Heeft de politie de beschikking over originelen waaruit blijkt dat het bijvoorbeeld daadwerklijk van zijn hand komt? Je focust je nu op een aspect, terwijl "in het belang van het onderzoek" van alles kan zijn. Zelfs msn-gesprekjes waaruit mogelijk blijkt dat hij al van te voren een bepaald strafbaar doel voor ogen had. Dit noem ik dus slechts als voorbeeld.quote:Op maandag 19 mei 2008 14:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, ik wil wel een gooi doen hoor. Nee, want die cartoons verdwijnen niet op mysterieuze wijze van de computers van de politie die ze allang hebben opgeslagen. Dat bewijsmateriaal zo verdwijnen is echt niet aannemelijk, zeker niet als je er al 3 jaar over hebt gedaan.
Heel goed Gia, staat er iets anders in de zin die je quote dan? En hij wordt niet verdacht van het maken van tekeningen, hij wordt verdacht van 137d en e Sr.quote:Op maandag 19 mei 2008 14:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Tekeningen maken is geen strafbaar feit. Het staat nog niet vast of die tekeningen vallen onder een strafbaar feit.
GN is dus verdacht van iets wat misschien een strafbaar feit is, maar dat is nog niet zeker.
Misschien is hij dus wel verdacht van geen strafbaar feit.
Hij wordt alleen verdacht van het maken van tekeningen, waarvan nog moet worden vastgesteld of die verboden zijn.
Het plegen van een moord is strafbaar, dat is bekend.quote:Op maandag 19 mei 2008 14:43 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat laatste kan niet. Je kunt niet naar de rechter stappen en die laten oordelen over de strafbaarheid van een tekening. Voorwerpen of spullen zijn namelijk nooit in het algemeen strafbaar, PERSONEN zijn strafbaar. Als de rechter niet weet om welke verdachte het gaat, dan kan hij ook niks zeggen over de strafbaarheid van de tekeningen.
Net zoals je ook niet met een gevonden lijk naar de rechter kunt stappen, zonder dat er een verdachte is voor de moord.
Als je verdacht wordt van iets dat misschien een strafbaar feit is, dan ben je verdacht van een strafbaar feit.quote:Op maandag 19 mei 2008 14:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Tekeningen maken is geen strafbaar feit. Het staat nog niet vast of die tekeningen vallen onder een strafbaar feit.
GN is dus verdacht van iets wat misschien een strafbaar feit is, maar dat is nog niet zeker.
Misschien is hij dus wel verdacht van geen strafbaar feit.
Hij wordt alleen verdacht van het maken van tekeningen, waarvan nog moet worden vastgesteld of die verboden zijn.
Het maken van tekeningen met een bepaald doel die volgens de wet strafbaar is, is ook strafbaar. En het maakt dan niet uit of je Jan, Gregorius, Piet of Mutant heet.quote:Op maandag 19 mei 2008 14:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Het plegen van een moord is strafbaar, dat is bekend.
Het maken van tekeningen is doorgaans niet strafbaar.
Maakt het iets uit wie die tekeningen heeft gemaakt om vast te stellen of ze wel of niet door de beugel kunnen? Is het minder erg als Paul de Leeuw het getekend heeft i.p.v. GN?
Wat is het strafbare feit waarvoor GN is opgepakt?
Ik heb het niet over moord, maar over een gevonden lijk. Hoe wil jij de rechter laten vaststellen of het om moord (opzet en voorbedachte rade), doodslag (opzet, geen voorbedachte rade) of dood door schuld is gegaan, als er geen verdachte PERSOON is?quote:Op maandag 19 mei 2008 14:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Het plegen van een moord is strafbaar, dat is bekend.
Het sterven van mensen ook niet.quote:Het maken van tekeningen is doorgaans niet strafbaar.
De omstandigheden spelen wel mee ja, met name de context van de tekeningen en de vraag in hoeverre het een en ander beledigend of juist satirisch bedoeld is. Als ik voor de synagoge ga roepen dat alle joden aan het gas moeten, dan zal eerder worden aangenomen dat ik haatzaai jegens een bevolkingsgroep, dan wanneer ik dat doe bij Feyenoord-Ajax als er net een vechtpartij op het veld is uitgebroken. En nog minder snel strafbaar is het, wanneer ik als cabaretier die uitroep doe als ik een Feyenoordsupporter nadoe. Dit speelt allemaal mee bij het bewijs voor 'opzettelijke belediging'.quote:Maakt het iets uit wie die tekeningen heeft gemaakt om vast te stellen of ze wel of niet door de beugel kunnen? Is het minder erg als Paul de Leeuw het getekend heeft i.p.v. GN?
Art. 137c en art. 137d Wetboek van Strafrecht.quote:Wat is het strafbare feit waarvoor GN is opgepakt?
Artikelen 137c t/m 137e Wetboek van strafrechtquote:Op maandag 19 mei 2008 14:58 schreef Gia het volgende:
Wat is het strafbare feit waarvoor GN is opgepakt?
Volgens mij zijn daar de forensische experts best toe in staat. Doorgaans wordt eerst vastgesteld dat een lijk vermoord is alvorens men naar een moordenaar gaat zoeken. Pas dan wordt bekeken of het moord, doodslag of dood door schuld is.quote:Op maandag 19 mei 2008 15:06 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik heb het niet over moord, maar over een gevonden lijk. Hoe wil jij de rechter laten vaststellen of het om moord (opzet en voorbedachte rade), doodslag (opzet, geen voorbedachte rade) of dood door schuld is gegaan, als er geen verdachte PERSOON is?
Denk dat hij niet veroordeeld gaat worden.quote:Op maandag 19 mei 2008 15:07 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Artikelen 137c t/m 137e Wetboek van strafrecht
-Belediging van bevolkingsgroepen
-Aanzetting tot discriminatie bevolkingsgroepen
-Openbaarmaking discriminerende uitlatingen
De eerste forensische expert die aan de hand van het lijk het verschil tussen moord en doodslag kan vaststellen, moet ik nog tegenkomen.quote:Op maandag 19 mei 2008 15:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens mij zijn daar de forensische experts best toe in staat. Doorgaans wordt eerst vastgesteld dat een lijk vermoord is alvorens men naar een moordenaar gaat zoeken.
Wat ik bedoel is dat vooraf kan worden vastgesteld bij het vinden van een lijk of die een natuurlijke dood is gestorven of dat er sprake is van een misdrijf.quote:Op maandag 19 mei 2008 15:21 schreef Pool het volgende:
[..]
De eerste forensische expert die aan de hand van het lijk het verschil tussen moord en doodslag kan vaststellen, moet ik nog tegenkomen.
En stel dat het zal kunnen: heeft het dan zin om bij een gevonden lijk een proces te beginnen tegen de nog niet geïdentificeerde moordenaar? Dat is toch ook verspilde moeite? En stel dat de rechter de niet-gevonden moordenaar dan strafbaar vindt en 18 jaar cel geeft. Vervolgens wordt dan een verdachte van de moord opgepakt. Dan moet het hele proces weer opnieuw en zal bovendien de verdachte de kans gegeven moeten worden om alsnog te bewijzen dat het geen moord was, want als verdachte heb je in een eerlijk proces recht om een verweer te voeren voordat je wordt veroordeeld.
Eerst de rechter laten vaststellen of een daad strafbaar is en daarna pas de verdachte zoeken is daarom verspillende onzin.
Nee, het vaststellen van de strafbaarheid van de tekeningen is namelijk niet zo 1-2-3 te doen. Helemaal gezien het feit dat er minieme jurisprudentie over bestaat en de specifieke artikelen behoorlijk ruim of juist eng uitgelegd kunnen worden. Het OM kan niet zelf bepalen wat er exact onder de specifieke artikelen valt, wel kan ze uitleggen waarom ze vind dat de uitingen wel strafbaar zijn. De rechter kijkt dan of de argumenten hout snijden en kijkt of de feiten e.d. kloppen. Dit doet de rechter ook bij de wederpartij natuurlijk. De rechter spreekt recht, die bepaalt aan de hand van alle feiten of hij zich schuldig heeft gemaakt aan een strafbaar feit, dat er misschien rechtvaardigingsgronden of schulduitsluitingsgronden voor waren, of dat hij vrijgesproken dient te worden.quote:Op maandag 19 mei 2008 15:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat vooraf kan worden vastgesteld bij het vinden van een lijk of die een natuurlijke dood is gestorven of dat er sprake is van een misdrijf.
Zo kan ook van die tekeningen vooraf worden vastgesteld of ze al dan niet tegen de wet zijn. Het kan toch niet zo zijn dat ze wel tegen de wet zijn als Jantje ze heeft gemaakt en niet tegen de wet zijn als Pietje ze heeft gemaakt.
De achterliggende gedachte: Denk jij werkelijk dat GN gaat zeggen tegen een rechter dat het zijn bedoeling was om mensen te beledigen? Natuurlijk niet. En dus dan mogen die tekeningen wel?
Klopt, maar dat wordt dan ook niet door de rechter vastgesteld, maar door de expert in dienst van het OM.quote:Op maandag 19 mei 2008 15:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat vooraf kan worden vastgesteld bij het vinden van een lijk of die een natuurlijke dood is gestorven of dat er sprake is van een misdrijf.
Klopt, maar dat wordt dan niet door de rechter vastgesteld, maar door de juristen bij het OM (en evt. rechter-commisaris).quote:Zo kan ook van die tekeningen vooraf worden vastgesteld of ze al dan niet tegen de wet zijn. Het kan toch niet zo zijn dat ze wel tegen de wet zijn als Jantje ze heeft gemaakt en niet tegen de wet zijn als Pietje ze heeft gemaakt.
Ik snap je gedachte en zo gek is die niet. Maar het OM vindt op die computer misschien wel andere geschriften waaruit blijkt dat GN samenwerkt met Stormfront o.i.d. of waarin hij mensen mailt dat hij hoopt dat zijn cartoons de allochtonen beledigen. Er kan natuurlijk bewijs voor opzet worden gevonden en dat heeft het OM juist nodig om het verweer van Nekschot met "ik bedoelde het niet zo" te tackelen.quote:De achterliggende gedachte: Denk jij werkelijk dat GN gaat zeggen tegen een rechter dat het zijn bedoeling was om mensen te beledigen? Natuurlijk niet. En dus dan mogen die tekeningen wel?
Cartoons iets anders kan niet haatzaaiend of opruiend zijn als het niet gepubliceerd is, maar dat is al 30 x gepost.quote:Op maandag 19 mei 2008 14:54 schreef Mutant01 het volgende:
Het is erg moeilijk om te lezen kennelijk.Lees die zin die je quote nog eens, rustig en laat hem goed tot je doordringen.
[afluister mode] "Psss, ik ga een cartoon tekenen!"[/afluister mode]quote:Op maandag 19 mei 2008 14:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Heeft de politie de beschikking over originelen waaruit blijkt dat het bijvoorbeeld daadwerklijk van zijn hand komt? Je focust je nu op een aspect, terwijl "in het belang van het onderzoek" van alles kan zijn. Zelfs msn-gesprekjes waaruit mogelijk blijkt dat hij al van te voren een bepaald strafbaar doel voor ogen had. Dit noem ik dus slechts als voorbeeld.
Ik voel me beledigt door deze post. 1,5 dag in de cel jij!quote:Op maandag 19 mei 2008 15:04 schreef Flashwin het volgende:
Hij is vastgezet omdat hij verdacht wordt van strafbare feiten. Of je vindt dat hij zich daaraan schuldig heeft gemaakt is weer een ander verhaal.Feit is dat hij ervan wordt verdacht, het OM heeft daar behoorlijk discretionaire bevoegdheid in. Zijn voorlopige hechtenis is nu nog volledig rechtmatig. Achteraf kan een rechter altijd oordelen dat dat niet het geval was en daar zal Nekschot ook voor gecompenseerd worden.
TS moet niet zo overdrijven met zijn geblaat over democratie
Het is erg moeilijk om te lezen. Nietwaar? Maar, tezien aan je reacties, begin je steeds meer op een troll te lijken.quote:Op maandag 19 mei 2008 15:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Cartoons iets anders kan niet haatzaaiend of opruiend zijn als het niet gepubliceerd is, maar dat is al 30 x gepost.
Wat je zegt ben je zelf.quote:Op maandag 19 mei 2008 16:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is erg moeilijk om te lezen. Nietwaar? Maar, tezien aan je reacties, begin je steeds meer op een troll te lijken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |