De F-16, en zeker de F-35, zijn enorm complexe machines. Het probleem is niet dat er niet genoeg mensen zijn die ermee kunnen vliegen, want dat kan iedereen met een gezond lichaam leren. Het probleem is dat je in relatief korte tijd moet leren om ermee te vechten. De vliegmachientjes waar ik het over heb zijn vele malen minder complex, en dus zowel lichamelijk als mentaal veel minder belastend. Heel simpel gesteld: als je met Flight Simulator overweg kunt, dan moet je dat ook met een dergelijk toestel kunnen. De eisen om vlieger te worden liggen dus veel lager (wat het ook weer veel goedkoper maakt om vliegers op te leiden), zeg rond het niveau om een sportvliegtuigje te mogen vliegen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 11:21 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dan moet de luchtmacht ook ergens een 'enorm grote hoeveelheid' piloten vandaan halen.
Dat is volgens mij nu al lastig met die paar F-16's?
Hangt maar weer net af van je eisen. De KLU kan veel eisen omdat velen piloot willen worden. Maar gezien het aantal vliegers dat niet op een pilotenstoel zit en/ of wordt toegestaan naar het bedrijfslven te vertrekken valt het tekort wel mee.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 13:00 schreef Lightning_NL het volgende:
Nee hoor, piloten zijn er zelfs nog meer nodig. Alleen zijn er te weinig geschikte mensen.
Het gaat zo wel rap off-topic, maar de KLu laat vaak mensen gaan die ze met een klein beetje extra moeite beter binnen hadden kunnen houden. Er wordt veel kapitaal en vooral ervaring weggegooid IMHOquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:23 schreef Lightning_NL het volgende:
Het tekort valt echt niet mee hoor. De eisen worden zelfs langzaamaan versoepeld... En ik snap niet precies wat je bedoelt met vliegers die niet op een pilotenstoel zitten want dat valt volgens mij ook wel mee. Dat zijn misschien de mensen die niet meer op uitzending willen maar wel bij de luchtmacht willen blijven. En het toe laten staan naar het bedrijfsleven te vertrekken? Tja, als het contract voorbij is kun je gaan en staan waar je wilt natuurlijk. Het niks te maken met laten gaan of niet.
Nee, dat valt helemaal niet mee. Ik heb geen cijfers maar ken diverse (F-16) piloten die bij de KLu een hoop dingen doen maar niet primair waarvoor we ze zo duur hebben opgeleid; F-16 vliegen. Kapitaalvernietiging.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:23 schreef Lightning_NL het volgende:
. En ik snap niet precies wat je bedoelt met vliegers die niet op een pilotenstoel zitten want dat valt volgens mij ook wel mee.
Men tekent ook wel als het contract 30 jaar is dus waarom van die korte contracten?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:23 schreef Lightning_NL het volgende:Tja, als het contract voorbij is kun je gaan en staan waar je wilt natuurlijk. Het niks te maken met laten gaan of niet.
Voor piloot? Waarom niet men tekent nu ook voor heel lang; het Top Gun gevoel overheerst heus wel de latere $$-roep van de luchtvaartmaatschappijen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 17:18 schreef Esses het volgende:
dienstverplichting 30 jaar? Nee, dan tekent er niemand, echt niet.
Ik moet je teleurstellen: de meeste piloten die vertrekken vertrekken niet alleen om de ¤¤, maar ook om de veel betere secundaire arbeidsomstandigheden. Er zijn maar heel weinig piloten die om het TopGun gevoel terugkeren. Het militaire leven heeft meer nadelen dan alleen minder betaald worden. Het gaat ze niet om de uitzendingen, want als verkeersvlieger ben je ook veel weg. Het gaat om de regeltjes, beleid (voor zover aanwezig en consistent) en ga maar door. De meeste militairen willen daar na nu 30ste niet langer aan blootgesteld worden, en vertrekken. De overheid, en vooral Defensie, zit vast in allerlei gewoontes, en die blijken er bij de private sector niet of veel minder te zijn.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 17:26 schreef Napalm het volgende:
[..]
Voor piloot? Waarom niet men tekent nu ook voor heel lang; het Top Gun gevoel overheerst heus wel de latere $$-roep van de luchtvaartmaatschappijen.
Ik geloof dat ze dit jaar voor de verandering weer eens genoeg mensen geworven hebben. In het buitenland zijn de selecties minder streng trouwens. Maar goed, daar vallen er ook weer meer mensen af natuurlijk.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 13:00 schreef Lightning_NL het volgende:
Nee hoor, piloten zijn er zelfs nog meer nodig. Alleen zijn er te weinig geschikte mensen.
Volkomen terecht ook.quote:Op maandag 8 september 2008 09:25 schreef Dvm86 het volgende:
Precies wat ik al zei, van te voren was al besloten om voor de JSF te gaan
Alsof de Typhoon de enige mogelijkheid is...quote:Op maandag 8 september 2008 09:38 schreef speknek het volgende:
Neuh, hij is niet volkomen superieur. Het instabiele systeem van de Eurofighter maakt het een betere dogfighter. Maar de Eurofighter blijkt nog heel veel duurder uitgepakt te zijn dan de JSF en dogfights gebeuren niet meer. Niet als je een Amerikaanse AWACS bij je hebt. Voor de rest is de JSF de way to go.
Die gluiperd van een De Vries kan daar dan wel niets in zien, maar wij weten allemaal hoe dit spelletje gespeeld gaat worden. Extra investeren of geen orders voor Nederlandse bedrijven.quote:De Amerikaanse regering wil meer geld van Nederland voor de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter (JSF). Dat zegt Lockheed-topman Burbage vanavond in het KRO programma Reporter.
Het gevechtsvliegtuig is op dit moment in de ontwerpfase. Nederland heeft 800 miljoen dollar in de ontwikkeling gestoken.
Gepolst
De ontwikkelaars hebben te kampen met geldtekort, maar Nederland is niet verplicht extra geld te geven. De Amerikanen hebben in Den Haag geen officieel verzoek voor meer geld ingediend. Het kabinet is wel gepolst om extra bij te dragen.
Staatssecretaris De Vries van Defensie ziet daar niets in. De JSF is een van de kandidaten om in Nederland de F16 over twee jaar op te volgen.
Reporter meldt ook dat de Nederlandse deelname aan het JSF-project minder orders heeft opgeleverd dan het kabinet in 2002 beweerde.
Dat weet ik. Maar dan nog is hij goedkoper dan de Eurofighter.quote:Op maandag 8 september 2008 10:23 schreef Dvm86 het volgende:
Waar baseer jij trouwens je argumentatie op? De Amerikaanse rekenkamer heeft gemeld dat de onderhouds- en ontwikkelingskosten voor de F-35 schrikbarend hoger zullen komen te liggen dan nu aangegeven wordt.
Omdat de Eurofighter, ook vanwege zijn instabiele systeem, daar meer voor ontwikkeld is.quote:Daarnaast is de F-35 nog helemaal niet volledig getest, hoe kun jij nu al stellen dat het dus een betere dogfighter is?
Er hebben zich 3 Europese bedrijven gemeld, opnieuw de vraag waarom vergelijk je de F-35 enkel met de Typhoon? Daar de kosten aanzienlijk hoger worden en dus nog geen definitief kostenplaatje bekend is, kun je niet beweren dat de Typhoon duurder is in onderhoud.quote:Op maandag 8 september 2008 11:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar dan nog is hij goedkoper dan de Eurofighter.
[..]
Omdat de Eurofighter, ook vanwege zijn instabiele systeem, daar meer voor ontwikkeld is.
Reporter maakte er weer een typische barre reportage van. Links anti amerikanisme ten top. Feiten totaal onbelangrijk.quote:Op maandag 8 september 2008 13:53 schreef Vrieskist het volgende:
Ik vond deze documentaire gister zeer interessant: http://reporter.kro.nl/uitzendingen/_2008/0907-JSF/intro.aspx
Hierdoor twijfel ik wel of Nederland wel mee moet doen met dit soort projecten en of ze niet beter een ander vliegtuig moeten aanschaffen. Afgezien van mijn mening is de reportage in elk geval interessant.
Gooi er het woordje 'links' bij en je krijgt het gelijk aan je zijde....quote:Op maandag 8 september 2008 14:24 schreef franske19 het volgende:
[..]
Reporter maakte er weer een typische barre reportage van. Links anti amerikanisme ten top. Feiten totaal onbelangrijk.
En defensie is rechtse pro amerikanisme ten top. Dus ergens in de midden ligt de waarheid. Kortom ik vind dat we onze twijfels wel mogen zetten bij de deelname van Nederland bij het JSF project. Helemaal erg vind ik dat bepaalde ministeries de kamer hebben voorgelogen over bedragen en begrotingen.quote:Op maandag 8 september 2008 14:24 schreef franske19 het volgende:
[..]
Reporter maakte er weer een typische barre reportage van. Links anti amerikanisme ten top. Feiten totaal onbelangrijk.
Zo'n vet ding hé. Tijdens een lezing een keertje gezien wat een piloot ziet tijdens een nachtvlucht, zo vet. Tijdens de climb-out dwars door de vloer heen naar de landingsbaan kijken en zulks.quote:Op maandag 8 september 2008 11:38 schreef speknek het volgende:
Tegen deze dope shizzle kan overigens ook geen concurrent op:
[ afbeelding ]
De 360 graden Helmet Mounted Display van de F-35.
Waarom niet in zee met Fransen?quote:Op maandag 8 september 2008 12:15 schreef speknek het volgende:
De Rafale koopt niemand en sowieso moet je niet in zee met Fransen, en met de Gripen kun je leuk samenwerken met de Thaise luchtmacht, maar voor de rest..
Dan zou al het defensie-materiaal wel Amerikaans zijn... maar dat is echt niet het geval.quote:Op maandag 8 september 2008 14:55 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
En defensie is rechtse pro amerikanisme ten top.
overigens de JAS39Cquote:Op maandag 8 september 2008 15:42 schreef Esses het volgende:
Gripen, en zuid afrika en zweden en zeg maar dat het best navo standaard geschikt is enzo...
omdat dat technisch gezien dan de beste is.quote:Op maandag 8 september 2008 12:02 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Er hebben zich 3 Europese bedrijven gemeld, opnieuw de vraag waarom vergelijk je de F-35 enkel met de Typhoon? Daar de kosten aanzienlijk hoger worden en dus nog geen definitief kostenplaatje bekend is, kun je niet beweren dat de Typhoon duurder is in onderhoud.
omdat dat ook niet alles is.quote:
Ja en de F-22 is nog beter. Dus als de VS een exportmodel maakt van de F-22 (wat een reële mogelijkheid is), dan zou jij zeggen dat we voor de F-22 moeten gaan.quote:Op maandag 8 september 2008 16:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
omdat dat technisch gezien dan de beste is.
de griphen is redelijk oud net als de rafale de eurofighter heeft tegen zich dat hij duurder is en het geen multirole vliegtuig is
wat een subjectieve kutreportage zegquote:Op maandag 8 september 2008 13:53 schreef Vrieskist het volgende:
Ik vond deze documentaire gister zeer interessant: http://reporter.kro.nl/uitzendingen/_2008/0907-JSF/intro.aspx
Hierdoor twijfel ik wel of Nederland wel mee moet doen met dit soort projecten en of ze niet beter een ander vliegtuig moeten aanschaffen. Afgezien van mijn mening is de reportage in elk geval interessant.
Leg jij mij maar eens uit waaruit je opmaakt dat feiten onbelangrijk blijken in deze documentaire. De documentaire is feitelijk goed onderbouwd. Misschien moet je de documentaire zelf eens kijken, dan komt duidelijk naar voren dat de luchtmacht pro-Amerikaans is, niet dat Reporter anti-Amerikaans is.quote:Op maandag 8 september 2008 14:24 schreef franske19 het volgende:
[..]
Op dit moment is hij te breed voor onze luchtmacht. Maar het kan best zijn dat bij komende in planningen (ding gaat ws wel jaartje of 40 mee) wel precies past en zo'n veelzijdig toestel vereist is. Het is niet alleen nu, maar je praat ook over de vele jaren to come.quote:Op maandag 8 september 2008 18:20 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Leg jij mij maar eens uit waaruit je opmaakt dat feiten onbelangrijk blijken in deze documentaire. De documentaire is feitelijk goed onderbouwd. Misschien moet je de documentaire zelf eens kijken, dan komt duidelijk naar voren dat de luchtmacht pro-Amerikaans is, niet dat Reporter anti-Amerikaans is.
Voor de goede orde, het gaat er hier om wat voor Nederland en defensie in het algemeen het beste is. Dat is duidelijk niet de F-35 die overkill.
Dat is dus juist het probleem. De pro-JSF'ers hier roepen veel wat gebaseerd is op loze kreten. De F-16 zou 6000 vlieguren kunnen maken, in de reportage komt aan het licht dat de huidige F-16s (die nog lang geen 6000 uren gemaakt hebben) nu al op hun laatste ''wieltjes'' rijden. De lifetime is dus aanzienlijk korter dan voorheen aangegeven door Lockheed. Niet erg, maar ga er maar niet van uit dat het toestel werkelijk 40 jaar me gaat.quote:Op maandag 8 september 2008 18:25 schreef Esses het volgende:
[..]
Op dit moment is hij te breed voor onze luchtmacht. Maar het kan best zijn dat bij komende in planningen (ding gaat ws wel jaartje of 40 mee) wel precies past en zo'n veelzijdig toestel vereist is. Het is niet alleen nu, maar je praat ook over de vele jaren to come.
F-16's ondervinden wel degelijk last van ouderdom en slijtage.quote:Op maandag 8 september 2008 18:29 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Dat is dus juist het probleem. De pro-JSF'ers hier roepen veel wat gebaseerd is op loze kreten. De F-16 zou 6000 vlieguren kunnen maken, in de reportage komt aan het licht dat de huidige F-16s (die nog lang geen 6000 uren gemaakt hebben) nu al op hun laatste ''wieltjes'' rijden. De lifetime is dus aanzienlijk korter dan voorheen aangegeven door Lockheed. Niet erg, maar ga er maar niet van uit dat het toestel werkelijk 40 jaar me gaat.
Daarnaast is dit toestel over 40 jaar waarschijnlijk zo enorm verouderd dat het sowieso een slechte investering is. Of wacht op de f-22 of koop Gripens en koop over een jaar op 25 een nieuwe vloot.
Volgens mij begrijp jij het verkeerd... Ik doel erop dat de lifetime van de F-16 veel korter blijkt te zijn dan Lockheed aangaf. Een reden temeer om de lifetime van de F-35 te betwijfelen. Reporter heeft op dit punt dus gewoon gelijk.quote:Op maandag 8 september 2008 18:32 schreef Pumatje het volgende:
[..]
F-16's ondervinden wel degelijk last van ouderdom en slijtage.
die reporter heeft ongelijk.
De Nederlandse F16 was ingeplant voor 30 jaar. Die haalt hij ook echt wel plus nog een beetje (immers in 1979 zijn ze al ingevoerd!). F16's geen 6000 vlieguren? Grapjurk, je moest eens weten hoeveel die krengen in de lucht zijn. 6000 vlieguren zijn MAAR 8 maanden non-stop vliegen he.quote:Op maandag 8 september 2008 18:29 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Dat is dus juist het probleem. De pro-JSF'ers hier roepen veel wat gebaseerd is op loze kreten. De F-16 zou 6000 vlieguren kunnen maken, in de reportage komt aan het licht dat de huidige F-16s (die nog lang geen 6000 uren gemaakt hebben) nu al op hun laatste ''wieltjes'' rijden. De lifetime is dus aanzienlijk korter dan voorheen aangegeven door Lockheed. Niet erg, maar ga er maar niet van uit dat het toestel werkelijk 40 jaar me gaat.
Daarnaast is dit toestel over 40 jaar waarschijnlijk zo enorm verouderd dat het sowieso een slechte investering is. Of wacht op de f-22 of koop Gripens en koop over een jaar op 25 een nieuwe vloot.
De aanschaf van een nieuw gevechtsvliegtuig is geen korte termijn planning.quote:Op maandag 8 september 2008 18:16 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Zoals de documentaire aangeeft, wij vechten voornamelijk tegen baardmannetjes met AKs. Zij beschikken niet over SAMS, Stingers of wat dan ook.
Als de Nederlandse Luchtmacht air superiority nastreefde was de USAF wel gepolsd over de F-22 of was de Typhoon aangeschafd.quote:Daarnaast kunnen wij als klein land toch geen air superiority nastreven, dus dat is één reden meer om voor de Gripen te gaan in plaats van de veel duurdere F-35.
jep de f20 en de yf17quote:Op maandag 8 september 2008 18:41 schreef Esses het volgende:
[..]
De Nederlandse F16 was ingeplant voor 30 jaar. Die haalt hij ook echt wel plus nog een beetje (immers in 1979 zijn ze al ingevoerd!). F16's geen 6000 vlieguren? Grapjurk, je moest eens weten hoeveel die krengen in de lucht zijn. 6000 vlieguren zijn MAAR 8 maanden non-stop vliegen he.
Overigens is het ontworpen door general dynamics. Deze heeft dat ook gezegd, als lockheed hem had ontworpen hadden we een heel andere gekregen (hun hadden toen meende ik ook hun eigen voorstel)!
Plus dat in die 40 jaar zo'n toestel ook vervangen gaat worden. MAAR dat je complete grondpersoneel etc. al ervoor omgeschoold is. Een vliegtuig per stuk is misschien wel goedkoper, maar iedere 25 jaar een nieuwe, zou uiteindelijk veel duurder zijn.
nee want dat zou overkill zijnquote:Op maandag 8 september 2008 18:16 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Ja en de F-22 is nog beter. Dus als de VS een exportmodel maakt van de F-22 (wat een reële mogelijkheid is), dan zou jij zeggen dat we voor de F-22 moeten gaan.
Zoals ik al aangaf, Nederland heeft geen F-35 nodig. Een onnodig duur project dat wij, de belastingbetalers moeten betalen. De Gripen voldoet prima aan de taken waarvoor hij ingezet zou worden.
Verhagen kan dan wel meer geld voor defensie willen, als het op de verkeerde manier wordt uitgegeven schiet defensie er nog niet veel mee op.
Zoals de documentaire aangeeft, wij vechten voornamelijk tegen baardmannetjes met AKs. Zij beschikken niet over SAMS, Stingers of wat dan ook. Daarnaast kunnen wij als klein land toch geen air superiority nastreven, dus dat is één reden meer om voor de Gripen te gaan in plaats van de veel duurdere F-35.
Persoonlijk zie ik liever dat de jongens in Afghanistan krijgen wat ze nodig hebben en dat het extra geld dat defensie oh zo hard nodig heeft aan nuttigere zaken wordt uitgegeven.
ik heb die uitzending niet gezien en geen zin om te kijken maar wordt er ook ingegaan op waarom onze F-16 die 6000 uren niet gaat halen?quote:Op maandag 8 september 2008 18:29 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
de reportage is bagger want :quote:Op maandag 8 september 2008 18:20 schreef Dvm86 het volgende:
Leg jij mij maar eens uit waaruit je opmaakt dat feiten onbelangrijk blijken in deze documentaire. De documentaire is feitelijk goed onderbouwd. Misschien moet je de documentaire zelf eens kijken, dan komt duidelijk naar voren dat de luchtmacht pro-Amerikaans is, niet dat Reporter anti-Amerikaans is.
quote:Op maandag 8 september 2008 18:29 schreef Dvm86 het volgende:
quote:Op maandag 8 september 2008 18:20 schreef Dvm86 het volgende:
Voor de goede orde, het gaat er hier om wat voor Nederland en defensie in het algemeen het beste is. Dat is duidelijk niet de F-35 die overkill.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |