Hier ligt dus een taak weggelegd voor de pers.quote:Op zondag 20 juli 2008 17:25 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het jammere is dat het meeste publiek dit nooit zal weten en alleen maar zal schreeuwen wat voor uitzuiger die directeur is.
Het hangt ook zo van de persoon af. Van het karakter. Net als met hondjes. Een chihuahua is totaal anders dan een Newfoundlander. Ook die moet je anders prikkelen en kietelen. Je vrouw zal wel een bijtertje zijn, denk ik. Waarschijnlijk ook een zeer ambitieus type.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 12:14 schreef DS4 het volgende:
Als jij maar beseft dat we niet gewoon geluk hebben gehad, maar er keihard voor hebben gewerkt (zeker ook mijn vrouw) en we de kansen die we gekregen hebben ten volle hebben benut. Om je een kijkje in de keuken te geven: toen mijn vrouw was afgestudeerd kon ze kiezen uit meerdere banen, waarbij één baan eigenlijk te zwaar was voor net afgestudeerden, keihard werken in zou houden en op de tenen lopen... Ik heb onmiddellijk gezegd: die moet je nemen. Dat heeft ze met enige reserve gedaan (dat heeft ook flink wat praatsessies gekost). Medestudenten verklaarden haar voor gek op één na (niet toevallig koos die voor een vergelijkbaar traject en verdient ook zij geld als water) en het eerste half jaar was loodzwaar. Een jaar verder had ze al een kleine keten in bezit. Nu enkele jaren later draait die keten vele malen beter dan daarvoor...
Als een student opvalt zeg dat helemaal niets. Werk heeft niets met studie te maken. Was dat maar waar, dan was ik allang binnen geweest en ene ubergod geworden.quote:Toeval? Nee. Die baan kreeg ze aangeboden omdat ze als student als was opgevallen.
Zonder lef, zal je een serieuze baan ook nooit redden. Met behoedzaamheid redt je dat inderdaad niet.quote:Die baan nam ze omdat ze lef toonde.
Het knokken is anders echt maar een van de vele voorwaarden. Dus "omdat" is m.i. echt niet op zijn plaats. Je suggereert hiermee weer "succes is een keuze"....quote:Ze redde het de eerste maanden omdat ze er voor heeft geknokt.
Zeker. Ik zou bijna willen zeggen dat het een basisvoorwaarde is. De kunst om de JUISTE mensen te vinden. Een club zodanig creëren dat synergie en chemie het toverwoord is. Competitie ansich is natuurlijk niet verkeerd, maar ook hier weer gaat het om de goede balans.quote:Die kleine keten kon ze verwerven omdat ze inmiddels met de juiste mensen in contact was gekomen, wat weer alles te maken had met al die beslissingen daarvoor.
Ik twijfel daar niet aan. Ik denk dat ze ongeveer van jouw kaliber zal zijn, soort zoekt soort.quote:Tuurlijk: het talent heeft ze.
Of kiezen voor "zekerheid" die vandaag de dag zo goed als nul is. Ook niet normaal en gezond als het mij vraagt. Het lijkt erop dat een maximale onzekerheid stoer is en dat je niet voor vol wordt aangezien dat je ervoor kiest.quote:Maar verreweg de meesten kiezen de gemakkelijke weg.
Maar ook streberij is m.i. niet gezond. Voor de sfeer al helemaal niet.quote:Om dan na 10 jaar zich af te vragen waarom ze links en rechts worden ingehaald.
Ik bedoel praktisch gesproken. Nee, natuurlijk staat niemand met een pistool,maar zonder geld kan je niet in een geldgestuurde maatschappij. Ook dat is eigenlijk niet normaal. Wat een systeem discipline dat slechts drijft op het profijtbeginselquote:Je wordt niet gedwongen. Je mag ook kiezen om niet te gaan werken, alleen voldoe je dan niet aan de voorwaarden om een uitkering te krijgen.
Als je kijkt naar een groeiende intolerantie jegens niet werkenden is dat niet zo raar gedacht.....Ik hoop niet dat ik gelijk kijk. Maar als ik zo'n Rutte zie brallen lijkt mij niets meer te gek om waar te worden.quote:Raar toekomstbeeld. Gaat niet gebeuren, althans, dat zit momenteel niet in de kaarten (ik heb geen glazen bol natuurlijk).
Een beter vraag is: hoeveel mensen zijn er dakloos geworden en is er en toenemende trend? Antwoord ja! Zorgelijk? Ja!quote:Mag ik even weten hoeveel mensen we dood hebben laten gaan afgelopen jaar?
Kunstwerken en inrichting zijn doorgaans van harde materialen .quote:De muren zijn behangen met kunstwerken, de kamers staan vol met inrichting... dus geen echo.
Kleine badkamerquote:Gek genoeg klinkt zelfs de badkamer bij ons niet hol.
Ik zou dan ook liever zeggen: en-en ipv of-of.quote:Nou, dat valt wel mee, maar je kent volgens mij weinig waarde toe aan wat ik zeg over inwisselbaarheid van werk met zorgtaken, klusjes in en om het huis, enz.
Ook iemand die 32 uur per week werkt kan die uren makkelijk maken omdat deze allerhande zaken ernaast doet die niet als werk worden gezien. Een goede balans zit dus niet in de uren, maar in wat je doet.
Klopt. Rust roest.quote:Ga je onder die uren zitten, dan krijg je al snel loze uurtjes. Best prima voor af en toe. Maar als dat structureel wordt, dan zie je dat energieniveau's gaan zakken. Vandaar ook dat bij mensen die lang geen werk hebben veel depressies voorkomen en ze ook geen werk kunnen houden. Dat moet dan weer opgebouwd worden...
Ach, die worden vandaag de dag toch gedumpt bij de opvang.quote:Je ziet ook dat mensen die nooit gewerkt hebben vaak heel veel moeite hebben met kinderen. Ook dat is hard werken, maar als je dat niet kan...
Van werk wordt niet per definitie gelukkig. Van niet-werken wordt je niet per definitie ongelukkig. Dat hangt helemaal van persoon binnen omstandigheden af....quote:Niets om handen hebben is funest voor mensen. Dat blijkt uit alle onderzoeken. Het leven wordt dan ook zinloos. Tuurlijk, vrijaf hebben om de wereld te zien, om even twee weken aan het strand te liggen, enz. is zeer welkom. Maar verder geldt: van werken wordt je gelukkig. Of beter: van niet werken wordt je ongelukkig.
Ik ben niet optimistisch. Komt mede dat ik het leven sociaal economisch zijn primitieve vorm amper is ontstegen....En steeds primitiever te worden. (de technologie doet daar niets aan af).quote:Jouw pessimistische kijk op het leven bewijst anders mijn gelijk.![]()
Dan kan je toch een andere hobby nemen?quote:Nee, gelukkig niet. Als je van je hobby's werk maakt, dan hou je geen hobby's meer over....
Wat maar heel theoretisch is.quote:Niets mis met werken. De lol zit vooral in wat je kan bereiken.
Ambitieus: ja, loopbaan belangrijker dan kinderen: nee (maar nu even wel), op Fok: nee.quote:Op zondag 20 juli 2008 20:12 schreef EchtGaaf het volgende:
Je vrouw zal wel een bijtertje zijn, denk ik. Waarschijnlijk ook een zeer ambitieus type.Misschien vind ze haar carrière ook belangrijker dan kindjes. (zit ze ook op FOk! ? )
Nou, wij zijn gewoon met een andere woning bezig, die de combi kinderen en werken makkelijker maakt.quote:Maar ik weet eerlijk gezegd niet of eea nou te ver is doorgeschoten. Ook je vrouw zal ooit in haar midleven belanden en de balans opmaken. Dat geschied steeds vroeger.![]()
Dat ben ik niet met je eens. Natuurlijk is het de vraag hoe iemand zich ontwikkelt in de praktijk, maar het verschil tussen talenten en meehobbelaars zie je wel. Niet voor niets ben ik ook door een van de hoogleraren uit de collegebanken meegenomen naar zijn kantoor en had ik van alle docenten die in de praktijk werkzaam waren een aanbod liggen...quote:Als een student opvalt zeg dat helemaal niets. Werk heeft niets met studie te maken. Was dat maar waar, dan was ik allang binnen geweest.
Een studie is qua intellectueel niet te vergelijken met werk. Als je 10% gebruikt dan scoor je al hoog.
Inzet is 50% van succes. Je kent mijn opvatting op dat punt.quote:Het knokken is anders echt maar een van de vele voorwaarden. Dus "omdat" is m.i. echt niet op zijn plaats.
Talent wordt gevonden...quote:De kunst om de JUISTE mensen te vinden.
Ja, we zijn aan elkaar gewaagd. Dat moet ook wel, wij zijn beiden in staat om een zwakkere partner te vermorzelen... niet omdat het kan, maar omdat dat uiteindelijk zal gebeuren.quote:Ik twijfel daar niet aan. Ik denk dat ze ongeveer van jouw kaliber zal zijn, soort zoekt soort.(nou ja, vaak dan)
Zekerheid is er voldoende.quote:Of kiezen voor "zekerheid" die vandaag de dag zo goed als nul is. Ook niet normaal en gezond als het mij vraagt.
Niets mis met streberij, mits je het voor jezelf doet.quote:Maar ook streberij is m.i. niet gezond. Voor de sfeer al helemaal niet.
Zonder geld moet je zelf je natje en droogje voor elkaar krijgen. Ook dan moet je er iets voor doen. Echt, er is geen verschil...quote:Ik bedoel praktisch gesproken. Nee, natuurlijk staat niemand met ene pistool,m aar zonder geld kan je niet in een geldgestuurde maatschappij. Ook dat is eigenlijk niet normaal. Wat een systeem discipline.
Rutte is gewoon de weg kwijt. Die hoef je niet serieus te nemen...quote:Als je kijkt naar een groeiende intolerantie jegens niet werkenden is dat niet zo raar gedacht.....Ik hoop niet dat ik gelijk kijk. Maar als ik zo'n Rutte zie brallen lijkt mij niets meer te gek om waar te worden.
Bron?quote:Een beter vraag is: hoeveel mensen zijn er dakloos geworden en is er en toenemende trend/ antwoord ja!
Ik ken eigenlijk geen volledig ingerichte woonkamers die een echo hebben en ik ben in bizar grote woningen geweest.quote:Kunstwerken en inrichting zijn doorgaans van harde materialen .
Echo's vinden plaats in grotere ruimten met veel harde materialen en weinig zachte materialen.
Als jouw kamer desondanks niet echoot dan denk ik dat jou kamer dan toch niet zo heel groot is..... Met alle kunst ten spijt
Niet echt groot, maar vooral vol met allerhande flesjes, potjes, enz.quote:Kleine badkamer
Heel goed.quote:Klopt. Rust roest.
Nou, dat valt ook wel mee.quote:Ach, die worden vandaag de dag toch gedumpt bij de opvang.
Ik stel niet dat er geen uitzonderingen zijn, maar verder... laten we het er maar op houden dat we het grosso modo eens zijn.quote:Maar grosso modo heb je wel gelijk in deze.
Optimisme is een keuze...quote:Ik ben niet optimistisch. Komt mede dat ik het leven zijn primitieve vorm amper is ontstegen.
Ik vermoed dat het te laat is om nu nog professioneel coureur te worden.quote:Dan kan je toch een andere hobby nemen?
Nee hoor, dat is heel praktisch...quote:Wat maar heel theoretisch is.
Dat kan ook met iets passends. Wel zo efficiënt.quote:Op zondag 20 juli 2008 17:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nogmaals: eerst maar eens een ritme leren...
Klopt. Het zesde alternatief. Maar daar hebben we het genoeg over gehad.quote:Maar je kan ook niet 100 banen krijgen. Dus voor de afvallers is er baan 2, 3, 4, 5,......, 2.486.291, enz.
Dus? The winner....Maar worden het vast niet eensquote:Ik wel. De beste kandidaat krijgt de baan. Althans, dat zal iha wel de uitkomst zijn.
Een te klein shirtje kan, maar past niet...Zit niet lekker en wordt daar stik chagrijnig vanquote:Nee, passend is bij mij dat het KAN.
Iets minder kut maken kan maar blijft kut. Je dient er geen mens mee. De werkgever niet, want wat heeft die aan ongemotiveerd personeel en persoon in kwestie wordt er niet gelukkig van.quote:Misschien is het eens goed als we mensen leren dat kutbaantjes ook baantjes zijn en van een kutbaantje kun je ook wat maken.
Ik kan uit ervaring spreken dat het niet zo werkt....quote:De hele tijd mekkeren over dat je liever F1 coureur zou zijn werkt niet. Jezelf schikken, je best doen, voldoening daaruit halen, leuk omgaan met je collega's, enz.... en het wordt vanzelf wat.
Ik kan niet scoren op werk dat mij niet zou liggen.... Tov collega's bij wie dat werk wel ligt blijf je dus altijd achter. Gevolg: je zal nooit naar wat beter worden gepromoveerd. Je zwemt dus eigenlijk in een soort riool. Dus nog meer ongeluk etc.quote:Jij met je maatwerk. Dat is gewoon onzin. Er is niet voor iedereen de ideale baan beschikbaar. Als je in dit soort bemiddelingstrajecten komt, dan ben je zelf ook totaal niet in staat om ook maar een redelijk alternatief te vinden. En dan moet een bemiddelingsbureau ineens met de perfecte oplossing komen?
In een systeem dat wel zou werken kom mevrouw inderdaad daar aan de slag. Nogmaals het is maar al te vaak shoppen in een kleine buurtsuper dat steeds nee verkoopt.quote:Mogelijkheden ja. Heb je de zeven opties gezien? Lijkt mij sterk dat geen van die mogelijkheden reëel is. Dat claimde die dame ook niet, die wilde iets met kunst en cultuur doen en volgens haar lagen de banen voor het oprapen... alleen vraag ik mij dan af waarom ze dat dan niet zelf regelt... Daar is een reden voor. Echt waar.
Op hbo nivo kan ik mij het nog wel voorstellen. Afgezien een paar posten op grote ministeries misschien.quote:Die posten zijn er weldegelijk. Stond niets bij over niveau, maar bij een voorlichter denk ik niet snel aan iemand die VMBO achter de rug heeft. Dan is toch wel iets gewenst.
Een baan vinden is 1 , maar doet het ook recht aan je genoten opleiding? Veel mensen vergooien dat jammerlijk. Al dan niet gedwongen.quote:Nogmaals: als je als WO-er geen baan kan regelen, dan is de spiegel iets om in te gaan kijken.
Dat is waar. Was het alleen maar dit soort exotische studies. Uit ervaring kan ik vertellen dat dit allesbehalve het geval is.quote:Ok. Prima. Maar ga mij niet vertellen dat je niet van te voren weet dat je met kunst en cultuur in een sterk overbeviste vijver moet vissen. Ga dan niet klagen dat je niets met die studie kan doen, dat wist je van te voren, dan wel had je van te voren moeten weten.
Daar heb je gelijk in.quote:Als je dan ook nog eens af zakt naar deze bemiddelingsvorm...
En gaan we nu verder ophouden over WO-ers, want deze bemiddeling is niet gericht op WO-ers. Het vertroebelt de discussie.
[..]
Nogmaals: als het KAN, dan past het.quote:Op zondag 20 juli 2008 20:56 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat kan ook met iets passends. Wel zo efficiënt.
nr. 6 van vele miljoenen... Niet slecht.quote:Klopt. Het zesde alternatief. Maar daar hebben we het genoeg over gehad.
Winnaar neemt de eerste prijs, de nr. 2, tweede prijs, enz. Maar wat zie jij dan graag? De mindere kandidaat krijgt de baan toch?quote:Dus? The winner....Maar worden het vast niet eens
Nee, dat kan niet en past niet en is dus niet passend.quote:Een te klein shirtje kan, maar past niet...
O, dus het ligt toch aan de motivatie... men wil liever niet werken. Maar wel verwachten dat anderen die kutbaantjes doen en daarmee de uitkering betalen. Begrijp je niet dat ik daar een probleem mee heb?quote:Iets minder kut maken kan maar blijft kut. Je dient er geen mens mee. De werkgever niet, want wat heeft die aan ongemotiveerd personeel en persoon in kwestie wordt er niet gelukkig van.
Ik spreek ook uit ervaring en zo werkt het wel als je het zo laat werken.quote:Ik kan uit ervaring spreken dat het niet zo werkt....
Als je 6 jaar lang geen baan kan krijgen is iedere baan promotie. En dat het dan daar op houdt is niet fijn, maar verwacht niet van mensen die wel de stront van anderen opruimen dat zij jouw inkomen ophoesten omdat jij geen stront wenst op te ruimen.quote:Ik kan niet scoren op werk dat mij niet zou liggen.... Tov collega's bij wie dat werk wel ligt blijf je dus altijd achter. Gevolg: je zal nooit naar wat beter worden gepromoveerd.
Ik stel de mens ook centraal. Ik kom b.v. op voor de mensen die deze kutbaantjes gewoon doen en vervolgens een deel van het geld moeten stoppen in mensen die zich te goed voor die kutbaantjes vinden.quote:Het verschil is misschien dat ik wel liever mensgericht werk . Ik stel de mens centraal. Dan de economie.
Als die goede plaatsing zo makkelijk is, waarom kreeg men dat dan 6 jaar lang niet voor elkaar?quote:Als je mensen goed plaats, dan is de economie ook gediend. Al was het alleen al een stuk minder ziekte verzuim.
Dit heeft niets met rechts te maken, maar met een andere "r"....quote:Maar ja, je moet ook niet aankomen bij rechts met deze filosofie.
Dus er zijn 1.000 banen voor kunst en cultuur afgestudeerden en 10.000 studenten die afstuderen. Dat kan niet, dus stel jij er 9.000 teleur die niet eens kunst en cultuur mogen studeren. Die moeten dan iets anders gaan leren. Voor b.v. voorlichtster...quote:In een systeem dat wel zou werken kom mevrouw inderdaad daar aan de slag.
Misschien was die dame wel gewoon HBO niveau.quote:Op hbo nivo kan ik mij het nog wel voorstellen. Afgezien een paar posten op grote ministeries misschien.
Van mij krijgen ze iig de kans om met hun opleiding mee te dingen, jij wil het bij voorbaat al uitsluiten.quote:Een baan vinden is 1 , maar doet het ook recht aan je genoten opleiding? Veel mensen vergooien dat jammerlijk. Al dan niet gedwongen.
Dat vind ik gek, want uit alle info blijkt dat werkgevers geen goed personeel kunnen vinden, zeker op WO-niveau.quote:Uit ervaring kan ik vertellen dat dit allesbehalve het geval is.
Gelukkig.quote:Daar heb je gelijk in.
Precies, je moet het maar net treffen met iemand die jou aanvult, waarmee het klikt en die ook nog tijd/zin heeft om zich serieus in te zetten. Als je niet bij je vrienden kunt aankloppen omdat ze niet geschikt zijn of omdat ze het te druk hebben met andere dingen zul je het toch echt alleen moeten doen. Als extra nadeel heb je dan dat je bij ziekte/tegenslag niet even werkzaamheden kunt afschuiven op je partner. M.a.w. je kunt dingen een stuk minder snel en efficiënt doen, moet afspraken uitstellen ipv dat je je zakenpartner er op af stuurt, enz.quote:Op maandag 14 juli 2008 22:39 schreef DS4 het volgende:
Dat is natuurlijk wel waar, maar is inherent aan het feit dat de kleine ondernemer een alleskunner moet zijn... of... moet samenwerken. Ik doe nooit iets volledig alleen. Ik ben geen alleskunner. Bijna niemand is dat. Je moet dus iemand vinden die je aan vult.
[..]
Maar je kunt wel proberen, evoor kiezen dus, dat geluk af te dwingen! Als je altijd op de stoep voor je huis een kratje bier leeg zit te scheuren en piept dat je geen geluk hebt gehad in het leven en daarom dus niet succesvol bent heb je het mijns inziens niet begrepen!quote:Op maandag 21 juli 2008 10:42 schreef rebel6 het volgende:
Onbedoeld laat je dus zien dat je ook op dit punt geluk moet hebben.
Tot zover het idee dat mensen zouden kiezen voor succes.
Proberen is altijd goed, na tegenslagen moet je niet de rest van je leven bij de pakken neer gaan zitten, dat ben ik helemaal met je eens.quote:Op maandag 21 juli 2008 10:50 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Maar je kunt wel proberen, evoor kiezen dus, dat geluk af te dwingen! Als je altijd op de stoep voor je huis een kratje bier leeg zit te scheuren en piept dat je geen geluk hebt gehad in het leven en daarom dus niet succesvol bent heb je het mijns inziens niet begrepen!
Ja want met alleen hard werken kom je er wel bedoel je?quote:Als je er altijd hard voor hebt gewerkt, 50-60 uur in de week je eigen bedrijf op poten hebt gezet en je raakt arbeidsomgeschikt... Heb je inderdaad niet geboft. Maar dan nog was het eerder behaalde succes geen geluk, maar hard werken.
JeeJ!quote:Op maandag 21 juli 2008 11:30 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Proberen is altijd goed, na tegenslagen moet je niet de rest van je leven bij de pakken neer gaan zitten, dat ben ik helemaal met je eens.
Wel als ik misschien wat duidelijker ben. Ik vind dat een goed netwerk opbouwen en de juiste kennis vergaren ook onder werken vallen.quote:Ja want met alleen hard werken kom je er wel bedoel je?
Bizar...quote:Op maandag 21 juli 2008 10:42 schreef rebel6 het volgende:
Onbedoeld laat je dus zien dat je ook op dit punt geluk moet hebben.
Niet iedereen kan er voor kiezen, maar ik heb dat ook nooit gezegd. Wel is het zo dat succes terug te voeren is op vooral inzet. Dat neemt niet weg dat wat er niet in zit er niet uit kan komen.quote:Tot zover het idee dat mensen zouden kiezen voor succes.
Wat zijn we het eens he?quote:
quote:Wel als ik misschien wat duidelijker ben. Ik vind dat een goed netwerk opbouwen en de juiste kennis vergaren ook onder werken vallen.
quote:
10% inspiratie en 90% transpiratie.
Jep!quote:
Puntje 2 waarover we het eens zijn!quote:
Kennis vergaren wel.
De ene persoon vindt het leuk om te werken en de andere persoon heeft daar minder behoefte aan. Om nou te zeggen dat de ene persoon harder werkt, tja...quote:Netwerken: de ene persoon vindt het leuk om veel uit te gaan en steeds weer nieuwe mensen te ontmoeten, een ander heeft daar minder behoefte aan. Om nou te zeggen dat die eerste persoon harder werkt, tja...
Het is wel een versimpeling, maar wel een die werkt!quote:
Als het zo simpel was...
Netwerken doe je niet in de kroeg (uitzonderingen daargelaten)...quote:Op maandag 21 juli 2008 12:26 schreef rebel6 het volgende:
Netwerken: de ene persoon vindt het leuk om veel uit te gaan en steeds weer nieuwe mensen te ontmoeten, een ander heeft daar minder behoefte aan.
Ehm, mag ik er op wijzen dat het niet ging over klanten werven e.d., maar over wel of niet een geschikte compagnon kunnen vinden en dan met name het hoge 'je moet het maar net treffen' gehalte, wat ze ook wel eens met een mooi woord 'geluk' noemen?quote:Op maandag 21 juli 2008 11:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bizar...
Nee, geen geluk, je moet actief werven. Oplossingen bedenken voor problemen. Dat is wat ondernemen vereist: creativiteit.
[..]
Dan vraag ik me toch af waarom zo veel ondernemers failliet gaan of benedenmodaal verdienen. Aan de inzet zal het niet liggen, want je zult het vast met me eens zijn dat 90% even hard, zo niet harder werkt dan de gemiddelde CEO.quote:Niet iedereen kan er voor kiezen, maar ik heb dat ook nooit gezegd. Wel is het zo dat succes terug te voeren is op vooral inzet.
?quote:Dat neemt niet weg dat wat er niet in zit er niet uit kan komen.
Zelfs de slager op de hoek zal netwerken. Zodra hij hartelijk de leverancier op zijn schouder slaat en een kortinkje los weet te peuteren is de slager al aan het netwerken!quote:Op maandag 21 juli 2008 12:55 schreef DS4 het volgende:
Ok, de slager op de hoek hoeft niet te netwerken, maar als de slager een hork is die zijn klanten weg jaagt..
Fijn.quote:Op maandag 21 juli 2008 12:31 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Jep!
[..]
Puntje 2 waarover we het eens zijn!![]()
[..]
Ja want als ik op een dag besluit om een varkensfokkerij te beginnen komen al die lamme oud-studiegenoten theoretische natuurkunde (waar ik op jullie advies contact mee heb gehouden) natuurlijk uitstekend van pas!quote:De ene persoon vindt het leuk om te werken en de andere persoon heeft daar minder behoefte aan. Om nou te zeggen dat de ene persoon harder werkt, tja...
Netwerken is niet alleen in de kroeg lamballen en hopen dat je die koorbal met rijke papa tot je vrienden mag rekenen, netwerken is ook contacten opdoen en onderhouden tijdens werktijd met werkgerelateerde contacten.![]()
[..]
In een versimpelde versie van de werkelijkheid werkt het ja.quote:Het is wel een versimpeling, maar wel een die werkt!
Ja!quote:
Kun je je natuurlijk ook afvragen welke idioot er nu met een theoretish natuurkunde diploma op zak varkens gaat houden!quote:Ja want als ik op een dag besluit om een varkensfokkerij te beginnen komen al die lamme oud-studiegenoten theoretische natuurkunde (waar ik op jullie advies contact mee heb gehouden) natuurlijk uitstekend van pas!![]()
Het alleen maar toeval noemen vind ik een belediging voor mensen die hun zaakjes geregeld hebben.quote:En ja, er zal vast wel iemand tussen zitten wiens vader/oom enz. ook varkensboer is, maar het punt lijkt me duidelijk: ook bij veel contacten moet je geluk hebben om iemand te treffen met wie het klikt, die hetzelfde wil doen, enz, enz. Hoe meer contacten hoe groter de kans, maar het toeval blijft een grote rol spelen en dus moet je het net treffen.
Je moet he jezelf ook niet nodeloos ingewikkeld maken natuurlijk!quote:In een versimpelde versie van de werkelijkheid werkt het ja.
Onzin, zorgen voor een goed netwerk en je vindt wel iemand die je kan aanvullen.quote:Op maandag 21 juli 2008 13:11 schreef rebel6 het volgende:
maar over wel of niet een geschikte compagnon kunnen vinden en dan met name het hoge 'je moet het maar net treffen' gehalte, wat ze ook wel eens met een mooi woord 'geluk' noemen?
Ondernemen is moeilijk. Punt.quote:Dan vraag ik me toch af waarom zo veel ondernemers failliet gaan of benedenmodaal verdienen.
Precies. Als het heel simpel was, dan deed iedereen het wel. En wat heel simpel is en toch veel geld oplevert, daar krijg je vanzelf zoveel concurrentie dat het niet meer zoveel oplevert (waardoor je alleen op grote schaal kan overleven... ook wel: de eersten zullen het redden, de latere toetreders niet, tenzij ze vernieuwend bezig zijn).quote:Of zeg je dan tegen al die mensen:
[..]
?
Het helpt, maar hoeft niet per sé... De slager is er stukken minder afhankelijk van.quote:Op maandag 21 juli 2008 13:23 schreef SicSicSics het volgende:
Zelfs de slager op de hoek zal netwerken. Zodra hij hartelijk de leverancier op zijn schouder slaat en een kortinkje los weet te peuteren is de slager al aan het netwerken!
Met uit gaan en nieuwe mensen ontmoeten bedoelde ik uiteraard meer dan alleen een bezoek aan de kroeg, er uit gaan, niet teveel achter je computertje zitten dus.quote:Op maandag 21 juli 2008 12:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Netwerken doe je niet in de kroeg (uitzonderingen daargelaten)...
We hebben het er over dat niet iedereen een goede compagnon vindt om een bedrijf mee te beginnen, zo iemand is nog geen ondernemer. Tenzij je vanuit je kantoorfunctie veel contacten hebt beschik je meestal niet over een uitgebreid zakelijk netwerk waar je wel even snel een geschikte compagnon vandaan haalt. En vrienden met dikke hypotheeklasten staan meestal ook niet te trappelen om hun baan even op te zeggen.quote:En dat je er geen lol in hebt wil niet zeggen dat je het dan maar niet moet doen. Netwerken hoort bij ondernemerschap. Ok, de slager op de hoek hoeft niet te netwerken, maar als de slager een hork is die zijn klanten weg jaagt..
Een kind kan de was doen ja, zo makkelijk is het.quote:Op maandag 21 juli 2008 14:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin, zorgen voor een goed netwerk en je vindt wel iemand die je kan aanvullen.
[..]
Is helemaal waar, ondernemen is moeilijk. Maar dat is een veel te simpele verklaring dat lang niet iedereen daar succes mee heeft. In jouw wereld is alleen ernstig ziek of gehandicapt zijn een goed excuus, de rest is gewoon [X] ongeschikt. Oneerlijke concurrentie, toevalligheden, de problemen op de arbeidsmarkt die EG regelmatig aankaart, enz. enz., allemaal onzin of gerommel in de marge.quote:Ondernemen is moeilijk. Punt.
[..]
Precies. Als het heel simpel was, dan deed iedereen het wel. En wat heel simpel is en toch veel geld oplevert, daar krijg je vanzelf zoveel concurrentie dat het niet meer zoveel oplevert (waardoor je alleen op grote schaal kan overleven... ook wel: de eersten zullen het redden, de latere toetreders niet, tenzij ze vernieuwend bezig zijn).
Voor de goede orde: als de randvoorwaarden niet door je geregeld kunnen worden, dan moet je er misschien gewoon niet aan beginnen.quote:Op maandag 21 juli 2008 15:29 schreef rebel6 het volgende:
We hebben het er over dat niet iedereen een goede compagnon vindt om een bedrijf mee te beginnen, zo iemand is nog geen ondernemer. Tenzij je vanuit je kantoorfunctie veel contacten hebt beschik je meestal niet over een uitgebreid zakelijk netwerk waar je wel even snel een geschikte compagnon vandaan haalt. En vrienden met dikke hypotheeklasten staan meestal ook niet te trappelen om hun baan even op te zeggen.
Maar goed in jouw wereld werkt dat waarschijnlijk heel anders...
Er stond dus: ondernemen is moeilijk. Maar als je het kan, dan kun je dit soort problemen oplossen.quote:Een kind kan de was doen ja, zo makkelijk is het.
Doe me een lol en ga even een reality check doen, wil je?
EG klaagt er over dat werknemers bij bosjes moeten smeken om een baan, dus dat kan een ondernemer niet tegenhouden.quote:Is helemaal waar, ondernemen is moeilijk. Maar dat is een veel te simpele verklaring dat lang niet iedereen daar succes mee heeft. In jouw wereld is alleen ernstig ziek of gehandicapt zijn een goed excuus, de rest is gewoon [X] ongeschikt. Oneerlijke concurrentie, toevalligheden, de problemen op de arbeidsmarkt die EG regelmatig aankaart, enz. enz., allemaal onzin of gerommel in de marge.
Besef je eigenlijk wel hoe krom het is wat je nou zegt.quote:Op maandag 21 juli 2008 13:46 schreef rebel6 het volgende:
[quote]
Ja want als ik op een dag besluit om een varkensfokkerij te beginnen komen al die lamme oud-studiegenoten theoretische natuurkunde (waar ik op jullie advies contact mee heb gehouden) natuurlijk uitstekend van pas!![]()
Jaquote:Op maandag 21 juli 2008 19:12 schreef SchoppenKoning het volgende:
[..]
Besef je eigenlijk wel hoe krom het is wat je nou zegt.
Ja, stel je voor dat je ooit eens iets anders gaat doen he. Beetje raar voorbeeld misschien, maar zo is het tenminste duidelijk voor mensen die niet (willen) begrijpen dat je niet altijd wat aan je netwerk hebt.quote:Waarom zou je een varkensfokkerij starten als je afgestudeerd bent in de theoretische natuurkunde.
Of je denkt het higgs deeltje te vinden in varkensmest natuurlijk.
Zie hierboven.quote:Denk je dat die mensen die je adviseren om de contacten te onderhouden met die oud studiegenoten van je, je ook adviseren om een varkensfokkerij te beginnen, in plaats van een of ander laboranten adviesbureau of iets dergelijks.
Zie hierboven.quote:Ten derde, ben je dan echt zo'n type dat impulsief een eigen bedrijf opstart zonder na te denken dat je misschien iets van contacten in de varkenshouderij wel handig konden zijn.
Als het niet is gelukt achteraf klagen dat het zo'n gesloten wereld is en je er zonder mazzel nooit tussen kan komen.
Heeft ook veel met jullie leeftijd te maken. Maar vergeet niet dat je vrouw een keer over de datum gaat. En dat het krijgen van kinderen op latere leeftijd risico's met zich meebrengt.quote:Op zondag 20 juli 2008 20:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ambitieus: ja, loopbaan belangrijker dan kinderen: nee (maar nu even wel), op Fok: nee.
Je gaat je kindjes toch niet dumpen bij een dagopvang? Hoop ikquote:Nou, wij zijn gewoon met een andere woning bezig, die de combi kinderen en werken makkelijker maakt.
Nou zo''n voorkeursbehandeling heb ik nooit gehad hoor. Ik was toch zeker niet de slechtste...Hier zie je weer dat mazzel ook nodig is.quote:Dat ben ik niet met je eens. Natuurlijk is het de vraag hoe iemand zich ontwikkelt in de praktijk, maar het verschil tussen talenten en meehobbelaars zie je wel. Niet voor niets ben ik ook door een van de hoogleraren uit de collegebanken meegenomen naar zijn kantoor en had ik van alle docenten die in de praktijk werkzaam waren een aanbod liggen...
Eensquote:Inzet is 50% van succes. Je kent mijn opvatting op dat punt.
Zeker niet altijd.quote:Talent wordt gevonden...
Ik geloof ook niet in huwelijken waarbij een grote discrepantie bestaat qua intellect.quote:Ja, we zijn aan elkaar gewaagd. Dat moet ook wel, wij zijn beiden in staat om een zwakkere partner te vermorzelen... niet omdat het kan, maar omdat dat uiteindelijk zal gebeuren.
Maar zeer betrekkelijk en wordt steeds minder door te hardheid die steeds verder toeneemt. De sociale zekerheid kalft daarnaast steeds verder af.quote:Zekerheid is er voldoende.
Niet eens. Het kan ook een rotsfeer veroorzaken. Zoals je weet, hoop ik.quote:Niets mis met streberij, mits je het voor jezelf doet.
Het probleem is dat geld vandaag de dag eerder een doel is dan een middel.quote:Zonder geld moet je zelf je natje en droogje voor elkaar krijgen. Ook dan moet je er iets voor doen. Echt, er is geen verschil...
Die vent is gek. Was pas nog op Dance Valleyquote:Rutte is gewoon de weg kwijt. Die hoef je niet serieus te nemen...
Zoek ik op.quote:Bron?
Klopt. Maar ze zijn er wel hoor. Vb Bos de klokkenluider van de bouwfraude woont in een kamper.quote:Maar daklozen heeft niets te maken met gebrek aan economische mogelijkheden. Dat heeft vooral te maken met gebrek aan opvang voor verslaafden en psychiatrische patiënten.
Bij mijn eigen buren. Alles is hard en echoot. Blegh.quote:Ik ken eigenlijk geen volledig ingerichte woonkamers die een echo hebben en ik ben in bizar grote woningen geweest.
Dat scheelt heel veel. Zachte materialen zorgen voor demping.quote:Verder: schilderijen zonder glas ervoor (dus alleen lijst om het doek) zijn niet hard, banken zijn al helemaal niet hard, stoelen ook niet, planten niet, gordijnen niet, enz.
Nee hoor. Ik heb zelfs nog vloerbedekking. En ook gordijnen. En een droge akoestiekquote:Kennelijk heb jij een heel kale en klinische inrichting, met luxaflex, enz...
Flesjes en potjes dempen niet hoor.quote:Niet echt groot, maar vooral vol met allerhande flesjes, potjes, enz.
Weer eens op een puntjequote:Heel goed.
Eigenlijk zijn we het best vaak eensquote:Ik stel niet dat er geen uitzonderingen zijn, maar verder... laten we het er maar op houden dat we het grosso modo eens zijn.
Dat is wel waarquote:Optimisme is een keuze...![]()
Hetzelfde dat het te laat is om cardioloog te worden.quote:Ik vermoed dat het te laat is om nu nog professioneel coureur te worden.
Ben ik het niet mee eens.quote:Nee hoor, dat is heel praktisch...
Ik denk dat DS4 het helemaal niet krom vindt.quote:Op maandag 21 juli 2008 19:12 schreef SchoppenKoning het volgende:
Waarom zou je een varkensfokkerij starten als je afgestudeerd bent in de theoretische natuurkunde.
Eerst geef je toe dat je het moet treffen met zoiets en nu moet de wanna-be ondernemer maar zorgen dat hij dit al geregeld heeft?quote:Op maandag 21 juli 2008 15:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor de goede orde: als de randvoorwaarden niet door je geregeld kunnen worden, dan moet je er misschien gewoon niet aan beginnen.
Dat is flauw, alsof ik ook maar ergens de indruk heb gewekt dat geen voorbereidingsperiode nodig zou zijn.quote:Dat je pas ondernemer bent zodra je start is onzin. De maanden daarvoor, wanneer je alles uit werkt, een goed plan maakt, enz. zijn minstens zo belangrijk. En in die maanden kun je ook moeite doen om eens te kijken of je mensen kan vinden die mee kunnen doen.
Iemand die alleen kennis levert is geen compagnon, dat weet je zelf ook wel.quote:Dat hoeft niet meteen te betekenen dat zij ook hun baan opgeven. Zij kunnen ook kennis inbrengen, in de avonduren de bijdrage leveren en pas echt instappen als het loopt.
Ik had het ook over vrienden.quote:En wie zegt dat je uit een zakelijk netwerk moet putten?
[..]
Alles kan ja. Ik denk dat jij teveel jezelf als voorbeeld neemt.quote:Er stond dus: ondernemen is moeilijk. Maar als je het kan, dan kun je dit soort problemen oplossen.
[..]
Ik noemde het alleen om aan te geven dat jij sterk de neiging hebt om problemen op de arbeidsmarkt te ontkennen. Dat een groot aanbod van personeel gunstig is voor een ondernemer begrijp ik ook wel, maar daar ging het niet om. Jouw gebagatelliseer van knelpunten, dat is m'n punt.quote:EG klaagt er over dat werknemers bij bosjes moeten smeken om een baan, dus dat kan een ondernemer niet tegenhouden.
Eens.quote:En ik zeg niet dat je meteen ongeschikt bent als je niet slaagt. Je kan ook gewoon de verkeerde branche gekozen hebben. Zelfs dat is geen falen, ondernemen is risico nemen en risico houdt in dat je ook kan falen.
Concurrentie op basis van de hoeveelheid kapitaal, daar is niks bizars aan. Behalve als je het niet wilt zien.quote:Oneerlijke concurrentie staat daar helemaal los van (de norm die jij daarvoor aan hebt gelegd vind ik bizar)
Toeval is juist alles wat je niet in de hand hebt, dat kun je dus niet incalculeren. Het bepaalt dat sommigen ondanks een gebrek aan capaciteiten omhoogvallen en anderen met veel capaciteiten blijven stilstaan. Dus zeg maar alles waar jij te weinig oog voor hebt..quote:en toevalligheden kun je voor het overgrote deel uitsluiten met een goed plan.
En ja, dan kan je ook nog eens pech hebben. Nou, dan begin je overnieuw. Als je ondernemer bent, accepteer je dat.
Je maakt bijna niet mee dat werkgever niet kan kiezen uit meerdere kandidaten.quote:Op maandag 21 juli 2008 15:45 schreef DS4 het volgende:
EG klaagt er over dat werknemers bij bosjes moeten smeken om een baan, dus dat kan een ondernemer niet tegenhouden.
Nou anders dan: een shirtje kan passen maar zit voor geen meter. Wordt je stik chagrijnig van. Helpt dat?quote:
quote:nr. 6 van vele miljoenen... Niet slecht.
Het gaat om wensbanen.quote:Winnaar neemt de eerste prijs, de nr. 2, tweede prijs, enz. Maar wat zie jij dan graag? De mindere kandidaat krijgt de baan toch?
Als werkgevers de kutbanen niet kunnen vervullen, dan betalen ze die te slecht. Dat IS het probleem.quote:O, dus het ligt toch aan de motivatie... men wil liever niet werken. Maar wel verwachten dat anderen die kutbaantjes doen en daarmee de uitkering betalen. Begrijp je niet dat ik daar een probleem mee heb?
Verschil van beleving?quote:Ik spreek ook uit ervaring en zo werkt het wel als je het zo laat werken.
Ik kom liever met echte oplossing ipv schijnoplossingen.quote:Als je 6 jaar lang geen baan kan krijgen is iedere baan promotie. En dat het dan daar op houdt is niet fijn, maar verwacht niet van mensen die wel de stront van anderen opruimen dat zij jouw inkomen ophoesten omdat jij geen stront wenst op te ruimen.
Stel je de mens centraal door ze aan het werk te trappen?quote:Ik stel de mens ook centraal. Ik kom b.v. op voor de mensen die deze kutbaantjes gewoon doen en vervolgens een deel van het geld moeten stoppen in mensen die zich te goed voor die kutbaantjes vinden.
Ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is.quote:Als die goede plaatsing zo makkelijk is, waarom kreeg men dat dan 6 jaar lang niet voor elkaar?
Als er maar 1000 banen zijn boor 10.000 studenten dan is ene numerus fixus een duidelijk antwoord. Preventie heet dat.quote:Dus er zijn 1.000 banen voor kunst en cultuur afgestudeerden en 10.000 studenten die afstuderen. Dat kan niet, dus stel jij er 9.000 teleur die niet eens kunst en cultuur mogen studeren. Die moeten dan iets anders gaan leren. Voor b.v. voorlichtster...
Ik zou dat als ik jou was niet zo tegen haar zeggen...quote:Op maandag 21 juli 2008 21:26 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar vergeet niet dat je vrouw een keer over de datum gaat.
Nee, gouvernante... icm thuis voor beiden een kantoor en op enkele minuten afstand van de bedrijven.quote:Je gaat je kindjes toch niet dumpen bij een dagopvang? Hoop ik
Dat is dus de grap: ik was (in hun ogen iig) de beste. Niet eens vwb cijfers, maar kennelijk zagen ze het allemaal in mij zitten. Sterker nog: de eerste week dat ik aan het werk was hoorde ik toevallig een partner bellen met een partner van een andere vestiging die in jubelstemming waren dat ze mij hadden kunnen halen, terwijl zij alleen maar van horen zeggen mij kende.quote:Nou zo''n voorkeursbehandeling heb ik nooit gehad hoor. Ik was toch zeker niet de slechtste...
Er wordt flink gescout op de uni. Ok, ik heb bestuursfuncties gehad als student, dus daarmee speel je jezelf ook in de kijker... maar ook dat is weer iets wat je kan afdwingen.quote:Zeker niet altijd.
Het gaat om meer dan alleen maar hersenen. Het gaat ook om (vrij uit 2e seizoen Weeds, wat een geweldige serie is overigens, vrij op RTL8 meen ik): are you gonna push or be pushed...quote:Ik geloof ook niet in huwelijken waarbij een grote discrepantie bestaat qua intellect.
Iedereen heeft een dak boven zijn hoofd en goed te eten. De minima heeft het nu beter dan in de jaren 60... althans, meer koopkracht.quote:Maar zeer betrekkelijk en wordt steeds minder door te hardheid die steeds verder toeneemt. De sociale zekerheid kalft daarnaast steeds verder af.
Nee, dat zijn de strebers die het doen om de arm in de reet van de baas te krijgen. En dat zijn vaak ook nog poseurs.quote:Het kan ook een rotsfeer veroorzaken.
Dat kan je op individueel niveau beslissen.quote:Het probleem is dat geld vandaag de dag eerder een doel is dan een middel.
Nooit lastig zijn voor de overheid. Onze rechtstaat heeft grenzen (dat zou niet moeten, maar het is wel zo).quote:Klopt. Maar ze zijn er wel hoor. Vb Bos de klokkenluider van de bouwfraude woont in een kamper.
Dan zal het toch een hele kale inrichting moeten zijn.quote:Bij mijn eigen buren. Alles is hard en echoot. Blegh.
Die kunststof gevallen wel...quote:Flesjes en potjes dempen niet hoor.
Dat ben ik dan weer niet met je eens. Een coureur haalt de top doorgaans als deze 30 is, een cardioloog kan veel langer mee.quote:Hetzelfde dat het te laat is om cardioloog te worden.
Jammer.quote:Ben ik het niet mee eens.
Niet onder de al genoemde voorwaarden: dus enorme interesse in die branche.quote:Op maandag 21 juli 2008 21:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik denk dat DS4 het helemaal niet krom vindt.
Nou, treffen... Je kan het voordeel hebben dat de buurman precies hetzelfde wil/kan en aanvullend is, maar soms moet je er ook wat achteraan zitten.quote:Op maandag 21 juli 2008 21:44 schreef rebel6 het volgende:
Eerst geef je toe dat je het moet treffen met zoiets en nu moet de wanna-be ondernemer maar zorgen dat hij dit al geregeld heeft?
Zo kwam het even over. Maar goed, verduidelijkt.quote:Dat is flauw, alsof ik ook maar ergens de indruk heb gewekt dat geen voorbereidingsperiode nodig zou zijn.
Je kan een bedrijf ook rustig opstarten. Hangt enorm af van wat je doet. Natuurlijk krijgt die man die kennis in brengt een deel van het bedrijf. Of hij daarmee ook geld in brengt is een tweede. Soms wel, soms niet.quote:Iemand die alleen kennis levert is geen compagnon, dat weet je zelf ook wel.
Een compagnon is mede-eigenaar en dus mededrager van de risico's, dat hoeft idd niet fulltime te zijn maar wel op z'n minst een aardige financiële inbreng. En dus kan het vinden van een compagnon wel degelijk moeilijk zijn en niet zoals jij suggereert een kennisje die wat klusjes doet.
Ik bagatelliseer niets, ik geef aan dat je voor een oplossing moet knokken. Ik schreef al lang: het is niet simpel. Ook AH kan niet achterover leunen. Ja, een paar jaar omdat ze vet op de botten hebben, maar toch: het is en blijft hard werken.quote:Maar goed, je bedoeling is duidelijk. Elk reëel obstakel (financering, compagnon) waar veel ondernemers in spe last van hebben bagatelliseren.
Ik heb niet alleen veel ondernemers als cliënt, ik woon er ook tussen. De gedachte dat ik mijzelf als enige voorbeeld heb is dus niet juist.quote:Alles kan ja. Ik denk dat jij teveel jezelf als voorbeeld neemt.
Dat het bij jou toevallig makkelijk ging kan best, maar trek dat niet zo door alsof alles wat moeilijk is eigenlijk heel erg meevalt.
Ik heb juist altijd dat probleem erkend. Wij worstelen er ook mee. Ook al speelt het niet direct, we zijn nu al bezig met plannen hoe wij over 10 jaar nog aan personeel kunnen komen. Ook dat hoort bij ondernemen: vooruit zien.quote:Ik noemde het alleen om aan te geven dat jij sterk de neiging hebt om problemen op de arbeidsmarkt te ontkennen.
Jij noemt dat oneerlijk en dat begrijp ik niet.quote:Concurrentie op basis van de hoeveelheid kapitaal, daar is niks bizars aan.
Precies. En als je knokt kun je heel veel zaken voor elkaar krijgen. Dus heb je het in de hand.quote:Toeval is juist alles wat je niet in de hand hebt
Waarbij soms niet één de gewenste kennis heeft.quote:Op maandag 21 juli 2008 21:45 schreef EchtGaaf het volgende:
Je maakt bijna niet mee dat werkgever niet kan kiezen uit meerdere kandidaten.
Maar dat is toch ook niet krom? Als je dat leuk vindt moet je dat toch lekker gaan doen? Je moet het alleen niet onbezonnen en onvoorbereidt doen en je moet ervoor willen werken, anders kun je op je klompen natellen dat je zal falen...quote:Op maandag 21 juli 2008 21:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik denk dat DS4 het helemaal niet krom vindt.
Er liggen 7 shirtjes in de juiste maat en geen een zit prima? Is dat een reële gedachte? En is het alternatief (geen kleding) dan echt beter?quote:Op maandag 21 juli 2008 21:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Nou anders dan: een shirtje kan passen maar zit voor geen meter. Wordt je stik chagrijnig van. Helpt dat?
Ja, zo bezien ben jij een geluksvogel!quote:
Ik ga voor realiteit.quote:Het gaat om wensbanen.
Nee, je mag je ogen niet sluiten voor het feit dat uitkeringen met zich brengen dat relatief gezien de laagbetaalde banen altijd slecht betaalt zijn, terwijl ze vanuit het 0-punt prima worden beloond (wist je dat bij de oosterburen mensen voor een derde van ons minimumloon werken?). Dus is de eis die aan uitkeringen wordt gekoppeld (aan de slag als het kan) heel reëel en moet je niet verwachten dat de ondernemers er het uitkeringsbedrag bovenop doen. Dan verdwijnt de arbeid naar lage-lonen landen.quote:Als werkgevers de kutbanen niet kunnen vervullen, dan betalen ze die te slecht. Dat IS het probleem.
Dat lijkt mij een open deur.quote:Verschil van beleving?
Lulkoek. Voor een werkloze is een baan een oplossing van het probleem "ik heb geen baan".quote:Ik kom liever met echte oplossing ipv schijnoplossingen.![]()
Ja. Ik bied ze ritme. Ook kinderen moet je soms dwingen om iets te doen, ook al vinden ze dat niet leuk.quote:Stel je de mens centraal door ze aan het werk te trappen?
Jij wil nog 6 jaar doorzoeken? Dat is niet reëel.quote:Ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is.
Ja en als dan 5 jaar later 5.000 man nodig blijken moeten we 4.000 Polen halen, maar ook dat wil jij niet.quote:Als er maar 1000 banen zijn boor 10.000 studenten dan is ene numerus fixus een duidelijk antwoord. Preventie heet dat.
Het was m'n bedoeling om jou te laten zien dat de rol van gunstige omstandigheden op iemands succes stukken groter is dan jij vaak denkt. Ik ben blij dat je dit ook steeds meer begint in te zien.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 09:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou, treffen... Je kan het voordeel hebben dat de buurman precies hetzelfde wil/kan en aanvullend is, maar soms moet je er ook wat achteraan zitten.
In beginsel heb je altijd dingen die mee zitten en dingen die tegen zitten.
[..]
Ok, graag gedaan.quote:Zo kwam het even over. Maar goed, verduidelijkt.
[..]
Meestal is dat dus niet gunstig. Vaak moet je snel zijn voordat iemand anders hetzelfde gaat doen. Hetzelfde probleem dus als bij onvoldoende geld.quote:Je kan een bedrijf ook rustig opstarten.
Dan hebben we een nogal verschillend idee wat precies een compagnon is.quote:Hangt enorm af van wat je doet. Natuurlijk krijgt die man die kennis in brengt een deel van het bedrijf. Of hij daarmee ook geld in brengt is een tweede. Soms wel, soms niet.
[..]
Eens.quote:Ik bagatelliseer niets, ik geef aan dat je voor een oplossing moet knokken. Ik schreef al lang: het is niet simpel. Ook AH kan niet achterover leunen. Ja, een paar jaar omdat ze vet op de botten hebben, maar toch: het is en blijft hard werken.
[..]
Ok ik geloof je, alleen die indruk krijg ik af en toe.quote:Ik heb niet alleen veel ondernemers als cliënt, ik woon er ook tussen. De gedachte dat ik mijzelf als enige voorbeeld heb is dus niet juist.
[..]
Zo dat klinkt best professioneel, complimenten hoor.quote:Ik heb juist altijd dat probleem erkend. Wij worstelen er ook mee. Ook al speelt het niet direct, we zijn nu al bezig met plannen hoe wij over 10 jaar nog aan personeel kunnen komen. Ook dat hoort bij ondernemen: vooruit zien.
[..]
Helaas niet.quote:Jij noemt dat oneerlijk en dat begrijp ik niet.
[..]
Het gevoel dat je veel zaken in de hand hebt is fijn ja, of het 100% waarheidsgetrouw is is een tweede...quote:Precies. En als je knokt kun je heel veel zaken voor elkaar krijgen. Dus heb je het in de hand.
Dat wil niet zeggen dat alles lukt. Maar ook de juiste kans vinden hoort bij ondernemen. En ja: kans. Zekerheidjes zijn er niet.
Ik sta weer eens versteld. Ik heb altijd gezegd: inzet bepaalt zeker 50% van het succes. De rest is talent, omgeving, weetikallemaalwat...quote:Op dinsdag 22 juli 2008 12:27 schreef rebel6 het volgende:
Het was m'n bedoeling om jou te laten zien dat de rol van gunstige omstandigheden op iemands succes stukken groter is dan jij vaak denkt. Ik ben blij dat je dit ook steeds meer begint in te zien.
Dat kan en dan moet je dus in de voorfase daar een oplossing voor bedenken. Komt die er niet: dan moet je het niet doen. Er zijn ook go en no-go momenten bij zoiets.quote:Meestal is dat dus niet gunstig. Vaak moet je snel zijn voordat iemand anders hetzelfde gaat doen. Hetzelfde probleem dus als bij onvoldoende geld.
Ik zie niet in waarom die altijd geld in moet brengen. Sterker nog: dat komt best vaak voor dat er een compagnon is die geen geld in brengt. Meestal zie je dan dat de ander het geld in brengt, met een structuur dat de ander de helft leent en daar persoonlijk aansprakelijk voor is, maar dat is bij een faillissement zelden afdoende om dat deel van de inleg terug te krijgen. Zeker ook omdat de bank ook persoonlijke aansprakelijkheden wil zien die voorrang krijgen. Dus overwaarde woning is vaak al weg voordat je aan de beurt komt.quote:Dan hebben we een nogal verschillend idee wat precies een compagnon is.
Als starter niet. Het is ook lastig vanaf 0 beginnen. Overname van een bestaand bedrijf is makkelijker en de kans van slagen is ook veel hoger. Ook daar geldt: dat moet passen. Wil je iets wat al bestaat dan is dat vaak de beste weg. Weliswaar heb je dan een hoger beginvermogen nodig, maar met goede cijfers (en dat zijn dan bewezen cijfers) is dat wel te redden, zeker als je e.v. kan aantrekken (agaath, stille compagnon, enz.).quote:Zo dat klinkt best professioneel, complimenten hoor.
Al moet ik er aan toevoegen dat je alleen vanuit een luxepositie aan dat soort zaken kunt werken, ik denk dat de meeste ondernemers daar geen tijd voor hebben.
Ook voetballend kwamen we er niet uit....quote:Helaas niet.
Visie is daarbij van belang. Denk verder door en je krijgt meer controle. Het is simpel gezegd en lastig gedaan, dat ben ik wel met je eens, maar het zit wel in jezelf. In een bepaalde professionaliteit die je na moet streven, die je van jezelf moet eisen.quote:Het gevoel dat je veel zaken in de hand hebt is fijn ja, of het 100% waarheidsgetrouw is is een tweede...
Maar wel leuk.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 12:46 schreef DS4 het volgende:
Nogmaals: ondernemen is heel lastig.
Die 50% is niet meer dan een gevoel, het heeft geen enkele rationele basis.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 12:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik sta weer eens versteld. Ik heb altijd gezegd: inzet bepaalt zeker 50% van het succes. De rest is talent, omgeving, weetikallemaalwat...
Ik blijf erbij, vaak is het gewoon te moeilijk om te voorspellen of iets wel of geen succes zal worden.quote:Voordat je aan een onderneming begint moet je met een plan komen waarbij je JOUW kansen en obstakels in beeld brengt en waarbij je in beeld moet hebben hoe je met die basis om moet gaan. Vandaar dat zo'n plan ook zo belangrijk is.
Dat is waar.quote:Ik heb nooit gezegd dat iedereen succesvol ondernemer kan worden. Integendeel. Maar als je dat niet kan, dan is er wel iets anders wat je kan (behoudens zeer bijzondere omstandigheden waar wij in NL een sociaal vangnet voor hebben).
[..]
Precies. Het is ook niet erg als je onhaalbare plannen moet afschieten, als je je maar realiseert dat er ook wannabe-ondernemers zijn die plannen moeten afschieten om financiële redenen of omdat het teveel werk is om alleen te doen en ze toevallig geen goede partner weten.quote:Dat kan en dan moet je dus in de voorfase daar een oplossing voor bedenken. Komt die er niet: dan moet je het niet doen. Er zijn ook go en no-go momenten bij zoiets.
Ik heb denk ik al meer dan 100 gedachteoprispingen afgeschoten in diverse stadia. Dat had overigens zelden met geld te maken.
Hier sta ik toch wel even van te klapperen met m'n oren, dadelijk ga je me nog vertellen dat je in de Quote top 100 staat.quote:Ik heb nu wel een plan waar geld de hobbel vormt, maar ik heb dan ook 2 miljard euro nodig (incl. v.v.), weliswaar niet meteen, maar om succesvol te zijn meen ik dat ik vooraf moet weten dat ik dat kan krijgen. Goed, dat is zoveel geld, dat kost veel denkwerk en is bijzonder lastig. Maar het zou mij ernstig teleur stellen als ik daar niet uit kom. En echt, bij dat soort bedragen heb ook ik niets bij te zetten. Ik heb gelukkig wel weer een netwerk, dus al die investeringen daarin komen mij nu goed uit.
Denk vooruit.
Ok, maar dan praat je over uitzonderingen. Meestal als 2 mensen besluiten samen een bedrijf te beginnen zullen ze er allebei geld in stoppen. Niet perse 50-50, maar toch.quote:Ik zie niet in waarom die altijd geld in moet brengen. Sterker nog: dat komt best vaak voor dat er een compagnon is die geen geld in brengt. Meestal zie je dan dat de ander het geld in brengt, met een structuur dat de ander de helft leent en daar persoonlijk aansprakelijk voor is, maar dat is bij een faillissement zelden afdoende om dat deel van de inleg terug te krijgen. Zeker ook omdat de bank ook persoonlijke aansprakelijkheden wil zien die voorrang krijgen. Dus overwaarde woning is vaak al weg voordat je aan de beurt komt.
Ik praat hier dus over de praktijk.
[..]
Goed verhaal. Heb er even niks op te zeggen.quote:Als starter niet. Het is ook lastig vanaf 0 beginnen. Overname van een bestaand bedrijf is makkelijker en de kans van slagen is ook veel hoger. Ook daar geldt: dat moet passen. Wil je iets wat al bestaat dan is dat vaak de beste weg. Weliswaar heb je dan een hoger beginvermogen nodig, maar met goede cijfers (en dat zijn dan bewezen cijfers) is dat wel te redden, zeker als je e.v. kan aantrekken (agaath, stille compagnon, enz.).
Starters zijn de eerste jaren bezig met het hier en nu en ook daarom is die voorfase zo cruciaal. Want dan heb je nog wel de tijd om die visie op te zetten. Als je dat op dat moment goed doet, dan kun je met alleen onderhoud die lijn vasthouden.
Want vergis je niet: starten is lastig, maar groeistuipen omdat het goed gaat hebben ook risico's. Vragen ook aandacht...
[..]
Visie is daarbij van belang. Denk verder door en je krijgt meer controle. Het is simpel gezegd en lastig gedaan, dat ben ik wel met je eens, maar het zit wel in jezelf. In een bepaalde professionaliteit die je na moet streven, die je van jezelf moet eisen.
Nogmaals: ondernemen is heel lastig.
Zou het heel veel uitmaken als het 40% is? Of 60%?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 18:57 schreef rebel6 het volgende:
Die 50% is niet meer dan een gevoel, het heeft geen enkele rationele basis.
Jij gelooft niet in marktonderzoeken? Zekerheid is iets anders, maar het is wel te voorspellen.quote:Ik blijf erbij, vaak is het gewoon te moeilijk om te voorspellen of iets wel of geen succes zal worden.
Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: als je goed plant, dan calculeer je in dat je er een zak geld bij moet mikken en zorg je vooraf dat die aanwezig is.quote:En dan kom ik weer uit op m'n stokpaardje, een rijke ondernemer kan het zich veroorloven om een duur gokje te wagen, een arme ondernemer niet. Als het niet loopt stopt de rijke er desnoods een zak geld bij om het alsnog tot een succes te maken (door een andere marketing bv), de minder rijke is allang blut en wordt uitgelachen door banken als hij extra geld wil lenen voor een doorstart.
Je begint te leren... Nu nog het geloof.quote:Ik vraag me af hoe jij dit soort risico's wilt incalculeren. Ik verwacht dat je gaat zeggen dat ondernemen geen gokken is en dat je in zo'n geval niet eraan moet beginnen, maar dat dit net zo goed voor kapitaalkrachige bedrijven geldt en dat geld dus geen rol speelt...![]()
En ik stel dat een talentvolle ondernemer die problemen kan oplossen. Kost tijd, maar verder...quote:als je je maar realiseert dat er ook wannabe-ondernemers zijn die plannen moeten afschieten om financiële redenen of omdat het teveel werk is om alleen te doen en ze toevallig geen goede partner weten.
Voorlopig deed ik je een aanbod om geheel vrijblijvend naar jouw plannen te kijken en die kans nam je niet.quote:Als ik een goede zakenpartner wist en genoeg geld had was ik misschien wel jouw grootste concurrent geworden en had je het nu stukken zwaarder, als dat geen mazzel is!
Nee, maar als dit gaat lukken goede kans op 500. Ik moet er natuurlijk mensen met vermogen bij betrekken. Die 2 miljard moet aan te trekken zijn voor het geval het heel goed gaat (om te voorkomen dat we worden ingehaald door het eigen succes). En we kunnen veel zekerheden bieden gelet op het product.quote:Hier sta ik toch wel even van te klapperen met m'n oren, dadelijk ga je me nog vertellen dat je in de Quote top 100 staat.
Ik ken dus aardig wat afwijkingen op deze stelling, maar goed.quote:Ok, maar dan praat je over uitzonderingen. Meestal als 2 mensen besluiten samen een bedrijf te beginnen zullen ze er allebei geld in stoppen. Niet perse 50-50, maar toch.
Denk gewoon nog eens na over die kans...quote:Goed verhaal. Heb er even niks op te zeggen.
Nee, het zijn verschillende maten. Dan kan het zijn dat ze geen van allen passen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 11:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er liggen 7 shirtjes in de juiste maat en geen een zit prima? Is dat een reële gedachte? En is het alternatief (geen kleding) dan echt beter?
Echt totaal niet. Ik zou de studie never nooit meer doen als ik alles vooruit wist. Nooit gedacht dat de maatschappij zo primitief in elkaar stak. Met sociaal economische principes van de middeleeuwen zo ongeveer en nooit hebben doorontwikkeld naar een meer gesophisticeerd systeem. Gods onbegrijpelijk eigenlijk.quote:Ja, zo bezien ben jij een geluksvogel!
Of voor het primitieve? Want daar hebben we het dan over.quote:Ik ga voor realiteit.
Dus zullen mensen met kutbanen voorgoed balen.quote:Nee, je mag je ogen niet sluiten voor het feit dat uitkeringen met zich brengen dat relatief gezien de laagbetaalde banen altijd slecht betaalt zijn, terwijl ze vanuit het 0-punt prima worden beloond (wist je dat bij de oosterburen mensen voor een derde van ons minimumloon werken?). Dus is de eis die aan uitkeringen wordt gekoppeld (aan de slag als het kan) heel reëel en moet je niet verwachten dat de ondernemers er het uitkeringsbedrag bovenop doen. Dan verdwijnt de arbeid naar lage-lonen landen.
[..]
Ik vind soms dat je in ordinair simplisme vervalt. :[quote:Lulkoek. Voor een werkloze is een baan een oplossing van het probleem "ik heb geen baan".
Niets op tegen, zolang er maar een realistisch perspectief is.quote:Ja. Ik bied ze ritme. Ook kinderen moet je soms dwingen om iets te doen, ook al vinden ze dat niet leuk.
We hebben een "prachtsysteem"verzonnen dat niet plek biedt voor iedereen.quote:Jij wil nog 6 jaar doorzoeken? Dat is niet reëel.
Het is kiezen. Maar uiteraard moet je wel forecasten. En anders: draai jij liever hogeropgeleiden als rotte tomaten door? Want dat is wat feitelijk gewoon gebeurd.quote:Ja en als dan 5 jaar later 5.000 man nodig blijken moeten we 4.000 Polen halen, maar ook dat wil jij niet.
Je moet wel doordenken...
Kapitalisme is in haar moderne vorm pas ontstaan in de negentiende eeuw, en heeft zich sindsdien sterk ontwikkeld richting een systeem met uitgebreide 'checks and balances', waar ook de zwakken een fatsoenlijke plek in de samenleving hebben, waar er uitgebreide aandacht is voor burgerrechten, waar je vrij bent om je mening te uiten, je godsdienst te belijden, je eigen cultuur te handhaven etc. Hoezo, geen ontwikkeling?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:18 schreef EchtGaaf het volgende:
Echt totaal niet. Ik zou de studie never nooit meer doen als ik alles vooruit wist. Nooit gedacht dat de maatschappij zo primitief in elkaar stak. Met sociaal economische principes van de middeleeuwen zo ongeveer en nooit hebben doorontwikkeld naar een meer gesophisticeerd systeem. Gods onbegrijpelijk eigenlijk.
quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:09 schreef Reya het volgende:
Je hoeft er niet naar te kijken. Sterker nog, ik zou het ten zeerste afraden.
Wat is dan verder het probleem? Het schaadt jou toch niet dat dergelijke individuen zoveel geld verdienen door wansmakelijk te zijn? Het zal me persoonlijk eerlijk gezegd een rotzorg zijn hoeveel zo'n sujet verdient.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:23 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
O, gelukkig laat ik dat ook wel uit mijn hoofd. Het is toch zeker een godgeklaagd, hoe een stupide programma, ja werkelijk het gaat nergens over, zo met aandacht wordt overladen? De maatschappij lijkt werkelijk van god los en zoekt haar heil in dat soort lege dozen van idioten?
En dat soort lui , worden schatrijk met een beetje zingen. En trouwens kon ie maar zingen, want het klinkt ook nog eens voor geen meter.....
Nou als dit dan het eindresultaat is dan vindt ik het uitermate teleurstellend. Wat je omschrijft zou je beter kunnen beschrijven als een evolutie. Maar in de basis is het systeem hetzelfde en werken met dezelfde hoofdprincipes. De scherpe kantjes zijn er vanaf geveild....quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:23 schreef Reya het volgende:
[..]
Kapitalisme is in haar moderne vorm pas ontstaan in de negentiende eeuw, en heeft zich sindsdien sterk ontwikkeld richting een systeem met uitgebreide 'checks and balances', waar ook de zwakken een fatsoenlijke plek in de samenleving hebben, waar er uitgebreide aandacht is voor burgerrechten, waar je vrij bent om je mening te uiten, je godsdienst te belijden, je eigen cultuur te handhaven etc. Hoezo, geen ontwikkeling?
Het illustreert dat markt als onderdeel van een kapitalistisch systeem waan en gekte waardeert ipv feitelijke prestaties.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:26 schreef Reya het volgende:
[..]
Wat is dan verder het probleem? Het schaadt jou toch niet dat dergelijke individuen zoveel geld verdienen door wansmakelijk te zijn? Het zal me persoonlijk eerlijk gezegd een rotzorg zijn hoeveel zo'n sujet verdient.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |