je bedoelt een paspoort van 2 Europese (EU) landen..?quote:Op zaterdag 19 juli 2008 13:03 schreef guinesh het volgende:
Ja dat kan, maar in Europa kan je geen 2 paspoorten meer hebben.
Hoe controleert de burgelijke stand als je een paspoort komt halen, dat je nog een bijvoorbeeld amerikaans paspoort hebt ?quote:Op zaterdag 19 juli 2008 13:03 schreef guinesh het volgende:
De burgerlijke stand in Nederland controleert dat niet. Daarom is de dubbele nationaliteit ook zo makkelijk te krijgen, er bestaat tussen geen enkel land (zelfs niet binnen de EU) een afspraak dat ze elkaars nationaliteiten kunnen controleren, dus als jij met je paspoort bij de gemeente komt, vernieuwen ze dat gewoon.quote:Op woensdag 23 juli 2008 10:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe controleert de burgelijke stand als je een paspoort komt halen, dat je nog een bijvoorbeeld amerikaans paspoort hebt ?
Kan prima.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 13:03 schreef guinesh het volgende:
Misschien een rare vraag, maar hoe zit dat met geboorte-registers?quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:39 schreef maartena het volgende:
[..]
De burgerlijke stand in Nederland controleert dat niet. Daarom is de dubbele nationaliteit ook zo makkelijk te krijgen, er bestaat tussen geen enkel land (zelfs niet binnen de EU) een afspraak dat ze elkaars nationaliteiten kunnen controleren, dus als jij met je paspoort bij de gemeente komt, vernieuwen ze dat gewoon.
Als je kind in het buitenland geboren wordt, dan moet je zelf aangifte doen bij het dichtsbijzijnde consulaat, met een geboortedocument van je lokale stad. Tevens dien je zelf te zorgen voor aanvraag Nederlands paspoort.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 01:05 schreef Hexley het volgende:
Misschien een rare vraag, maar hoe zit dat met geboorte-registers?
Ja, dat vroeg ik me ook al af.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 01:45 schreef wonderer het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met drie paspoorten? Kan dat?
Bedoelde meer of die dingen op de een of andere manier ook aan elkaar gekoppeld zijn,...quote:Op vrijdag 25 juli 2008 01:41 schreef maartena het volgende:
[..]
Als je kind in het buitenland geboren wordt, dan moet je zelf aangifte doen bij het dichtsbijzijnde consulaat, met een geboortedocument van je lokale stad. Tevens dien je zelf te zorgen voor aanvraag Nederlands paspoort.
Als je een kind aangeeft bij een lokale burgerlijke stand, dan weet Nederland daar helemaal niets vanaf, en dat wordt ook niet automatisch doorgestuurd naar Nederland.
Jaquote:Op vrijdag 25 juli 2008 01:45 schreef wonderer het volgende:
Technisch gesproken wel. Mijn vrouw bijvoorbeeld kan het Nederlandse, Canadese en Amerikaanse paspoort krijgen. Maar ik zie daar de voordelen niet van in als je er niks mee gaat doen, 't kost alleen maar geld.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 01:45 schreef wonderer het volgende:
Ligt aan de 3 landen. Als alledrie de landen de dubbele nationaliteit zondermeer ondersteunen, dan kan dat.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 01:45 schreef wonderer het volgende:
Mijn vrouw kon dat tot 2005 ook doordat ze Canadese ouders heeft. Alleen hebben ze toen de wet in Canada gewijzigd dat het alleen maar kan onder een bepaalde leeftijd (21 of 26), dus oudere kinderen kunnen nu niet meer het Canadese staatsburgerschap krijgen. Er bestaan nog wel wat andere mogelijkheden geloof, maar we hebben er verder ook maar vanaf gezien idd.....quote:Op vrijdag 25 juli 2008 05:13 schreef popolon het volgende:
Technisch gesproken wel. Mijn vrouw bijvoorbeeld kan het Nederlandse, Canadese en Amerikaanse paspoort krijgen. Maar ik zie daar de voordelen niet van in als je er niks mee gaat doen, 't kost alleen maar geld.
Nee, zijn niet gekoppeld. Als je een naam wijzigt, zul je het dus ook zelf moeten regelen met de Nederlandse burgerlijke stand.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 02:32 schreef Hexley het volgende:
Bedoelde meer of die dingen op de een of andere manier ook aan elkaar gekoppeld zijn,...
Voor als men later iets aanpast naamswijziging of zo.
Jij?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 18:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nederlands - Amerikaanse vader, Argentijns - Italiaanse moeder geboren in Frankrijk kan er ook 5 krijgen. Als de moeder ook Joods bloed heeft en die gaat ooit in Israel wonen dan zijn het er 6
Ehm, waar heb je het in vredesnaam over?quote:Op zaterdag 26 juli 2008 12:42 schreef ennuik het volgende:
Het vervelende met dubbele nationaliteiten is, naar mijn mening, dat de informatie vaak zo slecht is. Zowel het gemeentehuis als de ambassade hebben vaak geen idee...
Al mag je er twee hebben, met een beetje fatsoen doe je dat niet. Een paspoort is een heel bewuste keuze, iets waar je uit overtuiging voor kiest en niet omdat het "wel handig" is. Mensen met twee paspoorten hebben blijkbaar een grotere loyaliteit aan hun land van herkomst, of ze hebben simpelweg te weinig op met hun nieuwe land om het oude op te geven. In beide gevallen verdienen ze geen paspoort van het nieuwe land.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 07:07 schreef Vampier het volgende:
Ik ga binnenkort mijn US passpoort maar eens halen... ik vroeg me af ofdat ik nu 2 nationaliteiten kan hebben of moet ik kiezen tussen een van beide?
Heb je je greencard al?quote:Op maandag 28 juli 2008 06:09 schreef StefanP het volgende:
[..]
Al mag je er twee hebben, met een beetje fatsoen doe je dat niet. Een paspoort is een heel bewuste keuze, iets waar je uit overtuiging voor kiest en niet omdat het "wel handig" is. Mensen met twee paspoorten hebben blijkbaar een grotere loyaliteit aan hun land van herkomst, of ze hebben simpelweg te weinig op met hun nieuwe land om het oude op te geven. In beide gevallen verdienen ze geen paspoort van het nieuwe land.
Waarom kom jij eigenlijk nog op een Nederlands forum?quote:Op maandag 28 juli 2008 06:38 schreef StefanP het volgende:
Wellicht dat ik dat vodje van een paspoort opstuur met een leuke brief erbij over wat ik van hun land denk.
Ramptoerismequote:Op maandag 28 juli 2008 20:03 schreef StrayDog het volgende:
[..]
Waarom kom jij eigenlijk nog op een Nederlands forum?
Blijkbaar mis je toch wat.
Hebben we iets gemeen. Daarom kijk ik naar FOX news en CNN. Ramptoerisme maar dan omgekeerd.quote:
Met twee EU-nationaliteiten (zoals bij mij) geldt een beetje hetzelfde; met een nationaliteit kan ik me net zo vrij bewegen als met twee nationaliteiten, en een tweede nationaliteit kost alleen maar veel moeite en geld. Het recht is in beide gevallen wel onvervreemdbaar, dus ik kan me nog altijd bedenkenquote:Op vrijdag 25 juli 2008 05:13 schreef popolon het volgende:
[..]
Technisch gesproken wel. Mijn vrouw bijvoorbeeld kan het Nederlandse, Canadese en Amerikaanse paspoort krijgen. Maar ik zie daar de voordelen niet van in als je er niks mee gaat doen, 't kost alleen maar geld.
Zo werkt het overal eigenlijk, omdat geen 1 land de autoriteit heeft te oordelen over het staatsburgerschap van een ander land.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 18:30 schreef Loveless85 het volgende:
Mijn vriendin heeft een NL paspoort, in weze zou ze dan haar Russische moeten opgeven, maar aangezien ze in Rusland niet checken of je een ander paspoort hebt, en hier in NL ook niet, kan ze dus beide paspoorten verlengen.
Naar wat precies?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 00:28 schreef Hexley het volgende:
Nou, het Nederlandse consulaat in Barcelona vraagt daar dus wel naar...
Een vriend van mij in Nederland heeft een Nederlands, Amerikaans en Israelisch paspoortquote:Op vrijdag 25 juli 2008 01:45 schreef wonderer het volgende:
Op het aanvraagformulier voor een nieuw paspoort vraagt men of je naast de Nederlandsequote:
Ah. Dat zou denk ik ook deels te maken kunnen hebben met de Spaanse wetgeving. De Amerikaanse wet controleert helemaal niet of je een ander paspoort hebt, en het interesseert ze ook geen bal. Op het Nederlands consulaat moet je wel bewijzen dat ik ook echt in de VS woon, en als ik dat doe met een Amerikaans paspoort, dan kunnen ze middels de burgerlijke stand in Nederland nagaan of ik nog recht heb op het Nederlandse paspoort. Daar staat bij mij in dat ik in 1999 getrouwd ben met een Amerikaanse, en dus krijg ik netjes een nieuw Nederlands paspoort. Staat er niets in de burgerlijke stand omdat je bijv. in de VS bent getrouwd en je hebt nooit aangegeven in Nederland dat je getrouwd bent, dan zou je gevraagd kunnen worden om een trouwakte, zodat de burgerlijke stand kan worden ge-update. Als je niet getrouwd bent, en niet in een andere uitzondering-categorie valt, dan is het Nederlanderschap al vervallen.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:00 schreef Hexley het volgende:
Op het aanvraagformulier voor een nieuw paspoort vraagt men of je naast de Nederlandse
ook nog een andere nationaliteit hebt en welke dat dan is.
Als je naast de Nederlandse nog de Duitse of Engelse nationaliteit hebt vul je gewoon nee in en is het "probleem" opgelost. Maar als je ook de Spaanse hebt gaat dat minder makkelijk. Weet niet of men daar ook op let en het ook echt controleert, maar ze vragen ook naar je NIE of DNI nummer. DNI (Documento Nacional de Identidad) is alleen voor personen die de Spaanse nationaliteit hebben en een NIE (Numero de Identificacion de Extranjeros)
is alleen voor personen die dat niet hebben.
Als ze zouden willen, kunnen ze dus erg makkelijk een stel parttime Nederlanders er tussen uitvissen..
Zoek dan een partner met nog een stuk of 3 nationaliteiten en vraag die ook allemaal aan. Maar 'k denk dat 5 nationaliteiten al meer dan genoeg is. Moet je steeds bijhouden welk paspoort je wanneer moet verlengen enzo.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 18:03 schreef maartena het volgende:
Ik heb al eens gelezen over iemand die 5 paspoorten had..... doordat de Britse Gemenebest landen allemaal nationaliteitswetten hebben gebaseerd op de Britse wet, is het mogelijk dat iemand met een Iers/Amerikaanse moeder, en een Brits/Canadese vader, en in Nieuw Zeeland geboren wordt om alle 5 de nationaliteiten te hebben. Ik kan er even een landje naast zitten.
Theoretisch kan het zelfs met meer.
Denk dat het eerder met de Nederlandse belastingdienst te doen heeft hoor..quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:32 schreef maartena het volgende:
[..]
Ah. Dat zou denk ik ook deels te maken kunnen hebben met de Spaanse wetgeving. De Amerikaanse wet controleert helemaal niet of je een ander paspoort hebt, en het interesseert ze ook geen bal. Op het Nederlands consulaat moet je wel bewijzen dat ik ook echt in de VS woon, en als ik dat doe met een Amerikaans paspoort,
quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 18:30 schreef Loveless85 het volgende:
Mijn vriendin heeft een NL paspoort, in weze zou ze dan haar Russische moeten opgeven, maar aangezien ze in Rusland niet checken of je een ander paspoort hebt, en hier in NL ook niet, kan ze dus beide paspoorten verlengen.
In Frankrijk ook.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 00:28 schreef Hexley het volgende:
Nou, het Nederlandse consulaat in Barcelona vraagt daar dus wel naar...
In dat geval gewoon je andere paspoort gebruiken?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 00:23 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
In Frankrijk ook.
Maar je hoeft toch niet persé in een land te wonen om er je paspoort te komen verlengen?
Ik bedoel: niet definitief.
Ik heb zefl maar 1 paspoort.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 03:31 schreef Hexley het volgende:
In dat geval gewoon je andere paspoort gebruiken?![]()
En als je dan weer "veilig" in Nederland bent een nieuwe aanvragen....Simpel toch...
Ik heb er zelf ook slechts eentje had er ooit twee,...quote:Op donderdag 28 augustus 2008 03:53 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Ik heb zefl maar 1 paspoort.
Maar ik bedoelde dat je je paspoort toch op zich overal ter wereld kan laten verlengen als dat nodig is?
Of niet?
Normaliter wel. Een toerist kan een "noodpaspoort" krijgen bij verlies van het huidige paspoort, en zal dan het paspoort moeten vernieuwen wanneer hij weer thuis is. Heb je een verblijfsvergunning, dan kun je je Nederlands paspoort bij een lokaal consulaat vernieuwen. Je moet in ieder geval wel kunnen aantonen dat je er ook echt woont.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 00:23 schreef Bora-Bora het volgende:
In Frankrijk ook.
Maar je hoeft toch niet persé in een land te wonen om er je paspoort te komen verlengen?
Ik bedoel: niet definitief.
Nee, je krijgt dan een noodpaspoort mee. In Frankrijk duurt het wellicht maar een week om een paspoort te vernieuwen, maar hier in de VS duurt het drie weken, en wordt het vanuit het dichtstbijzijnde consulaat naar je huisadres gestuurd.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 03:53 schreef Bora-Bora het volgende:
Maar ik bedoelde dat je je paspoort toch op zich overal ter wereld kan laten verlengen als dat nodig is?
Of niet?
quote:
Maartena, zit je al aan het aperitief?!quote:
Er zijn 2 keer per week verzendingen over en weer, dus in de praktijk kun je hem met 3 dagen binnen hebben.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 04:19 schreef maartena het volgende:
In Frankrijk duurt het wellicht maar een week om een paspoort te vernieuwen, maar hier in de VS duurt het drie weken, en wordt het vanuit het dichtstbijzijnde consulaat naar je huisadres gestuurd.
Maar je hebt als nederlander geen verblijfsvergunning nodig om in Frankrijk te wonen. Het overleggen van je passpoort is dus al voldoende. Een verblijfsvergunning laten zien is alleen nodig in landen waar je die moet bezitten om er te wonen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 14:04 schreef Bora-Bora het volgende:
Ik heb mijn paspoort gewoon bij het consulaat laten verlengen, zonder verder papieren te hoeven overleggen;
Waar heb je dat nu weer vandaan? Europa bla bla bla....?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 18:22 schreef devzero het volgende:
[..]
Maar je hebt als nederlander geen verblijfsvergunning nodig om in Frankrijk te wonen. Het overleggen van je passpoort is dus al voldoende. Een verblijfsvergunning laten zien is alleen nodig in landen waar je die moet bezitten om er te wonen.
Kerel, ga Engels praten.quote:
Als je werk hebt of op een andere manier je zelf kunt onderhouden wel ja...quote:Op donderdag 28 augustus 2008 19:15 schreef devzero het volgende:
Ok, dat wist ik niet. Maar kennelijk heb je bijna "automatisch" recht op een verblijfsvergunning, dus het overleggen van een nederlands passpoort is dus al voldoende.
Tegenwoordig krijg je niet meer automatisch de nationaliteit(en) van de persoon met wie je trouwt.quote:Op zaterdag 20 september 2008 22:17 schreef nickybol het volgende:
Hoe zit het met een drievoudige nationaliteit? Stel je voor dat ik trouw met iemand met een dubbele nationaliteit, kunnen zowel ik als mijn partner dan drie nationaliteiten krijgen?
Ligt er compleet aan welke nationaliteiten, wat voor verdragen er zijn tussen de landen, etc.....quote:Op zaterdag 20 september 2008 22:17 schreef nickybol het volgende:
Hoe zit het met een drievoudige nationaliteit? Stel je voor dat ik trouw met iemand met een dubbele nationaliteit, kunnen zowel ik als mijn partner dan drie nationaliteiten krijgen?
Pfffffff! Raar cultuurtje hoor, die Hollanders!quote:Op dinsdag 23 september 2008 02:04 schreef maartena het volgende:
Ik heb nogal wat onderzoek gedaan naar dubbele nationaliteit, (vooral omdat ik zelf wilde weten hoe het zat), en eigenlijk zijn er in de westerse wereld maar weinig landen die er een probleem van maken..... In Nederland, België en Denemarken echter lijkt een soort afkeer te bestaan van de dubbele nationaliteit, en dat komt met name doordat er in die landen veel Marokkanen wonen die hun nationaliteit niet kunnen afstaan. Dat wordt dan als "niet eerlijk" opgevat, of iets in die trend....
Daarvoor moet je inderdaad getrouwd zijn of voor je 18e 5 jaar aaneengesloten hebben gewoond in Nederlandquote:Op maandag 25 januari 2010 19:21 schreef markusss het volgende:
Hmmmm helaas is er al een tijd niet gepost in deze topic.
Ik waag het er toch op!
Mijn vriendin is 10 jaar terug al geëmigreerd naar Canada en heeft een voorlopige verblijfsvergunning. Nu wil zij eigenlijk een dual omdat dat het makkelijkste is voor ons allebei! Kunnen we gewoon haar familie opzoeken etc. Is dit mogelijk wanneer wij trouwen? Dat ze haar Canadese sitizinship aanvraagt en later haar Nederlandse paspoort verlengd?
Ben benieuwd
Laat ik dat inmiddels hebben gedaan. Het heeft me niet veel opgeleverd, behalve een extra erfzonde.quote:Op donderdag 31 juli 2008 15:51 schreef Reya het volgende:
[..]
Met twee EU-nationaliteiten (zoals bij mij) geldt een beetje hetzelfde; met een nationaliteit kan ik me net zo vrij bewegen als met twee nationaliteiten, en een tweede nationaliteit kost alleen maar veel moeite en geld. Het recht is in beide gevallen wel onvervreemdbaar, dus ik kan me nog altijd bedenken
Nee, met twee EU staatsburgerschappen zie ik er ook weinig voordeel in, je kunt immers gewoon overal in de EU gaan wonen, zolang je maar een baan hebt.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:27 schreef Reya het volgende:
Laat ik dat inmiddels hebben gedaan. Het heeft me niet veel opgeleverd, behalve een extra erfzonde.
Wat is er verkeerd aan?quote:
quote:Op maandag 25 januari 2010 20:27 schreef Reya het volgende:
[..]
Laat ik dat inmiddels hebben gedaan. Het heeft me niet veel opgeleverd, behalve een extra erfzonde.
Zou ik in dit geval 3 nationaliteiten mogen hebben? Mijn partner is Canadees, en wij wonen nu in Canada. Onze dochter heeft een Canadees en een Nederlands paspoort. Naast het Canadese paspoort heeft mijn man ook nog de Jordaanse nationaliteit. Op korte termijn is het plan dat wij naar Jordanie (voorgoed) vertrekken. In Jordanie ben ik al ingeschreven in het familieboek, zodat ik daar kan werken ed. Als ik in het familieboek/trouwboekje ben ingeschreven, dan heb ik eigenlijk meteen recht op de nationaliteit, en kan ik zo een paspoort aanvragen. Daarnaast mag ik nu gewoon de Canadese nationaliteit aanvragen (ik heb voldaan aan de residence obligation), dus ik zou dus gewoon 3 nationaliteiten mogen hebben?quote:Op dinsdag 23 september 2008 02:04 schreef maartena het volgende:
[..]
Als iemand anders twee nationaliteiten heeft, kun je alleen die nationaliteiten aannemen als je ook in dat land woont. Stel, je bent Nederlander, en je partner heeft zowel de Canadese als Amerikaanse nationaliteit.... je verhuisd naar Canada, en neemt daar na 3 jaar de Canadese nationaliteit aan. Je mag dan de Nederlandse behouden.
Vervolgens immigreer je als Canadees naar de VS. (dus niet als Nederlander) en wordt je 3 jaar later Amerikaan. Omdat je getrouwd bent etc, mag je ook volgens de Canadese wet het Canadese paspoort behouden.... Voila, 3 nationaliteiten.- Hoe dan ook, je moet toch in een land WONEN voordat je een nationaliteit kunt aannemen, dus je krijgt er niet "zomaar" twee bij.
Ja, vertel mij wat!quote:Op dinsdag 26 januari 2010 15:45 schreef maartena het volgende:
Het word wel een beetje ingewikkeld op die manier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |