abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60120621
Ik ben nooit met klassieke muziek opgegroeid, het dichtste dat ik bij klassieke muziek ben gekomen is Yann Tiersen (groot fan) en de Lord of the Rings-soundtrack Toch zou ik graag kijken of ik het leuk vind.

Maar nu is de vraag, hoe doe ik dat? Moet ik zomaar wat gaan downloaden? Maar van welke componist en welk orkest? Of maakt dat niet zoveel uit? Of moet ik gewoon naar een klassieke radiozender luisteren? Zo ja, welke dan?

Wat denken de klassieke muziek experts?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:32:30 #2
165512 MASD
Music is dead.
pi_60120856
Probeer eerst eens de bekendere componisten. Chopin, Mozart etc. Van daaruit kun je verderkijken en na een tijd kun je kijken welke stijl binnen de klassieke muziek je het meest bevalt.
Long live music.
pi_60121098
Of zet gewoon eens Classic FM op.
Da's meestal vrij lichte klassieke muziek, aardig om mee te beginnen. Dan kom je er vanzelf wel achter wat voor stijlen/componisten je het best liggen.
pi_60121679
Koop een verzamelcd met klassieke hoogtepunten. Daarop staan meestal kleine delen uit composities/opera's/etc die het meest beroemd zijn.
Mijn eerste bezoek aan een opera was Die Zauberflöte van Mozart en dat was erg geslaagd. Een goede binnenkomer in de wereld van opera. Het is erg toegankelijk.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 16:07:11 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_60123074
Begin bij het boventoon zingen van de Tibetaanse monniken
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_60132960
Mijn verzameling "klassiek" bestaat voornamelijk uit Corvus Corax die met middeleeuwse instrumenten iets geweldigs neerzet
  dinsdag 15 juli 2008 @ 22:58:50 #7
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_60133098
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  woensdag 16 juli 2008 @ 18:12:37 #8
119963 Paradigm_shift
Knight of Damcar
pi_60149329
Allereerst moet je je realiseren dat 'klassieke muziek' een verzamelterm is. Over het algemeen wordt de term gebruikt om alle westerse muziek aan te duiden die niet onder de kopjes jazz, wereldmuziek of pop valt, vanaf de middeleeuwen tot nu. Iedere stijlperiode kent zijn eigen specifieke geluid. Waar je moet beginnen is dus vooral afhankelijk van wat je zoekt: muziek om bij te ontspannen, meeslepende, dramatische klanken, uitdagende, 'moeilijke' muziek... you name it.

Hier volgt een kort overzicht van de verschillende perioden, al moet je je wel realiseren dat deze elkaar vaak deels overlappen; dat jaartallen zijn dus slechts een indicatie, zo is tot in de twintigste eeuw nog romantische muziek gemaakt...

De muziek uit de renaissance (1450-1600) kenmerkt zich door een streven naar harmonie en evenwicht. Het is grotendeels a-capella muziek met een serene, wat mystieke klank en over het algemeen rustige tempi. Instrumentele muziek speelt nog een beperkte rol. Giovanni da Palestrina is een goede componist om mee te beginnen.

Op de renaissance volgt de barok (1600-1750). Deze muziek is veel expressiever dan die uit de reniassance. De muziek wordt veel ingewikkelder (met name door de opkomst van het contrpunt:het spelen van twee melodiën tegelijkertijd) en instrumenten nemen een steeds belangrijkere rol in. De opera zoals wij die nu kennen ontstaat (al was daar in de renaissance al een aanzet voor gegeven). Johannes Sebastiann Bach en Georg Friedrich Händel zijn waarschijnlijk de beste componisten om mee te beginnen in de barok.

In de Klassieke periode (1730-1800) wordt de complexiteit en expressieviteit van de barok ingeruild voor een helderder, transparanter geluid. Het is over het algemeen niet al te zware, zwierige muziek met prettig in het gehoor liggende melodieën. Het symfonieorkest zoals wij dat nu kennen onstaat.
Haydn en Mozart zijn de bekendste componisten uit deze periode. Ook Beethoven wordt vaak nog in de klassieke periode ingedeeld, al heeft hij al wel de eerste aanzet gegeven tot de volgende periode, de romantiek.

De romantiek (1800-1900) kenmerkt zich door aandacht voor emoties en expressie. Dat hoor je terug in de muziek. Deze is vele malen dramatischer en expressiever dan die uit de klassieke periode. Orkesten worden steeds groter, net als de stukken die ervoor geschreven worden. Door de aandacht voor expressie van de eigen gevoelens hebben de verschillende componisten uit de romantiek meer dan in alle voorgaande perioden een echt eigen geluid. Enkele goede romantische componisten om mee te beginnen: Chopin, Mahler, Brahms, Bruckner.

De volgende periode is die van het modernisme ofwel de twintigste eeuw (1900-2000, duh ). Dit is vaak de periode waarmee veel luisteraars de meeste moeite hebben. Zo ontstond de twaalftoonsmuziek onder leiding van Schönberg, en daaruit voortkomend het serialisme, waarbinnen muziek volgens wiskundige schema's gecomponeerd wordt. De muziek uit deze periode is veelal 'moeilijk': veel dissonantie ('foute noten') en zeer complexe structuren. Stravinsky, Schönberg en Boulez zijn goede componisten wanneer je de muziek van de twintigste eeuw wilt verkennen, al raad ik je aan wanneer je een beginnend luisteraar bent om het voorlopig even bij Stravinsky te laten

De periode van ongeveer 1950 tot nu noemen we de postmoderne periode. Deze laat zich eigenlijk nauwelijks meer kenmerken, er zit ook niet echt meer één lijn in. Als er al een rode draad in te vinden is, is het wel een verzet tegen de 'rationalistische' benadering van muziek in de twintigste eeuw. Ook de pop, wereldmuziek en jazz en electronica laten hun sporen na in de hedendaagse klassieke muziek.

Niet alleen zijn er verschillende stijlperiodes, maar ook verschillende genres. Zo is er de symfonie (stuk voor heel orkest), het concert (stuk voor orkest plus solo-instrument), grote koorstukken als Te Deums of Missen, kamermuziek (muziek voor kleine bezetting, bijvoorbeeld trio of kwartet) of opera’s… Keuze genoeg dus.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Veel luisterplezier
A pseudo-individual is a resource to be mined
like any other product only, this one sells itself
http://www.last.fm/user/paradigm__shift/
pi_60150552
Heel toevallig, maar ik ben deze week met hetzelfde bezig.
Ik wil me ook meer verdiepen in klassieke muziek.
Zijn er mensen die me bekende namen van stukken geven die vaak voorkomen op tv, in films/reclames/overzichten etc en stukken die vaak zijn gecoverd.. Ik doel oa. op stukken als Fur Elise, Notenkraker, Adagaio for strings en Bolero.
Hopelijk zijn er mensen die wat suggesties kunnen geven....ik zeg erbij: ik ben nog echt een leek.
Alvast dank!
  woensdag 16 juli 2008 @ 19:36:43 #10
165512 MASD
Music is dead.
pi_60150841
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 18:12 schreef Paradigm_shift het volgende:
Allereerst moet je je realiseren dat 'klassieke muziek' een verzamelterm is. Over het algemeen wordt de term gebruikt om alle westerse muziek aan te duiden die niet onder de kopjes jazz, wereldmuziek of pop valt, vanaf de middeleeuwen tot nu. Iedere stijlperiode kent zijn eigen specifieke geluid. Waar je moet beginnen is dus vooral afhankelijk van wat je zoekt: muziek om bij te ontspannen, meeslepende, dramatische klanken, uitdagende, 'moeilijke' muziek... you name it.

Hier volgt een kort overzicht van de verschillende perioden, al moet je je wel realiseren dat deze elkaar vaak deels overlappen; dat jaartallen zijn dus slechts een indicatie, zo is tot in de twintigste eeuw nog romantische muziek gemaakt...

De muziek uit de renaissance (1450-1600) kenmerkt zich door een streven naar harmonie en evenwicht. Het is grotendeels a-capella muziek met een serene, wat mystieke klank en over het algemeen rustige tempi. Instrumentele muziek speelt nog een beperkte rol. Giovanni da Palestrina is een goede componist om mee te beginnen.

Op de renaissance volgt de barok (1600-1750). Deze muziek is veel expressiever dan die uit de reniassance. De muziek wordt veel ingewikkelder (met name door de opkomst van het contrpunt:het spelen van twee melodiën tegelijkertijd) en instrumenten nemen een steeds belangrijkere rol in. De opera zoals wij die nu kennen ontstaat (al was daar in de renaissance al een aanzet voor gegeven). Johannes Sebastiann Bach en Georg Friedrich Händel zijn waarschijnlijk de beste componisten om mee te beginnen in de barok.

In de Klassieke periode (1730-1800) wordt de complexiteit en expressieviteit van de barok ingeruild voor een helderder, transparanter geluid. Het is over het algemeen niet al te zware, zwierige muziek met prettig in het gehoor liggende melodieën. Het symfonieorkest zoals wij dat nu kennen onstaat.
Haydn en Mozart zijn de bekendste componisten uit deze periode. Ook Beethoven wordt vaak nog in de klassieke periode ingedeeld, al heeft hij al wel de eerste aanzet gegeven tot de volgende periode, de romantiek.

De romantiek (1800-1900) kenmerkt zich door aandacht voor emoties en expressie. Dat hoor je terug in de muziek. Deze is vele malen dramatischer en expressiever dan die uit de klassieke periode. Orkesten worden steeds groter, net als de stukken die ervoor geschreven worden. Door de aandacht voor expressie van de eigen gevoelens hebben de verschillende componisten uit de romantiek meer dan in alle voorgaande perioden een echt eigen geluid. Enkele goede romantische componisten om mee te beginnen: Chopin, Mahler, Brahms, Bruckner.

De volgende periode is die van het modernisme ofwel de twintigste eeuw (1900-2000, duh ). Dit is vaak de periode waarmee veel luisteraars de meeste moeite hebben. Zo ontstond de twaalftoonsmuziek onder leiding van Schönberg, en daaruit voortkomend het serialisme, waarbinnen muziek volgens wiskundige schema's gecomponeerd wordt. De muziek uit deze periode is veelal 'moeilijk': veel dissonantie ('foute noten') en zeer complexe structuren. Stravinsky, Schönberg en Boulez zijn goede componisten wanneer je de muziek van de twintigste eeuw wilt verkennen, al raad ik je aan wanneer je een beginnend luisteraar bent om het voorlopig even bij Stravinsky te laten

De periode van ongeveer 1950 tot nu noemen we de postmoderne periode. Deze laat zich eigenlijk nauwelijks meer kenmerken, er zit ook niet echt meer één lijn in. Als er al een rode draad in te vinden is, is het wel een verzet tegen de 'rationalistische' benadering van muziek in de twintigste eeuw. Ook de pop, wereldmuziek en jazz en electronica laten hun sporen na in de hedendaagse klassieke muziek.

Niet alleen zijn er verschillende stijlperiodes, maar ook verschillende genres. Zo is er de symfonie (stuk voor heel orkest), het concert (stuk voor orkest plus solo-instrument), grote koorstukken als Te Deums of Missen, kamermuziek (muziek voor kleine bezetting, bijvoorbeeld trio of kwartet) of opera’s… Keuze genoeg dus.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Veel luisterplezier
mooie post zelf hou ik het meest van de barok, romantiek en post-moderne klassiek.
Long live music.
pi_60186935
quote:

Echt hartstikke bedankt, daar heb ik echt wat aan! Voor mij was de klassieke muziek 1 brij, nu is dat minder
pi_60187120
http://www.unitedmediacompany.nl/books/?id=27&v=2

Deze man weet er alles van, dus je kan zo zijn cd bestellen.
Heb 'm ook staan, erg informatief.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_60191260
Zet radio 4 eens op. Komen veel mooie klassieke nummers langs (alleen maar). Zit vast wel iets bij dat je mooi vindt.
Liever 5 in de hand, dan schijten op een natte krant.
pi_60219411
Even een TVP, ken zelf eigenlijk ook alleen Yann Tiersen, maar zou me ook wel wat meer in de beroemde componisten willen verdiepen.
pi_60219604
I´m back.
pi_60219869
I´m back.
pi_60219963
I´m back.
pi_60828565
Af en toe is er klassieke muziek op TV, vaak als achtergrond muziek.

Meestal vind ik het leuk om te horen.

De klassiekers denk ik wel te kennen: Turkisch March, Kleine Nachtmusik, negende symphonie van Beethoven en Fur Elise in ieder geval wel.

Zijn er nog leuke stukjes, voor de leek als inleiding in de klassieke muziek?

Liefst youtube linkjes, bij voorbaat dank
  donderdag 14 augustus 2008 @ 16:36:35 #21
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_60828684
Chopin kan ik persoonlijk erg waarderen:

The Light Is Leaving Us All
pi_60828728
Ik weet niet of het telt, maar Bernard Herrmann's muziek voor de film "Vertigo" is schitterend!

pi_60828895

Vivaldi, Four Seasons, Winter I
Door Nigel Kennedy

Eigenlijk moet je hier een flac van proberen te vinden en dan de volumeknop toch wel bijna op maximaal.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  donderdag 14 augustus 2008 @ 16:53:16 #24
211309 Spankin
zachte heelmeesters...
pi_60829115
tvp
  donderdag 14 augustus 2008 @ 16:56:09 #25
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_60829489

Ik zou of vanaf 1.20 inspringen of op de 3 min, want het begin is erg zwaar om mee te beginnen.

Klassiek maar dan anders

of

Overigens Edvard Grieg is ook een aanrader
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
pi_60830371
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_60830521
tvp
  donderdag 14 augustus 2008 @ 18:00:33 #29
73742 fripper
"Call It Anything"
  donderdag 14 augustus 2008 @ 18:44:43 #31
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_60831842
Dat Wagner nog niet is genoemd...

donderdag 14 augustus 2008 @ 18:47:45 #32
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_60831901
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_60843479
clair de lune van debussy
pi_60850201
Zit veel leuks tussen.

Vooral deze:

[ Bericht 66% gewijzigd door IHVK op 15-08-2008 12:06:56 ]
pi_60855556
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 11:57 schreef IHVK het volgende:
Zit veel leuks tussen.

Vooral deze:

Dat is mijn absolute favoriet
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:06:51 #37
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_60855634
Gelukkig maar dat Mahler nog niet genoemd is, want die wil ik lekker voor mezelf houden.
pi_60857067
Vocalise op. 34 van Rachmaninov.
Graag op anoniem
pi_60865513
Zauberflöte van Mozart. Hele mooie lichte muziek, verhaal gaat helaas nergens over.
pi_60870570
FAGS! Gay Opera!
pi_60870572
Aldus een youtube commentator.

Deze zijn ook leuk trouwens. Al weet ik niet of het klassieke muziek is .

[ Bericht 92% gewijzigd door IHVK op 16-08-2008 03:10:45 ]
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 03:17:28 #42
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_60870651
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 02:38 schreef DrPwn het volgende:
clair de lune van debussy
Debussy Check de film All About Lily Chou-Chou. mooi gebruik van zijn muziek
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 03:20:19 #43
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_60870663
mocht je neo-klassiek willen btw check Black Tape For A Blue Girl
pi_60870696
Het mag best een beestje stinken; het mag best een beestje rauw zijn
pi_60870712
Als je in een amerikaanse film klassieke muziek op de achtergrond hoort is het bijna altijd De Vier Jaargetijden van Vivaldi
Jusqu'ici tout va bien...
pi_60870737
pi_60870756
pi_60870791
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 16:36 schreef Zeitgeist het volgende:
Chopin kan ik persoonlijk erg waarderen:

Helemaal eens!
Echter, je moet het brede gezichtsveld houden. Tis niet allen klassieke muziek, maar de tijdsgeest waarin mensen leefden. Dus hun denkbeelden, hun literatuur.

Begin met chopin. Toegankelijk, mooi en teder in de muziek.
Chopin is nooit vies, nooit verrotting of sex.
Chopin is super romantisch.
En aan de romantiek zit een zeer donkere zijde, denk maar aan het leiden van de jonge Werther...die dreef het romantische ideaal over de top en pleegde zelfmoord. Daartoe is romantiek in staat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Die_Leiden_des_jungen_Werthers
Bedacht door Goethe. Hoe romantisch en Duits wil je het hebben...

Dus er is een keerzijde...Romantiek en de dood...super combi op tekst van Goethe:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erlk%C3%B6nig
Make my day!
pi_60870835
pi_60870853
pi_60871344
Hardcore pianomuziek: de 2de Hongaarse Rapsodie van Franz Liszt

(Don't try this at home, dit is onvoorstelbaar moeilijk om te spelen.)
pi_60872759
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 05:52 schreef Chancard het volgende:
Hardcore pianomuziek: de 2de Hongaarse Rapsodie van Franz Liszt

(Don't try this at home, dit is onvoorstelbaar moeilijk om te spelen.)
En toch moet ik altijd Hier

aan denken
pi_60874976
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 03:29 schreef Manono het volgende:
Als je in een amerikaanse film klassieke muziek op de achtergrond hoort is het bijna altijd De Vier Jaargetijden van Vivaldi
Vergeet deze niet:

pi_60877521
Trouwens, ook de Ballades van Chopin vind ik erg intense pianomuziek (Chopin heeft vaak de reputatie "soft" te zijn, maar dat vind ik niet altijd terecht). Er zijn er in totaal vier, ze zijn allemaal de moeite, maar de eerste ken je misschien uit de film The Pianist:

zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:00:02 #56
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 19:32:50 #57
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_60885010
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 16:53 schreef Spankin het volgende:
tvp
pi_60885606
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 03:47 schreef agter het volgende:
Ik heb het niet zo op met 'Begin met'. Wie klassieke muziek tot zich wil nemen, met gewoon lekker random Mozart, Bach, Schubert, Liszt en wat dies meer zij gaan luisteren. Dan komt het vanzelf goed
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:10:03 #59
111328 cryotek
zie signature
pi_60886941
tvp, morgen eens beluisteren allemaal
zie ondertitel
  zondag 17 augustus 2008 @ 02:19:33 #61
225100 Ensenata
He who Saw the Deep
pi_60892405
Als je ook van rock houd, moet je The Nice eens proberen:

You think you can't
You wish you could
I know you can
I wish you would
  zondag 17 augustus 2008 @ 15:11:23 #62
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60900447
Het is iets waar je van moet houden, maar ik heb wel een beetje een zwak voor muziek uit de renaissance. Het is heel erg op de stem en zang gericht, de muzikale begeleiding speelt alleen een ondersteunende rol, voor zover die er al is. Waarschuw alvast dat de meeste mensen dit waarschijnlijk helemaal niks zullen vinden.

Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zondag 17 augustus 2008 @ 15:14:22 #63
177810 Evenveel
en niet minder
  zondag 17 augustus 2008 @ 15:41:00 #65
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_60900986
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 15:11 schreef ethiraseth het volgende:
Het is iets waar je van moet houden, maar ik heb wel een beetje een zwak voor muziek uit de renaissance. Het is heel erg op de stem en zang gericht, de muzikale begeleiding speelt alleen een ondersteunende rol, voor zover die er al is. Waarschuw alvast dat de meeste mensen dit waarschijnlijk helemaal niks zullen vinden.

Ja, fijne muziek!
Ken je de King's singers?

Of dit L'Orfeo van Monteverdi

[ Bericht 4% gewijzigd door tonja op 17-08-2008 15:47:15 ]
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  zondag 17 augustus 2008 @ 16:11:25 #66
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60901641
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 15:11 schreef ethiraseth het volgende:
Is Miserere Mei Deus van Allegro ook niet afkomstig uit de Renaissance?

zondag 17 augustus 2008 @ 17:13:53 #67
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60902886
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 16:11 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Is Miserere Mei Deus van Allegro ook niet afkomstig uit de Renaissance?

Inderdaad
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_60921968
Olafur Arnalds, "modern klassiek?"

Let ook even op de titel van het stuk wat ze opvoeren
pi_60922285
Derde deel van Beethovens Mondscheinsonate:

(Waarschijnlijk geschreven toen hij al bijna doof was )
pi_60976215
Je kan beter reageren op de gootste klassieke muziek topic op dit moment: "De allermooiste klassieke stukken"

De allermooiste klassieke stukken #2 (deel 2) inmiddels.
Deel 1 is vol
pi_61032712
Ik geloof niet in 'klassieke muziek voor de leek'. Wat je mooi vindt of wat je aanspreekt is heel persoonlijk, ook als je helemaal geen klassiek kent. Omdat stukken meestal (veel) langer zijn dan pop-nummers vergt klassiek een andere manier van luisteren, maar veel klassiek is helemaal niet 'moeilijk'.

Ik zie dat vaak Rachmaninov of Chopin worden aangeraden, twee componisten die ik zelf stomvervelend vind. Omgekeerd heb ik het al twee keer meegemaakt dat ik iemand die geen klassiek kende meenam naar een uitvoering van Mahler's Zesde, over het algemeen beschouwd als een moeilijk en zwaar stuk, en beide keren was mijn gezelschap razend enthousiast.

Het is volgens mij ook niet zo dat je met de geheide klassieken altijd goed zit. Een vriendin van me luistert weinig naar klassiek, maar is dol op Sjostakovitsj, terwijl ze een hekel heeft aan Beethoven. Barokmuziek, zoals Vivaldi, ligt gemakkelijk in het gehoor, maar vinden veel mensen ook saai en tam. Ik denk als je vanuit de filmmuziek richting klassiek gaat dat je je beter kunt concentreren op 20ste eeuwse componisten, en dan niet per se de meest voor de hand liggende. Probeer Korngold eens, of Schreker: heel kleurrijke, beeldende orkestmuziek. Mahler ook, natuurlijk; vooral de vroege symfonieën zijn beslist filmisch.

Het probleem blijft dat de variatie eindeloos is en dat smaken verschillen. De enige oplossing is uitproberen. Op zijn tijd Radio 4 aanzetten en even een krabbeltje maken als je iets hoort dat je treft. Daar dan op verder zoeken. Zo ben ik, lang geleden, ook eens begonnen: ik hoorde, zonder te weten wat het was, Beethoven's Pastorale in de film Soilent Green. Toen ik er eenmaal achter was dat het een symfonie van Beethoven was wist ik dus ook dat er daar nog 8 van waren... enfin, inmiddels heb ik zoveel klassieke CDs dat ik amper weet waar ik ze moet laten, en nog ontdek ik minstens elke maand iets volkomen nieuws dat ook weer mooi is. Zoals op het moment de symfonieën van Villa Lobos - klassiek met een Braziliaanse dosis ritme...
pi_61033072
ok, een absolute fok-leek vraag. Hoe krijg je die You-tube filmpjes hierop?
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:02:27 #73
15967 Frollo
pi_61033446
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:47 schreef bloempje-moi het volgende:
ok, een absolute fok-leek vraag. Hoe krijg je die You-tube filmpjes hierop?
Gewoon de link in je post neerzetten, dat is alles.

Dit:
1http://www.youtube.com/watch?v=Cxa1ciP5Ht8

Wordt dan vanzelf dit:
pi_61034029
Zo simpel! Kijken of ik dat ook kan.

Een van mijn favorieten

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Ik ben sinds een aantal maanden ook wat meer met klassieke muziek bezig. Een hele goede vriend van me is zelf dirigent, componist en werkt in het Concertgebouw (niet in het orkest). Hij sleept me overal naartoe en zet veel muziek op als ik bij hem ben. Dat werkt echt. Niet dat ik nu veel weet, maar het is fijn om naar te luisteren.

[ Bericht 33% gewijzigd door bloempje-moi op 22-08-2008 11:32:15 ]
pi_61034091
Er is een boek: Klassieke muziek voor dummies. Exact wat je zoekt!
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:17:19 #77
199281 otterhouse
audiovisuele geschiedenis
pi_62200174
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 03:47 schreef agter het volgende:

[..]

Helemaal eens!
Echter, je moet het brede gezichtsveld houden. Tis niet allen klassieke muziek, maar de tijdsgeest waarin mensen leefden. Dus hun denkbeelden, hun literatuur.

Chopin is nooit vies, nooit verrotting of sex.
Chopin is super romantisch.
En aan de romantiek zit een zeer donkere zijde, denk maar aan het leiden van de jonge Werther...die dreef het romantische ideaal over de top en pleegde zelfmoord. Daartoe is romantiek in staat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Die_Leiden_des_jungen_Werthers
Bedacht door Goethe. Hoe romantisch en Duits wil je het hebben...

Dus er is een keerzijde...Romantiek en de dood...super combi op tekst van Goethe:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erlk%C3%B6nig
http://homepages.ipact.nl/~otterhouse
(Mijn Klassieke 78 toeren en LP -> mp3 pagina)
http://www.youtube.com/otterhouse
(mijn klassieke muziek youtube kanaal)
pi_62316960
Tvp. Tot nu toe een trancefan, maar ik geef klassiek ook een kans.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 23:13:15 #79
199281 otterhouse
audiovisuele geschiedenis
pi_62318814
Ik ben al jaren Ska en Reggae fan, maar geef "klassiek" zeker een kans...

Rolf
http://homepages.ipact.nl/~otterhouse
(Mijn Klassieke 78 toeren en LP -> mp3 pagina)
http://www.youtube.com/otterhouse
(mijn klassieke muziek youtube kanaal)
pi_62319951
Mozart - Requiem
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_62324469
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:24 schreef bloempje-moi het volgende:
Zo simpel! Kijken of ik dat ook kan.

Een van mijn favorieten

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Ik ben sinds een aantal maanden ook wat meer met klassieke muziek bezig. Een hele goede vriend van me is zelf dirigent, componist en werkt in het Concertgebouw (niet in het orkest). Hij sleept me overal naartoe en zet veel muziek op als ik bij hem ben. Dat werkt echt. Niet dat ik nu veel weet, maar het is fijn om naar te luisteren.
Schitterend vioolconcert inderdaad.

Luister inderdaad gewoon eens naar radio 4 en schrijf op wanneer je iets mooi vindt. 'Makkelijk' om mee te beginnen is bijvoorbeeld Vivaldi, Mozart of Bach. Sibelius zoals hierboven is misschien al 'lastig'. Korngold zoals hierboven al gezegd is ook een goede inderdaad, de muziek lijkt op filmmuziek waardoor het misschien wat 'bekender' in de oren klinkt. Het tweede deel uit het vioolconcert van Barber (filmpje hierboven) heeft dat ook enigszins. Schitterend stuk naar mijn mening. Vioolconcert voor twee violen van Bach en dan met name het tweede deel (filmpje hierboven) is denk ik ook relatief eenvoudig om naar te luisteren, ikzelf vindt het een schitterend stuk. De Ciaconne van Bach wordt volgens sommigen gezien als het summum op gebied van vioolsolo. Naar mijn mening schitterend, ook de moeite waard om eens te luisteren

Er is zoveel mooie muziek, hopelijk leer je het waarderen
  zondag 12 oktober 2008 @ 16:37:37 #82
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62329492
Op YouTube staan prachtige vioolconcerten van Bach door Yehudi Menuhin.
pi_62340771
I feel kinda Locrian today
  maandag 13 oktober 2008 @ 01:09:55 #84
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_62341332
Dvorzak symphony nummer 9 luistert ook lekker weg. evenals holst, the planets.

vind zelf mahler 1 en 4 ook wel makkelijk in t gehoor liggen.

maar er is geen betere tip dan een keer naar een concertgebouw orkest concert gaan. klassiek voel je pas écht als t live is.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  maandag 13 oktober 2008 @ 01:14:44 #85
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_62341389
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 01:09 schreef kwakveense het volgende:

maar er is geen betere tip dan een keer naar een concertgebouw orkest concert gaan. klassiek voel je pas écht als t live is.
Dat is zo waar!
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_62386964
Als absolute leek op het gebied van klassieke muziek ben ik op zoek naar de muziek die aan het begin van dit programma gebruikt wordt: http://player.omroep.nl/?aflID=8101070&fragid=3
Degene die het weet zou mij er een groot plezier me doen
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:28:07 #87
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_62390109
euh...kweenie...klinkt niet echt klassiek...
pi_62762974
Bumpje
Ik heb een cd, die heet: "VA-Classical_Trancelations__By_Lowland-CD-2008-TGX"
Daar zitten een aantal trance nummers in, alleen dan de 'orchestral version'. Erg mooi en ik zoek eigenlijk nog meer van zulke albums. Zie het youtube filmpje hieronder voor een voorbeeld.
pi_62766646
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 22 december 2008 @ 16:46:25 #90
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_64249270
Ik kwam deze versie tegen van Pachelbel's Canon, erg mooi vond ik.

Hoorde het nummer laatst voor het eerst zijn er nog andere toffe uitvoeringen van dit nummer?
pi_64252167
Ik ben gek van de hongaarse dansen 1 t/m 15 van Brahms. Wordt ook vaak gedraaid bij olympische spelen bijhet kunstschaatsen.
  maandag 22 december 2008 @ 18:53:16 #92
15967 Frollo
pi_64253451
quote:
Op maandag 22 december 2008 18:17 schreef buachaille het volgende:
Ik ben gek van de hongaarse dansen 1 t/m 15 van Brahms. Wordt ook vaak gedraaid bij olympische spelen bijhet kunstschaatsen.
Wat mankeert er aan de laatste 6 dan?
  maandag 22 december 2008 @ 18:57:55 #93
15967 Frollo
pi_64253593
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 20:49 schreef DNDC het volgende:
Als absolute leek op het gebied van klassieke muziek ben ik op zoek naar de muziek die aan het begin van dit programma gebruikt wordt: http://player.omroep.nl/?aflID=8101070&fragid=3
Degene die het weet zou mij er een groot plezier me doen
Vivaldi, De Vier Seizoenen: Zomer, deel III.

http://en.wikipedia.org/w(...)_Harrison_violin.ogg
pi_64255018
quote:
Op maandag 22 december 2008 18:53 schreef Frollo het volgende:

Wat mankeert er aan de laatste 6 dan?
Die pasten niet meer op mijn MP3-speler.
pi_64255059
quote:
Op maandag 22 december 2008 18:57 schreef Frollo het volgende:
Vivaldi, De Vier Seizoenen: Zomer, deel III.
Met alle respect maar met die "best of kruidvat" muziek maak je de TS ook niet vrolijker.
  maandag 22 december 2008 @ 20:06:09 #96
15967 Frollo
pi_64256052
quote:
Op maandag 22 december 2008 19:41 schreef buachaille het volgende:

[..]

Met alle respect maar met die "best of kruidvat" muziek maak je de TS ook niet vrolijker.
Lees nou eens waarop ik reageer.
pi_64256110
quote:
Op maandag 22 december 2008 20:06 schreef Frollo het volgende:

Lees nou eens waarop ik reageer.
Hij is het niet waard frollo, hij is het niet waard
  maandag 22 december 2008 @ 20:12:34 #98
15967 Frollo
pi_64256283
Zo beroerd is Vivaldi nou toch ook weer niet?

Al heb ik zelf ook meer met romantische en vroegmoderne muziek, dat dan weer wel.
  maandag 22 december 2008 @ 20:58:30 #99
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_64258189
Niks mis met Vivaldi
  maandag 22 december 2008 @ 21:06:10 #100
169377 Syb-rund.
Music connects us all
pi_64258495
Oeh tvp!
fire, fire, your thieving spark stopped this fire.
  dinsdag 23 december 2008 @ 22:16:44 #101
238322 Shaxx
www.shaxxers.com
pi_64303216
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 00:30 schreef StarGazer het volgende:
Mozart - Requiem
Een van mijn favoriete Klassieke stukken, samen met Rachmaninov - Isle of the dead

Kijk eens op www.classiccat.net Daar staan een hoop verwijzingen naar componisten en gratis downloads van de muziekstukken. (http://www.classiccat.net/toplist.htm)
Shaxxers Lyrics: http://www.shaxxers.com
  dinsdag 23 december 2008 @ 22:52:36 #102
199107 xLittlestarx
A Day In The Life ...
  woensdag 24 december 2008 @ 18:50:33 #103
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_64333596
liszt - la campanella
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  donderdag 25 december 2008 @ 13:01:11 #104
15967 Frollo
pi_64386836
Philip Glass.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zaterdag 27 december 2008 @ 13:43:18 #106
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_64404640

1 van mijn favo's. Schitterend.

Jammer dat klassieke muziek zo'n elitair imago heeft. Wordt overigens bewust in stand gehouden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_64407435
Mijn aanrader: Joseph Haydn, Die Schöpfung. Ik ken de Duitse tekst uit het hoofd en kan het volledige oratorium uit het blote hoofd mee bleren. Wat overigens alleen voor mezelf een genoegen is.
Deze uitvoering krijgt van mij een 9,5:

Geldt ook voor deze uitvoering:

Maar voor de allerperfectste uitvoering, een dikke 10 moet je op zoek naar de uitvoering uit 1943 met Trude Eipperle. Luister dan naar: Nun beut die Flur das frische Grün. Als ik Eipperle met haar orkaansopraan het "Hier sproßt den Wunden Heil" hoor zingen dan voel ik iedere keer de haren in mijn nek rijzen.
pi_64500288
Als behalve het oor ook het oog wat lekkers wil dan raad ik ook nog het volgende aan:

vrijdag 2 januari 2009 @ 18:55:07 #110
238322 Shaxx
www.shaxxers.com
pi_64587645
quote:
Jammer dat klassieke muziek zo'n elitair imago heeft. Wordt overigens bewust in stand gehouden.
Ik vind dit helemaal niet zo erg.
Hierdoor blijft klassieke muziek gewoon klassieke muziek en niet bijvoorbeeld showmuziek zoals André Rieu het maakt, wat natuurlijk nog maar weinig met de muziekstijl te maken heeft.
Maar ik denk dat dit een aparte discussie is
Shaxxers Lyrics: http://www.shaxxers.com
  vrijdag 2 januari 2009 @ 19:21:08 #111
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_64588706
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 17:31 schreef Klopkoek het volgende:
Jammer dat klassieke muziek zo'n elitair imago heeft.
Valt best mee , ik koop m'n klassieke cd's meestal bij het kruitvat.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_67803376
Muziekstromen.nl !
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:19:31 #113
164953 Cavalier1
Geen basketbal fan!
pi_73883149
tvp
pi_73885699
Ik luister nu sinds twee dagen veel van Ludovico Einaudi. Is wat meer moderner en wat makkelijker te beluisteren voor een newbie.

(Ik zie dat deze artiest ook al is getipt op pagina 1.)
pi_74196408
Wat ook een geniale compilatie is, is Classical Music for people who hate clasiscal music.
Als stemmen zin had, was het al lang verboden.
Geloof niets, denk zelf.
pi_74197110
Voor de leken is dit een goede introductie. Prachtige muziek met een vermakelijk verhaaltje over een jongen en een wolf! (al is deze clip (en sting-versie) iets te veel van het goede). Is dat niet leuk?!

Ga er lekker voor zitten!

Prokofiev - Peter and the wolf
  zondag 1 november 2009 @ 16:16:54 #117
277627 Seven.
We are Borg.
pi_74280582
Enorm goed topic is dit.
Ook bezig met me erin te verdiepen trouwens, Chopin staat nu in utorrents warm te draaien.
Resistance is futile.
  zondag 1 november 2009 @ 16:26:19 #118
150363 Wii-Style
Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are
pi_74280922
Wat een kick.
quote:
Allereerst moet je je realiseren dat 'klassieke muziek' een verzamelterm is.

Wat ik zou aanraden voor mensen die met klassiek muziek willen beginnen: Beethoven. Hier ben ik zelf ook mee begonnen. Nee wacht, ik was met een paar slechte CD's van Robert Schumann begonnen. Maar het werd met Beethoven serieus. Luister maar gewoon naar alle 9 symfonieën. Ze zijn allemaal supermooi.

Ik heb de uitvoeringen van Eugen Jochum gekocht via bol.com, maar daar staat het niet meer.
Linkse theedrinkende criminelenknuffelaar.
  zondag 1 november 2009 @ 16:30:33 #119
277627 Seven.
We are Borg.
pi_74281091
quote:
Op zondag 1 november 2009 16:26 schreef Wii-Style het volgende:
Wat een kick.
quote:
[..]

Wat ik zou aanraden voor mensen die met klassiek muziek willen beginnen: Beethoven. Hier ben ik zelf ook mee begonnen. Nee wacht, ik was met een paar slechte CD's van Robert Schumann begonnen. Maar het werd met Beethoven serieus. Luister maar gewoon naar alle 9 symfonieën. Ze zijn allemaal supermooi.

Ik heb de uitvoeringen van Eugen Jochum gekocht via bol.com, maar daar staat het niet meer.
Ik wist niet dat Schumann een componist was
Resistance is futile.
  zondag 1 november 2009 @ 16:31:30 #120
150363 Wii-Style
pi_74281121
Voor de beginners is allmusic.com is een website die je met alles kan helpen. Heb je zin om een mooi klassiek CD te kopen, simpel. Klik rechtsboven op 'Editor's Choice' en dan klik op 'genre' om de lijst zo te sorteren zodat 'Classical' bovenaan staat. Klik een op willekeurig titel. Als het een 5/5 review is, dan zal het vast heel, heel mooi zijn. Allmusic zit kwa reviews er bijna nooit naast. En als ze er naast zitten, dan zitten ze er maar een klein beetje naast.

Let op: dit is geen popmuziek. Verwacht niet dat je gelijk helemaal emotioneel wordt zodra je naar dit soort muziek luistert. Laat een nieuw CD desnoods maar op de achtergrond draaien zodat je er eerst aan kan wennen, daarna pas luisteren. En als je luistert, luister dan heel goed. Hoe beter je luistert, hoe mooier het is.
  zondag 1 november 2009 @ 16:34:20 #121
277627 Seven.
We are Borg.
pi_74281220
Ik vind Yann Tiersen trouwens super toegankelijk voor leken. Veel van hetzelfde, dat wel.

allmusic.com zal ik zo eens gaan checken.
Resistance is futile.
  zondag 1 november 2009 @ 16:36:43 #122
150363 Wii-Style
pi_74281300
Het lastige aan klassiek is dat je stilte nodig hebt. Ik luister hierdoor nog steeds meer naar rock muziek dan naar klassiek.
  zondag 1 november 2009 @ 16:37:51 #123
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74281345
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 19:00 schreef OldJeller het volgende:
Voor de leken is dit een goede introductie. Prachtige muziek met een vermakelijk verhaaltje over een jongen en een wolf! (al is deze clip (en sting-versie) iets te veel van het goede). Is dat niet leuk?!

Ga er lekker voor zitten!

Prokofiev - Peter and the wolf
In dezelfde categorie: het carnaval der dieren van Saint-Saëns. Linkje, al moet je dit soort dingen eigenlijk niet op YouTube luisteren

Van dezelfde componist is overigens de Danse Macabre, oa bekend van het spookslot in de Efteling en nog best passend op de dag na Halloween

Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_74281563
ik heb een hele barok periode gehad maar dit concert van Beethoven is vanaf de eerste keer dat ik hem hoorde mijn allergrootste favoriet:

Door David Oistrakh, echt zo brilliant
  zondag 1 november 2009 @ 16:47:22 #125
16182 3steps
en anders niets
pi_74281661
Begin gewoon met good old beethoven.
Nog steeds de beste muziek ooit geschreven.
Die andere dokter is beter, maar helaas is hij ziek.
  zondag 1 november 2009 @ 17:00:20 #126
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_74282104
Tvp
Primum non nocere
pi_74317204
Ik vind om even in een heel andere hoek te zitten, het Requiem van Fauré ook wel heel toegankelijk? En het Pie Jesu stukje daaruit is denk ik ook wel vrij bekend.

maandag 16 november 2009 @ 13:49:47 #128
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_74746818
ohhh ja, fauré! maar dan de uitvoering van lucia popp...

maandag 16 november 2009 @ 14:04:28 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_74747245
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 03:29 schreef Manono het volgende:
In de jaren 80 en 90 was dat altijd de muziek als er in de film mensen in een chique restaurant komen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75824362
Ik ben mij de laatste tijd wat meer aan het orienteren op het gebied van de klassieke muziek. Ik hou van de wat zwaardere klassieke werken, waarbij het rustig begint, maar uiteindelijk tot een hoogtepunt met veel blaaswerk komt. Ik luister vooral veel Mahler en Brahms. Ik neem aan dat er meerdere componisten zijn met deze soort. Iemand een idee?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. (Albert Einstein)
pi_75826084
tvp, later eens doorlezen.
pi_75892562
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  zaterdag 24 april 2010 @ 02:31:28 #133
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_80659655
Brahms, één van zijn bekenste en dat is ook niet voor niks.

Iedereen kent deze:

[ Bericht 13% gewijzigd door No-P op 24-04-2010 02:46:00 ]
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_80660709
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 02:31 schreef No-P het volgende:
Iedereen kent deze:
Altijd gedacht dat dat van Beethoven was
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')