Ik vind het te makkelijk om alleen naar de overheid te kijken.quote:Vrijheid heeft te maken met individuen die in staat zijn keuzes te maken. In een democratie is het idd wel degelijk mogelijk deze keuzevrijheid te beperken en gebeurt dat ook via o.a. belasting en premieverhogingen en regelgeving. Onzekerheid lijkt mij een grote factor in de vrijheidsbeleving en overheden vergoten die. Immers onzekere burgers vragen om overheidsingrijpen en indirect is een overheid gebaat bij onzekere burgers.
Hier bestaat een tegenstrijdig belang. Burgers belang is verkleinen van onzekerheid terwijl die van de overheid juist het vergroten ervan is.
Het is denk ik ook deels een kwestie van onwetendheid. Iemand vroeg mij in Vietnam hoe beslissingen worden genomen in Nederland. En wat democratie nu eigenlijk is? Het was best moeilijk uit te leggen en ik weet zeker dat de gemiddelde Nederlander ook niet weet hoe politieke beslissingen nu precies worden genomen.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 20:21 schreef Klopkoek het volgende:
Ik ben de laatste tijd wat aan het lezen over China en Rusland en wat me opvalt is dat de mensen daar vaak niet eens zelf doorhebben dat ze in een dictatuur leven. Ze ervaren het niet zo.
Het belangrijkste is dat ze rijk en gelukkig zijn, vrij kunnen trouwen, kinderen kunnen krijgen, mooie TV's kunnen kopen... Wat dat betreft verschillen ze niet veel van de gemiddelde politiek ongeintereseerde Westerling (volgens marxisten komt dat trouwens doordat de heersende klasse bewust verstrooing de ruimte ingooit, daardoor raken mensen hun politieke bewustheid kwijt). Een bekend spreekwoord schijnt te zijn "democratie is geen brood".
Interessant punt. Wij westerlingen kijken altijd door onze westerse bril naar dingen. Het is niet zo makkelijk om die bril af te zetten. Wat is nu objectief of subjectief?quote:Als het al over democratie gaat dan blijkt dat ze daar vaak niet alleen een volstrekt andere opvatting, maar ook een andere notie van hebben. Ze hebben er niet alleen een andere mening over, nee, ze omschrijven het ook anders. Bekijken het van een ander oogpunt. Dit is niet alleen wat ik in boeken lees maar ook van anderen hoor die in China geweest zijn.
Dat een bepaalde klasse altijd profiteert en veel macht heeft, in welke samenleving dan ook, ben ik met je eens. Maar dat ze het als een schijnvertoning zien betwijfel ik. Het is meer de onwetendheid. Wie trekken er in Nederland of in Amerika eigenlijk aan de touwtjes? Is het de president of parlement? Of is het de Bank? Is politiek maar een schijnvertoning voor economie?quote:Democratie zien ze vooral als een show, als een poppenkast, als het selecteren van een ineffeciënt bestuur die lang niet zoveel geld ter beschikking krijgen als de gemiddelde multinational. Uiteindelijk maakt democratie niets uit. Het zijn toch altijd dezelfden die aan de touwtjes trekken. Het is alleen maar nodeloos ineffeciënt, de uitkomst staat toch vaak van tevoren vast. Waarom dan die hele show eromheen?
Hier ben het niet met je eens. Het valt trouwens op hoe je zomaar een mening probeert te vertolken van 1,3 miljard mensen. Alsof zoveel mensen daadwerkelijk een politieke mening zou kunnen hebben. Het aantal anafalbeten in China is hoog. Kijk je verder dan alleen de grote steden dan merk je dat veel mensen niet kunnen lezen en schrijven, maar ook de hoofdtaal van het land niet kennen.quote:De Irak-oorlog begrijpen zij helemaal niets van. Het is kennelijk democratie om je medeburgers op imperialistische wijze een zandbak in te sturen. De Irak oorlog is een bewijs voor hen dat democratie niet werkt. Bovendien sluiten de Amerikanen meer mensen op in gevangenissen dan China. Is dat dan democratie?
Wat is vrijheid? Economische vrijheid. Daar verschilt het westen en oosten niet zoveel van elkaar. Iedereen werkt voor z'n brood. Iedereen kan doen wat hij wil met dat geld. Op vakantie gaan, huisje bouwen. Xbox kopen. Politieke vrijheid. Totaal verschillend. In het westen kennen wij toch uitgebreid systeem van politieke vrijheid. Wie is er nu niet trots op vrijheid van meningsuiting? Is het niet heerlijk om een keertje op je weblog kritiek te kunnen uiten op Balkenende, om welke reden dan ook. Of om kritisch te kijken.quote:Ik wil niet zeggen dat het Westen net zo totalitair is als China, je wordt bijv. niet in je nek geschoten als je wat afwijkends zegt. Ik wil alleen de optie open houden dat de totaalhoeveelheid aan 'vrijheid' die wij genieten niet zo heel veel afwijkt van de totaalhoeveelheid aan 'vrijheid' die de Chinezen hebben. Om het plastisch te zeggen: het zwembad gevuld met vrijheid van ons verschilt qua volume minder erg dan die van de Chinezen. Er zal wel verschil zijn, maar minder groot dan we geneigd zijn te denken.
Om de eerder gemaakte vergelijking door te trekken: in China worden 'gekken' (rebellen worden vaak gewoon 'ziek' verklaard) doodgeschoten, hier in het Westen kom je in de gevangenis, Guantanamo Bay of in het gekkenhuis terecht.
Over welke vrijheidsbeperkingen buiten de overheid hebben we het dan?quote:Op zaterdag 19 juli 2008 14:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind het te makkelijk om alleen naar de overheid te kijken.
Kun je uitleggen waarom je het er niet mee eens bent?quote:Hier ben het niet met je eens. Het valt trouwens op hoe je zomaar een mening probeert te vertolken van 1,3 miljard mensen. Alsof zoveel mensen daadwerkelijk een politieke mening zou kunnen hebben. Het aantal anafalbeten in China is hoog. Kijk je verder dan alleen de grote steden dan merk je dat veel mensen niet kunnen lezen en schrijven, maar ook de hoofdtaal van het land niet kennen.
Het valt me op dat je alles weer in geld ziet.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 14:24 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Over welke vrijheidsbeperkingen buiten de overheid hebben we het dan?
Ik heb ook regelgeving en onzekerheid genoemd, hoezo alleen geld?quote:Op zaterdag 19 juli 2008 14:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het valt me op dat je alles weer in geld ziet.
Ja, de overheid pakt belastingen af. Dat is vrijheidberovend. Maar tegelijkertijd wordt het ook weer uitgegeven waardoor de vrijheid (van anderen maar ook jezelf) weer wordt vergroot.
Het kan zijn dat de overheid je af zet, meer vraagt dan jij of anderen ervoor terugkrijgen. Maar een bedrijf kan dat net zo goed doen.
En dan heb ik het nog alleen maar over de geldelijke sfeer.
Mijns inziens is iedereen in staat om vrijheden af te pakken van elkaar. Overheid, bedrijven en zelfs die door hippies zo doodgeknuffelde NGO's.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 14:38 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ik heb ook regelgeving en onzekerheid genoemd, hoezo alleen geld?
Als we niet alleen naar de overheid kijken waarover hebben we het dan.
Hoe zouden bedrijven en NGO's dat dan doen ?quote:Op zaterdag 19 juli 2008 15:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mijns inziens is iedereen in staat om vrijheden af te pakken van elkaar. Overheid, bedrijven en zelfs die door hippies zo doodgeknuffelde NGO's.
NGO's via invloed op agenda's van de VN en lobbyen bij overheden.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 15:42 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Hoe zouden bedrijven en NGO's dat dan doen ?
Je ziet niet de vrijheidsbeperkende mogelijkheden van het bedrijfsleven?quote:NGO's via invloed op agenda's van de VN en lobbyen bij overheden.
Daar heb ik me niet zo in verdiept dus daar doe ik geen uitspraken over.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 17:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je ziet niet de vrijheidsbeperkende mogelijkheden van het bedrijfsleven?
Ja, dat hebben we bij de Europese Grondwet gezien....quote:Als de overheid ver over de oevers van weerstand treedt kan in een democratie, itt bij een dictatuur, de bevolking wel een soort van veto-recht inroepen.
Die gaat echt niet ver over de weerstand heen. Ik heb geen honderdduizenden gezien die de straten op gingen... Integendeel.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 18:47 schreef Klopkoek het volgende:
Ja, dat hebben we bij de Europese Grondwet gezien....
Je vliegt nu toch uit de bocht. Als er iets zeker is, dan is het dat liberalen niet de wereld in de greep houden. Het heeft ook niets met politiek te maken. Er is meer een natuurlijke stroming die zaken op een bepaalde manier regelt.quote:Het wordt dus zeer zelden teruggeroepen. Grote beslissingen worden mét of zónder het volk genomen. Waarom? Omdat de liberale elite dat wil! De advocaten, bureaucraten, belastingadviseurs.... die zitten allemaal te smikkelen bij een groter Europa.
Stabiliteit is goed voor iedereen...quote:Ook de bedrijven. En dat is niet louter vanwege de grotere markt. Nee, een grotere eenheid betekent ook meer stabiliteit en meer garantie.
Tsja, voortschrijdend inzicht...quote:Op zaterdag 19 juli 2008 18:52 schreef Klopkoek het volgende:
Ik ben gewoonweg heel cynisch geworden over de democratie hier.
"Democratie is geen brood"....quote:De meesten vinden het geen goed idee, maar ze zijn meer pissed-off dat de benzine duurder is geworden. Let maar eens op wat er zou gebeuren als dit kabinet beslist om benzine per 1-8-2008 50 euro per liter te maken. Dan staan ze zo op straat.
Europa is zo liberaal als het maar zijn kan. Die hele Lissbon agenda bijv.quote:Verder is het onzinnig om te denken dat liberalen voor Europa zouden zijn, want Europa ontwikkelt zich allerminst tot een liberaal bolwerk.
Jij ziet toch ook echt alleen maar wat je wil zien. Rechtsmensen zien in de EU een rood bolwerk. Ach...quote:Op zaterdag 19 juli 2008 19:02 schreef Klopkoek het volgende:
Europa is zo liberaal als het maar zijn kan. Die hele Lissbon agenda bijv.
Zum kotsen.
Je verwart nu de VVD-liberaliteit met de echte. Voor uitleg over de echte is ook de wikipedia afdoende.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 19:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Europa is zo liberaal als het maar zijn kan. Die hele Lissbon agenda bijv.
Zum kotsen.
Ben ik het niet helemaal mee eens, jou voorbeeld is iets wat van de 1 op andere dag nadelig uitpakt voor de burgerij. Die grondwet is iets wat al jaren loopt en stukje bij beetje dichterbij gekomen is met alle tegenstemmen/ anti landen en weet ik veel wat. Nu is Ierland nog de enige dwarsligger, maar ook die gaat net als Frankrijk en Nederland gewoon het gebaande pad bewandelen. Zo heel kalmpjes aan wordt er in een tijdspanne van een jaar of 30 een 1 europa doorheen geklost. Ik kan me nog een oudejaarsconference van Youp herinneren uit 1989 dat ze toen al lulden over een 1 Europa. Nou toen was het commentaar niet van de lucht met de net gevallen muur enz. En wat gebeurt er? Dik aanzetten en vervolgens afzwakken tot in de lengte der dagen en uiteindeiljk heb je het resultaat bereikt wat je eerst voor ogen had. Het duurt ff maar dan heb je ook wat. En zo is het in dit land met bijna alles, alle verworven vrijheden die we hadden worden stukje bij beetje de nek omgedraaid, in een dusdanig tempo dat we het niet eens doorhebben. Kijk bv naar de laatste uitspraak van Donner, we kunnen wel arbeiten tot ons 70e levensjaar. Nu heeft men commentaar, maar op het moment dat 67 een feit is maken die laatste drie jaar ook al niet meer uit. En zo stapje voor stapje laten we ons door een niet direct herkenbaar feodaal (dictatuur is mij een stap te ver) bewind leiden.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 18:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die gaat echt niet ver over de weerstand heen. Ik heb geen honderdduizenden gezien die de straten op gingen... Integendeel.
De meesten vinden het geen goed idee, maar ze zijn meer pissed-off dat de benzine duurder is geworden. Let maar eens op wat er zou gebeuren als dit kabinet beslist om benzine per 1-8-2008 50 euro per liter te maken. Dan staan ze zo op straat.
Maar goed, dat weten ze, dus ze blijven ook verwijderd van die weerstand...
Dat heet er in masseren... en is bedoeld om niet over de oevers van weerstand te gaan, door de weerstand voorzichting te verleggen.quote:Op zondag 20 juli 2008 01:15 schreef AchJa het volgende:
En zo stapje voor stapje laten we ons door een niet direct herkenbaar feodaal (dictatuur is mij een stap te ver) bewind leiden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |