abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 juli 2008 @ 20:21:21 #1
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60196521
Ik ben de laatste tijd wat aan het lezen over China en Rusland en wat me opvalt is dat de mensen daar vaak niet eens zelf doorhebben dat ze in een dictatuur leven. Ze ervaren het niet zo.
Het belangrijkste is dat ze rijk en gelukkig zijn, vrij kunnen trouwen, kinderen kunnen krijgen, mooie TV's kunnen kopen... Wat dat betreft verschillen ze niet veel van de gemiddelde politiek ongeintereseerde Westerling (volgens marxisten komt dat trouwens doordat de heersende klasse bewust verstrooing de ruimte ingooit, daardoor raken mensen hun politieke bewustheid kwijt). Een bekend spreekwoord schijnt te zijn "democratie is geen brood".

Als het al over democratie gaat dan blijkt dat ze daar vaak niet alleen een volstrekt andere opvatting, maar ook een andere notie van hebben. Ze hebben er niet alleen een andere mening over, nee, ze omschrijven het ook anders. Bekijken het van een ander oogpunt. Dit is niet alleen wat ik in boeken lees maar ook van anderen hoor die in China geweest zijn.
Democratie zien ze vooral als een show, als een poppenkast, als het selecteren van een ineffeciënt bestuur die lang niet zoveel geld ter beschikking krijgen als de gemiddelde multinational. Uiteindelijk maakt democratie niets uit. Het zijn toch altijd dezelfden die aan de touwtjes trekken. Het is alleen maar nodeloos ineffeciënt, de uitkomst staat toch vaak van tevoren vast. Waarom dan die hele show eromheen?
De Irak-oorlog begrijpen zij helemaal niets van. Het is kennelijk democratie om je medeburgers op imperialistische wijze een zandbak in te sturen. De Irak oorlog is een bewijs voor hen dat democratie niet werkt. Bovendien sluiten de Amerikanen meer mensen op in gevangenissen dan China. Is dat dan democratie?

Ik zeg het nu in korte steno-zinnen, om het beknopt te houden. Maar wat bij mij steeds begint te knagen is dat de Chinezen eigenlijk democratie min of meer bezien op een wijze zoals wij tegen dictaturen aankijken. Namelijk: inefficiënt, tiranniek, poppenkast, instrument van de heersende klasse, imperialistisch, allesoverheersend en overal aanwezig (dwz: ook in democratiën wordt je gemonitord bij het leven).

Daarom mijn stoute vraag: is het niet mogelijk dat wijzelf onbewust in een 'dictatuur' leven, in een kaasstolp maar desondanks dankzij onze individuele rijkdom en welvaart -net als de Chinezen- zielsgelukkig zijn?

Ik wil niet zeggen dat het Westen net zo totalitair is als China, je wordt bijv. niet in je nek geschoten als je wat afwijkends zegt. Ik wil alleen de optie open houden dat de totaalhoeveelheid aan 'vrijheid' die wij genieten niet zo heel veel afwijkt van de totaalhoeveelheid aan 'vrijheid' die de Chinezen hebben. Om het plastisch te zeggen: het zwembad gevuld met vrijheid van ons verschilt qua volume minder erg dan die van de Chinezen. Er zal wel verschil zijn, maar minder groot dan we geneigd zijn te denken.
Om de eerder gemaakte vergelijking door te trekken: in China worden 'gekken' (rebellen worden vaak gewoon 'ziek' verklaard) doodgeschoten, hier in het Westen kom je in de gevangenis, Guantanamo Bay of in het gekkenhuis terecht.

Dat kleinere verschil in vrijheid wat er tussen Europa en China bestaat zou tegelijkertijd een verklaring kunnen geven waarom de Chinezen in essentie met dezelfde termen naar ons systeem kijken als wij naar hun ordening.

[ Bericht 7% gewijzigd door Klopkoek op 18-07-2008 20:41:10 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_60196755
Ben je eindelijk wakker?
pi_60197049
Volgens mij wordt het westen stukje bij beetje steeds fascistischer en totalitairder. Steeds meer macht wordt gecentraliseerd, van naties naar unies en de VN. Wij hebben dat inderdaad niet zo heel erg door, mede omdat we geloven dat dat onmogelijk is na nazi duitsland en WO2. Sinds 11/9 is alles gigantisch veranderd en die ontwikkeling staat niet stil. Kwestie van tijd voordat het echt big brother is denk ik.
pi_60197095
We zitten uiteraard in een linkse dictatuur en we zijn absoluut volledig gemanipuleerd en gebrainwashed he. .
pi_60197124
Als je stopt met stemmen dan kun je alvast een voorproefje krijgen van hoe het voelt om in een dictatuur te wonen. Ik denk dat het je prima zal bevallen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Picchia op 18-07-2008 21:24:52 ]
  vrijdag 18 juli 2008 @ 21:18:49 #6
221683 dudemeister13
The dude y'know
pi_60197386
staatsgreep dan maar? zie het al voor me ik als dictator

en nu hopen dat de aivd me niet komt halen
pi_60197623
Interessante denkpiste.

Om bvb Nederland een dictatuur te noemen, moeten we eerst duidelijk omschrijven wat een dictatuur is. Dat kan op verschillende wijzen: politiek of economisch. Politiek is NL democratisch, economisch duidelijk minder.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 21:55:09 #8
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60197986
quote:
Politiek is NL democratisch
De Chinezen zien dat als een schijnvertoning. Als een ideaal dat niet werkt.

En aangezien wij ook hier het geloof vaak verliezen in de maakbaarheid van de samenleving (zo noemen we dat maar eigenlijk gaat -links of rechts- iedereen er steeds maar mee door) kan ik dat best begrijpen. Dát is onze manier om te duiden dat de democratie vaak niet werkt als gehoopt.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 18 juli 2008 @ 21:58:54 #9
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60198057
quote:
Volgens mij wordt het westen stukje bij beetje steeds fascistischer en totalitairder. Steeds meer macht wordt gecentraliseerd, van naties naar unies en de VN. Wij hebben dat inderdaad niet zo heel erg door, mede omdat we geloven dat dat onmogelijk is na nazi duitsland en WO2. Sinds 11/9 is alles gigantisch veranderd en die ontwikkeling staat niet stil. Kwestie van tijd voordat het echt big brother is denk ik.
Dat is ook iets wat bij mij is opgekomen ja.

Als je al democratie aan de man wilt brengen en goed wilt verkopen dan moet je constateren dat met name de Verenigde Staten de afgelopen tientallen jaren een heel slechte pleitbezorger is geweest van het systeem. De meerwaarde van het democratisch systeem ten opzichte van een dictatuur althans.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_60198080
mwah, komt het niet erop neer dat het weinig uitmaakt hoe je het noemt, diegenen die er echt aan de touwtjes trekken zijn toch altijd dezelfden .. dus of de beslissingen van die enkelingen nou uitgevoerd worden door een dictator of door een democratisch gekozen regering maakt eigenlijk weinig uit
pleased to meet you
pi_60198141
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 21:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En aangezien wij ook hier het geloof vaak verliezen in de maakbaarheid van de samenleving (zo noemen we dat maar eigenlijk gaat -links of rechts- iedereen er steeds maar mee door) kan ik dat best begrijpen. Dát is onze manier om te duiden dat de democratie vaak niet werkt als gehoopt.

Mensen klagen toch altijd over ieder kabinet omdat het voor een individu niet werkt?
Schat, no offence, maar zit jij niet een beetje teveel in POL vraag ik me af.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 22:07:08 #12
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_60198197
Ik lees de laatste tijd ook veel over ideologieen die met Rusland of China te maken hebben en wat me opvalt, is dat die mensen een veel levendiger bestaan lijken te leiden.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 22:08:38 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60198224
Of we in een dictatuur leven durf ik zo niet te zeggen, maar in ieder geval kun je Nederland niet vergelijken met China of Sovjet-Rusland. Je kunt hier heel veel dingen zeggen en doen zonder dat het op noemenswaardige wijze je vrijheid aantast, kom daar in China maar eens om!

Aan de andere kant denk ik wel dat afglijden naar een maatschappij zonder vrijheid wel mogelijk is, zolang het maar geleidelijk genoeg gaat. Je merkt het al met anti-terrorisme-wetgeving of iets als identificatieplicht. Het is een kleine inperking van vrijheden, maar inmiddels is dat allemaal redelijk geaccepteerd (waarin ik zelf ook meega). Ik weet niet waar ik zou afhaken wanneer zoiets ongezonde vormen begint aan te nemen. Wellicht wel te laat..
pi_60198242
ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er mensen zijn die nog denken dat ze in een vrij land leven waarbij "het volk" het voor het zeggen heeft..
  vrijdag 18 juli 2008 @ 22:10:13 #15
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60198248
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 22:00 schreef moussie het volgende:
mwah, komt het niet erop neer dat het weinig uitmaakt hoe je het noemt, diegenen die er echt aan de touwtjes trekken zijn toch altijd dezelfden .. dus of de beslissingen van die enkelingen nou uitgevoerd worden door een dictator of door een democratisch gekozen regering maakt eigenlijk weinig uit
Dat is er idd een onderdeel van. Er zijn nog wel duidelijkere overeenkomsten die mij opvielen. Zoals dat ook Chinezen zich in eerste instantie druk maken om hun eigen leefsituatie, om hun familie, hun welvaart, hun auto, hun huis. Zolang dat verbetert vinden ze het goed. dat lijkt ook wel op de gemiddelde Nederlander. De gemiddelde Nederlanders interesseert politiek, laat staan vage termen als democratie geen hol. Sterker nog: de gemiddelde middle-class Europeaan is wrs. zelfs een beetje autoritair-conservatief ingesteld. Willen stabiliteit en geen leuke experimenten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Klopkoek op 18-07-2008 22:20:34 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 18 juli 2008 @ 22:11:28 #16
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_60198274
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 22:09 schreef LoggedIn het volgende:
ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er mensen zijn die nog denken dat ze in een vrij land leven waarbij "het volk" het voor het zeggen heeft..

Nee, dan zouden we het Trotskisme moeten omarmen en het communisme is nu eenmaal een vies woord. Bah, communisme.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  † In Memoriam † vrijdag 18 juli 2008 @ 22:19:57 #17
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_60198389
Met Balkenende leven we inderdaad in een dictatuur.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_60198410
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 22:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is er idd een onderdeel van. Er zijn nog wel duidelijkere overeenkomsten die mij opvielen. Zoals dat ook Chinezen zich in eerste instantie druk maken om hun eigen leefsituatie, om hun familie, hun welvaart, hun auto, hun huis. Zolang dat verbetert vinden ze het goed. dat lijkt ook wel op de gemiddelde Nederlander. De gemiddelde Nederlanders interesseert politiek, laat staan vage termen als democratie geen hol. Sterker nog: de gemiddelde middle-class Europeaan is wrs. zelfs een beetje autoritair-conservatief ingesteld.
Dus als een regering, van welke slag ook, een beslissing maakt die het volk in het nadeel speelt, wordt de modale mens dan niet politiek bewuster? Of maak ik mij een illusie?
pi_60198460
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 21:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is ook iets wat bij mij is opgekomen ja.

Als je al democratie aan de man wilt brengen en goed wilt verkopen dan moet je constateren dat met name de Verenigde Staten de afgelopen tientallen jaren een heel slechte pleitbezorger is geweest van het systeem. De meerwaarde van het democratisch systeem ten opzichte van een dictatuur althans.
Het stomme is dat de VS helemaal geen democratie is, maar een republiek. Bij een democratie bepaalt de meerderheid wat er gebeurt. Bij de VS heb je een verklaring van onafhankelijkheid, grondwet en een bill of rights. Die mogen niet overschreden worden, vormen de backbone van de wet. Ze zijn gebaseerd op rechten en wetten waarvan de schrijvers geloofden dat ze ze van God hebben gekregen en mensen mogen daar dus niet aan toornen. In een echte democratie bestaat zoiets niet. De VS zou dus een staatsvorm uit moeten dragen die gebaseerd is op onaantastbare rechten van de mens gegeven door God aangezien de VS daarop is gebouwd, niet democratie.

Maar goed, ik raad je aan deze lezing eens te bekijken, vanaf 1 uur. De lezing gaat over de ontwikkelingen in het onderwijs in de Verenigde Staten. Daar zie je hoe de dictatuur geïmplementeerd wordt, hoe historie verdraaid wordt, hoe de kijk op de functie van de overheid aangepast wordt naar hoe de overheid zelf wil dat de mensen er tegenaan kijken, en eigenlijk heel het wereldbeeld gevormd wordt naar hoe de overheid wil. Het wordt uitgelegd in het licht van 'duurzame ontwikkeling'. Het eerste deel van de video gaat over de ontwikkelingen op het gebied van de natuur en duurzame ontwikkeling, wat eigenlijk neerkomt op het steeds meer vorderen van privé eigendommen en gebieden door de overheid in de naam van natuurbescherming. Dit is dus een vorm van communisme en de ideeën komen rechtstreeks uit Agenda 21 en niet-gouvermentele organisaties gelinkt aan de Verenigde Naties. Agenda 21 wordt wereldwijd geïmplementeerd en vooral in de VS lijkt het hard te gaan, er is veel materiaal over te vinden. Volgens mij kunnen we de zaken die in de video besproken worden dus wereldwijd, of in ieder geval in het westen, verwachten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 18-07-2008 22:33:56 ]
  † In Memoriam † vrijdag 18 juli 2008 @ 22:30:31 #20
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_60198556
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 20:21 schreef Klopkoek het volgende:

Dat kleinere verschil in vrijheid wat er tussen Europa en China bestaat zou tegelijkertijd een verklaring kunnen geven waarom de Chinezen in essentie met dezelfde termen naar ons systeem kijken als wij naar hun ordening.
Groeten uit de Rimboe! Groeten terug!

Daar kun je het mee vergelijken. Een dozijn post-moderne europeanen staan hoofdschuddend naar de gebruiken van een negerstam te kijken en op hun beurt vinden die stamleden 'onze' gebruiken net zo idioot.

Wij hebben in veel gevallen net zoveel blinde vlek voor de gebreken van ons systeem (waar je wmb gelijk hebt als je zegt dat onze democratie een schertsvertoning is) als zij voor de hunne hebben.

Misschien doe je iets goed als andere culturen dingen van je over willen nemen, als je in sommige dingen het ideaal voor anderen bent. Hoewel dat ook erg tricky is. De ex-Sovjet staten hielden bijvoorbeeld het westen ook als voorbeeld. Totdat ze de praktijk ervan ervoeren en niet alles rozengeur was. Van de weeromstuit is nu het sovjetverleden met nostalgie omkleed.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 22:35:27 #21
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60198635
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 22:21 schreef katerwater het volgende:

[..]

Dus als een regering, van welke slag ook, een beslissing maakt die het volk in het nadeel speelt, wordt de modale mens dan niet politiek bewuster? Of maak ik mij een illusie?
Ik denk dat het belangrijkste voor een systeem is dat je een backbone hebt die functioneert. In het geval van het Chinese regime is dat de upcoming middle class. Zonder de steun van hen wordt het vrij lastig.

Je denkfout zit er dus in dat je niet het hele volk hoeft te pleasen, maar een deel ervan. Dat belangrijke deel heeft bepaalde wensen, wat in concreto inhoudt dat bepaalde zaken kunnen worden verwaarloosd (zoals mensenrechten voor de Tibetanen, privacy en 'democratie') en andere zaken totaal niet (welvaart).

In Europa is dat niet veel anders. Anders zou Bush niet voor een tweede keer verkozen zijn bijvoorbeeld.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 18 juli 2008 @ 22:42:12 #22
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60198743
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 22:30 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Groeten uit de Rimboe! Groeten terug!

Daar kun je het mee vergelijken. Een dozijn post-moderne europeanen staan hoofdschuddend naar de gebruiken van een negerstam te kijken en op hun beurt vinden die stamleden 'onze' gebruiken net zo idioot.

Wij hebben in veel gevallen net zoveel blinde vlek voor de gebreken van ons systeem (waar je wmb gelijk hebt als je zegt dat onze democratie een schertsvertoning is) als zij voor de hunne hebben.
Ja, zoiets maar ik bedoel het eigenlijk ook net iets anders.

Zij kijken naar ons systeem.

Wij kijken naar hun systeem.

En we gebruiken beide dezelfde kwalificaties om het systeem van de ander te duiden.

Om het clichématig te zeggen: we zijn allemaal dezelfde soort mensen. Met (culturele) verschillen weliswaar, dat wil ik niet ontkennen, maar minder groot dan we geneigd zijn te denken.

Denk ik althans
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 18 juli 2008 @ 22:55:06 #23
221683 dudemeister13
The dude y'know
pi_60198995
Communisme 4ever! Iedereen gelijk, geen verschillen dus. Zou geweldig moeten zijn toch Maar helaas werkt het niet volgens de overheid Daarom proberen ze een andere dictatuur op te dringen, en wij gaan allemaal mee, mannen.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 23:06:54 #24
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60199263
quote:
Het stomme is dat de VS helemaal geen democratie is, maar een republiek. Bij een democratie bepaalt de meerderheid wat er gebeurt. Bij de VS heb je een verklaring van onafhankelijkheid, grondwet en een bill of rights. Die mogen niet overschreden worden, vormen de backbone van de wet. Ze zijn gebaseerd op rechten en wetten waarvan de schrijvers geloofden dat ze ze van God hebben gekregen en mensen mogen daar dus niet aan toornen. In een echte democratie bestaat zoiets niet. De VS zou dus een staatsvorm uit moeten dragen die gebaseerd is op onaantastbare rechten van de mens gegeven door God aangezien de VS daarop is gebouwd, niet democratie.
Opzich is het republikeins denken zo gek nog niet.

Als het democratie is om bij meerderheid een kleine minderheid aan militairen gedwongen de zandbak in te sturen.... is dat wel wat je wilt? Als democratie is om bij meerderheid een grote minderheid de gevangenis in te sturen... Is dat wat je wilt?
Het gebeurt heel langzaam, en heel onzichtbaar, maar in feite is dat wel het mechaniek. Een willekeurige meerderheid bepaalt wat crimineel is. Resultaat: de VS sluit per 100000 mensen meer mensen op dan China en Rusland bij elkaar.

Helaas is het republikeinse denken vroeger door de Founding Fathers van de VS gebruikt als grondlaag voor elitair bestuur.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_60199429
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 23:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Opzich is het republikeins denken zo gek nog niet.

Als het democratie is om bij meerderheid een kleine minderheid aan militairen gedwongen de zandbak in te sturen.... is dat wel wat je wilt? Als democratie is om bij meerderheid een grote minderheid de gevangenis in te sturen... Is dat wat je wilt?
Het gebeurt heel langzaam, en heel onzichtbaar, maar in feite is dat wel het mechaniek. Een willekeurige meerderheid bepaalt wat crimineel is. Resultaat: de VS sluit per 100000 mensen meer mensen op dan China en Rusland bij elkaar.

Helaas is het republikeinse denken vroeger door de Founding Fathers van de VS gebruikt als grondlaag voor elitair bestuur.
De originele staatsvorm van de VS was geniaal. De meeste macht was lokaal, daarna de staat en de minste macht lag bij de federale overheid. Het volk controleerde de overheid. Nu controleert de federale overheid het volk. Maar bekijk de video eens, daar word je denk ik wel wijzer van.
pi_60200066
Mooi topic dit En ik ben het ook wel met je eens, Klopkoek. Ik heb verder niet zoveel toe te voegen, behalve dat Amerika dus toch echt wel een democratie is/was. Republikanisme is een democratische vorm van regering. Ze hadden alleen toen een hekel aan de term democratie, omdat het ze deed denken aan een directe democratie zoals in Athene, en daar hadden ze geen zin in.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 00:48:10 #27
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_60201042
Ik denk ook dat veel mensen, mocht het het geval zijn, het niet willen beseffen.

Ik noem even als voorbeeld een voetbalsupporter. Een echte die-hard fan zal nooit zeggen dat zijn team slecht speelt als het zelfs bijna gedegradeerd wordt. Die zal dat altijd blijven ontkennen, omdat degradatie slecht is, en supporter van een slechte club zou niet slim zijn, dus wil men dat niet bevatten.
Daar zul je vast wel een mooie psychologische term voor hebben.
Nu kun je voetbalteams makkelijker uitzoeken dat het land waar je opgroeit en woont, maar zo gaat dat ook. Hoewel er een behoorlijk deel is wat op kleine dingen zeikt, denk ik dat veel mensen, mocht het ooit zover komen of al zijn, niet willen beseffen dat we in een dictatuur leven.
Net zoals mensen ook niet zo snel zullen zeggen dat hun nieuwe, dure mp3 speler eigenlijk flut is, of dat ze hun huis zat zijn maar er eigenlijk alleen maar aan vast zitten door de hypotheek.

Het is echter wel heel leuk om te zeggen dat je buurman een miskoop heeft gedaan...
Gok ik.

[ Bericht 8% gewijzigd door Yildiz op 19-07-2008 01:01:02 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 01:38:03 #28
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_60201797
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 22:08 schreef Alicey het volgende:
Of we in een dictatuur leven durf ik zo niet te zeggen, maar in ieder geval kun je Nederland niet vergelijken met China of Sovjet-Rusland. Je kunt hier heel veel dingen zeggen en doen zonder dat het op noemenswaardige wijze je vrijheid aantast, kom daar in China maar eens om!

Aan de andere kant denk ik wel dat afglijden naar een maatschappij zonder vrijheid wel mogelijk is, zolang het maar geleidelijk genoeg gaat. Je merkt het al met anti-terrorisme-wetgeving of iets als identificatieplicht. Het is een kleine inperking van vrijheden, maar inmiddels is dat allemaal redelijk geaccepteerd (waarin ik zelf ook meega). Ik weet niet waar ik zou afhaken wanneer zoiets ongezonde vormen begint aan te nemen. Wellicht wel te laat..
Met dat laatste kon je wel eens gelijk hebben voor veel mensen, em ook wel eens voor mij. Van onze situatie naar een DDR lijkt een grote stap. maar als het heel geleidelijk gaat zijn er niet veel die het gelijk door hebben. je verlegd je grens.

Ik dacht dat de anti terrorisme wetten in de VS na een bepaalde tijd aflopen. Bijna dezelfde wetten in NL en de EU zijn aangenomen en blijven in principe altijd van kracht. Door dit soort wetten een bepaalde levenstijd te geven kan je voorkomen dat een maatschappij totalitair wordt.
Bij de ID plicht kan ik nog een pluspunt inzien bij een noodgeval, dan kan het van belang zijn om te weten met wie je van doen hebt. Verder is het vooral een betutelende regel.
Op het oog kleine maatregelen als het opslaan van je surfgedrag, welke boeken je koopt en wat je politieke interresses zijn in 1 dossier tast direct je vrijheid aan. Je bent dan wel vrij in je keuze om ergens naar te kijken maar je kan er niet alleen naar kijken. Alle maatregelen samen maken het mogelijk dat je opgepakt kan worden zonder dat iemand het weet. Niet dat ik de huidige regering ervan verdenk dit te doen, het zijn toch meer DDR praktijken, maar naar mijn mening moet je nooit de mogelijkheid hebben om dit legaal te kunnen doen.

Vergeleken China wordt aan ons geleerd kritisch te denken. Nu doet niet iedereen dat, maar het wordt je wel verteld te doen. Kritisch tegenover de mensen die je dat vertellen, alles. In China wordt hen vooral geleerd de overheid te volgen. Op de universiteit waar de studentenprotesten begonnen kennen ze de hele protestactie niet meer en weten studenten niet eens dat een man de tanks heeft gestopt. In NL heeft men de mogelijkheid om dit soort dingen uit te zoeken en zou zoiets vanzelf boven water komen. De vrijheid tot kritisch denken is naast alle 'standaard' democratische rechten als stemmen en mogelijkheid tot oprichten van een politieke partij een van de belangrijke factoren waarom wij meer vrijheid hebben dan bv China.
Het onderwijzen van mensen is het belangrijkste middel die je mensen kan geven om hun vrijheid te krijgen. De mensen in China kijken wel kritisch en verbaasd naar ons, maar niet naar hun eigen land. En ik denk dat je het terug kan zien in meerdere delen van de samenleving. In een religie wordt door veel mensen nauwelijks kritisch gekeken naar vragen waarom geloof ik dit, beantwoord dit mijn behoeft en is nu zo omdat dit gewoon zo is, of zit er nog wat achter? Het ligt niet zozeer aan de religie, maar meer aan het niet aanleren van kritisch denken. In de DDR waren mensen heilig ervan overtuigd dat mensen aangeven aan de staat een goede daad was. Dit was ze zo geleerd. Omdat ze in China onze levenswijze maar apart vinden wil niet zeggen dat het niet democratisch is. Een 'illegale' oorlog in Irak begonnen door een democratische president is nog steeds democratie. Hoe verderfelijk de oorlog en/of president dan mag zijn. De bevolking heeft de mogelijkheid zo iemand weg te stemmen.
maatregelen die ervoor zorgen dat je ergens minder kritisch naar kan kijken zouden dan eigenlijk ook niet moeten plaatsvinden. En de bevolking zou daar ook tegen moeten zijn, wat vaak helaas niet zo is.

Ik ben laatst bij de Killing Fields in Cambodja geweest en ook daar beweren mensen niets te weten van de massamoord. Vanaf de Holocaust tot hier beweren mensen er niets vanaf te weten. En ik denk dat de grootste reden is dat het ze zo is aangeleerd. Kritisch denken is je ook aangeleerd, met als voordeel dat je gelijk dat weer kritisch kan benaderen.

Om vrijheid te waarborgen vind ik dat je mensen moet onderwijzen door ze onder andere kritisch te leren denken en ze te herrineren hoe belangrijk vrijheid is.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zaterdag 19 juli 2008 @ 01:53:22 #29
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_60202011
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 22:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

The Founding Fathers waren in meerdrheid seculier en wilden een seculiere staat. Van een seculiere staat is nu geen sprake meer van.
quote:
Maar goed, ik raad je aan deze lezing eens te bekijken, vanaf 1 uur. De lezing gaat over de ontwikkelingen in het onderwijs in de Verenigde Staten. Daar zie je hoe de dictatuur geïmplementeerd wordt, hoe historie verdraaid wordt, hoe de kijk op de functie van de overheid aangepast wordt naar hoe de overheid zelf wil dat de mensen er tegenaan kijken, en eigenlijk heel het wereldbeeld gevormd wordt naar hoe de overheid wil. Het wordt uitgelegd in het licht van 'duurzame ontwikkeling'. Het eerste deel van de video gaat over de ontwikkelingen op het gebied van de natuur en duurzame ontwikkeling, wat eigenlijk neerkomt op het steeds meer vorderen van privé eigendommen en gebieden door de overheid in de naam van natuurbescherming. Dit is dus een vorm van communisme en de ideeën komen rechtstreeks uit Agenda 21 en niet-gouvermentele organisaties gelinkt aan de Verenigde Naties. Agenda 21 wordt wereldwijd geïmplementeerd en vooral in de VS lijkt het hard te gaan, er is veel materiaal over te vinden. Volgens mij kunnen we de zaken die in de video besproken worden dus wereldwijd, of in ieder geval in het westen, verwachten.
Het onderwijs systeem is idd een beetje vreemd in de VS en wisselt van staat tot staat. Het algemene onderwijs kan erg wisselen qua inhoud en niveau. Kom je in de wetenschappelijke wereld dan zijn daar de voorzieningen en mogelijkheden weer beter dan in de EU. Maar het gemiddelde kind op plek A krijgt algemeen gezien niet hetzelfde als het gemiddelde kind op plek B. Dit komt vooral door christelijk rechts wat zich politiek zwaar manifisteerd en de mogelijkheid tot thuis onderwijs. Op vele scholen wordt de wetenschaps les gebruikt om een religie te verkondigen en is kritisch denken tegenover je leraar, school, geloof, ouders en wat je te horen rkijgt uit den boze.
Een groot deel van de bevolking gelooft dat de aarde maar een paar duizend jaar oud is en dat evolutie onzin is. Dit is ingebracht door hun religie, maar heeft eigenlijk niks met religie te maken. De katholieke kerk heeft in 1950 al gezegd dat het zee waarschijnlijk is dat het physieke gedeelte van de mens door evolutie tot stand is gekomen. De geest zou dan door God geschapen zijn. In andere delen van europa zijn protestante gelovigen die evolutie omarmen. Dat evolutie niet kan of dat de aarde maar een paar duizend jaar oud is staat niet letterlijk in de bijbel en zou je eruit kunnen afleiden. En hier gaat het mis. Niet alleen in de VS, maar met bijna alle religies. De interpretatie is altijd zo geweest, en dat is dus nu ook zo. Dat is de algemene gedachte. Het kritisch kijken naar hun religie komt niet bij hen op, het is ze nooit aangeleerd.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zaterdag 19 juli 2008 @ 01:57:55 #30
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_60202062
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 01:38 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik dacht dat de anti terrorisme wetten in de VS na een bepaalde tijd aflopen. Bijna dezelfde wetten in NL en de EU zijn aangenomen en blijven in principe altijd van kracht. [..]
Dat is maar schijn en valt in de praktijk erg tegen. (Europese wetten hebben officieel ook een evaluatiemoment, zo schijnt het bijvoorbeeld mogelijk te zijn dat je over een aantal jaar gewoon weer je tandpasta in je toilettasje mee mag nemen in het vliegtuig...)
quote:
[..] Op 16 december 2005 stemde het Amerikaanse senaat tegen de verlenging van de wet. Op 21 december 2005 bereikte het Senaat een meerpartijdig akkoord inzake 107-56. Vele passages uit de wet zijn echter behouden gebleven. [..] bron
Vaak wordt er dan een andere wet aangenomen met bijna dezelfde maatregelen, onder een andere naam.

Lissabon-verdragje in het klein, zeg maar.

Als ik dit soort websites zie en lees, lopen de rillingen over mijn rug. Daar is een postbus51 spotje niets bij. Om te beginnen bij de naam van de URL:
http://www.lifeandliberty.gov/ Life and Liberty. Liberty, vrijheid gebruiken bij het uitleggen van de Patriot Act. Al staat Patriot Act ook al voor zoiets vaags, om het maar niet te hebben over de betekenis van een patriot. "Uniting and Strengthening America [..]" Goed... Men zal het natuurlijk niet iets noemen als "Destroying your privacy and throwing away everybody's essential rights [..]"

Dan de teksten op de site, waar zelfs een sensatiekrant als de Telegraaf een puntje aan kan zuigen..
quote:
The Protect America Act modernized the Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA) to provide our intelligence community essential tools to acquire important information about terrorists who want to harm America. [..]
Ik viel van m'n stoel toen ik het las. En niet vanwege het lachen. Hoe kan men alleen informatie van terroristen verzamelen, als nog onduidelijk is wie terrorist is, en wie niet, om maar wat te noemen.

Alles wat ik altijd gedacht had van Amerika, de vrijheid, de sterke rechten vastgelegd in bijna heilige documenten, wordt hier volledig verworpen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Yildiz op 19-07-2008 02:05:41 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 02:00:34 #31
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_60202093
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 22:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En we gebruiken beide dezelfde kwalificaties om het systeem van de ander te duiden.

Om het clichématig te zeggen: we zijn allemaal dezelfde soort mensen. Met (culturele) verschillen weliswaar, dat wil ik niet ontkennen, maar minder groot dan we geneigd zijn te denken.

Denk ik althans
Een negerstam met hun gewoontes is niks beter of minder dan wij. De chinees ook niet. Het politieke systeem wel en daauit volgende handelingen. Dat ze kinderen van west naar oost en andersom verplaatsen zodat rassen zich mengen is moreel verwerpelijk. Heeft niks met cultuur te maken. Of iemand zijn thee met of zonder melk dringt maakt niet uit. Maar vraag iemand uit engeland thee zondr melk te drinken en hij kijkt je aan alsof je niet spoort en andersom ook. verschil in cultuur en gewoonte. Maar zodra een verschil in cultuur of gewoonte moreel verwerpelijk is vind ik 'onze' manier van leven wel beter dan de ander en is het niet maar alleen eenzelfde kwalificatie voor beide systemen.
And that is the news.''
  zaterdag 19 juli 2008 @ 02:05:32 #32
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_60202157
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 01:57 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dat is maar schijn en valt in de praktijk erg tegen. (Europese wetten hebben officieel ook een evaluatiemoment, zo schijnt het bijvoorbeeld mogelijk te zijn dat je over een aantal jaar gewoon weer je tandpasta en mascara mee mag nemen in het vliegtuig..)
[..]

Vaak wordt er dan een andere wet aangenomen met bijna dezelfde maatregelen, onder een andere naam.

Lissabon-verdragje in het klein, zeg maar.

Als ik dit soort websites zie en lees, lopen de rillingen over mijn rug. Daar is een postbus51 spotje niets bij. Om te beginnen bij de naam van de URL:
http://www.lifeandliberty.gov/ Life and Liberty. Liberty, vrijheid gebruiken bij het uitleggen van de Patriot Act. Al staat Patriot Act ook al voor zoiets vaags. "Uniting and Strengthening America [..]" Goed... Men zal het natuurlijk niet iets noemen als "Destroying your privacy and throwing away everybody's essential rights [..]"

Dan de teksten op de site, waar zelfs een sensatiekrant als de Telegraaf een puntje aan kan zuigen..
[..]

Ik viel van m'n stoel toen ik het las. En niet vanwege het lachen. Hoe kan men alleen informatie van terroristen verzamelen, als nog onduidelijk is wie terrorist is, en wie niet, om maar wat te noemen.

Alles wat ik altijd gedacht had van Amerika, de vrijheid, de sterke rechten vastgelegd in bijna heilige documenten, wordt hier volledig verworpen.
Dat klopt. Ik zeg ook dat het een middel is waarmee het voorkomen kan worden, niet dat het er daadwerkelijk 100% mee wordt voorkomen.
Dit voorbeeld laat ook zien waarom kritisch denken zo belangrijk is. Jij zet vraagtekens bij de woorden liberty etc. Ik gok dat mensne in de VS daar anders over denken. Ze denken er niet kritisch over na en geloven door enekele woorden als dit dat het goed is voor hun vrijheid terwijl wij hier daar anders over denken. Verschil in kritisch denken en niet kritisch denken is mijn mening. Ik denk dat er hier weinig mensen zijn die je gequote stukjes als iets goeds voor hun vrijheid zien.
And that is the news.''
pi_60202556
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 01:53 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

The Founding Fathers waren in meerdrheid seculier en wilden een seculiere staat. Van een seculiere staat is nu geen sprake meer van.
De principes van de onafhankelijkheidsverklaring zijn gebaseerd op 'God-given unalienable rights'.
quote:
Het onderwijs systeem is idd een beetje vreemd in de VS en wisselt van staat tot staat.
In de video komt dus naar voren dat er nu een curriculum is voor alle staten wat stapje voor stapje geïmplementeerd wordt.
pi_60203199
tvptje.. interessant dit!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  zaterdag 19 juli 2008 @ 11:17:55 #35
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60204781
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 01:38 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Met dat laatste kon je wel eens gelijk hebben voor veel mensen, em ook wel eens voor mij. Van onze situatie naar een DDR lijkt een grote stap. maar als het heel geleidelijk gaat zijn er niet veel die het gelijk door hebben. je verlegd je grens.

Ik dacht dat de anti terrorisme wetten in de VS na een bepaalde tijd aflopen. Bijna dezelfde wetten in NL en de EU zijn aangenomen en blijven in principe altijd van kracht. Door dit soort wetten een bepaalde levenstijd te geven kan je voorkomen dat een maatschappij totalitair wordt.
Bij de ID plicht kan ik nog een pluspunt inzien bij een noodgeval, dan kan het van belang zijn om te weten met wie je van doen hebt. Verder is het vooral een betutelende regel.
Op het oog kleine maatregelen als het opslaan van je surfgedrag, welke boeken je koopt en wat je politieke interresses zijn in 1 dossier tast direct je vrijheid aan. Je bent dan wel vrij in je keuze om ergens naar te kijken maar je kan er niet alleen naar kijken.
Kennis = macht.

Zoals ik al zei zijn de machtsrelaties hier veel geniepiger. Ja, je krijgt geen pistool tegen je slaap maar je wordt wel op andere manieren bespeeld.
Overheden maar ook grote bedrijven weten steeds meer van burgers, kennis die de modale burger niet heeft. Daar kunnen zij gebruik van maken, en dat gebeurt ook. Gecombineerd met de 'eigen verantwoordelijkheidsideologie' geeft hen dat vrij spel op deze wereld.

Goed voorbeeld is Voters Vault. Dat is/was een systeem dat de Republikeinen hanteerden. Het hield in dat van elke wijk, nee van elke straat, werd bijgehouden hoeveel men verdiende, wat het geloof was enzovoorts. Hoe men aan die informatie kwam... dat is geheim maar naar verluidt hebben ze dat gewoon van bevriende bedrijven gekregen.
Die informatie werd gebruikt om uiteraard hun partij aan de man te brengen. In de ene straat werd die belofte gedaan, in de andere straat een andere, soms zelfs tegenstrijdige belofte....

Uiteraard wordt dat alles omgoten met de 'eigen verantwoordelijkheidsideologie'. Je bent zelf verantwoordelijk. "Je kiest er toch zelf voor wat je koopt?", "Je kiest er toch zelf voor op wie je stemt?".

Het zal allemaal wel. Feit is gewoon dat je van tevoren wordt voorbewerkt, wordt voorbespeeld, expres van je menselijke zwaktes wordt gebruik gemaakt om je gedrag te sturen. Dankzij de overvloed aan informatie. Daar komt nog eens bij dat het een louter eenzijdige relatie zo wordt. Zij beinvloeden jou omdat ze alles weten, maar jij kunt waarschijnlijk onmogelijk de (lokale) kandidaat beinvloeden. Als de kandidaat al wordt beinvloedt dan doet de corporate media dat en niet de kiezer.

Het grootste probleem is dan ook niet de overvloed aan informatie, maar de eenzijdigheid daarvan. Grote bedrijven en overheden weten alles van jou, maar jij niet van hen. Ze doen er alles aan om dat af te schermen, met succes. Vaak wordt pas jaaaaaren later bekend dat een bedrijf aan kinderarbeid doet, als het al uberhaupt bekend wordt.

Als een Chinees mij zou vertellen dat dit een bewijs is dat democratie niet zo werkt als het in de schoolboekjes staat, dan zou ik hem daarin gelijk geven.
quote:
Alle maatregelen samen maken het mogelijk dat je opgepakt kan worden zonder dat iemand het weet. Niet dat ik de huidige regering ervan verdenk dit te doen, het zijn toch meer DDR praktijken, maar naar mijn mening moet je nooit de mogelijkheid hebben om dit legaal te kunnen doen.

Vergeleken China wordt aan ons geleerd kritisch te denken. Nu doet niet iedereen dat, maar het wordt je wel verteld te doen. Kritisch tegenover de mensen die je dat vertellen, alles. In China wordt hen vooral geleerd de overheid te volgen. Op de universiteit waar de studentenprotesten begonnen kennen ze de hele protestactie niet meer en weten studenten niet eens dat een man de tanks heeft gestopt. In NL heeft men de mogelijkheid om dit soort dingen uit te zoeken en zou zoiets vanzelf boven water komen. De vrijheid tot kritisch denken is naast alle 'standaard' democratische rechten als stemmen en mogelijkheid tot oprichten van een politieke partij een van de belangrijke factoren waarom wij meer vrijheid hebben dan bv China.
Je moet je af vragen wat die politieke rechten waard zijn. Het zijn belangrijke waarden ja, die ik niet te grabbel wil gooien maar naar mijn mening zijn ze onvoldoende.
quote:
Het onderwijzen van mensen is het belangrijkste middel die je mensen kan geven om hun vrijheid te krijgen. De mensen in China kijken wel kritisch en verbaasd naar ons, maar niet naar hun eigen land. En ik denk dat je het terug kan zien in meerdere delen van de samenleving. In een religie wordt door veel mensen nauwelijks kritisch gekeken naar vragen waarom geloof ik dit, beantwoord dit mijn behoeft en is nu zo omdat dit gewoon zo is, of zit er nog wat achter? Het ligt niet zozeer aan de religie, maar meer aan het niet aanleren van kritisch denken. In de DDR waren mensen heilig ervan overtuigd dat mensen aangeven aan de staat een goede daad was. Dit was ze zo geleerd. Omdat ze in China onze levenswijze maar apart vinden wil niet zeggen dat het niet democratisch is. Een 'illegale' oorlog in Irak begonnen door een democratische president is nog steeds democratie. Hoe verderfelijk de oorlog en/of president dan mag zijn. De bevolking heeft de mogelijkheid zo iemand weg te stemmen.
maatregelen die ervoor zorgen dat je ergens minder kritisch naar kan kijken zouden dan eigenlijk ook niet moeten plaatsvinden. En de bevolking zou daar ook tegen moeten zijn, wat vaak helaas niet zo is.
Je gaat je wel vraagtekens stellen bij de praktijk van een democratie. Of het wel werkt zoals het zou moeten werken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_60205259
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 22:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Denk ik althans
Op basis van mijn eigen ervaring ben ik het hiermee eens.
Mensen zijn hier in het westen trouwens veel minder kritisch dan ze zelf denken.
Ook het aanzetten tot denken wordt in een bepaalde richting/richtingen gemanouvreerd waardoor er tegenstellingen ontstaan die niet zomaar ergens vandaan komen.
Door te luisteren naar mensen uit andere culturen (met wiens visies ik het echt niet altijd eens ben) ben ik wel kritischer naar het systeem gaan kijken waar ik zelf uitkom. En eigenlijk kom ik tot de conclusie dat we allemaal eenzelfde systeem hebben en in wezen niets verschillen. Daar wordt op diverse manieren op de wereld op in gesprongen door leiders die daarop hun eigen systemen ontwikkelen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_60206427
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 21:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Een land bestaat uit heel veel verschillende, vaak tegen elkaar indruisende belangen. Dat een dictatuur zoals China "werkt", komt omdat enkele mensen zonder ruggenspraak het lot van een heleboel mensen bepalen. Zij kunnen daardoor met "kracht" hun eigen doelen behalen, omdat ze niet overleggen en tegenstanders in de cel gooien. Het "werkt" dus prima, maar zal in eersten instantie aan de belangen van een heersende elite beantwoorden en altijd ten koste gaan van andere minderheden.

In Nederland hebben allerlei minderheden een plekje veroverd en wordt vaak overlegd. Dit zorgt misschien voor een wat stroperige "werking", maar dat is vooral omdat met percentueel veel meer mensen wordt rekening gehouden dan in China. Het bestuur is als het ware meer "samen". Als je in Nederland uit je bed wordt gelicht omdat men besloten heeft je huis af te breken voor één of ander megalomaan bouwproject, dan kun je jezelf verweren. In China niet.

Verder vind ik je veronderstellingen over hoe men in China naar het westen of democratie kijkt tendentieus en niet onderbouwd.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
  zaterdag 19 juli 2008 @ 13:06:14 #38
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_60206491
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 11:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Kennis = macht.

Zoals ik al zei zijn de machtsrelaties hier veel geniepiger. Ja, je krijgt geen pistool tegen je slaap maar je wordt wel op andere manieren bespeeld.
Overheden maar ook grote bedrijven weten steeds meer van burgers, kennis die de modale burger niet heeft. Daar kunnen zij gebruik van maken, en dat gebeurt ook. Gecombineerd met de 'eigen verantwoordelijkheidsideologie' geeft hen dat vrij spel op deze wereld.

Goed voorbeeld is Voters Vault. Dat is/was een systeem dat de Republikeinen hanteerden. Het hield in dat van elke wijk, nee van elke straat, werd bijgehouden hoeveel men verdiende, wat het geloof was enzovoorts. Hoe men aan die informatie kwam... dat is geheim maar naar verluidt hebben ze dat gewoon van bevriende bedrijven gekregen.
Die informatie werd gebruikt om uiteraard hun partij aan de man te brengen. In de ene straat werd die belofte gedaan, in de andere straat een andere, soms zelfs tegenstrijdige belofte....

Uiteraard wordt dat alles omgoten met de 'eigen verantwoordelijkheidsideologie'. Je bent zelf verantwoordelijk. "Je kiest er toch zelf voor wat je koopt?", "Je kiest er toch zelf voor op wie je stemt?".

Het zal allemaal wel. Feit is gewoon dat je van tevoren wordt voorbewerkt, wordt voorbespeeld, expres van je menselijke zwaktes wordt gebruik gemaakt om je gedrag te sturen. Dankzij de overvloed aan informatie. Daar komt nog eens bij dat het een louter eenzijdige relatie zo wordt. Zij beinvloeden jou omdat ze alles weten, maar jij kunt waarschijnlijk onmogelijk de (lokale) kandidaat beinvloeden. Als de kandidaat al wordt beinvloedt dan doet de corporate media dat en niet de kiezer.

Het grootste probleem is dan ook niet de overvloed aan informatie, maar de eenzijdigheid daarvan. Grote bedrijven en overheden weten alles van jou, maar jij niet van hen. Ze doen er alles aan om dat af te schermen, met succes. Vaak wordt pas jaaaaaren later bekend dat een bedrijf aan kinderarbeid doet, als het al uberhaupt bekend wordt.

Als een Chinees mij zou vertellen dat dit een bewijs is dat democratie niet zo werkt als het in de schoolboekjes staat, dan zou ik hem daarin gelijk geven.
[..]

Je moet je af vragen wat die politieke rechten waard zijn. Het zijn belangrijke waarden ja, die ik niet te grabbel wil gooien maar naar mijn mening zijn ze onvoldoende.
[..]

Je gaat je wel vraagtekens stellen bij de praktijk van een democratie. Of het wel werkt zoals het zou moeten werken.
Democratie geeft je meer vrijheden. Dit wil niet zeggen dat dit automatisch tot 'betere' samenlevingen leidt. Zogenaamd heb je een keus, en zogenaamd ook weer niet. Iedereen probeert je te beinvloeden en ook met leugens. Maar ook dat is democratie. Democratie geeft niet de perfecte wereld. En volgens mij denken de Chinezen en anderen van wel.
Dat we geen perfecte maatschappij hebben betekent niet dat dan maar iets weg hebben van een totalitair regime.
We leven in een democratisch land waar niet alles zo gaat zoals je wil in een westers beschaafd land. Maar ook dat is democratie. Het grootste verschil zit hem denk ik in de definities en verwachtingen die wij en zij hebben bij woorden als democratie, dictatuur en totalitaire regimes.
And that is the news.''
pi_60206523
Allereerst hulde aan TS, goed topic! Ten tweede, ik beweer al lange tijd (met veel tegenstand moet ik zeggen), dat democratie verre van een ideale staatsvorm is. Veel mensen kunnen die kritiek echter niet echt verkroppen heb ik het idee.

PS.
TS, je weet toch wel dat je nu op een AIVD watchlist staat he
  † In Memoriam † zaterdag 19 juli 2008 @ 13:09:42 #40
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_60206545
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 13:08 schreef Maverick_tfd het volgende:
Allereerst hulde aan TS, goed topic! Ten tweede, ik beweer al lange tijd (met veel tegenstand moet ik zeggen), dat democratie verre van een ideale staatsvorm is. Veel mensen kunnen die kritiek echter niet echt verkroppen heb ik het idee.
Democratie levert inderdaad niet alle voordelen, maar wat is de prijs van het alternatief?
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 13:11:05 #41
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60206572
quote:
Als je in Nederland uit je bed wordt gelicht omdat men besloten heeft je huis af te breken voor één of ander megalomaan bouwproject, dan kun je jezelf verweren. In China niet.
Als het aan de VVD en CDA ligt kan dat steeds minder....
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_60206646
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 02:00 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Een negerstam met hun gewoontes is niks beter of minder dan wij. De chinees ook niet. Het politieke systeem wel en daauit volgende handelingen. Dat ze kinderen van west naar oost en andersom verplaatsen zodat rassen zich mengen is moreel verwerpelijk. Heeft niks met cultuur te maken. Of iemand zijn thee met of zonder melk dringt maakt niet uit. Maar vraag iemand uit engeland thee zondr melk te drinken en hij kijkt je aan alsof je niet spoort en andersom ook. verschil in cultuur en gewoonte. Maar zodra een verschil in cultuur of gewoonte moreel verwerpelijk is vind ik 'onze' manier van leven wel beter dan de ander en is het niet maar alleen eenzelfde kwalificatie voor beide systemen.
Op zich ben ik het met je eens, maar je doet geen poging aan te geven waarom zaken als gedwongen verplaatsing moreel verwerpelijk zijn. Ik denk dat je niet naar de wereld moet kijken als een geheel van "groepen", maar als een geheel van individuen, aangezien het individu de ervarende eenheid is en de groep enkel een abstractie.

Wat "wij" doen en "zij" doen maakt daarom niet zoveel uit. Het gaat erom wat de één de ander mag aan doen binnen die institutionele kaders. Mag de één de ander dwingen te verhuizen, zijn mond te houden, zijn bezit op te geven, enz enz? Wat mogen mensen anderen aan doen met verwijzing naar "de staat"?

Op basis hierop dat hiervoor in Nederland duidelijke grenzen zijn aan de macht, die het individueel belang beschermen en dat deze grenzen in China een stuk minder duidelijk zijn, waardoor men vaak het individueel belang negeert. Ik ben dan niet vóór Nederland en tégen China, maar vóór de bescherming van individuele belangen.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
  zaterdag 19 juli 2008 @ 13:16:26 #43
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60206684
quote:
Ik denk wel dat democratie een vereiste is voor een 'ideale samenleving' of wat daar in de buurt komt. Maar het is niet voldoende. In mijn optiek kun je een onvrije samenleving hebben mét democratie. Bovendien wil de democratie niet altijd op een wijze functioneren zoals het bedoeld is waardoor je in feite in een schijndemocratie leeft.

Ik denk bijvoorbeeld dat de oude filosofen met democratie niet de bedoeling hadden om met meerderheidsbesluiten een minderheid te onderdrukken. Zelfs Rousseau niet. Hij voerde het principe 'de meerderheid beslist' tot in het extreme door maar dacht door middel van burgerschapsvorming een tirannie van de meerderheid te voorkomen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_60206723
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 13:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Als het aan de VVD en CDA ligt kan dat steeds minder....
Als het zo is dat deze partijen individuele rechtsbescherming willen afbreken, dan is dat evengoed verwerpelijk.

Wederom tendentieus.
pi_60206806
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 13:18 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Als het zo is dat deze partijen individuele rechtsbescherming willen afbreken, dan is dat evengoed verwerpelijk.

Wederom tendentieus.
Het lijkt me overduidelijk dat (iig het huidige kabinet) de individuele rechtsbescherming wil afbreken en/of omzeilen.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 13:23:44 #46
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60206838
quote:

Wederom tendentieus.
Tendentieus? je kent toch wel de klaagzangberichten van politici die het hebben over 'lastige burgers' en 'milieuterroristen' die grote infrastructurele projecten (lees: prestigeprojecten) tegen houden?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_60206984
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 13:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Tendentieus? je kent toch wel de klaagzangberichten van politici die het hebben over 'lastige burgers' en 'milieuterroristen' die grote infrastructurele projecten (lees: prestigeprojecten) tegen houden?
Dat is al minder tendentieus dan je vorige post. Ik ken die voorbeelden, ja. Al die organisaties hebben er belang bij hun speelruimte binnen die op overleg gebaseerde machtseconomie te vergroten en het is dan ook zeer in ons belang om continu waakzaam te zijn en voor onze rechten op te komen.

Naar mijn idee laten burgers veel te snel over zich heen lopen dezer dagen, maar dat wil niet zeggen dat China als ideaal tegenvoorbeeld aangehaald moet worden! Misschien is dat ideale tegenvoorbeeld er nog niet in praktijk en zijn de west-europese democratieën op dit moment het beste wat voor handen is.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 13:32:25 #48
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_60207007
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 13:14 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Op zich ben ik het met je eens, maar je doet geen poging aan te geven waarom zaken als gedwongen verplaatsing moreel verwerpelijk zijn. Ik denk dat je niet naar de wereld moet kijken als een geheel van "groepen", maar als een geheel van individuen, aangezien het individu de ervarende eenheid is en de groep enkel een abstractie.

Wat "wij" doen en "zij" doen maakt daarom niet zoveel uit. Het gaat erom wat de één de ander mag aan doen binnen die institutionele kaders. Mag de één de ander dwingen te verhuizen, zijn mond te houden, zijn bezit op te geven, enz enz? Wat mogen mensen anderen aan doen met verwijzing naar "de staat"?

Op basis hierop dat hiervoor in Nederland duidelijke grenzen zijn aan de macht, die het individueel belang beschermen en dat deze grenzen in China een stuk minder duidelijk zijn, waardoor men vaak het individueel belang negeert. Ik ben dan niet vóór Nederland en tégen China, maar vóór de bescherming van individuele belangen.
Ik doe geen poging omdat de discusie an heel breed kan worden. Ik denk niet dat nu het moment is om te discussieren of verplichte rassenmenging moreel wel of niet verwerpelijk is.

Mee eens dat je individuele belangen beschermd. Dat gebeurt meer en beter bij ons dan in China. Wij zijn niet perfect, maar democratie leidt niet per definitie tot een ideale wereld. En er ijn best veel mensen die denken van wel. Het is niet perfect hier, maar daarom is het niet gelijk slecht. Omdat hier niet alles perfect is betekent niet dat we dan ineens bijna evenveel vrijheid hebben dan iemand in China.
We hebben hier niet altijd een objectieve pers, maar over het algemeen wel. Perfect is het niet. Maar in China worden sites voor mensen afgeschermd. beide zijn totaal niet gelijk aan elkaar. Zo ook met de hoeveelheid vrijheid die iemand in NL heeft of die iemand in China heeft.
And that is the news.''
  zaterdag 19 juli 2008 @ 13:37:48 #49
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_60207116
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 13:18 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Wederom tendentieus.
Het verbod op godslastering lijkt me vrij helder hierin. Het is een onevenredig bescherming van individuen tenkoste van andere individuen. Het CDA wil dit nog zwaarder maken. Wat religie op een nog hoger voetstuk plaatst en de verhoudingen nog verder schreeft trekt. Het is een wet met een bepaalde voorkeur en benadeld anderen dus direct.
And that is the news.''
  zaterdag 19 juli 2008 @ 13:44:59 #50
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_60207235
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 13:16 schreef Klopkoek het volgende:

Ik denk wel dat democratie een vereiste is voor een 'ideale samenleving' of wat daar in de buurt komt. Maar het is niet voldoende. In mijn optiek kun je een onvrije samenleving hebben mét democratie. Bovendien wil de democratie niet altijd op een wijze functioneren zoals het bedoeld is waardoor je in feite in een schijndemocratie leeft.
Vrijheid heeft te maken met individuen die in staat zijn keuzes te maken. In een democratie is het idd wel degelijk mogelijk deze keuzevrijheid te beperken en gebeurt dat ook via o.a. belasting en premieverhogingen en regelgeving. Onzekerheid lijkt mij een grote factor in de vrijheidsbeleving en overheden vergoten die. Immers onzekere burgers vragen om overheidsingrijpen en indirect is een overheid gebaat bij onzekere burgers.
Hier bestaat een tegenstrijdig belang. Burgers belang is verkleinen van onzekerheid terwijl die van de overheid juist het vergroten ervan is.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')