abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59050193
quote:
Op zondag 1 juni 2008 16:04 schreef DS4 het volgende:

Dus van 4% rente naar 6% rente. Ofwel: 500 naar 750 bij 250K. Alleen vertekent dat, want de ander woonkosten die specifiek bij kopen wonen moet je er ook bij rekenen en dan zit je in casu op 750 naar 1000. 33% relatief dus.
Oh ja, denkfoutje van mij.
pi_59050216
quote:
Op zondag 1 juni 2008 15:40 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

In de USA (GB,spanje) begon de crisis ook bij een kleine groep, het gaat niet om de meesten.
Als we ons even beperken tot de VS, dan zie je dat daar rentes vaak van 2% naar 6% of meer gingen, terwijl die mensen in inkomen achteruit waren gegaan, flinke cc-schulden hadden, enz. Dus mensen die al tot hun kruin in de schulden zaten en daardoor geen speling meer hadden. DAT is een recept voor gedwongen verkoop.

In Nederland zijn de banken veel strenger geweest.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_59050514
Ik denk dat er binnen afzienbare tijd een flinke correctie komt, om de simpele redenen dat de huizenprijzen gewoon veel te hard zijn gestegen, de laatste 20-30 jaar. Veel harder dan het gemiddelde inkomen, naar mijn mening. Mijn ouders gingen begin 1995 naar een twee-onder-één-kap-woning in een nieuwbouwwijk. Toenmalige kosten: 180.000 gulden, inclusief de grond. Zouden ze het spul nu verkopen, beuren ze gemakkelijk het drievoudige. Dat terwijl de lonen toch echt niet verdrievoudigd zijn in 13 jaar tijd...

De huizenprijzen zijn zo opgedreven dat ze op den duur vanzelf onbetaalbaar worden voor een steeds grotere groep Nederlanders. Er komt dan vanzelf een correctie.
pi_59050583
quote:
Op zondag 1 juni 2008 16:23 schreef Elfletterig het volgende:
Ik denk dat er binnen afzienbare tijd een flinke correctie komt, om de simpele redenen dat de huizenprijzen gewoon veel te hard zijn gestegen, de laatste 20-30 jaar. Veel harder dan het gemiddelde inkomen, naar mijn mening. Mijn ouders gingen begin 1995 naar een twee-onder-één-kap-woning in een nieuwbouwwijk. Toenmalige kosten: 180.000 gulden, inclusief de grond. Zouden ze het spul nu verkopen, beuren ze gemakkelijk het drievoudige. Dat terwijl de lonen toch echt niet verdrievoudigd zijn in 13 jaar tijd...

De huizenprijzen zijn zo opgedreven dat ze op den duur vanzelf onbetaalbaar worden voor een steeds grotere groep Nederlanders. Er komt dan vanzelf een correctie.
Vele babyboomers zien hun kans schoon en gaan binnen de EU op zoek naar een leuk vrijstaand huis, keus zat in Bulgarije en Slowakije en over tien jaar zien ze wel weer.
Leuk altijd vakantie en extra pensioen op de koop toe

en de hypotheek volledig handhaven en blijven genieten van de aftrek uit Nederland
pi_59051246
quote:
Op zondag 1 juni 2008 16:23 schreef Elfletterig het volgende:

Niet zo lang de vraag groter is dan het aanbod.

En de stijgingen zijn inderdaad fiks geweest, maar een flink deel was een correctie van de onderwaardering begin 90-er jaren.
  zondag 1 juni 2008 @ 19:56:18 #81
216787 vastgoedzeepbel
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_59054314
@DS4: Ben jij makelaar, hypotheekverstrekker, hypotheekadviseur, financieel adviseur of heb je net een te duur huis gekocht met een te hoge hypotheek en een te korte looptijd?
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
verwachtingen woningmarkt experts
  zondag 1 juni 2008 @ 20:18:09 #82
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_59054708
quote:
Op zondag 1 juni 2008 19:56 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
@DS4: Ben jij makelaar, hypotheekverstrekker, hypotheekadviseur, financieel adviseur of heb je net een te duur huis gekocht met een te hoge hypotheek en een te korte looptijd?
TS, vanwaar die focus op een zogenaamd instortende huizenmarkt??
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_59055062
quote:
Op zondag 1 juni 2008 15:01 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Je lijkt mijn zwager wel, ook zo'n zwart/wit VVD-er
Tja, ook ben jong geweest. Nu bijna de meest trieste en oudste fokker @ 31
  zondag 1 juni 2008 @ 21:31:08 #84
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_59056315
quote:
Op zondag 1 juni 2008 20:18 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

TS, vanwaar die focus op een zogenaamd instortende huizenmarkt??
Omdat het een belangrijk item is wat vele ons in Nederland aangaat.

Het verbaast mij dat het zo laconiek weggewuifd wordt
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_59057261
quote:
Op zondag 1 juni 2008 19:56 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Ik ben advocaat en ben verder gewoon bekend met de feiten.

Als je het beter denkt te weten mag je mij inhoudelijk bestrijden, de suggestie dat ik belangen heb vind ik bespottelijk zeker nu ik inhoudelijk mijn mening onderbouw en jij daar vooralsnog niet veel tegenover hebt staan.
pi_59057291
quote:
Op zondag 1 juni 2008 21:31 schreef Demophon het volgende:

Het verbaast mij dat er zonder foetsoenlijke onderbouwing doemscenario's worden geschreven. Alsof sommigen het wel geinig lijkt als er jonge gezinnen op straat komen te staan. LACHEN!
  zondag 1 juni 2008 @ 22:34:42 #87
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_59057570
quote:
Op zondag 1 juni 2008 22:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het verbaast mij dat er zonder foetsoenlijke onderbouwing doemscenario's worden geschreven. Alsof sommigen het wel geinig lijkt als er jonge gezinnen op straat komen te staan. LACHEN!
Het is absoluut niet geinig, het zelfs zeer ernstig! En je kan het met recht een doemscenario noemen. Maar daardoor niet minder onwaarschijnlijk! Een reeks van geloofwaardige financiële experts en academici in Nederland waarschuwen hier al een tijdje voor.

Het is jammer dat het probleem zo weggewuifd wordt, het lijkt enigzins op struisvogelpolitiek.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 1 juni 2008 @ 22:41:52 #88
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59057740
quote:
Op zondag 1 juni 2008 22:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

Voor een advocaat lees je verdomd slecht.

Ik zie niemand doem scenario's schrijven, ik zie alleen mensen zeggen dat wanneer gebeurtenis A plaatsvind dit voor de fragiele huizenmarkt factor B tot gevolg heeft. Op zich klopt dat allemaal. De vraag is hoe waarschijnlijk gebeurtenis A is (welke van de factoren dat ook is die hier als voorbeeld genoemd worden, dus rentestijging, algehele economische malaise, tanende werkgelegenheid, etc).
pi_59057803
quote:
Op zondag 1 juni 2008 22:34 schreef Demophon het volgende:

Een reeks van geloofwaardige financiële experts en academici in Nederland waarschuwen hier al een tijdje voor.

Al zo'n jaar of 5 zijn er mensen die dit voorspellen, maar verreweg de meeste experts zien geen krach. Een partiële correctie wellicht, maar anders niet. En let wel: met redenen omkleed. In tegenstelling tot de "experts" die vooral het standpunt "what goes up must come down" gebruiken. Maar echt sterk is dat niet.

Ik heb onderbouwd aangegeven waarom ik een krach niet voor de hand vindt liggen. Ik hoor het wel als iemand daar een goed weerwoord op heeft. Tot die tijd staat mijn mening: zeer waarschijnlijk zullen de huizenprijzen alleen maar verder toenomen.
pi_59057900
Conclusie: TS is dom en zit bij een sinister genoodschap dat gebaad is bij onrust in de Nederlandse samenleving.
pi_59058169
quote:
Op zondag 1 juni 2008 22:41 schreef Swetsenegger het volgende:

Ik zie niemand doem scenario's schrijven,
Ik weet niet in welke weelde jij leeft, maar voor de gemiddelde Nederlander is het best een doemscenario als ze (al is het maar op papier) iets van een ton verliezen.
quote:
ik zie alleen mensen zeggen dat wanneer gebeurtenis A plaatsvind dit voor de fragiele huizenmarkt factor B tot gevolg heeft. Op zich klopt dat allemaal. De vraag is hoe waarschijnlijk gebeurtenis A is (welke van de factoren dat ook is die hier als voorbeeld genoemd worden, dus rentestijging, algehele economische malaise, tanende werkgelegenheid, etc).
Zelfs bij rentestijgingen en economische tegenwind zullen de huizenprijzen niet noodzakelijk klappen, dus daar ga je al de mist in.

Daarnaast betwist ik niet dat de huizenprijzen kunnen dalen, ik betwist dat het waarschijnlijk is, wat sommigen claimen.

En ik herhaal: ik doe dat met onderbouwing, waar de mensen die het wel waarschijnlijk vinden daar niet bepaald een onderbouwing voor hebben, althans geen doorwrochte onderbouwing.
  zondag 1 juni 2008 @ 23:09:19 #92
124676 RobertoCarlos
pi_59058550
quote:
Op zondag 1 juni 2008 21:31 schreef Demophon het volgende:

[..]

Omdat het een belangrijk item is wat vele ons in Nederland aangaat.

Wat een rare conclusie?
Ik vraag me gewoon af waarom TS speciaal voor dit soort topics een FOK-account neemt en een domeinnaam en een website maakt waar hij gekopieerde stukjes op plaats.

Dus TS: vanwaar die interesse voor de huizenzeepbel????
  maandag 2 juni 2008 @ 08:03:45 #93
216787 vastgoedzeepbel
pi_59061877
Toen ik erachter kwam dat Ben Bernanke in 2005 iedereen in de US voorloog, vroeg ik mezelf af of dit in Nederland ook gebeurde. Ik denk dus nu dat dit zo is en dat vind ik schandalig.

http://www.washingtonpost(...)005102602255_pf.html
http://www.federalreserve.gov/aboutthefed/default.htm
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59061890
quote:
Op maandag 2 juni 2008 08:03 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Toen ik erachter kwam dat Ben Bernanke in 2005 iedereen in de US voorloog, vroeg ik mezelf af of dit in Nederland ook gebeurde. Ik denk dus nu dat dit zo is en dat vind ik schandalig.

http://www.washingtonpost(...)005102602255_pf.html
http://www.federalreserve.gov/aboutthefed/default.htm
De situatie in de VS is natuurlijk helemaal niet hetzelfde als in NL
  maandag 2 juni 2008 @ 08:25:06 #95
216787 vastgoedzeepbel
pi_59062020
Nederland heeft andere kwetsbaarheden, maar die mogen ook niet benoemd worden.
huizenmarkt-zeepbel.nl
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 2 juni 2008 @ 09:11:30 #96
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59062468
quote:
Op zondag 1 juni 2008 22:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik weet niet in welke weelde jij leeft, maar voor de gemiddelde Nederlander is het best een doemscenario als ze (al is het maar op papier) iets van een ton verliezen.
Een doem scenario is iets beschrijven met stellige zekerheid, wat hier niet gebeurt. Hier wordt gediscussieerd over 'what if'. Nogmaals, je leest verdomd slecht.
quote:
Zelfs bij rentestijgingen en economische tegenwind zullen de huizenprijzen niet noodzakelijk klappen, dus daar ga je al de mist in.
Ik ga nergens de mist in, bespaar me je zwakke retoriek aub. Er wordt gesteld dat als X plaatsvind, Y zou kunnen gebeuren. Hoe waarschijnlijk dat is is de discussie.
quote:
Daarnaast betwist ik niet dat de huizenprijzen kunnen dalen, ik betwist dat het waarschijnlijk is, wat sommigen claimen.
Niemand claimt dat. De waarschijnlijkheid wordt besproken.
quote:
En ik herhaal: ik doe dat met onderbouwing, waar de mensen die het wel waarschijnlijk vinden daar niet bepaald een onderbouwing voor hebben, althans geen doorwrochte onderbouwing.
Ik zie je voorlopig alleen maar op een suggestieve manier andere mensen woorden in hun mond leggen.
pi_59062575
quote:
Op maandag 2 juni 2008 08:25 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
hier mag je ze wel benoemen hoor, dus begin maar eens.
  maandag 2 juni 2008 @ 09:44:40 #98
216787 vastgoedzeepbel
pi_59062903
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59062963
quote:
O dus je bent zelf geen expert. Wat loop je dan paniek te zaaien?
pi_59063503
quote:
Op maandag 2 juni 2008 09:11 schreef Swetsenegger het volgende:

Een doem scenario is iets beschrijven met stellige zekerheid, wat hier niet gebeurt. Hier wordt gediscussieerd over 'what if'. Nogmaals, je leest verdomd slecht.
Nee, jij poneert een betekenis van doemscenario die niet juist is: het is een pessimistisch veronderstelde loop van gebeurtenissen.

En het is meer dan een "what if" (over slecht lezen gesproken), kijk onder meer eens naar de titel van dit draadje.
quote:
Ik ga nergens de mist in, bespaar me je zwakke retoriek aub. Er wordt gesteld dat als X plaatsvind, Y zou kunnen gebeuren. Hoe waarschijnlijk dat is is de discussie.
Je bent weer aan het "swetsen".
quote:
Niemand claimt dat. De waarschijnlijkheid wordt besproken.
Natuurlijk...
quote:
Ik zie je voorlopig alleen maar op een suggestieve manier andere mensen woorden in hun mond leggen.
Nee, "vastgoedzeepbel" roept dat iedereen, behalve de Rabobank en Minister Bos, verwacht dat de prijzen van huizen gaat dalen en jij leest dat hij slechts de waarschijnlijkheid voorlegt zonder daar een voorschot op te nemen.

En dan kan ik niet lezen.
  maandag 2 juni 2008 @ 10:20:56 #101
216787 vastgoedzeepbel
pi_59063507
Waarom paniekzaaier? Ik zaai geen paniek.
Ik vertel iets wat velen niet weten of niet willen weten.
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59063602
quote:
Op maandag 2 juni 2008 10:20 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Waarom paniekzaaier? Ik zaai geen paniek.
Ik vertel iets wat velen niet weten of niet willen weten.
Ik heb je nog niets zien vertellen, alleen maar links neerkwakken en niets onderbouwd. Alleen maar verwijzen naar in jou ogen experts die dit zouden verkondigen.
  maandag 2 juni 2008 @ 11:27:08 #103
216787 vastgoedzeepbel
pi_59065067
Die experts onderbouwen het wel. Jij wilt het niet horen. Het komt je waarschijnlijk niet goed uit.
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59065229
quote:
Op maandag 2 juni 2008 11:27 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Die experts onderbouwen het wel. Jij wilt het niet horen. Het komt je waarschijnlijk niet goed uit.
Er zijn al genoeg argumenten weerlegd maar daar wil je ook niet in meegaan omdat het helemaal niet goed uitkomt met je provocerende naam en bijbehorende spam. ik verbaas me er nog over dat dit topic nog open is en nog niet betiteld is als spam.

Hoe wil je bijvoorbeeld het kwantitatieve tekort van 200.000 wooneenheden gaan oplossen om de zodoende wel voldoende aanbod te creeren en hierdoor de prijzen te laten zakken.
  maandag 2 juni 2008 @ 11:36:27 #105
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_59065276
quote:
Op maandag 2 juni 2008 11:27 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Lekkere struisvogel tactiek .
Heel hard allerlei dingen gaan roepen, als er om onderbouwing gevraagd wordt roepen dat "experts" (lekker relatief begrip ) het wel onderbouwen en dan je kop in het zand steken .
pi_59066414
quote:
Op maandag 2 juni 2008 11:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Hoe wil je bijvoorbeeld het kwantitatieve tekort van 200.000 wooneenheden gaan oplossen om de zodoende wel voldoende aanbod te creeren en hierdoor de prijzen te laten zakken.
Emigratie van babyboomers en jongere hoogopgeleide werkzoekenden, simpel vanwege de hoge vastgoedprijzen
pi_59066544
quote:
Op maandag 2 juni 2008 12:28 schreef henkway het volgende:

[..]

Emigratie van babyboomers en jongere hoogopgeleide werkzoekenden, simpel vanwege de hoge vastgoedprijzen
Was het maar zo simpel.

Vergeten we even dat de samenstelling van huishoudens ook al jaren aan het veranderen is en nog steeds door blijft verandere waardoor er steeds meer mensen alleenstaand wonen.

Die emigratie zie ik nog niet zo snel zoden aan de dijk zetten, maar dat kan ik niet onderbouwen, jij vast wel.
pi_59066565
quote:
Op maandag 2 juni 2008 11:36 schreef bleiblei het volgende:

Lekkere struisvogel tactiek .
Heel hard allerlei dingen gaan roepen, als er om onderbouwing gevraagd wordt roepen dat "experts" (lekker relatief begrip ) het wel onderbouwen en dan je kop in het zand steken .
Zou de TS een politicus zijn die ook altijd alles afschbuiven op de experts.
  maandag 2 juni 2008 @ 12:47:52 #109
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_59066801
quote:
Op maandag 2 juni 2008 12:28 schreef henkway het volgende:

[..]

Lijkt me stug dat er massaal jongere hoogopgeleide werkenden gaan emigreren door de hoge huizenprijzen.
Ik mag hopen dat er meer factoren spelen om een dergelijke heftige beslissing te nemen .
  maandag 2 juni 2008 @ 12:58:13 #110
216787 vastgoedzeepbel
pi_59067009
quote:
Op maandag 2 juni 2008 11:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Er zijn al genoeg argumenten weerlegd maar daar wil je ook niet in meegaan omdat het helemaal niet goed uitkomt met je provocerende naam en bijbehorende spam. ik verbaas me er nog over dat dit topic nog open is en nog niet betiteld is als spam.

Ik wil het kwantitatieve tekort van 200.000 wooneenheden helemaal niet oplossen. Dat is iets voor de politiek.
(al staan er 155000huizen te koop op funda http://www.huizenhype.nl/statistieken_huizenaanbod.php)

"Maar koos u in 2003 voor een korte rentevaste periode van 5 jaar (gemiddelde rente bedroeg toen 3,8%), dan krijgt u nu te te maken met een rentestijging van meer dan 1% en dus ook met een stijging van de maandlasten."

Als de rente blijft oplopen (zoals verwacht) kunnen een redelijk groot aantal mensen hun huis gewoon niet meer betalen en zullen ze eruit worden gezet door de bank. vrij simpel toch?
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59067410
quote:
Op maandag 2 juni 2008 12:58 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

Ik wil het kwantitatieve tekort van 200.000 wooneenheden helemaal niet oplossen. Dat is iets voor de politiek.
(al staan er 155000huizen te koop op funda http://www.huizenhype.nl/statistieken_huizenaanbod.php)
Waarom verwacht je dat een kwantitatief tekort geen invloed heeft op de de huizenprijzen?

En dan de volgende vraag ,wat heeft het verloop van huizen te maken met een kwanitatief tekort?

Je suggereerd hier dat het verloop en tekort aan elkaar gekoppeld zijn maar ik zie daar geen enkel bewijs voor je stelling.
quote:
"Maar koos u in 2003 voor een korte rentevaste periode van 5 jaar (gemiddelde rente bedroeg toen 3,8%), dan krijgt u nu te te maken met een rentestijging van meer dan 1% en dus ook met een stijging van de maandlasten."

IMO een loze uitspraak. Wat moeten we hiermee, hoeveel mensen hebben zo'n kortlopende renteperiode afgesloten. En hoeveel gaan er dan in de problemen komen.
quote:
Als de rente blijft oplopen (zoals verwacht) kunnen een redelijk groot aantal mensen hun huis gewoon niet meer betalen en zullen ze eruit worden gezet door de bank. vrij simpel toch?
Als het slimme mensen zijn geweest heeft men de rente niet voor 3 jaar vastgezet, dan kan men het echt gewoon blijven betalen behalve als men op straat ozu komen te staan en een veel slechter betaalde baan gaat aannemen.

In de intermediar stond deze week nog een intresant stuk over hypotheken en huizen.http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1412765 (helaas staan het grafiekje van het aantal verstrekte hypotheken niet in de online versie) Ik kan je wel zeggen dat het aantal verstrekte hypotheken daarin drastisch verminderd is de afgelopen 2 jaar.
  maandag 2 juni 2008 @ 13:30:05 #112
216787 vastgoedzeepbel
pi_59067757
Er zijn ook minder slimme mensen die wijs gemaakt is dat een huist tegen elke prijs een goede investering is. Daarnaast heb je ook hypotheekadviseurs die alleen aan hun bonus denken en dan het advies geven bij een rente van 4% een hypotheek voor 5 jaar af te sluiten.

Slimmere mensen zullen inderdaad niet zo snel in de problemen komen

Het teruglopen van het aantal verstrekte hypotheken komt volgens de ING door het verminderde aantal oversluitingen. De vastgelopen huizenmarkt zal ook wel een reden zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door vastgoedzeepbel op 02-06-2008 13:44:47 ]
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59068288
quote:
Op maandag 2 juni 2008 13:30 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Er zijn ook minder slimme mensen die wijs gemaakt is dat een huist tegen elke prijs een goede investering is. Daarnaast heb je ook hypotheekadviseurs die alleen aan hun bonus denken en dan het advies geven bij een rente van 4% een hypotheek voor 5 jaar af te sluiten.

Slimmere mensen zullen inderdaad niet zo snel in de problemen komen

Het teruglopen van het aantal verstrekte hypotheken komt volgens de ING door het verminderde aantal oversluitingen, de vastgelopen huizenmarkt zal ook wel een reden zijn.
Ok nu zeggen deskundigen (ING) dus dat er een verminderd aantal oversluitingen is, en suggereer jij dat het ook nog de vastgelopen huizenmartk is.

Verder heb je dus nergens maar enkele cijfertjes hoeveel mensen nu werkelijk zulke kortlopende rente periodes hebben uitstaan en zit je mijns inziens niet meer te doen dan angst en paniek te zaaien welke niet onderbouwd kan worden.

Verder vind ik het ook frappant dat je niet op mijn eerste opmerkingen in gaat.
  maandag 2 juni 2008 @ 14:18:13 #114
216787 vastgoedzeepbel
pi_59069042
Dat mag je frappant vinden. Vertel eens waarom je overal zo heftig op reageer?
Als de huizenmarkt instort zal het echt niet door dit topic komen hoor.

‘In 2002 was deze trend ook al waarneembaar, maar in 2003 was
de toename van de schuldpositie extra sterk’, zegt Maarten van
Rooij van de divisie Wetenschappelijk onderzoek, tevens belast
met het DHS. Opvallend is dat het aantal kortlopende hypotheek-
leningen toeneemt. Uit de enquête van vorig jaar bleek dat bij
twintig procent van de respondenten de hypotheekrente binnen
twee jaar opnieuw zou worden vastgesteld. Dit jaar krijgt niet
minder dan dertig procent te maken met een binnen twee jaar
aflopende hypotheek. Voor starters is dat een risico. Als de
Als de rente stijgt, komt die groep mogelijk in de problemen.
huizenmarkt-zeepbel.nl
  maandag 2 juni 2008 @ 14:20:31 #115
216787 vastgoedzeepbel
pi_59069099
Hypotheekschuld huishoudens

Groei hypotheekschuld huishoudens houdt aan

De groei van de hypotheekschuld van Nederlandse gezinnen houdt aan. Dat stelt De Nederlandsche Bank woensdag in het Kwartaalbericht September 2005.

Bij hoge inkomens ziet de bank met name risico's van de toegenomen schuld in een stijging van de rentevoet, terwijl voor lage inkomens het risico vooral in een daling van de huizenprijs ligt.

'Een aanzienlijk deel van de eigenwoningbezitters in de 40% laagste inkomens zou na een 20%-daling van de huizenprijzen blijven zitten met een hypotheek die hoger is dan de waarde van het huis', stelt de bank.

Voor de hogere inkomens ligt het gevaar van een hogere rente op de loer. Zij kiezen vaak voor hypotheken met een korte looptijd en bij een stijging van de rente zullen huishoudens dan hun lening tegen een hogere rente moeten voortzetten.

Er is volgens de centrale bank een duidelijke trend te zien naar steeds kortere looptijden van hypotheken. 'Liefst 30% van de in 2004-2005 afgesloten hypotheken heeft een rentevaste periode van twee jaar of korter', stelt DNB.

De verschuiving is te verklaren door de lage rente op kortlopende hypotheken. Toch is de rente op langlopende hypotheken de afgelopen tijd veel sterker gedaald dan de korte rente.

Bron: Nieuws.nl 21 september 2005
huizenmarkt-zeepbel.nl
  maandag 2 juni 2008 @ 14:32:36 #116
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_59069417
quote:
Op maandag 2 juni 2008 14:20 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Hypotheekschuld huishoudens

Groei hypotheekschuld huishoudens houdt aan

De groei van de hypotheekschuld van Nederlandse gezinnen houdt aan. Dat stelt De Nederlandsche Bank woensdag in het Kwartaalbericht September 2005.

Bij hoge inkomens ziet de bank met name risico's van de toegenomen schuld in een stijging van de rentevoet, terwijl voor lage inkomens het risico vooral in een daling van de huizenprijs ligt.

'Een aanzienlijk deel van de eigenwoningbezitters in de 40% laagste inkomens zou na een 20%-daling van de huizenprijzen blijven zitten met een hypotheek die hoger is dan de waarde van het huis', stelt de bank.

Voor de hogere inkomens ligt het gevaar van een hogere rente op de loer. Zij kiezen vaak voor hypotheken met een korte looptijd en bij een stijging van de rente zullen huishoudens dan hun lening tegen een hogere rente moeten voortzetten.

Er is volgens de centrale bank een duidelijke trend te zien naar steeds kortere looptijden van hypotheken. 'Liefst 30% van de in 2004-2005 afgesloten hypotheken heeft een rentevaste periode van twee jaar of korter', stelt DNB.

De verschuiving is te verklaren door de lage rente op kortlopende hypotheken. Toch is de rente op langlopende hypotheken de afgelopen tijd veel sterker gedaald dan de korte rente.

Bron: Nieuws.nl 21 september 2005

Ik snap niet waarom mensen keizen voor zo'n korte rentevaste periode.
Ik heb net een hypotheek afgesloten en ik kan niet snappen dat mensen zo grote onzekerheid mbt de vaste lasten willen nemen.

Erg vervelend als je in 2005 een hypotheek van 3% heb afgesloten en zometeen 6% voor je kiezen krijgt.
De rente zit flink in de lift.
pi_59069506
quote:
Op maandag 2 juni 2008 14:18 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Dat mag je frappant vinden. Vertel eens waarom je overal zo heftig op reageer?
Als de huizenmarkt instort zal het echt niet door dit topic komen hoor.
Vertel eens waarom jij niets anders kan doen dan stukjes hier te dumpen en geen eigen mening verkondigen of vertellen waarom het in jou beleving zo zou zijn.

Om maar even op je laatste nieuws dump terug te komen volgens dat stukje naar heden te dage verplaatst zou dus komend jaar 20 tot 30% van de mensen die 3 jaar geleden hun hypotheek hebben afgesloten deze moeten oversluiten, en ee grote bel leeglopen.

Nou dan gaan we het vanzelf wel zien of jou doemscenario maar enigzins uit gaat komen.
pi_59069642
Ik snap dus echt niet waar de TS zich zo druk om maakt. Ben zelf een starter, heb net een huis gekocht wat ik kan betalen voor de aankomende dertig jaar, kan mij het een ruk schelen of de huizenmarkt instort? Ben niet van plan voorlopig te verhuizen, dus het zal mij aan mijn aarsch oxideren.
  maandag 2 juni 2008 @ 14:46:23 #119
216787 vastgoedzeepbel
pi_59069746
quote:
Op maandag 2 juni 2008 14:32 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom mensen keizen voor zo'n korte rentevaste periode.
Ik heb net een hypotheek afgesloten en ik kan niet snappen dat mensen zo grote onzekerheid mbt de vaste lasten willen nemen.

Erg vervelend als je in 2005 een hypotheek van 3% heb afgesloten en zometeen 6% voor je kiezen krijgt.
De rente zit flink in de lift.
Dat begrijp ik ook niet en vind het ook echt een beetje dom.
huizenmarkt-zeepbel.nl
  maandag 2 juni 2008 @ 14:55:50 #120
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_59069967
quote:
Op maandag 2 juni 2008 14:41 schreef Scorpie het volgende:
Ik snap dus echt niet waar de TS zich zo druk om maakt. Ben zelf een starter, heb net een huis gekocht wat ik kan betalen voor de aankomende dertig jaar, kan mij het een ruk schelen of de huizenmarkt instort? Ben niet van plan voorlopig te verhuizen, dus het zal mij aan mijn aarsch oxideren.
Eensch!!!!
Over 30 jaar is door de inflatie je huis sowieso meer waard. Tot die tijd weet ik exact wat mijn maandlasten zijn.
  maandag 2 juni 2008 @ 15:49:42 #121
216787 vastgoedzeepbel
pi_59071199
quote:
Op maandag 2 juni 2008 14:41 schreef Scorpie het volgende:
Dat hoeft ook niet.
Ik maakt me ook niet druk om jouw hypotheek. Ik geeft mensen die op het punt staan een huis te kopen wat info. Ze mogen zelf bepalen wat ze er mee doen. Zelf heb ik ook op het punt gestaan een huis te gaan kopen, maar na wat zoekwerk op het internet heb ik besloten te wachten.
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59071222
quote:
Op maandag 2 juni 2008 12:58 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Ik heb al een rekensommetje gemaakt wat dit concreet betekent (overigens wordt verwacht dat de rente eind dit jaar al weer aan het dalen is) voor iemand die 5 jaar terug een gemiddelde woning kocht.

Ga daar nu eens op in en vertel mij waarom die mensen nu ineens richting gedwongen verkoop gaan.
  maandag 2 juni 2008 @ 15:54:04 #123
216787 vastgoedzeepbel
pi_59071290
"overigens wordt verwacht dat de rente eind dit jaar al weer aan het dalen is"

Wie verwacht dat dan?
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59071478
quote:
Op maandag 2 juni 2008 15:54 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
"overigens wordt verwacht dat de rente eind dit jaar al weer aan het dalen is"

Wie verwacht dat dan?
Wie vind dan dat starters beter kunnen wachten met het kopen van een huis.
pi_59071659
quote:
Op maandag 2 juni 2008 15:54 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

Wie verwacht dat dan?
Bankiers (niet alle bankiers, maar ik spreek er genoeg die er zo over denken).

Er is nl. op zich genoeg geld voor de kapitaalmarkt beschikbaar, alleen is het onderlingen vertrouwen het probleem. Dat zorgt voor het oplopen van de rente. Overheden hebben dat gedempt door grote hoeveelheden geld op de markt te mikken, nu zie je al dat het ingrijpen waarschijnlijk niet meer nodig is en kan gewacht worden op herstel van het vertrouwen.

Vanaf september zie je doorgaans toenemend optimisme. Dat zal het herstel van het vertrouwen een boost moeten geven.

Het is afwachten natuurlijk, maar dat geldt ook voor de verwachting dat de rentes door zullen stijgen. Dat zou nl. ook zo maar eens niet zo kunnen zijn.

Daarnaast speelt natuurlijk de inflatie die op is gelopen. Maar ook daarvoor geldt dat wordt verwacht dat hier afkoeling te zien zal zijn aan het eind van het jaar.
  maandag 2 juni 2008 @ 16:17:53 #126
216787 vastgoedzeepbel
pi_59071862
huizenmarkt-zeepbel.nl
  maandag 2 juni 2008 @ 16:18:38 #127
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_59071877
quote:
Op maandag 2 juni 2008 14:46 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Dat begrijp ik ook niet en vind het ook echt een beetje dom.
Dan ben ik dus blijkbaar dom. Vergeet niet dat starters geen topsalaris hebben en wel een tophypotheek moeten afsluiten, en dan hakt die extra rente er wel in als je kiest voor een langere looptijd.
Ik heb dus ook een looptijd van 6 jaar nu tegen 3,5% rente en mag straks dus 5% gaan aftikken. Kut maar helaas, kan het gelukkig nu wél betalen. En misshcien ga ik wel huren ipv kopen over een paar jaar. (2011 loopt mijn rentevastperiode pas af).
Maar moest toch wat op een gegeven moment. Na jarenlang voor huren ingeschreven te hebben gestaan en werkelijk NERGENS voor in aanmerking te komen wordt je het ook schijtzat hoor.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 2 juni 2008 @ 16:22:01 #128
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_59071956
quote:
Op maandag 2 juni 2008 16:18 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dan ben ik dus blijkbaar dom. Vergeet niet dat starters geen topsalaris hebben en wel een tophypotheek moeten afsluiten, en dan hakt die extra rente er wel in als je kiest voor een langere looptijd.
Ik heb dus ook een looptijd van 6 jaar nu tegen 3,5% rente en mag straks dus 5% gaan aftikken. Kut maar helaas, kan het gelukkig nu wél betalen. En misshcien ga ik wel huren ipv kopen over een paar jaar. (2011 loopt mijn rentevastperiode pas af).
Maar moest toch wat op een gegeven moment. Na jarenlang voor huren ingeschreven te hebben gestaan en werkelijk NERGENS voor in aanmerking te komen wordt je het ook schijtzat hoor.

Tegenwoordig zit er bijna geen verschil meer in het rente tarief bij lang of kort.

Bij een een rentevaste periode van 10 jaar betaalde we dacht ik 5.1, we betalen nu 5.25 voor 30 jaar.
  maandag 2 juni 2008 @ 16:35:58 #129
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_59072270
quote:
Op maandag 2 juni 2008 16:22 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Tegenwoordig zit er bijna geen verschil meer in het rente tarief bij lang of kort.

Bij een een rentevaste periode van 10 jaar betaalde we dacht ik 5.1, we betalen nu 5.25 voor 30 jaar.
scheelde bij mij bijna een procent destijds Zit nogal veel verschil tussen 6, 10 en 30 jaar vast. 10 was achteraf iets beter geweest maar 30 jaar vast was niet te betalen (toen 4,5% ofzo) met mijn salaris toen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_59072430
quote:
Op maandag 2 juni 2008 16:17 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Wat doe jij voor werk dan?
Ik ben advocaat en ondernemer.
pi_59072479
quote:
Na jarenlang voor huren ingeschreven te hebben gestaan en werkelijk NERGENS voor in aanmerking te komen wordt je het ook schijtzat hoor.
Je laat op dit moment de huurwachttijd wel doorlopen dan anders heb je over een paar jaar nog steeds een probleem omdat onze overheid het tekort toch niet oplost.
  maandag 2 juni 2008 @ 17:40:26 #132
216787 vastgoedzeepbel
pi_59073671
quote:

[..]

Dom is misschien wat hard, maar erg slim vind ik het niet. Helaas zijn hypotheekadviseurs ook echte verkopers geworden. Ben je nooit eerder gewaarschuwd?

4,5% is historisch gezien juist erg laag.
huizenmarkt-zeepbel.nl
  maandag 2 juni 2008 @ 18:11:10 #133
124676 RobertoCarlos
pi_59074333
quote:
Op maandag 2 juni 2008 08:25 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Nou, ik durf gerust te zeggen dat die Melchiot niet in de basis hoort!
  maandag 2 juni 2008 @ 18:13:50 #134
124676 RobertoCarlos
pi_59074398
quote:
En wat voor werk doe jij, TS?
  maandag 2 juni 2008 @ 18:49:54 #135
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_59075306
quote:
Op maandag 2 juni 2008 18:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik denk niet dat hij in de vastgoed zit
  maandag 2 juni 2008 @ 19:13:45 #136
216787 vastgoedzeepbel
pi_59075858
quote:
Op maandag 2 juni 2008 18:11 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Nou, ik durf gerust te zeggen dat die Melchiot niet in de basis hoort!
haha, ik vind Joris Mathijsen niet zo sterk.
huizenmarkt-zeepbel.nl
  maandag 2 juni 2008 @ 19:24:36 #137
216787 vastgoedzeepbel
pi_59076054
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59077328
quote:
Op maandag 2 juni 2008 18:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Proffesioneel doemdenker, somebody got to do it..

Maar als we allemaal zo gaan denken komen deze dingen vanzelf uit. Gewoon blijven consumeren. Zolang je een vast baan hebt is er weinig aan de hand lijkt me. Ik ga er per jaar iig niet op achteruit qua loon
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  maandag 2 juni 2008 @ 21:40:33 #139
216787 vastgoedzeepbel
pi_59077465
quote:
Op maandag 2 juni 2008 20:17 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Proffesioneel doemdenker, somebody got to do it..

Maar als we allemaal zo gaan denken komen deze dingen vanzelf uit. Gewoon blijven consumeren. Zolang je een vast baan hebt is er weinig aan de hand lijkt me. Ik ga er per jaar iig niet op achteruit qua loon
Ik zou gaan sparen. Boris weet wel hoe het systeem werkt..... Het prachtige systeem van steeds grotere schulden
huizenmarkt-zeepbel.nl
  maandag 2 juni 2008 @ 22:10:38 #140
124676 RobertoCarlos
pi_59078060
quote:
Professioneel spammer?
pi_59078277
quote:
Op maandag 2 juni 2008 18:49 schreef Revolution-NL het volgende:

Ik denk niet dat hij in de vastgoed zit
Ik denk dat hij geen werk heeft...
pi_59079275
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 12:44 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
We zullen wel zien wat er het komende jaar gebeurd. Persoonlijk denk ik dat je wel heel erg naïef moet zijn om te denken dat huizenprijzen alleen kunnen stijgen.
Oh maar je hebt het over starters en vraag naar woningen die van een startsalaris te betalen zijn blijft er altijd wel. Het appartementje onder me gaat straks al voor 12.000 meer verkocht worden dan waar ik de mijne (begin dit jaar) voor gekocht heb. Dus ook al daalt de prijs weer flink er echt bij inschieten doe ik niet.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_59081130
Het verschil tussen 5 en 10 jaar vast was in 2003 zeker 0,5%. Als ik nu moet oversluiten zou ik weer 5 jaar kiezen. Is best goedkoop momenteel en niet veel duurder dan 10 jaar vastzetten in 2003. Dus vertel mij wat het nadeel is geweest van 5 jaar vast.

Verder zit er een belegging (box 3) aan vast die de helft of helemaal moet aflossen over 30 jaar. De helft is al voldoende, dan blijft de nette rente hetzelfde. Geen renteaftrek over 30 jaar he. Of niet aflossen en van het geld een bootje kopen. Je moet toch wat als je pensioen gaat, een lijkenpak heeft geen zakken.

Tenslotte over de huizenprijzen van woningen waar starters shoppen. Zeg maar tussen 150-250000. Dit is toch wel onderkant van de huizenmarkt, maar ook wel de prijs van een gemiddelde 3,4 5 kamerwoning. Indien wat wat minder gaat, zie je dat mensen uit het +250k segment op zoek gaan naar een goedkopere klasse. De luxe appartementjes in Amsterdam-Zuid dalen misschien flink, de normale huizen in het sub-250k segment. Houden nog lang hun waarde.

En dan vergeet ik nog de KK die je verliest als je te snel verkoopt, toch al gauw 25000 op een beetje woning.
.
pi_59081239
quote:
Op maandag 2 juni 2008 22:52 schreef du_ke het volgende:
Oh maar je hebt het over starters en vraag naar woningen die van een startsalaris te betalen zijn blijft er altijd wel. Het appartementje onder me gaat straks al voor 12.000 meer verkocht worden dan waar ik de mijne (begin dit jaar) voor gekocht heb. Dus ook al daalt de prijs weer flink er echt bij inschieten doe ik niet.
Maakt verder ook niet uit of je erbij inschiet, want huizen zijn beroerde beleggingen. Behalve als je er niet in eentje hoeft te wonen en je op het juiste moment er een paar hebt aangeschaft en doorverkocht. Wat schiet je ermee op dat je appartement 12000 euro meer waard zou zijn? Al die andere huizen zijn met minstens zoveel in prijs gestegen. Oftewel: papieren winst. Maar het blijft fascinerend dat mensen zich daar maar rijk mee blijven rekenen.

Hetzelfde overigens met dalende huizenprijzen. Jouw huis minder waard? Andere huizen ook minder waard. Klaar. Wel wat vervelend dat je per maand meer moet betalen omdat je bij een hogere prijs hebt gekocht, maar zolang het te betalen is, is dat geen probleem. Je moet tenslotte ergens wonen.

De prijzen zullen verder vroeg of laat onvermijdelijk dalen. Dat hoort erbij. Groeimaniakken die beweerden dat het eindeloos wel door zou groeien heb je in alle landen wel gehad, waar de prijs uiteindelijk ook weer onvermijdelijk daalde. Dat hoort dan weer bij het irrationele bubbeldenken, dat niet veel verschilt van dat van die types die met geleend geld gingen beleggen tijdens de internet- en beurshypes. Die houden natuurlijk ook niet van mensen die zeggen dat er natuurlijk ook een einde aan komt, en noemen die dan maar snel doemdenkers.

Een groter probleem is dat er amper nog doorstroming is op de huizenmarkt en dat starters amper nog een huis kunnen betalen. Dat mensen gewoon ergens betaalbaar kunnen wonen, lijkt me persoonlijk iets belangrijker dan dromen van papieren winsten. Evenals een gezonde huizenmarkt me wat beter lijkt dan bubbels blazen en daar later de prijs voor betalen.

Nederland leeft inmiddels ruimschoots op de pof -amper een land te vinden waar meer schuld per hoofd van de bevolking is. Kijk even naar de VS voor hoe een economie voor een flink deel bouwen op een fundering van consumentenuitgaven en krediet uitpakt in de praktijk, en je snapt hopelijk het probleem.

Beter daar wat realistisch naar te kijken dan in ontkenningsgedrag te vervallen, lijkt me, of je nou huizenbezitter bent of niet.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 07:00:13 #145
216787 vastgoedzeepbel
pi_59082664
Mooie bijdrage watchers.

Voor alle opgefokte standjes: "Don't shoot the messenger"
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59083454
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 07:00 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Mooie bijdrage watchers.

Voor alle opgefokte standjes: "Don't shoot the messenger"
Je levert zelf helaas geen mooie bijdrage's
pi_59083487
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 00:22 schreef watchers het volgende:

Maakt verder ook niet uit of je erbij inschiet, want huizen zijn beroerde beleggingen. Behalve als je er niet in eentje hoeft te wonen en je op het juiste moment er een paar hebt aangeschaft en doorverkocht. Wat schiet je ermee op dat je appartement 12000 euro meer waard zou zijn? Al die andere huizen zijn met minstens zoveel in prijs gestegen. Oftewel: papieren winst. Maar het blijft fascinerend dat mensen zich daar maar rijk mee blijven rekenen.
Dat is toch niet helemaal waar. Ik ken meerdere voorbeelden van ouderen die de laatste jaren van hun leven hun huis mochten "opeten" en daarvan de verzorging aan huis konden betalen zodat ze niet naar een bejaardenhuis moesten.

Dus aan het eind van het liedje kan het weldegelijk voordelen bieden. Zo lang je nog groter moet gaan wonen is het natuurlijk niet gunstig.
quote:
Groeimaniakken die beweerden dat het eindeloos wel door zou groeien heb je in alle landen wel gehad, waar de prijs uiteindelijk ook weer onvermijdelijk daalde.
Als je op 30 jaarstermijnen gaat kijken klopt het anders WEL.
quote:
Een groter probleem is dat er amper nog doorstroming is op de huizenmarkt en dat starters amper nog een huis kunnen betalen. Dat mensen gewoon ergens betaalbaar kunnen wonen, lijkt me persoonlijk iets belangrijker dan dromen van papieren winsten.
Dat is op zich waar, maar het is hier niet de discussie of het woonbeleid van de politiek een goede zaak is.
quote:
Nederland leeft inmiddels ruimschoots op de pof -amper een land te vinden waar meer schuld per hoofd van de bevolking is.
Vergeet je voor het gemak even dat het vermogen gemiddeld 2,5x zo hoog is als de schuld? En dat meer dan 80% van die schuld hypotheekschulden zijn, waarbij de rentelasten en overige kosen (behoudens uitzonderingen) lager zijn dan de huur die voor vergelijkbare woningen met worden betaald?

Dan lijkt mij dat toch geen probleem. Men geeft geld uit aan wonen.

Zorgwekkender is als men consumptief enorm veel meer schulden gaat maken. Dan zijn de bestedingen kennelijk hoger dan wat er binnen komt en dat gaat zich WEL wreken.
quote:
Beter daar wat realistisch naar te kijken dan in ontkenningsgedrag te vervallen, lijkt me, of je nou huizenbezitter bent of niet.
Noem jij dat realistischer? Vertellen over de gemiddelde gezinsschuld van een ton en het gemiddelde eigen vermogen van 250.000 euro over het hoofd zien?
pi_59083506
quote:

[..]

Mee eens, heel veel mensen rekenen zich rijk met de papieren winst. Leuk als je dat bedrag in je zak mag steken maar bij aankoop van een ander huis, moet je het toch daar in steken.
quote:

Hetzelfde overigens met dalende huizenprijzen. Jouw huis minder waard? Andere huizen ook minder waard. Klaar. Wel wat vervelend dat je per maand meer moet betalen omdat je bij een hogere prijs hebt gekocht, maar zolang het te betalen is, is dat geen probleem. Je moet tenslotte ergens wonen.
Dalende prijzen zijn natuurlijk niet leuk, al is het maar voor het gevoel. Ik heb zelf een startersappartement en mocht het zo zijn dat het gaat dalen, dan daalt het grotere huis wat ik daarna wil kopen ook, en harder. Dus het is maar net hoe je het bekijkt.
pi_59084715
quote:
Op maandag 2 juni 2008 21:40 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Ik zou gaan sparen. Boris weet wel hoe het systeem werkt..... Het prachtige systeem van steeds grotere schulden
Wiie zegt dat je schulden moet maken. Ik ben geheel schuldenloos op de hypotheek na. Daar kom je gewoon niet onderuit. Ik kan prima consumeren van mijn verdiende centen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 11:32:53 #150
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_59085840
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 09:29 schreef Slasher het volgende:

[..]

Mee eens, heel veel mensen rekenen zich rijk met de papieren winst. Leuk als je dat bedrag in je zak mag steken maar bij aankoop van een ander huis, moet je het toch daar in steken.
[..]

Dalende prijzen zijn natuurlijk niet leuk, al is het maar voor het gevoel. Ik heb zelf een startersappartement en mocht het zo zijn dat het gaat dalen, dan daalt het grotere huis wat ik daarna wil kopen ook, en harder. Dus het is maar net hoe je het bekijkt.

Dat weet je natuurlijk niet, als de vraag naar eensgezinswoning gelijkblijft of stijgt dan kan de prijs van je appartement harder dalen dan de normale eengezinswoning.

Andersom is natuurlijk ook mogelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')