Hoi Slaapmeisje,quote:Op dinsdag 11 november 2008 21:55 schreef Slaapmeisje het volgende:
[..]
Hoi Lonaa, in Amsterdam heb je een hele mooie new age winkel vlak bij CS. Het zit naast de Grasshopper en heet Himalaya. Tenminste, ik denk dat ie er nog wel steeds zit. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er was
Het is lastig om te zeggen hoeveel een goed deck kost. Je kunt het eigenlijk zo gek maken als je zelf wil en de wat exclusievere decks zijn wel duurder natuurlijk. Je kunt zelfs antieke tarotkaarten via internet kopen en dat loopt al gauw tot in de honderden euro's. En dan is het deck vaak nog niet eens compleet
Vanaf afstand bedoel je dan denk ik, want als je aan tafel zit is het makkelijker.quote:Op donderdag 13 november 2008 16:29 schreef Lonaa het volgende:
Bastard, misschien een hele rare vraag hoor, maar als je kaarten gaat leggen, bijv. voor mij, waar concentreer je je dan op? Zeker bij zo'n algemene legging, er moet toch iets zijn dat associeert met mij, of ben ik nou dom?
Ja precies, het zijn de ritueeltjes die je jezelf aanwent en wat dan werkt voor je.quote:Op vrijdag 14 november 2008 09:19 schreef Beach het volgende:
Zo heeft dus ieder echt zijn eigen manier
wacht even... isadora?quote:Op vrijdag 14 november 2008 09:03 schreef Bastard het volgende:
[..]
Vanaf afstand bedoel je dan denk ik, want als je aan tafel zit is het makkelijker.
Allereerst zorg ik dat ik in een rustige omgeving ben, en ga mezelf goed 'aarden'.
Ik vraag altijd een foto van iemand, en probeer mij de vraag te stellen terwijl ik de foto bekijk en te zien of ik al antwoorden kan krijgen.
Stem mij als het ware dan helemaal af op die persoon.. vervolgens gooi ik alle kaarten op tafel en draai alles door elkaar terwijl ik nog steeds aan de vraag denk.
Ik haal de kaarten bij elkaar, maak er weer 1 deck van, en ga dan schudden, nog steeds op de vraag geconcentreerd "Laat mij de toekomst zien van Lonaa" en dan ineens heb ik het gevoel dat ik kan leggen, en leg meteen de kaarten op tafel. Vaak zie ik dan al overeenkomsten die ik kreeg terwijl ik naar de foto keek.
Ik probeer ook veel samen te werken met mijn lieve gids Isadora, zij helpt mij met de duiding en het juiste gevoel van de kaarten (mits ik wil luisteren) .
Ik doe het heel anders.quote:Op vrijdag 14 november 2008 09:21 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja precies, het zijn de ritueeltjes die je jezelf aanwent en wat dan werkt voor je.
Ja ik heb ook wel gehoord van mensen die de hele stapel uitleggen en dan met de linkerhand er de kaarten uittrekken die ze nodig hebben.quote:Op vrijdag 14 november 2008 10:55 schreef Beach het volgende:
[..]
Ik doe het heel anders.
Ik neem wel even de tijd om de vraag in mezelf op te neme.
Daarna schud ik de kaarten en bij sommigen die uitsteken 'voel' ik of ik die wil pakken of niet.
Terwijl ze nog wel in m'n hand op een stapel zijn.
Dat zeg ik.. mijn gids..quote:Op vrijdag 14 november 2008 11:56 schreef Michielos het volgende:
wie dat is:)
Dan heb ik ook eigenlijk een gids: degene die me geleerd heeft hoe en wat.quote:Op vrijdag 14 november 2008 11:58 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat zeg ik.. mijn gids..Iedereen heeft 1 of meerdere gidsen mee in zijn leven.. lang verhaal waar ik hier niet over wil uitwijden omdat het verder niet met de tarot van doen heeft.
Preciesquote:Op vrijdag 14 november 2008 12:15 schreef Beach het volgende:
[..]
Dan heb ik ook eigenlijk een gids: degene die me geleerd heeft hoe en wat.
Nou als je daar van schrikt zou je eens moeten kijken wat de Tarot dan eigenlijk is, dan zal je zien dat er geen rede is om te schrikken als je vrouw graag "euh.. tarotkaarten... euh"quote:Op maandag 8 december 2008 12:59 schreef Konijntjes het volgende:
Ik werd door Bastard naar dit topic doorverwezen als ik iets over tarot wilde vragen. Wel, vooruit dan maar...heeft tarot ook maar iets te maken met parapsychologische verschijnselen, bovennatuurlijke krachten, mystiek of zoiets? Of is het gewoon een handig hulpmiddel om een fijn gesprek met iemand te hebben?
Rden van mijn vraag: Mevrouw Konijntje liet laatst doorschemeren dat ze "ook wel eens wat met tarotkaarten..." en dan schik je natuurlijk wel even...
"Hoe is de relatie met mijn wederkonijn"quote:Op maandag 8 december 2008 14:20 schreef Konijntjes het volgende:
oh...ik ben een vrij eenvoudig konijntje en dacht dus altijd dat er geen domme vragen waren...
kun je dan eens een voorbeeld geven van een vraag die wél door de kaarten beantwoord kan worden?
de kaarten hebben het niet mis. Ze hebben het ook niet goed. Het zijn wat het zijn. Stukjes papier met inkt erop. De interpretatie van de lezer kan het mis hebben. of goed..quote:Op maandag 8 december 2008 16:56 schreef Konijntjes het volgende:
[quote]Op maandag 8 december 2008 16:13 schreef Bastard het volgende:
Dat is net welke waarde je er aan wilt hangen natuurlijk... hetzelfde als dat het advies van je beste vriend komt of van de buurman. Ik zou zeggen neem het in je achterhoofd mee, leun er niet teveel op want er zijn geen rechten aan te ontlenen. Het is een advies als ieder ander advies.
[/quotr]betekent dat dat de kaarten het ook wel eens mis kunnen hebben?[quote]
Lage nummers zijn ook ok hoor, maar die geven meer de start van een bepaald proces aan en de hoge cijfers meer de voltooing ervan, waarna weer nieuwe lage cijfers komen omdat we dan in een nieuw leerproces komen.quote:Op maandag 8 december 2008 16:19 schreef Beach het volgende:
Ik heb nog een vraagje:
In hoeverre speelt het mee dat je veel of weinig kaarten uit de grote Arcana trekt?
Degene die me geïntroduceerd heeft, zegt dat veel karten uit de grote Arcana en/of hoge nummers uit de kleine betekent dat je goed op weg bent.
Als jejezelf echt voor de gek wilt houden moet je dat gaan doen jaquote:Op maandag 8 december 2008 16:54 schreef Michielos het volgende:
ALs kaartvalsspeler kan ik dus eigenlijk mijn eigen toekomst maken? Schudt allemaal positieve kaarten bovenop ofzo..
Ja en nee. Interpreteren kun je leren, en door het veel te doen kan je een goede ervaringsdeskundige worden. En dan zal je het bij het interpreteren vaker bij het juiste eind hebben. Toch zijn veel antwoorden vaak opvallend treffend, en méér dan 'stukjes papier' - qua interpreteren, maar óók qua antwoord zónder al geïnterpreteerd te zijn. Een paar voorbeelden (niet vanuit de Tarot maar vanuit de I Tjing, evenzo wel relevant denk ik):quote:Op maandag 8 december 2008 17:10 schreef Michielos het volgende:
[..]
de kaarten hebben het niet mis. Ze hebben het ook niet goed. Het zijn wat het zijn. Stukjes papier met inkt erop. De interpretatie van de lezer kan het mis hebben. of goed..
Yep, en een mooi verhaal doet het altijd goed. De meeste mensen willen niet alleen een antwoord, maar ook een mooie verpakking waar dat antwoord in zit. Als een cliënt tegenover me zit met de vraag, "moet ik dit doen", en ik zeg alleen maar "nee", dan nemen ze daar doorgaans geen genoegen mee. Je moet het motiveren, duidelijk maken waaróm het nee is. Men wil een verhaal horen met het liefst een grote mate van herkenbaarheid, want dat is veilig en vertrouwd. Het is de kunst om daar in mee te kunnen gaan zonder het verkregen antwoord geweld aan te doen, en tegelijkertijd de cliënt geven wat -ie nodig heeft. Wat mij betreft is het proceswerk.quote:Althans dit komt naar voren uit de bevinding van een andere TRU'er die zei dat je met alles kunt orakelen. ZOdoende boeit de opkomst van de plaatjes niet, je kan het net zogoed met legoblokjes doen. Alleen je interpretatie ervan maakt de reading "interessant".
Zonder meer achtergrondinfo over de relatie en waarom de vraag wordt gesteld is het moeilijk een concreet antwoord te geven wat de vragensteller kan koppelen aan zijn/haar situatie. Ik ben geen helderziende, dus normaliter zou ik eerst veel vragen stellen. Er van uit gaande dat dat nu even niet kan: Hexagram 42 bestaat uit de trigrammen Donder en Wind, deze twee trigrammen zijn elkaars tegenbeeld. Donder bestaat uit yang-yin-yin, Wind uit Yin-Yang-Yang. Ze vullen elkaar dus heel goed aan, zijn goed op elkaar ingespeeld. Hoewel dit op zich heel positief is, resulteert het nogal eens in een relatie waarin de spanning weg lijkt te zijn - het gaat allemaal redelijk moeiteloos, zonder hobbels en kuilen, en hier in het Westen zien we dat vaak als Een Probleem. Maar dat is het niet, eigenlijk gaat het wel lekker. De tweede lijn is ook uitermate positief: er is vermeerdering, groei, op zo'n manier dat het op geen enkele manier meer te stoppen is, en zelfs kan resulteren in een verbintenis voor het leven. De tweede lijn is echter ook de lijn van er-mee-naar-buiten-treden, het niet meer verborgen houden, er voor gáán. Bij de tweede lijn heb je de beginfase al achter de rug, aftasten is niet meer nodig, nu is het zaak om in alle openheid te ontdekken wat de relatie voor beiden inhoudt.quote:Op maandag 8 december 2008 20:34 schreef mazaru het volgende:
Hoe zou je het uitleggen als iemand vroeg naar de ontwikkeling van een relatie, en als antwoord 42.2>61 kreeg?
quote:Op maandag 8 december 2008 21:08 schreef mazaru het volgende:
Dank je wel Harmen. Dat klinkt heul niet slecht.![]()
Ik had namelijk vanochtend die vraag gesteld en de munten met de hand gegooid. Toen kreeg ik dit antwoord.
En ik was vanavond op deze site: http://www.ichingonline.net/
daar typte ik dezelfde vraag in en ik kreeg tot mijn stomme verbazing precies hetzelfde antwoord.
quote:Op maandag 8 december 2008 21:34 schreef hmesker het volgende:
[..]
Die kans is statistisch gezien vrij klein - er zijn 4096 mogelijke uitkomsten, dus reken maar uit
. Dit is wat we noemen Significant. Opmerkelijk. Een veelzeggend. Hoop ik.
Waarom reken je het antwoord op deze vraag tot 'de kern van de zaak'? Is dit belangrijk dan?quote:Op maandag 8 december 2008 22:49 schreef Konijntjes het volgende:
we komen maar steeds niet tot de kern van de zaak. "weten" de stenen, de kaarten, wat dan ook, iets van de persoon warover gelezen wordt?
In grote lijnen vaak wel, de verschillen zitten meer in de details. Maar dit is makkelijk uit te proberen: verzin een hypothetische situatie met een verzonnen vraag, maak daar een legging bij en vraag verschillende mensen daar eens hun licht op te laten schijnen.quote:Als twee personen dezefde legging krijgen, is dan ook de lezing hetzelfde?
Bij mij wel. Ik ben in grote mate afhankelijk van wat de cliënt vertelt en laat zien want, zoals gezegd, ik ben geen helderziende. Ben ik dan bezig met 'cold reading'? Mwah, mij best. Wat voor mij belangrijk is, is dat wat ik vertel aansluit bij het verkregen antwoord van het orakel. Wat ik zeg zal ik altijd op die manier terugkoppelen: "ik zeg dit-en-dit want dat is zo-en-zo terug te vinden in het hexagram". Met een goede onderbouwing zal de cliënt het verkregen antwoord makkelijker kunnen accepteren. En er wat mee kunnen doen.quote:En, nogmaals: heeft de houding of het gedrag van de gelezene enige invloed op de lezing?
ik heb tot dusver behalve van diverse cold readers, een tarot nog nooit ERGENS specifiek zien worden. Meestal is het "hmm een blabla 8, dit betekend liefdesverdriet, of misschien wel xx of y*paar opties open houden*.quote:Op dinsdag 9 december 2008 07:33 schreef hmesker het volgende:
[..]
Waarom reken je het antwoord op deze vraag tot 'de kern van de zaak'? Is dit belangrijk dan?
[..]
In grote lijnen vaak wel, de verschillen zitten meer in de details. Maar dit is makkelijk uit te proberen: verzin een hypothetische situatie met een verzonnen vraag, maak daar een legging bij en vraag verschillende mensen daar eens hun licht op te laten schijnen.
[..]
Bij mij wel. Ik ben in grote mate afhankelijk van wat de cliënt vertelt en laat zien want, zoals gezegd, ik ben geen helderziende. Ben ik dan bezig met 'cold reading'? Mwah, mij best. Wat voor mij belangrijk is, is dat wat ik vertel aansluit bij het verkregen antwoord van het orakel. Wat ik zeg zal ik altijd op die manier terugkoppelen: "ik zeg dit-en-dit want dat is zo-en-zo terug te vinden in het hexagram". Met een goede onderbouwing zal de cliënt het verkregen antwoord makkelijker kunnen accepteren. En er wat mee kunnen doen.
Ongetwijfeld zijn de antwoorden ook op een andere manier te verklaren, maar dat is niet belangrijk. Wat ik belangrijk vind is dat ik het verkregen antwoord als uitgangspunt neem voor mijn verhaal, en dat ik wat ik zeg ook altijd daar weer naar terug kan voeren. Het doel van een orakel is niet 'een verklaring' te zoeken, het doel is om de vrager informatie te geven die hem/haar verder helpt. Tuurlijk, dat kan ook zonder orakel. Maar door de toevallig verkregen antwoorden is een orakel doorgaans objectiever en gespeend van vooroordelen.quote:Op maandag 8 december 2008 23:24 schreef Konijntjes het volgende:
mijn beeld is wel wat bij gestwld door deze topics, waarvoor iedereen dank. Maar de voorbeelden die hmesker geeft zijn stuk vor stuk ook op een andere manier te verklaren en het zegt dus allemaal niks.
Wat een rare vraag om als eerste te stellen. Zou ik die persoon zijn en iemand zou als eerste aan mij vragen "wil jij dat of je vrouw dat", dan zou ik zeggen "waar slaat dat nou op?!". Maar je verdraait mijn verhaal een beetje. Ik heb nooit aan de man gevraagd, "wil jij dat of je vrouw dat", ik heb gezegd dat ik hem niet in het antwoord van de I Tjing zag en dat ik dus het idee had dat het initiatief van zijn vrouw uitging en het niet zozeer zijn idee was. Dat is iets anders dan vragen "wil jij dat of je vrouw dat".quote:Voorbeeld: een personeelslid komt bij me met het verhaal over immigreren naar italië. De eerste vraag die ik zou stellen: wil jij dat of wil je vrouw dat? Ik bedoel, dat kun je in één oogopslag zien.
Je verdraait mijn verhaal weer. Ik heb nooit gezegd dat ze "de band met haar vader moest gaan verbeteren", het enige wat ik heb gezegd was dat op dat moment, want daar ging de vraag over, het belangrijk was de relatie die zij heeft met haar ouders, en dan met name haar vader, onder de loep te nemen. En dan maakt het niet uit dat de beste man dood is, de relatie met je ouders hou je voor de rest van je leven.quote:Het verhaald emt de steds mislukkende zwangerschappen ligt er ook al behoorlijk ik op, vrij voor de hand liggende conclusie, en iemand adviseren de band met haar vader te gaan verbeteren terwijl de goede man net dood is lijkt mij een major epic fail van de 5de categorie (met bonificatiesprint et al).![]()
Ik dacht dat de door mij gegeven voorbeelden aardig specifiek waren, dus misschien ben ik dan een cold readerquote:Op dinsdag 9 december 2008 07:35 schreef Michielos het volgende:
[..]
ik heb tot dusver behalve van diverse cold readers, een tarot nog nooit ERGENS specifiek zien worden. Meestal is het "hmm een blabla 8, dit betekend liefdesverdriet, of misschien wel xx of y*paar opties open houden*.
Je zal mij nooit horen zeggen dat ik met 'iets paranormaals' bezig ben, integendeel, orakelen heeft m.i. niets met het paranormale te maken maar meer met plain common sense: je krijgt iets toevalligs als antwoord en dat ga je zin-vol maken. Laat het CR zijn, best, zolang ik maar kan onderbouwen wat ik zeg, en niet lukraak wat zit te wauwelen, hoe treffend dat gewauwel ook kan zijn.quote:En als je in bepaalde mate afhangt van hoe de client reageert en afhangt ben je met NIKS paranormaals bezig maar met CR(even goeie vrienden, CR ruled!!).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |