@jojomen4 en federf-an: Of federer de nummer 1 positie weer zal heroveren is zeer zeker nog maar de vraag. Hij heeft het spel absoluut nog wel, hij verliest alleen vaker dan in z'n top jaren van de nummer 3-4. Niet zo gek natuurlijk, jaren lang is de tenniswereld gefocust geweest op "hoe versla ik Federer?" en Rafael Nadal, Novak Djokovic en Andy Murray zijn het product van die generatie. Nadal als meest succesvolle heeft zich ook heel snel op andere vlakken ontwikkelt en heeft nu een goed allround spel. Zijn speelstijl heeft echter ook een nadeel; het is slopend voor je lichaam. Dat maakt het lastig te voorspellen of hij dit jaar z'n nummer 1 positie vast kan houden. Eerlijk gezegd vraag ik het me sterk af. Hij was na de AO ook al geblesseerd en het is bij hem wachten op de volgende blessure. Het voordeel voor hem is wel dat ie ook geblesseerd heel goed is

Want fed fan, je zegt dat Nadal nog 4425 punten voor staat, maar Nadal heeft ongeveer 7720 punten te verdedigen tot en met wimbledon en Federer "maar" (ik wou dat ik ze had, die puntjes

) 1465 punten. Nadal moet dus wel even 1830 punten meer verdienen dan Federer in de komende maanden wil hij nr. 1 blijven. Ok dat kon hij vorig jaar, maar kan ie het weer? Kan Berdych weer Federer in de kwartfinale van Wimbledon verslaan? Ik denk 't niet. Kan Nadal weer 3 claycourt masters op rij winnen? kleine kans (als je kijkt naar de geschiedenis van zowel die tournooien als die van Nadal).
Kortom: ik denk dat het nog best spannend wordt, die nr 1 positie. Ik sluit overigens Djokovic niet uit als opvolger, maar hoewel die goed is gestart moet ik 'm dat nog wel vol zien houden. Novak heeft te veel ups and downs om langdurig nr 1 te blijven denk ik.
@wimderon: deze race geeft wel een vertekend beeld he. Djokovic, Federer en Ferrer hebben meer toernooien gespeeld dan bijv Nadal

@Szura: Raonic is een veelbelovende speler. Een killer serve (lengte he

en goede plaatsing). Ik zou alleen graag nog zien dat ie ook dropshots e.d. gaat spelen want die heb ik 'm nog maar zelden zien doen. Hij heeft momenteel een redelijk spel, maar zal nog zeker een paar stapjes moeten maken (wat kan, gezien z'n leeftijd) om bij de echte top te horen, momenteel top 20 zou heel netjes zijn. Ik hoop nog veel meer van hem te zien in elk geval, ik begin een klein beetje fan te worden, laten we hopen dat ie zo door gaat!