Prachtexemplaar!quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:20 schreef WalterSobchak het volgende:
kwam weer een juweeltje tegen vandaag: zobisow
hoe kom je er op??
quote:Op woensdag 18 juni 2008 04:20 schreef popolon het volgende:
Oh nou gooi je het over die boeg. Ook goed.
Loop dan ook niet te mekkeren over hoe iemand zowiesoo schrijft. Da's van hetzelfde laken een pak.
En dan zelf een fout maken die nog tenenkrommender is dan waar de TS over klaagt.quote:Op donderdag 22 mei 2008 22:23 schreef RacerDKB het volgende:
Over het algemeen wordt het woord sowieso alleen verkeerd geschreven door a) voetbalfans en b) De Gouden Kooi kijkers. Dit omdat het IQ van deze partijen ongeveer 73% lager ligt als dat van de gemiddelde Nederlander.
Pubertijd ipv puberteit kan ik dan nog wel begrijpen. Het is immers de tijd waarin men pubert. Maar dat sowieso gedoe is wel heel ernstig, vooral op marktplaats enzoquote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:50 schreef dvr het volgende:
Hier nog eens het lijstje met o.a. de destijds aangetroffen sowiesovarianten. Zo en zo vind ik zelf de leukste:
[ afbeelding ]
Pubertijd is een goed Nederlands woord, dus ik snap sowieso niet wat dat in die foute kolom doet.quote:Op donderdag 31 juli 2008 22:19 schreef Lichtpunt het volgende:
[..]
Pubertijd ipv puberteit kan ik dan nog wel begrijpen. Het is immers de tijd waarin men pubert. Maar dat sowieso gedoe is wel heel ernstig, vooral op marktplaats enzo
Het kan inderdaad alle twee: http://www.onzetaal.nl/advies/pubertijd.php nooit geweten eigenlijkquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 06:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Pubertijd is een goed Nederlands woord, dus ik snap sowieso niet wat dat in die foute kolom doet.
Omdat het als schrijfwijze van puberteit -en dat is hoe het bijna altijd bedoeld wordt- fout is. Pubertijd is geen synoniem van puberteit en het is geen zelfstandig begrip maar hooguit een samenstelling. Nadat Ivo de Wijs in de jaren '80 zijn jongerenprogramma expres die foute naam gaf is het misschien een eigen leven gaan leiden, maar daarvoor bestond het woord gewoon niet.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 06:42 schreef Lienekien het volgende:
Pubertijd is een goed Nederlands woord, dus ik snap sowieso niet wat dat in die foute kolom doet.
Je kunt alleen in de context beoordelen dat de verkeerde spelling is gekozen, in zo'n rijtje als hierboven past het niet.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 12:49 schreef dvr het volgende:
[..]
Omdat het als schrijfwijze van puberteit -en dat is hoe het bijna altijd bedoeld wordt- fout is. Pubertijd is geen synoniem van puberteit en het is geen zelfstandig begrip maar hooguit een samenstelling. Nadat Ivo de Wijs in de jaren '80 zijn jongerenprogramma expres die foute naam gaf is het misschien een eigen leven gaan leiden, maar daarvoor bestond het woord gewoon niet.
De opzet was om de woorden te vinden die op Fok het vaakst verkeerd gespeld worden. Wanneer je hier kijkt zul je zien dat in bijna alle gevallen waar pubertijd geschreven werd, vrijwel zeker puberteit bedoeld werd.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 13:17 schreef Lienekien het volgende:
Je kunt alleen in de context beoordelen dat de verkeerde spelling is gekozen, in zo'n rijtje als hierboven past het niet.
Ik vind het een niet-bestaand woord en ben het dus oneens met Onze Taal. Het is een samenstelling van puber en tijd die uitgesproken moet worden als pubertijd. De enige context waarin ik het ooit als zodanig gebruikt heb horen worden, was in het gelijknamige programma. Het lijkt misschien een voor de hand liggende term (kleuter-tijd, kinder-tijd, puber-tijd) maar voor zover ik zie, spreekt men in de praktijk alleen van en over puberteit.quote:Ik volg je niet als je zegt dat 'pubertijd' geen zelfstandig begrip is, hooguit een samenstelling.
Ah! Maar alle kennis is uiteindelijk gefundeerd op persoonlijke ervaring en interpretatie - iedere theorie, natuurwet, hypothese, etc. is terug te voeren op een mannetje of vrouwtje (meestal een mannetje) dat ergens naar keek en 'Eureka' riep. Die had dan iets door.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 17:04 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind je betoog nogal gestoeld op je persoonlijke waarneming en interpretatie en derhalve nogal wankel.
Goed he? Ja, een beetje ouwehoeren is mij wel toevertrouwd.quote:Maar best leuk.
Volgens mij is 'teit' oudhollands voor iets als 'toestand'. Puberteit, hilariteit, rariteit etc.quote:Op zondag 3 augustus 2008 00:19 schreef Fiskus het volgende:
Wat is de oorsprong van puberteit eigenlijk? Verbastering van het Duitse zeit?
zal ik m maar afmaken dan?quote:Op donderdag 31 juli 2008 22:15 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
En dan zelf een fout maken die nog tenenkrommender is dan waar de TS over klaagt.
Ik zocht een topic om te melden dat ik net 'soberzo' tegenkwam op fok en ik dacht dat niets minder leek op 'sowieso' zelf, maar deze lijkt er nog op ook!quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:20 schreef WalterSobchak het volgende:
kwam weer een juweeltje tegen vandaag: zobisow
hoe kom je er op??
Soberzo schrijf ik tegenwoordig altijdquote:Op vrijdag 15 april 2011 00:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik zocht een topic om te melden dat ik net 'soberzo' tegenkwam op fok en ik dacht dat niets minder leek op 'sowieso' zelf, maar deze lijkt er nog op ook!
Dat is onoverkomelijker dan ''zoenzo'' of ''zoiezo''.quote:Op vrijdag 15 april 2011 00:53 schreef Chule het volgende:
Toentertijd wordt ook vaak met 'd' geschreven (toendertijd).
ik gebruik ze ook te vaak. Zulke leuke onzinnige woorden om toe te voegen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 22:15 schreef ebeaydojraes het volgende:
sowieso en überhaupt zijn juist twee van mijn eigen favoriete woordjes("Ik spreek überhaupt maar één woord Duits" blijft briljant
)
Nou. Hilarisch. Veeg me op.quote:Op vrijdag 15 april 2011 00:48 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Soberzo schrijf ik tegenwoordig altijd
Dat is de ''grappige'' variant.
Inderdaad, het is natuurlijk scheurbuijck.quote:Op woensdag 18 juni 2008 03:54 schreef Manono het volgende:
[..]
Das ook fout trouwens
En ook al erg vaak gebruikt
quote:Op vrijdag 15 april 2011 00:10 schreef Isabeau het volgende:
'soberzo' tegenkwam op fok en ik dacht dat niets minder leek op 'sowieso' zelf,
Dat blijkt ook wel uit alle varianten die op FOK! voorbij zijn gekomen de laatste jaren:quote:Op zondag 28 juli 2013 21:33 schreef Natalie het volgende:
Kwam vanmiddag 'zowieso' tegen op Facebook...
Het is kennelijk een vreselijk moeilijk woord.
Die lijst heeft lang in de OP van de origineletaalfoutenreeks gestaanquote:siewosie
soberdebieso
soberizo
soberso
soberzo
sobeso
Sohieso
soieso
soiso
sowiesow
sowiesso
suwieso
xo i xo
zoenzo
zohiezo
zoieso
zo ie zo
zoiso
zoiszo
zoizo
zooizo
zoouizo
zouzo
zoweiso
zoweizo
zowezo
zowieso
zowiezo
zo-wie-zo
Ik vraag me juist af hoe iemand xo i xo in godsnaam uitspreekt danquote:Op zondag 28 juli 2013 22:15 schreef Natalie het volgende:
zo ie zo is toch wel allerverschrikkelijkst
Je bedoelt dat dat ook nooit grappig was?quote:Op zondag 28 juli 2013 22:27 schreef Karina het volgende:
En wat Damart zegt, het ligt soberso in het verlengde van hont, kad, etc.
Truequote:Op zondag 28 juli 2013 23:35 schreef Faux. het volgende:
stiekem hopen we allemaal dat het fout geschreven wordt zodat we ons weer even heerlijk kunnen ergeren
Net als Haasje-repjequote:Op vrijdag 15 april 2011 00:53 schreef Chule het volgende:
Toentertijd wordt ook vaak met 'd' geschreven (toendertijd).
Dat is toch dat landgoed in (tegenwoordig) Polen waar Prins Berhard vandaan kwamquote:Op vrijdag 15 april 2011 01:54 schreef Paaskonijn het volgende:
Ik las eerst ook op FOK! 'siewosie' dat zal ik ook niet meer vergeten. Treurig gewoon.
en bedankt hé, weet gelijk hoe je over me denkt.quote:Op donderdag 22 mei 2008 22:25 schreef MPG het volgende:
[..]
Dat lijkt een aardig sluitende analyse.
Een post uit 2008...quote:Op maandag 29 juli 2013 08:03 schreef Toekito het volgende:
[..]
en bedankt hé, weet gelijk hoe je over me denkt.
Het 'gelijk' staat dan wat vreemd in je reactie.quote:
Ik weet hoe MPG over voetbalfans e.d. denkt en zag een kans hem beetje te plagen.quote:Op maandag 29 juli 2013 08:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het 'gelijk' staat dan wat vreemd in je reactie.
85% leest nooit, schokkendquote:Op donderdag 22 mei 2008 22:28 schreef pfaf het volgende:
Zouzo! Dat is wel één van de vreemdste!
Waarom 99% van de Nederlanders sowieso verkeerd schrijft snap ik ook niet. Als je het eenmaal gezien hebt, weet je het toch?
Het een is een toestand, het ander is een periode. Dat het een toestand is die tijdelijk is, dus een zekere periode kent, is denk ik de oorsprong van de verwarring.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 12:49 schreef dvr het volgende:
[..]
Omdat het als schrijfwijze van puberteit -en dat is hoe het bijna altijd bedoeld wordt- fout is. Pubertijd is geen synoniem van puberteit en het is geen zelfstandig begrip maar hooguit een samenstelling. Nadat Ivo de Wijs in de jaren '80 zijn jongerenprogramma expres die foute naam gaf is het misschien een eigen leven gaan leiden, maar daarvoor bestond het woord gewoon niet.
Die link houdt ons sowieso in spanning, want hij werkt nietquote:Op zaterdag 23 november 2013 18:38 schreef Robuustheid het volgende:
http://forum.fok.nl/rde/post_reply/2043262/1/100/133482674
Weer een kandidaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |