mooie postquote:Op woensdag 16 juli 2008 18:12 schreef Paradigm_shift het volgende:
Allereerst moet je je realiseren dat 'klassieke muziek' een verzamelterm is. Over het algemeen wordt de term gebruikt om alle westerse muziek aan te duiden die niet onder de kopjes jazz, wereldmuziek of pop valt, vanaf de middeleeuwen tot nu. Iedere stijlperiode kent zijn eigen specifieke geluid. Waar je moet beginnen is dus vooral afhankelijk van wat je zoekt: muziek om bij te ontspannen, meeslepende, dramatische klanken, uitdagende, 'moeilijke' muziek... you name it.
Hier volgt een kort overzicht van de verschillende perioden, al moet je je wel realiseren dat deze elkaar vaak deels overlappen; dat jaartallen zijn dus slechts een indicatie, zo is tot in de twintigste eeuw nog romantische muziek gemaakt...
De muziek uit de renaissance (1450-1600) kenmerkt zich door een streven naar harmonie en evenwicht. Het is grotendeels a-capella muziek met een serene, wat mystieke klank en over het algemeen rustige tempi. Instrumentele muziek speelt nog een beperkte rol. Giovanni da Palestrina is een goede componist om mee te beginnen.
Op de renaissance volgt de barok (1600-1750). Deze muziek is veel expressiever dan die uit de reniassance. De muziek wordt veel ingewikkelder (met name door de opkomst van het contrpunt:het spelen van twee melodiën tegelijkertijd) en instrumenten nemen een steeds belangrijkere rol in. De opera zoals wij die nu kennen ontstaat (al was daar in de renaissance al een aanzet voor gegeven). Johannes Sebastiann Bach en Georg Friedrich Händel zijn waarschijnlijk de beste componisten om mee te beginnen in de barok.
In de Klassieke periode (1730-1800) wordt de complexiteit en expressieviteit van de barok ingeruild voor een helderder, transparanter geluid. Het is over het algemeen niet al te zware, zwierige muziek met prettig in het gehoor liggende melodieën. Het symfonieorkest zoals wij dat nu kennen onstaat.
Haydn en Mozart zijn de bekendste componisten uit deze periode. Ook Beethoven wordt vaak nog in de klassieke periode ingedeeld, al heeft hij al wel de eerste aanzet gegeven tot de volgende periode, de romantiek.
De romantiek (1800-1900) kenmerkt zich door aandacht voor emoties en expressie. Dat hoor je terug in de muziek. Deze is vele malen dramatischer en expressiever dan die uit de klassieke periode. Orkesten worden steeds groter, net als de stukken die ervoor geschreven worden. Door de aandacht voor expressie van de eigen gevoelens hebben de verschillende componisten uit de romantiek meer dan in alle voorgaande perioden een echt eigen geluid. Enkele goede romantische componisten om mee te beginnen: Chopin, Mahler, Brahms, Bruckner.
De volgende periode is die van het modernisme ofwel de twintigste eeuw (1900-2000, duh). Dit is vaak de periode waarmee veel luisteraars de meeste moeite hebben. Zo ontstond de twaalftoonsmuziek onder leiding van Schönberg, en daaruit voortkomend het serialisme, waarbinnen muziek volgens wiskundige schema's gecomponeerd wordt. De muziek uit deze periode is veelal 'moeilijk': veel dissonantie ('foute noten') en zeer complexe structuren. Stravinsky, Schönberg en Boulez zijn goede componisten wanneer je de muziek van de twintigste eeuw wilt verkennen, al raad ik je aan wanneer je een beginnend luisteraar bent om het voorlopig even bij Stravinsky te laten
![]()
De periode van ongeveer 1950 tot nu noemen we de postmoderne periode. Deze laat zich eigenlijk nauwelijks meer kenmerken, er zit ook niet echt meer één lijn in. Als er al een rode draad in te vinden is, is het wel een verzet tegen de 'rationalistische' benadering van muziek in de twintigste eeuw. Ook de pop, wereldmuziek en jazz en electronica laten hun sporen na in de hedendaagse klassieke muziek.
Niet alleen zijn er verschillende stijlperiodes, maar ook verschillende genres. Zo is er de symfonie (stuk voor heel orkest), het concert (stuk voor orkest plus solo-instrument), grote koorstukken als Te Deums of Missen, kamermuziek (muziek voor kleine bezetting, bijvoorbeeld trio of kwartet) of opera’s… Keuze genoeg dus.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Veel luisterplezier
Echt hartstikke bedankt, daar heb ik echt wat aan! Voor mij was de klassieke muziek 1 brij, nu is dat minderquote:Op woensdag 16 juli 2008 18:12 schreef Paradigm_shift het volgende:
Allereerst moet je je realiseren dat 'klassieke muziek' een verzamelterm is. Over het algemeen wordt de term gebruikt om alle westerse muziek aan te duiden die niet onder de kopjes jazz, wereldmuziek of pop valt, vanaf de middeleeuwen tot nu. Iedere stijlperiode kent zijn eigen specifieke geluid. Waar je moet beginnen is dus vooral afhankelijk van wat je zoekt: muziek om bij te ontspannen, meeslepende, dramatische klanken, uitdagende, 'moeilijke' muziek... you name it.
Hier volgt een kort overzicht van de verschillende perioden, al moet je je wel realiseren dat deze elkaar vaak deels overlappen; dat jaartallen zijn dus slechts een indicatie, zo is tot in de twintigste eeuw nog romantische muziek gemaakt...
De muziek uit de renaissance (1450-1600) kenmerkt zich door een streven naar harmonie en evenwicht. Het is grotendeels a-capella muziek met een serene, wat mystieke klank en over het algemeen rustige tempi. Instrumentele muziek speelt nog een beperkte rol. Giovanni da Palestrina is een goede componist om mee te beginnen.
Op de renaissance volgt de barok (1600-1750). Deze muziek is veel expressiever dan die uit de reniassance. De muziek wordt veel ingewikkelder (met name door de opkomst van het contrpunt:het spelen van twee melodiën tegelijkertijd) en instrumenten nemen een steeds belangrijkere rol in. De opera zoals wij die nu kennen ontstaat (al was daar in de renaissance al een aanzet voor gegeven). Johannes Sebastiann Bach en Georg Friedrich Händel zijn waarschijnlijk de beste componisten om mee te beginnen in de barok.
In de Klassieke periode (1730-1800) wordt de complexiteit en expressieviteit van de barok ingeruild voor een helderder, transparanter geluid. Het is over het algemeen niet al te zware, zwierige muziek met prettig in het gehoor liggende melodieën. Het symfonieorkest zoals wij dat nu kennen onstaat.
Haydn en Mozart zijn de bekendste componisten uit deze periode. Ook Beethoven wordt vaak nog in de klassieke periode ingedeeld, al heeft hij al wel de eerste aanzet gegeven tot de volgende periode, de romantiek.
De romantiek (1800-1900) kenmerkt zich door aandacht voor emoties en expressie. Dat hoor je terug in de muziek. Deze is vele malen dramatischer en expressiever dan die uit de klassieke periode. Orkesten worden steeds groter, net als de stukken die ervoor geschreven worden. Door de aandacht voor expressie van de eigen gevoelens hebben de verschillende componisten uit de romantiek meer dan in alle voorgaande perioden een echt eigen geluid. Enkele goede romantische componisten om mee te beginnen: Chopin, Mahler, Brahms, Bruckner.
De volgende periode is die van het modernisme ofwel de twintigste eeuw (1900-2000, duh). Dit is vaak de periode waarmee veel luisteraars de meeste moeite hebben. Zo ontstond de twaalftoonsmuziek onder leiding van Schönberg, en daaruit voortkomend het serialisme, waarbinnen muziek volgens wiskundige schema's gecomponeerd wordt. De muziek uit deze periode is veelal 'moeilijk': veel dissonantie ('foute noten') en zeer complexe structuren. Stravinsky, Schönberg en Boulez zijn goede componisten wanneer je de muziek van de twintigste eeuw wilt verkennen, al raad ik je aan wanneer je een beginnend luisteraar bent om het voorlopig even bij Stravinsky te laten
![]()
De periode van ongeveer 1950 tot nu noemen we de postmoderne periode. Deze laat zich eigenlijk nauwelijks meer kenmerken, er zit ook niet echt meer één lijn in. Als er al een rode draad in te vinden is, is het wel een verzet tegen de 'rationalistische' benadering van muziek in de twintigste eeuw. Ook de pop, wereldmuziek en jazz en electronica laten hun sporen na in de hedendaagse klassieke muziek.
Niet alleen zijn er verschillende stijlperiodes, maar ook verschillende genres. Zo is er de symfonie (stuk voor heel orkest), het concert (stuk voor orkest plus solo-instrument), grote koorstukken als Te Deums of Missen, kamermuziek (muziek voor kleine bezetting, bijvoorbeeld trio of kwartet) of opera’s… Keuze genoeg dus.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Veel luisterplezier
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |