Bij een topclub als Real Madrid zal hij altijd veel concurrentie hebben. Ook als Ruud zou vertrekken. Dan wordt er namelijk gewoon nog een topspits gehaald. Men wil bij Madrid veel prijzen winnen, dus de beker, de landstitel en de CL. Alleen daarom willen ze al meerdere spitsen. Dan kunnen ze elkaar wat aflossen en bovendien is er goede vervanging als één geblesseerd raakt.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:14 schreef steeze het volgende:
Mocht hij dit seizoen nog vertrekken, zal hij zwaar banken in Madrid. Want v Nistelrooy is nog altijd de onbetwiste nummer 1. Dus als ik Huntelaar was zou ik gewoon nog 1 seizoen bij Ajax blijven. En Ervaring op doen in Oranje, en eventueel in de Uefa Cup (als Ajax ver weet te komen). Want bij Real moet je er wel meteen staan.
Huntelaar is een topspits, maar hij is al 25 en heeft nauwelijks ervaring op een Europees podium. Het afgelopen seizoen werd Ajax ook vroegtijdig uitschakeld in de Uefa Cup.
Ik denk dat Jan naarmate de tijd vordert de voorkeur zal krijgen boven Klaas.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 23:08 schreef Messenga het volgende:
Wie vind hier Huntelaar eigenlijk momenteel de nummer 1 om de spitspositie bij het Nederlands elftal in te nemen?
Dan moet Huntelaar wel heel erg gaan falen de komende interlands...quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 02:26 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Ik denk dat Jan naarmate de tijd vordert de voorkeur zal krijgen boven Klaas.
Eerder Van Persie mag ik hopen. Dat zou ook mijn eerste keuze zijn als ook Sneijder weer fit is. Sneu voor Huntelaar, maar Van Persie kan een balletje vasthouden, een actie maken en heeft ook scorend vermogen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 02:26 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Ik denk dat Jan naarmate de tijd vordert de voorkeur zal krijgen boven Klaas.
Wat een hoop gezwets.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 11:23 schreef Weltschmerz het volgende:
Huntelaar komt gewoon tekort voor het niveau. Op een niveau ietsje lager kan hij atletisch en technisch meekomen, en dan komt hij aan zijn kwaliteiten toe. Maar met het niveau stijgt het tempo, en dan is zijn handelingssnelheid, precisie, explosiviteit en sprongkracht net te laag om aan zijn sterke punten toe te komen.
Ik vind Makaay nog steeds een goede optie. Het is ook niet het ideale type spits, maar het is eigenlijk een veel completere speler dan als wat hij op basis van zijn bijnaam wordt afgeschilderd. Zijn balaanname, handelingssnelheid en explosiviteit is gewoon goed, hij combineert zuiver en heeft overzicht. Hij heeft de reputatie van een sluipmoordenaar maar hij kan meer dan dat en laat dat ook regelmatig zien. Hij is nog fit en kan nog wel een paar jaartjes mee. Hopen dat in de tussentijd ergens een technische en sterke spits opstaat.
Hij kreeg ook nog niet een derde van de kansen die bijvoorbeeld Huntelaar op een presenteerblaadje kreeg terwijl hij wel een grote rol had in heel veel doelpunten van anderen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 11:28 schreef patrickt37 het volgende:
[..]
Wat een hoop gezwets.
Makaay is vorig jaar 13 keer tot scoren gekomen, waarvan nog een gedeelte strafschoppen waren.
Het was een topspits en hij zit nu in de herfst van zijn carriere, maar hij is nog behoorlijk fit. KJH zal nooit een topspits worden.quote:Makaay was een leuke spits, maar is nu echt op zijn retour.
Bewijs eens dat Huntelaar veel op een presenteerblaadje kreeg.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 12:07 schreef Weltschmerz het volgende:
Hij kreeg ook nog niet een derde van de kansen die bijvoorbeeld Huntelaar op een presenteerblaadje kreeg
Bedoel je nou die zeven assists in één competitieseizoen, waarvan eentje bij 5-0 en de ander bij 6-0?quote:terwijl hij wel een grote rol had in heel veel doelpunten van anderen.
Kijk zijn goals van het afgelopen seizoen maar eens na. Er zitten een paar bij die echt knap waren, maar het gros is dat hij alleen voor de keeper wordt gezet, de bal wordt klaargelegd voor een schot of dat de bal hem keurig op zijn voorhoofd wordt gelegd, en dan heb je ook nog de absolute intikkers. Dat vind ik gewoon normaal spitsenwerk wat je van elke spits mag verwachten. Alleen hij mag zich er volledig op toeleggen, en hij krijgt de beste aanvoer van de eredivisie.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 12:35 schreef RayMania het volgende:
[..]
Bewijs eens dat Huntelaar veel op een presenteerblaadje kreeg.
Gaan we goals niet meetellen als ze niet belangrijk zijn? Daar zou ik niet aan beginnen als je het voor Huntelaar wil opnemen.quote:Bedoel je nou die zeven assists in één competitieseizoen, waarvan eentje bij 5-0 en de ander bij 6-0?
Dan houd je vijf belangrijkse assists over. En twee van die assists gaf Makaay in de eerste competitiewedstrijd van Feyenoord dit seizoen; dus daarna (33 mogelijke wedstrijden) slechts drie belangrijke assists gegeven. Indrukwekkend?
Ter vergelijking; onze Klaas-Jan gaf acht assists, waarvan slechts één bij een scoremarge van drie (4-1). Oftewel; Huntelaar heeft meer assists gegeven en belangrijkere assists.
Dat is het argument wanneer mensen willen ontkennen dat Huntelaar weer eens voor spek en bonen meedeed: "Hij hield twee man bezig."quote:Laat me raden, je komt nu met iets als vrijlopen en gaten opentrekken voor anderen.
Nee, hij heeft veel tijd en ruimte nodig om hem aan te nemen, en hij houdt hem niet op tempo kort genoeg bij zich. Als hij in vorm is en hij veel tijd en ruimte krijgt gaat het wel. Het niveau wat hij daarin structureel haalt is echter te laag voor de CL, de Uefacup en de hogere regionen van de eredivisie.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 13:48 schreef patrickt37 het volgende:
Dus Huntelaar is niet in staat om een bal vast te houden?
Met die van een Ajaxfan en liefhebber van de teamsport voetbal.quote:Met welke bril kijk jij altijd naar Huntelaar?
Mij hoor je ook niet klagen over zijn inzet en taakbewustheid, hij is er alleen niet erg goed in.quote:KJH is juist een spits die je overal op het veld kan vinden, en zelf de bal komt halen op het middenveld.
Klopt, dat is ook een kwaliteit. Ik denk alleen dat Ajax en het Nederlands elftal veel meer gebaat zouden zijn bij andere kwaliteiten, omdat de kwaliteiten die hij niet heeft dwingen tot een rolverdeling die gewoon niet erg succesvol is gebleken.quote:En ook al zou hij ze allemaal op een presenteer blaadje krijgen, moet je nog wel de kwaliteit hebben om elke keer op de juiste plaats te staan, jezlef vrijlopen/draaien van de verdedigers.
Het zegt vooral heel veel over welke rol hij heeft. Zijn optreden in de cruciale wedstrijden tegen gelijkwaardige tegenstanders zegt mij genoeg.quote:Zijn verhouding van het aantal doelpunten/gespeelde wedstrijden zegt genoeg.
Zonder ze te verzilveren althans, en daarom mag hij nu niet meer. Het is ook niet waar trouwens dat hij dit aantal zonder strafschoppen heeft bereikt.quote:En dat aantal bereikt hij dan ook nog eens zonder strafschoppen te nemen.
Op zich wel, maar ik zie hem wel graag met de bal aan de voet lopen. Ik zou daar toch liever een wat meer statische en kopsterke midvoor zien die vooral heel goed is met de rug naar de goal, zodat Van Persie dynamisch kan spelen als vleugelspits. Dus met Van Persie en Robben als meest vooruitgeschoven spelers.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 13:58 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Makaay is geen betere optie meer, maar Van Persie wel. Die moet tot de spits worden omgeturnd. Zo haal je het maximale rendement uit opkomende spelers als VDV, Sneijder, Afellay en Robben.
Mee eens.quote:Huntelaar komt als aanspeelpunt veel en veel te kort. Vooral de snelheid om voor zijn man te komen, via luchtduels balbezit te houden, of over de grond de combinatie aan te gaan.
Technisch is hij inderdaad een hele goede kopper. Maar je moet vaak eerst het kopduel winnen, hoger komen en balans houden. Daar is hij dan weer niet goed in.quote:Ook heeft Nederland niet de spelers om Huntelaar op zijn kopkracht te bedienen, waar hij wel wereldklasse in is.
Te traag, hij moet compenseren voor zijn snelheid en explosiviteit, dan is op het randje van buitenspel spelen niet rendabel.quote:En het valt mij op dat hij wel heel vaak in de buitenspelval trapt van de tegenstander.
Hij mist ook de tecniek om een mannetje uit te spelen als dat nodig is.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:03 schreef Chadi het volgende:
Huntelaar heeft 1 zwakte en dat is zijn snelheid voor de rest voortreffelijke spits.
Ik denk niet dat hij hetzelfde type is als Henry.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:17 schreef Pizzakoppo het volgende:
In Liverpool zien ze in hem Henry II
Hij heeft techniek zat om iemand uit te spelen. Het is geen Ronaldinho of zo. of Romario.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:36 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Hij mist ook de tecniek om een mannetje uit te spelen als dat nodig is.
Ik moet eerlijk gezegd ook nog maar zien of Huntelaar het gaat redden in de top.
Hangt er vanaf hoever je van je eigen doel wil spelen of speelt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:09 schreef mcyodogg het volgende:
Snelheid is wel enorm belangrijk tegenwoordig als ik de experts erover hoor. Redknapp zei vorige week nog dat je niet zonder kunt.
Gelukkig hebben we nog Robben en in mindere mate Van Persie. Babel op de bank. Over Babel gesproken, als die nou in de spits bij zijn club zou spelen en zich daar zou ontwikkelen, zou dat nog een aardige concurrent voor Huntelaar kunnen worden.
Betwijfel ik, ik zie het hem zelden doen, mannetje uitspelen en scoren.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:51 schreef Chadi het volgende:
[..]
Hij heeft techniek zat om iemand uit te spelen. Het is geen Ronaldinho of zo. of Romario.
[..]
precies! Er wordt hier veel te veel gefocused op wat Huntelaar allemaal niet zou kunnen, De man maakte vorig jaar 33 doelpunten in de competitie, dan doe je gewoon dat wat een spits moet doen. Bij de absolute topclubs is het niet anders: als je de ballen er in schiet doe je het goed.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 15:21 schreef Chadi het volgende:
Heb pipo nog nooit iemand zien uitspelen op techniek.
pipo niet, klose niet en toni ook niet.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 15:21 schreef Chadi het volgende:
Heb pipo nog nooit iemand zien uitspelen op techniek.
Pipo, Luca en in mindere mate Klose zijn ook minder traag dan Huntelaar.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:05 schreef sjimz het volgende:
[..]
pipo niet, klose niet en toni ook niet.
Alleen zijn die fysiek wel een stuk sterker dan Klaas Jan denk ik.
Kezman maakte er meer en viel ook behoorlijk tegen bij de clubs na PSV...quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 23:58 schreef patrickt37 het volgende:
Snel, langzaam, sterk, technisch of niet technisch, feit is dat het scoren hem in de Nederlandse competitie makkelijk afgaat.
Dus voor alle andere clubs in Nederland, succes in het komend seizoen met het afstoppen van KJH.
Ruud van Nistelrooy daarentegen nietquote:Op zondag 24 augustus 2008 15:50 schreef PyTh het volgende:
[..]
Kezman maakte er meer en viel ook behoorlijk tegen bij de clubs na PSV...
Niet? Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze bij Man U niet met erg veel trots terugkijken op de periode dat Van Nistelrooij daar actief was.quote:
Mwah, niet overdrijven. Hij heeft er natuurlijk uitstekende cijfers laten zien. Maar Man Utd. is met zijn vertrek er inderdaad op vooruit gegaan. Dat is iets wat bij het voetbal van deze jaren hoort. De echte afmakers zijn gewoon "uit". Tegenwoordig moet een spits in de Europese top veel meer mee kunnen voetballen. Een van de redenen waarom Huntelaar nog steeds bij Ajax zit en Alves bijvoorbeeld "maar" naar Boro ging.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet? Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze bij Man U niet met erg veel trots terugkijken op de periode dat Van Nistelrooij daar actief was.
Zijn prestaties bij Man Utd waren alles behalve slecht hoor. 140 wedstrijden, 95 goals. Dat het team minder presteerde, lag zeker niet aan hem. En dat weten de Man Utd-fans ook wel.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet? Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze bij Man U niet met erg veel trots terugkijken op de periode dat Van Nistelrooij daar actief was.
*Kijkt op wikipedia*quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet in teamverband, en volgens mij is voetbal een teamsport.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:52 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
[..]
Mwah, niet overdrijven. Hij heeft er natuurlijk uitstekende cijfers laten zien.
En ging er op achteruit met zijn komst.quote:Maar Man Utd. is met zijn vertrek er inderdaad op vooruit gegaan.
Klopt. De regels zijn veranderd en het spel is mede daardoor veranderd. De typische afmaker hoort bij de tijd dat de boel dichthouden en hopen op een kansje nog lonend was. Maar het voetbal is veel aanvallender geworden. Maar als je dat met een man minder doet omdat eentje alleen maar voor zijn eigen kans bezig leg je het af tegen gelijkwaardige tegenstanders die wel met zijn 11en kansen proberen te creeeren.quote:Dat is iets wat bij het voetbal van deze jaren hoort. De echte afmakers zijn gewoon "uit". Tegenwoordig moet een spits in de Europese veel meer mee kunnen voetballen.
En dan is Alves nog een aardige meevoetballer, de betere afmaker, heeft ie iets van een actie en wel een waardevolle vrije trap.quote:Een van de redenen waarom Huntelaar nog steeds bij Ajax zit en Alves bijvoorbeeld "maar" naar Boro ging.
Ja, dat mag ik hopen, niet dat ie uberhaupt weg mag, maar zeker niet voor minder dan 35 miljoen ofzo.....quote:Op woensdag 27 augustus 2008 09:15 schreef kevin6188 het volgende:
Ajax schijnt een eerste bod van Valencia van 14 miljoen euro te hebben afgeslagen.
v Nistelrooij was een fenomeen bij Manu, was zelfs speler van het jaar in de PL.quote:
quote:Huntelaar, kanon met kampioensdrift
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - Hij gaat dit voetbalseizoen voor 35 competitiegoals, voor de titel met Ajax en regelmatig voor een goed boek. Geen spits zegt het Klaas Jan Huntelaar, dé blikvanger van de eredivisie, na. Halverwege De donkere kamer van Damokles staat hij in de startblokken voor zijn derde volledige jaar Ajax. ,,Op de middelbare school las ik ook gewoon de uittreksels, hoor,'' zegt Klaas Jan Huntelaar geamuseerd.
We zijn komen te praten over zijn boekenlijst op de Havo. Bij Ajax valt het mensen namelijk op dat hun spits zo vaak aan het lezen is. ,,Mijn boekenlijst was een opeenstapeling van dunne werken. Ja, De Aanslag van Mulisch stond erop. Maar verder het bekende rijtje: Het gouden ei, Bezonken rood en - uiteraard - Het bittere kruid van Marga Minco. Inmiddels vind ik het heerlijk om de tijd te nemen. Ik lees graag over de oorlog. Of over de samenleving. Ik verzet er mijn zinnen mee en je steekt er wat van op.
,,Het intrigeert me hoe een schrijver, in dit geval W.F. Hermans in De donkere kamer, met woorden op papier beelden in het hoofd van de lezer oproept. En dat je zelf iets bedenkt, waaraan zoveel andere mensen plezier beleven. Daar is wel een parallel met voetballen. Met het maken van doelpunten als spits.''
In het voetbal behoort hij bepaald niet tot het gemiddelde. Dirk Jan Klaas (roepnaam Klaas Jan) Huntelaar blijkt in zijn vrije tijd ook te scouten voor Ajax. De afgelopen maanden heeft hij twee namen van buitenlandse spelers doorgegeven die hem versterkingen leken. ,,Gewoon een beetje meedenken met mijn club. En de trainer (Marco van Basten, red.) vroeg er ook naar.
,,Dat meedenken vond ik bij Heerenveen al leuk. Kijken of een speler die mij opvalt eventueel al op de scoutingslijst staat. Via Sport1 kun je het Zuid-Amerikaans voetbal goed volgen. De Copa Libertadores. Daar zag ik nu Joffre Guerrón, een vleugelspits van Quito met een heerlijke voorzet. Zijn naam kan ik wel noemen, hij is getransfereerd naar Getafe.''
Voor hem zelf is er deze zomer geen interessante buitenlandse koper gekomen. Alle speculaties over Real Madrid en Manchester United ten spijt. Frustrerend? ,,Nee, zo voelt het niet,'' zegt Huntelaar.
,,Echt niet. Ik bedoel: je raakt mogelijk gefrustreerd als je een transfer denkt te gaan maken, maar het ketst toch af. Ik heb deze zomer qua gevoel nooit tussen twee clubs in gezeten. Er is simpelweg niets voorbij gekomen dat ik interessant genoeg vind om Ajax voor in te ruilen. Natuurlijk zou ik ook wel naar Real Madrid willen, wie niet? Maar in een tussenstap ben ik nu niet geïnteresseerd.''
Hij las het commentaar in deze krant op zijn spel bij de wedstrijd Rusland - Nederland. Dat Oranje er baat bij zou hebben dat de opvolger van Ruud van Nistelrooy wekelijks tot op de bodem moet gaan in een buitenlandse competitie.
Huntelaar: ,,Ik merk zelf ook wel dat ik er tegen Rusland meer voor moet doen om vrij te komen en aanspeelbaar te zijn. In de grote buitenlandse competities zal de weerstand inderdaad hoger zijn dan hier. Maar het wordt ook wel overdreven, hoor. Als we met Ajax tegen Sunderland spelen of met Heerenveen tegen Newcastle United, raak ik niet ondersteboven van het niveau. Wedstrijden zoals Chelsea - Manchester United en Liverpool - Arsenal zijn niet maatgevend voor álles in Engeland.
,,Ik ben er de speler niet naar om in de middenmoot of subtop te tekenen, omdát het in een groot voetballand is. Ik ken mezelf. Ik ben daar veel te ambitieus voor. En als spits ook het type dat zoveel mogelijk in en rond de 16-meter moet spelen. Sport gaat voor mij puur om de top. De hoge pieken en diepe dalen die je daar meemaakt en de heftige emoties die ermee samenhangen. Ik wil spelen daar waar het leven zit en bij Ajax, de top in Nederland, is dat het geval.''
Over die emoties gesproken: op voorhand is al duidelijk dat het dit seizoen buigen of barsten wordt voor Ajax. Nooit eerder trok de club zoveel geld uit voor nieuwe spelers (bijna dertig miljoen euro) als nu onder Marco van Basten. Alles is gericht op het doorbreken van de hegemonie van PSV, dat sinds 2004 elk jaar kampioen werd. ,,Dit kan een seizoen worden waarin je naar een fantastische climax toewerkt,'' kijkt Huntelaar vooruit. ,,Als wij kampioen kunnen worden, vieren we geen titel in een reeks, maar de eerste in vijf jaar. Dat is nogal een verschil.''
In het kader van dat grote streven heeft hij zijn eigen lat qua doelpunten gelegd op 35. ,,Eén goal meer proberen te maken dan er competitiewedstrijden zijn. Maar ik lever graag wat doelpunten in, als we daardoor ook die schaal binnenhalen.''
In zijn eerzucht wil hij ook pieken in het toernooi om de UEFA Cup ('Waarom zouden wij dat niet kunnen winnen?') en ten minste één doelpunt maken in het stadion van FC Volendam. ,,Dat is nu, samen met het nieuwe stadion van ADO, in de eredivisie het enige stadion waar ik nog niet heb gescoord.''
Hij constateert dat het een plezier was om Ajax te volgen op de transfermarkt. Er is goed ingekocht. Maar dat alleen is niet genoeg. Dat is pas wat waard als er straks ook een hecht team komt te staan. ,,Wat dat betreft, zou ik het gevoel van mijn eerste halfjaar bij Ajax nog wel eens willen ervaren. Als je het hebt over teamspirit en je écht vast kunnen bijten in een missie, dan was dat de beste periode die ik hier al heb meegemaakt.
,,Ik kwam op de helft van het seizoen over van Heerenveen, met Ajax ging het op dat moment slecht. Er hing een heel negatieve sfeer. Bakken kritiek. En toenmalig trainer Danny Blind en zijn staf verkeerden intern in onzekerheid over hun toekomst. Op een of andere manier slaagden we erin die negatieve situatie om te buigen. Na de winterstop wonnen we met Blind bijna alles. We stelden na een hopeloze achterstand de voorronde Champions League veilig en pakten de beker.''
Als de nieuwe aanvoerder is Huntelaar dé man om nu het teambuildingsproces aan te zwengelen. In een recent verschenen boek over de jeugdjaren van de spits in de Achterhoek en zijn profcarrière tot nu toe noemen oud-leraren, jeugdleiders en trainers hem een 'geboren leider'. Energiek, integer en met een groot plichtsgevoel. ,,Als ik straks voel dat we ergens aan werken met de spelersgroep en het resultaat is er niet, dan zal ik me laten horen,'' zegt hij. ,,Ik kan irritant zijn als afspraken niet worden nagekomen. Dan zet ik de boel gerust op scherp. Maar ik wil als aanvoerder niet geforceerd overkomen of mijn invloed misbuiken. Aan machtsspelletjes in het voetbal heb ik een hekel. Over voetbal moet je sowieso ook niet te veel ouwehoeren. Je moet het vooral gewoon doen.''
Edwin van der Sar vond hij in alle opzichten een prettige aanvoerder bij Oranje. ,,Als mens niets op aan te merken en als speler zeer betrokken en correct in de omgang.'' De kunst is eigenlijk om puur door je eigen houding en uitstraling anderen mee te krijgen. ,,Paul Bosvelt kon dat bij Heerenveen ook.''
Bij Ajax hoopt en verwacht hij dat Gabri en Oleguer mede de kar zullen trekken. ,,De ideale situatie is dat je de verantwoordelijkheid met z'n drieën oppakt. Ook Maarten Stekelenburg en Rasmus Lindgren kunnen het.''
Zelfs nu hij de blikvanger van de eredivisie is geworden, gaat het de 25-jarige Huntelaar nog puur om trainingen en wedstrijden. De status van bekende Nederlander daar omheen kan hem gestolen worden. Het vervelendste van profvoetbal vindt hij de inbreuk op zijn sociale leven. ,,Ik zal er nooit helemaal aan wennen. Dat wildvreemde mensen me op straat zomaar filmen met een mobieltje. Een filmsterrenleven is he-le-maal niks voor mij.''
In hetzelfde vermakelijke boek 'van pupil tot prof' heeft de spits het liever over de kermis in Hummelo. Hij komt er nog elk jaar. In café De Gouden Karper speelt dan een band en daar vieren Klaas Jan en zijn vriendin Maddy (uit Doesburg) feest met voormalige dorpsgenoten. Zo probeert hij zoveel mogelijk leuke dingen te blijven doen. Van Pieter van den Hoogenband las hij dat die voor het eerst in acht jaar weer eens naar de bioscoop is geweest. ,,Dergelijke publieke plekken mijd ik niet, maar een zekere mate van zelfbescherming bouw je niettemin allemaal in.''
Ajax' teammanager David Endt heeft daar een pakkende omschrijving voor. Hij noemt Huntelaar dezelfde goedlachse, gevatte en scherpzinnige jongen van in het begin, maar inmiddels ligt er 'een hard laagje vernis' overheen. In zijn ontwikkeling als persoon herkent Endt wat van de Ajacied Dennis Bergkamp, zonder de twee als voetballer te willen vergelijken. Huntelaar: ,,Alles wat ik buiten het voetbal om onderneem waar publiciteit bij zit, moet me niet vermoeien. Dat houd ik min of meer als stelregel aan. Eventuele agressie ga ik niet opzoeken. Maar het is wel leuk om ineens bij iets als de Visma op te duiken, die grote jaarlijkse hengelsportbeurs in Ahoy.
,,In de viswereld kom je mensen uit allerlei milieus tegen. Sommigen hebben een onderneming van de grond af opgebouwd. Ondernemerschap boeit me sowieso, daar lees en praat ik ook graag over. Ik zit zelf ook wel eens plannetjes te maken om iets op te zetten. En in de sfeer van de Visma is het nog gewoon leuk als echte Rotterdammers aan me vragen of ik verdwaald ben in hun stad.''
Zaterdagavond begint hij in Tilburg aan zijn zevende profseizoen. Op het veld waar Ajax twee jaar geleden in de slotronde de titel miste op één doelpunt. ,,Ik heb natuurlijk nog veel te weinig prijzen gewonnen met Ajax. Dat PSV tot nu toe steeds sterker was in de competitie komt door onze eigen fouten. Maar ook door hun degelijkheid. Ze scoren nooit veel, maar krijgen steeds de minste goals tegen.
,,PSV is nu weer titelkandidaat nummer één. Als speler van PSV voetbal je in mentaal opzicht van het negatieve naar het positieve. Zij laten de tegenstander het balbezit, en als ze de bal veroveren kunnen ze als team meteen vooruit bewegen. Dat is een stuk makkelijker om op te brengen dan omgekeerd. Dat je uitgaat van balbezit en steeds dertig meter achteruit moet sprinten als je de bal verliest.''
Benieuwd is Huntelaar naar de rol van Feyenoord. ,,Van Gertjan Verbeek weet ik uit ervaring dat hij goed een team kan smeden. Ik verwacht wat van Feyenoord, maar je moet als speler wel iets met Verbeeks fanatisme hebben.
,,Hij en ik klikten om die reden. Verbeek heeft mij lichamelijk veel sterker gemaakt. Dat Feyenoord nu veel blessures heeft verrast me wel. Zijn trainingen zijn pittig, maar deze voorbereiding bij Ajax was zwaarder dan alle voorbereidingen die ik heb gedraaid onder Verbeek.''
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |