De Eurofighter is bijna net zo duur, en was al verouderd nog voordat het 1e prototype vloog.quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:35 schreef Erasmo het volgende:
In 2002 leek het nog wel een goede deal, maar nu? Of kunnen we beter voor de Eurofighter gaan?
Omdat JSF makkelijker in de mond ligt.quote:Op woensdag 2 juli 2008 20:09 schreef franske19 het volgende:
F-16's kunnen niet geupdate worden. De airframes zijn op en dan kun je beter nieuwe F-16's gaan aanschaffen. Het grote probleem met de EF is dat de versie die voor Nederland interessant is nog niet vliegt en misschien wel helemaal niet gaat vliegen.
Waarom men nog steeds van JSF spreekt is voor mij ook een raadsel. het toestel heeft een naam, F-35 Lightning II.
net als gewapende autonome onbemande vliegtuigjes (Unmanned Combat Airl Vehicles) bovendien geloof ik niet in volledig onbemande luchtmachtenquote:Op woensdag 2 juli 2008 13:52 schreef SillyWalks het volgende:
Nederland kan beter zelf onbemande vliegtuigjes gaan ontwikkelen en daar goud geld mee verdienen aangezien alle Europese landen dan een grote luchtmacht kunnen behouden met hun telkens kleiner wordende budgetten.
dan is het toch niet goedkoper?quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:53 schreef SillyWalks het volgende:
Oh, en een aantal squadrons van JSF's, Eurofighters, Rafales, Viggens en A10's, om het lekker divers te houden, en is nog goedkoper dan alleen JSF's.
Alleen misschien niet in onderhoud en opleiding.
Die onderzoeken zijn er waarschijnlijk al vaak genoeg geweest :pquote:Op woensdag 2 juli 2008 20:14 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Omdat JSF makkelijker in de mond ligt.
Misschien toch maar eens tijd voor een goede kosten/baten analyse tussen de verschillende vliegtuigen.
de A10 gaat eruit, die is leuk tegen de Taliban maar zodra je tegen een tegenstander moet vechten die bij luchtverdediging wat uitgebreider te werk gaat dan simpelweg alle kalashnikovs in de lucht richten staan die toestellen gewoon aan de grondquote:Op woensdag 2 juli 2008 20:16 schreef Slappy het volgende:
We moeten net als Amerika niet bij 1 toestel houden maar afwisseling,A10 voor grondwerk bijvoorbeeld.
Waarom mogen wij die F22 nietquote:Op woensdag 2 juli 2008 21:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
de A10 gaat eruit, die is leuk tegen de Taliban maar zodra je tegen een tegenstander moet vechten die bij luchtverdediging wat uitgebreider te werk gaat dan simpelweg alle kalashnikovs in de lucht richten staan die toestellen gewoon aan de grond
dat werk wordt overgenomen door de JSF en de Apache
Hoe moeten we daar geld aan verdienen en, belangrijker nog, hoe moeten we daar ons luchtruim mee veilig houden?quote:Op donderdag 3 juli 2008 01:16 schreef SillyWalks het volgende:
Ok, dus we gaan voor de JSF, maar als dat te duur wordt voor de vele Nederlandse politieke partijen, laten we er dan niet al teveel kopen en een deel van het gat opvullen door onbemande vliegtuigen.
Als Nederland die dingen grotendeels zelf ontwikkelt kunnen we er echt veel geld aan verdienen + we houden ons eigen luchtruim veilig.
Als we die echt zouden willen zouden we hem ook wel mogen.quote:
Door ze te verkopen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 01:22 schreef Nobu het volgende:
[..]
Hoe moeten we daar geld aan verdienen en, belangrijker nog, hoe moeten we daar ons luchtruim mee veilig houden?
F22 Unit cost US$137.5 millionquote:Op donderdag 3 juli 2008 01:39 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Als we die echt zouden willen zouden we hem ook wel mogen.
Die dingen zijn alleen zo terig duur dat we er dan maar 5 kunnen kopen ipv de +/- 85 F-35's, bovendien zijn ze niet geschikt voor de dingen die de NL luchtmacht er mee wil.
Net 15 milj duurder dan een EuroFighter. Blijkt dan ook alweer waarom die helaas geen optie was.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:23 schreef Slappy het volgende:
F22 Unit cost US$137.5 million
De eerstkomende 20 jaar nog niet...quote:Op woensdag 2 juli 2008 21:29 schreef sp3c het volgende:
de A10 gaat eruit,
Sidekick... welnee. De F-22 is de nieuwe F-15, met een beetje fantasie kun je de F-35 zien als de nieuwe F-16.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:34 schreef nietzman het volgende:
[..]
De eerstkomende 20 jaar nog niet...
Daarnaast is de JSF natuurlijk ook maar ontworpen als een sidekick van de F22, die het makkelijke werk mag gaan doen zodra z'n grote broer het luchtruim schoongeveegd heeft.
De grote afnemers gaan echt geen Nederlands product kopen, en het luchtruim veilig houden met een UAV zie ik de komende decennia nog niet gebeuren.quote:Op donderdag 3 juli 2008 01:58 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Door ze te verkopen.
Zorgt voor zoveel technische banen in NL.
Luchtruim veilig houden in samenwerking met die JSF.
Lijkt mij juist een reden om de F-35 te kopen, een ander type voor de ground attack rol erbij kopen is veel te duur. Al denk ik eerder gezegd dat de F-35 de Eurofighter op dat terrein ook wel de baas kan. Het is mij nog steeds niet duidelijk wat voor grote verbeteringen die Eurofighter eigenlijk heeft gebracht tov oudere types.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:32 schreef nietzman het volgende:
[..]
Net 15 milj duurder dan een EuroFighter. Blijkt dan ook alweer waarom die helaas geen optie was.
Ik had nog altijd het liefst EuroFighters gezien, ten eerste om het eigen continent te stimuleren, en ten tweede omdat 't een air dominance fighter is als de F22, en niet een of ander mak bommenplatform als de JSF.
maar een "een of ander mak bommenplatform" is wat Nederland naar op zoek is, dan is het wel heel dom om Eurofighter te kopen enkel en alleen omdat het Europees is ipv een toestel wat bijna op maat gemaakt is voor de KLuquote:Op donderdag 3 juli 2008 12:32 schreef nietzman het volgende:
[..]
Net 15 milj duurder dan een EuroFighter. Blijkt dan ook alweer waarom die helaas geen optie was.
Ik had nog altijd het liefst EuroFighters gezien, ten eerste om het eigen continent te stimuleren, en ten tweede omdat 't een air dominance fighter is als de F22, en niet een of ander mak bommenplatform als de JSF.
nee JSF is ontworpen als een lichtgewicht jachtbommenwerper, het moet alles onafhankelijk kunnen doen net als F16 ... alleen hebben Amerikanen geld om daarnaast ook toegewijde jagers en bommenwerpers in dienst te houden en wij nietquote:Op donderdag 3 juli 2008 12:34 schreef nietzman het volgende:
[..]
De eerstkomende 20 jaar nog niet...
Daarnaast is de JSF natuurlijk ook maar ontworpen als een sidekick van de F22, die het makkelijke werk mag gaan doen zodra z'n grote broer het luchtruim schoongeveegd heeft.
Bij de A-10 is men vorig jaar begonnen aan een uitgebreid overhaul programma, die dingen moeten weer mee kunnen tot 2028.quote:Op woensdag 2 juli 2008 21:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
de A10 gaat eruit, die is leuk tegen de Taliban maar zodra je tegen een tegenstander moet vechten die bij luchtverdediging wat uitgebreider te werk gaat dan simpelweg alle kalashnikovs in de lucht richten staan die toestellen gewoon aan de grond
quote:Waarom mogen wij die F22 niet![]()
![]()
![]()
Buiten het feit dat de F22 niet brengt wat de luchtmacht zoekt, zou ik er ook niet zomaar vanuit gaan dat de VS bereid zou zijn die toestellen binnen afzienbare tijd aan Nederland te verkopen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 01:39 schreef Pony-Lover het volgende:
Als we die echt zouden willen zouden we hem ook wel mogen.
Die dingen zijn alleen zo terig duur dat we er dan maar 5 kunnen kopen ipv de +/- 85 F-35's, bovendien zijn ze niet geschikt voor de dingen die de NL luchtmacht er mee wil.
die hardpoints zullen gewoon aan een bepaalde NATO standaard getoetst worden dus dat zal geen probleem zijn denk ikquote:Op donderdag 3 juli 2008 17:00 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Een andere belangrijke eis aan de het nieuwe toestel is de mogelijkheid om die B-61 atoombommen af te kunnen werpen? Je weet wel die officieel niet in Volkel liggen.
Dat lijkt me iig wel handig... (zal de NAVO ook vinden)
Ik heb gelezen dat de JSF dat kan, van de Eurofighter, Gripen en Rafale weet ik het niet. Russische kisten lijken me alleen daarom al geen optie.
gebrek aan beter?quote:[..]
Bij de A-10 is men vorig jaar begonnen aan een uitgebreid overhaul programma, die dingen moeten weer mee kunnen tot 2028.
Ik heb juist altijd begrepen dat de A-10 uitermate geschikt bleek te zijn voor CAS.
nou die Engelse schepen zijn misschien wat teveel van het goede en samen kopen zal uiteindelijk toch neerkomen op meebetalen aan de Britse marine zonder er zelf echt wat voor terug te krijgen denk ikquote:Kunnen we niet iets met die Engelse regelen om mee te springen in dat carrier project?
Jaja... ondenkbaar, onbetaalbaar en misschien niet erg nuttig voor Nederland. Maar toch wel stoer zo'n carrier met een Engels/Nederlandse CBG.
Klopt, als er een knokkerij was geweest waarbij luchtmacht tegen luchtmacht had opgetreden, waren de A-10's allang verschroot; door de vijand of door de Amerikanen zelf. 't Ding fungeert alleen omdat er toch geen jagers zijn om 't ding neer te schieten.quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
die hardpoints zullen gewoon aan een bepaalde NATO standaard getoetst worden dus dat zal geen probleem zijn denk ik
[..]
gebrek aan beter?
tijdens de Kosovo crisis en de laatste oorlog tegen Saddam stonden ze aan de grond tot het bijna afgelopen was voor zover ik weet
quote:imo is het te weinig van het goede voor een oorlog tegen een geavanceerde vijand en teveel van het goede voor het huidige werk boven Afghanistan. Dan zie ik meer in iets als OV10 Bronco (niet meer in productie) of zelfs het bewapenen van onze eigen turbo prop trainers omdat die langer boven het doelgebied rond kunnen fladderen voor minder geld en met minder onderhoud ... Embraer (Brazilie) maakt een heel aardig toestel voor dit doel (Super Tucano)
offffffffffffffffffffffffffffffffffff ... ffffffff de C130's bewapenen met kanonnen en A400 kopen voor de transportvloot
Och, 't is eerder gebeurd in 1944 en 45. Flink wat ervaring opdoen op Engelse schepen, daarna zelf een carrier. Werkte toen ook goed.quote:A10 is leuk als je het hebt maar we moeten het niet meer gaan kopen
[..]
nou die Engelse schepen zijn misschien wat teveel van het goede en samen kopen zal uiteindelijk toch neerkomen op meebetalen aan de Britse marine zonder er zelf echt wat voor terug te krijgen denk ik
quote:we moeten Italie lief aankijken en vragen of ze hun oude carrier aan ons willen geven die is niet zo groot namelijk (verplaatst minder water als de Johan de Witt en iets meer als de Rotterdam (2x zo weinig als dat gigantische transportschip wat we nu gaan bouwen)) bv, met harriers aan boord!) of zelf zoiets bouwen
sterker nog, er gaat een verhaal dat de Sloveense luchtmacht tijdens een oefening een aantal NATO jachtvliegtuigen (F16's meen ik) uit de lucht hebben geschoten ... met Pilatus PC-9quote:Op donderdag 3 juli 2008 21:25 schreef Karrs het volgende:
[..]
Klopt, als er een knokkerij was geweest waarbij luchtmacht tegen luchtmacht had opgetreden, waren de A-10's allang verschroot; door de vijand of door de Amerikanen zelf. 't Ding fungeert alleen omdat er toch geen jagers zijn om 't ding neer te schieten.
(Hoewel ik het verhaal ken dat een A-10 eens twee F-14's heeft 'neergehaald' tijdens een NAVO-oefening)
Zo'n A-10 kan behoorlijk wat hebben, meer dan een Bronco en zeker veel meer dan een PC-7. Duur in aanschaf en onderhoud zijn ze trouwens ook niet.quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:08 schreef sp3c het volgende:
gebrek aan beter?
tijdens de Kosovo crisis en de laatste oorlog tegen Saddam stonden ze aan de grond tot het bijna afgelopen was voor zover ik weet
imo is het te weinig van het goede voor een oorlog tegen een geavanceerde vijand en teveel van het goede voor het huidige werk boven Afghanistan. Dan zie ik meer in iets als OV10 Bronco (niet meer in productie) of zelfs het bewapenen van onze eigen turbo prop trainers omdat die langer boven het doelgebied rond kunnen fladderen voor minder geld en met minder onderhoud ... Embraer (Brazilie) maakt een heel aardig toestel voor dit doel (Super Tucano)
offffffffffffffffffffffffffffffffffff ... ffffffff de C130's bewapenen met kanonnen en A400 kopen voor de transportvloot
lol...quote:Op donderdag 3 juli 2008 23:55 schreef WammesWaggel het volgende:
Er schijnen wat F117's werkloos te zijn, voor een prikkie aanschaffen en mee spelen dus!
quote:Op donderdag 3 juli 2008 23:03 schreef Nobu het volgende:
[..]
Zo'n A-10 kan behoorlijk wat hebben, meer dan een Bronco en zeker veel meer dan een PC-7. Duur in aanschaf en onderhoud zijn ze trouwens ook niet.
Je moet natuurlijk ook de prijs/kwaliteit verhouding in acht nemen, anders krijg je hetzelfde probleem als de Duitsers in WO II haddenquote:Op vrijdag 4 juli 2008 12:38 schreef sp3c het volgende:
Gripen is in principe nog wel geschikt voor de KLu volgens mij, net als F16 block60+ dat is wel wat goedkoper maar dat zijn gewoon mindere toestellen
Ben ik met je eens, de Klu is veel te klein om er een toestel op na te houden dat alleen voor CAS inzetbaar is.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 09:58 schreef Fenomening het volgende:
[..]
Die Warthog is een ontzettend bruut ding, maar hij kan natuurlijk nooit een serieuze optie zijn voor NL. Het lijkt me ten eerste dat ze niet eens te koop staan, de laatste is in 1987 gemaakt, en z'n taak is veel te exclusief voor de Nederlandse luchtmacht. Ik vind het eigenlijk niet eens een serieuze discussie waard![]()
Een Europese tegenhanger van de JSF was perfect geweest, maar aangezien die er niet is, mag van mij de JSF wel komen.
KLu wil natuurlijk alleen maar Amerikaans vliegen. Ach, de JSF is waarschijnlijk ook de beste keuze als we nog zonodig straaljagers willen houden. Of iets goedkoops uit Rusland op de kop tikken natuurlijkquote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:45 schreef sp3c het volgende:
daar is naar gekeken (niet door mij) en de luchtmacht kwam uit op F-35
F16 op de tweede plaats geloof ik, Gripen viel al eerder af (voor Rafale, na Eurofighter?)
Wat bedoel je hiermee? De JSF is m.i. juist als multi-role ontworpen. Wil je primair luchtgevechten aangaan (past niet echt in mijn F-16 opvolger toekomstverwachting) dan moet je juist kiezen voor geen multi-role maar air-superiority fighters ala F22.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:08 schreef Pappie_Culo het volgende:is vrij beperkt als multi-role tegenover een fatsoenlijke luchtmacht.
Tsja, maar dat kost ook heel wat. Als je als alternatief 3 maal zoveel Apaches, Chinooks en Cougaars kan meenemen is dat ook heel wat waard. (nu moet men de Chinook en Cougar afwisselen, dat kan nooit optimaal zijn). Bovendien heb je natuurlijk ook nog altijd de optie dat je voor de straaljager-rol bondgenoten inschakelt.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 15:44 schreef Pumatje het volgende:
Nee want we krijgen ook te maken met uitzendingen en je ziet wat onze F-16's voor toevoeging hebben in Afghanistan.
Goed idee, laten we de Fransen onze luchtdekking verzorgen.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:44 schreef Napalm het volgende:
Tsja, maar dat kost ook heel wat. Als je als alternatief 3 maal zoveel Apaches, Chinooks en Cougaars kan meenemen is dat ook heel wat waard. (nu moet men de Chinook en Cougar afwisselen, dat kan nooit optimaal zijn). Bovendien heb je natuurlijk ook nog altijd de optie dat je voor de straaljager-rol bondgenoten inschakelt.
Stealth is een gok; zelfs de F-117 is alweer met pre-pensioen. En radar/missile upgrades kunnen best op de 4(.5) generatie straaljagers. Voorts is het hoogst onwaarschijnlijk dat de KLu luchtgevechten zal gaan voeren tegen een tegenstander met vliegtuigen moderner dan onze F-16.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 17:19 schreef franske19 het volgende:
Zelfs als fighter zou de F-35 vrijwel elke tegenstander aankunnen. Door de stealth eigenschappen en de enorm geavanceerde radar kan het de vijand detecteren en er een raket op afschieten voordat deze wat in de gaten heeft. Moderne luchtgevechten zullen in 99% van de gevallen 'beyond visual range' plaatsvinden. Voor een kleine luchtmacht als de Nederlandse het ideale toestel.
Wie hebben we Tsjaad daarvoor in dienst dan?quote:Op zaterdag 5 juli 2008 17:33 schreef Nobu het volgende:
Goed idee, laten we de Fransen onze luchtdekking verzorgen.
Op dit moment wel, maar je moet niet vergeten dat die dingen straks minstens dertig jaar in dienst zijn. Ook aan het eind van de levensduur wil je graag nog een beetje mee kunnen komen.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 20:13 schreef Napalm het volgende:
Stealth is een gok; zelfs de F-117 is alweer met pre-pensioen. En radar/missile upgrades kunnen best op de 4(.5) generatie straaljagers. Voorts is het hoogst onwaarschijnlijk dat de KLu luchtgevechten zal gaan voeren tegen een tegenstander met vliegtuigen moderner dan onze F-16.
Ik heb geen idee, ik geloof ook niet dat de mariniers daar luchtsteun nodig hebben.quote:Wie hebben we Tsjaad daarvoor in dienst dan?
Stealth is een wassen neus als het erop aankomt, de moderne radars van tegenwoordig kunnen alles zienquote:Op zaterdag 5 juli 2008 17:19 schreef franske19 het volgende:
Zelfs als fighter zou de F-35 vrijwel elke tegenstander aankunnen. Door de stealth eigenschappen en de enorm geavanceerde radar kan het de vijand detecteren en er een raket op afschieten voordat deze wat in de gaten heeft. Moderne luchtgevechten zullen in 99% van de gevallen 'beyond visual range' plaatsvinden. Voor een kleine luchtmacht als de Nederlandse het ideale toestel.
quote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:44 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee? De JSF is m.i. juist als multi-role ontworpen. Wil je primair luchtgevechten aangaan (past niet echt in mijn F-16 opvolger toekomstverwachting) dan moet je juist kiezen voor geen multi-role maar air-superiority fighters ala F22.
zo werkt het niet helemaalquote:Op zondag 6 juli 2008 10:00 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Stealth is een wassen neus als het erop aankomt, de moderne radars van tegenwoordig kunnen alles zien
dan heb je er wat meer nodigquote:Op zondag 6 juli 2008 10:37 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ja, zo issie ontworpen. Maar de wetten van de natuur stellen dat wie overal goed in is, nergens in uitblinkt.
Oftewel: boven een nagenoeg onverdedigd luchtruim zal het fantastisch werken. Maar als je er in je eentje mee op pad zou moeten tegen een enigszins volwaardige luchtmacht?
Grond radars zijn inderdaad vrij geavanceerd al ligt het natuurlijk aan de tegenstander. Maar de radars in vliegtuigen die Nederland mogelijkerwijs tegen zal kunnen komen zijn niet zo geavanceerd als de AESA radar die de F-35 zal gaan krijgen. Stealth is dus echt geen wassen neus.quote:Op zondag 6 juli 2008 10:00 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Stealth is een wassen neus als het erop aankomt, de moderne radars van tegenwoordig kunnen alles zien
Grondradar+ground to air raket=boemquote:Op zondag 6 juli 2008 13:18 schreef franske19 het volgende:
[..]
Grond radars zijn inderdaad vrij geavanceerd al ligt het natuurlijk aan de tegenstander. Maar de radars in vliegtuigen die Nederland mogelijkerwijs tegen zal kunnen komen zijn niet zo geavanceerd als de AESA radar die de F-35 zal gaan krijgen. Stealth is dus echt geen wassen neus.
alleen de britten gebruiken toch dat kanon niet, de duitsers en de rest toch wel ?quote:Op donderdag 3 juli 2008 16:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar een "een of ander mak bommenplatform" is wat Nederland naar op zoek is, dan is het wel heel dom om Eurofighter te kopen enkel en alleen omdat het Europees is ipv een toestel wat bijna op maat gemaakt is voor de KLu
verder heeft Eurofighter problemen met het boordkanon
De Britten wilden het helemaal niet meer gebruiken dus lieten ze hem weg waardoor het toestel uit balans raakte, daarna vulden ze het met beton ofzo en raakte het de andere kant op uit balans, en nu zit er een kanon in zonder munitie omdat er toch niet meer dog gefight wordt
de geschiedenis herhaalt zich, bovendien wordt het kanon in Afghanistan vaak gebruikt om grondtroepen te ondersteunen. Nederlandse F16's hebben volgens Mindef zelfs wel is een sluipschutter via het raam kapot geschoten omdat die op Britse militairen zat te schieten
Daarom worden de Britse militairen ook niet zo vrolijk van hun eigen harrier want die heeft geen kanon maar draagt het mee in een pod onder de vleugels en dat schiet niet zo scherp dus moet er geloof ik nu weer wel een kanon op Eurofighter ... gaat net zogoed nog wat centjes kosten om het toestel op dat niveau te krijgen wat de KLu wil hebben.
F35 zit daar al en heeft bovendien een aantal stukjes electronica in het airframe geintegreerd die anders op hardpoints meegedragen moet worden (ipv een bom) wat gewoon efficienter is
[..]
nee JSF is ontworpen als een lichtgewicht jachtbommenwerper, het moet alles onafhankelijk kunnen doen net als F16 ... alleen hebben Amerikanen geld om daarnaast ook toegewijde jagers en bommenwerpers in dienst te houden en wij niet
hmm dat kan volgens mij wordt de mausser 30mm gebruikt en die gebruikten ze al in wo2 dus dat ding zou moeten werkenquote:Op zondag 6 juli 2008 16:12 schreef sp3c het volgende:
ja maar het werkt niet echt voor zover ik weet
de Duitsers willen een nieuw kanon maar er is geen geld voor
Hij gaat er pas tegen 2025 uit volgens wikiquote:Op woensdag 2 juli 2008 21:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja, DHC heet het nu. Defensie helikopter commando. Alle heli's van de THG, SAR en MLD onder één baas.quote:Op zondag 6 juli 2008 19:42 schreef Pumatje het volgende:
Niemand iets gelezen over nieuwe herstructuëring .
We hebben voortaan nieuwe tak in Defensie.. Helikopter defence Commando op Gilze-rijen.
alle helikopters van het leger erin samengevoegd. worden er 93 in totaal in 2013.
Beter voor de landmacht, maf voor de marine.quote:Op zondag 6 juli 2008 19:42 schreef Pumatje het volgende:
Niemand iets gelezen over nieuwe herstructuëring .
We hebben voortaan nieuwe tak in Defensie.. Helikopter defence Commando op Gilze-rijen.
alle helikopters van het leger erin samengevoegd. worden er 93 in totaal in 2013.
Ja. Tenminste: officieel is de militaire brandstof ietsje anders, maar feitelijk is het gewoon heel dure diesel, net als voor burgervliegtuigen.quote:Op zondag 6 juli 2008 14:20 schreef WammesWaggel het volgende:
Gebruikt een JSF eigenlijk dezelfde kerosine als bv een Boeing 747, F16 of mig-29?
De NH90 komt er straks in, en daar kun je heel handig een stel luchtmobielers achterin stoppen.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:00 schreef mando_diao het volgende:
Volgens mij verandert er in de praktijk nog niet zoveel hoor. Alleen administratief. Het is niet zo dat de lynx nu op gilze komt te staan en dat er voortaan ook luchtmobielers achterin gaan stappen. Waarom zou het beter zijn voor de landmacht?
Sterker nog: er staan er nog zo'n 250-300 in opslag in de woestijn. De USAF heeft nog maar de helft van alle oorspronkelijk gebouwde toestellen in gebruik. Ze zijn ooit aangeboden aan turkije, meen ik.quote:Op donderdag 3 juli 2008 23:03 schreef Nobu het volgende:
[..]
Zo'n A-10 kan behoorlijk wat hebben, meer dan een Bronco en zeker veel meer dan een PC-7. Duur in aanschaf en onderhoud zijn ze trouwens ook niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |