Mooi verhaal, gaat echter niet op. Hooguit als er sprake zou zijn van een bestel zonder kartels. En dan weet ik het ook nog niet......quote:Op zaterdag 14 juni 2008 14:27 schreef NewOrder het volgende:
[..]
In het vorige topic stelde je dat de 'gewone' werknemer geen invloed heeft op het salaris van de topbestuurder. Nu spreek je over discrepanties tussen top- en onderlagen. Analoog aan een gebouw kan een toplaag in een organisatie niet bestaan zonder een onderlaag. Er is dus een afhankelijkheid tussen top- en onderlaag, en wel in twee richtingen. Dat betekent ook dat iedere werknemer die onderdeel uitmaakt van de onderlaag invloed heeft op de toplaag. Zo'n werknemer kan besluiten om de bovenlaag niet langer te steunen als hij zich niet kan vinden in het handelen van de toplaag of in het handelen van de organisatie als geheel. Maar zolang die werknemer dat niet doet accepteert hij dat hij onderdeel is van de onderlaag van een organisatie en dat er een toplaag is die op hem leunt en steunt.
Wat hebben kartels hier nou mee te maken?quote:Op zondag 15 juni 2008 13:40 schreef EchtGaaf het volgende:
Mooi verhaal, gaat echter niet op. Hooguit als er sprake zou zijn van een bestel zonder kartels. En dan weet ik het ook nog niet......
Lees mij eerdere reactie ff terug. Ik heb het je uitgelegd. Kortweg: er vormt zich een soort breed precedent onder de topverdieners. De een verrijkt zich, de ander meent dat vervolgens ook te mogen doen en breidt zich als een olievlek .Zeker als je het per branche bekijkt, ze doen elkaar gewoon na. Er valt dus als werknemers praktisch niets te kiezen....quote:Op zondag 15 juni 2008 14:29 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Wat hebben kartels hier nou mee te maken?
http://www.vpro.nl/progra(...)5503/items/39709577/quote:Geweldige prestaties waren het in Bern: eerst die 3-0 overwinning op wereldkampioen Italië en daarna die 4-1 zege op de Fransen. Terecht dat minister-president Balkenende na afloop de kleedkamer bezocht om onze jongens op hartverwarmende wijze te feliciteren.
Totdat één van de Nederlandse spelers – “iemand achter in de kleedkamer”, aldus bondscoach Marco van Basten – plotseling vroeg of de premier misschien een belastingverlaging kon regelen. Ik zou hier, om Johan Cruijf aan te halen, willen spreken van “een leermoment”.
Men moet zich even de situatie voorstellen. De minister-president staat daar in de kleedkamer temidden van uitsluitend voetbalmiljonairs en dan vraagt opeens een van die knulletjes om belastingverlaging.
Zelf verdient de premier zo’n 166.000 duizend euro per jaar, aanzienlijk minder dan wat een goede spits bij Real Madrid of een goede doelman bij Manchester United in twee maanden bij elkaar speelt.
Onze premier liep er trouwens die hele glorieuze avond als een arme sloeber bij, want ik vermoed dat ook voetbalanalist Johan Cruijff, alsmede de verslaggevers Tom Egbers en Jack van Gelder, per jaar meer ophalen dan onze minister-president.
Om elk misverstand te voorkomen en om te voorkomen dat ik word gelyncht, wil ik hier verklaren dat ik niemand zijn rijkdom misgun en dat wie ergens goed in is daarvoor best met miljoenen mag worden beloond. Mijn onderbuik vertelt me dat het Nederlandse volk er precies zo over denkt, en dat wij onze voetballers beslist lagere belastingen zouden gunnen, als die Europese titel maar wordt behaald.
Zelf kan ik er ook niet om treuren dat Balkenende vergelijkenderwijs slechts een schijntje verdient. Per slot verdient de Amerikaanse president relatief ook erg weinig. In de Verenigde Staten wordt het presidentschap als een erebaan beschouwd. Dat de Clintons inmiddels vermogend zijn, hebben zij te danken aan de lezingen die zij daarna hebben gegeven en de boeken die zij daarna hebben geschreven.
Het punt is echter dat wij momenteel een kabinet hebben, dat juist iets aan die topinkomens wil doen. De premier heeft nota bene een naar zichzelf genoemde norm in het leven geroepen. De zogenaamde Balkenende-norm, die bepaalt dat openbare bestuurders niet meer mogen verdienen dan de minister-president. Bovendien heeft Wouter Bos, de minister van Financiën, voortdurend gezegd dat hij zint op maatregelen om de exorbitante bonussen in het bedrijfsleven aan te pakken.
Maar vreemd genoeg wil het met die maatregelen niet vlotten. Nout Wellink, de president van de Nederlandse Bank – doorgaans niet iemand van gepeperde uitspraken – heeft de Balkenende-norm “idioot” genoemd, omdat, en ik citeer: “het de enige functie is waarvoor geen markt bestaat”. Waaraan hij toevoegde “dat de premier een voortreffelijke vent kan zijn, maar ook een kneus”.
Niettemin, als Balkenende een beleid wil van meer dan symboliek en retoriek alleen, dan meldt hij zich na de finale op 29 juni wederom in de kleedkamer. En dan richt hij zich tot onze jongens met de volgende woorden: “Gefeliciteerd, wij zijn trots op jullie!
En dan eerst het goede nieuws. Ik hebben jullie verzoek om belastingverlaging inderdaad meegenomen naar het kabinet. En dan nu het slechte nieuws. Het is helaas geen verlaging geworden, maar juist een forse verhoging - voor jullie allemaal!”.
Ik durf te wedden dat met zoveel standvastigheid de minister-president zich enorm populair zal maken bij het Nederlandse volk.
Is simpel, maar weinig mensen kijken een programma speciaal voor de presentator.quote:Op maandag 16 juni 2008 00:59 schreef SchoppenKoning het volgende:
Hoe leg je het uit dat de "de wereld draait door" shows met claudia de breij als presentatrice slechter bekeken werden dan degene met Mathijs van nieuwkerk achter de tafel. Toen Menno Bentveld de afleveringen op maandag ging doen, ging het weer een stuk beter met de kijkcijfers.
Had dat niet een klein beetje te maken met het feit dat claudia ontzettend irritant kan zijn en matthijs van nieuwkerk en natte onderbroek bezorgde bij vrouwelijke journalistiek studentjes?
Of vind je dat het lag aan het feit dat het format op de maandag zo wezenlijk anders was?
Er worden zelf boeken geschreven over hoe je een rat word in het bedrijfleven.. "Hoe wordt ik een rat" is daar 1 van. . Hij beschrijft de meest voorkomende gore streken..quote:Hoe word ik een rat?
De redeneerlijn in het boek gaat ongeveer zo: er zijn elementen in het bedrijfsleven die alle ethische normen aan hun laars lappen. Zij streven uitsluitend hun eigenbelang na en zijn daarin vaak succesvol. Zij pronken met weelde die ze anders nooit zouden hebben bereikt. Dus is de boodschap: “wordt als zij en gij zult delen in hun weelde.” Ethische en maatschappelijke bezwaren ziet Schrijvers niet, wel een andere keerzijde. Deze wordt door Schrijvers even aangeduid, namelijk: “Je moet niet bang zijn te verliezen”. Verder blijft dit aspect in het boek buiten beschouwing.
bron http://www.markensteijn.com/rat.htm
Een heel goedkoop argument om als werknemer geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen. De werkelijkheid is dan ook anders; je hebt *altijd* een keuze. Zelfs als bij alle werkgevers sprake zou zijn van een toplaag met buitensporige salarissen, dan nog kun je als werknemer besluiten om voor jezelf te beginnen.quote:Op zondag 15 juni 2008 14:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Er valt dus als werknemers praktisch niets te kiezen....
hahaquote:Op maandag 16 juni 2008 12:40 schreef EchtGaaf het volgende:
Schoppenkoning gaf zo wel een leuke illustratie van jouw betoog, rebel6. Zo op een presenteerblaadje.
Het is toch gewoon verschrikkelijk? Om het woord stuitend dan maar ff niet te gebruiken... Ik zie hier mijn zoveelste bevestiging. Alsof "ratterigheid" de nieuwe maatstaf voor succes zou moeten zijn...quote:Op maandag 16 juni 2008 13:13 schreef rebel6 het volgende:
[..]
haha
edit: zie nu je post over dat boek, alsof er nog geen ratten genoeg rondlopen...
Ik wil de verantwoordelijkheid helemaal niet tot nul reduceren, daar heb je gelijk in. Een werknemer kan inderdaad ook kiezen om voor een ander te gaan werken. Ik zeg alleen dat het wel steeds moeilijker wordt om een bedrijf te vinden die wel een fatsoenlijke beloningsgebouw heeft.quote:Op maandag 16 juni 2008 13:12 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Een heel goedkoop argument om als werknemer geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen. De werkelijkheid is dan ook anders; je hebt *altijd* een keuze. Zelfs als bij alle werkgevers sprake zou zijn van een toplaag met buitensporige salarissen, dan nog kun je als werknemer besluiten om voor jezelf te beginnen.
Spijkerman was zowel de bedenker als de presentator van kopspijkers. Nou moet jij mij eens uitleggen hoe jij ziet dat hij GEEN invloed had op het scoren van het programma...quote:Op vrijdag 13 juni 2008 21:48 schreef rebel6 het volgende:
Jij zo te zien. Als een programma goed scoort hoeft dat geen fuck te zeggen over wie het presenteert, kijk maar naar kopspikers.
Wij zenden in NL geen programma's uit die uit de VS komen EN we hebben nooit te maken met concurentie van programma's uit de VS in NL?quote:
Maar als het je uit komt beroep je je op diezelfde zieke samenleving... Dat is een beetje hypocriet.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 23:46 schreef EchtGaaf het volgende:
dan zeg ik dat de samenleving ziek is...
Dat had met de oppervlakke haat tegen bedrijven/mensen met veel geld te maken. Pure jaloezie heeft Talpa kapot gekregen. Zelfs een deel van de voetbalminners was bereid om geen voetbal meer te kijken om maar te voorkomen dat Talpa het goed ging doen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 23:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Toen het naar Talpa verkaste, toen was Spijkerman dus helemaal nergens meer....
Nee, dat hij ruggegraat heeft.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 12:02 schreef EchtGaaf het volgende:
Als hij niet op het verzoek ingaat, dan is het bewijs geleverd dat hij een graaier eerste klas is.
Het is ook niet aan jou om daar iets van te vinden.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik kijk naar het eindresultaat en kennelijk bevalt die niet.
Hier wordt aan voldaan: op iedere werknemer van toepassing en pp. mogen er van afwijken.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:11 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik kan niet duidelijker zijn en herhaal dit maar al te graag, dat de abc formule voor iedereen van toepassing moet zijn. Dat lijkt mij een eerlijke zaak.
Echt heel grappig is dat jouw geweldige voorbeeld een voorbeeld is waar de bedenker en de presentator een en dezelfde persoon zijn...quote:Op zaterdag 14 juni 2008 16:03 schreef rebel6 het volgende:
Net als DS4 zie jij ook niet het verschil tussen een programmaformule en een presentator.
Dat Kopspijkers goed scoorde lag geheel aan de formule, niet aan de presentator.
Waarom zou ik niet durven? Dat ik zakelijk dit weekend in het buitenland moest vertoeven (JA: lekker eten en drinken met andere bestuurders, voorrang op het volk bij diverse bezienswaardigheden, alles betaald en in dit geval ook nog van gemeenschapsgeld!), maakt niet dat ik niet meer durf, maar gewoon iets beters te doen had.quote:Op maandag 16 juni 2008 13:21 schreef EchtGaaf het volgende:
ps Dus DS4, kom er maar in, tenminste als je nog durft....
Dus ze krijgen minder omdat ze minder kwaliteiten hebben... Wat oneerlijk...quote:Op maandag 16 juni 2008 13:26 schreef EchtGaaf het volgende:
En verder: niet iedereen is geschikt voor ondernemer.
Blijkbaar was het verschil dusdanig groot dat ze claudia de breij aan de kant hebben gezet.quote:Op maandag 16 juni 2008 12:07 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Is simpel, maar weinig mensen kijken een programma speciaal voor de presentator.
Bij van Nieuwkerk zullen er vast wel wat vrouwtjes inschakelen omdat ze hem een lekker ding vinden, maar ik denk geen grote aantallen.
Veel mensen haken echter wel af bij een irritante presentator.
Zo duidelijk?
Duh, je sleept er (zoals wel vaker) weer wat anders bij.quote:Op maandag 16 juni 2008 13:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Spijkerman was zowel de bedenker als de presentator van kopspijkers. Nou moet jij mij eens uitleggen hoe jij ziet dat hij GEEN invloed had op het scoren van het programma...
Haha, grappig dat je voor de rest van het forum spreekt. Ik ben benieuwd of ze het allemaal met je eens zijn.quote:Op maandag 16 juni 2008 16:08 schreef SchoppenKoning het volgende:
[..]
Blijkbaar was het verschil dusdanig groot dat ze claudia de breij aan de kant hebben gezet.
Jij bekijkt het de negatieve kant op. Presentatoren kunnen het alleen maar verklooien. Goede presentatoren vallen dan niet op en hebben daarmee dus ook niet recht op meer salaris.
Feit is dat er qua kijkcijfers wel degelijk een verschil is.
Het verschil tussen ons 2 is dat jij het erg bagatalliseert, dat een presentator van invloed is op het succes een programma. Maar als het slecht gaat dan verklooien ze het. Met andere woorden, Mathijs van Nieuwkerk is de norm, die door elke willekeurige persoon vervangen kan worden. Claudia de breij heeft het dus in principe onvoorstelbaar verpest en ver beneden verwachtingen gepresteerd.
De rest op dit forum, EG uitgezonderd, ziet het precies andersom.
Daar komen we volgens mij dus nooit uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |