abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60086417
Ik weet dat het heel moeilijk is om dit zomaar te kunnen zeggen maar toch graag jullie visie op het volgende :

Wij hebben een apparatement op het oog.
Het is gelegen in Rotterdam.

Ruime en zeer lichte 3 kamer hoekmaisonnette op de 4e en 5e (bovenste) etage van een verzorgde portiekflat met lift. De woning ligt ideaal en heeft een weids uitzicht. Twee zonnige balkons aan de voorzijde. Een groot rustig gelegen dakterras aan de achterzijde. Berging in de onderbouw. Een gerenoveerde woning met veel comfort.

Indeling
4e etage:
Entree met trapopgang, trapkast, meter-/bergkast en garderobe.
Luxe, geheel betegelde badkamer met ligbad/douche en wastafel; separaat toilet.
Ruime L-vormige woonkamer (37m2).
Aansluitend op de woonkamer de ruime eetkamer (5.35 x 3.75 m ) met luxe keuken voorzien van diverse inbouwapparatuur; entree naar inpandig balkon met wasmachine opstelling.
5e etage:
Overloop met 2e toilet met fonteintje; toegang tot dakterras.
Slaapkamer van 4.70 x 3.20 m.
Slaapkamer van 3.30 x 3.15 m; met toegang tot balkon aan de voorzijde.
Dakterras van 5.60 x 5.50 m.

Bijzonderheden:
Bouwjaar ca.1953. Eigen grond.
Woonoppervlakte: 100 m2; inhoud: 270m3.
Verwarming en warm water middels stadsverwarming
Beglazing: gehele woning voorzien van dubbel glas in grotendeels aluminium en kunstof kozijnen.
VvE zeer actief; maandelijkse bijdrage van ¤ 203,--
Oplevering: in overleg

Ik heb het even nagezocht en het huis staat 2 jaar te koop.
Het eerste jaar voor ¤ 249.500, het jaar daarna voor¤ 239.500.

In het kadster heb ik uitgevonden dat er 3 precies dezelfde woningen zijn verkocht voor ¤ 205.000 , ¤ 223.500 en 236.500.

Zelfde staat van onderhoud wat de buitekant betreft.

Bij de woning die wij op het oog hebben moet de bovenste woonlaag wel opnieuw geschilderd worden en is de electrische installatie wel aan vervanging toe (allemaal opbouw, weinig wdc's en weinig met randaarde en de originele groepenkast van 4 groepen.
Het stucwerk in het trapgat vertoont scheuren en moet vernieuwd worden.
Voor de rest is alles netjes.

Met de huidige vraagprijs van ¤ 239.500 willen wij graag ¤ 215.000 gaan bieden.
Dit is 10% onder de vraagprijs.
Is dit realistisch of moet ik zakken, stijgen ?

Iemand die er een zinnig woord over kan zeggen ?

[ Bericht 2% gewijzigd door junkiexp op 14-07-2008 00:27:50 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_60086798
Wel eens gehoord van een makelaar?

Maargoed, je bied wel erg veel onder de vraagprijs.
Zou als ik jou was maar omhoog gaan, anders neemt de verkopende
partij je niet serieus. 220.000 proberen?
  zondag 13 juli 2008 @ 23:45:31 #3
48996 ed_reeb
vroem vroem vrrrooeeeeeeem
pi_60086838
hmmm
als t al 2 jaar te koop staat kun je allicht zo beginnen, misschien zelfs nog wel lager... op zich loop je weining risico dat t dan snel weg is.. en hoger kan altijd nog... ik zou op 205 inzetten met de mededeling dat eenzelfde type appartement voor die prijs is weggegaan... zeker omdat we in een kopers markt terecht komen...
beer
pi_60086889
quote:
Op zondag 13 juli 2008 23:44 schreef Matje-1989 het volgende:
Wel eens gehoord van een makelaar?

Maargoed, je bied wel erg veel onder de vraagprijs.
Zou als ik jou was maar omhoog gaan, anders neemt de verkopende
partij je niet serieus. 220.000 proberen?
Een makelaar kost weer een hoop geld.
Behalve het bod wat we gaan aanbieden is alles al geregeld wat de makelaar voor de rest doet.
Alle contacten leg ik zelf en al het papierwerk doet mijn schoonvader die in de bedrijfs assurantie zit.

Dus om daar nu ¤ 3000 aan uit te geven ?

Ik ben zomaar een beetje aan het peilen, vandaar .
  zondag 13 juli 2008 @ 23:53:15 #5
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_60087014
Geen aankoopmakelaar.
215.000 bieden kan best en als ze je dan niet serieus nemen (wat ik niet geloof), gewoon een week later 220.000 bieden.
pi_60087047
Oh, wij kijken ook naar dat appartement....Wat bied jij?? Want dan weet ik wat wij kunnen bieden...

Echt serieus, je laat je wel heel erg in je kaarten kijken.... En nee natuurlijk hoef ik dat appartement niet.....maar heb je wel eens bedacht dat hier meer mensen meelezen?
pi_60087600
quote:
Op zondag 13 juli 2008 23:53 schreef Ixnay het volgende:
Geen aankoopmakelaar.
215.000 bieden kan best en als ze je dan niet serieus nemen (wat ik niet geloof), gewoon een week later 220.000 bieden.
Bedankt !
pi_60087619
quote:
Op zondag 13 juli 2008 23:54 schreef boarn het volgende:
Oh, wij kijken ook naar dat appartement....Wat bied jij?? Want dan weet ik wat wij kunnen bieden...

Echt serieus, je laat je wel heel erg in je kaarten kijken.... En nee natuurlijk hoef ik dat appartement niet.....maar heb je wel eens bedacht dat hier meer mensen meelezen?
Je heb wel gelijk, alleen het appartement staat momenteel niet officieel meer te koop.
Overgang naar een andere makelaar, we hebben dus het alleenrecht.
pi_60088223
2 jaar in de verkoop

Zou voor mij betekenen dat ik flink onder de vraagprijs zal gaan zitten. Vraagprijs is per defenitie altijd hoger dan ze willen hebben. Als het dan ook al 2 jaar tekoop staat, moet dr vast wel wat te onderhandelen zijn. Den niet dat ze nog een jaar willen wachten met de verkopen.

Rente is momenteel 5% dus over 2 ton is dat dik 10.000 euro op jaarbasis die het pand ze eigenlijk 'kost'. Elke maand in de verkoop kost ze dus vele honderden euro's en de tijd gaat snel

Ik zou laag inzetten en dat even volhouden. Grote kans dat ie niet snel voor je neus weggekaapt wordt. En anders iets verhogen.

Ik zou zeggen, proberen op 200.000 beginnen en dan na heel lang onderhandelen richting 210-220k uit gaan komen. (Laat de verkopend makelaar maar moeilijk doen! Je bent als koper volgens mij wel gewild, anders raken ze het nooit kwijt!
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_60089650
Ik zou ook laag bieden rond de 200.000,-. Laat de verkoper maar zweten.

Trouwens een aankoopmakelaar kost maar 500,- geen 3000,- dat is een verkopende makelaar.
I spent a lot of my money on booze, birds and fast cars, the rest I just squandered.
pi_60089810
quote:
Op maandag 14 juli 2008 08:39 schreef Artbij het volgende:
Ik zou ook laag bieden rond de 200.000,-. Laat de verkoper maar zweten.

Trouwens een aankoopmakelaar kost maar 500,- geen 3000,- dat is een verkopende makelaar.
In Kutkrabbeveen misschien, maar in de grote stad doen ze het daar niet voor. Of je moet zo'n doe-het-zelf-makelaar hebben, maar die regelen geen aktes (hoeft ook niet, doet de notaris), doen geen onderzoek bij het kadaster (hoeft ook niet, kan je zelf voor 2 euro) en doen geen onderhandelingen. Wat ze voor dat geld wél doen weet ik ook niet.
pi_60090136
quote:
Op maandag 14 juli 2008 08:56 schreef DonJames het volgende:

[..]

In Kutkrabbeveen misschien, maar in de grote stad doen ze het daar niet voor. Of je moet zo'n doe-het-zelf-makelaar hebben, maar die regelen geen aktes (hoeft ook niet, doet de notaris), doen geen onderzoek bij het kadaster (hoeft ook niet, kan je zelf voor 2 euro) en doen geen onderhandelingen. Wat ze voor dat geld wél doen weet ik ook niet.
In Kutkrabbeveen is de makelaar waarschijnlijk duurder dan in de randstaad. Does concurentie ring a bell? Zoals je kunt lezen heeft TS alleen hulp nodig bij het bieden, de rest van de post is dus verre van relevant....

Voor 1000,- ben je zeker klaar.
I spent a lot of my money on booze, birds and fast cars, the rest I just squandered.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 14 juli 2008 @ 09:36:52 #13
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_60090331
Makelaar is niet per se nodig, zou wel een bouwkundige keuring laten doen, dat is de investering waard.

Ik zou inderdaad vrij laag beginnen met bieden; als het al zo lang te koop staat willen ze er vast wel vanaf. Begin gewoon laag, stel voor jezelf vast wat je maximaal wilt bieden en ga dan onderhandelen tot aan je maximumprijs.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_60091768
quote:
Op maandag 14 juli 2008 09:23 schreef Artbij het volgende:

[..]

In Kutkrabbeveen is de makelaar waarschijnlijk duurder dan in de randstaad. Does concurentie ring a bell?
Does "prijsafspraken" ring a bell? Hun pandjes aan de Leidsegracht moeten ook betaald worden!
quote:
Zoals je kunt lezen heeft TS alleen hulp nodig bij het bieden, de rest van de post is dus verre van relevant....
Er zijn wel makelaars waar je één los onderdeel van het hele aankoopproces kan laten doen, maar alleen de losse onderhandeling doen ze niet (althans, heb ik nog nooit gezien, alleen in combinatie met andere diensten). Dus zo irrelevant is mijn post niet..
quote:
Voor 1000,- ben je zeker klaar.
Dat zal wel lukken. Maar dat is niet echt hetzelfde als 500 euro, wel?

[ Bericht 0% gewijzigd door DonJames op 14-07-2008 11:03:13 ]
pi_60092083
Wat stelt die onderhandeling nu voor? Een bod uitbrengen, wat eisen stellen en dan afwachten. Volgens mij is dat maar een kwestie van een paar minuten werk.: De verkopende partij bellen (makelaar of de eigenaar zelf), bod plaatsen en dan afwachten op de reactie op het bod. En dan datzelfde nog een paar keer herhalen.

Iedereen kan en mag zich makelaar noemen, dus voor die 500 euro wil ik ook wel de onderhandelingen aangaan. Ik doe het zelfs voor 400 euro In de randstad, in Rotterdam.

Waar in Rotterdam is het ergens?
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_60092201
Ik zou eerst maar eens vragen hoeveel die VvE in kas heeft en wat al dat (achterstallig?) onderhoud gaat kosten. Kun je dat mooi meenemen in je onderhandelingen. Tenslotte draait de huidige eigenaar nu voor die kosten op terwijl hij er in het geheel geen profeit van heeft.
pi_60092591
Mijn huis heeft anderhalf jaar te koop gestaan (Tilburg) en is uiteindelijk voor 30.000 onder de eerste vraagprijs weggegaan. Natuurlijk is het zo dat het pand te koop laten staan de verkoper geld kost, maar waarschijnlijk hebben zij ook al iets nieuws gekocht en daarbij rekening gehouden met een bepaalde verkoopprijs.
Wij hebben gewoon een minimum gesteld en gewacht tot dat geboden werd.
Voor 215.000 had ik je niet sereus genomen, met 220.000 wel maar dat zegt verder weining.
Wat wil je er maximaal voor betalen als ik vragen mag?
pi_60092806
quote:
Op maandag 14 juli 2008 10:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Does "prijsafspraken" ring a bell? Hun pandjes aan de Leidsegracht moeten ook betaald worden!
Hmmm
Does NMa ring a bell?
pi_60093421
quote:
Op maandag 14 juli 2008 10:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

Er zijn wel makelaars waar je één los onderdeel van het hele aankoopproces kan laten doen, maar alleen de losse onderhandeling doen ze niet (althans, heb ik nog nooit gezien, alleen in combinatie met andere diensten). Dus zo irrelevant is mijn post niet..
[..]

Dat zal wel lukken. Maar dat is niet echt hetzelfde als 500 euro, wel?
Voor 500 lukt het waarschijnlik, maar voor 1000 zeker. Is wel iets anders dan 3000, wel?

p0wned
pi_60093722
Over die prijsafspraken.

Was er laatst niet in het nieuws dat er binnenkort heel wat makelaars het loodje dreigen te leggen? Vanwege de moeilijker te verkopen woningen, enz? Dan lijk je wel gek om een klusje mis te lopen als makelaar zijnde.
[..]
pi_60094070
Bedankt voor de reacties !
Aankoopmakelaar doet niet echt spannende dingen dus ik regel alles liever zelf.
Akte regel ik verder met de notaris.
Bouwkundig onderzoek is min of meer al gedaan door mijn vader en alles is in order binnenshuis.
Buitenshuis is voor de vve dus dat is geen punt.
Het is een hele gezonde, actieve vve met een goed saldo.

Ik heb zojuist een optie op het huis gekregen t/m a.s. vrijdag.
Ik laat het deze week taxeren, en woensdag heb ik een gesprek bij de hypotheker.
Dus als alles een beetje meezit kan ik donderdag/vrijdag een bod doen.
pi_60094334
Als je het laat taxeren maak je dus toch min of meer gebruik van een aankoopmakelaar. Laat hem meteen advies geven over het bieden.
pi_60094582
quote:
Op maandag 14 juli 2008 12:17 schreef Artbij het volgende:

[..]

Voor 500 lukt het waarschijnlik, maar voor 1000 zeker. Is wel iets anders dan 3000, wel?
Dat klopt. Dat zeg ik dan ook nergens, dat maak jij er van. Kennelijk valt het niet mee, begrijpend lezen.
quote:
p0wned
Ben je daar niet een beetje te oud voor?
pi_60094750
quote:
Op maandag 14 juli 2008 12:58 schreef Artbij het volgende:
Als je het laat taxeren maak je dus toch min of meer gebruik van een aankoopmakelaar. Laat hem meteen advies geven over het bieden.
Bedankt voor de tip.
pi_60103865
Taxatie is ook geregeld, die gebeurt donderdag ochtend.
Mede aan de hand daarvan ga ik een bod doen.
  maandag 14 juli 2008 @ 20:32:26 #26
206100 azaki
Geloof me, ik weet het beter.
pi_60105220
Ik zou zelf een bod doen van net geen 2 ton.

Als een huis al 2 jaar te koop staat geeft dat, mijns inziens, aan dat de prijs/ kwaliteit verhouding niet goed is.

Dan is het eens kijken wat er voor eventueel tegenbod komt.

Overigens, ik hoor hier mensen zeggen "je moet toch wel minstens X bieden anders nemen ze je niet serieus.". Lekker belangrijk. Als ik dat huis per sé wil hebben kan ik later altijd nog hoger bieden. Laag beginnen kan nooit kwaad. Zeker niet bij woningen die al lang te koop staan.

Weet je waar die mensen het huis toendertijd voor gekocht hebben?

Ik ga er trouwens vanuit dat iedereen die zn huis verkoopt zo'n 10% boven het bedrag gaat zitten dat ze er echt voor willen hebben. Dit omdat je dr ook zo 10% aflult. Gewoon nog lager beginnen.

200 euro VVE? Meh. Met je hypotheek erbij zit je dan al op een kleine 800-900 euro netto maandlasten.
pi_60105717
Even ten aanzien van een aankoopmakelaar. Voor een relatief bescheiden bedrag handelt die allerlei dingen voor je af, wat handig is als je daar zelf de tijd niet voor hebt en als je nog niet eerder met het aankopen van een huis ervaring hebt opgedaan. Qua kosten stelt het niet veel voor, rond de 1.000 euro en de diensten die je ervoor terugkrijgt zijn het mijns inziens waard. Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad.

Ten opzichte van het grote geheel zou ik pver een kostenpost als deze niet teveel gaan zeuren. Kijk als het 2.000+ euro zou kosten wordt het een ander verhaal, maar met de gangbare tarieven valt het reuze mee.
  maandag 14 juli 2008 @ 21:23:26 #28
206100 azaki
pi_60106559
Mwa, 1000 euro voor iets wat je ook echt heel prima zelf kan doen.... Het enige wat ie doet is jou helpen met zoeken. De rest doet de notaris. En dat doet ie toch wel.
  maandag 14 juli 2008 @ 21:32:34 #29
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60106798
Da's slapend rijk worden voor de VvE zo. 203 euro. Is dat niet belachelijk veel?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 14 juli 2008 @ 21:35:55 #30
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_60106886
quote:
Op maandag 14 juli 2008 12:46 schreef junkiexp het volgende:
Bedankt voor de reacties !
Aankoopmakelaar doet niet echt spannende dingen dus ik regel alles liever zelf.
Akte regel ik verder met de notaris.
Bouwkundig onderzoek is min of meer al gedaan door mijn vader en alles is in order binnenshuis.
Buitenshuis is voor de vve dus dat is geen punt.
Het is een hele gezonde, actieve vve met een goed saldo.
Bouwkundig onderzoek moet je ook niet laten doen door een makelaar?
Een eerstejaars student bouwkunde weet over bouwkunde dan die hele NVM bij elkaar.
  maandag 14 juli 2008 @ 21:38:45 #31
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_60106956
quote:
Op maandag 14 juli 2008 21:32 schreef popolon het volgende:
Da's slapend rijk worden voor de VvE zo. 203 euro. Is dat niet belachelijk veel?
Daar zitten waarschijnlijk al stookkosten en water bij.
  maandag 14 juli 2008 @ 21:39:57 #32
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60106994
quote:
Op maandag 14 juli 2008 21:38 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dat klinkt al een stuk beter dan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_60108007
quote:
Op maandag 14 juli 2008 20:32 schreef azaki het volgende:
Ik zou zelf een bod doen van net geen 2 ton.

Als een huis al 2 jaar te koop staat geeft dat, mijns inziens, aan dat de prijs/ kwaliteit verhouding niet goed is.

Dan is het eens kijken wat er voor eventueel tegenbod komt.

Overigens, ik hoor hier mensen zeggen "je moet toch wel minstens X bieden anders nemen ze je niet serieus.". Lekker belangrijk. Als ik dat huis per sé wil hebben kan ik later altijd nog hoger bieden. Laag beginnen kan nooit kwaad. Zeker niet bij woningen die al lang te koop staan.

Weet je waar die mensen het huis toendertijd voor gekocht hebben?

Ik ga er trouwens vanuit dat iedereen die zn huis verkoopt zo'n 10% boven het bedrag gaat zitten dat ze er echt voor willen hebben. Dit omdat je dr ook zo 10% aflult. Gewoon nog lager beginnen.

200 euro VVE? Meh. Met je hypotheek erbij zit je dan al op een kleine 800-900 euro netto maandlasten.
¤ 77000 heeft de huidige eigenaar het in '95 gekocht.
Maak van die maandlasten maar 1300-1400 euro, ik neem een spaarhypotheek .
En maandlasten zijn geen probleem, komt hier 3500+ netto binnen per maand ( 2 verdienders)

[ Bericht 5% gewijzigd door junkiexp op 14-07-2008 22:26:15 ]
pi_60108093
quote:
Op maandag 14 juli 2008 21:38 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Nee dat is dus niet zo.
Alleen een opstalverzekering.
Het pand is een paar jaar terug volledig voorzien van kunstof/aluminium kozijnen met aan de voorkant ++ glas.
Ook het dak is volledig vernieuwd en alles is opnieuw geschilderd.
Nu zijn ze bezig om de standleidingen te vervangen en er komen allemaal nieuw liften.

Omdat 2 woonlagen zijn betaal je sowieso al meer dan de mensen met 1 woonlaag.
Plus het feit dat je als hoogste in de flat zit en je dus de lift meer gebruikt en die electro kosten worden doorberekend.

Met de VVE is niks aan de hand, dit is allemaal goed doorgekeken .
pi_60108156
quote:
Op maandag 14 juli 2008 20:54 schreef drexciya het volgende:
Even ten aanzien van een aankoopmakelaar. Voor een relatief bescheiden bedrag handelt die allerlei dingen voor je af, wat handig is als je daar zelf de tijd niet voor hebt en als je nog niet eerder met het aankopen van een huis ervaring hebt opgedaan. Qua kosten stelt het niet veel voor, rond de 1.000 euro en de diensten die je ervoor terugkrijgt zijn het mijns inziens waard. Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad.

Ten opzichte van het grote geheel zou ik pver een kostenpost als deze niet teveel gaan zeuren. Kijk als het 2.000+ euro zou kosten wordt het een ander verhaal, maar met de gangbare tarieven valt het reuze mee.
Tsja tijd heb ik genoeg en de kennis heeft mijn schoonvader.
Het is puur welk bod ik ga doen, de rest regel ik zelf wel.

En daarbij komt dat ik het erg leuk en interessant vind.
pi_60108206
quote:
Op maandag 14 juli 2008 21:35 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Bouwkundig onderzoek moet je ook niet laten doen door een makelaar?
Een eerstejaars student bouwkunde weet over bouwkunde dan die hele NVM bij elkaar.
Weet ik maar ik noemde zomaar wat punten op die bij een huis kopen komen kijken.
Maar ik laat het sowieso niet bouwkundig keuren dus dat is niet relevant voor mij.
pi_60108522
Je kan tegenwoordig ook makelaars voor alleen een deel van de aankoop in de arm nemen en een afspraak maken dat ze een percentage van het bedrag dat ze van de vraagprijs afkrijgen.
Dat is soms goedkoper dan zelf gaan bieden.

Btw, wat ben ik nu fftjes blij dat ik in Friesland woon! (dat zeg ik niet vaak!)
Tussenwoning, tuin, pleintje met parkeerruimte en speeltuin achter huis, 1e etage 3 slaapkamers plus slaapkamer op zolder, grote woonkamer met open keuken, grote overloop boven..
137.000
  maandag 14 juli 2008 @ 22:43:04 #38
206100 azaki
pi_60108667
quote:
Op maandag 14 juli 2008 22:17 schreef junkiexp het volgende:

[..]

¤ 77000 heeft de huidige eigenaar het in '95 gekocht.
Maak van die maandlasten maar 1300-1400 euro, ik neem een spaarhypotheek .
En maandlasten zijn geen probleem, komt hier 3500+ netto binnen per maand ( 2 verdienders)
Zeker als je dit weet zou ik toch echt een openingsbod van rond de 2 ton doen hoor. Even kijken hoe ver het kan zakken.

Anders is dat huis in 13 jaar tijd bijna 3,5 keer over de kop gegaan. Ik weet het, andere tijden, maar dat is echt heel veel. Ook 2 jaar te koop staan geeft al aan dat de prijs eigenlijk te hoog is.

Je kan altijd verder kijken mocht het niets worden.

Overigens, ik wil nergens in twijfel trekken dat je het niet kan betalen, ik geef alleen dat je het misschien niet wilt betalen
pi_60113315
De woningen die ik ooit gekocht heb, kon ik altijd zoveel afdingen dat ik de kk zo'n beetje terug had. Te laag inzetten is niet echt realistisch en moet je ook niet doen. Tenzij je uitgelachen wil worden.

Bedenk ook dat die laatste extra 10.000 euro over 30 jaar aflossen niet zo heel veel om het lijf heeft. Meestal los je ook nog maar de helft af en dan is het iets van 15 euro per maand plus wat rente. De inflatie en waardestijging haalt dat al snel in.

Als je iets wil kopen moet je je het volgende afvragen:
1. Wil ik het huis heel graag hebben
2. Kan ik het betalen

Als je op beide vragen volmondig een ja kunt zeggen, het huis technisch in orde is, dan gewoon een realistisch bod doen! Ook niet zo wakker liggen van tijdelijke waardevermindering, de geschiedenis leert dat het altijd weer goed komt. En mocht het niet goed komen, dan zit half Nederland in dezelfde misère als jij.....
pi_60115810
quote:
Op maandag 14 juli 2008 20:32 schreef azaki het volgende:

Overigens, ik hoor hier mensen zeggen "je moet toch wel minstens X bieden anders nemen ze je niet serieus.". Lekker belangrijk. Als ik dat huis per sé wil hebben kan ik later altijd nog hoger bieden.
Niet helemaal, zo heb ik ooit voor een vorig huis een bod gehad dat ook echt veel te laag lag.
Typisch gevalletje van potentiele koper die naar huizen ging kijken die eigenlijk boven budget lagen maar toch gaan bieden onder het mom van 'niet geschoten etc'.
Niet slim want we namen dat inderdaad totaal niet serieus.
Daarna kwamen ze met een iets realistischer bod maar we namen het al niet meer serieus, nooit een tegenbod gedaan, gewoon niet in onderhandeling gegaan, als mensen zo gaan beginnen moet je maar afwachten of ze inderdaad de financiering rondkrijgen en en bij een bod dat echt flink lager ligt dan de vraagprijs ga je echt dat soort dingen denken.

Dus 'lekker belangrijk, later kan altijd nog hoger' geldt niet altijd.

(ik geef toe, de vraagprijs lag in een andere prijsklasse dan TO, maar toch)
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_60115852
Ik heb nog nooit een makelaar horen lachen om een bod, waarom roept iedereen dat je uitgelachen word met een te laag bod?

Als ik TS was zou ik een relatief laag bod doen en lachen om de vraagprijs.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 11:28:40 #42
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_60116483
Ligt het appartement in Rotterdam-Zuid, of Noord? In Zuid is alles goedkoper dan in Noord.

Zonder al te veel voorkennis lijkt me 2 ton voor een app. uit de jaren '50 een prima bedrag. Wat is de ligging van de woonkamer? Op de zon, of juist op het noorden of oosten?

Ik woon zelf in een jaren '50 app. en die dingen van 100m2 hebben een vraagprijs van 2 ton. Nou scheelt het natuurlijk per appartement, maar een vraagprijs van 240 is wel erg hoog.
pi_60117081
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:56 schreef Artbij het volgende:
Ik heb nog nooit een makelaar horen lachen om een bod, waarom roept iedereen dat je uitgelachen word met een te laag bod?

Als ik TS was zou ik een relatief laag bod doen en lachen om de vraagprijs.
Het gaat niet om uitlachen ja of nee. Maar of men de koper serieus neemt.
Het risico van te laag bieden, is dat de verkopende partij de deur dichtgooid wanneer
je met een veel te laag bod aankomt..
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:31:36 #44
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_60117821
Een verkoper die een bod niet serieus neemt... moet ik nog tegenkomen.
Een verkoper is blij met alle aandacht en biedingen op zijn woning.
Zelf hadden wij ook een laag bod gedaan, en de verkoper was er heel blij mee maar hij melde wel via zijn makelaar dat hij geen aanknopingspunten had voor ons bod.

Toen hebben we maar meteen een eindbod gedaan en 3 dagen gewacht voordat de reactie kwam.
Maar die was dan wel meteen positief. 9.6% van de vraagprijs afgekregen.
pi_60121148
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:58 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Het risico van te laag bieden, is dat de verkopende partij de deur dichtgooid wanneer
Onzin, alsof je dan niet meer hoger zou mogen bieden. Kijk als de vraagprijs 250 is en je biedt 150 terwijl er meerdere gegadigden zijn ja dan gooi je je eigen ruiten in. Maar wanneer er weinig belangstelling voor een huis is (het staat bijv al zeer lang te koop) dan kun je rustig 20% onder de vraagprijs bieden. Ook al wijzen ze dit af of nemen ze het niet serieus kun je altijd nog een paar procent er bovenop doen na bijv een aantal dagen.
Mensen willen graag verkopen en je kunt er met 1 te laag bod echt niet voor zorgen dat ze jou niet meer als koper willen.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_60121434
quote:
Ja, da's lekker verstandig. Komt er eindelijk een potentiële koper voor je hut, die al 2 jaar te koop staat, en dan stuur je die weg omdat z'n eerste bod te laag is. Als de verkopers zo denken snap ik wel dat hun hut al 2 jaar te koop staat. Oftewel: lekker belangrijk of de verkopers je 'serieus nemen'. Het ergste wat je kan gebeuren is dat ze je bod verwerpen. Lijkt me geen ramp.

Het is helemaal niet gek om 10% onder de vraagprijs te bieden, maar dat is wel afhankelijk van de situatie terplekke. In Amsterdam bied je bijv tegenwoordig vaak boven de vraagprijs, wil je kans maken. Ik weet niet hoe dat in Rotterdam zit. Maar voor je gaat bieden moet je uiteraardook bepaald hebben 1.) wat het huis echt waard is en 2.) wat jij er maximaal voor wilt betalen.
pi_60122256
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:31 schreef HarryP het volgende:
Een verkoper die een bod niet serieus neemt... moet ik nog tegenkomen.
dat zeg ik, als je even naar boven scrolled, heb jij die dan blijkbaar voor het eerst ontmoet op fok.
pi_60124208
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:31 schreef WRH het volgende:

[..]

dat zeg ik, als je even naar boven scrolled, heb jij die dan blijkbaar voor het eerst ontmoet op fok.
Wat een eigenaardig gedrag, er zullen niet veel verkoper zijn die vervolgens een 2e, beter bod, zo rancuneus van de hand wijzen hoor.
Trust me, I know what I'm doing.
pi_60125911
Helemaal niet, ik ken er meer.
wat ik al eerder uitlegde is dat er dan twijfel ontstaat over je kredietwaardigheid.
ik geef toe, in mijn geval werd er bijna een ton onder de vraagprijs geboden dus het was duidelijk iemand die boven zijn budget bezichtigingen deed.
maar iemand niet meer serieus nemen heeft niets met ego te maken op de huizenmarkt, als wel met niet geloven dat iemand het echt wil kopen / kan kopen.

ik ben zeer zeker niet uniek in dit 'eigenaardige gedrag' .
pi_60127278
quote:

[..]

Niet zo slim, zij willen toch verkopen. Ook als het huis dus al 2 jaar te koop staat kan je als verkopende partij niet "zomaar de deuren dicht gooien". Tenzij je natuurlijk weer een jaar wil wachten op een kans om het te verkopen.
Lambo of Rekt
pi_60129813
Kom op, een bod dat enorm afwijkt van de vraagprijs ligt, dat is niet serieus te nemen. Daarmee zeg je eigenlijk tegen de verkoper "Jij bent helemaal gestoord en maf met die prijs die jij vraagt".

Bedenk goed dat die vraagprijs niet zo maar tot stand is gekomen. Die is redelijk marktconform. iemand die bij bijvoorbeeld bij een vraagprijs van mijn woning van 200.000 aan komt kakken met 150.000, die lach ik in het gezicht uit. En nee, die hoeft ook niet meer terug te komen. Laat hij z'n eigen vrienden bij de veter nemen.....Er komt namelijk altijd weer een nieuwe koper, er is nog nooit een huis niet verkocht!
pi_60129978
En als jij je huis nu al 2 jaar te koop hebt staan zonder boden, maar wel met een dubbele hypotheek? Redelijke kans dat je dan wel in onderhandeling gaat, om alsnog ene hogere prijs te bewerkstelligen.
[..]
pi_60130154
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:08 schreef nachtdier2 het volgende:
En als jij je huis nu al 2 jaar te koop hebt staan zonder boden, maar wel met een dubbele hypotheek? Redelijke kans dat je dan wel in onderhandeling gaat, om alsnog ene hogere prijs te bewerkstelligen.
Niemand laat z'n huist twee jaar te koop staan voor hetzelfde bedrag als er geen biedingen zijn....

In een normale situatie zak je iets met de prijs, lukt dat ook niet, dan neem je een andere makelaar. Maar je hebt zelf een x bedrag betaald, je kent de buurt, weet wat je huis waard is en je wil gewoon als eigenaar niet bij de neus genomen worden. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand 25 procent van z'n vraagprijs af doet. Ik heb het dan niet over de situatie die er was eind jaren 80 (dacht ik) waar een enorme grote correctie heeft plaats gevonden. Want dan is natuurlijk alles mogelijk

Je hebt dat geld uiteindelijk zelf ook weer nodig voor iets anders en om één en ander sluitend te krijgen.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 21:44:03 #54
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_60130931
Ik kan het me best voorstellen dat iemand je uitlacht is als er 25% geboden wordt onder de taxatiewaarde, terwijl hij jaren lang de woning goed onderhouden en opgeknapt heeft en er voldoende in geïnvesteerd heeft.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 22:18:54 #55
206100 azaki
pi_60132002
Lacht ie je uit, koop je het niet.

Doet ie tegenbod, ga je onderhandelen.

Of je biedt hoger.

Ik zie iedereen hier nu dapper brullen "hah, dan ga ik zeker niet mn huis aan die mensen verkopen" maar je piept wel anders als je dubbele hypotheeklasten hebt.

De waarde van sommige huizen is ook niet reeel, maar nog afgezien daarvan, het is en blijft een onderhandeling. 10% er af/ er onder bieden is zo idioot standaard, dat maakt niet eens meer uit.
pi_60133942
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:28 schreef SjonLok het volgende:
Ligt het appartement in Rotterdam-Zuid, of Noord? In Zuid is alles goedkoper dan in Noord.

Zonder al te veel voorkennis lijkt me 2 ton voor een app. uit de jaren '50 een prima bedrag. Wat is de ligging van de woonkamer? Op de zon, of juist op het noorden of oosten?

Ik woon zelf in een jaren '50 app. en die dingen van 100m2 hebben een vraagprijs van 2 ton. Nou scheelt het natuurlijk per appartement, maar een vraagprijs van 240 is wel erg hoog.
Zon komt op in der woonkamer, en is daar rond 1200 uur weg, de zon komt om 1400 uur op het dakterras om dar vervolgens niet mee weg te gaan .

Het ligt in centrum, aan de noordzijde van de Erasmusbrug met vrij uitzicht over de gehele Leuvenhaven.
Vanaf het dakterras vrj uitzicht tot minstens het Erasmus MC, dus dat zit wel goed.
pi_60134005
Donderdagochtend wordt het getaxeerd en dan wil ik een serieus bod gaan doen.
Ik zit te denken aan ergens tussen de 210.00 en de 220.00 .
Het staat nu niet openbaar te koop dus ik maak een goede kans.
  woensdag 16 juli 2008 @ 00:04:55 #58
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_60134650
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 22:18 schreef azaki het volgende:
Ik zie iedereen hier nu dapper brullen "hah, dan ga ik zeker niet mn huis aan die mensen verkopen" maar je piept wel anders als je dubbele hypotheeklasten hebt.
Dat is het risico dat je neemt. Als je zo denkt moet je nooit een huis kopen.
pi_60138346
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 00:04 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dat is het risico dat je neemt. Als je zo denkt moet je nooit een huis kopen.
gelul
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  woensdag 16 juli 2008 @ 10:59:16 #60
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_60139662
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:01 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Er komt namelijk altijd weer een nieuwe koper, er is nog nooit een huis niet verkocht!
Mensen die ik ken en hun huis hebben verkocht zaten vanaf dag 1 in de stress dat er nog zo weinig kijkers waren, dat er nog geen bod lag. Als je van huis naar huis verhuisd dan zit je vanaf dag 1 in de stress en die helpt echt wel bij het naar beneden krijgen van de prijs.

De mensen van wie wij onze woning hebben gekocht hadden een eerder bod van 17.000 euro hoger dan het bedrag waar wij onze woning voor hebben gekocht afgewezen.
Ook met het idee van dat is veel te weinig en ben je nu helemaal gek. Maar een half jaar later waren ze blij met ons bod. Want de woning stond toen alweer een tijdje stil en hun nieuw bouw woning werd bijna opgeleverd.

Prijzen van woningen worden vaak overschat door de verkopers en vergeet niet dat de verkopers maar 1 woning hebben om te verkopen en de kopers keuze hebben uit meerdere woningen.
pi_60139713
@JunkieXP, succes, hou je ons op de hoogte?
pi_60141068
Je doet je username eer aan.
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:01 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Kom op, een bod dat enorm afwijkt van de vraagprijs ligt, dat is niet serieus te nemen. Daarmee zeg je eigenlijk tegen de verkoper "Jij bent helemaal gestoord en maf met die prijs die jij vraagt".
Ligt er maar aan wat je 'enorm' vindt. In het geval van TS gaat het on zo'n 10% onder de vraagprijs. Da's echt niet enorm voor een eerste bod, da's juist heel normaal.
quote:
Bedenk goed dat die vraagprijs niet zo maar tot stand is gekomen. Die is redelijk marktconform.
Onzin. Als mensen weinig haast hebben met verkopen - bijv omdat ze toch nog niks nieuws gekocht hebben, of omdat hun nieuwbouwhuis pas over 1,5 jaar opgeleverd wordt - zie je vaak dat ze een prijs vragen die fors boven de feitelijke waarde ligt. Met als achterliggende gedachte dat er misschien een gek langs komt die dat ervoor wil geven. Als die gek langs komt hebben ze geluk. Komt ie niet langs, dan hebben ze nog tijd zat om hun woning voor een lagere prijs te proberen te verkopen.

Als je als koper meteen denkt dat de vraagprijs wel 'ergens op gebaseerd' zal zijn, dat ie wel 'marktconform' zal zijn, ben je niet goed snik. Je moet onderzoek doen naar wat die woning in de markt echt waard is, los van de vraagprijs. Als de werkelijke waarde ver onder de vraagprijs ligt, dan biedt je dus ook ver onder de vraagprijs. Of de verkopers dat nou serieus willen nemen of niet. Tenzij je dat huis zo graag wilt hebben dat je bereid bent veel meer te betalen dan het eigenlijk waard is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2008 11:58:53 ]
pi_60142878
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 11:56 schreef k_man het volgende:
Je doet je username eer aan.
[..]

Ligt er maar aan wat je 'enorm' vindt. In het geval van TS gaat het on zo'n 10% onder de vraagprijs. Da's echt niet enorm voor een eerste bod, da's juist heel normaal.
Volgens mij lees je nogal selectief, in mijn eerste posting geef ik aan dat je de KK er meestal wel zo'n beetje vanaf kunt pingelen.
quote:
Onzin. Als mensen weinig haast hebben met verkopen - bijv omdat ze toch nog niks nieuws gekocht hebben, of omdat hun nieuwbouwhuis pas over 1,5 jaar opgeleverd wordt - zie je vaak dat ze een prijs vragen die fors boven de feitelijke waarde ligt. Met als achterliggende gedachte dat er misschien een gek langs komt die dat ervoor wil geven. Als die gek langs komt hebben ze geluk. Komt ie niet langs, dan hebben ze nog tijd zat om hun woning voor een lagere prijs te proberen te verkopen.
Onzinnig om te doen en gebeurt ook niet zoals jij dat stelt met "fors". De vraagprijzen schommelen tussen de 10-15 procent plus/min al naar gelang de extra's of juist een gebrek van de betreffende woning (uitzonderingen daargelaten). Ook als verkopende partij wordt je niet serieus genomen als je er teveel vraagt. Er staan woningen genoeg te koop die vergelijkbaar zijn, het barst van de statistieken, etc. Niemand is gek in die keten, makelaars, kopers en verkopers weten wel ongeveer wat reëel is en wat niet.
quote:
Als je als koper meteen denkt dat de vraagprijs wel 'ergens op gebaseerd' zal zijn, dat ie wel 'marktconform' zal zijn, ben je niet goed snik.
Ja, de verkoper en z'n makelaar hebben een a4 vol met prijzen en laten geblinddoekt een pen op één van die bedragen vallen en dat moet het dan maar worden
quote:
Je moet onderzoek doen naar wat die woning in de markt echt waard is, los van de vraagprijs. Als de werkelijke waarde ver onder de vraagprijs ligt, dan biedt je dus ook ver onder de vraagprijs. Of de verkopers dat nou serieus willen nemen of niet. Tenzij je dat huis zo graag wilt hebben dat je bereid bent veel meer te betalen dan het eigenlijk waard is.
En hoe bepaal je dat dan? Juist, op basis van de uiteindelijke verkoopprijs van vergelijkbare woningen in dezelfde buurt in een bepaalde periode. En zo is die vraagprijs dan ook tot stand gekomen.

Succes met kopen en verkopen....
pi_60143010
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 10:59 schreef HarryP het volgende:

[..]

De mensen van wie wij onze woning hebben gekocht hadden een eerder bod van 17.000 euro hoger dan het bedrag waar wij onze woning voor hebben gekocht afgewezen.
Ook met het idee van dat is veel te weinig en ben je nu helemaal gek. Maar een half jaar later waren ze blij met ons bod. Want de woning stond toen alweer een tijdje stil en hun nieuw bouw woning werd bijna opgeleverd.
En hoeveel procent lag nu de uiteindelijke verkoopprijs af van de eerste vraagprijs? Het zat vast in de marge van 10 tot maximaal 15 procent.
pi_60143107
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 13:17 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Volgens mij lees je nogal selectief, in mijn eerste posting geef ik aan dat je de KK er meestal wel zo'n beetje vanaf kunt pingelen.
[..]

Onzinnig om te doen en gebeurt ook niet zoals jij dat stelt met "fors". De vraagprijzen schommelen tussen de 10-15 procent plus/min al naar gelang de extra's of juist een gebrek van de betreffende woning (uitzonderingen daargelaten). Ook als verkopende partij wordt je niet serieus genomen als je er teveel vraagt. Er staan woningen genoeg te koop die vergelijkbaar zijn, het barst van de statistieken, etc. Niemand is gek in die keten, makelaars, kopers en verkopers weten wel ongeveer wat reëel is en wat niet.
[..]

Ja, de verkoper en z'n makelaar hebben een a4 vol met prijzen en laten geblinddoekt een pen op één van die bedragen vallen en dat moet het dan maar worden
[..]

En hoe bepaal je dat dan? Juist, op basis van de uiteindelijke verkoopprijs van vergelijkbare woningen in dezelfde buurt in een bepaalde periode. En zo is die vraagprijs dan ook tot stand gekomen.

Succes met kopen en verkopen....
Ik lees nu al een aantal posts van je en moet zeggen dat ik nog nooit iemand zulke onzin zo stellig heb zien verkondigen. Gelukkig weet je zelf al dat je niet serieus genomen moet worden. Toch geef ik een reactie .

Denk je nu echt dat elke vraagprijs eerlijk opgebouwd is? De vraagprijs is zo gesteld dat de verkoper er zijn doel mee bereikt. Soms is dat snel verkopen, soms is dat veel geld verdienen.
pi_60143488
Precies. Dat je er als koper maar van uit moet gaan dat de vraagprijs reëel is, is te zot voor woorden.

het gebeurt vaak genoeg dat verkopers een prijs vragen die fors boven de eigenlijke waarde ligt. Verkoop je het voor die prijs, dan heb je geluk. En zo niet, dan kun je altijd nog zakken.
pi_60143561
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 13:27 schreef Artbij het volgende:

[..]

Ik lees nu al een aantal posts van je en moet zeggen dat ik nog nooit iemand zulke onzin zo stellig heb zien verkondigen. Gelukkig weet je zelf al dat je niet serieus genomen moet worden. Toch geef ik een reactie .

Denk je nu echt dat elke vraagprijs eerlijk opgebouwd is? De vraagprijs is zo gesteld dat de verkoper er zijn doel mee bereikt. Soms is dat snel verkopen, soms is dat veel geld verdienen.
Je noemt twee keer soms. Eén keer bij snel verkopen, één keer bij veel geld verdienen. Je hebt het dus over de uitzonderingen gek

Lees dit document maar eens dombo en kom dan even terug met een onderbouwd verhaal.
http://www.nvm.nl/nvm/getfile?docName=nvm097691

De gemiddelde verschillen tussen vraag- en verkoopprijs zitten rond de 5 procent
pi_60143879
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 13:45 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Je noemt twee keer soms. Eén keer bij snel verkopen, één keer bij veel geld verdienen. Je hebt het dus over de uitzonderingen gek

Lees dit document maar eens dombo en kom dan even terug met een onderbouwd verhaal.

De gemiddelde verschillen tussen vraag- en verkoopprijs zitten rond de 5 procent
Wil je aub mijn huis kopen? Dan weet ik zeker dat ik er goed aan verdien...

Gek.
pi_60143909
Kan het niet helpen maar wordt dan toch wel een beetje nieuwsgierig hoeveel huizen en in welke prijsklasse je dan zelf al verkocht / gekocht hebt....
pi_60144332
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 13:58 schreef WRH het volgende:
Kan het niet helpen maar wordt dan toch wel een beetje nieuwsgierig hoeveel huizen en in welke prijsklasse je dan zelf al verkocht / gekocht hebt....
De laatste 17 jaar 8 keer aangekocht en weer verkocht. Variërend van garageboxen (3 stuks) van ¤ 20.000 tot een woning van ¤ 450.000.

Maar goed het maakt niet zoveel uit wat je zelf gedaan hebt, als je de markt een beetje volgt dan ziet een blinde kip wat binnen de normale grenzen ligt. Mensen die zich rijk rekenen, het onderste uit de kan willen, die krijgen meestal het lid op de neus. Verreweg de meeste mensen bevinden zich binnen die normale grenzen, de rest is voor mij niet relevant.
pi_60144813
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 14:15 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

De laatste 17 jaar 8 keer aangekocht en weer verkocht. Variërend van garageboxen (3 stuks) van ¤ 20.000 tot een woning van ¤ 450.000.

Maar goed het maakt niet zoveel uit wat je zelf gedaan hebt, als je de markt een beetje volgt dan ziet een blinde kip wat binnen de normale grenzen ligt. Mensen die zich rijk rekenen, het onderste uit de kan willen, die krijgen meestal het lid op de neus. Verreweg de meeste mensen bevinden zich binnen die normale grenzen, de rest is voor mij niet relevant.
Haha, alles wat binnen je straatje past is relevant, de rest niet?
pi_60144827
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 13:45 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

Omdat gemiddeld genomen het prijsverschil niet zo groot is, moet je er in een specifiek geval ook maar op vertrouwen dat de vraagprijs wel zal kloppen? Wie is hier nou de dombo?
pi_60145215
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 14:36 schreef k_man het volgende:

[..]

Omdat gemiddeld genomen het prijsverschil niet zo groot is, moet je er in een specifiek geval ook maar op vertrouwen dat de vraagprijs wel zal kloppen? Wie is hier nou de dombo?
Jij volgens mij, omdat ik al een paar keer verteld heb dat je die KK er meestal wel af kunt pingelen. Dan zit je globaal al op een verdubbeling van die gemiddelde 4-5 procent verschil. Ik zou zeggen "Pakken die winst" als koper.

De enige woningen waar je wat meer ruimte zou kunnen pakken of waar je wat meer twijfel zou kunnen hebben zijn de uitzonderlijke woningen of daar waar uitzonderlijke situaties spelen. Maar dat zijn procentueel gezien echt niet zoveel woningen en/of gevallen De meeste verkopers wonen in een min of meer vergelijkbare woning als de 20 buren naast hen. Het zit allemaal redelijk dicht getimmerd.

Maar ehm, ik ga afhaken. Uiteindelijk moet iedereen gewoon doen wat voor hem/haar het beste voelt. De TS had een vraag, ik heb er op geantwoord.
pi_60145602
Hopelijk voor TS is hij zo slim om je antwoord te negeren.
pi_60194423
De taxatie van het huis kwam uit op ¤ 232.00.
Dit had ik al een beetje verwacht en we hebben vervolgens ¤ 218.000 geboden.
Kregen we een tegenbod van ¤ 234.000.
Wij hebben daarna een tegenbod gedaan van ¤ 225.000.
Vervolgens kregen we een tegenbod van ¤ 230.000 met de melding dat er niet veel ruimte meer op de prijs zat, en met de voowaarde dat de overname per 1 september is ( wat wij ook graag willen)

Ik weet dat er nog een eenmalige bijdrag van ¤ 1800 aan zit te komen voor de VVE.
Ik denk dat ik akkoord ga met ¤ 230.000, en met 1 september, en met de voorwaarde dat de verkopen partij die VVE bijdrage nog betaald.

Dan doe ik het niet heel slecht toch, heb ik 11.300 van de prijs afgekregen !!!!
pi_60195045
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 18:27 schreef junkiexp het volgende:
De taxatie van het huis kwam uit op ¤ 232.00.
Dit had ik al een beetje verwacht en we hebben vervolgens ¤ 218.000 geboden.
Kregen we een tegenbod van ¤ 234.000.
Wij hebben daarna een tegenbod gedaan van ¤ 225.000.
Vervolgens kregen we een tegenbod van ¤ 230.000 met de melding dat er niet veel ruimte meer op de prijs zat, en met de voowaarde dat de overname per 1 september is ( wat wij ook graag willen)

Ik weet dat er nog een eenmalige bijdrag van ¤ 1800 aan zit te komen voor de VVE.
Ik denk dat ik akkoord ga met ¤ 230.000, en met 1 september, en met de voorwaarde dat de verkopen partij die VVE bijdrage nog betaald.

Dan doe ik het niet heel slecht toch, heb ik 11.300 van de prijs afgekregen !!!!
Gewoon nog een laatste en finaal bod doen, verschil door midden! Beetje bluffen kan wel, die 2.500 euro is voor hen geen enkele reden om het te laten lopen.

Gewoon doen! En je niet zenuwachtig maken (als zul je dat vast wel doen als niet teveel met dit soort geneuzel hebt te maken)

Edit: Niet dat het voor jou nu ook veel uitmaakt, die 2500 euro, maar 't is gewoon fun om handjeklap te doen.
pi_60195999
Nou ja die 2500 euro maakt wel veel uit, want alles wat onder de 237.000 komt gaat mee in een bouwfonds .
pi_60196312
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 19:50 schreef junkiexp het volgende:
Nou ja die 2500 euro maakt wel veel uit, want alles wat onder de 237.000 komt gaat mee in een bouwfonds .
Tip (voor het geval je er niet aan gedacht had): Vergeet je niet bij de notaris je maximale ruimte te nemen voor je hypotheek? Mocht je later bij willen lenen, dan kan dat tot die beschreven ruimte zonder extra notariskosten.
pi_60210134
11.300 van de prijs af van een woning die al 2 jaar in de verkoop staat...
Het is maar wat je niet heel slecht noemt? Ik denk dat als je op die 225.000 blijft zitten ze ook wel zullen happen eigenlijk?

Wat ik minder slecht vind is de locatie eigenlijk. Die is heel water beter dan je onderhandelingstechnieken

En dat zeg ik als leek
[..]
pi_60210167
Tsja, alles wat je eraf haalt is mooi meegenomen.
Daarbij komt dat we er heel graag willen wonen, en er staan niet elke dag van zulke huizen te koop .
  zaterdag 19 juli 2008 @ 16:42:44 #81
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_60210654
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 16:17 schreef nachtdier2 het volgende:
11.300 van de prijs af van een woning die al 2 jaar in de verkoop staat...
Het is maar wat je niet heel slecht noemt? Ik denk dat als je op die 225.000 blijft zitten ze ook wel zullen happen eigenlijk?
Of jij redeneert verkeerd. Het staat al 2 jaar te koop omdat de verkopers weinig van de prijs af willen doen.
pi_60210802
Ik dacht dat er nog geen bod was geweest in die twee jaar? Maar ik kan ook in de war zijn met een ander topic dat ik weekje of twee geleden gelezen heb?
[..]
pi_60210928
Maar wat maakt het uit dat het al twee jaar te koop staat omdat de verkoper niets van de prijs af wil doen? TS kan het huis betalen en kan met de prijs leven. Tuurlijk, goedkoper is altijd leuker, maar als je er echt graag wilt wonen: gewoon doen!
pi_60212494
Ben zelf van mening dat je ook gewoon moet kijken naar wat een huis jou waard is, dat kan een ander niet voor je bepalen.
bv: mijn huidige woning had ongetwijfeld voor iets minder gekocht kunnen worden, maar waarom eindeloos door onderhandelen, wij vonden dit huis een bepaalde prijs waard, dat was het ons waard en we wilden ook wel van die onderhandel onzin af en gewoon verhuizen en wonen.
pi_60212516
Tja ze willen blijkbaar graag 1 sept overdracht doen, dat is redelijk kort dag. Mijns inziens zou je het indien je het hard wilt spelen het dus ook nog wel op 225 kunnen houden. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je het gewoon zo accepteert eigenlijk
Trust me, I know what I'm doing.
pi_60247651
Huis gekocht

VVE bijdrage was nog niet concreet genoeg om op te nemen in de verkoopvoorwaarden dus ik heb ze een voorstel gedaan :

¤ 227.500, Overname per 1 september, en ik zal de gehele VVE kostenbijdrage zelf voldoen.
Dus op het einde van de rit toch ¤ 12.000 bespaard.

Bedankt allemaal voor de reacties .
pi_60253787
quote:
Op maandag 21 juli 2008 16:42 schreef junkiexp het volgende:
Huis gekocht

VVE bijdrage was nog niet concreet genoeg om op te nemen in de verkoopvoorwaarden dus ik heb ze een voorstel gedaan :

¤ 227.500, Overname per 1 september, en ik zal de gehele VVE kostenbijdrage zelf voldoen.
Dus op het einde van de rit toch ¤ 12.000 bespaard.

Bedankt allemaal voor de reacties .
Van harte gefeliciteerd joh en veel plezier met die woning
pi_60254900
Van harte!!!
pi_60254961
Dankjullie wel, we zijn er zeer content mee.

Een linkje van betreffende woning voor de liefhebber :

http://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/Detail/Default.aspx?id=695149b1-7a62-489a-ab1a-134088960a28&objecttype=DetailKoopObject&hbx=1
pi_60257119
quote:
Op maandag 21 juli 2008 22:21 schreef junkiexp het volgende:

Lijkt mij een hartstikke leuke plek, in ieder geval een mooi uitzicht.

Btw, vergeet je niet een post roerende goederen op te nemen en het totaalbedrag? In ieder geval zou ik proberen om die vve bijdrage als roerend goed op te nemen. Je betaald daar dan geen overdrachtsbelasting over. Steek je toch zo maar weer, met een beetje mazzel, een paar honderd euro in je zak...

[ Bericht 1% gewijzigd door Neemmijnietserieus op 21-07-2008 23:50:27 ]
pi_60263272
Waarin zou er een post roerende zaken opgenomen moeten worden? Niet in de koopovereenkomst, want dan betaal je er juist wel overdrachtsbelasting over. De achterblijvende roerende zaken reken je gewoon handje contantje af met de vorige bewoners bij de opleverinspectie.
pi_60263320
quote:
Op maandag 21 juli 2008 22:21 schreef junkiexp het volgende:

http://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/Detail/Default.aspx?id=695149b1-7a62-489a-ab1a-134088960a28&objecttype=DetailKoopObject&hbx=1
Dat bad...

En wat een prachtig uitzicht. Gefliciteerd.

Die roze en paarse kleurtjes gooi je er toch wel uit hè?
pi_60264057
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 10:58 schreef k_man het volgende:
Waarin zou er een post roerende zaken opgenomen moeten worden? Niet in de koopovereenkomst, want dan betaal je er juist wel overdrachtsbelasting over. De achterblijvende roerende zaken reken je gewoon handje contantje af met de vorige bewoners bij de opleverinspectie.
Natuurlijk niet lullo Die roerende goederen neem je op als deel van de totaalprijs in je koopcontract. Daarover hoef je dan GEEN overdrachtsbelasting te betalen en dat geld steek je dan in je zak. Het is niet ongebruikelijk om daar 5.000 tot 10.000 voor te noteren in het koopcontract.
pi_60265235
Excuss, het gaat inderdaad niet om de overdrachtsbelasting. Toch kleven er financiële / fiscale nadelen aan wat jij zegt;
1. Tegenwoordig controleert de Belastingdienst of de bedragen voor roerende zaken wel reëel zijn. Desgevraagd moet je dat kunnen aantonen. stnadaard een paar duizend euro opnemen, terwijl er vrijwel niks wordt overgenomen, is dan een probleem.
2. Het bedrag voor roerende zaken valt niet onder de hypotheekrenteaftrek.
3. Financiers zullen vaak niet bereid zijn roerende zaken in de hypotheek op te nemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2008 12:16:35 ]
pi_60265442
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 12:15 schreef k_man het volgende:
Excuss, het gaat inderdaad niet om de overdrachtsbelasting. Toch kleven er financiële / fiscale nadelen aan wat jij zegt;
1. Tegenwoordig controleert de Belastingdienst of de bedragen voor roerende zaken wel reëel zijn. Desgevraagd moet je dat kunnen aantonen. stnadaard een paar duizend euro opnemen, terwijl er vrijwel niks wordt overgenomen, is dan een probleem.
2. Het bedrag voor roerende zaken valt niet onder de hypotheekrenteaftrek.
3. Financiers zullen vaak niet bereid zijn roerende zaken in de hypotheek op te nemen.
Punt 1 en 2 heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad. Maar het zou goed kunnen in dit "druk op de knop hier heb ik alle info" tijdperk van tegenwoordig. Punt 3 heb ik ook nog nooit hinder van ondervonden. Maar als de belastingdienst daar tegenwoordig echt op let, je daardoor renteaftrek mist, dan kun je het beter niet doen.
pi_60279611
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 11:00 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat bad...

En wat een prachtig uitzicht. Gefliciteerd.

Die roze en paarse kleurtjes gooi je er toch wel uit hè?
Thanks, die kleurtjes gaan er zeker uit .
pi_60279692
En er zijn geen roerende zaken, we hebben wat punten afgesproken die gewoon blijven.
En als het saldo van het bouwdepot onder de ¤ 2500 dan wordt het automatisch op je rekening gestort en is het vrij te besteden.
Daar betalen we dan de vve bijdrage mee .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')