quote:
Calvinisten
Bert Wagendorp
Ik zat gisteren in restaurant ’t Brouwerskolkje in Overveen.
Daar wordt moleculair gekookt – ik wist ook niet wat dat was. Ik las dat de kok, Moshik Roth, werkte met Kai Shun-messen van 22 laags damaststaal en een heft van pakkahout. Tikkeltje decadent zeker, Moshik.
Ik begon met een ‘Zeeabstract met blue-fin tonijn, ansjovis, sardines, zee-egel, haring, zeewier, oester en St. Jacobsschelp’.
Als hoofdgerecht koos ik voor de gebraden lende van Spaans rund, met texturen van wakame, patates bravos, pastinaak en zwarte olijven.
Volgens een onderzoek van het Instituut van Toegepaste Sociale wetenschap ITS te Nijmegen zijn Nederlanders in overgrote meerderheid nog altijd erg calvinistisch.
Roomboter is nog steeds het toppunt van luxe, naast de ‘aanschaf van goed vismateriaal’.
Dat moet toch ook premier Balkenende geruststellen.
Die klaagde afgelopen week dat wij van die ontevreden klagers zijn, terwijl we het zo goed hebben. Welnu, we voelen ons nog altijd de koning te rijk met een pakje roomboter en als we daarnaast roomboter en als we daarnaast ‘goed vismateriaal’ kunnen aanschaffen, hoor je ons helemaal niet meer. Me dunkt, niet de luxedromen van een door en door verwend volk.
Bij de PvdA hopen ze met een hervorming van het sociale stelsel de zaak weer op de rails krijgen.
Allerlei ingewikkelde regelingen worden samengevoegd tot één ingewikkelde regeling, en dan zal alles beter gaan. Het principe dat ze eerder met zoveel succes hebben toegepast op de middelbare scholen, zeg maar. Het plan heet ‘Kansen geven, kansen grijpen’.
Ik zou om te beginnen de bedenker van die kreet eens flink afranselen. En daarna misschien toch liever de subsidie op roomboter verhogen en de actie ‘Goed vismateriaal voor iedereen’ beginnen, om de negatieve stemming in het land te verbeteren.
Ook een verbod op plannetjes helpt wellicht. Oude wijn in nieuwe zakken. Zoiets als het nieuwe zorgstelsel, dat ze ons twee jaar geleden door de strot hebben geduwd.
Wat blijkt, volgens het RIVM? De kosten worden niet beter beheerst en de kwaliteit is niet hoger gewor - den. Kunnen we die Hoogervorst nog even terugroepen, met die grote bek van ’m?
Maar goed, ik had het over het calvinisme. Ik mag wel zeggen dat ik zéér calvinistisch ben opgevoed. Mijn vader haatte elke vorm van luxe; soberheid was zijn middelste naam. Als iedereen tegenwoordig zou leven zoals wij destijds, dan hadden we eerder last van te weinig CO2-uitstoot dan van te veel.
De meeste Nederlanders vinden overigens helikopterskiën of het opvullen van de lippen nog altijd luxueuze uitwassen. Decadent, zeg maar. Goed volk.
Decadentie, las ik, is ‘de geneigdheid tot zeer grote verfijning’. Bestaat er een fijnere vorm van verfijning dan moleculair koken? Niet zolang het atomaire koken nog niet is doorgebroken, lijkt mij.
Om jezelf van decadentie vrij te pleiten en de calvinist het zwijgen op te leggen, hebben ze bij ’t Brouwerskolkje als voorgerecht ‘30 gram Aquitaine kaviaar in drie bereidingen’ à 110 euro op de kaart staan.
Die kun je dan mooi níet nemen.
Ik zei: doe maar gewoon, dan doen we al gek genoeg.