mooie postquote:Op woensdag 16 juli 2008 18:12 schreef Paradigm_shift het volgende:
Allereerst moet je je realiseren dat 'klassieke muziek' een verzamelterm is. Over het algemeen wordt de term gebruikt om alle westerse muziek aan te duiden die niet onder de kopjes jazz, wereldmuziek of pop valt, vanaf de middeleeuwen tot nu. Iedere stijlperiode kent zijn eigen specifieke geluid. Waar je moet beginnen is dus vooral afhankelijk van wat je zoekt: muziek om bij te ontspannen, meeslepende, dramatische klanken, uitdagende, 'moeilijke' muziek... you name it.
Hier volgt een kort overzicht van de verschillende perioden, al moet je je wel realiseren dat deze elkaar vaak deels overlappen; dat jaartallen zijn dus slechts een indicatie, zo is tot in de twintigste eeuw nog romantische muziek gemaakt...
De muziek uit de renaissance (1450-1600) kenmerkt zich door een streven naar harmonie en evenwicht. Het is grotendeels a-capella muziek met een serene, wat mystieke klank en over het algemeen rustige tempi. Instrumentele muziek speelt nog een beperkte rol. Giovanni da Palestrina is een goede componist om mee te beginnen.
Op de renaissance volgt de barok (1600-1750). Deze muziek is veel expressiever dan die uit de reniassance. De muziek wordt veel ingewikkelder (met name door de opkomst van het contrpunt:het spelen van twee melodiën tegelijkertijd) en instrumenten nemen een steeds belangrijkere rol in. De opera zoals wij die nu kennen ontstaat (al was daar in de renaissance al een aanzet voor gegeven). Johannes Sebastiann Bach en Georg Friedrich Händel zijn waarschijnlijk de beste componisten om mee te beginnen in de barok.
In de Klassieke periode (1730-1800) wordt de complexiteit en expressieviteit van de barok ingeruild voor een helderder, transparanter geluid. Het is over het algemeen niet al te zware, zwierige muziek met prettig in het gehoor liggende melodieën. Het symfonieorkest zoals wij dat nu kennen onstaat.
Haydn en Mozart zijn de bekendste componisten uit deze periode. Ook Beethoven wordt vaak nog in de klassieke periode ingedeeld, al heeft hij al wel de eerste aanzet gegeven tot de volgende periode, de romantiek.
De romantiek (1800-1900) kenmerkt zich door aandacht voor emoties en expressie. Dat hoor je terug in de muziek. Deze is vele malen dramatischer en expressiever dan die uit de klassieke periode. Orkesten worden steeds groter, net als de stukken die ervoor geschreven worden. Door de aandacht voor expressie van de eigen gevoelens hebben de verschillende componisten uit de romantiek meer dan in alle voorgaande perioden een echt eigen geluid. Enkele goede romantische componisten om mee te beginnen: Chopin, Mahler, Brahms, Bruckner.
De volgende periode is die van het modernisme ofwel de twintigste eeuw (1900-2000, duh). Dit is vaak de periode waarmee veel luisteraars de meeste moeite hebben. Zo ontstond de twaalftoonsmuziek onder leiding van Schönberg, en daaruit voortkomend het serialisme, waarbinnen muziek volgens wiskundige schema's gecomponeerd wordt. De muziek uit deze periode is veelal 'moeilijk': veel dissonantie ('foute noten') en zeer complexe structuren. Stravinsky, Schönberg en Boulez zijn goede componisten wanneer je de muziek van de twintigste eeuw wilt verkennen, al raad ik je aan wanneer je een beginnend luisteraar bent om het voorlopig even bij Stravinsky te laten
![]()
De periode van ongeveer 1950 tot nu noemen we de postmoderne periode. Deze laat zich eigenlijk nauwelijks meer kenmerken, er zit ook niet echt meer één lijn in. Als er al een rode draad in te vinden is, is het wel een verzet tegen de 'rationalistische' benadering van muziek in de twintigste eeuw. Ook de pop, wereldmuziek en jazz en electronica laten hun sporen na in de hedendaagse klassieke muziek.
Niet alleen zijn er verschillende stijlperiodes, maar ook verschillende genres. Zo is er de symfonie (stuk voor heel orkest), het concert (stuk voor orkest plus solo-instrument), grote koorstukken als Te Deums of Missen, kamermuziek (muziek voor kleine bezetting, bijvoorbeeld trio of kwartet) of opera’s… Keuze genoeg dus.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Veel luisterplezier
Echt hartstikke bedankt, daar heb ik echt wat aan! Voor mij was de klassieke muziek 1 brij, nu is dat minderquote:Op woensdag 16 juli 2008 18:12 schreef Paradigm_shift het volgende:
Allereerst moet je je realiseren dat 'klassieke muziek' een verzamelterm is. Over het algemeen wordt de term gebruikt om alle westerse muziek aan te duiden die niet onder de kopjes jazz, wereldmuziek of pop valt, vanaf de middeleeuwen tot nu. Iedere stijlperiode kent zijn eigen specifieke geluid. Waar je moet beginnen is dus vooral afhankelijk van wat je zoekt: muziek om bij te ontspannen, meeslepende, dramatische klanken, uitdagende, 'moeilijke' muziek... you name it.
Hier volgt een kort overzicht van de verschillende perioden, al moet je je wel realiseren dat deze elkaar vaak deels overlappen; dat jaartallen zijn dus slechts een indicatie, zo is tot in de twintigste eeuw nog romantische muziek gemaakt...
De muziek uit de renaissance (1450-1600) kenmerkt zich door een streven naar harmonie en evenwicht. Het is grotendeels a-capella muziek met een serene, wat mystieke klank en over het algemeen rustige tempi. Instrumentele muziek speelt nog een beperkte rol. Giovanni da Palestrina is een goede componist om mee te beginnen.
Op de renaissance volgt de barok (1600-1750). Deze muziek is veel expressiever dan die uit de reniassance. De muziek wordt veel ingewikkelder (met name door de opkomst van het contrpunt:het spelen van twee melodiën tegelijkertijd) en instrumenten nemen een steeds belangrijkere rol in. De opera zoals wij die nu kennen ontstaat (al was daar in de renaissance al een aanzet voor gegeven). Johannes Sebastiann Bach en Georg Friedrich Händel zijn waarschijnlijk de beste componisten om mee te beginnen in de barok.
In de Klassieke periode (1730-1800) wordt de complexiteit en expressieviteit van de barok ingeruild voor een helderder, transparanter geluid. Het is over het algemeen niet al te zware, zwierige muziek met prettig in het gehoor liggende melodieën. Het symfonieorkest zoals wij dat nu kennen onstaat.
Haydn en Mozart zijn de bekendste componisten uit deze periode. Ook Beethoven wordt vaak nog in de klassieke periode ingedeeld, al heeft hij al wel de eerste aanzet gegeven tot de volgende periode, de romantiek.
De romantiek (1800-1900) kenmerkt zich door aandacht voor emoties en expressie. Dat hoor je terug in de muziek. Deze is vele malen dramatischer en expressiever dan die uit de klassieke periode. Orkesten worden steeds groter, net als de stukken die ervoor geschreven worden. Door de aandacht voor expressie van de eigen gevoelens hebben de verschillende componisten uit de romantiek meer dan in alle voorgaande perioden een echt eigen geluid. Enkele goede romantische componisten om mee te beginnen: Chopin, Mahler, Brahms, Bruckner.
De volgende periode is die van het modernisme ofwel de twintigste eeuw (1900-2000, duh). Dit is vaak de periode waarmee veel luisteraars de meeste moeite hebben. Zo ontstond de twaalftoonsmuziek onder leiding van Schönberg, en daaruit voortkomend het serialisme, waarbinnen muziek volgens wiskundige schema's gecomponeerd wordt. De muziek uit deze periode is veelal 'moeilijk': veel dissonantie ('foute noten') en zeer complexe structuren. Stravinsky, Schönberg en Boulez zijn goede componisten wanneer je de muziek van de twintigste eeuw wilt verkennen, al raad ik je aan wanneer je een beginnend luisteraar bent om het voorlopig even bij Stravinsky te laten
![]()
De periode van ongeveer 1950 tot nu noemen we de postmoderne periode. Deze laat zich eigenlijk nauwelijks meer kenmerken, er zit ook niet echt meer één lijn in. Als er al een rode draad in te vinden is, is het wel een verzet tegen de 'rationalistische' benadering van muziek in de twintigste eeuw. Ook de pop, wereldmuziek en jazz en electronica laten hun sporen na in de hedendaagse klassieke muziek.
Niet alleen zijn er verschillende stijlperiodes, maar ook verschillende genres. Zo is er de symfonie (stuk voor heel orkest), het concert (stuk voor orkest plus solo-instrument), grote koorstukken als Te Deums of Missen, kamermuziek (muziek voor kleine bezetting, bijvoorbeeld trio of kwartet) of opera’s… Keuze genoeg dus.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Veel luisterplezier
Dat is mijn absolute favorietquote:
Debussyquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 02:38 schreef DrPwn het volgende:
clair de lune van debussy
Helemaal eens!quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:36 schreef Zeitgeist het volgende:
Chopin kan ik persoonlijk erg waarderen:
En toch moet ik altijd Hierquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 05:52 schreef Chancard het volgende:
Hardcore pianomuziek: de 2de Hongaarse Rapsodie van Franz Liszt
![]()
(Don't try this at home, dit is onvoorstelbaar moeilijk om te spelen.)
Vergeet deze niet:quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 03:29 schreef Manono het volgende:
Als je in een amerikaanse film klassieke muziek op de achtergrond hoort is het bijna altijd De Vier Jaargetijden van Vivaldi
Ik heb het niet zo op met 'Begin met'. Wie klassieke muziek tot zich wil nemen, met gewoon lekker random Mozart, Bach, Schubert, Liszt en wat dies meer zij gaan luisteren. Dan komt het vanzelf goedquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 03:47 schreef agter het volgende:
Begin met chopin. Toegankelijk, mooi en teder in de muziek.
Ja, fijne muziek!quote:Op zondag 17 augustus 2008 15:11 schreef ethiraseth het volgende:
Het is iets waar je van moet houden, maar ik heb wel een beetje een zwak voor muziek uit de renaissance. Het is heel erg op de stem en zang gericht, de muzikale begeleiding speelt alleen een ondersteunende rol, voor zover die er al is. Waarschuw alvast dat de meeste mensen dit waarschijnlijk helemaal niks zullen vinden.![]()
Is Miserere Mei Deus van Allegro ook niet afkomstig uit de Renaissance?quote:Op zondag 17 augustus 2008 15:11 schreef ethiraseth het volgende:
Het is iets waar je van moet houden, maar ik heb wel een beetje een zwak voor muziek uit de renaissance. Het is heel erg op de stem en zang gericht, de muzikale begeleiding speelt alleen een ondersteunende rol, voor zover die er al is. Waarschuw alvast dat de meeste mensen dit waarschijnlijk helemaal niks zullen vinden.![]()
Inderdaadquote:Op zondag 17 augustus 2008 16:11 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Is Miserere Mei Deus van Allegro ook niet afkomstig uit de Renaissance?
Gewoon de link in je post neerzetten, dat is alles.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:47 schreef bloempje-moi het volgende:
ok, een absolute fok-leek vraag. Hoe krijg je die You-tube filmpjes hierop?
1 |
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 03:47 schreef agter het volgende:
[..]
Helemaal eens!
Echter, je moet het brede gezichtsveld houden. Tis niet allen klassieke muziek, maar de tijdsgeest waarin mensen leefden. Dus hun denkbeelden, hun literatuur.
Begin met chopin. Toegankelijk, mooi en teder in de muziek.
Chopin is nooit vies, nooit verrotting of sex.
Chopin is super romantisch.
En aan de romantiek zit een zeer donkere zijde, denk maar aan het leiden van de jonge Werther...die dreef het romantische ideaal over de top en pleegde zelfmoord. Daartoe is romantiek in staat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Die_Leiden_des_jungen_Werthers
Bedacht door Goethe. Hoe romantisch en Duits wil je het hebben...
Dus er is een keerzijde...Romantiek en de dood...super combi op tekst van Goethe:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Erlk%C3%B6nig
Schitterend vioolconcert inderdaad.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:24 schreef bloempje-moi het volgende:
Zo simpel!Kijken of ik dat ook kan.
Een van mijn favorieten
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Ik ben sinds een aantal maanden ook wat meer met klassieke muziek bezig. Een hele goede vriend van me is zelf dirigent, componist en werkt in het Concertgebouw (niet in het orkest). Hij sleept me overal naartoe en zet veel muziek op als ik bij hem ben. Dat werkt echt. Niet dat ik nu veel weet, maar het is fijn om naar te luisteren.
Dat is zo waar!quote:Op maandag 13 oktober 2008 01:09 schreef kwakveense het volgende:
maar er is geen betere tip dan een keer naar een concertgebouw orkest concert gaan. klassiek voel je pas écht als t live is.
Wat mankeert er aan de laatste 6 dan?quote:Op maandag 22 december 2008 18:17 schreef buachaille het volgende:
Ik ben gek van de hongaarse dansen 1 t/m 15 van Brahms. Wordt ook vaak gedraaid bij olympische spelen bijhet kunstschaatsen.
Vivaldi, De Vier Seizoenen: Zomer, deel III.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 20:49 schreef DNDC het volgende:
Als absolute leek op het gebied van klassieke muziek ben ik op zoek naar de muziek die aan het begin van dit programma gebruikt wordt: http://player.omroep.nl/?aflID=8101070&fragid=3
Degene die het weet zou mij er een groot plezier me doen
Die pasten niet meer op mijn MP3-speler.quote:
Met alle respect maar met die "best of kruidvat" muziek maak je de TS ook niet vrolijker.quote:Op maandag 22 december 2008 18:57 schreef Frollo het volgende:
Vivaldi, De Vier Seizoenen: Zomer, deel III.
Lees nou eens waarop ik reageer.quote:Op maandag 22 december 2008 19:41 schreef buachaille het volgende:
[..]
Met alle respect maar met die "best of kruidvat" muziek maak je de TS ook niet vrolijker.
Hij is het niet waard frollo, hij is het niet waardquote:
Een van mijn favoriete Klassieke stukken, samen met Rachmaninov - Isle of the deadquote:
Allemaal mooi.quote:
Ik vind dit helemaal niet zo erg.quote:Jammer dat klassieke muziek zo'n elitair imago heeft. Wordt overigens bewust in stand gehouden.
Valt best mee , ik koop m'n klassieke cd's meestal bij het kruitvat.quote:Op zaterdag 27 december 2008 17:31 schreef Klopkoek het volgende:
Jammer dat klassieke muziek zo'n elitair imago heeft.
quote:Op woensdag 16 juli 2008 18:12 schreef Paradigm_shift het volgende:
Allereerst moet je je realiseren dat 'klassieke muziek' een verzamelterm is.
quote:
Ik wist niet dat Schumann een componist wasquote:[..]
Wat ik zou aanraden voor mensen die met klassiek muziek willen beginnen: Beethoven. Hier ben ik zelf ook mee begonnen. Nee wacht, ik was met een paar slechte CD's van Robert Schumann begonnen. Maar het werd met Beethoven serieus. Luister maar gewoon naar alle 9 symfonieën. Ze zijn allemaal supermooi.
Ik heb de uitvoeringen van Eugen Jochum gekocht via bol.com, maar daar staat het niet meer.
In dezelfde categorie: het carnaval der dieren van Saint-Saëns. Linkje, al moet je dit soort dingen eigenlijk niet op YouTube luisterenquote:Op donderdag 29 oktober 2009 19:00 schreef OldJeller het volgende:
Voor de leken is dit een goede introductie. Prachtige muziek met een vermakelijk verhaaltje over een jongen en een wolf! (al is deze clip (en sting-versie) iets te veel van het goede). Is dat niet leuk?!
Ga er lekker voor zitten!
Prokofiev - Peter and the wolf
In de jaren 80 en 90 was dat altijd de muziek als er in de film mensen in een chique restaurant komenquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 03:29 schreef Manono het volgende:
Als je in een amerikaanse film klassieke muziek op de achtergrond hoort is het bijna altijd De Vier Jaargetijden van Vivaldi
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |