We hadden het over de rechten van de man bij het maken van die keuze, discussievervuiler.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 09:47 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ik stel dat een verbod op abortus los moet staan van het feit dat de man zaadlozingen heeft zonder gemeenschap.
Dan kunnen we gewoon alle regels afschaffenquote:
[..]
Rechten en de natuur hebben weinig met elkaar te maken, behalve dat ene recht: die van de sterkste.
Maar waarom zou dat moeten? Omdat in dit geval het recht van de sterkste niet opgaat?quote:Je kunt hoogstens vinden dat dat verschil tussen man en vrouw rechtvaardigt dat de vrouw in deze meer te zeggen heeft dan de man. Ik vind van niet. Wie er gelijk krijgt hangt af van wetgeving. Nu is die in het voordeel van de vrouw, maar dat betekent niet dat daar geen verandering in aangebracht zou kunnen worden.
Precies, dus waarom haal je dan allerlei bijzaken erbij?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 09:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
We hadden het over de rechten van de man bij het maken van die keuze, discussievervuiler.
Dat kan, maar is niet wenselijk denk ik.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 09:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan kunnen we gewoon alle regels afschaffen![]()
Niets hoeft, het hangt er maar van af wie zijn zin krijgt. In ons democratisch stelsel is dat de meerderheid hoofdzakelijk.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 09:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar waarom zou dat moeten? Omdat in dit geval het recht van de sterkste niet opgaat?
En laat die meerderheid nou net (al dan niet indirect) vóór abortus gestemd hebben!quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:36 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Precies, dus waarom haal je dan allerlei bijzaken erbij?
[..]
Dat kan, maar is niet wenselijk denk ik.
[..]
Niets hoeft, het hangt er maar van af wie zijn zin krijgt. In ons democratisch stelsel is dat de meerderheid hoofdzakelijk.
Ik geef aan dat jouw ideeën consequenties hebben, jij gooit de zaken door elkaar om de discussie te vervuilen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:36 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Precies, dus waarom haal je dan allerlei bijzaken erbij?
Alles verbieden is ook niet wenselijk.quote:Dat kan, maar is niet wenselijk denk ik.
Dat is geen argument.quote:
Niets hoeft, het hangt er maar van af wie zijn zin krijgt. In ons democratisch stelsel is dat de meerderheid hoofdzakelijk.
Op dit moment wel, maar daarom is het toch niet verboden om het te betwijfelen? En ik geloof ook niet in een soort van eindstatus van een samenleving, waarmee eenmaal gerealiseerde 'verworvenheden' voor altijd in stand blijven.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:43 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En laat die meerderheid nou net (al dan niet indirect) vóór abortus gestemd hebben!
Je begrijpt niet wat ik met dat punt wilde zeggen. Papierversnipperaar ontleende rechten aan de werking van de natuur, terwijl rechten niet meer zijn dan een sociale construct. Alleen omdat de man niet fysiologisch is aangelegd om kinderen te baren is het dan nog niet zo dat hij niet het recht heeft om te beslissen over wel of geen abortus. Dat recht is alleen wettelijk geregeld als een sociale construct. Niet omdat de natuur dat afdwingt.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:43 schreef SicSicSics het volgende:
En waarom zo'n bepleiter van 'het recht' van de sterkste als je er niet consequent in wil zijn?
En je denkt dat ik mij niet bewust ben van die consequenties. Dat jij ze niet wenselijk acht hoef je niet te gebruiken om te suggereren dat ik de consequenties niet overzie.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik geef aan dat jouw ideeën consequenties hebben, jij gooit de zaken door elkaar om de discussie te vervuilen.
Niet alles nee, maar een verbod op abortus (waar ik dus niet voor ben, maar hypothetisch gesteld) belet je nog steeds niet om op een warme dag met ontbloot bovenlichaam door de stad te lopen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alles verbieden is ook niet wenselijk.
Maar wel hoe het werkt en met de werkelijkheid hebben we te maken.quote:
Jij begon er zelf over door te stellen dat de man een bijdrage levert aan het maken van een kind. Nou niet terugkrabbelen als je eigen argumenten je in je achterste knijpen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:49 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Op dit moment wel, maar daarom is het toch niet verboden om het te betwijfelen? En ik geloof ook niet in een soort van eindstatus van een samenleving, waarmee eenmaal gerealiseerde 'verworvenheden' voor altijd in stand blijven.
Maar nogmaals, ik ben niet per definitie tegen abortus. Zeker vanuit het perspectief van de vrouw kan ik het meestal goed begrijpen, maar ik kijk ook naar de ongeborene. Ik vind dat de rechten daarvan te eenvoudig overboord worden gegooid.
[..]
Je begrijpt niet wat ik met dat punt wilde zeggen. Papierversnipperaar ontleende rechten aan de werking van de natuur, terwijl rechten niet meer zijn dan een sociale construct. Alleen omdat de man niet fysiologisch is aangelegd om kinderen te baren is het dan nog niet zo dat hij niet het recht heeft om te beslissen over wel of geen abortus. Dat recht is alleen wettelijk geregeld als een sociale construct. Niet omdat de natuur dat afdwingt.
Dat doe je niet. Dat blijkt uit de manier waarop je de discussie vervuild als ik je eigen argumenten op een voor jou minder wenselijke manier gebruik.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:52 schreef floris.exe het volgende:
[..]
En je denkt dat ik mij niet bewust ben van die consequenties. Dat jij ze niet wenselijk acht hoef je niet te gebruiken om te suggereren dat ik de consequenties niet overzie.
Jij wilt alles verbieden waar jij niet voor bent waarmee je andere mensen met andere meningen hun keuzevrijheid ontneemt. Ik ben er voor om mensen zoals jij stemrecht te ontnemen.quote:
Niet alles nee, maar een verbod op abortus (waar ik dus niet voor ben, maar hypothetisch gesteld) belet je nog steeds niet om op een warme dag met ontbloot bovenlichaam door de stad te lopen.
Jij bent tegen rondneuken, het verbieden van abortus is daarvoor geen oplossing. Daar ben je nog niet op ingegaan.quote:
Maar wel hoe het werkt en met de werkelijkheid hebben we te maken.
Ik krabbel helemaal niet terug! Ik ben nog steeds bij mijn eigen mening gebleven. Het probleem met deze discussie is, is dat het om niets anders gaat dan meningen en de mening die door de meeste mensen wordt gedragen is leidend. Dat is het enige waar het om gaat, want feitelijk gezien kun je er niets mee. Ja, het is een feit dat een vrouw een zwaardere lichamelijke last draagt tijdens de zwangerschap, maar het is een mening in hoeverre je als bepalend ziet voor de vraag wie de meeste rechten heeft in verband met abortus. Dat jij een zwaarder gewicht hangt aan de lichamelijke last van de vrouw dan de emoties van de man is je goed recht, maar je kunt er in zoverre iets mee wanneer je veel mensen mee hebt die er ook zo over denken. Het is geen universeel argument die je kunt onderbouwen met metingen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij begon er zelf over door te stellen dat de man een bijdrage levert aan het maken van een kind. Nou niet terugkrabbelen als je eigen argumenten je in je achterste knijpen.
Dat is ook precies de reden dat ik vind dat iedereen dit soort beslissingen voor zichzelf moet nemen en niet aan anderen opleggen..quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:58 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ik krabbel helemaal niet terug! Ik ben nog steeds bij mijn eigen mening gebleven. Het probleem met deze discussie is, is dat het om niets anders gaat dan meningen en de mening die door de meeste mensen wordt gedragen is leidend. Dat is het enige waar het om gaat, want feitelijk gezien kun je er niets mee. Ja, het is een feit dat een vrouw een zwaardere lichamelijke last draagt tijdens de zwangerschap, maar het is een mening in hoeverre je als bepalend ziet voor de vraag wie de meeste rechten heeft in verband met abortus. Dat jij een zwaarder gewicht hangt aan de lichamelijke last van de vrouw dan de emoties van de man is je goed recht, maar je kunt er in zoverre iets mee wanneer je veel mensen mee hebt die er ook zo over denken. Het is geen universeel argument die je kunt onderbouwen met metingen.
Oh, is mij niet opgevallen anders.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat doe je niet. Dat blijkt uit de manier waarop je de discussie vervuild als ik je eigen argumenten op een voor jou minder wenselijke manier gebruik.
Waarmee je dus in principe precies hetzelfde bent als ik. Jouw ideeën komen mogelijk in gevaar door mensen zoals ik en je wilt daarom mensen zoals ik het stemrecht ontnemen. Jongen, je bent precies hetzelfdequote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jij wilt alles verbieden waar jij niet voor bent waarmee je andere mensen met andere meningen hun keuzevrijheid ontneemt. Ik ben er voor om mensen zoals jij stemrecht te ontnemen.
Waar heb ik gezegd dat ik het verbod op abortus zie als een middel tegen rondneuken? Ik heb het alleen gehad over verantwoordelijkheden dragen. Niet tegen rondneuken, maar uit respect voor het (nieuwe) leven.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jij bent tegen rondneuken, het verbieden van abortus is daarvoor geen oplossing. Daar ben je nog niet op ingegaan.
Ligt eraan rond welke tijd de abortus wordt uitgevoerd.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 15:59 schreef Scaurus het volgende:
Politici hoor je regelmatig het woord 'mensenrechten' in de mond nemen. Figuren als Bert Koenders schreeuwen om het hardst als deze geschonden worden. Volgens hebben mensen universele behoeften die bevredigd worden door onderwijs, zelfontplooiing, lichamelijke integriteit en wat dies meer zij. Autoriteiten die daar lak aan hebben of dat zelfs tegenwerken, schenden volgens Koenders e.a. de mensenrechten.
Opvallend is dat het meestal seculieren het woord 'mensenrechten' in de mond nemen. Dit is des te meer opvallend, omdat seculieren vaak ook voorstander zijn van abortus provocatus. Is dit niet een discrepantie? Enerzijds hebben wij mensenrechten voor kinderen en volwassenen, anderzijds staan wij toe dat ongeboren kinderen vermoord worden. Is dit niet vreemd? Hoe rechtvaardig je dat?
Ah en nu kom je met een verzoek tot een slotje. Je wilt de discussie sluiten met het laatste woord en om anderen het woord te ontnemen?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is ook precies de reden dat ik vind dat iedereen dit soort beslissingen voor zichzelf moet nemen en niet aan anderen opleggen..
Slotje.
Nee. Jij bepaalt niet voor anderen tot je op het punt komt dat je duidelijk kunt spreken van een inbreuk op jouw rechten. Tot die tijd mag JIJ zelf beslissen wat je wel of niet doet, en een ander ook.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:58 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ik krabbel helemaal niet terug! Ik ben nog steeds bij mijn eigen mening gebleven. Het probleem met deze discussie is, is dat het om niets anders gaat dan meningen en de mening die door de meeste mensen wordt gedragen is leidend. Dat is het enige waar het om gaat, want feitelijk gezien kun je er niets mee. Ja, het is een feit dat een vrouw een zwaardere lichamelijke last draagt tijdens de zwangerschap, maar het is een mening in hoeverre je als bepalend ziet voor de vraag wie de meeste rechten heeft in verband met abortus. Dat jij een zwaarder gewicht hangt aan de lichamelijke last van de vrouw dan de emoties van de man is je goed recht, maar je kunt er in zoverre iets mee wanneer je veel mensen mee hebt die er ook zo over denken. Het is geen universeel argument die je kunt onderbouwen met metingen.
Je ziet het niet? Lees eens terug.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:03 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Oh, is mij niet opgevallen anders.
Je snapt het!quote:
Waarmee je dus in principe precies hetzelfde bent als ik. Jouw ideeën komen mogelijk in gevaar door mensen zoals ik en je wilt daarom mensen zoals ik het stemrecht ontnemen. Jongen, je bent precies hetzelfde! Democratie voor alleen die mensen die denken zoals jij, of niet?
Op de vorige pagina:quote:Waar heb ik gezegd dat ik het verbod op abortus zie als een middel tegen rondneuken? Ik heb het alleen gehad over verantwoordelijkheden dragen. Niet tegen rondneuken, maar uit respect voor het (nieuwe) leven.
quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:46 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Dat is dan de prijs die door de samenleving wordt betaald. Waar het mis gaat is bij de seksuele moraal, want waarom wordt iemand ongewenst zwanger? Dàt is de vraag waar het echt om gaat. Wel de lusten maar niet de lasten is, vind ik, een zeer verwerpelijk uitgangspunt. Houd je lul maar eens in keer in je broek.
Nee, het is niet ververboden om het te betwijfelen. En dat van de eindstatus van een samenleving ben ik het ook mee eens. Maar in mijn optiek is een verscherping van de abortus wetgeving alleen maar een stap terug. Ik ben meer een voortsander van vrije keus in plaats van een (misplaatse) verplichting over hoe anderen hun leven in moeten richten.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:49 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Op dit moment wel, maar daarom is het toch niet verboden om het te betwijfelen? En ik geloof ook niet in een soort van eindstatus van een samenleving, waarmee eenmaal gerealiseerde 'verworvenheden' voor altijd in stand blijven.
Maar nogmaals, ik ben niet per definitie tegen abortus. Zeker vanuit het perspectief van de vrouw kan ik het meestal goed begrijpen, maar ik kijk ook naar de ongeborene. Ik vind dat de rechten daarvan te eenvoudig overboord worden gegooid.
Ik vind dat de man best mag beslissen, maar dat de vrouw de eindbeslissing heeft. Mannen kunnnen bijvoorbeeld ook veel makkelijker de andere kant op wegrennen voor hun verantwoordelijkheden op dit gebied. Vrouwen kunnen dat niet.quote:Je begrijpt niet wat ik met dat punt wilde zeggen. Papierversnipperaar ontleende rechten aan de werking van de natuur, terwijl rechten niet meer zijn dan een sociale construct. Alleen omdat de man niet fysiologisch is aangelegd om kinderen te baren is het dan nog niet zo dat hij niet het recht heeft om te beslissen over wel of geen abortus. Dat recht is alleen wettelijk geregeld als een sociale construct. Niet omdat de natuur dat afdwingt.
Wie is hier nou arrogant? Jij bent degene die zijn moraal aan anderen probeert op te leggen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:09 schreef floris.exe het volgende:
Ik erger me wel wat aan je arrogantie, Papierversnipperaar. Probeer eens met respect met anderen in discussie te treden en niet zo belerend te doen. Dat is beter voor de sfeer. Dit even als een tip tussen de posts door.
Nee, je draait de zaken om. Ook jij legt een ander jouw moraal op. Dat jouw moraal meer vrijheid met zich meebrengt dan mijn moraal is waar, maar het is en blijft een moraal volgens welke jij graag de wereld wilt inrichten. Iedere regel en wet kun je zien als een onderdeel van een geïnstitutionaliseerde moraal, die door sommigen wordt onderschreven en door anderen verworpen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wie is hier nou arrogant? Jij bent degene die zijn moraal aan anderen probeert op te leggen.
Wel jammer dat je het op de persoon speelt als jij uitgelult bent.
Nee. Ik erken dat mensen verschillende meningen hebben en ik wil voor iedereen zo veel mogelijk ruimte om volgens zijn eigen mening te leven. Dat is fundamenteel anders.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:17 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Nee, je draait de zaken om. Ook jij legt een ander jouw moraal op. Dat jouw moraal meer vrijheid met zich meebrengt dan mijn moraal is waar, maar het is en blijft een moraal volgens welke jij graag de wereld wilt inrichten.
Maar er is geen algemene moraal om te institutionaliseren, dat is het hele punt.quote:Iedere regel en wet kun je zien als een onderdeel van een geïnstitutionaliseerde moraal, die door sommigen wordt onderschreven en door anderen verworpen.
Wellus.quote:
Ik ben niet degene die op de persoon speelt, Papierversnipperaar.
En ik erken dat beperkingen noodzakelijk zijn voor een prettige leefomgeving. Ik heb het dan puur over het openbare domein. Wat iemand thuis doet zal me een zorg zijn.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Ik erken dat mensen verschillende meningen hebben en ik wil voor iedereen zo veel mogelijk ruimte om volgens zijn eigen mening te leven. Dat is fundamenteel anders.
Dat klopt, maar daarom zie je dat de moraal van de meerderheid als plaatsvervangende algemene moraal dienst doet.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar er is geen algemene moraal om te institutionaliseren, dat is het hele punt.
Nietusquote:
Maar de buik van een vrouw is toch geen openbaar domein?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:24 schreef floris.exe het volgende:
[..]
En ik erken dat beperkingen noodzakelijk zijn voor een prettige leefomgeving. Ik heb het dan puur over het openbare domein. Wat iemand thuis doet zal me een zorg zijn.
Sorry, maar nu ga je volledig de mist in.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:17 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Nee, je draait de zaken om. Ook jij legt een ander jouw moraal op. Dat jouw moraal meer vrijheid met zich meebrengt dan mijn moraal is waar, maar het is en blijft een moraal volgens welke jij graag de wereld wilt inrichten. Iedere regel en wet kun je zien als een onderdeel van een geïnstitutionaliseerde moraal, die door sommigen wordt onderschreven en door anderen verworpen.
Was dat ooit andersquote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:25 schreef SicSicSics het volgende:
Ik moet het hier wel een beetje met Papierversnipperaar eens zijn.
Mensen vrijheid geven is een vrijheidsmoraal instellen en dus mensen die moraal opleggen. Het komt erg tegenstrijdig over, dat is waar, maar het is een paradoxale kwestie.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:25 schreef SicSicSics het volgende:
Iemand een vrije keus geven is geen moraal opleggen. Zeker niet op de manier waarop floris.exe het probeert door juist vanuit eigen morele standpunten iemand anders te vertellen wat wel en niet mag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |