abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juli 2008 @ 19:11:24 #101
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_59872288
RonaldRegen, ik vat je niet meer. Maar dat is vast de bedoeling.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 3 juli 2008 @ 20:35:23 #102
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_59874045
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 18:30 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Onzin. Bestond al veel langer. Alleen leefde je toen waarschijnlijk nog in je linkse roze wereldje, waarin de mening van het volk nog niet tot je doordrong.
Er bestaat geen linkse kerk. Het is een stigma dat Fortuin, en ulta-rechts bezigde teneinde de samenleving in hapklare brokken te doen onderverdelen. Kiezers houden nou eenmaal van botte eenvoud omdat ze geen kaas hebben gegeten van geschiedenis, staatsvorming en het politieke proces. Ik heb de VVD nog nooit over de linkse kerk horen praten though.

[ Bericht 8% gewijzigd door Verluste op 03-07-2008 20:45:36 ]
Dasvidanja
pi_59875904
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 19:11 schreef Klopkoek het volgende:
RonaldRegen, ik vat je niet meer. Maar dat is vast de bedoeling.
Wat valt er te vatten? Je begrijpt toch Nederlands?
  donderdag 3 juli 2008 @ 22:41:55 #104
182269 sneakypete
On the edge
pi_59876877
Het is maar wat je links en rechts noemt.
Tel eens de enorme hoeveelheid betuttelingspropaganda (zoals vandaag in de spits: alcohol beleid faalt. Natuurlijk moet het beleid dan nog verstrekkender worden want dan werkt het zgn. wel) omtrent gezondheid, economie en het milieu.
De CO2 hype is geen linkse mediastortvloed?

Ik vind het overigens flauw om te klagen dat de media een 'links complot'is. Dat is natuurlijk deels onzin, het staat eenieder ook vrij een ander medium te kiezen voor nieuws.

Wat ik wel mis is dat in het onderzoek niet de steeds meer gelezen gratis krantjes niet meegeteld zijn in het onderzoek.

Bovendien ging het DAG-artikel dat ik hierover heb gelezen weer enorm veel over de PVV -en dat heeft niets met kleur te maken maar met sesnsatiezoekerij om de verkoop op te krikken- en werden rare beweringen aangehaald. Als de krant veel schrijft over integratie, is een krant automatisch rechts.
  donderdag 3 juli 2008 @ 22:43:31 #105
182269 sneakypete
On the edge
pi_59876915
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 18:46 schreef Klopkoek het volgende:
Lonsdale meisjes zijn meestal rechts.... Dus het gedrag goedpraten is.... ook rechts

(wtf is dat trouwens voor een voorbeeld )
Lonsdale-jongeren, een mediaverzinsel.
pi_59877238
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 18:28 schreef RonaldRegen het volgende:
'De pers' is niet rechts, want de mensen waaruit 'de pers' bestaat zijn overwegend links. Zelfs als ze zich rechts proberen voor te doen om ervoor te zorgen dat hun lezers niet weglopen, blijft er toch altijd dat linkse belerende, betweterige toontje en die steken onder water.
Links, belerend, betweterig toontje en steken onder water?

Heb je misschien voorbeelden hiervoor? Ik heb dat gevoel helemaal niet namelijk en ik ken NRC, Volkskrant en Trouw vrij goed eigenlijk.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
pi_59877245
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 22:41 schreef sneakypete het volgende:

Bovendien ging het DAG-artikel dat ik hierover heb gelezen weer enorm veel over de PVV -en dat heeft niets met kleur te maken maar met sesnsatiezoekerij om de verkoop op te krikken- en werden rare beweringen aangehaald. Als de krant veel schrijft over integratie, is een krant automatisch rechts.
Fok doet lekker mee met die Wilders-verering. Wilders meest genoemde politicus in kranten Nova vanavond ook weer.
  donderdag 3 juli 2008 @ 23:11:16 #108
182269 sneakypete
On the edge
pi_59877625
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 22:57 schreef SCH het volgende:

[..]

Fok doet lekker mee met die Wilders-verering. Wilders meest genoemde politicus in kranten Nova vanavond ook weer.
Ja en Nova is ook al zo'n ultrarechts programma
Wilders houdt de gemoederen gewoon bezig omdat hij charismatisch is en tegelijkertijd controversiele uitspraken doet.
Hét recept voor media-aandacht, of die nu links of rechts is.
pi_59877650
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 23:11 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Ja en Nova is ook al zo'n ultrarechts programma
Als je het een kwalificatie moet geven is het eerder rechts dan links idd.
  donderdag 3 juli 2008 @ 23:13:33 #110
182269 sneakypete
On the edge
pi_59877682
Dat is dan jouw interpretatie, en laten we die voor het gemak maar heel erg 'links' noemen dan.
pi_59877986
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 22:56 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Links, belerend, betweterig toontje en steken onder water?

Heb je misschien voorbeelden hiervoor? Ik heb dat gevoel helemaal niet namelijk en ik ken NRC, Volkskrant en Trouw vrij goed eigenlijk.
Ik heb hierboven een voorbeeld een voorbeeld gegeven, over dat Lonsdale-meisje. Het ligt nogal subtiel, ik denk dat de meeste mensen niet eens doorhebben hoe geïndoctrineerd ze zijn en hoe ze dagelijks gemanipuleerd worden. Niet alleen door links, net zo goed door rechts of door iedere andere partij/club/winkel/bedrijf/... die iets van je wil. Maar wat politiek betreft heeft links hier gewoon de overhand in de media.

Dat komt omdat journalisten zelf ook vanuit een bepaalde linkse mindset denken en handelen, dat is hen tijdens hun linkse opvoeding al aangeleerd en daar raken ze nooit meer vanaf. Zelfs als ze rechts proberen over te komen, dan blijft het rechts met een linkse insteek.
  donderdag 3 juli 2008 @ 23:28:38 #112
182269 sneakypete
On the edge
pi_59878059
Het is los ervan gewoon waar dat onder zo'n meisje gewoon een steengoed persoon kan zitten, al moet je zoiets niet met de foute intenties uit gaan diepen.
Meelij opwekken is doorgaans erg onverstandig.
pi_59878275
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 23:28 schreef sneakypete het volgende:
Het is los ervan gewoon waar dat onder zo'n meisje gewoon een steengoed persoon kan zitten, al moet je zoiets niet met de foute intenties uit gaan diepen.
Natuurlijk zitten er onder Lonsdalers heel veel steengoede personen! Meer dan gemiddeld veel zou ik zelfs willen beweren, als je het met ander jong gajes vergelijkt. Maar zij zijn niet goed ondanks hun Lonsdaler-zijn, maar eerder dankzij.

Juist door er de nadruk op te leggen, zoals in die reclame gebeurde, suggereer je dat Lonsdalers eigenlijk maar slechte lui zijn (en dat denken al die linkse types ook werkelijk). En dus zit er dan 'geheel onverwachts' en 'toevallig' een meisje tussen dat stiekem heel lief en verlegen is. Alsof men vol verbazing constateert dat er tussen de Hell's Angels ook één brave huisvader rondloopt!
pi_59878391
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 23:25 schreef RonaldRegen het volgende:

Ik heb hierboven een voorbeeld een voorbeeld gegeven, over dat Lonsdale-meisje.
Juist, maar dat kan ook sensatiezucht zijn, dat hoeft niet politiek geïnspireerd te zijn.
quote:
Het ligt nogal subtiel, ik denk dat de meeste mensen niet eens doorhebben hoe geïndoctrineerd ze zijn en hoe ze dagelijks gemanipuleerd worden. Niet alleen door links, net zo goed door rechts of door iedere andere partij/club/winkel/bedrijf/... die iets van je wil. Maar wat politiek betreft heeft links hier gewoon de overhand in de media.
Het ligt nogal subtiel, maar toch is het gewoon zo. Daar koop je niet veel voor tegenwoordig.
quote:
Dat komt omdat journalisten zelf ook vanuit een bepaalde linkse mindset denken en handelen, dat is hen tijdens hun linkse opvoeding al aangeleerd en daar raken ze nooit meer vanaf. Zelfs als ze rechts proberen over te komen, dan blijft het rechts met een linkse insteek.
Zij lijden aan een ziekte? Allemaal?

En "rechts met een linkse insteek"? Zonder voorbeelden?
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
  vrijdag 4 juli 2008 @ 00:24:09 #115
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_59879198
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 23:25 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]
Maar wat politiek betreft heeft links hier gewoon de overhand in de media.
Dat is niet waar. Het marktaandeel van niet-linkse bladen en TV-omroepen heeft geen meerderheid. Al heel lang niet meer. Dus het lijkt me sterk wat je stelt.
Misschien wil je ook datgene bevestigt zien waar je naar op zoek bent, maar niet per definitie zo hoeft te zijn.
Dasvidanja
pi_59881016
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 18:56 schreef sigme het volgende:

[..]

Het lijkt me eerder een vervolg op het onderzoek waaruit bleek dat de meeste journalisten vrij links zijn.
Dat was een andere methodiek, meen ik. Was onder Laroes, gewoon een enquête.
quote:
Het lijkt me voor de hand liggend om na zo'n onderzoek te gaan kijken welk effect die "linksheid" heeft op de publicaties.
Dat was wat Sturman deed. Onderwerpen turfen en lengte van reportages meten. Dit onderzoek doet dat ook?
quote:
Ikzelf heb de indruk dat de kritiek dat 'de media' en 'de politiek' veel te lang problemen hebben verzwegen en ontkend, een gevoelige snaar geraakt heeft. Er zat natuurlijk ook een kern van waarheid in, al wordt het volgens mij schromelijk overdreven. Ik heb ook de indruk dat de reactie van 'de journalistiek' nu overdreven is, in plaats van problemen te bagateliseren blazen ze ze op.
Een beetje wat iemand hier ook opmerkte: de journalistiek is nogal modegevoelig. Of zoals ik het zou zeggen: ze waaien nogal achter hun voelsprieten aan. De maatschappij is momenteel nogal luidruchtig rechts. Daarvan doen de journalisten kond.
Ik denk dat journalisten vatbaar zijn voor zoiets als tijdgeest, maar voor die tijdgeest paradoxaal genoeg zelf ook gedeeltelijk verantwoordelijk zijn.
Naast gewoon de botte signalering dat in de jaren 60 en 70 erg veel mensen van linkse signatuur de journalistiek zijn in gegaan.
I´m back.
pi_59881020
En niet alleen journalisten trouwens slingeren met die tijdgeest mee, dat doen we allemaal wel.
I´m back.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 09:10:04 #118
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59881949
quote:
‘Halsema haalt Wilders nooit meer in’
Van onze verslaggeefster Sjoukje Budde

Onderzoeker: ‘Als rechtse thema’s vaker in de krant staan dan linkse, denkt de burger dat ze belangrijker zijn’

Interview André Krouwel

De grote aandacht voor rechtse politici maakt de pers tot rechts bolwerk, stelt Krouwel.

AMSTERDAM Wildersmoe is hij er niet van geworden. ‘Integendeel, ik vind het een razend interessant fenomeen’, zegt politicoloog André Krouwel van de Vrije Universiteit van Amsterdam. Onder zijn leiding werden de voorpagina’s bekeken van elf landelijke kranten (gratis en betaald) in de eerste vijf maanden van 2008.

Hoe vaak wordt er over politieke partijen en hun leiders geschreven, was een van de onderzoeksvragen.

Het antwoord dat donderdag werd gepresenteerd: Femke Halsema (GroenLinks) 1,1 procent, Jan Marijnissen (SP) 1,4 procent, Rita Verdonk (TON) 6,9 procent, Wouter Bos (PvdA) 13,4 procent en op de eerste plaats Geert Wilders (PVV) met 42,8 procent.

Rechtse onderwerpen domineren volgens Krouwel de kranten.

‘Het debat gaat bijvoorbeeld vaak over immigratie en Europa.’ Zijn conclusie: journalisten vormen geen linkse kerk, zoals Wilders graag stelt, maar eerder een rechtse kerk.

Hoe vaak de naam van een politicus voorkomt op de voorpagina van een krant zegt toch nog niks over de politieke kleur van die berichtgeving?

‘Die frequentie zegt wel degelijk iets. Niet zozeer hoe er over Wilders gesproken wordt, maar wel waar het debat over gaat. Dat zijn naam vaak voorkomt, maakt die berichtgeving in ieder geval niet politiek neutraal. Het zegt misschien niets over de lading die de krant eraan verbindt.

‘Toch is de kans groot dat in die 42,8 procent van de gevallen dat zijn naam wordt genoemd, de politicus zelf ook wel eens aan het woord komt. Van alle namen van politici, komt Femke Halsema bijvoorbeeld maar in 1,1 procent bijvoorbeeld maar in 1,1 procent van de artikelen voor. Dus ik verzeker je, Halsema haalt Wilders nooit meer in.’

Maar in een kritisch stuk over Wilders komt zijn naam toch ook veel voor? Als er een anti-Wilderskrant zou bestaan, zou die als rechts uit uw onderzoek komen.

‘Dat klopt. Maar dan domineert zo iemand dus wel het debat. De kans dat zijn thema’s onder de aandacht komen, is groter dan de kans dat bij linkse thema’s gebeurt.

Burgers denken dan dat dat belangrijker thema’s zijn.

‘Als kranten een inhoudelijke stelling tegen hem innemen, merk je dat niet in de door ons uitgevoerde frequentieanalyse, maar wel in een inhoudanalyse.

Daarmee haal je dat inhoudanalyse. Daarmee haal je dat er zo uit.’

Waarom maakt u al de onderzoeksresultaten bekend als er nog geen inhoudsanalyse is uitgevoerd?

‘Door te tellen hoe vaak bepaalde woorden voorkomen, laat je zien welke thema’s domineren. Dat patroon moet met een inhoudsanalyse verder worden verklaard. Op dit moment moeten we de 2,2 miljoen woorden nog lezen en met behulp van taalwetenschappers elk woord in zijn context onderzoeken.

Maar de gevonden trend is zo sterk, dat we hebben besloten nu al te publiceren.

‘Wij denken zelfs dat de inhoudsanalyse het beeld zal versterken.

Veertig procent van alle berichtgeving op de voorpagina’s is politiek gekleurd. Dat dit overwegend rechts gekleurd is, komt omdat rechtse politici vaker aan het woord worden gelaten.

‘Maar zestig procent van alle berichtgeving is politiek neutraal. Eigenlijk hebben we best een goede pers.’

Volgens het onderzoek domineren rechtse onderwerpen als economie en criminaliteit, maar ook de anti-Koranfilm Fitna van Wilders scoort hoog. Die film werd in maart op internet gezet, midden in uw onderzoek. Fitna veroorzaakte veel nieuws. Is het beeld hierdoor niet vertekend?

‘Wij wisten ook niet dat Fitna uit- kwam toen we dit onderzoek startten.

Dat tikt inderdaad lekker aan in de data. In de toptien van meest besproken onderwerpen op de voorpagina’s van Nederlandse kranten staat Fitna met 6,5 procent op een zesde plaats. Het is absurd, maar eigenlijk vind ik het nog meevallen. De meeste stukken gingen niet over de film, maar over de vrijheid van meningsuiting.’

In dit interview wordt de naam Wilders tien keer genoemd. Is dit daarmee nu ook een rechts stukje geworden?

‘Dat denk ik niet, maar om zeker te zijn moet ik het natuurlijk eerst op inhoud analyseren. Ik ben nu dus eigenlijk mijn eigen data aan het vervuilen. Maar dit komt niet op de voorpagina, toch?’
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_59882098
Wat is het probleem eigenlijk ? Als je een krant, radio of tvprogramma te links of te rechts vindt, en het staat je niet aan, kijk, luister of lees je het toch niet ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 4 juli 2008 @ 09:27:44 #120
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59882175
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 09:22 schreef LangeTabbetje het volgende:
Wat is het probleem eigenlijk ? Als je een krant, radio of tvprogramma te links of te rechts vindt, en het staat je niet aan, kijk, luister of lees je het toch niet ?
Veel rechtsen vinden dat het media-aanbod niet gevarieerd genoeg is. Volgens hen is de publieke omroep links, is er geen rechtse kwaliteitskrant en staat de Elsevier alleen als rechts magazine.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_59882445
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 04:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Wilder is volgens mij al drie jaar op rij de meest geciteerde politicus, dus het ligt echt niet aan Fitna.

En in het kluitjesvoetbal dat de Nederlandse journalistiek is, is de kritiek dat ze 'te links' zijn hard aangekomen. Natuurlijk omdat de journalisten (inderdaad) tamelijk links zijn, zich daar ook best wat van bewust zijn, en nu blijkbaar keihard overcorrigeren.
Tuurlijk joh

Mooi staaltje 'ik draai het zo dat het nog klopt'. Maar eigenlijk zou je conclusie moeten zijn dat het dus helemaal niet zo is dat de pers te links is. Dat is gewoon flauwekul. Als mensen als Wilders een beetje tegengas krijgen, roepen ze meteen dat de journalisten te links zijn. Kritisch wordt dus met 'links' verward.

Maar blijf jij maar lekker in je droomwereld hangen. Lekker over links en rechts lullen. Heerlijk jaren '50.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 09:50:05 #122
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_59882497
Wat is de definitie van een kwaliteitskrant?
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_59882503
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 09:27 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Veel rechtsen vinden dat het media-aanbod niet gevarieerd genoeg is. Volgens hen is de publieke omroep links, is er geen rechtse kwaliteitskrant en staat de Elsevier alleen als rechts magazine.
Maar ligt dat dan aan de media of aan die rechtse mensen?

Het is eigenlijk te triest voor woorden dat ze meteen beginnen te janken als ze niet continu in hun domme opinies bevestigd worden.

Als Wilders zijn zin niet krijgt, gaat hij ook schreeuwen. Zoals met Jordanië. Dan zegt hij: ik wil dat Nederland de Jordaanse ambassadeur op het matje roept. Dan zegt Verhagen: zouden we het niet eens diplomatiek oplossen en zou jij je bek niet eens houden. Maar nee, dat wil hij dan weer niet. Want natuurlijk moet hij z'n domme uitkraamsels gewoon blijven roepen, of schreeuwen. Dat lost namelijk dingen op...
  vrijdag 4 juli 2008 @ 09:53:31 #124
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59882554
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 09:50 schreef X. het volgende:
Het is eigenlijk te triest voor woorden dat ze meteen beginnen te janken als ze niet continu in hun domme opinies bevestigd worden.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:45:40 #125
8369 speknek
Another day another slay
pi_59885163
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 09:10 schreef Aoristus het volgende:
In dit interview wordt de naam Wilders tien keer genoemd. Is dit daarmee nu ook een rechts stukje geworden?
. Mooie steek onderwater.

Waar Krouwel op doelt is een soort Libresse effect. Mensen vinden het kutreclames, maar als ze in de winkel staan kopen ze het toch maar omdat het bekend is, en bekendheid wekt vertrouwen. Aan de andere kant, als je de frontpage leest, en 600x Talpa ziet staan, nodigt dat ook niet uit tot kijken. Het verschil zit hem erin dat de concurrenten van Libresse onbekend zijn, terwijl mensen weten wat er op Nederland 1 komt.

Ik vraag me dus af of dat werkt voor de politiek. Alhoewel Wilders met afstand de bekendste politicus van het moment is, kent vrijwel iedereen Femke Halsema ook wel, en weten ze ook wel ongeveer wat ze van haar kunnen verwachten / hebben ze daar een duidelijke affectieve gedachte bij (misschien zonder zich nou echt verdiept te hebben). Je zult vast wel een groep mensen hebben die zich niets voor politiek interesseren en desondanks toch op de bekendste stemmen, misschien dat Wilders dat 2 stemmen oplevert, maar of het meer is? Je zou zeggen dat Krouwel in zijn 'wetenschappelijk verslag' daar toch wel een artikel over op kan duikelen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')