abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59924656
Mijn canon powershot a70 begon al flink te verouderen. Vooral de slechts 3.2 MP en de 3x zoom werd wat weinig. En nu ik hem na een tijd niet gebruikt te hebben weer eens aanzette, bleek hij niet meer te werken: de lens lijkt niks meer te registreren, scherm blijft zwart en ook foto's zijn zwart. Menu en OSD doet het nog wel, maar ja wat heb je daaraan. Garantie heb ik al lang niet meer natuurlijk. Dus tijd voor een nieuwe.

Mijn lijstje:
Budget: max 250 EU
Formaat: compact
Doel: vooral vakantiefoto's: verre bestemmingen, meestal buiten met veel licht en hoog contrast, maar ook avond/nachtopnames en fotografische (kunst)experimentjes. Macrofoto's ook niet geheel onbelangrijk.
Fotograaf: meestal ben ik gewoon een point/click man maar ik experimenteer ook graag met zelf alles instellen; alles moet handmatig in te stellen zijn, zoals sluitertijd, diafragma en belichting. Vooral experimenteren met lange sluitertijd (meerdere secondes) vind ik wel geinig dus dat moet sowieso kunnen.
Huidige camera: canon powershot A70
Bijzonderheden: ik wil iig een goede, flinke optische zoom (8x of meer) met goede stabilisator. Liefst een camera die op batterijen werkt (praktischer en makkelijker te vervangen dan accu), wil wel redelijke batterijtijd. Duurzaam, moet tegen stootje kunnen.

Ik twijfel momenteel over 3 modellen (in volgorde):
canon powershot sx100 is
fujifilm finepix s1000fd
olympus sp-560 uz

Ik neig heel erg naar de canon omdat ik het merk ken, en zeer tevreden was over de instelmogelijkheden en de kwaliteit van mijn A70.

Welke zouden jullie kiezen? Zijn er nog andere alternatieven waar ik naar zou kunnen kijken?
  maandag 7 juli 2008 @ 16:39:35 #102
8369 speknek
Another day another slay
pi_59950904
Iemand ervaring met de Olympus Stylus 770 SW? Die onderwatercamera waar je nu veel reclames voor ziet.
Ben nog op zoek naar een leuke compact camera en aangezien ik regelmatig naar tropische oorden op vakantie ga, lijkt zo'n camera me best wel leuk. Sowieso is het wel handig naast zo'n grote delicate spiegelreflex ook een klein robuust cameratje te hebben die je nog eens mee kunt nemen en niet bang hoeft te zijn dat ie kapot gaat.

Maar aan de andere kant, als de normale fotokwaliteit butt is, weegt dat natuurlijk ook niet op tegen incidenteel onderwater fotograferen..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_59962787
Budget: +/- 200 euro
wil daarvoor hebben, camera, hoesje, batterijen en 1 GB (of meer) geheugen.

Mijn ouders hebben een Sony Cyber-shot DSC-W35.
Een vriend van me kwam aan met Samsung NV10 als mogelijk toestel.
Graag zou ik jullie mening over deze toestellen willen horen en eventuele andere suggesties die misschien net iets beter zijn e.d.
pi_59964879
quote:
Op maandag 7 juli 2008 16:39 schreef speknek het volgende:
Iemand ervaring met de Olympus Stylus 770 SW? Die onderwatercamera waar je nu veel reclames voor ziet.
Ben nog op zoek naar een leuke compact camera en aangezien ik regelmatig naar tropische oorden op vakantie ga, lijkt zo'n camera me best wel leuk. Sowieso is het wel handig naast zo'n grote delicate spiegelreflex ook een klein robuust cameratje te hebben die je nog eens mee kunt nemen en niet bang hoeft te zijn dat ie kapot gaat.

Maar aan de andere kant, als de normale fotokwaliteit butt is, weegt dat natuurlijk ook niet op tegen incidenteel onderwater fotograferen..
http://flickr.com/cameras/olympus/s770sw/

Duidelijk slechtere foto's dan dSLRs(-likes), maar ok - kleiner, sterker, waterdicht, goedkoper..
pi_59969657
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 13:58 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ja oke. Maar de vraag is of dat qua handigheid veel uitmaakt met 1wieltje wat je voor sluitertijd en diafragma kunt gebruiken (wisselen door een knopje ingedrukt te houden, wat heel erg snel omschakelen is (als dat knopje op de goede plek zit)).
Maar goed, dat is dus ook een hele goede reden om een camera eens in de winkel vast te gaan houden .
Ik vind het wel erg handig om met een wijsvinger en een duim bijna tegelijk te werken. Maar als je snel op 1 knopje kunt klikken om over te schakelen, dan kan dat ook. En zeker als het wieltje zelf 'indrukbaar' is.

Dus ik zou op zoek moeten gaan naar een goede compact... Ja, daar zit wel wat in. 'Slepen' met lenzen is dan niet zo nodig, maar aan de andere kant mis ik nu regelmatig afstand (niet echt macro, maar ook niet voldoende kunnen inzoomen) dus daar zal ik dan goed op moeten letten. Bedankt voor je inzet!!
  dinsdag 8 juli 2008 @ 13:23:43 #106
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_59970319
Budget: Zo goedkoop mogelijk
Formaat: Maakt niet uit
Doel: Gewoon huis tuin en keuken foto's
Fotograaf: Maakt wel een foto's van cruiseschepen als ze hier aan de kade liggen, optische zoom is wel een vereiste.
Huidige camera: Oude kutkodak
Welke camera’s twijfel je over: Polaroid
Bijzonderheden: Zo goedkoop mogelijk
  dinsdag 8 juli 2008 @ 19:30:34 #107
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_59979513
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 14:01 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Grappig, dat is nou ook de camera waar ik gisterenavond na wat zoekwerk bij uitkwam. Ik denk dat dit hem gaat worden.
Beetje mosterd na de maaltijd, maar dat is 'm inderdaad geworden en tot nu toe ben ik er erg blij mee.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 8 juli 2008 @ 19:41:48 #108
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_59979771
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 19:30 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Beetje mosterd na de maaltijd, maar dat is 'm inderdaad geworden en tot nu toe ben ik er erg blij mee.
tof
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 8 juli 2008 @ 21:56:32 #109
151621 kookie_monster
En ik houd van koekjes..
pi_59982853
Ik ben op zoek naar de een camera waar je mooie, maar vooral origninele doka z/w foto's kunt maken, (ik zat te twijfelen tussen een P&S yashica T4 of een goedkope film-SLR) Tips?
pi_59985646
Hoi, ik wil dus een nieuwe camera gaan kopen. Ik heb hiervoor gefotograveerd met een klein digitaal modelletje van canon. Opzich leuk maar het biedt te weinig opties. Ik ben nu ook een tijdje aan de slag geweest met een analoge spiegelreflex en dat beviel me opzich prima, alleen erg lastig dat je niet direkt je foto's kan bekijken. Ik zit dus ook te denken aan een digitale spiegelreflex camera. Ik heb een budget tot ongeveer 400-500 euro, afhankelijk van wat er bij zit (lenzen, etc).

Ik heb vernomen dat Canon en Nikon de beste merken zijn alleen ik weet dus niet zo goed welk type ik moet kopen, vandaar dit topic.

Gr.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 8 juli 2008 @ 23:59:39 #111
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_59986166
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 21:56 schreef kookie_monster het volgende:
Ik ben op zoek naar de een camera waar je mooie, maar vooral origninele doka z/w foto's kunt maken, (ik zat te twijfelen tussen een P&S yashica T4 of een goedkope film-SLR) Tips?
Als het allemaal een beetje kwalité wil hebben zou ik eens op een advertentiesite gaan snorren naar een good-old-filmpjesreflex. Vaak gaan ze voor afbraakprijzen meestal nog met een paar optiekjes erbij ook.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 10 juli 2008 @ 00:01:33 #112
151621 kookie_monster
En ik houd van koekjes..
pi_60009689
Heb je aanraders met autofocus? Even iets anders, ik heb net een Ricoh 500G binnengekregen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik ermee focus/scherpstel, door de zoeker veranderd in mijn ogen niets als ik aan de sluitertijden/diafragma of focusring draai.
  donderdag 10 juli 2008 @ 03:12:30 #113
8369 speknek
Another day another slay
pi_60011491
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 08:37 schreef Xith het volgende:

[..]

http://flickr.com/cameras/olympus/s770sw/

Duidelijk slechtere foto's dan dSLRs(-likes), maar ok - kleiner, sterker, waterdicht, goedkoper..
Hmmja. En weet iemand of het kan kloppen dat Canon Ixus een plastic beschermhoesje op de markt heeft waarmee je hem ook waterdicht kan maken? En of dit dan eventueel een betere keus is?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  FOK!fotograaf donderdag 10 juli 2008 @ 05:58:20 #114
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_60011701
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 03:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Hmmja. En weet iemand of het kan kloppen dat Canon Ixus een plastic beschermhoesje op de markt heeft waarmee je hem ook waterdicht kan maken? En of dit dan eventueel een betere keus is?
Volgens mij bestaan die wel... Echter zijn ze ook goed aan de prijs (richtlijn: prijs camera = prijs onderwaterbehuizing).

Hier bijv. voor de Ixus 75:
klik
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 10 juli 2008 @ 07:54:52 #115
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60012005
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 00:01 schreef kookie_monster het volgende:
Heb je aanraders met autofocus? Even iets anders, ik heb net een Ricoh 500G binnengekregen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik ermee focus/scherpstel, door de zoeker veranderd in mijn ogen niets als ik aan de sluitertijden/diafragma of focusring draai.
Als het goed is zou ie wel moeten focussen als je aan de focusring draait.
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 23:40 schreef -Beer- het volgende:
Hoi, ik wil dus een nieuwe camera gaan kopen. Ik heb hiervoor gefotograveerd met een klein digitaal modelletje van canon. Opzich leuk maar het biedt te weinig opties. Ik ben nu ook een tijdje aan de slag geweest met een analoge spiegelreflex en dat beviel me opzich prima, alleen erg lastig dat je niet direkt je foto's kan bekijken. Ik zit dus ook te denken aan een digitale spiegelreflex camera. Ik heb een budget tot ongeveer 400-500 euro, afhankelijk van wat er bij zit (lenzen, etc).

Ik heb vernomen dat Canon en Nikon de beste merken zijn alleen ik weet dus niet zo goed welk type ik moet kopen, vandaar dit topic.

Gr.
Doe die oogkappen af en toe ook eens af
pi_60012029
quote:
Op maandag 7 juli 2008 16:39 schreef speknek het volgende:

Ik heb hem, en ja hij is echt zo goed als in de reclames (al kom je waarschijnlijk toch niet 10m onder water om het te testen) er zitten ook allemaal leuke scenes op oa voor onder water, een panorama functie (die ik niet snap) en je kan dr ook mee filmen enz, de kwaliteit is ook gewoon heel goed hoor, t is niet voor niks een olympus... Gewoon doen dus, je krijgt er geen spijt van.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 10 juli 2008 @ 08:19:31 #117
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_60012156
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 00:01 schreef kookie_monster het volgende:
Heb je aanraders met autofocus?
Een EOS-5, een Nikon F90X of een Minolta met een hoog getalletje achter 'Dynax' (een 7 of een 9), en je hebt een fotografeermachine van weleer, vaak voor een redelijk lachwekkend prijsje
quote:
Even iets anders, ik heb net een Ricoh 500G binnengekregen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik ermee focus/scherpstel, door de zoeker veranderd in mijn ogen niets als ik aan de sluitertijden/diafragma of focusring draai.
Nou weet ik niet of de 500G een meetzoeker(= zoeker+afstandmeter) heeft, maar daar zijn we snel achter
Kijk eens door de zoeker en kijk of je daar een gekleurd vakje midden in het kader ziet. Zoja, zet dan je scherpstelring op de kortst denkbare afstand en richt dat vlakje op een raamkozijn op een metertje of drie. Draai nu je scherpstelring naar oneindig en kijk of er in dat vlakje iets beweegt.
Blijkt die 500G nou geen afstandmeter te hebben, dan ben je op het 'timmermansoog' aangewezen.
  donderdag 10 juli 2008 @ 08:25:02 #118
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60012192
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 08:19 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een EOS-5, een Nikon F90X of een Minolta met een hoog getalletje achter 'Dynax' (een 7 of een 9), en je hebt een fotografeermachine van weleer, vaak voor een redelijk lachwekkend prijsje
[..]

Nou weet ik niet of de 500G een meetzoeker(= zoeker+afstandmeter) heeft, maar daar zijn we snel achter
Kijk eens door de zoeker en kijk of je daar een gekleurd vakje midden in het kader ziet. Zoja, zet dan je scherpstelring op de kortst denkbare afstand en richt dat vlakje op een raamkozijn op een metertje of drie. Draai nu je scherpstelring naar oneindig en kijk of er in dat vlakje iets beweegt.
Blijkt die 500G nou geen afstandmeter te hebben, dan ben je op het 'timmermansoog' aangewezen.
Paar moderne Pentaxen kan ook, die heb je tegenwoordig voor 2 tientjes
  donderdag 10 juli 2008 @ 10:55:38 #119
8369 speknek
Another day another slay
pi_60014653
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 05:58 schreef Xilantof het volgende:
Volgens mij bestaan die wel... Echter zijn ze ook goed aan de prijs (richtlijn: prijs camera = prijs onderwaterbehuizing).

Hier bijv. voor de Ixus 75:
klik
Tering, wat een afzetters!
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 08:00 schreef delano.888 het volgende:
Ik heb hem, en ja hij is echt zo goed als in de reclames (al kom je waarschijnlijk toch niet 10m onder water om het te testen) er zitten ook allemaal leuke scenes op oa voor onder water, een panorama functie (die ik niet snap) en je kan dr ook mee filmen enz, de kwaliteit is ook gewoon heel goed hoor, t is niet voor niks een olympus... Gewoon doen dus, je krijgt er geen spijt van.
Cool, tnx. Klopt het dat je wel maar 10 sec. kunt filmen?
pi_60020411
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 07:54 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als het goed is zou ie wel moeten focussen als je aan de focusring draait.
[..]

Doe die oogkappen af en toe ook eens af
Oke, maar kan iemand me dan iets aanraden want nu weet ik nog steeds niet veel meer.
  donderdag 10 juli 2008 @ 15:10:55 #121
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60020628
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:02 schreef -Beer- het volgende:

[..]

Oke, maar kan iemand me dan iets aanraden want nu weet ik nog steeds niet veel meer.
Wel wat zoek je bv. voor je geld? Wil je stabilisatie in je lenzen of in je body? Etc. etc.
pi_60020914
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:02 schreef -Beer- het volgende:

[..]

Canikons zijn lang niet de beste sDLRS. Behalve op high end (de duizenden dollar camera's). Voor 550 EURO heb je een Olympus e-510 met 2 lenzen die 1) goedkoper is dan dezelfde klasse Canikons, 2) een betere body heeft dan de zelfde klasse Canikons en 3) meer en betere kwaliteit kitlenzen heeft dan de Canikons voor die prijs. Probleem is alleen vaak dat de verkopers meer van Canikons weten omdat deze ze overladen met foldertjes en bonusjes...

Verder komt de e-510 met image stabilization in de body, niet in de lens (wat de lenzen een stuk duurder maakte!)

Zie hier een 30 pagina review van de e-510 body:

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse510/

en hier een review van een van de kitlenzen van olympus vs. de kitlens van canon:

http://www.dpreview.com/l(...)p5-5p6_o20/page4.asp
http://www.dpreview.com/l(...)5p6_is_c16/page5.asp

Verder zal ik je deze link geven welke natuurkijk wat bevooroordeeld is maar de reacties zijn wel leuk om te lezen.
Als je budget ~500 EUR is dan kan ik je echt alleen de Olympus e-510 aanraden, de camera's die in de buurt ervan komen (ook qua lenzen) zijn allemaal een stuk duurder.

pi_60021065
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe camera. Ik heb nu een Minolta Dimage G400, maar die is ook al aardig verouderd dus

Lijstje:

budget: 200-600 euro
makkelijk mee te nemen
makkelijk in te stellen ( dus niet eerst uren bezig zijn om alles in te stellen voor je een foto kunt nemen)
goede zoom ( nou lijkt het bij concerten waar ik vooraan sta nog alsof ik heel ver weg sta, kan ik nog niet inzoomen op het gezicht ofzo)
geen extra lenzen ofzo nodig hebben
het liefst gewoon op batterijen

Oftewel, ben gewoon op zoek naar een goede compacte camera die goed kan inzoomen en waar ik wel echt mooie foto's mee kan maken ( ben wel iemand die erg van fotograferen houdt en ga ook in september een cursus digitale fotografie doen waarschijnlijk)

Iemand tips? Want heb er zelf niet echt verstand van ofzo.
  donderdag 10 juli 2008 @ 15:35:31 #124
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60021286
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:27 schreef Sylvana het volgende:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe camera. Ik heb nu een Minolta Dimage G400, maar die is ook al aardig verouderd dus

Lijstje:

budget: 200-600 euro
makkelijk mee te nemen
makkelijk in te stellen ( dus niet eerst uren bezig zijn om alles in te stellen voor je een foto kunt nemen)
goede zoom ( nou lijkt het bij concerten waar ik vooraan sta nog alsof ik heel ver weg sta, kan ik nog niet inzoomen op het gezicht ofzo)
geen extra lenzen ofzo nodig hebben
het liefst gewoon op batterijen

Oftewel, ben gewoon op zoek naar een goede compacte camera die goed kan inzoomen en waar ik wel echt mooie foto's mee kan maken ( ben wel iemand die erg van fotograferen houdt en ga ook in september een cursus digitale fotografie doen waarschijnlijk)

Iemand tips? Want heb er zelf niet echt verstand van ofzo.
Hij is wel wat groot maar verder is de FujiFilm FinePix S100fs een prima keus denk ik
pi_60021555
Die is idd wel een beetje groot ja, ik wil wel een camera hebben die ik gewoon eigenlijk altijd bij me kan hebben ( maak vooral foto's op festivals/concerten/vakanties/dagjes uit en soms ga ik gewoon de stad/natuur in) Dus moet niet echt een grote zware camera zijn waar je echt de hele dag mee loopt te slepen zeg maar, want dat vind ik niet fijn.

Owja, ik maak dus vaak foto's in donkere ruimtes of als het buiten donker is ( tijdens concerten enzo) dus hij moet ook een goede flitser hebben, zodat je niet moet gaan zoeken op een donker plaatje waar de foto om draait.

[ Bericht 25% gewijzigd door _Hestia_ op 10-07-2008 16:29:00 ]
pi_60021777
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:21 schreef Xith het volgende:

[..]

Canikons zijn lang niet de beste sDLRS. Behalve op high end (de duizenden dollar camera's). Voor 550 EURO heb je een Olympus e-510 met 2 lenzen die 1) goedkoper is dan dezelfde klasse Canikons, 2) een betere body heeft dan de zelfde klasse Canikons en 3) meer en betere kwaliteit kitlenzen heeft dan de Canikons voor die prijs. Probleem is alleen vaak dat de verkopers meer van Canikons weten omdat deze ze overladen met foldertjes en bonusjes...

Verder komt de e-510 met image stabilization in de body, niet in de lens (wat de lenzen een stuk duurder maakte!)

en hier een review van een van de kitlenzen van olympus vs. de kitlens van canon:

Verder zal ik je deze link geven welke natuurkijk wat bevooroordeeld is maar de reacties zijn wel leuk om te lezen.
Als je budget ~500 EUR is dan kan ik je echt alleen de Olympus e-510 aanraden, de camera's die in de buurt ervan komen (ook qua lenzen) zijn allemaal een stuk duurder.

Gaaf bedankt voor je advies
pi_60022832
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 10:55 schreef speknek het volgende:
[..]

Cool, tnx. Klopt het dat je wel maar 10 sec. kunt filmen?
Nope je kan zolang filmen als je ruimte hebt, raad je alleen wel aan om een olympus xd kaartje te kopen want andere merken ondersteunen de panorama functie niet (alhoewel je die toch nooit gaat gebruiken waarschijnlijk), als je nogmeer vragen hebt stel ze maar ik beantwoord ze graag
pi_60023064
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:39 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Nope je kan zolang filmen als je ruimte hebt, raad je alleen wel aan om een olympus xd kaartje te kopen want andere merken ondersteunen de panorama functie niet (alhoewel je die toch nooit gaat gebruiken waarschijnlijk), als je nogmeer vragen hebt stel ze maar ik beantwoord ze graag
Nou ja, met panorama kan je wel dit soort technieken gebruiken (meerdere foto's automatisch en netjes aan elkaar plakken).

Al ben ik zelf ook niet zo'n fan van xD, het is duurder, sloomer dan sD of CF (mijn olympus dSLR neemt ook CF kaartjes). Maar heb er wel een voor de panoramas
pi_60023113
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:49 schreef Xith het volgende:

[..]

Nou ja, met panorama kan je wel dit soort technieken gebruiken (meerdere foto's automatisch en netjes aan elkaar plakken).

Al ben ik zelf ook niet zo'n fan van xD, het is duurder, sloomer dan sD of CF (mijn olympus dSLR neemt ook CF kaartjes). Maar heb er wel een voor de panoramas
Hoe doe je het dan, als ik het selecteer krijg ik een paar pijltjes in beeld zodat ik weet waar ik moet fotograferen, en dan, worden het nogsteeds losse foto's, ook lame want dan kan ik zelf ook wel bedenken hoe en waar ik de camera moet houden.
pi_60071447
Ik ben voor mijn mams op zoek naar een nieuwe compact camera.
Het budget is max. 200 euro, en dan wel inclusief kaartjes enzo.
Hij moet vooral lekker klein zijn, makkelijk mee te nemen en (heel) simpel te bedienen.
Vooral bedoelt voor vakantie en familie-kiekjes, die dus makkelijk van goede kwaliteit moeten zijn.
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
pi_60092484
Beste,

Ik ben voor mezelf opzoek naar een nieuwe goede camera dus ga hier een beetje omschrijven wat ik ermee wil kunnen. Ik weet zelf niet of het qua budget allemaal mogelijk is, daarom kom ik hier om raad vragen zodat ik geen prul koop om binnen het budget te blijven.
Nou lets go.

Mijn budget zit rond de 500-600 euro.
Hiervoor wil ik kopen: een D-SLR camera + een goede lens(en)

Wat wil ik met de camera kunnen: Ik wil alround fotos gaan maken dus eigenlijk van alles.
Ik wil graag op een redelijke afstand(ongeveer 25 meter) een mooie fotos kunnen maken en dus goed kunnen inzoomen. Maar ik wil ook een boterbloempje helder kunnen fotograferen van dichtbij.
Ook wil ik aktie fotos kunnen maken. Dus als iemand springt(of zwaait bijvoorbeeld) dat ik geen wazige fotos krijg. Ik weet dat ik veel verschillen vraag, maar daarom heb ik ook wat advies nodig

Ik ben zelf wel een fotograaf die de boekjes gaat lezen, sterker nog. Ik weet meer van de camera's van me vrienden dan zij zelf Ik heb zelf nog geen echte camera, doe het werk nog met de camera van me mobiele telefoon. (schame)

Een vriend van me heeft een Nikon D40 en daar ben ik wel te spreken over. Alleen de standaard lens kan niet ver genoeg in zoomen en een foto van dichtbij vind ik ook wel beter kunnen. Hij moet dus beter kunnen dan de D40. Ik heb wel meer cameras gezien die me leuk lijken(zoals de D60 omdat deze 10mp heeft), maar ik wil me graag hier laten adviseren door jullie. (ik kwam trouwens de Nikon D60 Kit (Nikon D60 body + Nikon DX AF-S 18-55mm VR) tegen, en hier las ik wel goede dingen over (ook over de lens ivm zoom) Hier ook graag jullie mening over als dat kan )

Als er dus een camera te krijgen is die met een standaard lens goede macro fotos maakt, hoef ik dus alleen nog een lens te kopen voor een beetje meer zoom. En dit natuurlijk ook andersom.

Ik hoop dat jullie er een beetje wijs worden in mijn verhaal en hoop dat Jullie wat goede adviezen voor me hebben.

Allen bedankt alvast!

[ Bericht 3% gewijzigd door TheWhiteTiger op 14-07-2008 11:58:11 ]
TheWhiteTiger
pi_60093973
quote:
Op maandag 14 juli 2008 11:31 schreef TheWhiteTiger het volgende:
Beste,

Ik ben voor mezelf opzoek naar een nieuwe goede camera dus ga hier een beetje omschrijven wat ik ermee wil kunnen. Ik weet zelf niet of het qua budget allemaal mogelijk is, daarom kom ik hier om raad vragen zodat ik geen prul koop om binnen het budget te blijven.
Nou lets go.

Mijn budget zit rond de 500-600 euro.
Hiervoor wil ik kopen: een D-SLR camera + een goede lens(en)

Wat wil ik met de camera kunnen: Ik wil alround fotos gaan maken dus eigenlijk van alles.
Ik wil graag op een redelijke afstand(ongeveer 25 meter) een mooie fotos kunnen maken en dus goed kunnen inzoomen. Maar ik wil ook een boterbloempje helder kunnen fotograferen van dichtbij.
Ook wil ik aktie fotos kunnen maken. Dus als iemand springt(of zwaait bijvoorbeeld) dat ik geen wazige fotos krijg. Ik weet dat ik veel verschillen vraag, maar daarom heb ik ook wat advies nodig

Ik ben zelf wel een fotograaf die de boekjes gaat lezen, sterker nog. Ik weet meer van de camera's van me vrienden dan zij zelf Ik heb zelf nog geen echte camera, doe het werk nog met de camera van me mobiele telefoon. (schame)

Een vriend van me heeft een Nikon D40 en daar ben ik wel te spreken over. Alleen de standaard lens kan niet ver genoeg in zoomen en een foto van dichtbij vind ik ook wel beter kunnen. Hij moet dus beter kunnen dan de D40. Ik heb wel meer cameras gezien die me leuk lijken(zoals de D60 omdat deze 10mp heeft), maar ik wil me graag hier laten adviseren door jullie. (ik kwam trouwens de Nikon D60 Kit (Nikon D60 body + Nikon DX AF-S 18-55mm VR) tegen, en hier las ik wel goede dingen over (ook over de lens ivm zoom) Hier ook graag jullie mening over als dat kan )

Als er dus een camera te krijgen is die met een standaard lens goede macro fotos maakt, hoef ik dus alleen nog een lens te kopen voor een beetje meer zoom. En dit natuurlijk ook andersom.

Ik hoop dat jullie er een beetje wijs worden in mijn verhaal en hoop dat Jullie wat goede adviezen voor me hebben.

Allen bedankt alvast!
Allereerst even deze post, die ook wle voor jou kan.
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:21 schreef Xith het volgende:

[..]

Verder wil ik zeggen dat je bij alle D-SLRs de foto's zelf in de hand hebt, bewegende mensen scherp krijgen ligt puur aan de instellingen, niet aan de DSLRs - al heeft de lens er ook mee te maken (zoek een lens met een zo 'laag' mogelijke F/ nummer, deze zal in minder licht kunnen fotograferen. En zijn ook een stuk duurder...

Ik zeg niet dat Olympus de beste camera's heeft, maar als je goedkoop(er) wilt en veel opties dan is Olympus zeker geen slechte keuze.

E-150 vs d40
-Beter dust remove systeem,
-in-body image stabilization,
-live view,
-beste kit lenzen (e-510 + 2 lenzen (die dankzij het fourthirds systeem equivelant zijn aan 24-90 en 80-300 - pakket kost ong. 550 EUR.)
-4 MP extra.
pi_60094046
Verder heeft Nikon een hele hoop (goede!) lenzen, alleen past 80% niet op de D40 (neem dan de D80 ofzo, daar past alles op )
pi_60098597
Ik ga morgen maar eens naar een stel winkels om te kijken naar fototoestellen, met het lijstje dat ik hier ook gepost had Ik ga niks gelijk kopen, kies gewoon een aantal modellen uit die me wel goed lijken en dan zal ik hier wel ff laten weten welke dat zijn en welke jullie zouden kiezen dan.
pi_60099234
quote:
Ik zeg niet dat Olympus de beste camera's heeft, maar als je goedkoop(er) wilt en veel opties dan is Olympus zeker geen slechte keuze.

E-150 vs d40
-Beter dust remove systeem,
-in-body image stabilization,
-live view,
-beste kit lenzen (e-510 + 2 lenzen (die dankzij het fourthirds systeem equivelant zijn aan 24-90 en 80-300 - pakket kost ong. 550 EUR.)
-4 MP extra.
En als ik de volgende 2 vergelijk, zeg je dan nog steeds dat ik beter voor de oplympus kan gaan? :
Nikon D60 Kithttp://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=438_440&products_id=6958&osCsid=sh2uan91illkk2phlg000puj32

Olympus E-510 Kit http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=438_445&products_id=4439&osCsid=sh2uan91illkk2phlg000puj32

zowat het enigste(grote) verschil is dat de Olympus een beeldstabilisator heeft.
Betekend dit dus dat ik aktie fotos (bewegende beelden) mooier kan fotograferen?
TheWhiteTiger
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 14 juli 2008 @ 16:17:38 #136
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_60099398
quote:
Op maandag 14 juli 2008 16:11 schreef TheWhiteTiger het volgende:

[..]

En als ik de volgende 2 vergelijk, zeg je dan nog steeds dat ik beter voor de oplympus kan gaan? :
Nikon D60 Kithttp://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=438_440&products_id=6958&osCsid=sh2uan91illkk2phlg000puj32

Olympus E-510 Kit http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=438_445&products_id=4439&osCsid=sh2uan91illkk2phlg000puj32

zowat het enigste(grote) verschil is dat de Olympus een beeldstabilisator heeft.
Betekend dit dus dat ik aktie fotos (bewegende beelden) mooier kan fotograferen?
staar je niet blind op de IS in de body
lichte bewegingen die je zelf maakt worden door de IS gestabiliseerd waardoor je soms net wat kortere sluitertijden kunt hebben
Today is life -

Dale Carnegie
pi_60099550
quote:
Op maandag 14 juli 2008 16:17 schreef Ynske het volgende:

[..]

staar je niet blind op de IS in de body
lichte bewegingen die je zelf maakt worden door de IS gestabiliseerd waardoor je soms net wat kortere sluitertijden kunt hebben
dus heeeeeel veel verschil zou je niet merken.
Maar waarom zou je welke kiezen als jij tussen deze 2 moest kiezen.
TheWhiteTiger
pi_60099760
quote:
Op maandag 14 juli 2008 16:11 schreef TheWhiteTiger het volgende:

[..]

zowat het enigste verschil is dat de Olympus een beeldstabilisator heeft.
Hmm, de 80-300 lens (equivelent) die je ook kan krijgen is ook zeer goed. Al had ik, mocht ik het overdoen, de e-510 zonder lenzen gekocht, en appart de 18-180 (fourthirds, dus voor andere camera lenzen equivalent: 36-360 mm) gehaald - maar die is wat over je budget heen Grootste nadeel van olympus vind ik zelf is dat je bij Canikon's in een veel hogere ISO kan schieten zonder al te veel dust.

De in-body image stabilization zorgt ervoor dat de kleine schokken die je maakt met je hand opgevangen wordt. Hoe dieper je zoomt of hoe meer macro je gaat, hoe meer kleine trillingen ervoor zorgen dat het beeld onscherp wordt. Bij Canon en Nikon zit er in de LENS een stabilzator, wat dus betekent dat je bij elke lens die dat heeft een extra prijs betaalt (bij olympus betaal je voor Lens+auto focus engine, bij nikon+VR Lens+auto focus engine+stabilizator). Dus het dekt de kosten. laat je zien hoe het werkt.
pi_60099875
quote:
Op maandag 14 juli 2008 16:23 schreef TheWhiteTiger het volgende:

[..]

Ynske heeft wel gelijk hiermee, want IS is vooral handig voor zoomlenzen, en verder zorgen je eigen handen voor het meeste effect op de kwaliteit Maar als je zou kunnen kiezen tussen lenzen met IS of in-body IS dan zou ik toch voor de body gaan. Het bespaart je namelijk het geld wat je misschien later zou uitgeven aan lenzen met IS.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 14 juli 2008 @ 16:36:24 #140
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_60099888
quote:
Op maandag 14 juli 2008 16:23 schreef TheWhiteTiger het volgende:

[..]

ik zou voor geen van beide gaan
maar das meer omdat nikon te groot is voor mijn handen
en ik echt helemaal ben van mijn canon en zijn lenzen.

mocht je toch uiteindelijk uit deze kiezen denk ik, mits je m vast gehad hebt en de camera lekker in je handen ligt dat ik toch zou neigen naar de nikon

daarbij, als ik kijk, ik heb op geen van mijn lenzen IS zitten, zie er het nu ook niet van in.
ik vind het een sport om mezelf "stabiel" te houden en toffe foto's te maken.
misschien ooit, maar zelfs met de theaterfotografie die ik doe (verdomd slecht belichte ruimtes voor fotografie) heb ik gewoon uit de hand geschoten eventueel met een monopod erbij.
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 14 juli 2008 @ 17:12:52 #141
8369 speknek
Another day another slay
pi_60100862
Ik kan uit persoonlijke ervaring wel zeggen dat de D40 echt een errg fijn apparaatje is. Geen idee hoe de vergelijking met de Olympus is, maar je hoeft zeker niet bang te zijn spijt te krijgen. Maar ik zou zelf voor de vernieuwde D60 gaan. 4mpx meer, en voor de rest volgens mij redelijk dezelfde kleine behuizing.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 14 juli 2008 @ 17:16:25 #142
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_60100932
quote:
Op maandag 14 juli 2008 17:12 schreef speknek het volgende:
Ik kan uit persoonlijke ervaring wel zeggen dat de D40 echt een errg fijn apparaatje is. Geen idee hoe de vergelijking met de Olympus is, maar je hoeft zeker niet bang te zijn spijt te krijgen. Maar ik zou zelf voor de vernieuwde D60 gaan. 4mpx meer, en voor de rest volgens mij redelijk dezelfde kleine behuizing.
waarom staren mensen zich toch zo blind op die megapixels?
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 14 juli 2008 @ 17:18:16 #143
8369 speknek
Another day another slay
pi_60100975
quote:
Op maandag 14 juli 2008 16:36 schreef Ynske het volgende:
ik zou voor geen van beide gaan
maar das meer omdat nikon te groot is voor mijn handen
en ik echt helemaal ben van mijn canon en zijn lenzen.
De nieuwe Nikons, iig degenen waar het hier om gaat, zijn kleiner dan de Canons.
  maandag 14 juli 2008 @ 17:18:50 #144
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60100993
quote:
Op maandag 14 juli 2008 17:16 schreef Ynske het volgende:

[..]

Omdat dat hun verteld wordt in de MM.
  maandag 14 juli 2008 @ 17:19:54 #145
8369 speknek
Another day another slay
pi_60101020
quote:
Op maandag 14 juli 2008 17:16 schreef Ynske het volgende:
Ach dat hoeft ook niet. Maar ik heb alleen de kitlens, die dus niet erg ver in kan zoomen. Dus dan crop ik op de computer het beeld wat om toch een goede foto te krijgen. Zo heb ik een paar keer gehad dat ik een foto op wat groter formaat wilde afdrukken en dat niet heel scherp meer werd, daarom zijn wat meer megapixels toch wel fijn.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 14 juli 2008 @ 17:21:51 #146
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_60101054
quote:
Op maandag 14 juli 2008 17:18 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Omdat dat hun verteld wordt in de MM.
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 14 juli 2008 @ 17:25:01 #147
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60101120
quote:
Op maandag 14 juli 2008 17:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Ach dat hoeft ook niet. Maar ik heb alleen de kitlens, die dus niet erg ver in kan zoomen. Dus dan crop ik op de computer het beeld wat om toch een goede foto te krijgen. Zo heb ik een paar keer gehad dat ik een foto op wat groter formaat wilde afdrukken en dat niet heel scherp meer werd, daarom zijn wat meer megapixels toch wel fijn.
Dat ligt eerder aan je lens dan aan je sensor. En croppen doe je door de zoeken
  maandag 14 juli 2008 @ 17:29:52 #148
8369 speknek
Another day another slay
pi_60101230
quote:
Op maandag 14 juli 2008 17:25 schreef Erasmo het volgende:
Dat ligt eerder aan je lens dan aan je sensor. En croppen doe je door de zoeken
Ja maar je kunt een lens van 600 euro extra kopen en standaard met een grote cameratas rondzeulen, of 100 euro extra neerleggen voor wat meer megapixels. Laten we het aan de vrager voorleggen .

edit- of bedoel je dat hij niet scherp meer is door de lens? Want dat lijkt me onzin.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 14 juli 2008 @ 17:33:29 #149
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_60101321
quote:
Op maandag 14 juli 2008 17:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja maar je kunt een lens van 600 euro extra kopen en standaard met een grote cameratas rondzeulen, of 100 euro extra neerleggen voor wat meer megapixels. Laten we het aan de vrager voorleggen .

edit- of bedoel je dat hij niet scherp meer is door de lens? Want dat lijkt me onzin.

dit is echt een reactie die nog kant nog wal raakt
als je geen extra lenzen wilt kopen moet je helemaal niet aan een SLR gaan beginnen maar moet je kijken richting een compact/highend compact
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 14 juli 2008 @ 17:37:55 #150
8369 speknek
Another day another slay
pi_60101406
Oh niet deze discussie weer. (a) Ik pwn elke (highend) compact eruit met mijn SLR foto's. (b) Nikon heeft een meer dan uitstekende kitlens, de D40 is dan ook niet voor niets bedoeld als een budget SLR. (c) Als je een reisje maakt ga je nog steeds niet met een batterij lensen de deur uit, en kies je de meest geschikte uit. Dan kan het dus altijd voorkomen dat je net de verkeerde lens voor een bepaald shot bij je hebt, en moet je na afloop met de computer wat bewerken.
pi_60104528
Ik zoek digitale camera voor zo ongeveer 300 euro.
ik wil er 1 die ik dus makkelijk in me zak kan stoppen, met goede zoom en dat hij scherpe foto;s maakt van bewegende dingen. Ik maak zelf graag foto's van vliegtuigen.

Zelf werd er in de winkel een Fujifilm FinePix Z100fd aanbevolen
Heeft iemand hier ervaring mee?

Of welke zou jij mij aanbevelen?

Alvast bedankt
pi_60114996
okay ik ben er een klein beetje uit.
Ga voor te beginnen gewoon voor een kitlens.
Vind dit persoonlijk beter omdat ik vanuit daar mijn weg beter kan maken wat ik echt het liefste wil en dan een standaard punt heb om mee te vergelijken.

Het word of de D60 Kit http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=438_440&products_id=6958&osCsid=56q1qu966s26eecth7dkbogst5
of de
Olympus E-510 kit http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=438_445&products_id=4439&osCsid=56q1qu966s26eecth7dkbogst5

Als jullie verder nog opmerkingen hebben wat betreft de kitlenzen zijn die natuurlijk van harte welkom.
De kitlens van de E-510 is volgens mij zown 60 euro goedkoper.

Ben benieuwd wat jullie ervan denken!
TheWhiteTiger
pi_60115009
Olympus vs Nikon is een beetje 4:3 vs 3:2. Denk daar eens goed over na, wat je daarin het liefste zou hebben.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:05:13 #154
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60115060
quote:
Op maandag 14 juli 2008 20:02 schreef rootje9 het volgende:
ik wil er 1 die ik dus makkelijk in me zak kan stoppen, met goede zoom en dat hij scherpe foto;s maakt van bewegende dingen. Ik maak zelf graag foto's van vliegtuigen.

Alvast bedankt
Dat lijkt me geen slechte keus
pi_60116718
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, voornamelijk bedoeld voor amateur concertfotografie (en dan vooral metalconcerten, dus veel beweging, weinig licht).
Op dit moment heb ik een compact camera, een Canon Powershot A720 IS. Deze is perfect voor foto's overdag, maar zodra ik ergens binnen foto's maak (vaak zonder flits) en daarbij de sluitertijd verander, krijg ik ontzettend veel ruis. Ik wil daarom overstappen op een spiegelreflex (budget is ongeveer 500 euro), maar ik heb geen idee welke goed is en wat de verschillen zijn.

Iemand hier tips waar ik op moet letten en eventueel voorbeelden van goede camera's?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 11:50:34 #156
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60116921
Dan zou ik gaan voor een DLSR die op hoge iso's niet zo erg ruist+50mm 1.4
pi_60117174
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Dan zou ik gaan voor een DLSR die op hoge iso's niet zo erg ruist+50mm 1.4
Wanneer er staat dat er geen ruis optreedt bij hoge iso-waarden geloof ik het niet meer..
In een review van de A720 stond "Geavanceerde Noise Reduction technologie voorkomt ruis, zelfs bij hoge ISO-waarden." ... Ik heb het gemerkt..
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:09:13 #158
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60117296
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:03 schreef Joannie88 het volgende:

[..]

Wanneer er staat dat er geen ruis optreedt bij hoge iso-waarden geloof ik het niet meer..
In een review van de A720 stond "Geavanceerde Noise Reduction technologie voorkomt ruis, zelfs bij hoge ISO-waarden." ... Ik heb het gemerkt..
Compact zullen altijd meer ruisen als je die ISO-waarden omhoog doet. Maar tegenwoordig heb je zat DSLR's die op 1600 nog bruikbare foto's leveren
pi_60117686
En zitten er nog grote verschillen in merken? Vond de Sony Alpha 300 of 350 wel aantrekkelijk, mede door de workshop-actie die er aan vast zit. Maar zoals ik al zei, ik heb er weinig verstand van..
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:03:00 #160
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_60119985
quote:
Op maandag 14 juli 2008 20:02 schreef rootje9 het volgende:

Alvast bedankt
Als-ie in je broekzak moet is 300 erg ruim. Voor 200 euro heb je al een Canon Ixus 80is en dat lijkt me voor jou prima. Enige nadeel is dat-ie maar 3x zoom heeft, maar tenzij je van die jaren 90 Overzeas-broeken draagt past meer zoom amper/zeer oncomfortabel. Alhoewel ik wel geloof dat Sony wel een T-model heeft waarmee je flink kan zoomen zonder dat de lens uitschuift. Maar die was wel weer vrij prijzig dacht ik.
Want ik ben kaler dan kaal
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 15 juli 2008 @ 14:20:46 #161
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_60120491
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:25 schreef Joannie88 het volgende:
En zitten er nog grote verschillen in merken? Vond de Sony Alpha 300 of 350 wel aantrekkelijk, mede door de workshop-actie die er aan vast zit. Maar zoals ik al zei, ik heb er weinig verstand van..
staar je niet blind op die workshops
canon heeft die actie ook erbij gehad
je leert echt veel meer van het bezig zijn ermee dan zo'n workshop bij een fabrikant is me opgevallen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_60120681
Ik heb uiteindelijk voor de panasonic FZ18 Lumix gekozen

# 28mm groothoek Leica DC Vario-Elmarit Lens
# 18x Optische Zoom
# Mega O.I.S
# Intelligent ISO Control
# Intelligent Scene Selector
# Face Detection
# 8.1 Megapixel
# Hoge resolutie 6.5 cm LCD met Auto Power functie

Zo maar eens lekker mee spelen dus
  dinsdag 15 juli 2008 @ 17:06:15 #163
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_60124459
Hoe duur was 'ie?
pi_60126659
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:00 schreef TheWhiteTiger het volgende:
okay ik ben er een klein beetje uit.
Ga voor te beginnen gewoon voor een kitlens.
Vind dit persoonlijk beter omdat ik vanuit daar mijn weg beter kan maken wat ik echt het liefste wil en dan een standaard punt heb om mee te vergelijken.

Het word of de D60 Kit http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=438_440&products_id=6958&osCsid=56q1qu966s26eecth7dkbogst5
of de
Olympus E-510 kit http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=438_445&products_id=4439&osCsid=56q1qu966s26eecth7dkbogst5

Als jullie verder nog opmerkingen hebben wat betreft de kitlenzen zijn die natuurlijk van harte welkom.
De kitlens van de E-510 is volgens mij zown 60 euro goedkoper.

Ben benieuwd wat jullie ervan denken!
Ik heb even gebruik gemaakt van jouw vragen want ik ben eigenlijk naar exact hetzelfde op zoek

Maar ik zit nu wel met een probleem want ik ben vandaag ff bij de MM geweest om ze vast te houden (daar kwam ik toevallig langs vandaag) en de Nikon houdt toch lekkerder vast dan de Olympus. Maar de Olympus heeft weer als voordeel dat die IS in de body zit (ik hoorde een vent van de MM trouwens zeggen dat een IS in de lens veel beter is, is dat zo?) en dat 'ie goedkoper is. Zeker omdat ik er ook graag een zoomlens bij heb.

Dacht dat de keuze wel iets makkelijker zou zijn

edit: en ik zou graag jullie mening willen weten hoe de 2 bovenstaande camera's zijn in verhouding met deze: Canon EOS 400D + EF-S 18-55mm + EF 75-300mm III
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 15 juli 2008 @ 19:48:59 #165
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_60128050
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:50 schreef EnactedChaos het volgende:

[..]

Ik heb even gebruik gemaakt van jouw vragen want ik ben eigenlijk naar exact hetzelfde op zoek

Maar ik zit nu wel met een probleem want ik ben vandaag ff bij de MM geweest om ze vast te houden (daar kwam ik toevallig langs vandaag) en de Nikon houdt toch lekkerder vast dan de Olympus. Maar de Olympus heeft weer als voordeel dat die IS in de body zit (ik hoorde een vent van de MM trouwens zeggen dat een IS in de lens veel beter is, is dat zo?) en dat 'ie goedkoper is. Zeker omdat ik er ook graag een zoomlens bij heb.

Dacht dat de keuze wel iets makkelijker zou zijn

edit: en ik zou graag jullie mening willen weten hoe de 2 bovenstaande camera's zijn in verhouding met deze: Canon EOS 400D + EF-S 18-55mm + EF 75-300mm III
als de Nikon je het fijnst in de hand ligt zou ik daarvoor gaan
je kunt naltuurlijk ook altijd nog gaan kijken voor een tamron 70-300 of sigma 70-300 gaan als zoomtele erbij. beide zijn geen slechte lenzen voor mee te beginnen daarbij zijn die voor verschillende vattingen te krijgen.

de 400 is ook een goede camera, en zoals eerder gezegd staar je niet blind op die IS in de body, als de camera niet lekker in de hand ligt is het zonde om ervoor te kiezen als dat alleen is op grond van de IS
nogmaals, je hebt de IS echt niet altijd nodig. ik met mijn parkinsonpols (kan niet zwaar en lang tillen) maak ook gewoon zonder IS goede scherpe fotos met mn tele
Today is life -

Dale Carnegie
pi_60128456
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 19:48 schreef Ynske het volgende:

[..]

als de Nikon je het fijnst in de hand ligt zou ik daarvoor gaan
je kunt naltuurlijk ook altijd nog gaan kijken voor een tamron 70-300 of sigma 70-300 gaan als zoomtele erbij. beide zijn geen slechte lenzen voor mee te beginnen daarbij zijn die voor verschillende vattingen te krijgen.

de 400 is ook een goede camera, en zoals eerder gezegd staar je niet blind op die IS in de body, als de camera niet lekker in de hand ligt is het zonde om ervoor te kiezen als dat alleen is op grond van de IS
nogmaals, je hebt de IS echt niet altijd nodig. ik met mijn parkinsonpols (kan niet zwaar en lang tillen) maak ook gewoon zonder IS goede scherpe fotos met mn tele
Ok, bedankt.

Ja, die IS... had al gelezen dat ik me daar niet blind op moet staren inderdaad, maar als je dan toch kunt kiezen he Dan ga je dus twijfelen...

Maar die Nikon ligt zeker het lekkerste in de hand, ook in vergelijking met de Canon. Maar die set van Canon die ik plaatste kost 500 bij elkaar (wel B stock, maar ben toch beginner en met volledige garantie). Voor die prijs kan ik volgens mij geen Nikon D60 kopen met 2 lenzen? En als het een flink prijsverschil is moet ik het wellicht maar op de koop toe nemen dat ie iets minder lekker vasthoud (is ook een deel gewenning neem ik aan).
  woensdag 16 juli 2008 @ 00:58:38 #167
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60135489
Hou ook eens een K200D in je handen... Zelf vind ik hem lekker in de hand liggen(alhoewel dat natuurlijk puur persoonlijk is )

Maargoed, met een zoomlens van een klein budget gaat concertfotografie erg lastig worden(helemaal als je het feit dat je in 90% van de gevallen je je camera mag inleveren bij de ingang meetelt)
pi_60137758
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 00:58 schreef Erasmo het volgende:
Hou ook eens een K200D in je handen... Zelf vind ik hem lekker in de hand liggen(alhoewel dat natuurlijk puur persoonlijk is )

Maargoed, met een zoomlens van een klein budget gaat concertfotografie erg lastig worden(helemaal als je het feit dat je in 90% van de gevallen je je camera mag inleveren bij de ingang meetelt)
Ligt qua prijs wel iets boven die andere 2...
pi_60138119
Je zou de reviews van de camera's op dpreview.com kunnen lezen, ze vergelijken daar ook foto's van dezelfde objecten met andere zelfde klasse camera's. Maar het lekker in de hand liggen is toch wel iets als een vingerafdruk hoor Voor een ieder verschillend maar toch erg belangrijk.
pi_60145163
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:06 schreef morgane het volgende:
Hoe duur was 'ie?
370 euro
pi_60152959
Budget: 600
Formaat: SLR-like / D-SLR Body
Doel: architectuur-, landschap-, straat- en nachtfoto's
Fotograaf: zelf klooien
Huidige camera:compact
Welke camera’s twijfel je over: canon eos d400, 350, 450; nikon d60
Bijzonderheden: ik heb een tijd met een d400 gewerkt (niet van mijzelf) en die beviel goed

Wat ik me afvroeg:
-Wat zijn de verschillen met de 350 en 450?
-Zit er een stabilisator in de body (voor interieurfoto's), of kun je beter een goede lens aanschaffen?

Alvast bedankt
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people are so full of doubt." - Bertrand Russell
pi_60153891
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 21:10 schreef Ongewis het volgende:

-Zit er een stabilisator in de body (voor interieurfoto's), of kun je beter een goede lens aanschaffen?

Alvast bedankt
Weet niet al te veel over 350d /450d, misschien dat dpreview je verder kan helpen, maar vroeg me af...

Waarom stabilizatie nodig bij interieur?
  woensdag 16 juli 2008 @ 21:55:52 #173
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_60154010
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 21:50 schreef Xith het volgende:

[..]

Weet niet al te veel over 350d /450d, misschien dat dpreview je verder kan helpen, maar vroeg me af...

Waarom stabilizatie nodig bij interieur?
Misschien ivm weinig licht binnenshuis -> langere sluitertijden ofzo?

Anyway de 350D heeft geen stabilisatie. Er is wel een versie van de kitlens met IS. De Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS.
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  FOK!fotograaf donderdag 17 juli 2008 @ 05:51:23 #174
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_60158679
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 21:55 schreef kvdv het volgende:

[..]

Misschien ivm weinig licht binnenshuis -> langere sluitertijden ofzo?

Anyway de 350D heeft geen stabilisatie. Er is wel een versie van de kitlens met IS. De Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS.
Bij de punten die hij noemt voor fotografie is een goed statief dan ook gewoon zeer aan te raden.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 17 juli 2008 @ 08:07:36 #175
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60159061
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 21:10 schreef Ongewis het volgende:
Budget: 600
Formaat: SLR-like / D-SLR Body
Doel: architectuur-, landschap-, straat- en nachtfoto's
Fotograaf: zelf klooien
Huidige camera:compact
Welke camera’s twijfel je over: canon eos d400, 350, 450; nikon d60
Bijzonderheden: ik heb een tijd met een d400 gewerkt (niet van mijzelf) en die beviel goed

Wat ik me afvroeg:
-Wat zijn de verschillen met de 350 en 450?

Alvast bedankt
Merken die stabilisatie in de body hebben zijn:
-Pentax
-Olympus
-Sony

Merken waarvoor je aparte lenzen met IS moet hebben:
-Canon
-Nikon
pi_60161039
Ik denk toch dat het de D60 gaat worden met de kitlens van 18-55 zonder IS.

Maar ik wil er ook een tele zoomlens bij, nou las ik hier ergens dat de sigma 70-300(?) tussen de 200 en 300 niet echt scherp is. Wat is wel een goede lens tot 300mm met een beperkt budget? Of is 300 wellicht niet nodig en kan ik beter voor een lens tot 200mm gaan? Ik wil de camera allround gebruiken maar straatfotografie lijkt me wel heel leuk. Maar ook bij voetbaltrainingen wil ik flink kunnen inzoomen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 17 juli 2008 @ 10:47:12 #177
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_60161094
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 10:44 schreef EnactedChaos het volgende:
Ik denk toch dat het de D60 gaat worden met de kitlens van 18-55 zonder IS.

Maar ik wil er ook een tele zoomlens bij, nou las ik hier ergens dat de sigma 70-300(?) tussen de 200 en 300 niet echt scherp is. Wat is wel een goede lens tot 300mm met een beperkt budget? Of is 300 wellicht niet nodig en kan ik beter voor een lens tot 200mm gaan? Ik wil de camera allround gebruiken maar straatfotografie lijkt me wel heel leuk. Maar ook bij voetbaltrainingen wil ik flink kunnen inzoomen.
hij is niet scherp genoeg voor macrowerk voor gewone fotos had ik er geen last van. al met al is de sigma geen slechte beginnerslens. je zou ook nog kunnen kijken naar de tamron en misschien heeft nikkor ook nog wel wat lekkers liggen voor een mooie prijs > lees ook nog even in [Centraal] Het grote lenzen/objectieven topic #21 misschien staan daar ook nog wat tips

overigens een goede keuze wat de camera betreft
Today is life -

Dale Carnegie
pi_60161251
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 10:47 schreef Ynske het volgende:

[..]

hij is niet scherp genoeg voor macrowerk voor gewone fotos had ik er geen last van. al met al is de sigma geen slechte beginnerslens. je zou ook nog kunnen kijken naar de tamron en misschien heeft nikkor ook nog wel wat lekkers liggen voor een mooie prijs > lees ook nog even in [Centraal] Het grote lenzen/objectieven topic #21 misschien staan daar ook nog wat tips

overigens een goede keuze wat de camera betreft
Ah, ok

Macrofotografie zal ik niet veel doen denk ik, in ieder geval niet van zo'n grote afstand. En ik haat insecten
pi_60166700

Is met een sigma apo 70-300 @ 300 gemaakt. 2e hands gekocht voor 125 euri. Ik zie niks mis met deze lens. Doen zeg ik

(450D canon versie overigens)
pi_60168352
Als dat op 500px breed de onscherpte zou verhullen zou het wel een bizar slecht stuk glas zijn. Zó slecht is het niet. Het is gewoon niet echt goed.
  donderdag 17 juli 2008 @ 16:26:15 #181
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60168700
Ik heb die van mij afgestoten, optisch presteerde hij absoluut niet slecht maar ik mis gewoon de stevigheid van een metalen lens.
pi_60188305
Hallo, Ik zit erover te denken om een camera te gaan kopen binnenkort.

Budget: 200 euro? MAX 250 tenzij het echt een top budget/prijs verhouding is.

Formaat: SLR-like, als het budget het toelaat D-SLR, maar iets wat erop lijkt mag ook, zolang het maar een mooie uitstekende lens heeft, dat vind ik altijd wel fijn. Vroeger heb ik wel eens wat gespeeld met deze

Doel: Foto's maken

Fotograaf:

Huidige camera: Geen, ik heb vroeger een Sony DSC-f505v gehad, en mijn vader heeft een Nikon coolpix (zoiets als dit) gehad, mijn vriendin heeft een Canon S5 IS (link) en dat vind ik toch wel fijn in de hand liggen, alhoewel een grotere lens belangrijker voor mij is dan zo'n "handig LCD-schermpje" (wat ik dus niet echt nuttig vind).

Welke camera’s twijfel je over: Geen, ik heb me al zo ontzettend lang niet meer met foto's bezig gehouden dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen.

Overig: Ik hou van fotos met een grote resolutie en goede scherpte.

Iemand wat tips? Ik weet niet waar ik moet beginnen met kijken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 18 juli 2008 @ 19:03:03 #183
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_60195088
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 16:12 schreef veldmuis het volgende:
Als dat op 500px breed de onscherpte zou verhullen zou het wel een bizar slecht stuk glas zijn. Zó slecht is het niet. Het is gewoon niet echt goed.
Laat dan in vredesnaam eens zíen wat je er nou niet goed aan vindt. Je zegt nou al sinds mensenheugenis dat die Sigma niet goed is terwijl er toch massa's mensen zijn die er uitermate leuke plaatjes mee maken.
ja, er zal allicht betere optiek zijn als je drie keer de prijs wenst neer te tellen, en ook daarop zal wel weer een verbetering denkbaar zijn wanneer je zes keer die prijs neertelt. Ik heb het slechte tot nog toe niet kunnen ontdekken in zowel die Sigma als de Tamron. De enige valkuil blijft dat je te snel geneigd bent om met 300mm uit het losse handje te gaan schieten en dat leidt nogal snel tot suboptimale plaatjes.
pi_60195747
Morgen wil ik om een digitale camera,
zelf heb ik de Fujifilm FinePix Z100fd op het oog

Heeft iemand nog andere vergelijkbare
ik zoek er een kleine camera met veel zoom..!!
pi_60196519
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 19:03 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Laat dan in vredesnaam eens zíen wat je er nou niet goed aan vindt. Je zegt nou al sinds mensenheugenis dat die Sigma niet goed is terwijl er toch massa's mensen zijn die er uitermate leuke plaatjes mee maken.
ja, er zal allicht betere optiek zijn als je drie keer de prijs wenst neer te tellen, en ook daarop zal wel weer een verbetering denkbaar zijn wanneer je zes keer die prijs neertelt. Ik heb het slechte tot nog toe niet kunnen ontdekken in zowel die Sigma als de Tamron. De enige valkuil blijft dat je te snel geneigd bent om met 300mm uit het losse handje te gaan schieten en dat leidt nogal snel tot suboptimale plaatjes.
Ik ga morgen als er een beetje licht is wel eens wat schieten. Nu zou ik de ISO te hoog moeten opschroeven.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 20:27:44 #186
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60196626
Ik denk dat het ook een kwestie van net de goede hebben is.
pi_60196695
Dat zeker. Als ik nu een telelensje zou moeten kopen in dat budget zou ik voor de Nikkor 55-200 VR gaan. Jammer dat het ding een kunststof mount heeft, maar daar zie je op de foto niks van.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 21:00:56 #188
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60197120
Kunststof mount, ik snap niet dat je als fabrikant ook maar overweegt om zoiets achter je lens te monteren.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 21:06:29 #189
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_60197194
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 13:43 schreef pmdomela het volgende:

Budget: 200 euro? MAX 250 tenzij het echt een top budget/prijs verhouding is.

...

Overig: Ik hou van fotos met een grote resolutie en goede scherpte.
Dat wordt dus een 2e hands DSLR. Of wil je per sé nieuw? Dan wordt het nog even doorsparen of genoegen nemen met een compactcamera.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_60215348
Haai

Ik vind fotograferen tof, en filmen ook. Momenteel gebruik ik mijn mobiel, K800i, om foto's mee te nemen (ja, sorry ) en mijn pa's canon.

Maar ik wil wat professioneler uitziende foto's kunnen maken. Macrofoto's vind ik heel mooi, dus de camera die ik zoek moet daar wel goed mee om kunnen gaan. Optische zoom is ook een belangrijk punt voor mij.

Aangezien ik nog geen ervaring heb met fotograferen, dacht ik het mezelf te kunnen leren of eventueel met handleidingen/boeken/filmpjes op internet.

Wat ik dus zoek:

Camera, DSLR heet zoiets toch, eentje met een body waar je de lens van kan wisselen
Budget: 300-500 euro
Nieuw of 2e hands: liefst nieuw
Waar ik hem voor wil: Macrofotografie, landschappen, wat filmen (hoeft niet superieure kwaliteit te zijn), en gewone foto's.

En ik zou wel wat dingen willen weten hoe dat zit met alles, met die lenzen en Kit en Body en wat het allemaal betekend

En ohja, hoe heet die nieuwe camera, geen idee wat het merk is, die zo high fps filmpjes kan maken?
  FOK!fotograaf zaterdag 19 juli 2008 @ 22:12:54 #191
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_60215527
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 22:01 schreef RacerDKB het volgende:
Haai

Ik vind fotograferen tof, en filmen ook. Momenteel gebruik ik mijn mobiel, K800i, om foto's mee te nemen (ja, sorry ) en mijn pa's canon.

Maar ik wil wat professioneler uitziende foto's kunnen maken. Macrofoto's vind ik heel mooi, dus de camera die ik zoek moet daar wel goed mee om kunnen gaan. Optische zoom is ook een belangrijk punt voor mij.

Aangezien ik nog geen ervaring heb met fotograferen, dacht ik het mezelf te kunnen leren of eventueel met handleidingen/boeken/filmpjes op internet.

Wat ik dus zoek:

Camera, DSLR heet zoiets toch, eentje met een body waar je de lens van kan wisselen
Budget: 300-500 euro
Nieuw of 2e hands: liefst nieuw
Waar ik hem voor wil: Macrofotografie, landschappen, wat filmen (hoeft niet superieure kwaliteit te zijn), en gewone foto's.

En ik zou wel wat dingen willen weten hoe dat zit met alles, met die lenzen en Kit en Body en wat het allemaal betekend

En ohja, hoe heet die nieuwe camera, geen idee wat het merk is, die zo high fps filmpjes kan maken?
Wat ik adviseer: helemaal geen camera, maar ga je eerst eens inlezen in de materie. Waarom? Omdat je nu geen flauw benul hebt waar je het over hebt. Om maar een puntje aan te stippen: Er bestaat geen D-SLR die kan filmen.

Lees je eerst eens in, en kom dan eens terug.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 22:14:24 #192
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60215543
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 22:12 schreef Marc H het volgende:

[..]

Wat ik adviseer: helemaal geen camera, maar ga je eerst eens inlezen in de materie. Waarom? Omdat je nu geen flauw benul hebt waar je het over hebt. Om maar een puntje aan te stippen: Er bestaat geen D-SLR die kan filmen.

Lees je eerst eens in, en kom dan eens terug.
^^

Als je denkt dat een DSLR kan filmen moet je je toch echt wat beter inlezen.
pi_60215695
Jongens jullie moeten gewoon allemaal de olympus 770sw kopen, damn wat een ding, het is elke keer weer leuk als er visite is die de camera bekijkt:

-(visite)Mooi ding hoor,
-(ik)Ah wacht, hij is een beetje vies,
*spoelt camera af onder de kraan
-(visite)Wat doe jij nou
-(ik)Ah joh, daar kan die tegen

Gewoon zo leuk elke keer weer, wat een ubercamera
pi_60215749
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 22:22 schreef delano.888 het volgende:
Jongens jullie moeten gewoon allemaal de olympus 770sw kopen, damn wat een ding, het is elke keer weer leuk als er visite is die de camera bekijkt:

-(visite)Mooi ding hoor,
-(visite)Wat doe jij nou

Voor dat soort dingen koop ik geen camera hoor .
  FOK!fotograaf zaterdag 19 juli 2008 @ 22:28:15 #195
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_60215785
quote:

-(visite)Mooi ding hoor,
-(visite)Wat doe jij nou

Ik weet zeker dat ik er niet blij van zal worden als ik daarmee moet gaan fotograferen.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 22:30:05 #196
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60215813
quote:

-(visite)Mooi ding hoor,
-(visite)Wat doe jij nou

Verkapte kijk-mij-ik-heb-een-camera-die-wat-kan post. Als ie zo goed is, waarom heb ik dan nog geen foto's van je hier gezien?
pi_60216126
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 22:14 schreef Erasmo het volgende:

[..]

^^

Als je denkt dat een DSLR kan filmen moet je je toch echt wat beter inlezen.
Nou sorry hoor

Dat wat ik hierboven zei maar dan zonder dat filmen gebeuren.
pi_60216224
Je kunt echt elke dSLR hiervoor gebruiken. Elk instapmodel voldoet.
Zoek uit wat je het goedkoopst kunt krijgen, ga voelen of het ding lekker in de hand ligt en je hebt je keus gemaakt.

Alleen Macro is een ander verhaal, dat redt je niet met een standaard kitlensje.
  FOK!fotograaf zaterdag 19 juli 2008 @ 22:58:38 #199
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_60216261
Lees je nou eerst een beetje in. Lees eens een stel reviews op bijvoorbeeld. dpreview.com.

Ga eens op tweakers.net kijken welke camera's in je budget passen, en ga daar eens naar googlen.

En ga maar vast sparen. een goede macrolens gaat al snel richting je totale budget
pi_60216516
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 22:58 schreef Marc H het volgende:
Lees je nou eerst een beetje in. Lees eens een stel reviews op bijvoorbeeld. dpreview.com.

Ga eens op tweakers.net kijken welke camera's in je budget passen, en ga daar eens naar googlen.

En ga maar vast sparen. een goede macrolens gaat al snel richting je totale budget
Oké, dat is dus duur.

Maar weet iemand wel welke camera ik bedoelde, die high speed filmpjes kon maken? Panasonic was het geloof ik. En het was echt geen videocamera, het was een fotocamera met een CMOS-sensor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')