abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 juli 2008 @ 20:32:26 #26
206100 azaki
Geloof me, ik weet het beter.
pi_60105220
Ik zou zelf een bod doen van net geen 2 ton.

Als een huis al 2 jaar te koop staat geeft dat, mijns inziens, aan dat de prijs/ kwaliteit verhouding niet goed is.

Dan is het eens kijken wat er voor eventueel tegenbod komt.

Overigens, ik hoor hier mensen zeggen "je moet toch wel minstens X bieden anders nemen ze je niet serieus.". Lekker belangrijk. Als ik dat huis per sé wil hebben kan ik later altijd nog hoger bieden. Laag beginnen kan nooit kwaad. Zeker niet bij woningen die al lang te koop staan.

Weet je waar die mensen het huis toendertijd voor gekocht hebben?

Ik ga er trouwens vanuit dat iedereen die zn huis verkoopt zo'n 10% boven het bedrag gaat zitten dat ze er echt voor willen hebben. Dit omdat je dr ook zo 10% aflult. Gewoon nog lager beginnen.

200 euro VVE? Meh. Met je hypotheek erbij zit je dan al op een kleine 800-900 euro netto maandlasten.
pi_60105717
Even ten aanzien van een aankoopmakelaar. Voor een relatief bescheiden bedrag handelt die allerlei dingen voor je af, wat handig is als je daar zelf de tijd niet voor hebt en als je nog niet eerder met het aankopen van een huis ervaring hebt opgedaan. Qua kosten stelt het niet veel voor, rond de 1.000 euro en de diensten die je ervoor terugkrijgt zijn het mijns inziens waard. Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad.

Ten opzichte van het grote geheel zou ik pver een kostenpost als deze niet teveel gaan zeuren. Kijk als het 2.000+ euro zou kosten wordt het een ander verhaal, maar met de gangbare tarieven valt het reuze mee.
  maandag 14 juli 2008 @ 21:23:26 #28
206100 azaki
pi_60106559
Mwa, 1000 euro voor iets wat je ook echt heel prima zelf kan doen.... Het enige wat ie doet is jou helpen met zoeken. De rest doet de notaris. En dat doet ie toch wel.
  maandag 14 juli 2008 @ 21:32:34 #29
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60106798
Da's slapend rijk worden voor de VvE zo. 203 euro. Is dat niet belachelijk veel?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 14 juli 2008 @ 21:35:55 #30
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_60106886
quote:
Op maandag 14 juli 2008 12:46 schreef junkiexp het volgende:
Bedankt voor de reacties !
Aankoopmakelaar doet niet echt spannende dingen dus ik regel alles liever zelf.
Akte regel ik verder met de notaris.
Bouwkundig onderzoek is min of meer al gedaan door mijn vader en alles is in order binnenshuis.
Buitenshuis is voor de vve dus dat is geen punt.
Het is een hele gezonde, actieve vve met een goed saldo.
Bouwkundig onderzoek moet je ook niet laten doen door een makelaar?
Een eerstejaars student bouwkunde weet over bouwkunde dan die hele NVM bij elkaar.
  maandag 14 juli 2008 @ 21:38:45 #31
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_60106956
quote:
Op maandag 14 juli 2008 21:32 schreef popolon het volgende:
Da's slapend rijk worden voor de VvE zo. 203 euro. Is dat niet belachelijk veel?
Daar zitten waarschijnlijk al stookkosten en water bij.
  maandag 14 juli 2008 @ 21:39:57 #32
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60106994
quote:
Op maandag 14 juli 2008 21:38 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dat klinkt al een stuk beter dan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_60108007
quote:
Op maandag 14 juli 2008 20:32 schreef azaki het volgende:
Ik zou zelf een bod doen van net geen 2 ton.

Als een huis al 2 jaar te koop staat geeft dat, mijns inziens, aan dat de prijs/ kwaliteit verhouding niet goed is.

Dan is het eens kijken wat er voor eventueel tegenbod komt.

Overigens, ik hoor hier mensen zeggen "je moet toch wel minstens X bieden anders nemen ze je niet serieus.". Lekker belangrijk. Als ik dat huis per sé wil hebben kan ik later altijd nog hoger bieden. Laag beginnen kan nooit kwaad. Zeker niet bij woningen die al lang te koop staan.

Weet je waar die mensen het huis toendertijd voor gekocht hebben?

Ik ga er trouwens vanuit dat iedereen die zn huis verkoopt zo'n 10% boven het bedrag gaat zitten dat ze er echt voor willen hebben. Dit omdat je dr ook zo 10% aflult. Gewoon nog lager beginnen.

200 euro VVE? Meh. Met je hypotheek erbij zit je dan al op een kleine 800-900 euro netto maandlasten.
¤ 77000 heeft de huidige eigenaar het in '95 gekocht.
Maak van die maandlasten maar 1300-1400 euro, ik neem een spaarhypotheek .
En maandlasten zijn geen probleem, komt hier 3500+ netto binnen per maand ( 2 verdienders)

[ Bericht 5% gewijzigd door junkiexp op 14-07-2008 22:26:15 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_60108093
quote:
Op maandag 14 juli 2008 21:38 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Nee dat is dus niet zo.
Alleen een opstalverzekering.
Het pand is een paar jaar terug volledig voorzien van kunstof/aluminium kozijnen met aan de voorkant ++ glas.
Ook het dak is volledig vernieuwd en alles is opnieuw geschilderd.
Nu zijn ze bezig om de standleidingen te vervangen en er komen allemaal nieuw liften.

Omdat 2 woonlagen zijn betaal je sowieso al meer dan de mensen met 1 woonlaag.
Plus het feit dat je als hoogste in de flat zit en je dus de lift meer gebruikt en die electro kosten worden doorberekend.

Met de VVE is niks aan de hand, dit is allemaal goed doorgekeken .
pi_60108156
quote:
Op maandag 14 juli 2008 20:54 schreef drexciya het volgende:
Even ten aanzien van een aankoopmakelaar. Voor een relatief bescheiden bedrag handelt die allerlei dingen voor je af, wat handig is als je daar zelf de tijd niet voor hebt en als je nog niet eerder met het aankopen van een huis ervaring hebt opgedaan. Qua kosten stelt het niet veel voor, rond de 1.000 euro en de diensten die je ervoor terugkrijgt zijn het mijns inziens waard. Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad.

Ten opzichte van het grote geheel zou ik pver een kostenpost als deze niet teveel gaan zeuren. Kijk als het 2.000+ euro zou kosten wordt het een ander verhaal, maar met de gangbare tarieven valt het reuze mee.
Tsja tijd heb ik genoeg en de kennis heeft mijn schoonvader.
Het is puur welk bod ik ga doen, de rest regel ik zelf wel.

En daarbij komt dat ik het erg leuk en interessant vind.
pi_60108206
quote:
Op maandag 14 juli 2008 21:35 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Bouwkundig onderzoek moet je ook niet laten doen door een makelaar?
Een eerstejaars student bouwkunde weet over bouwkunde dan die hele NVM bij elkaar.
Weet ik maar ik noemde zomaar wat punten op die bij een huis kopen komen kijken.
Maar ik laat het sowieso niet bouwkundig keuren dus dat is niet relevant voor mij.
pi_60108522
Je kan tegenwoordig ook makelaars voor alleen een deel van de aankoop in de arm nemen en een afspraak maken dat ze een percentage van het bedrag dat ze van de vraagprijs afkrijgen.
Dat is soms goedkoper dan zelf gaan bieden.

Btw, wat ben ik nu fftjes blij dat ik in Friesland woon! (dat zeg ik niet vaak!)
Tussenwoning, tuin, pleintje met parkeerruimte en speeltuin achter huis, 1e etage 3 slaapkamers plus slaapkamer op zolder, grote woonkamer met open keuken, grote overloop boven..
137.000
  maandag 14 juli 2008 @ 22:43:04 #38
206100 azaki
pi_60108667
quote:
Op maandag 14 juli 2008 22:17 schreef junkiexp het volgende:

[..]

¤ 77000 heeft de huidige eigenaar het in '95 gekocht.
Maak van die maandlasten maar 1300-1400 euro, ik neem een spaarhypotheek .
En maandlasten zijn geen probleem, komt hier 3500+ netto binnen per maand ( 2 verdienders)
Zeker als je dit weet zou ik toch echt een openingsbod van rond de 2 ton doen hoor. Even kijken hoe ver het kan zakken.

Anders is dat huis in 13 jaar tijd bijna 3,5 keer over de kop gegaan. Ik weet het, andere tijden, maar dat is echt heel veel. Ook 2 jaar te koop staan geeft al aan dat de prijs eigenlijk te hoog is.

Je kan altijd verder kijken mocht het niets worden.

Overigens, ik wil nergens in twijfel trekken dat je het niet kan betalen, ik geef alleen dat je het misschien niet wilt betalen
pi_60113315
De woningen die ik ooit gekocht heb, kon ik altijd zoveel afdingen dat ik de kk zo'n beetje terug had. Te laag inzetten is niet echt realistisch en moet je ook niet doen. Tenzij je uitgelachen wil worden.

Bedenk ook dat die laatste extra 10.000 euro over 30 jaar aflossen niet zo heel veel om het lijf heeft. Meestal los je ook nog maar de helft af en dan is het iets van 15 euro per maand plus wat rente. De inflatie en waardestijging haalt dat al snel in.

Als je iets wil kopen moet je je het volgende afvragen:
1. Wil ik het huis heel graag hebben
2. Kan ik het betalen

Als je op beide vragen volmondig een ja kunt zeggen, het huis technisch in orde is, dan gewoon een realistisch bod doen! Ook niet zo wakker liggen van tijdelijke waardevermindering, de geschiedenis leert dat het altijd weer goed komt. En mocht het niet goed komen, dan zit half Nederland in dezelfde misère als jij.....
pi_60115810
quote:
Op maandag 14 juli 2008 20:32 schreef azaki het volgende:

Overigens, ik hoor hier mensen zeggen "je moet toch wel minstens X bieden anders nemen ze je niet serieus.". Lekker belangrijk. Als ik dat huis per sé wil hebben kan ik later altijd nog hoger bieden.
Niet helemaal, zo heb ik ooit voor een vorig huis een bod gehad dat ook echt veel te laag lag.
Typisch gevalletje van potentiele koper die naar huizen ging kijken die eigenlijk boven budget lagen maar toch gaan bieden onder het mom van 'niet geschoten etc'.
Niet slim want we namen dat inderdaad totaal niet serieus.
Daarna kwamen ze met een iets realistischer bod maar we namen het al niet meer serieus, nooit een tegenbod gedaan, gewoon niet in onderhandeling gegaan, als mensen zo gaan beginnen moet je maar afwachten of ze inderdaad de financiering rondkrijgen en en bij een bod dat echt flink lager ligt dan de vraagprijs ga je echt dat soort dingen denken.

Dus 'lekker belangrijk, later kan altijd nog hoger' geldt niet altijd.

(ik geef toe, de vraagprijs lag in een andere prijsklasse dan TO, maar toch)
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_60115852
Ik heb nog nooit een makelaar horen lachen om een bod, waarom roept iedereen dat je uitgelachen word met een te laag bod?

Als ik TS was zou ik een relatief laag bod doen en lachen om de vraagprijs.
I spent a lot of my money on booze, birds and fast cars, the rest I just squandered.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 11:28:40 #42
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_60116483
Ligt het appartement in Rotterdam-Zuid, of Noord? In Zuid is alles goedkoper dan in Noord.

Zonder al te veel voorkennis lijkt me 2 ton voor een app. uit de jaren '50 een prima bedrag. Wat is de ligging van de woonkamer? Op de zon, of juist op het noorden of oosten?

Ik woon zelf in een jaren '50 app. en die dingen van 100m2 hebben een vraagprijs van 2 ton. Nou scheelt het natuurlijk per appartement, maar een vraagprijs van 240 is wel erg hoog.
pi_60117081
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:56 schreef Artbij het volgende:
Ik heb nog nooit een makelaar horen lachen om een bod, waarom roept iedereen dat je uitgelachen word met een te laag bod?

Als ik TS was zou ik een relatief laag bod doen en lachen om de vraagprijs.
Het gaat niet om uitlachen ja of nee. Maar of men de koper serieus neemt.
Het risico van te laag bieden, is dat de verkopende partij de deur dichtgooid wanneer
je met een veel te laag bod aankomt..
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:31:36 #44
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_60117821
Een verkoper die een bod niet serieus neemt... moet ik nog tegenkomen.
Een verkoper is blij met alle aandacht en biedingen op zijn woning.
Zelf hadden wij ook een laag bod gedaan, en de verkoper was er heel blij mee maar hij melde wel via zijn makelaar dat hij geen aanknopingspunten had voor ons bod.

Toen hebben we maar meteen een eindbod gedaan en 3 dagen gewacht voordat de reactie kwam.
Maar die was dan wel meteen positief. 9.6% van de vraagprijs afgekregen.
pi_60121148
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:58 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Het risico van te laag bieden, is dat de verkopende partij de deur dichtgooid wanneer
Onzin, alsof je dan niet meer hoger zou mogen bieden. Kijk als de vraagprijs 250 is en je biedt 150 terwijl er meerdere gegadigden zijn ja dan gooi je je eigen ruiten in. Maar wanneer er weinig belangstelling voor een huis is (het staat bijv al zeer lang te koop) dan kun je rustig 20% onder de vraagprijs bieden. Ook al wijzen ze dit af of nemen ze het niet serieus kun je altijd nog een paar procent er bovenop doen na bijv een aantal dagen.
Mensen willen graag verkopen en je kunt er met 1 te laag bod echt niet voor zorgen dat ze jou niet meer als koper willen.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_60121434
quote:
Ja, da's lekker verstandig. Komt er eindelijk een potentiële koper voor je hut, die al 2 jaar te koop staat, en dan stuur je die weg omdat z'n eerste bod te laag is. Als de verkopers zo denken snap ik wel dat hun hut al 2 jaar te koop staat. Oftewel: lekker belangrijk of de verkopers je 'serieus nemen'. Het ergste wat je kan gebeuren is dat ze je bod verwerpen. Lijkt me geen ramp.

Het is helemaal niet gek om 10% onder de vraagprijs te bieden, maar dat is wel afhankelijk van de situatie terplekke. In Amsterdam bied je bijv tegenwoordig vaak boven de vraagprijs, wil je kans maken. Ik weet niet hoe dat in Rotterdam zit. Maar voor je gaat bieden moet je uiteraardook bepaald hebben 1.) wat het huis echt waard is en 2.) wat jij er maximaal voor wilt betalen.
pi_60122256
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:31 schreef HarryP het volgende:
Een verkoper die een bod niet serieus neemt... moet ik nog tegenkomen.
dat zeg ik, als je even naar boven scrolled, heb jij die dan blijkbaar voor het eerst ontmoet op fok.
pi_60124208
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:31 schreef WRH het volgende:

[..]

dat zeg ik, als je even naar boven scrolled, heb jij die dan blijkbaar voor het eerst ontmoet op fok.
Wat een eigenaardig gedrag, er zullen niet veel verkoper zijn die vervolgens een 2e, beter bod, zo rancuneus van de hand wijzen hoor.
Trust me, I know what I'm doing.
pi_60125911
Helemaal niet, ik ken er meer.
wat ik al eerder uitlegde is dat er dan twijfel ontstaat over je kredietwaardigheid.
ik geef toe, in mijn geval werd er bijna een ton onder de vraagprijs geboden dus het was duidelijk iemand die boven zijn budget bezichtigingen deed.
maar iemand niet meer serieus nemen heeft niets met ego te maken op de huizenmarkt, als wel met niet geloven dat iemand het echt wil kopen / kan kopen.

ik ben zeer zeker niet uniek in dit 'eigenaardige gedrag' .
pi_60127278
quote:

[..]

Niet zo slim, zij willen toch verkopen. Ook als het huis dus al 2 jaar te koop staat kan je als verkopende partij niet "zomaar de deuren dicht gooien". Tenzij je natuurlijk weer een jaar wil wachten op een kans om het te verkopen.
Lambo of Rekt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')