abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60120621
Ik ben nooit met klassieke muziek opgegroeid, het dichtste dat ik bij klassieke muziek ben gekomen is Yann Tiersen (groot fan) en de Lord of the Rings-soundtrack Toch zou ik graag kijken of ik het leuk vind.

Maar nu is de vraag, hoe doe ik dat? Moet ik zomaar wat gaan downloaden? Maar van welke componist en welk orkest? Of maakt dat niet zoveel uit? Of moet ik gewoon naar een klassieke radiozender luisteren? Zo ja, welke dan?

Wat denken de klassieke muziek experts?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:32:30 #2
165512 MASD
Music is dead.
pi_60120856
Probeer eerst eens de bekendere componisten. Chopin, Mozart etc. Van daaruit kun je verderkijken en na een tijd kun je kijken welke stijl binnen de klassieke muziek je het meest bevalt.
Long live music.
pi_60121098
Of zet gewoon eens Classic FM op.
Da's meestal vrij lichte klassieke muziek, aardig om mee te beginnen. Dan kom je er vanzelf wel achter wat voor stijlen/componisten je het best liggen.
pi_60121679
Koop een verzamelcd met klassieke hoogtepunten. Daarop staan meestal kleine delen uit composities/opera's/etc die het meest beroemd zijn.
Mijn eerste bezoek aan een opera was Die Zauberflöte van Mozart en dat was erg geslaagd. Een goede binnenkomer in de wereld van opera. Het is erg toegankelijk.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 16:07:11 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_60123074
Begin bij het boventoon zingen van de Tibetaanse monniken
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_60132960
Mijn verzameling "klassiek" bestaat voornamelijk uit Corvus Corax die met middeleeuwse instrumenten iets geweldigs neerzet
  dinsdag 15 juli 2008 @ 22:58:50 #7
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_60133098
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  woensdag 16 juli 2008 @ 18:12:37 #8
119963 Paradigm_shift
Knight of Damcar
pi_60149329
Allereerst moet je je realiseren dat 'klassieke muziek' een verzamelterm is. Over het algemeen wordt de term gebruikt om alle westerse muziek aan te duiden die niet onder de kopjes jazz, wereldmuziek of pop valt, vanaf de middeleeuwen tot nu. Iedere stijlperiode kent zijn eigen specifieke geluid. Waar je moet beginnen is dus vooral afhankelijk van wat je zoekt: muziek om bij te ontspannen, meeslepende, dramatische klanken, uitdagende, 'moeilijke' muziek... you name it.

Hier volgt een kort overzicht van de verschillende perioden, al moet je je wel realiseren dat deze elkaar vaak deels overlappen; dat jaartallen zijn dus slechts een indicatie, zo is tot in de twintigste eeuw nog romantische muziek gemaakt...

De muziek uit de renaissance (1450-1600) kenmerkt zich door een streven naar harmonie en evenwicht. Het is grotendeels a-capella muziek met een serene, wat mystieke klank en over het algemeen rustige tempi. Instrumentele muziek speelt nog een beperkte rol. Giovanni da Palestrina is een goede componist om mee te beginnen.

Op de renaissance volgt de barok (1600-1750). Deze muziek is veel expressiever dan die uit de reniassance. De muziek wordt veel ingewikkelder (met name door de opkomst van het contrpunt:het spelen van twee melodiën tegelijkertijd) en instrumenten nemen een steeds belangrijkere rol in. De opera zoals wij die nu kennen ontstaat (al was daar in de renaissance al een aanzet voor gegeven). Johannes Sebastiann Bach en Georg Friedrich Händel zijn waarschijnlijk de beste componisten om mee te beginnen in de barok.

In de Klassieke periode (1730-1800) wordt de complexiteit en expressieviteit van de barok ingeruild voor een helderder, transparanter geluid. Het is over het algemeen niet al te zware, zwierige muziek met prettig in het gehoor liggende melodieën. Het symfonieorkest zoals wij dat nu kennen onstaat.
Haydn en Mozart zijn de bekendste componisten uit deze periode. Ook Beethoven wordt vaak nog in de klassieke periode ingedeeld, al heeft hij al wel de eerste aanzet gegeven tot de volgende periode, de romantiek.

De romantiek (1800-1900) kenmerkt zich door aandacht voor emoties en expressie. Dat hoor je terug in de muziek. Deze is vele malen dramatischer en expressiever dan die uit de klassieke periode. Orkesten worden steeds groter, net als de stukken die ervoor geschreven worden. Door de aandacht voor expressie van de eigen gevoelens hebben de verschillende componisten uit de romantiek meer dan in alle voorgaande perioden een echt eigen geluid. Enkele goede romantische componisten om mee te beginnen: Chopin, Mahler, Brahms, Bruckner.

De volgende periode is die van het modernisme ofwel de twintigste eeuw (1900-2000, duh ). Dit is vaak de periode waarmee veel luisteraars de meeste moeite hebben. Zo ontstond de twaalftoonsmuziek onder leiding van Schönberg, en daaruit voortkomend het serialisme, waarbinnen muziek volgens wiskundige schema's gecomponeerd wordt. De muziek uit deze periode is veelal 'moeilijk': veel dissonantie ('foute noten') en zeer complexe structuren. Stravinsky, Schönberg en Boulez zijn goede componisten wanneer je de muziek van de twintigste eeuw wilt verkennen, al raad ik je aan wanneer je een beginnend luisteraar bent om het voorlopig even bij Stravinsky te laten

De periode van ongeveer 1950 tot nu noemen we de postmoderne periode. Deze laat zich eigenlijk nauwelijks meer kenmerken, er zit ook niet echt meer één lijn in. Als er al een rode draad in te vinden is, is het wel een verzet tegen de 'rationalistische' benadering van muziek in de twintigste eeuw. Ook de pop, wereldmuziek en jazz en electronica laten hun sporen na in de hedendaagse klassieke muziek.

Niet alleen zijn er verschillende stijlperiodes, maar ook verschillende genres. Zo is er de symfonie (stuk voor heel orkest), het concert (stuk voor orkest plus solo-instrument), grote koorstukken als Te Deums of Missen, kamermuziek (muziek voor kleine bezetting, bijvoorbeeld trio of kwartet) of opera’s… Keuze genoeg dus.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Veel luisterplezier
A pseudo-individual is a resource to be mined
like any other product only, this one sells itself
http://www.last.fm/user/paradigm__shift/
pi_60150552
Heel toevallig, maar ik ben deze week met hetzelfde bezig.
Ik wil me ook meer verdiepen in klassieke muziek.
Zijn er mensen die me bekende namen van stukken geven die vaak voorkomen op tv, in films/reclames/overzichten etc en stukken die vaak zijn gecoverd.. Ik doel oa. op stukken als Fur Elise, Notenkraker, Adagaio for strings en Bolero.
Hopelijk zijn er mensen die wat suggesties kunnen geven....ik zeg erbij: ik ben nog echt een leek.
Alvast dank!
  woensdag 16 juli 2008 @ 19:36:43 #10
165512 MASD
Music is dead.
pi_60150841
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 18:12 schreef Paradigm_shift het volgende:
Allereerst moet je je realiseren dat 'klassieke muziek' een verzamelterm is. Over het algemeen wordt de term gebruikt om alle westerse muziek aan te duiden die niet onder de kopjes jazz, wereldmuziek of pop valt, vanaf de middeleeuwen tot nu. Iedere stijlperiode kent zijn eigen specifieke geluid. Waar je moet beginnen is dus vooral afhankelijk van wat je zoekt: muziek om bij te ontspannen, meeslepende, dramatische klanken, uitdagende, 'moeilijke' muziek... you name it.

Hier volgt een kort overzicht van de verschillende perioden, al moet je je wel realiseren dat deze elkaar vaak deels overlappen; dat jaartallen zijn dus slechts een indicatie, zo is tot in de twintigste eeuw nog romantische muziek gemaakt...

De muziek uit de renaissance (1450-1600) kenmerkt zich door een streven naar harmonie en evenwicht. Het is grotendeels a-capella muziek met een serene, wat mystieke klank en over het algemeen rustige tempi. Instrumentele muziek speelt nog een beperkte rol. Giovanni da Palestrina is een goede componist om mee te beginnen.

Op de renaissance volgt de barok (1600-1750). Deze muziek is veel expressiever dan die uit de reniassance. De muziek wordt veel ingewikkelder (met name door de opkomst van het contrpunt:het spelen van twee melodiën tegelijkertijd) en instrumenten nemen een steeds belangrijkere rol in. De opera zoals wij die nu kennen ontstaat (al was daar in de renaissance al een aanzet voor gegeven). Johannes Sebastiann Bach en Georg Friedrich Händel zijn waarschijnlijk de beste componisten om mee te beginnen in de barok.

In de Klassieke periode (1730-1800) wordt de complexiteit en expressieviteit van de barok ingeruild voor een helderder, transparanter geluid. Het is over het algemeen niet al te zware, zwierige muziek met prettig in het gehoor liggende melodieën. Het symfonieorkest zoals wij dat nu kennen onstaat.
Haydn en Mozart zijn de bekendste componisten uit deze periode. Ook Beethoven wordt vaak nog in de klassieke periode ingedeeld, al heeft hij al wel de eerste aanzet gegeven tot de volgende periode, de romantiek.

De romantiek (1800-1900) kenmerkt zich door aandacht voor emoties en expressie. Dat hoor je terug in de muziek. Deze is vele malen dramatischer en expressiever dan die uit de klassieke periode. Orkesten worden steeds groter, net als de stukken die ervoor geschreven worden. Door de aandacht voor expressie van de eigen gevoelens hebben de verschillende componisten uit de romantiek meer dan in alle voorgaande perioden een echt eigen geluid. Enkele goede romantische componisten om mee te beginnen: Chopin, Mahler, Brahms, Bruckner.

De volgende periode is die van het modernisme ofwel de twintigste eeuw (1900-2000, duh ). Dit is vaak de periode waarmee veel luisteraars de meeste moeite hebben. Zo ontstond de twaalftoonsmuziek onder leiding van Schönberg, en daaruit voortkomend het serialisme, waarbinnen muziek volgens wiskundige schema's gecomponeerd wordt. De muziek uit deze periode is veelal 'moeilijk': veel dissonantie ('foute noten') en zeer complexe structuren. Stravinsky, Schönberg en Boulez zijn goede componisten wanneer je de muziek van de twintigste eeuw wilt verkennen, al raad ik je aan wanneer je een beginnend luisteraar bent om het voorlopig even bij Stravinsky te laten

De periode van ongeveer 1950 tot nu noemen we de postmoderne periode. Deze laat zich eigenlijk nauwelijks meer kenmerken, er zit ook niet echt meer één lijn in. Als er al een rode draad in te vinden is, is het wel een verzet tegen de 'rationalistische' benadering van muziek in de twintigste eeuw. Ook de pop, wereldmuziek en jazz en electronica laten hun sporen na in de hedendaagse klassieke muziek.

Niet alleen zijn er verschillende stijlperiodes, maar ook verschillende genres. Zo is er de symfonie (stuk voor heel orkest), het concert (stuk voor orkest plus solo-instrument), grote koorstukken als Te Deums of Missen, kamermuziek (muziek voor kleine bezetting, bijvoorbeeld trio of kwartet) of opera’s… Keuze genoeg dus.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Veel luisterplezier
mooie post zelf hou ik het meest van de barok, romantiek en post-moderne klassiek.
Long live music.
pi_60186935
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 18:12 schreef Paradigm_shift het volgende:
Allereerst moet je je realiseren dat 'klassieke muziek' een verzamelterm is. Over het algemeen wordt de term gebruikt om alle westerse muziek aan te duiden die niet onder de kopjes jazz, wereldmuziek of pop valt, vanaf de middeleeuwen tot nu. Iedere stijlperiode kent zijn eigen specifieke geluid. Waar je moet beginnen is dus vooral afhankelijk van wat je zoekt: muziek om bij te ontspannen, meeslepende, dramatische klanken, uitdagende, 'moeilijke' muziek... you name it.

Hier volgt een kort overzicht van de verschillende perioden, al moet je je wel realiseren dat deze elkaar vaak deels overlappen; dat jaartallen zijn dus slechts een indicatie, zo is tot in de twintigste eeuw nog romantische muziek gemaakt...

De muziek uit de renaissance (1450-1600) kenmerkt zich door een streven naar harmonie en evenwicht. Het is grotendeels a-capella muziek met een serene, wat mystieke klank en over het algemeen rustige tempi. Instrumentele muziek speelt nog een beperkte rol. Giovanni da Palestrina is een goede componist om mee te beginnen.

Op de renaissance volgt de barok (1600-1750). Deze muziek is veel expressiever dan die uit de reniassance. De muziek wordt veel ingewikkelder (met name door de opkomst van het contrpunt:het spelen van twee melodiën tegelijkertijd) en instrumenten nemen een steeds belangrijkere rol in. De opera zoals wij die nu kennen ontstaat (al was daar in de renaissance al een aanzet voor gegeven). Johannes Sebastiann Bach en Georg Friedrich Händel zijn waarschijnlijk de beste componisten om mee te beginnen in de barok.

In de Klassieke periode (1730-1800) wordt de complexiteit en expressieviteit van de barok ingeruild voor een helderder, transparanter geluid. Het is over het algemeen niet al te zware, zwierige muziek met prettig in het gehoor liggende melodieën. Het symfonieorkest zoals wij dat nu kennen onstaat.
Haydn en Mozart zijn de bekendste componisten uit deze periode. Ook Beethoven wordt vaak nog in de klassieke periode ingedeeld, al heeft hij al wel de eerste aanzet gegeven tot de volgende periode, de romantiek.

De romantiek (1800-1900) kenmerkt zich door aandacht voor emoties en expressie. Dat hoor je terug in de muziek. Deze is vele malen dramatischer en expressiever dan die uit de klassieke periode. Orkesten worden steeds groter, net als de stukken die ervoor geschreven worden. Door de aandacht voor expressie van de eigen gevoelens hebben de verschillende componisten uit de romantiek meer dan in alle voorgaande perioden een echt eigen geluid. Enkele goede romantische componisten om mee te beginnen: Chopin, Mahler, Brahms, Bruckner.

De volgende periode is die van het modernisme ofwel de twintigste eeuw (1900-2000, duh ). Dit is vaak de periode waarmee veel luisteraars de meeste moeite hebben. Zo ontstond de twaalftoonsmuziek onder leiding van Schönberg, en daaruit voortkomend het serialisme, waarbinnen muziek volgens wiskundige schema's gecomponeerd wordt. De muziek uit deze periode is veelal 'moeilijk': veel dissonantie ('foute noten') en zeer complexe structuren. Stravinsky, Schönberg en Boulez zijn goede componisten wanneer je de muziek van de twintigste eeuw wilt verkennen, al raad ik je aan wanneer je een beginnend luisteraar bent om het voorlopig even bij Stravinsky te laten

De periode van ongeveer 1950 tot nu noemen we de postmoderne periode. Deze laat zich eigenlijk nauwelijks meer kenmerken, er zit ook niet echt meer één lijn in. Als er al een rode draad in te vinden is, is het wel een verzet tegen de 'rationalistische' benadering van muziek in de twintigste eeuw. Ook de pop, wereldmuziek en jazz en electronica laten hun sporen na in de hedendaagse klassieke muziek.

Niet alleen zijn er verschillende stijlperiodes, maar ook verschillende genres. Zo is er de symfonie (stuk voor heel orkest), het concert (stuk voor orkest plus solo-instrument), grote koorstukken als Te Deums of Missen, kamermuziek (muziek voor kleine bezetting, bijvoorbeeld trio of kwartet) of opera’s… Keuze genoeg dus.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Veel luisterplezier
Echt hartstikke bedankt, daar heb ik echt wat aan! Voor mij was de klassieke muziek 1 brij, nu is dat minder
pi_60187120
http://www.unitedmediacompany.nl/books/?id=27&v=2

Deze man weet er alles van, dus je kan zo zijn cd bestellen.
Heb 'm ook staan, erg informatief.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_60191260
Zet radio 4 eens op. Komen veel mooie klassieke nummers langs (alleen maar). Zit vast wel iets bij dat je mooi vindt.
Liever 5 in de hand, dan schijten op een natte krant.
pi_60219411
Even een TVP, ken zelf eigenlijk ook alleen Yann Tiersen, maar zou me ook wel wat meer in de beroemde componisten willen verdiepen.
pi_60219604
I´m back.
pi_60219869
I´m back.
pi_60219963
I´m back.
pi_60828565
Af en toe is er klassieke muziek op TV, vaak als achtergrond muziek.

Meestal vind ik het leuk om te horen.

De klassiekers denk ik wel te kennen: Turkisch March, Kleine Nachtmusik, negende symphonie van Beethoven en Fur Elise in ieder geval wel.

Zijn er nog leuke stukjes, voor de leek als inleiding in de klassieke muziek?

Liefst youtube linkjes, bij voorbaat dank
  donderdag 14 augustus 2008 @ 16:36:35 #21
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_60828684
Chopin kan ik persoonlijk erg waarderen:

The Light Is Leaving Us All
pi_60828728
Ik weet niet of het telt, maar Bernard Herrmann's muziek voor de film "Vertigo" is schitterend!

pi_60828895


Vivaldi, Four Seasons, Winter I
Door Nigel Kennedy

Eigenlijk moet je hier een flac van proberen te vinden en dan de volumeknop toch wel bijna op maximaal.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  donderdag 14 augustus 2008 @ 16:53:16 #24
211309 Spankin
zachte heelmeesters...
pi_60829115
tvp
  donderdag 14 augustus 2008 @ 16:56:09 #25
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_60829489



Ik zou of vanaf 1.20 inspringen of op de 3 min, want het begin is erg zwaar om mee te beginnen.

Klassiek maar dan anders

of


Overigens Edvard Grieg is ook een aanrader
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_60830371
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_60830521
tvp
  donderdag 14 augustus 2008 @ 18:00:33 #29
73742 fripper
"Call It Anything"
  donderdag 14 augustus 2008 @ 18:44:43 #31
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_60831842
Dat Wagner nog niet is genoemd...

The Light Is Leaving Us All
  donderdag 14 augustus 2008 @ 18:47:45 #32
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_60831901
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_60843479
clair de lune van debussy
pi_60850201
Zit veel leuks tussen.

Vooral deze:



[ Bericht 66% gewijzigd door IHVK op 15-08-2008 12:06:56 ]
pi_60855556
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 11:57 schreef IHVK het volgende:
Zit veel leuks tussen.

Vooral deze:


Dat is mijn absolute favoriet
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:06:51 #37
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_60855634
Gelukkig maar dat Mahler nog niet genoemd is, want die wil ik lekker voor mezelf houden.
pi_60857067
Vocalise op. 34 van Rachmaninov.
Graag op anoniem
pi_60865513
Zauberflöte van Mozart. Hele mooie lichte muziek, verhaal gaat helaas nergens over.
pi_60870570
FAGS! Gay Opera!
pi_60870572
Aldus een youtube commentator.

Deze zijn ook leuk trouwens. Al weet ik niet of het klassieke muziek is .





[ Bericht 92% gewijzigd door IHVK op 16-08-2008 03:10:45 ]
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 03:17:28 #42
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_60870651
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 02:38 schreef DrPwn het volgende:
clair de lune van debussy
Debussy Check de film All About Lily Chou-Chou. mooi gebruik van zijn muziek
The Light Is Leaving Us All
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 03:20:19 #43
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_60870663
mocht je neo-klassiek willen btw check Black Tape For A Blue Girl
The Light Is Leaving Us All
pi_60870696
Het mag best een beestje stinken; het mag best een beestje rauw zijn
pi_60870712
Als je in een amerikaanse film klassieke muziek op de achtergrond hoort is het bijna altijd De Vier Jaargetijden van Vivaldi
Jusqu'ici tout va bien...
pi_60870737
Het mag best een beestje stinken; het mag best een beestje rauw zijn
pi_60870756
Het mag best een beestje stinken; het mag best een beestje rauw zijn
pi_60870791
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 16:36 schreef Zeitgeist het volgende:
Chopin kan ik persoonlijk erg waarderen:

Helemaal eens!
Echter, je moet het brede gezichtsveld houden. Tis niet allen klassieke muziek, maar de tijdsgeest waarin mensen leefden. Dus hun denkbeelden, hun literatuur.

Begin met chopin. Toegankelijk, mooi en teder in de muziek.
Chopin is nooit vies, nooit verrotting of sex.
Chopin is super romantisch.
En aan de romantiek zit een zeer donkere zijde, denk maar aan het leiden van de jonge Werther...die dreef het romantische ideaal over de top en pleegde zelfmoord. Daartoe is romantiek in staat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Die_Leiden_des_jungen_Werthers
Bedacht door Goethe. Hoe romantisch en Duits wil je het hebben...

Dus er is een keerzijde...Romantiek en de dood...super combi op tekst van Goethe:


http://nl.wikipedia.org/wiki/Erlk%C3%B6nig
Make my day!
pi_60870835
Het mag best een beestje stinken; het mag best een beestje rauw zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')