Volgens mij ging het KK niet zozeer om die kritiek maar om de terminologie waarin de kritiek wordt vervat. Dat is interessant om eens te onderzoeken. Je zou de invloed van de Telegraaf eens goed moeten onderzoeken. Wij vinden dat allemaal een kutkrant misschien maar ondertussen heeft ie veel invloed en is ie wat betreft opinievorming vrij belangrijk. Telegraaf is niet zo gemakkelijk te vangen hoor, zeker niet als puur rechtse krant of VVD-blad. Dat is het niet, het is ook niet echt een heel rechtse krant maar vooral het laatste jaar wel weer heel erg anti-overheid en anti-kabinet.quote:Op donderdag 3 juli 2008 13:33 schreef Chewie het volgende:
De denkfout die jij volgens mij maakt hier, terwijl je het volgens mij wel begrijpt, is dat je alles in het politieke wil trekken. De maatschappij is meer dan politiek en links-rechts daarom zou ik kritiek op de belastingdienst meer als maatschappelijke kritiek willen bestempelen dan als links-rechts.
Maar om op je vraag terug te komen, jouw voorbeeld van linkse journalistiek vind ik ook niet typisch links.
Dat klopt. Ik meen me te herinneren dat de NOS toen vooral een vreemde preoccupatie had met het zielig in beeld brengen van mensen wiens asielaanvraag door de rechter voor de tigste keer was afgewezen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:14 schreef Ryan3 het volgende:
Borduurt dit onderzoek niet een beetje voort op dat artikel van Sturman in HP/de Tijd, die adhv turfen concludeerde dat wb onderwerpkeuze, het NOS-journaal links vooringenomen was? Ergens in 2006 was dat, meen ik.
Dat artikel is ouder volgens mijquote:Op donderdag 3 juli 2008 14:14 schreef Ryan3 het volgende:
Borduurt dit onderzoek niet een beetje voort op dat artikel van Sturman in HP/de Tijd, die adhv turfen concludeerde dat wb onderwerpkeuze, het NOS-journaal links vooringenomen was? Ergens in 2006 was dat, meen ik.
Dat kan je zo zeggen, al ging het veel meer 'onze jongens' dan om de politieke beslissing. Het was geen actie van "we moeten daar blijven" maar heel erg: Hup Holland.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:09 schreef Chewie het volgende:
SCH, maar die Uruzgan actie was dan toch weer juist heel erg pro overheid?
Ja dat is dan wel weer typisch Telegraaf. Heb die serie ook niet gelezen vandaar mijn vraag.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat kan je zo zeggen, al ging het veel meer 'onze jongens' dan om de politieke beslissing. Het was geen actie van "we moeten daar blijven" maar heel erg: Hup Holland.
Na de moord op Pim Fortuyn kwam, meen ik, dat sentiment idd voor het eerst sterk op.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:16 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat artikel is ouder volgens mij
Maar ik dacht dat het begon tijdens de verkiezingen in 2002, toen er een enquete gehouden was onder journalisten en hun politieke voorkeur.
Yep. Hij is dat linkse kerk-verhaal begonnen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Na de moord op Pim Fortuyn kwam, meen ik, dat sentiment idd voor het eerst sterk op.
Deuze heeft destijds onderzoek gedaan naar politieke voorkeur. Ik geloof niet in al dit soort onderzoeken omdat er volgens mij geen uitkomst is. Er zijn wel tendensen, er zijn voortdurend ontwikkelingen en journalisten zijn er zich ook wel bewust van. Die actiejournalistiek is een ontwikkeling van het laatste jaar bijvoorbeeld. Journalistiek is nooit volledig neutraal en objectief en de meeste kranten plaatsen zichzelf in een bepaald kader. Telegraaf in rechts en Volkskrant centrum-links. Maar dan hangt het vaak weer erg van personen af die er werken en politieke ontwikkelingen.quote:Nav Sturmans methodiek werden er door linkse users terzijdes gemaakt, die wrs op dezelfde gronden nu door rechtse users gemaakt worden.
Er was ook een onderzoek van nog dit jaar geloof ik dat uitwijst dat de publieke omroep ''neutraal'' was.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:14 schreef Ryan3 het volgende:
Borduurt dit onderzoek niet een beetje voort op dat artikel van Sturman in HP/de Tijd, die adhv turfen concludeerde dat, wb onderwerpkeuze, het NOS-journaal links vooringenomen was? Ergens in 2006 was dat, meen ik.
Zoals ik al eerder zei: ik denk dat woorden nooit echt neutraal kunnen zijn, in ieder geval is dat heel moeilijk. Je hebt het alleen vaak niet door, en dat is nou net het gevaarlijke.quote:Let's begin with capitalism, a word that has gone largely out of fashion. The approved reference now is to the market system. This shift minimizes — indeed, deletes — the role of wealth in the economic and social system. And it sheds the adverse connotation going back to Marx. Instead of the owners of capital or their attendants in control, we have the admirably impersonal role of market forces. It would be hard to think of a change in terminology more in the interest of those to whom money accords power. They have now a functional anonymity.
Klopt, daar klagen kranten zelf ook over. De meeste kranten doen het 'omdat de concurrent het ook doet'. Tsja.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:49 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat was in het pre-internettijdperk zo maar tegenwoordig valt het me wel op dat ook in de betaalde kranten veel ANP copy-paste werk zit.
Onzin. Bestond al veel langer. Alleen leefde je toen waarschijnlijk nog in je linkse roze wereldje, waarin de mening van het volk nog niet tot je doordrong.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:46 schreef SCH het volgende:
[..]
Yep. Hij is dat linkse kerk-verhaal begonnen.
quote:Op donderdag 3 juli 2008 18:28 schreef RonaldRegen het volgende:
'De pers' is niet rechts, want de mensen waaruit 'de pers' bestaat zijn overwegend links. Zelfs als ze zich rechts proberen voor te doen om ervoor te zorgen dat hun lezers niet weglopen, blijft er toch altijd dat linkse belerende, betweterige toontje en die steken onder water.
Zoals gisteravond bij de aankondiging van één of ander door de Linkse Kerk gesubsidieerd klote-teeveeprogramma: "Lotje is een Lonsdale-meisje, maar daaronder verscholen heeft ze ook een hele zachte, verlegen kant."Wat een linkse propaganda, wat een haatzaaierij!
Natuurlijk bestond het al langer maar sinds Fortuin is het echt een ding. Hoe schreeuwerig je ook doet, zo is het nou eenmaal.quote:Op donderdag 3 juli 2008 18:30 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Onzin. Bestond al veel langer. Alleen leefde je toen waarschijnlijk nog in je linkse roze wereldje, waarin de mening van het volk nog niet tot je doordrong.
Het lijkt me eerder een vervolg op het onderzoek waaruit bleek dat de meeste journalisten vrij links zijn.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:14 schreef Ryan3 het volgende:
Borduurt dit onderzoek niet een beetje voort op dat artikel van Sturman in HP/de Tijd, die adhv turfen concludeerde dat, wb onderwerpkeuze, het NOS-journaal links vooringenomen was? Ergens in 2006 was dat, meen ik.
Dit ook. "Het gedrag goedpraten is ook rechts."quote:Op donderdag 3 juli 2008 18:46 schreef Klopkoek het volgende:
Lonsdale meisjes zijn meestal rechts.... Dus het gedrag goedpraten is.... ook rechts
Inderdaad, ze stemmen in elk geval geen PvdA. En dat is winst.quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:04 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Dit ook. "Het gedrag goedpraten is ook rechts."Alleen in het hoofd van een links persoon kan de gedachte bestaan dat het gedrag van een Lonsdaler überhaupt "goedgepraat" moet worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |