abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 juli 2008 @ 14:16:39 #1
209443 Youtube
Broadcast yourself
pi_60041062
Het klinkt absurd, maar moslims denken dat het onmogelijk is dat je als moslim je geloof verlaat. Mensen die uit de kast komen worden dan ook gezien als Joodse huurlingen die onrust willen zaaien onder de moslims.

Tot een aantal jaren geleden dacht ik altijd dat mijn geloof in de Islam niet was gebaseerd op het blind volgen, maar het gevolg was van jaren onderzoeken en navragen. Het feit dat ik vele boeken heb gelezen geschreven door mensen wiens gedachten ik goedkeurde of dook in filosofieën waar ik me bij comfortabel voelde benadrukten mijn overtuiging in de waarheid die ik had gevonden in mijn geloof. Al mijn onderzoeken bevestigden mijn geloof.

Zoals vele moslims geloofde ik dat wanneer je iets wilt leren dat je perse moet terugkeren naar de bronnen hiervan. Vele mensen die dit zo lezen zullen denken dat ik het hier over de Koran en Hadith heb, dat is zo ook in theorie, maar in praktijk zijn er maar weinig mensen die deze boeken lezen om hun geloof te begrijpen.

Moslims halen hun informatie over de Islam van boeken geschreven door geleerden. Het zijn apolegetische boeken verwarrend die de islam in het beste daglicht proberen te brengen, door Mohammed als een heilige man en de Koran als een 'wetenschappelijke' boek neer te zetten. Het was precies hierdoor waar ik geen behoefte had om kennis ergens anders te zoeken, ik was al overtuigd dat ik het ultieme binnen handbereik had.

Nu pas realiseer ik me hoe fout ik zat, wat als we iets nieuws willen leren over omstandigheden en andere volkeren die veranderen? Had ik mijn mening moeten baseren op wat een boek van een zekere geleerde 1300 jaar terug zei over de Germanen? Zou het niet noodzakelijk zijn om onderzoek te verrichten en mezelf te informeren wat andere mensen over deze zaken te zeggen hebben?

Terug naar de bron terugkeren is alleen logisch in wetenschappelijke gevallen, want wetenschappers zijn geen 'gelovigen'. Ze beweren niet iets voortgekomen vanuit het blind volgen van een boek. Wetenschappers analyseren dingen kritisch. Het is heel anders dan een religieuze manier van benaderingen wat gebaseerd is op absolute geloof en overtuiging.

Ik denk dat het is begonnen met toen ik in aanraking kwam met westerse humanistische waarden die me meer gevoelig maakten voor democratie, freethinking, mensenrechten, gelijkheid. Wanneer ik dan de Koran aan het nalezen was en ik verzen tegen kwam die niet te verzoenen waren met mijn nieuw ontdekte humantische waarden raakt ik oncomfortabel.

Na vele jaren in het westen geleefd te hebben, warm ontvangen te zijn van mensen van andere gelovigen en mensen zonder een religie die van me hielden en me accepteerden als hun vriend. Kon ik niet verder gaan door hun als onrein en afgedwaald te zien.
pi_60041309
Jij zoekt aandacht?

Nou, dan heb je die nu
pi_60041323
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 14:16 schreef Youtube het volgende:
Het klinkt absurd, maar moslims denken dat het onmogelijk is dat je als moslim je geloof verlaat. Mensen die uit de kast komen worden dan ook gezien als Joodse huurlingen die onrust willen zaaien onder de moslims.
Dat is te zien de topicreeks van TriggerShot iderdaad.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_60041384
Tof account, minder tof verhaal
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
  vrijdag 11 juli 2008 @ 14:36:10 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_60041576
Je bent een Joodse huurling?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_60041606
religie is vrij voor iedere individu. gewoon chillen ~
pi_60041705
Respect.
pi_60042647
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 14:26 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is te zien de topicreeks van TriggerShot iderdaad.
Hoe bedoel je?
pi_60043523
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 14:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je bent een Joodse huurling?
75 topics = FIN
  vrijdag 11 juli 2008 @ 18:00:00 #10
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60045940
Mooi, ben je daar ook weer van af. Wordt echter geen humanist: het humanisme is in wezen een religie die propageert dat de mens vrij en autonoom is, dat hij verheven is boven dieren. Dat is hij niet. Wij zijn niets anders dan dieren.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  vrijdag 11 juli 2008 @ 18:07:19 #11
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_60046040
Als je dacht dat de Koran een wetenschappelijk boek was, kan ik me voorstellen dat je van de Islam afgevallen bent.

Klinkt overigens wel als een bull-shit verhaal.
What lies in the shadow of the statue?
  vrijdag 11 juli 2008 @ 18:07:27 #12
81237 releaze
best of both worlds
pi_60046043
ik hoop dat je omgeving je keuzes kan accepteren, en ik wens je veel succes met je 'nieuwe leven', als in leven zonder islam.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 20:00:32 #13
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_60048011
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 18:00 schreef Scaurus het volgende:
Wij zijn niets anders dan dieren.
Weleens een dier een boek zien schrijven? Zijn we dan hetzelfde? Okay.

OT:
TS gefeliciteerd, je leven zonder religie zal veel relaxter zijn.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 11 juli 2008 @ 20:07:50 #14
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60048146
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 20:00 schreef DroogDok het volgende:
Weleens een dier een boek zien schrijven? Zijn we dan hetzelfde? Okay.
Een mens kan nog zulke dikke boeken schrijven en hoge torens bouwen, in zijn handel en wandel blijft hij een dier. Er is niets fundamenteels wat mensen wel hebben en dier niet. Ergo: er is niets wat mensen van dieren scheidt.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 20:10:44 #15
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60048202
Overigens is het vreemd dat men verwacht dat het leven opeens 'relaxer' zal zijn zonder religie. Ongeloviger zijn vaak niet wezenlijk anders in hun denken dan gelovigen: ze hanteren dogma's, wentelen zich in onwetendheid en vereren de wetenschap. Van je geloof vallen is één illusie armer worden, dan blijven er nog genoeg illusies over.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 20:12:16 #16
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_60048235
Respect, ik kan me indenken dat het in deze tijd en vooral jouw omgeving niet snel geaccepteerd wordt. (dat idee heb ik iig)
pi_60048482
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 15:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Dat hele idee dat het simpelweg onmogelijk is om de Islam de rug toe te keren zie je in verschillende reacties van moslims terug in die topics.
pi_60049102
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 20:07 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Een mens kan nog zulke dikke boeken schrijven en hoge torens bouwen, in zijn handel en wandel blijft hij een dier. Er is niets fundamenteels wat mensen wel hebben en dier niet. Ergo: er is niets wat mensen van dieren scheidt.
Prediker 3:
quote:
18 Ik zei tegen mezelf dat God de mensen heeft bevoorrecht: ze beseffen dat ze als de dieren zijn. Niet meer dan de dieren zijn ze, 19 want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. 20 Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en alles keert terug tot stof. 21 Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt (3:21) weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt ?
  vrijdag 11 juli 2008 @ 21:04:00 #19
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_60049173
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 20:07 schreef Scaurus het volgende:

[..]

De mens heeft zelfbewustzijn, dieren niet. Dieren schamen zich bijvoorbeeld niet en zijn zich niet 100% bewust van hun omgeving.
Als jij daar anders over denkt prima, maar dan spoor je gewoon niet.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_60049384
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 21:04 schreef DroogDok het volgende:

[..]

De mens heeft zelfbewustzijn, dieren niet. Dieren schamen zich bijvoorbeeld niet en zijn zich niet 100% bewust van hun omgeving.
Lees eens iets als Shame, Social Roles and Status: The Psychobiological Continuum from Monkey to Human. van Gilbert en McGuire eens zou ik zeggen.
Zelfbewustzijn is bij andere diersoorten ook wel in meer of mindere mate aanwezig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')