abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58873167
ik heb weer een leuk stukje gevonden over de waanzin om ieder goed functionerend publiek bedrijf te willen overleveren aan aandeelhouders die heel veel rendement willen, terwijl jan met de pet de dupe is.
Dit is overigens vooral een VVD stokpaardje

Privatiseren, nou ja als het zin heeft, ok, zoals internationale telefoonbedrijven waarbij het internationaal karakter dit zinvol maakt, maar GVD niet tante pos, de spoorwegen, het drinkwater, het wegennet, en de energiebedrijven

Of de zorgverzekeraars, waar de staat zich met de prijsvorming gaat bemoeien en kartelvorming en prijsafspraken reguleert, wat overigens verboden is

http://www.dft.nl/goeroes/jaapvanduijn/4072037/Tante_Pos.html

[ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 24-05-2008 09:13:11 ]
  zaterdag 24 mei 2008 @ 09:09:57 #2
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_58873185
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:06 schreef henkway het volgende:
ik heb weer een leuk stukje gevonden over de waanzin om ieder goed functionerend punbliek bedrijf te willen overleveren aan aandeelhouders die heel veel rendement willen, terwijl jan met de pet de dupe is.
Dit is vooral een VVD stokpaardje

Privatiseren, nou ja als het zin heeft, ok, zoals internationale telefoonbedrijven waarbij het internationaal karakter dit zinvol maakt, maar GVD niet tante pos en de spoorwegen en het drinkwater, het wegennet de energiebedrijven

Of de zorgverzekeraars, waar de staat zich met de prijs- en kartelvorming gaat bemoeien

http://www.dft.nl/goeroes/jaapvanduijn/4072037/Tante_Pos.html
1) het moet van de EUropa-staat (io), het heilige ideaal van de grote partijen
2) Waarom wel de talco`s en niet de post? Uberhaupt stellen dat de post efficient functioneert is al doldwaas. Een mailing van 100.000 stuks via TNT is veel goedkoper via een van de concurrenten die niet eens het voordeel van de enorme schaal hebben. Dat moet toch alleszeggend zijn..
3) De (VS)-vergelijkingen in het DFT stuk zijn ook ronduit idioot/kinderachtig.

4) als je ergens over meot klagen, neem dan het SEPA dat ons door de strot wordt geduwd in het kader van EUropees allemaal gelijk, ookal moet het in Nederland dan wat duurder, ingewikkelder en minder efficient worden. Den Haag juicht het toe
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_58873193
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:09 schreef Napalm het volgende:

[..]

1) het moet van de EUropa-staat (io), het heilige ideaal van de grote partijen
2) Waarom wel de talco`s en niet de post? Uberhaupt stellen dat de post efficient functioneert is al doldwaas
3) De vergelijkingen in het DFT stuk zijn ook idioot/kinderachtig.
omdat jan in schubbekutteveen ook kan bellen, maar geen post meer krijgt of hij kan het zelf gaan halen in amsterdam
  zaterdag 24 mei 2008 @ 09:14:48 #4
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_58873214
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:11 schreef henkway het volgende:

[..]

omdat jan in schubbekutteveen ook kan bellen, maar geen post meer krijgt of hij kan het zelf gaan halen in amsterdam
Mijn mailings via Sannd hadden helemaal geen uitsluiting van afgelegen dorpen. Ook de pakketten via Selectvracht kwamen net zo goed aan in Lemiers, Goedereede en Vlagtwede als in Amsterdam.

Zoiets kan je wellicht nog overwgen bij discussies over kabelnetwerken en gasleidingen e.d.. Het argument voor splitsing van de netwerkbedrijven van de operators. Iets wat slap en angstig Den Haag bij de KPN naliet waardoor we nu een OPTA nodig hebben.

Anderzijds moet je je afvragen waarom degenene die efficient in een stad of dorp gaan wonen de mensen die rustiek in de polder willen wonen maar moeten gaan subsidieren? Waarom moet Koos in de schilderswijk meer dan nodig betalen voor zijn post, kabel, riool en stroom omdat Mathilde zonodig afgelegen in een buitenhuis in de Noord-Oostpolder wil verblijven?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_58873234
Ik ben geen absolute voorstander van privatisering, maar van al je voorbeelden heeft alleen de privatisering van de spoorwegen verkeerd uitgepakt. Het wegennet is bij mijn weten niet geprivatiseerd, en dat gaat hopelijk nooit gebeuren ook.
pi_58873266
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:09 schreef Napalm het volgende:

2) Waarom wel de talco`s en niet de post? Uberhaupt stellen dat de post efficient functioneert is al doldwaas. Een mailing van 100.000 stuks via TNT is veel goedkoper via een van de concurrenten die niet eens het voordeel van de enorme schaal hebben. Dat moet toch alleszeggend zijn..
Dat heeft voornamelijk te maken met het salaris wat betaald wordt aan het personeel.
En de service van TNT is wel beter overigens. TNT heeft verhuisservice, dat hebben die anderen niet.
Als TNT je pakje niet kan bezorgen, kun je het ophalen bij het postkantoor. Bij Selectvracht gaat het retour afzender.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2008 09:23:50 ]
  zaterdag 24 mei 2008 @ 09:31:08 #7
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_58873328
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:22 schreef Wombcat het volgende:
Dat heeft voornamelijk te maken met het salaris wat betaald wordt aan het personeel.
Ah, dus dat moet de overheid dan maar afdwingen via een staatmonopolie? Valt me mee dat ze de Aldi en Lidl dan ook niet verbieden en mensen verplichten naar de AH te gaan..
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:22 schreef Wombcat het volgende:
En de service van TNT is wel beter overigens. TNT heeft verhuisservice, dat hebben die anderen niet.
Als TNT je pakje niet kan bezorgen, kun je het ophalen bij het postkantoor.
Als Selektvracht e.d. de kans kregen om vaker te mogen bezorgen konden ze wellicht ook dergelijke zaken in het leven roepen (je hebt immers Kiala-punten e.d.). Nu mogen ze slechts enkele pakjes doen en dan zijn hun handen gebonden.
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:22 schreef Wombcat het volgende:Bij Selectvracht gaat het retour afzender.
Bij de buren, tweede, derde, vierde aanbieding, net wat de afzender verkiest.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_58873376
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:31 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ah, dus dat meot de overheid dan maar afdwingen via een staatmonopolie? Valt me mee dat ze de Aldi en Lidl dan ook niet verbieden en mensen verplichten naar de AH te gaan..
Het zou wat mij betreft wel logisch zijn als ze iig onder dezelfde CAO zouden vallen.
Dan wordt de concurrentie tenminste eerlijk, want TNT is gebonden aan de CAO, en sandd en selectvracht niet (in Duitsland is het trouwens andersom geloof ik, daar valt Deutsche Post wel onder de CAO, maar TNT niet, ook niet eerlijk).
quote:
Als Selektvracht e.d. de kans kregen om vaker te mogen bezorgen konden ze wellicht ook dergelijke zaken in het leven roepen.U mogen ze slechts enkele pakjes doen en dan zijn hun handen gebonden.
Niets weerhoudt hen om dat nu ook aan te bieden.
quote:
BIj de buren, tweede, derde, vierde aanbieding, net wat de afzender verkiest.
Klopt, maar niet afhalen ergens. En dat vind ik nu juist zo praktisch.
Leidt er bij mij wel toe overigens dat als ik weet dat een firma met Sandd of selectvracht werkt, ik daar liefst niet meer bestel.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 09:46:42 #9
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58873446
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:18 schreef RonaldRegen het volgende:
Ik ben geen absolute voorstander van privatisering, maar van al je voorbeelden heeft alleen de privatisering van de spoorwegen verkeerd uitgepakt. Het wegennet is bij mijn weten niet geprivatiseerd, en dat gaat hopelijk nooit gebeuren ook.
Valt toch wel mee? Ik reis sinds een paar maanden dagelijks met de trein, en ben helemaal niet zo ontevreden over de NS. Het personeel is vriendelijk, de treinen worden goed onderhouden en meestal rijdt alles op tijd. En als het dan niet op tijd rijdt is het 9 van de 10 keer de schuld van Prorail (inderdaad, een overheidsbedrijf).
pi_58873477
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:46 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Valt toch wel mee?
Het valt ook wel mee, met lapmiddeltjes is veel bereikt. Maar ik kan me de jaren 2000/2001 nog herinneren.

Dat de spoowegprivatisering verkeerd in elkaar zit is voor mij duidelijk. Prorail blijft tot op de dag van vandaag een groot punt van zorg en daar zal niet snel verandering in komen.
  † In Memoriam † zaterdag 24 mei 2008 @ 10:07:20 #11
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58873637
Het 'recht op postbezorging' is gebaseerd op de oude traditionale monpolistische bezorgen dat iedereen netjes door de brievenbus een briefje moet kunnen krijgen waar men ook gaat wonen, net als het oude monopolistische PTT waar er naar elk huis een vaste lijn moest zijn. Daar had men blijkbaar recht op ofzo.

Dat zijn antieke visies in een wereld waar de markt bewezen heeft met nieuwe technieken alles goedkoper, beter en sneller op te lossen. Iedereen kan nu bv. voor een paar losse euro's per maand een snelle internetverbinding krijgen en zo zal ook de markt voor de post, zolang die maar zo vrij mogelijk gelaten wordt voor de problemen een oplossing vinden.
quote:
Is het echt zo handig om een krimpende brievenmarkt te liberaliseren?
Is het echt nodig om krampachtig vast te houden aan een krimpende brievenmarkt en daar iedereen voor dwingen te betalen?
Carpe Libertatem
pi_58876024
Waanzin is het. Waanzin is het om mensen vrijwillig transacties aan te laten gaan. Compleet gestoord. Veel beter is het om een aantal mensen te laten uitrekenen hoeveel iemand moet verdienen, hoeveel een produkt mag kosten en hoeveel ervan geproduceerd moet worden, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Die mensen moeten dan vervolgens pistolen krijgen om iedereen die zich niet aan de regels houdt, en die op illegale, nee criminele, wijze toch vrijwillige transacties aangaat, in de gevangenis te kunnen stoppen. Dan wordt het pas weer gezellig en gezond. Want dit is gewoon waanzin. Vrije marktwerking, het idee alleen al. Waanzin.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 14:05:08 #13
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_58876738
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:38 schreef Wombcat het volgende:
Het zou wat mij betreft wel logisch zijn als ze iig onder dezelfde CAO zouden vallen.
Dan wordt de concurrentie tenminste eerlijk, want TNT is gebonden aan de CAO, en sandd en selectvracht niet (in Duitsland is het trouwens andersom geloof ik, daar valt Deutsche Post wel onder de CAO, maar TNT niet, ook niet eerlijk).
Eerlijk zou zijn als Sandd cs dan ook gewone brieven mogen bezorgen..
En waarom moet er een verplichte CAO komen dan? Als het mij niet bevalt dan word ik toch geen postbesteller?
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:38 schreef Wombcat het volgende:

Niets weerhoudt hen om dat nu ook aan te bieden.
Euh, de wet? Onder de tig gram mag alleen de TNT geadresseerde post bezorgen
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:38 schreef Wombcat het volgende:

Klopt, maar niet afhalen ergens. En dat vind ik nu juist zo praktisch.
Leidt er bij mij wel toe overigens dat als ik weet dat een firma met Sandd of selectvracht werkt, ik daar liefst niet meer bestel.
Kiala-punten

[ Bericht 0% gewijzigd door Napalm op 24-05-2008 17:13:29 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_58876863
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 13:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Waanzin is het. Waanzin is het om mensen vrijwillig transacties aan te laten gaan. Compleet gestoord. Veel beter is het om een aantal mensen te laten uitrekenen hoeveel iemand moet verdienen, hoeveel een produkt mag kosten en hoeveel ervan geproduceerd moet worden, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Die mensen moeten dan vervolgens pistolen krijgen om iedereen die zich niet aan de regels houdt, en die op illegale, nee criminele, wijze toch vrijwillige transacties aangaat, in de gevangenis te kunnen stoppen. Dan wordt het pas weer gezellig en gezond. Want dit is gewoon waanzin. Vrije marktwerking, het idee alleen al. Waanzin.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_58876961
De staatsbedrijven die een monopolistische publieke functie vervullen en hun werk goed doen, afbouwen en verkopen is dom.
De NS is van het rijk en niet van tien verschillende conducteurs zoals in Engeland, idem het waterbedrijf en het energiebedrijf dan krijg je geldwolven die ongelukken maken.

Het zal ertoe leiden dat er aandeelhouders komen, die winstgroei met dubbele cijfers willen en dat moet via monopolistisch gedrag uit uw portemonnee komen

Prijsafspraken zoals bij de zorg verzekeringen zijn helemaal uit den boze
7,2% over 32632 via de werkgever en nominaal 1120 euro en 150 euro eigen risico

Laat het dan bij de overheid, dan heb je een terechte prijs vaststelling en geen kartel
  † In Memoriam † zaterdag 24 mei 2008 @ 14:49:58 #16
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58877454
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 14:18 schreef henkway het volgende:
Het zal ertoe leiden dat er aandeelhouders komen, die winstgroei met dubbele cijfers willen en dat moet via monopolistisch gedrag uit uw portemonnee komen
Nee, het zal er toe leiden dat er concurrentie komt en de prijs dus omlaag gaat en de kwaliteit omhoog, anders houden ze geen klanten over.
quote:
Prijsafspraken zoals bij de zorg verzekeringen zijn helemaal uit den boze
7,2% over 32632 via de werkgever en nominaal 1120 euro en 150 euro eigen risico
Je weet dat de overheid 99% bepaalt van de basisverzekering heh? Veel grotere prijsafspraken krijg je niet.
quote:
Laat het dan bij de overheid, dan heb je een terechte prijs vaststelling en geen kartel
Kan jij een groter kartel noemen in Nederland dan de overheid?
Carpe Libertatem
pi_58878237
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 14:18 schreef henkway het volgende:
De staatsbedrijven die een monopolistische publieke functie vervullen en hun werk goed doen, afbouwen en verkopen is dom.

Tuurlijk, maar bestaan die?
pi_58879253
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 15:40 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar bestaan die?
Jazeker, heb je problemen over het water of de waterprijs/ ?? Nee he?
Wel over de rioolopslag die de gemeente eroverheen gooit die hoger is dan de waterprijs, publieke bedrijven doen hun werk geluidloos zonder overbodige reclame

Wil jij weten wat de kosten worden als de overheid een mooi waterkartel ervan maakt met hebberige aandeelhouders??

Of over het vroegere nutsbedrijf??
pi_58879304
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 14:49 schreef Boze_Appel het volgende:

Kan jij een groter kartel noemen in Nederland dan de overheid?
Een kartel is een verzameling bedrijven die de prijs onterecht verhogen door de prijs af te spreken.

De overheid werkt tegen kostprijs
pi_58879341
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 17:01 schreef henkway het volgende:

[..]

Een kartel is een verzameling bedrijven die de prijs onterecht verhogen door de prijs af te spreken.

De overheid werkt tegen kostprijs
En die kostprijs, hoe wordt die bepaald, en hoe wordt voorkomen dat die meer stijgt dan nodig.
Ik vind het erg naief om te denken dat een overheid goedkoop werkt. Een overheid is misschien niet uit op winst, maar daardoor ook niet op efficiency, waardoor de 'kostprijs' belachelijk hoog kan worden, hoger nog dan op een markt waar flinke winsten gehaald worden.
pi_58879342
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 17:01 schreef henkway het volgende:
Een kartel is een verzameling bedrijven die de prijs onterecht verhogen door de prijs af te spreken.
Ah, de onterechte prijsverhoging.
quote:
De overheid werkt tegen kostprijs
Ah, de onderneming zonder winstoogmerk.

Dream on.
pi_58881063
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:18 schreef RonaldRegen het volgende:
Ik ben geen absolute voorstander van privatisering, maar van al je voorbeelden heeft alleen de privatisering van de spoorwegen verkeerd uitgepakt. Het wegennet is bij mijn weten niet geprivatiseerd, en dat gaat hopelijk nooit gebeuren ook.
Noch de NS, noch Prorail is geprivatiseerd.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_58881171
Gezeik op marktwerking.. Ga iets beters doen met je tijd zeg. Er is niet één staatsbedrijf dat goed functioneert.
pi_58881178
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 17:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ah, de onterechte prijsverhoging.
[..]
een kartel prijsafspraak is crimineel en onterecht omdat het niet op kostenstijgingen is gebaseerd
pi_58881208
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 18:45 schreef henkway het volgende:
een kartel prijsafspraak is crimineel en onterecht omdat het niet op kostenstijgingen is gebaseerd
Wat is er crimineel aan een kartel? Ondernemingen die onderling afspraken maken, daar is niks mis mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')