ongetwijfeldquote:Op vrijdag 20 juni 2008 17:25 schreef Barcaconia het volgende:
-Hier stond onzin...-
Het hele recept zal door de vertaler gehaald zijn denk ik..quote:Op vrijdag 20 juni 2008 09:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Waar denk je dat het woord basterdsuiker vandaan komt, Sherlock. Het oorspronkelijke woord zal bastaardsuiker zijn geweest, dat door de jaren heen is veranderd naar basterdsuiker.
Wat ik grappiger vind aan het recept is dat er wordt gevraagd om 2,5 gram zout en 474 gram tarwebloem. Nauwkeurige weegschaal had de bedenker!
Gaat het bij dat melkpak om het "makkelijk te openen en hersluiten", of staat er op de (voor mij praktisch onleesbare) zijkant iets?
Ik denk, ik zet het er zelf vast neer.quote:
Eens met Frollo. Als er 'De boeren van Campina zorgen heel goed voor hun koeien. Die grazen [namelijk] van april tot en met oktober buiten in de wei [...]' had gestaan zou er geen/nauwelijks ambiguïteit zijn - bij deze tekst moest ik ook twee keer kijken. Ik ben trouwens wel benieuwd naar Naamahs principes.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 14:23 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik geloof gerust dat je gelijk hebt dat er geen hiërarchische volgorde is, maar mijn taalgevoel zegt toch echt dat zolang 'ze' niet nader gespecificeerd is, het verwijst naar het onderwerp van de voorgaande zin.
Ik zal dat artikel na het weekend even opzoeken en kijken of ik een samenvatting die enigzins begrijpbaar is in dit topic kan zettenquote:Op zaterdag 21 juni 2008 05:29 schreef Metus het volgende:
[..]
Eens met Frollo. Als er 'De boeren van Campina zorgen heel goed voor hun koeien. Die grazen [namelijk] van april tot en met oktober buiten in de wei [...]' had gestaan zou er geen/nauwelijks ambiguïteit zijn - bij deze tekst moest ik ook twee keer kijken. Ik ben trouwens wel benieuwd naar Naamahs principes.
Dat denk ik ook, want 474 milliliter = 2 US cups.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Het hele recept zal door de vertaler gehaald zijn denk ik..
quote:Het regende en de wegen waren glad toen de motorrijder met ongeveer 90 kilometer per uur door het bos reed. Toen de beer plotseling het bos uitstormde kon hij naar eigen zeggen dan ook niets anders meer doen dan vloeken en proberen uit te wijken, meldt CNews.
(Bron)
Die is dus taalkundig wel echt fout.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 14:22 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Hier, nog eentje in de categorie 'niet per se fout maar wel vatbaar voor meerdere interpretaties':
[..]
[ afbeelding ]
"Godverdomme!"
quote:
Kassamiepquote:Op zaterdag 21 juni 2008 19:14 schreef starla het volgende:
Moet je voor de grap kijken hoe vaak ze caissière verkeerd spellen. Je ziet de meest originele variaties.
Wikipedia denkt ook dat er een stad genaamd "Bazel" in Zwitserland ligt.quote:
Bazel is het Nederlandse exoniem voor Basel. Net zoals we ook Londen schrijven in plaats van London, of Berlijn in plaats van Berlin.quote:Op zondag 22 juni 2008 10:09 schreef JDude het volgende:
[..]
Wikipedia denkt ook dat er een stad genaamd "Bazel" in Zwitserland ligt.
Kassière schijnt ook te mogen, in ieder geval, zo stond het gespeld op de website van 'Onze Taal' en die van 'Taaladvies'.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 19:14 schreef starla het volgende:
Moet je voor de grap kijken hoe vaak ze caissière verkeerd spellen. Je ziet de meest originele variaties.
Politie schiet man in Enschede neerquote:nadat hij met een vuurwapen vier bezoekers van een horecagelegenheid had verwondt.
Zucht...quote:Op zondag 22 juni 2008 @ 10:40 schreef GeertJan88 het volgende:
[..]
Ja idd want iedereen vind het wel heel vervelend dat zo'n mierenneuker als jou daar over begint te zeiken.
Die staan ook allebei net als bastaardsuiker en basterdsuiker in de officiële woordenlijst (met wederzijdse verwijzing).quote:Op zondag 22 juni 2008 10:45 schreef Oserdare het volgende:
[..]
Kassière schijnt ook te mogen, in ieder geval, zo stond het gespeld op de website van 'Onze Taal' en die van 'Taaladvies'.
Proberen om iets te verbeteren op de FP (taal, kwaliteit, wat dan ook)... Een nobel streven, maar ik vrees dat het een verloren zaak isquote:Op zondag 22 juni 2008 10:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De FP is ook openbaar, he?
[..]
Politie schiet man in Enschede neer
En als je er dan wat van zegt:
[..]
Zucht...
De boeren zorgen goed voor hun koeien Zo grazen zij .... (hier verwijst "zij" naar "de boeren")quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:52 schreef Oserdare het volgende:
GezelligIn mijn Van Dale staat het niet.
Taalverhaspeling van het melkpak, iemand?
Gelukkig heeft de Pabo nu een taaltoets.quote:Op zondag 22 juni 2008 17:31 schreef soylent het volgende:
Oud en bekend maar altijd weer tenenkrommend
Alleen onderaan?quote:Op zondag 22 juni 2008 18:32 schreef wendytje het volgende:
http://www.zangerbasvermeer.nl/
onderaan de pagina...
Die is wel heel slecht idd... en dát voor een schooljuf.quote:Op zondag 22 juni 2008 17:31 schreef soylent het volgende:
Oud en bekend maar altijd weer tenenkrommend
Allicht heb je het over het onderzoek naar referentiële coherentie door Sanders & Spooren '02 waarbij ze het onder andere hebben over principe van nabijheid en principe van toegankelijkheid, het gpg-principe, etcetera?quote:Op zaterdag 21 juni 2008 10:39 schreef Naamah het volgende:
[..]
Ik zal dat artikel na het weekend even opzoeken en kijken of ik een samenvatting die enigzins begrijpbaar is in dit topic kan zetten
Maar dat wordt meestal met opzet fout geschreven. Dat valt meer op en dan lopen er minder mensen tegen aan.quote:Op zondag 22 juni 2008 22:07 schreef MevrouwLili het volgende:
In Vlaardingen op pasgeverfde pilaren (stuk of 6)
Pas op: nadt!
Ja, precies, die ja. Als jij de behoefte voelt het uit te leggen aan degene die het wilde weten, ga je gangquote:Op zondag 22 juni 2008 21:26 schreef Obituary het volgende:
[..]
Allicht heb je het over het onderzoek naar referentiële coherentie door Sanders & Spooren '02 waarbij ze het onder andere hebben over principe van nabijheid en principe van toegankelijkheid, het gpg-principe, etcetera?
Ik vond het ook al zo zielig voor de persoon die dat moet doenquote:Op maandag 23 juni 2008 00:21 schreef Oserdare het volgende:
Dus als je naar binnen gaat moet je weer naar buiten lopen om de deur dicht te doen, maar als je dan weer naar binnen wilt moet-ie weer open, waardoor je weer naar buiten moet om 'm te kunnen sluiten, dus ... werken komt er niet van. Tenzij dat je werk is.
Geloof het of niet, maar ik zag dus zo'n soortgelijke fout vandaag (ok, gisteren). 'Buiten kar voor de deur zetten.'quote:Op zondag 22 juni 2008 23:33 schreef MaxMark het volgende:
Ook zo'n typische bij ons op werk: "Graag buiten deur dicht doen".
quote:Op dinsdag 24 juni 2008 18:35 schreef Metalfreak het volgende:
TVP met foto die ik ooit in de buurt van mijn werk heb gemaakt:
[ afbeelding ]
En dan én geen tieten hebben én een tent als T-shirt dragenquote:
Daar mogen de nieuwsposters dan ook geen wijzigingen in aanbrengen, laat staan dat ze dat technisch kunnen..quote:Op zondag 22 juni 2008 14:06 schreef Jordy-B het volgende:
Het valt trouwens wel op dat de berichten die de FP van DAG overneemt, regelmatig zulke lompe fouten bevatten.
Sneu voor die man die al overboord was en ook nog eens geslagen is.quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:04 schreef marcel-o het volgende:
Een lek gevonden waar medelanders uit komen![]()
[ afbeelding ]
Mwa, om dat nou een "tenenkrommende fout" te noemen, neequote:Op woensdag 25 juni 2008 13:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Stukje in De Pers van vandaag over de nieuwe coach van FC Twente heeft het consequent over "McLaren" terwijl die man "McClaren" heet
Die is wel heel erg ja, vooral omdat ze "krijgt" wel gewoon goed schrijven. Hoe halen ze het dan in hun hoofd om het bij "betaalt" opeens fout te doen?quote:Op woensdag 25 juni 2008 13:31 schreef Mindstate het volgende:
Bij de Achmea Health Center hing een poster waarop stond:
U betaald: blabla eur
U krijgt: blabla eur
Voor zonnebank ofzo, betaald
Ik denk omdat krijgd geen bestaand woord is en betaald wel.quote:Op woensdag 25 juni 2008 15:08 schreef Ticket het volgende:
Die is wel heel erg ja, vooral omdat ze "krijgt" wel gewoon goed schrijven. Hoe halen ze het dan in hun hoofd om het bij "betaalt" opeens fout te doen?
Ik zag het vanmorgen ook ja, en moest ook al meteen aan dit topic denkenquote:Op woensdag 25 juni 2008 10:04 schreef marcel-o het volgende:
Een lek gevonden waar medelanders uit komen![]()
[ afbeelding ]
Maar na het schrijven van "krijgt" gaat er blijkbaar geen lichtje bij ze branden over de "stam+t"-regel en dat het daarom "betaalt" is. Dat is nog het ergst, die inconsequentie.quote:Op woensdag 25 juni 2008 15:09 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik denk omdat krijgd geen bestaand woord is en betaald wel.
Erger je je nou zo verschrikkelijk aan die ontbrekende spatie in 'te veel'? Of zie jij een fout die ik niet zie?quote:Op woensdag 25 juni 2008 19:06 schreef alledagenheeldruk het volgende:
Bij ons op school, in de hokjes van de damestoiletten:
[ afbeelding ]
Ik erger me er best wel aan, vooral omdat ik het elke keer dat ik naar de wc ga moet lezen. (nou ja, niets 'moet' natuurlijk, maar als het zo voor je snufferd hangt terwijl je je boodschap doet is het lastig om het niet te doen)
Simpele interpunctiefout, na 'Dames' hoort een kommaquote:Dames willen jullie zo vriendelijk zijn
Een spatie teveel na 'container', punt aan het einde van de zin moet een vraagteken zijn.quote:(...)daarvoor bestemde container te werpen.
'Teveel gebruik van toiletpapier' moet 'gebruik van teveel toiletpapier' zijn.quote:Teveel gebruik van toiletpapier kan tot verstoppingen leiden.
En waar leidt het tot verstoppingen? In het riool of in je darmen?quote:Op woensdag 25 juni 2008 20:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens ook een vreemde connectie: Als je veel toiletpapier gebruikt krijg je verstoppingen?Voortaan je kont maar afvegen met 1 blaadje of zo?
te veelquote:Op woensdag 25 juni 2008 20:03 schreef alledagenheeldruk het volgende:
Alle fouten (hoe klein ook) die ik kan vinden:
[..]
Simpele interpunctiefout, na 'Dames' hoort een komma
[..]
Een spatie teveel na 'container', punt aan het einde van de zin moet een vraagteken zijn.
[..]
'Teveel gebruik van toiletpapier' moet 'gebruik van teveel toiletpapier' zijn.
Allemaal niet bijster grote fouten, maar ik vind het wel degelijk irritant(en of het 'teveel' of 'te veel' is weet ik eigenlijk niet
)
Dat er überhaupt zo'n mededeling opgehangen moet worden.quote:Op woensdag 25 juni 2008 19:06 schreef alledagenheeldruk het volgende:
Bij ons op school, in de hokjes van de damestoiletten:
[ afbeelding ]
Ik erger me er best wel aan, vooral omdat ik het elke keer dat ik naar de wc ga moet lezen. (nou ja, niets 'moet' natuurlijk, maar als het zo voor je snufferd hangt terwijl je je boodschap doet is het lastig om het niet te doen)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |