Een horecaonderneming met slechts vrijwilligers (geen personeel) valt dus wel onder het rookverbod.quote:1. Degene die het beheer heeft over een van de volgende gebouwen is verplicht in de voor het publiek toegankelijke delen daarvan een rookverbod in te stellen, aan te duiden en te handhaven:
a. horeca-inrichtingen, geëxploiteerd door een ondernemer zonder personeel;
b. overdekte winkelcentra, evenementenhallen, congrescentra en luchthavens.
2. De verplichting geldt niet:
a. in ruimten waar geen inbreuk mag worden gemaakt op de persoonlijke levenssfeer;
b. in afsluitbare, voor het roken van tabaksproducten aangewezen en als zodanig aangeduide ruimten;
c. in de open lucht.
"Deze vereniging bevind zich in een daartoe aangewezen rokersruimte. "quote:b. in afsluitbare, voor het roken van tabaksproducten aangewezen en als zodanig aangeduide ruimten;
Een vereniging heeft geen ondernemer als baas. Die heeft een (vrijwillig) bestuur die de boel regelt.quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:30 schreef DennisMoore het volgende:
Een horecaonderneming met slechts vrijwilligers (geen personeel) valt dus wel onder het rookverbod.
Ook een vereniging kan een onderneming voeren. Dan is de vereniging zelf 'de ondernemer'.quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:46 schreef Boze_Appel het volgende:
Een vereniging heeft geen ondernemer als baas. Die heeft een (vrijwillig) bestuur die de boel regelt.
Kan?quote:Op woensdag 11 juni 2008 22:04 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ook een vereniging kan een onderneming voeren. Dan is de vereniging zelf 'de ondernemer'.
quote:Op woensdag 11 juni 2008 22:04 schreef DennisMoore het volgende:
Ook een vereniging kan een onderneming voeren. Dan is de vereniging zelf 'de ondernemer'.
bronquote:Als een vereniging een onderneming drijft, moet er vennootschapsbelasting worden betaald over de winst. Er is, grofweg gesteld, sprake van een onderneming als er voldoende arbeid en organisatie bestaat, waarmee stelselmatig winst wordt gemaakt en concurrerende werkzaamheden plaatsvinden.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat IK nog nooit heb meegemaakt dat iemand zijn/haar sigaret op verzoek dooft. Sterker nog, ik heb het meegemaakt dat men met 4 personen, in een niet-rokersdeel van een restaurant, een sigaret opstak en om een asbak vroeg. Hoezo asociaal.quote:Op woensdag 11 juni 2008 19:56 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Nu ben je wel heel erg aan het generaliseren. Niet iedere roker is asociaal, zoals veel niet-rokers doen voorkomen. Beetje jammer.
Redelijk ziek om mensen die last hebben van andermans rook als 'nazi's' te gaan betitelen, alsof ze de meest gruwelijke daden plegen. Het rookverbod wordt ingevoerd vanuit de gedachte dat horeca-medewerkers recht hebben op een rookvrije werkplek. Het verbod brengt een aantal effecten met zich mee die voor een grote groep Nederlanders gunstig zijn, namelijk diegenen die zich al langere tijd storen aan al dat gerook in de kroeg. Ik zou niet weten waarom je als niet-roker niet mag uitspreken dat je blij bent met het rookverbod. Ik vind het een uitstekende zaak. En dat jij dan mensen zoals mij tot 'nazi's' betitelt, zegt meer over jou dan over mij.quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:37 schreef StarGazer het volgende:
Wel grappig. Toen er nog geen sprake was van een rookverbod in de horeca hoorde je werkelijk niemand over hoe vervelend het wel niet is om in de kroeg in iemands rooklucht te staan. Nu het rookverbod wordt ingevoerd, komen al die anti-rook nazi's onder hun stenen vandaan gekropen om te verkondigen hoeveel last ze er wel niet van hebben![]()
Plicht van een rookvrije werkplek. Recht impliceert een keuze; die is er niet.quote:Op donderdag 12 juni 2008 01:46 schreef Elfletterig het volgende:
Het rookverbod wordt ingevoerd vanuit de gedachte dat horeca-medewerkers recht hebben op een rookvrije werkplek.
Het is inderdaad een plicht om elke werkplek rookvrij te houden, omdat werknemers recht hebben op een rookovrije werkplek. Kan zijn dat er op een bepaald moment geen niet-rokende medewerkers zijn, maar zoiets kan veranderen. Iemand kan stoppen met roken of een niet-roker wordt in dienst genomen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 06:29 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Plicht van een rookvrije werkplek. Recht impliceert een keuze; die is er niet.
vereniging of niet, zodra ze een tapvergunning hebben vallen ze gewoon onder de horecawet.quote:Op woensdag 11 juni 2008 22:04 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Er is wel een wet op het ventileren van ruimten. Als daar niet aan voldaan wordt kan daar ook een boete op staan.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, er is nog steeds geen verbod op stinken.
Ik denk dat ook dat vanzelf minder wordt, want stinkers zullen commentaar genoeg krijgen en dan wel de moeite nemen om eerst even te douchen.
Dan kan dat nog steeds in overleg, zonder dat de overheid die plicht op hoeft te leggen. Bovendien mag bv. iemand die thuis een officiële werkruimte heeft, bv. een psychiater die een thuispraktijk heeft en een apart kantoorgedeelte heeft waar alleen hij komt niet roken. Dat is debiel. Die man heeft niets aan dat zogenaamde recht.quote:Op donderdag 12 juni 2008 07:36 schreef Gia het volgende:
Het is inderdaad een plicht om elke werkplek rookvrij te houden, omdat werknemers recht hebben op een rookovrije werkplek. Kan zijn dat er op een bepaald moment geen niet-rokende medewerkers zijn, maar zoiets kan veranderen. Iemand kan stoppen met roken of een niet-roker wordt in dienst genomen.
Onzin, volgens:quote:Op donderdag 12 juni 2008 08:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan kan dat nog steeds in overleg, zonder dat de overheid die plicht op hoeft te leggen. Bovendien mag bv. iemand die thuis een officiële werkruimte heeft, bv. een psychiater die een thuispraktijk heeft en een apart kantoorgedeelte heeft waar alleen hij komt niet roken. Dat is debiel. Die man heeft niets aan dat zogenaamde recht.
mag je dus in een privé-kantoor gewoon roken.quote:De Tabakswet voorziet in de mogelijkheid om door middel van nadere regelgeving uitzonderingen te maken op de rookvrije werkplek. Het Besluit ‘Uitvoering rookvrije werkplek, horeca en andere ruimten’ maakt een uitzondering voor de volgende ruimten:
- als privé aan te merken ruimten;
- afsluitbare rookruimten;
- de open lucht.
Zetten we het bordje Privé op de ingang van een bar, mag er gerookt worden. Slotje.quote:Op donderdag 12 juni 2008 09:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Onzin, volgens:
mag je dus in een privé-kantoor gewoon roken.
quote:Op donderdag 12 juni 2008 09:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zetten we het bordje Privé op de ingang van een bar, mag er gerookt worden. Slotje.
dan mag alleen de kroegeigenaar er komenquote:Op donderdag 12 juni 2008 09:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zetten we het bordje Privé op de ingang van een bar, mag er gerookt worden. Slotje.
Volgens mij bepaal ik gewoon zelf wie ik in mijn privé ruimte uitnodig. We leven niet in de DDR.quote:Op donderdag 12 juni 2008 10:03 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
dan mag alleen de kroegeigenaar er komen
prive houdt letterlijk in dat het niet voor publiek toegankelijk is...dus als jij al je klanten er toegang tot laat hebben is het geen privévertrek meer.quote:Op donderdag 12 juni 2008 10:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens mij bepaal ik gewoon zelf wie ik in mijn privé ruimte uitnodig. We leven niet in de DDR.
quote:When the Nazis came for the communists,
I remained silent;
I was not a communist.
When they locked up the social democrats,
I remained silent;
I was not a social democrat.
When they came for the trade unionists,
I did not speak out;
I was not a trade unionist.
When they came for the Jews,
I remained silent;
I wasn't a Jew.
When they came for me,
there was no one left to speak out.
Ik rook niet.quote:Op donderdag 12 juni 2008 10:11 schreef MikeyMo het volgende:
Wees een vent en stop gewoon... of is dat dan weer te moeilijk?
dan hoef je ook niet te piepelen over het rookverbodquote:
Dat doe ik wel. Het gaat mij om het principe van vrije keuze en de laatste post van boze_appel.quote:Op donderdag 12 juni 2008 10:19 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
dan hoef je ook niet te piepelen over het rookverbod
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |