De ophef kan ik wel begrijpen, het zal toch als een shock komen als niet aan de vraag kan worden voldaan, en als de vraag 10% hoger is kan de prijs met 100 stijgen voor het effect heeft door een recessiequote:Op woensdag 6 augustus 2008 23:33 schreef El_Matador het volgende:
Noordzee (zeker het Nederlandse deel) is bijna alleen maar gas. Noordpool biedt veel perspectieven. 10 jaar olie daar lijkt me veel en veel te weinig. Overigens is S-A ook lang niet betrouwbaar wat hun cijfers betreft.
Peak Oil wordt gepresenteerd als een hele bijzondere theorie, terwijl het gewoon pure logica van vraag en aanbod is. Die ophef daarover verbaast me altijd.
Ik heb het over het pijpleggen. Misschien kunnen ze dat al op vlakke zeebodems, maar het lijkt me heel erg stug dat ze dat in iedere zee kunnen.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 19:51 schreef El_Matador het volgende:
Boringen worden nu al gezet in 3 km waterdiepte, vent.
Voor gas bouwen ze LNG plants. Voor olie werken olietankers ook prima.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 20:11 schreef rottweilersfromcameroon het volgende:
[..]
Ik heb het over het pijpleggen. Misschien kunnen ze dat al op vlakke zeebodems, maar het lijkt me heel erg stug dat ze dat in iedere zee kunnen.
$115 dollar is (tot nu toe) de gemiddelde olieprijs voor 2008.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:24 schreef RemcoDelft het volgende:
De olieprijs is nu 20 % lager dan de $145 per vat van begin juli (nu $115)! Jaja, mijn voorspelling komt uit!
Ik neem aan dat alle speculanten nu wel afgeschrokken zijn, dus de daling kan doorzetten.
Daling tot 30 dollar per vat?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:24 schreef RemcoDelft het volgende:
De olieprijs is nu 20 % lager dan de $145 per vat van begin juli (nu $115)! Jaja, mijn voorspelling komt uit!
Ik neem aan dat alle speculanten nu wel afgeschrokken zijn, dus de daling kan doorzetten.
HELAAS wordt daar niet iets aan gedaan... Wel moeite doen voor 5% minder CO2 in 30 jaar, terwijl simpelweg minder mensen een veel groter effect heeft op het milieu...quote:De wereldbevolking groeit nog steeds en olieproductie zit nog steeds op een plateau.
Hoe verkleint dat project de wereldbevolking?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 08:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Ironisch genoeg is het eerste echt grote project om de wereldbevolking te verkleinen het verstrekken van aidsremmers aan Afrika ..........
Vrachtwagens zijn geschiedenis. Treinen en scheepvaart de toekomst.quote:Britain's waterways are on the brink of an astonishing revival – and some of the UK's biggest trucking firms are leading the way. The UK's long-neglected latticework of canals and rivers, which once helped to jump-start the industrial revolution, are poised for a renaissance.
Growing traffic jams, rising fuel prices and environmental pressures are driving the boom, according to industry experts, to such an extent that many shipping and barge companies say they have received more inquiries about transporting goods by water in the past 18 months than they have had in 20 years. Some companies that have traditionally used roads are now appointing managers to mastermind their expansion on to water.
[...]
Het aantal mensen met aids, en het bijbehorende aantal doden, neemt nog steeds toe. Zodoende zijn aidsremmers dus alleen maar slecht voor het land. Let wel: voor de persoon zelf is het een zegen!quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:05 schreef waht het volgende:
[..]
Hoe verkleint dat project de wereldbevolking?
Aha, eigenlijk wel logisch ja. Door AIDS-remmers blijven meer mensen met AIDS langer leven en hebben dus meer kans om ook anderen te infecteren.quote:Op zondag 10 augustus 2008 16:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het aantal mensen met aids, en het bijbehorende aantal doden, neemt nog steeds toe. Zodoende zijn aidsremmers dus alleen maar slecht voor het land. Let wel: voor de persoon zelf is het een zegen!
Maar om aids kwijt te raken, zouden aidsversnellers logischer zijn... Niet voor de persoon, wel voor het land.
quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:14 schreef waht het volgende:
Soaring fuel prices and green pressures herald comeback for Britain's waterways
[..]
Vrachtwagens zijn geschiedenis. Treinen en scheepvaart de toekomst.
Dat ga je krijgen als je niet onder ogen wil zien wat de toekomst zal brengen. En nu niet naar de overheid gaan kijken voor een oplossing, dat moeten de ondernemers zelf uitzoeken.quote:ZOETERMEER - Transportondernemers in het wegvervoer zijn in vijf jaar tijd niet zo negatief geweest als aan het eind van het tweede kwartaal van dit jaar. Dat blijkt zaterdag uit het conjunctuurbericht over dat kwartaal van Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Bron: NU.nl
quote:Many don't agree with my assertion that speculation has little or nothing to do with the run-up in oil prices, and consider that the brutal price increases, followed by just as brutal price decreases, cannot be explained by fairly small changes in supply or demand figures.
Let me try to explain again why, in today's conditions, small variations have precisely such consequences.
[...] (zie bron)
In fact, I'll say again that our energy policies should focus on one thing first and foremost: demand reduction. Any reduction in demand that we manage in excess of what market forces would (precisely) force us to do will get prices down, and will save us a lot of money - and the smartest demand destruction is the permanent kind, that brings savings every month and every year rather than one-offs like giving up a trip.
Waar hoop je op?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:20 schreef waht het volgende:
Maar er is hoop.
Op gelijk hebben.quote:
Retail gasoline price lowest in 14 weeks: governmentquote:Oil production has begun falling at all of the major Western oil companies, and they are finding it harder than ever to find new prospects even though they are awash in profits and eager to expand.
Part of the reason is political. From the Caspian Sea to South America, Western oil companies are being squeezed out of resource-rich provinces. They are being forced to renegotiate contracts on less-favorable terms and are fighting losing battles with assertive state-owned oil companies.
[...]
Oilwatch Monthly: Augustusquote:WASHINGTON (Reuters) - The U.S. average retail price for gasoline fell to its lowest level in 14 weeks, as cheaper crude oil costs are passed on to the pump and Americans drive less, the government said on Monday.
The national price for regular unleaded gasoline declined by 6.9 cents over the last week to $3.74 a gallon, the federal Energy Information Administration said in its weekly survey of service stations.
Gasoline is the cheapest since May 12, but still 96 cents a gallon higher than a year ago.
[...]
Saudi Arabia: Northern fuel shortages widenquote:WASHINGTON (AP) -- Harder times and higher fuel prices are following kids back to school this fall.
Children will walk farther to the bus stop, pay more for lunch, study from old textbooks, even wear last year's clothes. Field trips? Forget about it.
This year, it could cost nearly twice as much to fuel the yellow buses that rumble to school each morning. If you think it's expensive to fill up a sport utility vehicle, try topping off a tank that is two or even three times as big.
[...]
quote:
The recent dip in the world oil market has given consumers relief from surging pump prices, and has investors and commentators waxing with hope that the dip will become a trend.
But don't bet on it, says energy expert Matthew Simmons. Along with the likes of oilman T. Boone Pickens whose celebrated national campaign calls for a radical shift away from oil dependence, Simmons says that all fundamentals remain in place for energy prices to resume their skyward climb to levels quite beyond records of a month ago.
[...]
Ja. Maar voor een vat olie betaal je nu $112, een bedrag dat twee jaar geleden ongekend hoog was.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:39 schreef servus_universitas het volgende:
De prijs daalt inmiddels toch alweer?
"When you ride alone, you sponsor Islamic terrorism."quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 18:14 schreef waht het volgende:
Nieuwe poster om carpoolen te bevorderen:
[ afbeelding ]
Ik kwam gisteren nog ergens een grafiek tegen waarin men een trend van ongeveer 30% per jaar aan prijsstijging kan ontdekken. Ik dacht zelfs in hetzelfde topic van TOD waarnaar je refereerde, maar daar zie ik dit grafiekje niet staan.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:46 schreef waht het volgende:
[..]
Ja. Maar voor een vat olie betaal je nu $112, een bedrag dat twee jaar geleden ongekend hoog was.
Je moet eens kijken hoe kort het geleden is dat je ergens tussen de 20 en 30 dollar voor een vat betaalde.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:39 schreef servus_universitas het volgende:
De prijs daalt inmiddels toch alweer?
En jij denkt dat dat blijvend is?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:39 schreef servus_universitas het volgende:
De prijs daalt inmiddels toch alweer?
Nee hoor, de kostprijs voor het produceren is ook omhoog gegaan en het productieniveau niet.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
er is nog wel wat marge om nog wat in prijs terug te gaan.
Zo lang door recessie de vraag afneemt wel, maar wanneer de economie ook maar weer iets aantrekt gaan ze weer de pan uitrijzen.quote:
Het is nog steeds de pan uitgerezen. Kom op mensen, een paar jaar geleden vonden we olie duur op 30$ per vat.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:34 schreef Adelante het volgende:
[..]
Zo lang door recessie de vraag afneemt wel, maar wanneer de economie ook maar weer iets aantrekt gaan ze weer de pan uitrijzen.
Dat zal veel invloed hebben inderdaad. De vraag is in de VS en Europa al gedaalt, economieën groeien niet meer of krimpen en zelfs de vraag van China zakt in. Vraagdestructie in de OECD-landen zou opgevangen worden door vraag uit de rest van de wereld, met name China, India en het Midden Oosten, of dit doorzet is afwachten. Maar uiteraard blijft de vraag naar olie ongekend hoog, daar verandert voorlopig niks aan.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:34 schreef Adelante het volgende:
[..]
Zo lang door recessie de vraag afneemt wel, maar wanneer de economie ook maar weer iets aantrekt gaan ze weer de pan uitrijzen.
Ik heb al jaren geen auto meer.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:35 schreef Q. het volgende:
Ik ga mijn auto dan ook binnen enkele weken verkopen.
Ja maar jij doet het natuurlijk omdat je dan nooit meer nee hoeft te zeggen tegen zo'n goudgele rakker als je ergens bent!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:35 schreef Q. het volgende:
Ik ga mijn auto dan ook binnen enkele weken verkopen.
Weekly Petroleum Status Reportquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:36 schreef waht het volgende:
Paar dingen die aandacht eisen zijn de lage benzine-voorraden in de VS. Die staan nu op 202 miljoen vaten.
quote:In a recent study, researchers at the University of Illinois have calculated how much extra gasoline is being used each year because Americans weigh more and thus require more fuel to haul them around. The answer they come up with is an extra 938 million gallons of gas, or almost $3 billion dollars worth at current prices.
Pelosi open to hearing case for drillingquote:The oil and gas rig count, which is the number of rigs currently online, is widely regarded as an important indicator in assessing the health of the oil industry. It can give investors and companies an idea of current demand, as well as provide clues for the immediate future.
Dat is dus het bekende "nu is alles anders" verhaal dat je bij elke bubble in de geschiedenis ziet. Elke bubble is gebaseerd op een verhaal dat op zichzelf plausibel is. Of het nu de SouthSea bubble, de tulpenbubble, de railroads bubble, de airlines bubble, de internet bubble, de huizenbubble of de commodities bubble betreft.quote:Op maandag 25 augustus 2008 14:26 schreef Q. het volgende:
Je vergeet één belangrijk aspect SeLang: aanbod. Alle signalen wijzen er op dat het aanbod na 2010 flink blijvend gaat dalen met een vraag die absoluut niet gaat dalen. Vergeet niet dat er geen enkel goed alternatief is.
Dat zijn inderdaad gedeeltelijk ook veronderstellingen.quote:Op maandag 25 augustus 2008 15:38 schreef Q. het volgende:
En wat jij zegt zijn niet allemaal veronderstellingen?
Je hebt enigzins wel gelijk ja. Alhoewel ik nog steeds niet geloof dat de olieprijs ver onder de $100 zal zakken. Maar goed, de toekomst kan ik ook niet voorspellen, we zullen het achteraf nog wel eens bekijken.quote:Op maandag 25 augustus 2008 14:56 schreef SeLang het volgende:
Dat is dus het bekende "nu is alles anders" verhaal dat je bij elke bubble in de geschiedenis ziet. Elke bubble is gebaseerd op een verhaal dat op zichzelf plausibel is. Of het nu de SouthSea bubble, de tulpenbubble, de railroads bubble, de airlines bubble, de internet bubble, de huizenbubble of de commodities bubble betreft.
Hoewel ik toegeef dat het olieverhaal beter is dan het verhaal van de meeste andere commodities die bijna even hard zijn gestegen, is het bijna geheel gebaseerd op veronderstellingen en niet op feiten.
Er is natuurlijk ook een beetje sprake geweest van een inhaalslag. 10 jaar geleden waren commodities en de hele materials sector totaal NIET hot en kostte olie $10 en platina $250. De heersende opvatting was dat inflatie dood was en dat er genoeg grondstoffen waren.quote:Op maandag 25 augustus 2008 15:56 schreef waht het volgende:
[..]
Je hebt enigzins wel gelijk ja. Alhoewel ik nog steeds niet geloof dat de olieprijs ver onder de $100 zal zakken. Maar goed, de toekomst kan ik ook niet voorspellen, we zullen het achteraf nog wel eens bekijken.
Dat veroorzaakt juist bij uitstek de "boom and bust" cycle. Bij mining (goud, platina, koper, etc) en oliewinning duurt het wel een jaar of 10 voordat een nieuwe mijn productief wordt. Je moet heel veel vooraf investeren. Als je dan eindelijk kunt produceren dan zul je dat ook doen om je investeringen terug te verdienen. Juist deze vertraging tussen investering en opbrengst maakt dat het zo cyclisch is.quote:Op maandag 25 augustus 2008 16:12 schreef El_Matador het volgende:
Daarbij wordt er door SeLang wel heel makkelijk gedaan over "een oud veldje dat economisch niet rendabel was weer in productie nemen". Dat gaat zo simpel niet, door zowel logistieke, politieke als technische complicaties.
Het is zonder meer waar dat het eindig is, maar niemand weet wanneer het eindigt. Elke aanname hierover is niet meer dan....een aanname. De productie stijgt nog steeds, dus niemand weet of peakoil volgend jaar of over 100 jaar wordt bereikt. Geen reden dus om nu olie op te pompen en het voor onbepaalde tijd boven de grond op te slaan totdat het schaars wordt. (Rationeel gezien lijkt het me zelfs behoorlijk dom. Laat het dan nog even in de grond zittenquote:Op maandag 25 augustus 2008 16:12 schreef El_Matador het volgende:
Wat deze "economische hype" anders maakt dan alle andere voorbeelden die aangedragen zijn, is dat:
- het gaat om een eindig product, waar de andere producten -in principe- oneindig zijn. Dit verstoort het vraag-aanbod verhaal
Dit is niet iets dat automatisch tot een hogere prijs leidt. In tegendeel. Niet elk land heeft olievoorraden maar de oliebronnen zijn behoorlijk over de wereld verspreid. Het zou zomaar kunnen dat een of ander links regime straks plotseling geld nodig heeft om een faillisement af te wenden ofzo (ik noem een Venezuela...) of om militair on par te blijven met buurlanden (Iran, Saoedi Arabie,...) en je krijgt weer een hele wedloop met stiekum meer oppompen dan officieel afgesproken.quote:- het gaat om een product dat geografisch gebonden is; sommige landen zijn rijk aan deze grondstof, andere niet. Ook dit verstoort het vraag-aanbod verhaal
Dat betekent niet dat er geen bubble kan onstaan.quote:- het gaat om een product dat de basis vormt voor de wereldeconomie. Dat is bij de andere producten per definitie niet zo
Het zijn natuurlijk niet altijd enkel aannames wat betreft oliereserves. Het schatten van hoeveel (winbare) olie er in een veld zit is weliswaar nooit met 100% zekerheid te stellen, je kan wel degelijk een bepaalde ordegrootte aanwijzen.quote:Op maandag 25 augustus 2008 17:07 schreef SeLang het volgende:
Het is zonder meer waar dat het eindig is, maar niemand weet wanneer het eindigt. Elke aanname hierover is niet meer dan....een aanname. De productie stijgt nog steeds, dus niemand weet of peakoil volgend jaar of over 100 jaar wordt bereikt. Geen reden dus om nu olie op te pompen en het voor onbepaalde tijd boven de grond op te slaan totdat het schaars wordt.
De prijs is momenteel in elk geval niet hoog ten gevolge van tekorten. Er zijn namelijk geen tekorten. En de olieindustrie heeft er geen belang bij om overschotten te creeeren door meer op te pompen want er wordt lekker aan verdiend. Pas als er duidelijke demand destruction optreedt ten gevolge van de hogere prijs hebben zij een reden om meer op te pompen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |