van speculeren. Naar mijn mening is het voor een particulier niet verstandig om zich met dit soort speculatie bezig te houden. Tuurlijk kun je gokken en kan het goed gaan. Echter zul je als particulier altijd een grote informatieachterstand hebben ten opzichte van de professional. Die wordt er voor betaald om de hele dag alles in de gaten te houden en kan binnen een paar seconden op nieuws reageren.
Een beleggingsfonds zals Robeco of Rolinco heeft wel degelijk een tamelijk groot risico.quote:Mensen die willen beleggen om een stuk vermogensopbouw te realiseren zal ik dan ook adviseren om met beleggingsfondsen of trackers te beleggen, niet met individuele aandelen of andere risicovolle producten.
[..]
STANDAARD: In het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst.quote:Hierbij ga je uit van een toekomstige daling van de beurs. Als de beurs gaat dalen zul je gemiddeld met aandelen net zo goed dalen. Ik denk trouwens dat we ondertussen de bodem naderen en dat mensen met Robeco fondsen het ergste nu wel gehad hebben.
Iemand die 100% in aandelen belegt is een offensief belegger. Hetzelfde geldt voor iemand die in een beleggingsfonds stapt wat voornamelijk in aandelen belegt. Als je 'zeer voorzichtig' wil beleggen, dan moet je dus niet volledig in aandelen gaan zitten, maar flink spreiden met minder risicovolle asset categorieën.quote:Op maandag 29 september 2008 19:47 schreef Bankfurt het volgende:
Bij financiele crises zoals nu zijn vele mensen die dachten dat ze voorzichtinge beleggers of spaarders waren, uiteindelijk toch speculant geworden, of ze nu willen of niet. De overheid grijpt nu overal in, dat betekent dat het al te laat is voor veel "voorzichtige" Robeco klanten.
Nog afgezien van die hoge kosten, zoals een andere lezer hier terecht schreef.
Een beleggingsfonds zoals Robeco of Rolinco heeft wel degelijk een tamelijk groot risico.
STANDAARD: In het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst.
Dit geldt ook voor Robeco fondsen.
beleggen voor dummies is een aanrader imhoquote:Op maandag 29 september 2008 22:40 schreef Fortitudo het volgende:
wat is trouwens het beste boek over beleggen. ik wil het op beginnersniveau, maar het moet overal wel dieper op in gaan. engels of nederlands is niet echt belangrijk, de prijs ook niet, zolang het onder de 150e blijft.
Wellicht omdat de markt gesloten was om 2:10. Het zal toch niet zo zijn dat Binck vandaag en morgen plat ligt net als het intressant begint te worden om te kopen ! ?quote:Op dinsdag 30 september 2008 02:10 schreef athlonkmf het volgende:
weet iemand waarom je bij binck geen koopopdrachten voor iShares DJ Euro Stoxx 50 meer kan doen?
Geen idee ik heb ze vanochtend gewoon kunnen kopen bij Alex (dochter van Binck).quote:Op dinsdag 30 september 2008 02:10 schreef athlonkmf het volgende:
weet iemand waarom je bij binck geen koopopdrachten voor iShares DJ Euro Stoxx 50 meer kan doen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |