Daar kan de boel stuk van gaan neem ik aan?quote:Op dinsdag 24 juni 2008 21:14 schreef kvdv het volgende:
[..]
Als je een lens met electro erin gebruikt vrees ik van niet. Alhoewel ik wel eens van een hacky methode heb gehoord, iets van diafragma instellen, dof-preview inhouden, lens erafhalen en dan bleef ie geknepen? Naja ik zou het niet proberen iig.
Voor macrowerk met tussenringen raad ik je aan een oud MF objectiefje te gebruiken i.c.m. een adapterring. Heb je toch wat meer controle.
Ach ja, voor die 9,95 ofzo, was het het proberen waardquote:Op dinsdag 24 juni 2008 21:16 schreef kvdv het volgende:
Geen van mijn Canon EF(-S) lenzen heeft een diafragmaring... (en ik heb er wel 3!!!!) dus ik denk dat je voorgoed zit te kijken met een enorm korte dof
Nou ik zou er persoonlijk (mocht die methode uberhaupt wel werken) er niet blindelings vanuit gaan dat 't stukje software in die lens niet kan crashen oid.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 21:20 schreef tonja het volgende:
[..]
Daar kan de boel stuk van gaan neem ik aan?
Naja, het is zo ook wel leuk speelgoed.
thanks..quote:Op woensdag 25 juni 2008 13:20 schreef veldmuis het volgende:
Over een week wordt er een nieuwe Nikon aangekondigd he! Ik verwacht dat de prijs van de D300 daarmee wel omlaag gaat. Ikweetnietmeerwie in datzelfde topic deelde die mening niet. Dus je moet zelf weten wat je doet.
Nee, maar het was ook een hele snelle reactie.... ik heb er nog niet veel mee gespeeld, een aantal malen bij schoonmoe in de achtertuin een beetje vogeltjes schieten etc..... Ik ga vanvond naar het buurt park, de stad hier geeft gratis concertjes.... vanavond een carribische steel drum band. Misschien dat ik daar nog wat leuks schietquote:Op woensdag 25 juni 2008 19:18 schreef veldmuis het volgende:
Die voorbeeldfoto is bepaald geen reclame voor dat stuk glas zeg..
Ik ben het met je conclusie best wel eens, en ik behoor niet tot de kuddedieren die de kitlens en masse niets vinden omdat iedereen dat zegt, maar om nou te beweren dat ie perfect is voor binnenshuis fotograferen is het andere uiterste. De kitlens is niet lichtsterk en moet minimaal een stop (liever 2) dichtgedraaid worden voor een scherpe foto. Dat maakt hem voor heel weinig huizen geschikt.quote:Op woensdag 25 juni 2008 19:11 schreef maartena het volgende:
De kit-lens is perfect voor binnenshuis fotograferen en voor bredere panoramas, dus zet je kit-lens niet aan de kant! Deze lenzen vullen elkaar uitstekend aan voor een redelijke prijs.
Ik vind 'm ronduit soft. Ik heb wel eens met de Nikon 55-200 geschoten, die zit ongeveer in dezelfde categorie, maar dat kwam toch wel een stuk netter uit.quote:Op woensdag 25 juni 2008 21:06 schreef Vliegvrager het volgende:
@veldmuis: in welk opzicht vind je die foto slechte reclame voor de lens?
ligt dat wel aan de lens? Kijk eens naar de steel en blaadjes links. Dat lijkt me een normale scherpte voor een verkleinde foto uit een zoomlens.quote:Op woensdag 25 juni 2008 21:09 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ik vind 'm ronduit soft. Ik heb wel eens met de Nikon 55-200 geschoten, die zit ongeveer in dezelfde categorie, maar dat kwam toch wel een stuk netter uit.
Ik verwacht geen ragscherpe platen uit een stukje glas van zeg 200 euro, maar scherper moet toch kunnen?
Hij is ook aardig gecroppedquote:Op woensdag 25 juni 2008 21:16 schreef veldmuis het volgende:
Mwoah, ik vind het echt tegenvallen hoor. Vooral verkleind moet het ragscherp kunnen. Als je goed resized dan.
Mwah, je kan aan een foto wel zien of de lens potentie heeft of niet.quote:Op donderdag 26 juni 2008 07:41 schreef NiGeLaToR het volgende:
Eén foto maakt nog geen slechte lens hadden we een pagina terug al geconcludeerd toch?
Volgens mij moet je ook wat geluk hebben met de kitlens? Mijne levert toch toch echt ragfijne foto's af. Moet hem wel iets afknijpen maar twee stops toch echt niet. Komt misschien ook wel omdat we veel lichtinval in huis hebben.quote:Op woensdag 25 juni 2008 21:06 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ik ben het met je conclusie best wel eens, en ik behoor niet tot de kuddedieren die de kitlens en masse niets vinden omdat iedereen dat zegt, maar om nou te beweren dat ie perfect is voor binnenshuis fotograferen is het andere uiterste. De kitlens is niet lichtsterk en moet minimaal een stop (liever 2) dichtgedraaid worden voor een scherpe foto. Dat maakt hem voor heel weinig huizen geschikt.
Dat kan alleen kloppen als je onder 'goed' resizen verstaat dat je ook verscherpt. Het verkleinen zelf leidt per definitie tot verlies aan scherpte, omdat je de informatie uit pixels middelt. Hoe goed je ook middelt, je blijft info verliezen.quote:Op woensdag 25 juni 2008 21:16 schreef veldmuis het volgende:
Mwoah, ik vind het echt tegenvallen hoor. Vooral verkleind moet het ragscherp kunnen. Als je goed resized dan.
Als ik verklein gebruik ik Bicubic Sharper. Lijkt me sterk dat die er even een USMmetje overheen gooit?quote:Op donderdag 26 juni 2008 08:54 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat kan alleen kloppen als je onder 'goed' resizen verstaat dat je ook verscherpt. Het verkleinen zelf leidt per definitie tot verlies aan scherpte, omdat je de informatie uit pixels middelt. Hoe goed je ook middelt, je blijft info verliezen.
Tsja, er zijn duizenden zoomlenzen. De 55-200 is er ook een, ja. Wat wil je precies weten? Wat zijn je eisen? Alleen maar wat in de dierentuin schieten?quote:Op zondag 29 juni 2008 18:44 schreef Ronalld het volgende:
Ik beschik momenteel over een Nikon D40, met alleen een 18-55 kitlens. Aangezien ik macro fotografie best wel begin te waarderen, en ook altijd graag in dierentuinen en dergelijke foto's maak zat ik er aan te denken er een macro en een zoomlens bij te kopen. Op de zoomlens moet natuurlijk wel AF-S zitten, helaas, maar op de macro is dat geen noodzaak. Ik zet em toch altijd op manual focus. ^^ Iemand nog goede tips? Waar ik zelf aan zat te denken:
Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 G DX zwart, de soort van kitlens die ook wel bij de D40 wordt inbegrepen. 151 euro.
Sigma 50mm F 2.8 EX DG Macro Nikon-D AF, leek me een goede macro lens om mee te beginnen. Voor een 270 euro.
Mijn budget ligt niet erg groot, als aankomend op kamers wonend student. Maar ik heb nog wat gespaard dit jaar. Wou het wel onder de 500 euro houden.![]()
Commentaar of ideeën zijn welkom.
quote:Op zaterdag 21 juni 2008 17:53 schreef NextBestSuperstar het volgende:
[..]
Thanks for the adviceIk denk dat het idd handig is om eerst te experimenteren met tussenringen.. En een stuk goedkoper als het tegenvalt (wat me eigenlijk niet lijkt, maar you never know).
Nog meer die ervaringen hebben met de verschillende merken?
Dat is niet echt iets om blij van te worden. Tenminste, die is toch gelijk aan de Tamron 19-35?quote:Op maandag 30 juni 2008 12:39 schreef sanger het volgende:
Is een Cosina 19-35mm 3.5-4.5 met Canon mount een beetje leuke lens? Vraagprijs is ¤ 65,=
Misschien zijn tussenringen een optie terwijl je doorspaart voor een iets langere macro-lens? Of de Tokina 100/2.8. Die is niet zo gek veel duurder dan de Sigma 50 en het is verder een prima lensquote:Op zondag 29 juni 2008 19:45 schreef Ronalld het volgende:
Tja, wat ik er verder mee doe. Sportfotografie vind ik interessant, gewoon in de natuur, alles waar ik toevallig kom met m'n camera.50mm leek mij ook wat kort, maar als je verder gaat naar 90mm krijg je al gauw een stuk duurdere objectieven.
hier staan nog wat tipjes om in de gaten te houden, plus sites met goede reviews.quote:2dehands is dan inderdaad een optie, al ben ik daar persoonlijk vaak wat terughoudender in, om alle logische redenen. (Garantie, vertrouwen, service, verzending etc) Kent iemand nog wat goede sites waar ik me verder kan oriënteren?
Qua assortiment en leuke prijzen heb je meer aan webshops dan aan MM. Goede webshops in NL zijn onder andere fotokonijnenberg, Kamera-express en cameranu, allemaal met www ervoor en .nl erachter. De eerste twee hebben ook een fysieke winkel, van Cameranu weet ik dat eigenlijk niet.quote:Er is hier sinds kort eindelijk een goede fotowinkel (Ringfoto) waar ze volgens mij wel wat leuks hebben liggen. Anders kan ik altijd naar de Saturn of Mediamarkt in Groningen gaan. Niet voor tips, maar voor het assoirtement en leuke prijzen natuurlijk.
Ik heb er ooit eens eentje uitgeprobeerd op een filmpjesEOS(ja, hij dekt foolframe uit) en om eerlijk te zijn was ie een stuk beter dan ik aanvankelijk verwachtte. Ik heb hem destijds laten liggen omdat ze er wel krankzinnig veel geld voor vroegen. Bedenk bij die ervaring wel dat ik op zoek was naar een leuke groothoekoplossing voor op film, zou je hem als standaardzoom op een APS-C willen gebruiken dan denk ik dat er gelukkiger keuzes bestaan alleen niet voor ¤ 65quote:Op maandag 30 juni 2008 12:39 schreef sanger het volgende:
Is een Cosina 19-35mm 3.5-4.5 met Canon mount een beetje leuke lens? Vraagprijs is ¤ 65,=
Ik wil hem erbij om te kijken of ik groothoek wel gebruik eigenlijk. Niet als standaard. Maar is hij kwalitatief (optisch) beter dan de kitlens of niet?quote:Op maandag 30 juni 2008 13:17 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik heb er ooit eens eentje uitgeprobeerd op een filmpjesEOS(ja, hij dekt foolframe uit) en om eerlijk te zijn was ie een stuk beter dan ik aanvankelijk verwachtte. Ik heb hem destijds laten liggen omdat ze er wel krankzinnig veel geld voor vroegen. Bedenk bij die ervaring wel dat ik op zoek was naar een leuke groothoekoplossing voor op film, zou je hem als standaardzoom op een APS-C willen gebruiken dan denk ik dat er gelukkiger keuzes bestaan alleen niet voor ¤ 65
Jepquote:
Nou....quote:Op maandag 30 juni 2008 13:11 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Misschien zijn tussenringen een optie terwijl je doorspaart voor een iets langere macro-lens? Of de Tokina 100/2.8. Die is niet zo gek veel duurder dan de Sigma 50 en het is verder een prima lens
Bekend versus onbekend, dat lijkt me idd een perfect criterium om op te beslissen.quote:Op maandag 30 juni 2008 13:53 schreef Hexley het volgende:
[..]
Nou....
KE: 268 euro voor de 50mm van Sigma en 319 euro voor de 100mm van Tokina.
De Tokina is toch een beetje een onbekend dingetje, de Tamron is erg bekend
Ik ook.quote:en men is er aardig positief over.
Dan zou ik toch eerder 20 euro meer betalen en voor de 90mm van Tamron gaan.
de vraagsteller gaf zelf al aan dat ie AF niet echt een issue vond en als je voor de pure macro toepassing gaat, heb je geen limiter nodigquote:Het nadeel van tussenringen is toch het manueel scherpstellen en @ AF heb je geen Limiter.
Die doen tenslotte nog maar een slordige 55 jaar mee in het lenzenwereldje, ooit opgezet door een paar ex-Nikon-techneuten en verantwoordelijk voor vrijwel alle Minolta-topoptiekjes en andere leuke smullertjes voor andere merkenquote:Op maandag 30 juni 2008 13:53 schreef Hexley het volgende:
De Tokina is toch een beetje een onbekend dingetje
1) Raynox maakt goede converters, dat klopt.quote:Op maandag 30 juni 2008 14:37 schreef Ronalld het volgende:
Misschien kan ik een Raynox DCR-250 Super Macroconverter aanschaffen tot ik over genoeg geld beschik voor een échte macro lens, en dan vooralsnog alleen de 55-200mm Nikkor zoomlens kopen. Ik hoorde al heel wat goeds over de Raynox converters. Die kan ik dan zeker het beste op men 18-55 lens zetten?
Manueel scherpstellen is geen doodsteek bij macro, in 90% zet je hem toch op de kleinste focusafstand en focus je door je camera heen en weer te bewegen.quote:Op maandag 30 juni 2008 13:53 schreef Hexley het volgende:
[..]
Nou....
KE: 268 euro voor de 50mm van Sigma en 319 euro voor de 100mm van Tokina.
De Tokina is toch een beetje een onbekend dingetje, de Tamron is erg bekend en men is er aardig positief over.
Dan zou ik toch eerder 20 euro meer betalen en voor de 90mm van Tamron gaan.
Het nadeel van tussenringen is toch het manueel scherpstellen en @ AF heb je geen Limiter.
Was het niet Tokina die alle Pentax-branded dingen maakt? Of een gedeelte iig? Zoiets?quote:Op maandag 30 juni 2008 14:45 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die doen tenslotte nog maar een slordige 55 jaar mee in het lenzenwereldje, ooit opgezet door een paar ex-Nikon-techneuten en verantwoordelijk voor vrijwel alle Minolta-topoptiekjes en andere leuke smullertjes voor andere merken![]()
Tokina heeft de afgelopen decennia heel veel gebouwd voor een ieder die het maar betaalt. Ook de zoomlenzen van mijn Yashica AF230 zijn stuk voor stuk loepzuivere Tokina's.quote:Op maandag 30 juni 2008 14:49 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Was het niet Tokina die alle Pentax-branded dingen maakt? Of een gedeelte iig? Zoiets?
Ook nu ze met Hoya zijn gefuseerd?quote:Op maandag 30 juni 2008 14:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Tokina heeft de afgelopen decennia heel veel gebouwd voor een ieder die het maar betaalt. Ook de zoomlenzen van mijn Yashica AF230 zijn stuk voor stuk loepzuivere Tokina's.
In de jaren 80 had je zo'n twintig verschillende vreemdmerken, alle optiekjes kwamen in werkelijkheid echter uit een vijftal fabrieken, de meeste van Petri/Cosina en Tokina. Dat Tokina in Nederland iets minder bekend is komt omdat ze jarenlang slechts via een select groepje fotoboeren werden verkocht. In de jaren '90 lag de spiegelreflexhandel op zijn gat en beperkte Tokina zijn produktenrange onder eigen naam vrij sterk.
Momenteel lijkt het er inderdaad op dat de Pentax-lenzen door Tokina worden gebouwd.
http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=9087quote:Op maandag 30 juni 2008 14:47 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
1) Raynox maakt goede converters, dat klopt.
2) qua resultaat zijn converters minder goed dan tussenringen
3) je tussenringen kun je later altijd nog in combinatie met de alsnog aangeschafte macro-lens gebruiken
Da's wel erg duur, voor ¤7 heb je een setje op DX.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:09 schreef Ronalld het volgende:
[..]
http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=9087
Zo'n setje bedoelde je? Ziet er leuk uit. Die passen sowieso op men Nikon D40?![]()
Soligor Tussenringen set voor Nikon Digi ¤ 135,00
Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 G DX zwart ¤ 151,00
Leuk. ^^ Denk dat ik binnenkort maar ga bestellen. Bedankt voor de tips!
Alleen ben je met die setjes je automatisch diafragma helemaal kwijt en vaak je lichtmeting ook en dan moet je wel heel erg veel van macro'en houden of engelengeduld hebben om ermee te blijven werken.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:14 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Da's wel erg duur, voor ¤7 heb je een setje op DX.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |