quote:
Op donderdag 3 juli 2008 10:40 schreef gebruikersnaam het volgende:toch mis ik het stukje zelfreflectie van de niet rokers. waarom niet eerder ruggegraat getoond, en tegen je rookvrienden in opstand gekomen een naar een rookvrije kroeg gegaan?
Simpel, toen ik begon met uitgaan werd er nog gerookt op werkplekken, hingen er mooie marlboro en joe camel posters op elk station en begon een van mijn maten waar ik nu nog steeds mee omging met roken. Dat ik aan hem melde dat dat helemaal niet zo stoer was en dat hij dat niet nodig had, had hij geen boodschap aan. Ik zie hem nog stuntelen met zijn eerste peuken terwijl we op weg zijn naar de stad.
Ik had er toen ook wel last van, rode tranende ogen bij tijd en wijle, waardoor ik zo nu en dan maar 10 minuten ging buitenstaan. Overal werd gerookt, dan ga je toch niet aan de barman vragen of hij iedereen wil sommeren te stoppen met roken. Je weet ook niet beter. Thuisblijven is ook geen optie, aangezien je dan een stuk sociale ontwikkeling mist in mijn ogen. Je wilt toch nieuwe mensen leren kennen.
Pas toen ik ging werken op kantoor en elke dag met tranende ogen achter de computer zat en elke avond stinkende kleding had kwam het bij me op dit aan te kaarten. Best lastig als het je kettingrokende baas betreft en jij nog geeneens een vast contract hebt. Gelukkig merkte de afdelingsmanager op bij een gesprek dat ik niet de enige was die zich beklaagde en zo kregen we toch enigzins een soort van regulering. Die regulering werd uiteraard wel met voeten getreden, want het werd ook wel eens slecht weer... en dan ga je niet in het open raam staan. Gelukkig werd het toen een wettelijke verplichting en waren de discussie eindelijk voorbij. Het hielp ook dat we een ander pand kregen met wat meer afgesloten ruimtes en een afdak boven de deur

Van mij mocht in 1997 die kroegen allemaal al rookvrij zijn, maar ja ik was een schreeuwende in de woestijn, roken hoort erbij en als je dat maar vaak genoeg hoort dan denk je vanzelf wel dat het zo zou zijn. Bovendien rep je over rookvrije horeca. Leuk, maar die heb je niet. Althans niet in mijn woonplaats en ik had er ook nog nooit over gehoord. Als er iets niet is, kun je er ook geen gebruik van maken. En dan komt er vast wel iemand aanzetten met een toko 100km bij mijn woonplaats vandaan maar dat is natuurlijke en kulargument, want het gros gaat in zijn eigen woonplaats uit en die hebben nooit de keuze gehad...
oh en die maat van me? Die wil nog wel een keer stoppen. Heeft ook een kind en echt bevordelijk is het niet voor zijn gezondheid. Maar ja, verslaafd hea, gaat allemaal niet zo makkelijk... Heeft nu ook spijt dat hij er aan begonnen is. Had ie 10 jaar geleden maar tegen die roepende in de woestijn geluisterd... had hem nog 1000en euro's gescheeld ook.
Nog 1 ding over die ruggegraat; toen het speelde van roken op de werkplek werd je bij elke opmerking die je over de regulering maakt overstort met ladingen argumenten waarmee je tot de badguy werd gebombardeerd; "ja maar ik heb stress en dit relaxt me, zonder kan ik niet werken" "aah eentje maar, ik doe een raampje open" "je gunt anderen hun pleziertje niet". Dit gebeurt nog steeds en zo wordt je telkens weggezet als een hufter terwijl je alleen maar geen last van iemand anders wilt hebben.
[ Bericht 7% gewijzigd door MikeyMo op 03-07-2008 11:33:54 ]
[b]Op
vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_