En die politici geven daarna andermans geld uit. De makkelijkste uitgave die er is.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:45 schreef NDAsilenced het volgende:
omdat mensen op politici stemmen die dat willen
Inderdaad. Waarom, godsamme waarom laat de overheid de burger zelf niet beslissen of hij een deel van zijn inkomen naar Afrika wil sturen? Waarom moet de overheid, wier taak het welzijn is van haar burgers, daarover beslissen?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:41 schreef Lekiamh het volgende:
Ik vind niet dat de overheid zich moet bemoeien met ontwikkelingshulp. Dat moet vanuit de burgers zelf komen, zo sluit je ook de mogelijkheid uit van modern imperialisme.
Laten we eens de staatsschuld aflossen?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:57 schreef LXIV het volgende:
Omdat we welhaast stikken in het geld en elders ter wereld mensen sterven omdat ze geen bakje rijst kunnen betalen?
Afgelopen week toevallig nog een artikel over op de site van de Volkskrant.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:57 schreef Lyrebird het volgende:
Die miljarden die we aan ontwikkelingshulp hebben uitgegeven, hebben maar heel weinig veranderd. Het zou mij niet verbazen dat ontwikkelingshulp, hoe goed ook bedoelt, landen juist arm heeft gehouden en hen heeft beperkt in hun ontwikkeling.
Als Nederland zich nou eens gewoon neutraal zou opstellen inzake de kwestie Israël-Palestina en werkelijk het conflict op wilde lossen, dan hielp ze de Palestijnen al stukken meer ipv geld geven.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:29 schreef Cahir het volgende:
Waarom geeft Nederland zoveel geld weg aan andere (arme) laden. Laatst hat ik nog gelezen dat Nederland 3 miljoen euro aan een palestijns persbedrijf had gegeven
Dat geld kan toch veel beter geinvesteerd worden in Nederland zelf?
We spreken af om ontwikkelingshulp te geven. Dus geven we ontwikkelingshulp want we hebben het afgesproken.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 05:37 schreef sigme het volgende:
Waarom geven we zoveel geld weg? Omdat we dat hebben afgesproken, een zeker (klein) percentage van het BNP wordt gebruikt voor ontwikkelingshulp.
Schuldegevoel? Van wie? Ik heb helemaal geen schuldgevoel over het armzalige bestaan van negertjes in Afrika.quote:Waarom willen we de ontwikkeling helpen? Uit schuldgevoel
Onzin. 5 miljard is op de totale rijksbegroting (zo'n 125 miljard euro) een behoorlijk bedrag. Daar kun je hele nuttige dingen van doen, in het onderwijs of in de zorg.quote:Ik zou me niet druk maken om de hoeveelheid geld die naar ontwikkelingshulp gaat - het is niet zoveel dat we er hier last van hebben & het betaalt zichzelf terug (ambtenarij, vriendjespolitiek, profiterende Nederlandse bedrijven etc).
Ja, de logica van de politiek is niet altijd aansprekend. Maar het is gewoon zoiets als een afgesloten contract, daar kan je niet zomaar onderuit.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 07:20 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
We spreken af om ontwikkelingshulp te geven. Dus geven we ontwikkelingshulp want we hebben het afgesproken.
Afgezien van belastinggeld voor ontwikkelingshulp gaat er inderdaad ook nog heel veel geld van partikulieren naar ontwikkelingshulp, en gaat er ook ander belastinggeld naar het buitenland.quote:Er bestaat overigens helemaal geen harde afspraak hierover en Nederland geeft van alle landen veruit het meeste, Noorwegen uitgezonderd. Gemiddeld geven de rijke landen 0,35%, een percentage waar Nederland met zijn 0,8% buitenproportioneel aan bijdraagt. We hebben het dus over zo'n 5 miljard dat regelrecht de vuilnisbak in gaat, en dan tel ik al de particuliere giften en het 'opbouwwerk' in Afghanistan nog niet eens mee. Want ook dáárin lopen we ver voorop.
Jij bent dan ook niet de maatschappij. Veel mensen voelen zich toch wat ongemakkelijk bij de stand van zaken. Zoveel mensen dat het genoeg is om steun te vinden voor ontwikkelingshulp uit belastinggeld (of onvoldoende tegenstanders, daar komt het op neer).quote:[..]
Schuldegevoel? Van wie? Ik heb helemaal geen schuldgevoel over het armzalige bestaan van negertjes in Afrika.
Mijn vertrouwen in het nut dat de overheid zou weten te slepen uit 5 miljard is heel beperkt - ongeacht de bestemming of het doel van dat geld.quote:[..]
Onzin. 5 miljard is op de totale rijksbegroting (zo'n 125 miljard euro) een behoorlijk bedrag. Daar kun je hele nuttige dingen van doen, in het onderwijs of in de zorg.
Nah - daarover verschillen de meningen nogal. Veruit de meeste vluchtelingen worden opgevangen in hun eigen regio - bekostigd door geld uit 'rijke landen'.quote:En dat het zichzelf terugbetaalt is al helemaal nonsens. Ja voor een heel klein deel, maar het 'terugbetalen' bestaat er voor een groot deel uit dat al die sloebers hierheen komen.
Het is niet de logica van de politiek die hier onderuit gaat, maar jouw logica. Er bestaat helemaal geen (internationale) afspraak, of een "afgesloten contract" zoals u wilt, dat ons als land verplicht zoveel geld aan ontwikkelingshulp uit te geven. De enige 'afspraak' die er is, is het besluit van de Tweede Kamer om dat te doen. Dat is dus een afspraak met onszelf, een voornemen, dat van de ene op de andere dag kan veranderen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 07:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, de logica van de politiek is niet altijd aansprekend. Maar het is gewoon zoiets als een afgesloten contract, daar kan je niet zomaar onderuit.
Ohnee? Waarom niet? Die hele missie in Afghanistan is ook gewoon verkapte ontwikkelingshulp. Waarom zou je zoiets niet mee mogen nemen in de discussie? En waarom zou je particuliere schenkingen niet mee mogen nemen, om aan te geven dat er al genoeg door de eigen bevolking gedoneerd wordt en het dus niet nodig is dat de overheid daar nog een schepje bovenop doet?quote:Afgezien van belastinggeld voor ontwikkelingshulp gaat er inderdaad ook nog heel veel geld van partikulieren naar ontwikkelingshulp, en gaat er ook ander belastinggeld naar het buitenland. Maar daar gaat dit topic niet over, wel?
Steeds minder mensen, dat weet ik zeker, en dat is ook één van de redenen dat bijvoorbeeld de PvdA hard op z'n retour is. 'Ontwikkelingshulp' is niet meer dan een oud dogma van links. Na tientallen jaren ontwikkelingshulp waarin helemaal niets bereikt is, gekoppeld aan de onzekere economische situatie, geloven heel veel mensen het zolangzamerhand wel. Ontwikkelingshulp prima, maar dan wel direct uit de zak van het individu dat zich schuldig voelt.quote:Jij bent dan ook niet de maatschappij. Veel mensen voelen zich toch wat ongemakkelijk bij de stand van zaken. Zoveel mensen dat het genoeg is om steun te vinden voor ontwikkelingshulp uit belastinggeld (of onvoldoende tegenstanders, daar komt het op neer).
Dit is een wat minder handig argument in deze discussie. Juist de ontwikkelingshulp is het ultieme bewijs dat de overheid inderdaad weinig nut uit 5 miljard weet te slepen.quote:Mijn vertrouwen in het nut dat de overheid zou weten te slepen uit 5 miljard is heel beperkt - ongeacht de bestemming of het doel van dat geld.
Ik heb het niet over 'vluchtelingen' maar over zogenaamde 'gelukzoekers'.quote:Nah - daarover verschillen de meningen nogal. Veruit de meeste vluchtelingen worden opgevangen in hun eigen regio - bekostigd door geld uit 'rijke landen'.
Best mogelijk dat meer vluchtelingen verder van huis zouden zwerven als die opvang ter plaatse niet door rijke landen bekostigd wordt.
Hoe worden die sloeber volgens jou nu hierheen gelokt door ontwikkelingsgelden?
Klopt. Daarmee is het nog wel een afspraak. Een afspraak die gewijzigd kan worden zodra - zoals ik al zei, er een meerderheid is die dat wil. En die is er niet.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 08:23 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Het is niet de logica van de politiek die hier onderuit gaat, maar jouw logica. Er bestaat helemaal geen (internationale) afspraak, of een "afgesloten contract" zoals u wilt, dat ons als land verplicht zoveel geld aan ontwikkelingshulp uit te geven. De enige 'afspraak' die er is, is het besluit van de Tweede Kamer om dat te doen. Dat is dus een afspraak met onszelf, een voornemen, dat van de ene op de andere dag kan veranderen.
Klopt, sorryquote:[..]
Ohnee? Waarom niet? Die hele missie in Afghanistan is ook gewoon verkapte ontwikkelingshulp. Waarom zou je zoiets niet mee mogen nemen in de discussie? En waarom zou je particuliere schenkingen niet mee mogen nemen, om aan te geven dat er al genoeg door de eigen bevolking gedoneerd wordt en het dus niet nodig is dat de overheid daar nog een schepje bovenop doet?
Daar ben *ik* het wel mee eens - maar zie bovenstaande: teveel mensen niet. Er is geen meerderheid die ontwikkelingshulp wil afschaffen. Perwijl toch ook niet de PvdA de meerderheid heeft.quote:[..]
Steeds minder mensen, dat weet ik zeker, en dat is ook één van de redenen dat bijvoorbeeld de PvdA hard op z'n retour is. 'Ontwikkelingshulp' is niet meer dan een oud dogma van links. Na tientallen jaren ontwikkelingshulp waarin helemaal niets bereikt is, gekoppeld aan de onzekere economische situatie, geloven heel veel mensen het zolangzamerhand wel. Ontwikkelingshulp prima, maar dan wel direct uit de zak van het individu dat zich schuldig voelt.
Die overige 125 miljard illustreert dat 5 erbij niet helpt. Hetgeen precies is wat ik zeg.quote:[..]
Dit is een wat minder handig argument in deze discussie. Juist de ontwikkelingshulp is het ultieme bewijs dat de overheid inderdaad weinig nut uit 5 miljard weet te slepen.
Ja en? Hoe lokt ontwikkelingsgeld die gelukszoekers hierheen?quote:[..]
Ik heb het niet over 'vluchtelingen' maar over zogenaamde 'gelukzoekers'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |