abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58867860
Waarom geeft Nederland zoveel geld weg aan andere (arme) laden. Laatst hat ik nog gelezen dat Nederland 3 miljoen euro aan een palestijns persbedrijf had gegeven

Dat geld kan toch veel beter geinvesteerd worden in Nederland zelf?
pi_58868176
omdat mensen op politici stemmen die dat willen
  vrijdag 23 mei 2008 @ 22:48:23 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_58868239
De publieke opinie is dat we buitenland moeten geven vanuit schuldgevoel en medelijden.
Volgens mij zit er nog wel wat meer achter. Ontwikkelings hulp is mooie manier om invloed uit te oefenen in andere delen van de wereld.
pi_58868429
Dat komt omdat mensen het partijprogramma van de PvdA niet goed lezen en er dan vervolgens op stemmen.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 22:57:48 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58868480
Omdat we welhaast stikken in het geld en elders ter wereld mensen sterven omdat ze geen bakje rijst kunnen betalen?
The End Times are wild
  vrijdag 23 mei 2008 @ 22:59:03 #6
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_58868505
als compensatie kopen we dan wel massaal luxe basmati-rijst uit weetikveelwaar

Nederland geeft dan wel weer dagelijks zo rond de 22 miljoen euri uit aan defensie. Dat is beter
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 23:12:24 #7
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58868843
Ontwikkelingshulp is een incarnatie van het modern imperialisme van de late negentiende eeuw. Een legitieme manier om Verlichtingswaarden als gelijkheid en vrijheid in andere landen af te dwingen. Een goed voorbeeld daarvan is het Akkoord van Schokland. Daarmee wil men gelijk rechten voor man en vrouw bereiken. Hoe utopisch wil je het hebben? Totaal losgezongen van hoe de wereld werkelijk werkt.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  † In Memoriam † vrijdag 23 mei 2008 @ 23:22:04 #8
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58869082
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 22:45 schreef NDAsilenced het volgende:
omdat mensen op politici stemmen die dat willen
En die politici geven daarna andermans geld uit. De makkelijkste uitgave die er is.
Carpe Libertatem
pi_58869093
In principe heb ik er niks op tegen dat er geld naar het buitenland gaat, het is alleen jammer dat het zelden goed terecht komt. En zodra er kritiek wordt geuit op waar het geld terecht komt, bijvoorbeeld een corrupte dictatuur of organisatie, dan zwaaien mensen als Dhr. Pronk of Koenders met hun vinger en fluisteren 'gij onwetende'. Of ze zeggen helemaal niks. En dat werkt vaak het beste. Dubieuze belangen in ieder geval, voor je eigen gemoedsrust kun je hier beter niet over nadenken.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  vrijdag 23 mei 2008 @ 23:37:15 #10
181126 MouzurX
Misschien?
pi_58869456
Nou je geeft geld aan die lui zodat ze daarvan wapens kunnen kopen, bij ons, zodat ze elkaar kunnen afmaken en niet ontwikkeld worden want dat zou meer concurrentie betekenen
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 23:41:05 #11
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_58869551
En dan vind JP het gek dat 'het volk' klaagt. Geld dat voor nationale uitgaven bestemd is wordt besteed aan het buitenland.
Ik vind niet dat de overheid zich moet bemoeien met ontwikkelingshulp. Dat moet vanuit de burgers zelf komen, zo sluit je ook de mogelijkheid uit van modern imperialisme.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 23:46:35 #12
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58869662
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 23:41 schreef Lekiamh het volgende:
Ik vind niet dat de overheid zich moet bemoeien met ontwikkelingshulp. Dat moet vanuit de burgers zelf komen, zo sluit je ook de mogelijkheid uit van modern imperialisme.
Inderdaad. Waarom, godsamme waarom laat de overheid de burger zelf niet beslissen of hij een deel van zijn inkomen naar Afrika wil sturen? Waarom moet de overheid, wier taak het welzijn is van haar burgers, daarover beslissen?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_58869679
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 22:57 schreef LXIV het volgende:
Omdat we welhaast stikken in het geld en elders ter wereld mensen sterven omdat ze geen bakje rijst kunnen betalen?
Laten we eens de staatsschuld aflossen?
pi_58869798
Om het geweten van politici te sussen. Werken doet het allemaal niet maar het eigen geweten is kennelijk belangrijker.

Als je die Koenders ook af en toe hoort over ontwikkelingshulp. Tragisch naïef.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 23:55:31 #15
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_58869835
hoeveel mensen zijn er hier die vrijwillig belasting afdragen via een staatslot eigenlijk?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_58869873
Die miljarden die we aan ontwikkelingshulp hebben uitgegeven, hebben maar heel weinig veranderd. Het zou mij niet verbazen dat ontwikkelingshulp, hoe goed ook bedoelt, landen juist arm heeft gehouden en hen heeft beperkt in hun ontwikkeling.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_58869930
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 23:57 schreef Lyrebird het volgende:
Die miljarden die we aan ontwikkelingshulp hebben uitgegeven, hebben maar heel weinig veranderd. Het zou mij niet verbazen dat ontwikkelingshulp, hoe goed ook bedoelt, landen juist arm heeft gehouden en hen heeft beperkt in hun ontwikkeling.
Afgelopen week toevallig nog een artikel over op de site van de Volkskrant.

http://www.volkskrant.nl/(...)_corruptie_in_Afrika
pi_58870655
"We" geven geen geld weg, politici geven andermans geld weg, onder dwang. Om een goed gevoel van binnen te krijgen en een nog hoger overheidsbaantje in de wacht te slepen. De (doorgaans desastreuze) gevolgen van die weldoenerij doen daarbij niet terzake, de bedoelingen zijn immers goed.

For God's Sake, Stop Helping Us!
pi_58870734
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 22:29 schreef Cahir het volgende:
Waarom geeft Nederland zoveel geld weg aan andere (arme) laden. Laatst hat ik nog gelezen dat Nederland 3 miljoen euro aan een palestijns persbedrijf had gegeven

Dat geld kan toch veel beter geinvesteerd worden in Nederland zelf?
Als Nederland zich nou eens gewoon neutraal zou opstellen inzake de kwestie Israël-Palestina en werkelijk het conflict op wilde lossen, dan hielp ze de Palestijnen al stukken meer ipv geld geven.

Maar aangezien ze weten dat dit niet zo is en ze fout zitten, geven ze maar geld om de pijn te verzachten als het ware. Symptoombestrijding in plaats van de oorzaak.

[ Bericht 0% gewijzigd door OldJeller op 24-05-2008 00:57:05 ]
pi_58870792
Tsja...
pi_58872652
Waarom geven we zoveel geld weg? Omdat we dat hebben afgesproken, een zeker (klein) percentage van het BNP wordt gebruikt voor ontwikkelingshulp.

Waarom willen we de ontwikkeling helpen? Uit schuldgevoel en omdat we hopen de ontwikkeling een kant op te sturen die ons aanstaat.

Waarom besteden we dat geld niet in Nederland? Omdat we de ontwikkelingen buiten Nederland meer denken te kunnen beinvloeden door ook daar geld te besteden.

Levert dat geld/beleid het gewenste resultaat?
Gedeeltelijk: wij verdienen vaak flink aan het ontwikkelingsgeld. Veel mensen in landen waar ontwikkelingshulp heen gaat worden er niet beter van, of zelfs slechter, maar er worden ook daar natuurlijk ook mensen er wel beter van.

Ik zou me niet druk maken om de hoeveelheid geld die naar ontwikkelingshulp gaat - het is niet zoveel dat we er hier last van hebben & het betaalt zichzelf terug (ambtenarij, vriendjespolitiek, profiterende Nederlandse bedrijven etc).
Het principe: ontwikkelingsrichting van andere landen beinvloeden door er geld naartoe te sturen lijkt me meer de moeite van het bespreken waard.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58872812
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 05:37 schreef sigme het volgende:
Waarom geven we zoveel geld weg? Omdat we dat hebben afgesproken, een zeker (klein) percentage van het BNP wordt gebruikt voor ontwikkelingshulp.
We spreken af om ontwikkelingshulp te geven. Dus geven we ontwikkelingshulp want we hebben het afgesproken.

Er bestaat overigens helemaal geen harde afspraak hierover en Nederland geeft van alle landen veruit het meeste, Noorwegen uitgezonderd. Gemiddeld geven de rijke landen 0,35%, een percentage waar Nederland met zijn 0,8% buitenproportioneel aan bijdraagt. We hebben het dus over zo'n 5 miljard dat regelrecht de vuilnisbak in gaat, en dan tel ik al de particuliere giften en het 'opbouwwerk' in Afghanistan nog niet eens mee. Want ook dáárin lopen we ver voorop.
quote:
Waarom willen we de ontwikkeling helpen? Uit schuldgevoel
Schuldegevoel? Van wie? Ik heb helemaal geen schuldgevoel over het armzalige bestaan van negertjes in Afrika.
quote:
Ik zou me niet druk maken om de hoeveelheid geld die naar ontwikkelingshulp gaat - het is niet zoveel dat we er hier last van hebben & het betaalt zichzelf terug (ambtenarij, vriendjespolitiek, profiterende Nederlandse bedrijven etc).
Onzin. 5 miljard is op de totale rijksbegroting (zo'n 125 miljard euro) een behoorlijk bedrag. Daar kun je hele nuttige dingen van doen, in het onderwijs of in de zorg.

En dat het zichzelf terugbetaalt is al helemaal nonsens. Ja voor een heel klein deel, maar het 'terugbetalen' bestaat er voor een groot deel uit dat al die sloebers hierheen komen.
pi_58872826
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 07:20 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

We spreken af om ontwikkelingshulp te geven. Dus geven we ontwikkelingshulp want we hebben het afgesproken.
Ja, de logica van de politiek is niet altijd aansprekend. Maar het is gewoon zoiets als een afgesloten contract, daar kan je niet zomaar onderuit.
quote:
Er bestaat overigens helemaal geen harde afspraak hierover en Nederland geeft van alle landen veruit het meeste, Noorwegen uitgezonderd. Gemiddeld geven de rijke landen 0,35%, een percentage waar Nederland met zijn 0,8% buitenproportioneel aan bijdraagt. We hebben het dus over zo'n 5 miljard dat regelrecht de vuilnisbak in gaat, en dan tel ik al de particuliere giften en het 'opbouwwerk' in Afghanistan nog niet eens mee. Want ook dáárin lopen we ver voorop.
Afgezien van belastinggeld voor ontwikkelingshulp gaat er inderdaad ook nog heel veel geld van partikulieren naar ontwikkelingshulp, en gaat er ook ander belastinggeld naar het buitenland.
quote:
[..]

Schuldegevoel? Van wie? Ik heb helemaal geen schuldgevoel over het armzalige bestaan van negertjes in Afrika.
Jij bent dan ook niet de maatschappij. Veel mensen voelen zich toch wat ongemakkelijk bij de stand van zaken. Zoveel mensen dat het genoeg is om steun te vinden voor ontwikkelingshulp uit belastinggeld (of onvoldoende tegenstanders, daar komt het op neer).
quote:
[..]

Onzin. 5 miljard is op de totale rijksbegroting (zo'n 125 miljard euro) een behoorlijk bedrag. Daar kun je hele nuttige dingen van doen, in het onderwijs of in de zorg.
Mijn vertrouwen in het nut dat de overheid zou weten te slepen uit 5 miljard is heel beperkt - ongeacht de bestemming of het doel van dat geld.
quote:
En dat het zichzelf terugbetaalt is al helemaal nonsens. Ja voor een heel klein deel, maar het 'terugbetalen' bestaat er voor een groot deel uit dat al die sloebers hierheen komen.
Nah - daarover verschillen de meningen nogal. Veruit de meeste vluchtelingen worden opgevangen in hun eigen regio - bekostigd door geld uit 'rijke landen'.
Best mogelijk dat meer vluchtelingen verder van huis zouden zwerven als die opvang ter plaatse niet door rijke landen bekostigd wordt.

Hoe worden die sloeber volgens jou nu hierheen gelokt door ontwikkelingsgelden?

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 24-05-2008 08:21:04 ]
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58872989
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 07:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, de logica van de politiek is niet altijd aansprekend. Maar het is gewoon zoiets als een afgesloten contract, daar kan je niet zomaar onderuit.
Het is niet de logica van de politiek die hier onderuit gaat, maar jouw logica. Er bestaat helemaal geen (internationale) afspraak, of een "afgesloten contract" zoals u wilt, dat ons als land verplicht zoveel geld aan ontwikkelingshulp uit te geven. De enige 'afspraak' die er is, is het besluit van de Tweede Kamer om dat te doen. Dat is dus een afspraak met onszelf, een voornemen, dat van de ene op de andere dag kan veranderen.
quote:
Afgezien van belastinggeld voor ontwikkelingshulp gaat er inderdaad ook nog heel veel geld van partikulieren naar ontwikkelingshulp, en gaat er ook ander belastinggeld naar het buitenland. Maar daar gaat dit topic niet over, wel?
Ohnee? Waarom niet? Die hele missie in Afghanistan is ook gewoon verkapte ontwikkelingshulp. Waarom zou je zoiets niet mee mogen nemen in de discussie? En waarom zou je particuliere schenkingen niet mee mogen nemen, om aan te geven dat er al genoeg door de eigen bevolking gedoneerd wordt en het dus niet nodig is dat de overheid daar nog een schepje bovenop doet?
quote:
Jij bent dan ook niet de maatschappij. Veel mensen voelen zich toch wat ongemakkelijk bij de stand van zaken. Zoveel mensen dat het genoeg is om steun te vinden voor ontwikkelingshulp uit belastinggeld (of onvoldoende tegenstanders, daar komt het op neer).
Steeds minder mensen, dat weet ik zeker, en dat is ook één van de redenen dat bijvoorbeeld de PvdA hard op z'n retour is. 'Ontwikkelingshulp' is niet meer dan een oud dogma van links. Na tientallen jaren ontwikkelingshulp waarin helemaal niets bereikt is, gekoppeld aan de onzekere economische situatie, geloven heel veel mensen het zolangzamerhand wel. Ontwikkelingshulp prima, maar dan wel direct uit de zak van het individu dat zich schuldig voelt.
quote:
Mijn vertrouwen in het nut dat de overheid zou weten te slepen uit 5 miljard is heel beperkt - ongeacht de bestemming of het doel van dat geld.
Dit is een wat minder handig argument in deze discussie. Juist de ontwikkelingshulp is het ultieme bewijs dat de overheid inderdaad weinig nut uit 5 miljard weet te slepen.
quote:
Nah - daarover verschillen de meningen nogal. Veruit de meeste vluchtelingen worden opgevangen in hun eigen regio - bekostigd door geld uit 'rijke landen'.
Best mogelijk dat meer vluchtelingen verder van huis zouden zwerven als die opvang ter plaatse niet door rijke landen bekostigd wordt.

Hoe worden die sloeber volgens jou nu hierheen gelokt door ontwikkelingsgelden?
Ik heb het niet over 'vluchtelingen' maar over zogenaamde 'gelukzoekers'.
pi_58873022
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 08:23 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Het is niet de logica van de politiek die hier onderuit gaat, maar jouw logica. Er bestaat helemaal geen (internationale) afspraak, of een "afgesloten contract" zoals u wilt, dat ons als land verplicht zoveel geld aan ontwikkelingshulp uit te geven. De enige 'afspraak' die er is, is het besluit van de Tweede Kamer om dat te doen. Dat is dus een afspraak met onszelf, een voornemen, dat van de ene op de andere dag kan veranderen.
Klopt. Daarmee is het nog wel een afspraak. Een afspraak die gewijzigd kan worden zodra - zoals ik al zei, er een meerderheid is die dat wil. En die is er niet.
quote:
[..]

Ohnee? Waarom niet? Die hele missie in Afghanistan is ook gewoon verkapte ontwikkelingshulp. Waarom zou je zoiets niet mee mogen nemen in de discussie? En waarom zou je particuliere schenkingen niet mee mogen nemen, om aan te geven dat er al genoeg door de eigen bevolking gedoneerd wordt en het dus niet nodig is dat de overheid daar nog een schepje bovenop doet?
Klopt, sorry , ik had het inmiddels zelf ook gezien en net voor jij deze post plaatste de mijne aangepast .
quote:
[..]

Steeds minder mensen, dat weet ik zeker, en dat is ook één van de redenen dat bijvoorbeeld de PvdA hard op z'n retour is. 'Ontwikkelingshulp' is niet meer dan een oud dogma van links. Na tientallen jaren ontwikkelingshulp waarin helemaal niets bereikt is, gekoppeld aan de onzekere economische situatie, geloven heel veel mensen het zolangzamerhand wel. Ontwikkelingshulp prima, maar dan wel direct uit de zak van het individu dat zich schuldig voelt.
Daar ben *ik* het wel mee eens - maar zie bovenstaande: teveel mensen niet. Er is geen meerderheid die ontwikkelingshulp wil afschaffen. Perwijl toch ook niet de PvdA de meerderheid heeft.
quote:
[..]

Dit is een wat minder handig argument in deze discussie. Juist de ontwikkelingshulp is het ultieme bewijs dat de overheid inderdaad weinig nut uit 5 miljard weet te slepen.
Die overige 125 miljard illustreert dat 5 erbij niet helpt. Hetgeen precies is wat ik zeg.
quote:
[..]

Ik heb het niet over 'vluchtelingen' maar over zogenaamde 'gelukzoekers'.
Ja en? Hoe lokt ontwikkelingsgeld die gelukszoekers hierheen?
pi_58873081
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 08:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Klopt. Daarmee is het nog wel een afspraak. Een afspraak die gewijzigd kan worden zodra - zoals ik al zei, er een meerderheid is die dat wil. En die is er niet.

[..]

Daar ben *ik* het wel mee eens - maar zie bovenstaande: teveel mensen niet. Er is geen meerderheid die ontwikkelingshulp wil afschaffen. Perwijl toch ook niet de PvdA de meerderheid heeft.
Dat is waar. Maar dan spreek ik de hoop uit dat die kamermeerderheid er snel komt, want onder de bevolking is die er volgens mij al wel.

Volgens mij was die meerderheid onder de bevolking er bij de laatste verkiezingen ook al. Maar het is echt zo'n onderwerp waar momenteel weinig aandacht aan wordt besteed en waar mensen hun stemgedrag tot nu toe niet zo door hebben laten beïnvloeden Wellicht dat daar verandering in komt.
quote:
Die overige 125 miljard illustreert dat 5 erbij niet helpt. Hetgeen precies is wat ik zeg.
Je moet dat anders zien. Die 5 miljard is gewoon onderdeel van die 125 miljard, waar op dit moment vrijwel nul nuttig rendement uit wordt gehaald. Iedere verandering in de besteding van die 5 miljard kan qua nuttig rendement eigenlijk alleen maar positief uitpakken, want slechter dan nul kan zelfs onze overheid het niet doen. Zelfs als men het volledige bedrag aan "Terror Jaap" over zou maken, zou het nuttiger besteed zijn dan dat het nu is.
quote:
Ja en? Hoe lokt ontwikkelingsgeld die gelukszoekers hierheen?
Stel jij krijgt continu cadeautjes uit een heel ver land, waar je helemaal niks voor hoeft te doen. Dan ga je als intelligent mens toch nadenken over het wat en waarom. En dan kun je alleen maar tot de conclusie komen dat men het in dat verre land veel beter heeft dan waar je zelf woont.

Als dan de mogelijkheid zich voordoet om naar dat andere land te verhuizen (hetzij vrijwillig, hetzij gedwongen vanwege een dreigende vervolging), dan is de keuze voor velen snel gemaakt. Gelukkig wordt niet iedereen binnengelaten, maar alleen het feit dat die mensen zich hier aan de poort melden kost ook alweer genoeg.
pi_58873155
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 08:50 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Dat is waar. Maar dan spreek ik de hoop uit dat die kamermeerderheid er snel komt, want onder de bevolking is die er volgens mij al wel.

Volgens mij was die meerderheid onder de bevolking er bij de laatste verkiezingen ook al. Maar het is echt zo'n onderwerp waar momenteel weinig aandacht aan wordt besteed en waar mensen hun stemgedrag tot nu toe niet zo door hebben laten beïnvloeden Wellicht dat daar verandering in komt.
Lauwe kans, denk ik. Politiek gaat het geen inzet van verkiezingen maken - ontwikkelingshulp (onder welke naam dan ook) is smeerolie van internationale netwerken.

En voor de kiezers gaat het nooit zo'n belangrijk item zijn dat het middels een populist bovenaan de agenda gezet wordt.

quote:
[..]

Je moet dat anders zien. Die 5 miljard is gewoon onderdeel van die 125 miljard, waar op dit moment vrijwel nul nuttig rendement uit wordt gehaald. Iedere verandering in de besteding van die 5 miljard kan qua nuttig rendement eigenlijk alleen maar positief uitpakken, want slechter dan nul kan zelfs onze overheid het niet doen. Zelfs als men het volledige bedrag aan "Terror Jaap" over zou maken, zou het nuttiger besteed zijn dan dat het nu is.
Geld voor ontwikkelingshulp vloeit voor een groot deel rechtstreeks terug in onze eigen economie. Ambtenaren, onderzoeken, campagnes, projectbureautjes, extrne adviseurs etc. Daarnaast is het -als gezegd- smeerolie in het buitenland. Bedrijfsleven in het kielzog enzo. En - ook niet gering- veel geld gaat naar wapenkopende overheden, en Nederland verkoopt wapens.

Het beoogde doel wordt niet bereikt - maar dat betekent niet dat dat geld niet rendeert.
quote:
[..]

Stel jij krijgt continu cadeautjes uit een heel ver land, waar je helemaal niks voor hoeft te doen. Dan ga je als intelligent mens toch nadenken over het wat en waarom. En dan kun je alleen maar tot de conclusie komen dat men het in dat verre land veel beter heeft dan waar je zelf woont.

Als dan de mogelijkheid zich voordoet om naar dat andere land te verhuizen (hetzij vrijwillig, hetzij gedwongen vanwege een dreigende vervolging), dan is de keuze voor velen snel gemaakt. Gelukkig wordt niet iedereen binnengelaten, maar alleen het feit dat die mensen zich hier aan de poort melden kost ook alweer genoeg.
Nou, ook zonder cadeautjes kunnen mensen op de televisie dingen zien dat ze doet nadenken over het hoe en waarom.
(Overigens: meeste immigratie is helemaal niet zo rationeel, ook met lage overlevingskans van de reis en hongerloontjes in het verschiet verlaat men huis & haard. Jonge mannen moeten nu eenmaal ergens heen(gezonden worden).)
pi_58873179
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 23:47 schreef Dementor het volgende:

[..]

Laten we eens de staatsschuld aflossen?
De bnederlandse staatsschuld is 230 miljard euro
verkoop de 2 miljoen woningwet huurwoningen aan de huurders tegen 50% van de taxatiewaarde en de staatschuld is weg
pi_58873202
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:03 schreef sigme het volgende:

[..]

Lauwe kans, denk ik. Politiek gaat het geen inzet van verkiezingen maken - ontwikkelingshulp (onder welke naam dan ook) is smeerolie van internationale netwerken.

En voor de kiezers gaat het nooit zo'n belangrijk item zijn dat het middels een populist bovenaan de agenda gezet wordt.
We zullen zien.
quote:
Geld voor ontwikkelingshulp vloeit voor een groot deel rechtstreeks terug in onze eigen economie. Ambtenaren, onderzoeken, campagnes, projectbureautjes, extrne adviseurs etc. Daarnaast is het -als gezegd- smeerolie in het buitenland. Bedrijfsleven in het kielzog enzo. En - ook niet gering- veel geld gaat naar wapenkopende overheden, en Nederland verkoopt wapens.

Het beoogde doel wordt niet bereikt - maar dat betekent niet dat dat geld niet rendeert.
Hier heb je wel een punt. Maar probeer dit maar eens uit te leggen aan een thuishulp die vanwege een lullig overheidsbesluit (de WMO) de keuze krijgt tussen 25 % achteruitgang in salaris of vrijwillig ontslag met drie maanden loon. Een maatregel die met een relatief klein bedrag zo weer ongedaan gemaakt zou kunnen worden. Maar dat gebeurt niet, want politici pronken liever in het buitenland met die miljarden. Dit is niet te verkopen en gelukkig krijgen steeds meer mensen dat door.
quote:
Nou, ook zonder cadeautjes kunnen mensen op de televisie dingen zien dat ze doet nadenken over het hoe en waarom.
Jij denkt dat mensen een teevee hebben in gebieden waar zojuist met Nederlands geld de broodnodige waterput is geslagen? Het zou natuurlijk kunnen, maar ik betwijfel het.
pi_58873244
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:13 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

We zullen zien.
[..]

Hier heb je wel een punt. Maar probeer dit maar eens uit te leggen aan een thuishulp die vanwege een lullig overheidsbesluit (de WMO) de keuze krijgt tussen 25 % achteruitgang in salaris of vrijwillig ontslag met drie maanden loon. Een maatregel die met een relatief klein bedrag zo weer ongedaan gemaakt zou kunnen worden. Maar dat gebeurt niet, want politici pronken liever in het buitenland met die miljarden. Dit is niet te verkopen en gelukkig krijgen steeds meer mensen dat door.
Dan wordt gewoon de naam veranderd. Geen 'ontwikkelingshulp' maar 'vredesmissies'. Onder de plu van defentie. Etc. De belangen zijn te groot - groter dan die van de thuishulpen. Plus dat in dit land verdeel & heers heerst. Het ene jaar de thuishulpen maar extra geld voor onderwijzers, volgende keer andersom. Geen regering zo stom om een te groot deel van de bevolking tegen zich in het harnas te jagen. Pappen, nathouden en vooral uitspreiden.
quote:
[..]

Jij denkt dat mensen een teevee hebben in gebieden waar zojuist met Nederlands geld de broodnodige waterput is geslagen? Het zou natuurlijk kunnen, maar ik betwijfel het.
Oh ja hoor. Midden in de woestijn staan nog tv's. Niet bij iedereen thuis natuurlijk - ouderwets gezellig met het hele dorp om 1 beeldbuis.

Bij de echt ver van onze beschaving staande mensen die gewoon naakt met witte streepjes beschilderd in een hut wonen niet, maar dat zijn ook niet de mensen die op pad gaan om hier geluk te zoeken.
pi_58873317
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Dan wordt gewoon de naam veranderd. Geen 'ontwikkelingshulp' maar 'vredesmissies'. Onder de plu van defentie. Etc. De belangen zijn te groot - groter dan die van de thuishulpen. Plus dat in dit land verdeel & heers heerst. Het ene jaar de thuishulpen maar extra geld voor onderwijzers, volgende keer andersom. Geen regering zo stom om een te groot deel van de bevolking tegen zich in het harnas te jagen. Pappen, nathouden en vooral uitspreiden.
Ik denk dat ze dit keer wat thuishulp betreft een hele grote fout hebben gemaakt in hun 'verdeel en heers'-strategie. De enige reden dat die mensen hun werk niet per direct neergelegd hebben, is omdat ze het zielig vinden voor hun eigen clientele. 25% in salarisachteruitgang, dat is niet zomaar een lulligheidje.

Straks wil gewoon niemand dat werk meer doen. Daar moeten dan natuurlijk vers geïmporteerde Polen voor in de plaats komen, dat wordt nog gezellig bij onze bejaarden thuis. Achja, het ruimt op termijn natuurlijk wel lekker op.
quote:
Oh ja hoor. Midden in de woestijn staan nog tv's. Niet bij iedereen thuis natuurlijk - ouderwets gezellig met het hele dorp om 1 beeldbuis.
Onder het genot van een glaasje Coca Cola. Die waterput was helemaal niet nodig. Wat een oplichterij.
pi_58873384
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 09:03 schreef sigme het volgende:

Als ik wapenfabrikant ben en ik geef geld aan een overheid (via "onze overheid") en zij kopen bij mij wapens (wat garandeerd mij dat ze die niet in Frankrijk kopen?) wat verdien je daaraan?
Of geef je gratis wapens en verdien je aan de munitie, dezelfde marketing strategie als HP met zijn printers en Nintendo met zijn spelletjes.
quote:
Gelukkig maar dat de VOC mentaliteit ook in de ontwikelingshulp is terug te herkennen, ja toch ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_58873592
Wat ik zo lullig vind, is dat dat ontwikkelingsgeld in het verleden maar ook nu nog op een zeldzaam domme manier wordt besteed, waardoor de mensen die het nodig hebben er weinig tot niets van zien, en de lokale Mugabe een nieuwe auto onder zijn reet heeft of de lokale militie de hulpbehoevenden nóg beter kan afmaken en dat de reactie van de gulle gevers dan is: "nou ja, sterf dan maar, stelletje achterlijke apen". Niet: "goh, andere methoden werken wel" of "we dumpen het in het vervolg niet meer blindelings" maar: "die lui zijn gewoon te achterlijk om het te gebruiken".
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_58873624
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 10:02 schreef Mwanatabu het volgende:
Niet: "goh, andere methoden werken wel" of "we dumpen het in het vervolg niet meer blindelings" maar: "die lui zijn gewoon te achterlijk om het te gebruiken".
Er zijn nauwelijks andere methoden. Het zijn soevereine gebieden, waar we op papier niks over te vertellen hebben. De lokale overheid bepaalt nu eenmaal wat er gebeurt.

De enige echt werkende methode zou zijn om al die corrupte regimes omver te werpen en het zelf weer te gaan doen. Maar zo hebben we het al eens eerder gedaan en daar wilden we juist vanaf.
pi_58873661
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 23:59 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Afgelopen week toevallig nog een artikel over op de site van de Volkskrant.

http://www.volkskrant.nl/(...)_corruptie_in_Afrika
Idd een prima voorbeeld van hoe het niet moet en wat uit eigenbelang heel vaak is gebeurd: hulp bieden op macroniveau, zodat de hele hierarchische keten er een stuk van wil wegharken. Kleinschalige lokale dingen doen veel meer. Dingen die die corrupte overheden eigenlijk zouden moeten doen: scholen bouwen, putten slaan maar ook vooral bedrijfjes helpen opzetten, vrouwen projecten laten runnen. En dan goed monitoren zodat diezelfde bloedzuigers van de staat niet meteen toe komen rennen om alle winst op te zuigen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_58873677
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 10:06 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Er zijn nauwelijks andere methoden. Het zijn soevereine gebieden, waar we op papier niks over te vertellen hebben. De lokale overheid bepaalt nu eenmaal wat er gebeurt.

De enige echt werkende methode zou zijn om al die corrupte regimes omver te werpen en het zelf weer te gaan doen. Maar zo hebben we het al eens eerder gedaan en daar wilden we juist vanaf.
Oh jawel hoor, wat ik hieronder al beschreef: geen hulp op macroniveau, maar op microniveau. Dat er niets anders mogelijk is, is ook maar één van de vele excuses.
pi_58873689
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 10:09 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Idd een prima voorbeeld van hoe het niet moet en wat uit eigenbelang heel vaak is gebeurd: hulp bieden op macroniveau, zodat de hele hierarchische keten er een stuk van wil wegharken. Kleinschalige lokale dingen doen veel meer. Dingen die die corrupte overheden eigenlijk zouden moeten doen: scholen bouwen, putten slaan maar ook vooral bedrijfjes helpen opzetten, vrouwen projecten laten runnen. En dan goed monitoren zodat diezelfde bloedzuigers van de staat niet meteen toe komen rennen om alle winst op te zuigen.
Dit verhaaltje heeft een heel hoog "goh ik heb ook veel teevee gekeken en wat ze me daar laten zien, ziet er goed uit"-gehalte. De werkelijkheid is veel minder rooskleurig dan de voorbeelden die ze je op televisie voorschotelen.
pi_58873816
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 10:12 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Dit verhaaltje heeft een heel hoog "goh ik heb ook veel teevee gekeken en wat ze me daar laten zien, ziet er goed uit"-gehalte. De werkelijkheid is veel minder rooskleurig dan de voorbeelden die ze je op televisie voorschotelen.
Jij weet helemaal niet waar ik mijn info vandaan hebt. Doe niet zo denigrerend. Dit is een discussie, niet een westrijdje afbluffen.
pi_58873838
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 10:24 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Jij weet helemaal niet waar ik mijn info vandaan hebt.
In elk geval niet uit eerste hand, want dan had je beter geweten.
pi_58873875
quote:

[..]

Idd een prima voorbeeld van hoe het niet moet en wat uit eigenbelang heel vaak is gebeurd: hulp bieden op macroniveau, zodat de hele hierarchische keten er een stuk van wil wegharken. Kleinschalige lokale dingen doen veel meer. Dingen die die corrupte overheden eigenlijk zouden moeten doen: scholen bouwen, putten slaan maar ook vooral bedrijfjes helpen opzetten, vrouwen projecten laten runnen.
Ook daarmee hou je de corrupte overheid in het zadel. Je laat de corrupte overheid ongemoeid en doet in hun plaats - en niet met hun geld, de dingen die zij eigenlijk zouden moeten doen. Een soort schaduwoverheid - die als het zou werken, het land van de corrupte overheid bestuurt.
quote:
En dan goed monitoren zodat diezelfde bloedzuigers van de staat niet meteen toe komen rennen om alle winst op te zuigen.
Monitoren? Je gaat microhulp verlenen en dan al die microhulpjes bewaken? Dat is me een organisatie.. al helemaal in een buitenland waar je geen autoriteit hebt. En wat doe je met de bloedzuigers die zich de lokale rechtmatige overheid noemen?
pi_58873947
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 10:26 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

In elk geval niet uit eerste hand, want dan had je beter geweten.
Wellicht kun je voordat je wijst zelf even met iets beter onderbouwds komen?
pi_58873980
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 10:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Ook daarmee hou je de corrupte overheid in het zadel. Je laat de corrupte overheid ongemoeid en doet in hun plaats - en niet met hun geld, de dingen die zij eigenlijk zouden moeten doen. Een soort schaduwoverheid - die als het zou werken, het land van de corrupte overheid bestuurt.

[..]
Het is ook helemaal niet de insteek van ontwikkelingshulp om de overheid uit het zadel te helpen. En idd, je staat hun nalatigheid een beetje goed te maken. Maar dat is niet de schuld van degenen die hulp nodig hebben, vandaar dat je het blijft proberen voor hen.
quote:
Monitoren? Je gaat microhulp verlenen en dan al die microhulpjes bewaken? Dat is me een organisatie.. al helemaal in een buitenland waar je geen autoriteit hebt. En wat doe je met de bloedzuigers die zich de lokale rechtmatige overheid noemen?
Niet bewaken natuurlijk, dat kan niet. Ik zei monitoren. Zo hou je in de gaten welk soort hulp vatbaar is voor afpersing of alsnog afgeroomd wordt door de overheid. Dat gebeurde altijd al: je houdt contact en kijkt wat er terecht komt van een project, een zending of impuls.
Die bloedzuigers kun je als extern alleen proberen te omzeilen zoveel mogelijk. Daar is allerlei kunst- en vliegwerk voor nodig.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 10:46:48 #43
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_58874074
Ongeveer dezelfde redenen waarom we subsidie geven aan de lagere klasse in Nederland (bijstand, huursubsidie, gehandicaptenzorg, etc). Het gaat vaak om mensen die niet door hun toedoen in zo'n slechte positie zijn beland. De kern is solidariteit, met een vleugje schuldgevoel, en in een tijd van verdere globalisatie stopt dat niet volledig bij de grens, maar het is ten opzichte van binnenlandse ontwikkelingshulp wel een fractie.
Géén kloon van tvlxd!
  † In Memoriam † zaterdag 24 mei 2008 @ 11:04:45 #44
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58874245
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 10:46 schreef Montov het volgende:
Ongeveer dezelfde redenen waarom we subsidie geven aan de lagere klasse in Nederland (bijstand, huursubsidie, gehandicaptenzorg, etc). Het gaat vaak om mensen die niet door hun toedoen in zo'n slechte positie zijn beland. De kern is solidariteit, met een vleugje schuldgevoel, en in een tijd van verdere globalisatie stopt dat niet volledig bij de grens, maar het is ten opzichte van binnenlandse ontwikkelingshulp wel een fractie.
De ironie is dat die buitenlandse landen vaak wel door ons toedoen in zo'n slechte positie zitten voornamelijk door handelsembargo's en overeenkomsten.
Carpe Libertatem
  zaterdag 24 mei 2008 @ 11:06:52 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58874262
Ontwikkelingshulp is (afgezien van noodhulp bij rampen) contra productief en uit de tijd. Arme landen zijn over het algemeen arm omdat ze slecht worden bestuurd en/of omdat er oorlog heerst. Die oorzaken hou je juist in stand door er geld naartoe te sturen.

De beste 'ontwikkelingshulp' komt in de vorm van vrije markten en vrije handel. Buitenlandse bedrijven die business opzetten in aanvankelijk arme landen brengen kennis en vaardigheden waardoor goed bestuurde landen uiteindelijk in staat zijn om de welvaart van de bevolking te verhogen.

Ontwikkelingshulp in de oude vorm moet worden afgeschaft.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_58874659
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 10:38 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Het is ook helemaal niet de insteek van ontwikkelingshulp om de overheid uit het zadel te helpen. En idd, je staat hun nalatigheid een beetje goed te maken. Maar dat is niet de schuld van degenen die hulp nodig hebben, vandaar dat je het blijft proberen voor hen.
Maar het *helpt* hun helemaal niet als hun nalatige overheid lekker nalatig blijft. Die probeersels zijn van te voren gedoemd te mislukken - en wat voor goed doe je dan? Je helpt van de regen in de drup..
quote:
[..]

Niet bewaken natuurlijk, dat kan niet. Ik zei monitoren. Zo hou je in de gaten welk soort hulp vatbaar is voor afpersing of alsnog afgeroomd wordt door de overheid. Dat gebeurde altijd al: je houdt contact en kijkt wat er terecht komt van een project, een zending of impuls.
Die bloedzuigers kun je als extern alleen proberen te omzeilen zoveel mogelijk. Daar is allerlei kunst- en vliegwerk voor nodig.
Monitoren is een ander woord voor bewaken - kijken wat ervan terecht komt. Zeker als je microhulp verleent is monitoren ook detailspieden. Dat vergt nogal wat monitoren. Komt bij dat je geen poot om op te staan hebt als de rechtmatige overheid langskomt met een belastingheffing.
pi_58874939
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 11:06 schreef SeLang het volgende:
Ontwikkelingshulp is (afgezien van noodhulp bij rampen) contra productief en uit de tijd. Arme landen zijn over het algemeen arm omdat ze slecht worden bestuurd en/of omdat er oorlog heerst. Die oorzaken hou je juist in stand door er geld naartoe te sturen.

De beste 'ontwikkelingshulp' komt in de vorm van vrije markten en vrije handel. Buitenlandse bedrijven die business opzetten in aanvankelijk arme landen brengen kennis en vaardigheden waardoor goed bestuurde landen uiteindelijk in staat zijn om de welvaart van de bevolking te verhogen.

Ontwikkelingshulp in de oude vorm moet worden afgeschaft.
Heel juist, geld moet lopen via erkende instituten zoals The red cross of dokters zonder grenzen
Niet via een ministerie met veel teveel ambtenaren die alleen graag willen reizen en op TV komen en aanpappen met dictators
pi_58875999
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 11:06 schreef SeLang het volgende:
Ik vind dit ook een naïeve, romantische voorstelling van zaken. Als je het aan buitenlandse bedrijven overlaat wordt heel de boel leeggeplunderd en blijft de bevolking berooid achter. Dat is dan wel hun eigen schuld omdat ze zichzelf in de uitverkoop hebben gezet, maar het is geen oplossing. Zoiets werkt alleen bij bedrijven die uit de regio komen en dus sowieso al meer binding hebben met het gebied.
pi_58876799
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 11:56 schreef henkway het volgende:

[..]

Heel juist, geld moet lopen via erkende instituten zoals The red cross of dokters zonder grenzen
Niet via een ministerie met veel teveel ambtenaren die alleen graag willen reizen en op TV komen en aanpappen met dictators
Dan nog vertrouw ik die organisaties niet. Ze zullen het goed bedoelen, maar hulporganisaties geven aan dat ze van hun geld vaak corrupte figuren in het land moeten omkopen, waarna een significant bedrag alsnog naar de foute mensen gaat. Of corrupte figuren nemen hulpgoederen in en verkopen die voor woekerprijzen op de markt.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_58877450
quote:

[..]

Het klinkt allemaal prachtig, maar om hoe kunnen overal kleinschalige projecten monitoren zonder uitgebreide hierarchische organisatie en hoe kan dit plaatsvinden zonder dat de staat zich ermee gaat bemoeien? Ik weet dat het makkelijk is om vragen te stellen en moeilijk om er een antwoord op te verzinnen, maar ik vind dit wat te romantisch klinken.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')