abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58670833
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:39 schreef SpecialK het volgende:
hoe werkt dat dan met al die gelovigen die economisch onzeker zijn? a test of god? Geen True Christians tm?
Het kan zeker een test zijn ja, een proef. Ik ken ook genoeg verhalen van christenen die dat hebben gehad, en er qua geloof en welzijn veel sterker uitgekomen zijn doordat ze weer meer hebben leren leunen op God. Dan is het doel bereikt.

Ik denk dat ik dat zelf ook nog wel ga krijgen.
  woensdag 14 mei 2008 @ 19:51:15 #52
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58670982
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het kan zeker een test zijn ja, een proef. Ik ken ook genoeg verhalen van christenen die dat hebben gehad, en er qua geloof en welzijn veel sterker uitgekomen zijn doordat ze weer meer hebben leren leunen op God. Dan is het doel bereikt.

Ik denk dat ik dat zelf ook nog wel ga krijgen.
Het is god's doel om mensen afhankelijk van hem te laten voelen? God heeft het niet zo op geestelijke zelfstandigheid?

Maar hoe werkt het dan met ongelovigen die het goed hebben? Die krijgen geen test van god? En ongelovigen die het zwaar hebben die worden wel getest? of noemen we het dan ineens straffen? En waarom worden sommige ongelovigen wel gestraft/getest en anderen niet?

Klinkt allemaal een beetje als dingen die vooral alleen maar gebeuren in jouw hoofd maar niet in de werkelijkheid eigenlijk.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_58671246
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 16:09 schreef kazakx het volgende:
Het aanmaken van dit topic stond al lange tijd in mijn wish-list. Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen. Ik hoop hierbij dat de gelovigen hier op WFL kunnen laten zien dat er meer voordelen zit in geloven dan niet geloven...

Hier mijn poging om een aspect uit duizenden te verhelderen.

Geloof (iman) is voor mij een zaklantaarn die ik in deze donkere universum laat schijnen en daarmee de achterliggende gedachte zie van het ogenschijnlijk overklaarbare. Het is een zaklantaarn die het verleden en toekomst uit het duisternis haalt. Ik zie het verleden niet als een grote kerkhof van dode herinneringen, mensen, dieren en geliefden, maar een grote plek met feestende en genietende geliefden die op mij wachten.
De toekomst zie ik niet als potentiele leeuwen en verschrikkelijke ongedierte die mij en mijn geliefden kwaad wil doen (en dan heb ik het over potentiele slechte dingen die je kan en zal overkomen, zoals ziekte, tegenspoed e.d.) maar Goddelijke interventies om mij naar een volgende level op te hevelen. Zo zie ik in elke actie een Goddelijke hand en word gelukkig, ook al zijn het dingen waarmee het even tegenzit in het leven.
Eigenlijk zeg je dus dat het voordeel van geloof voor jou is dat je de wereld om je heen gemakklijk kunt verklaren, omdat zo'n beetje alles wat je niet begrijpt of wat je tegenzit, de actie van god is die het sowieso beter weet dan jij.

Leg dan eens uit waarom je denkt dat Trigger op een dwaalspoor zit? Daar moet god volgens jouw logica dan toch ook de hand in hebben gehad. Is het veroordelen van Trigger dan niet hetzelfde als het veroordelen van god?

Meer algemeen gezegd, als overal de hand van god achter zit, dan moet je toch alles wat er gebeurd goed vinden?
  woensdag 14 mei 2008 @ 20:21:15 #54
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58671528
Eén voordeel van geloof die ik absoluut ervaar, als niet gelovige, zijn interesante of in ieder geval leuke discussies.

Trouwens, dat van Triggershot op een dwaalspoor is wel een hele zwakke opmerking, maar goed dat is al langs gekomen. Wat niet wegneemt dat ik er veel genoegen in heb, om het nogmaals aan te stippen...zo ben ik dan ook wel weer.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_58671846
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het is god's doel om mensen afhankelijk van hem te laten voelen? God heeft het niet zo op geestelijke zelfstandigheid?
Het gaat er niet om dat je je afhankelijk van Hem voelt. Zo'n ervaring kan denk ik verschillende gevolgen hebben:
- Beseffen dat je volledig afhankelijk van God bent. Zonder God zou je uberhaupt niet bestaan hebben.
- Verder heb je helemaal nergens recht op, het recht om te leven heb je immers ook al verspeeld door de zonde. Alles wat je ontvangt is dus een geschenk.
- Op het moment dat je economisch in de problemen raakt en beseft dat God een soeverein heerser is en dus alles onder controle heeft, kan dat nederigheid, vergroting van geduld, dankbaarheid en een groter vertrouwen in God teweegbrengen tijdens de proef en zodra God zijn kracht om voor jou te kunnen zorgen, ongeacht de situatie, aan je heeft openbaart.
- Hierdoor kun je meer op Hem vertrouwen, en minder op jezelf.
- Dit maakt jezelf kleiner en daardoor ontvankelijker voor zijn Geest, en die hebben we nodig om steeds 'christelijker' te worden, datgene wat je als christen normaal gesproken wil.
quote:
Maar hoe werkt het dan met ongelovigen die het goed hebben? Die krijgen geen test van god? En ongelovigen die het zwaar hebben die worden wel getest? of noemen we het dan ineens straffen? En waarom worden sommige ongelovigen wel gestraft/getest en anderen niet?
God test op vele manieren. Ik denk dat iedereen de tests krijgt die nodig zijn voor diegene persoonlijk, als die gene het wil ten minste. Ik denk dat er best wel mensen zijn die zich Christen noemen, maar niet het christelijke leven leiden, als in zichzelf volledig overgeven aan God, spiritueel sterven en herboren worden in Christus, met al het leed wat daarmee gepaard gaat, zoals de bijbel het beschrijft. Die zullen dus niet dit soort dingen ervaren, maar ook minder spirituele groei boeken. Verder zie ik zaken die je geloof doen vergroten niet als straffen van God, eerder zegeningen, ookal zijn ze zwaar. Je komt er, als je volhoudt en je aan God blijft vastklampen, altijd beter uit.
quote:
Klinkt allemaal een beetje als dingen die vooral alleen maar gebeuren in jouw hoofd maar niet in de werkelijkheid eigenlijk.
'Allemaal' verwijst hier volgens mij naar de woorden die je zelf erboven hebt gepost. Dat is jouw beeld van deze zaken, niet het mijne. Ze gebeuren dan ook niet in mijn hoofd, maar in het jouwe. Ik ben het er mee eens dat de dingen die in jouw hoofd gebeuren klinken als dingen die niet in de werkelijkheid gebeuren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-05-2008 20:50:43 ]
  woensdag 14 mei 2008 @ 21:29:57 #56
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58672923
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 20:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het gaat er niet om dat je je afhankelijk van Hem voelt. Zo'n ervaring kan denk ik verschillende gevolgen hebben:
- Beseffen dat je volledig afhankelijk van God bent. Zonder God zou je uberhaupt niet bestaan hebben.
- Verder heb je helemaal nergens recht op, het recht om te leven heb je immers ook al verspeeld door de zonde. Alles wat je ontvangt is dus een geschenk.
- Op het moment dat je economisch in de problemen raakt en beseft dat God een soeverein heerser is en dus alles onder controle heeft, kan dat nederigheid, vergroting van geduld, dankbaarheid en een groter vertrouwen in God teweegbrengen tijdens de proef en zodra God zijn kracht om voor jou te kunnen zorgen, ongeacht de situatie, aan je heeft openbaart.
- Hierdoor kun je meer op Hem vertrouwen, en minder op jezelf.
- Dit maakt jezelf kleiner en daardoor ontvankelijker voor zijn Geest, en die hebben we nodig om steeds 'christelijker' te worden, datgene wat je als christen normaal gesproken wil.
Ik lees hier niets meer dan nederigheid, afhankelijkheid en rechtenloosheid. Aparte arbitraire constructie van je god dus die het hele universum en ons heeft gecreeeert met dit als ultiem ontplooingsmiddel. Om vooral trouw aan hem te zijn. Persoonlijk vind ik jouwgod een beetje klinken als een egotrippende eikel. Hij had het anders in elkaar kunnen zetten maar hij heeft liever dit.
quote:
[..]

God test op vele manieren. Ik denk dat iedereen de tests krijgt die nodig zijn voor diegene persoonlijk, als die gene het wil ten minste. Ik denk dat er best wel mensen zijn die zich Christen noemen, maar niet het christelijke leven leiden, als in zichzelf volledig overgeven aan God, spiritueel sterven en herboren worden in Christus, met al het leed wat daarmee gepaard gaat, zoals de bijbel het beschrijft. Die zullen dus niet dit soort dingen ervaren, maar ook minder spirituele groei boeken. Verder zie ik zaken die je geloof doen vergroten niet als straffen van God, eerder zegeningen, ookal zijn ze zwaar. Je komt er, als je volhoudt en je aan God blijft vastklampen, altijd beter uit.
Je gaat compleet voorbij aan mijn vraag. Waarom zijn er ongelovigen die nooit 'getest' worden? Waarom zijn er ongelovigen die getest worden maar hun problemen overwinnen zonder ook maar een greintje meer geloof in god te vinden? En is bovendien het weten dat je getest wordt niet al een vorm van valsspelen als gelovige?

Allemaal vrij valide vragen lijkt me?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_58673312
Stel, hypothetisch, dat god niet bestaat. De bijbel, torah, koran, etc.. is allemaal mensenwerk hoe ongelofelijk dat ook mogen zijn, geinspireerd door sterke verhalen, een enorme fantasie en schizofrenie.
Alle voordelen die in dit topic bedacht zijn/bedacht worden, zijn die nog steeds van toepassing als je gelooft, ongeacht de waarheid?
Mijn vraag dus, ligt de kracht in het geloven, een psychologisch effect dus, of doet het daadwerkelijk bestaan van god er wel degelijk toe?
pi_58673621
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 21:29 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik lees hier niets meer dan nederigheid, afhankelijkheid en rechtenloosheid. Aparte arbitraire constructie van je god dus die het hele universum en ons heeft gecreeeert met dit als ultiem ontplooingsmiddel. Om vooral trouw aan hem te zijn. Persoonlijk vind ik jouwgod een beetje klinken als een egotrippende eikel. Hij had het anders in elkaar kunnen zetten maar hij heeft liever dit.
De mens is door haar zondeval de connectie met God kwijtgeraakt. De mens is hierdoor zelf juist een egotripper geworden, al probeert ze dat op alle mogelijke manieren te verdraaien of te rechtvaardigen. Dat ego waardoor we zo hoog van onszelf denken dient stapje voor stapje afgebroken te worden waardoor we die originele connectie met God weer op kunnen bouwen. Anders werkt het gewoon niet.

Als God de bron van liefde is, is het gebrek aan God automatisch het gebrek aan liefde. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar voor mij geldt dat de liefde toch echt wel het belangrijkst is in het leven. Zonder liefde geen geluk. Als ik dus op en top gelukkig wil worden zal ik terug in tune moeten komen met die bron van liefde en de standaarden en voorwaarden die daaraan vast zitten. Als dat niet kan door mijn aangeboren egotripperij, zal ik mijzelf gewillig opgeven, mij nederig laten maken en het besef laten groeien dat ik volledig afhankelijk ben en in wezen niets kan zonder die bron van liefde. Dat is mijn keuze. God is daarom geen egotrippende eikel, hij beantwoordt slechts mijn gebeden. Hij weet het beste hoe ik gevormd kan worden en ik vertrouw Hem daarin, ookal is het niet altijd een pretje. Voor alles wat Hij doet ben ik Hem dan ook dankbaar, aangezien het resultaten heeft opgeleverd die ik in mijn eentje nooit had kunnen bereiken.

Het enige opzicht waarin God een egotripper is, is het feit dat Hij duidelijk het punt maakt dat hij soeverein heerser is in het heelal en dat niemand ooit zijn plaats in zal kunnen nemen. Maar dat is dan ook een feit. Aangezien God liefde is, is dat voor ons echter totaal geen probleem maar een zegen. God is het dan ook waardig om aanbeden te worden. Hij verdient op de eerste plaats te staan, wij dienen hem te erkennen en te aanbidden, want zonder God zouden we uberhaupt niet bestaan. Het is heel simpel eigenlijk.
quote:
Je gaat compleet voorbij aan mijn vraag.
Ik heb aangegeven dat het al dan niet getest worden afhangt van het feit of je dat zelf wil. Wil jij je leven aan God geven en meer op Christus lijken? Dan zal je getest worden. Wil je dat niet, dan zal dat ook niet gebeuren. God is geen tiran. De bijbel noemt dit soort situaties trouwens de smeltkroes. Het wordt vergeleken met een goudsmit die metalen in een smeltkroes stopt om zo een steeds zuiverder goud of iets dergelijks te krijgen.
quote:
Waarom zijn er ongelovigen die nooit 'getest' worden?
Omdat ze niet geloven. Wat zou een test voor nut hebben als ze niet geloven dat er uberhaupt een tester is? Dan slaat slechts paniek toe denk ik, aangezien er niets is om aan vast te klampen. Ik denk dat dat vrij traumatische gevolgen zou kunnen hebben in sommige gevallen.
quote:
Waarom zijn er ongelovigen die getest worden maar hun problemen overwinnen zonder ook maar een greintje meer geloof in god te vinden?
Ik accepteer de assumptie dat er ongelovigen zijn die getest worden dus niet.
quote:
En is bovendien het weten dat je getest wordt niet al een vorm van valsspelen als gelovige?
Hoezo valsspelen? Het maakt de situatie er niet makkelijker op. Je bent zeker in het begin, en misschien wel nooit, niet immuun voor emotionele reacties op onzekere, bedreigende situaties. Dat maakt het ook zo makkelijk. Het feit dat je je toch op Degene die in controle van alles is kan richten, laat jouw relatie met Diegene versterken aangezien Hij je enige houvast is.
quote:
Allemaal vrij valide vragen lijkt me?
Zeker weten!
pi_58673764
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 21:46 schreef NDAsilenced het volgende:
Stel, hypothetisch, dat god niet bestaat. De bijbel, torah, koran, etc.. is allemaal mensenwerk hoe ongelofelijk dat ook mogen zijn, geinspireerd door sterke verhalen, een enorme fantasie en schizofrenie.
Alle voordelen die in dit topic bedacht zijn/bedacht worden, zijn die nog steeds van toepassing als je gelooft, ongeacht de waarheid?
Mijn vraag dus, ligt de kracht in het geloven, een psychologisch effect dus, of doet het daadwerkelijk bestaan van god er wel degelijk toe?
Dan zou ik me af gaan vragen waar die enorme interveniërende kracht in mijn leven, die mij onder andere laat zien dat de bijbel betrouwbaar is, mij en mijn leven aardig heeft 'opgeruimd' en mij via allerlei complexe situaties in mijn leven vormt naar datgene wat de bijbel beschrijft als iemand die leeft naar de standaarden van de in die bijbel beschreven God, vandaan komt, want ik zelf doe het zeker niet, ik kan het niet, daar is mijn invloed in de wereld veel te beperkt voor. Dus wat zou het dan wel moeten zijn?

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-05-2008 22:19:28 ]
  woensdag 14 mei 2008 @ 22:20:34 #60
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58674046
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

De mens is door haar zondeval de connectie met God kwijtgeraakt. De mens is hierdoor zelf juist een egotripper geworden, al probeert ze dat op alle mogelijke manieren te verdraaien of te rechtvaardigen. Dat ego waardoor we zo hoog van onszelf denken dient stapje voor stapje afgebroken te worden waardoor we die originele connectie met God weer op kunnen bouwen. Anders werkt het gewoon niet.

Als God de bron van liefde is, is het gebrek aan God automatisch het gebrek aan liefde. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar voor mij geldt dat de liefde toch echt wel het belangrijkst is in het leven. Zonder liefde geen geluk. Als ik dus op en top gelukkig wil worden zal ik terug in tune moeten komen met die bron van liefde en de standaarden en voorwaarden die daaraan vast zitten. Als dat niet kan door mijn aangeboren egotripperij, zal ik mijzelf gewillig opgeven, mij nederig laten maken en het besef laten groeien dat ik volledig afhankelijk ben en in wezen niets kan zonder die bron van liefde. Dat is mijn keuze. God is daarom geen egotrippende eikel, hij beantwoordt slechts mijn gebeden. Hij weet het beste hoe ik gevormd kan worden en ik vertrouw Hem daarin, ookal is het niet altijd een pretje. Voor alles wat Hij doet ben ik Hem dan ook dankbaar, aangezien het resultaten heeft opgeleverd die ik in mijn eentje nooit had kunnen bereiken.

Het enige opzicht waarin God een egotripper is, is het feit dat Hij duidelijk het punt maakt dat hij soeverein heerser is in het heelal en dat niemand ooit zijn plaats in zal kunnen nemen. Maar dat is dan ook een feit. Aangezien God liefde is, is dat voor ons echter totaal geen probleem maar een zegen. God is het dan ook waardig om aanbeden te worden. Hij verdient op de eerste plaats te staan, wij dienen hem te erkennen en te aanbidden, want zonder God zouden we uberhaupt niet bestaan. Het is heel simpel eigenlijk.
Binnen echte liefde is de aanbidding wederzijds en zijn de partijen gelijkwaardig. De liefde die jij beschrijft is niet echte liefde maar slechts heerschappij en ordehandhaving.
quote:
[..]

Ik heb aangegeven dat het al dan niet getest worden afhangt van het feit of je dat zelf wil. Wil jij je leven aan God geven en meer op Christus lijken? Dan zal je getest worden. Wil je dat niet, dan zal dat ook niet gebeuren. God is geen tiran. De bijbel noemt dit soort situaties trouwens de smeltkroes. Het wordt vergeleken met een goudsmit die metalen in een smeltkroes stopt om zo een steeds zuiverder goud of iets dergelijks te krijgen.
Dus hoe zit het met de christenen die getest worden, falen en daarna nog meer getest (lees geteisterd) worden tot aan hun dood. Wat heeft dat voor functie?
quote:
[..]

Omdat ze niet geloven. Wat zou een test voor nut hebben als ze niet geloven dat er uberhaupt een tester is? Dan slaat slechts paniek toe denk ik, aangezien er niets is om aan vast te klampen. Ik denk dat dat vrij traumatische gevolgen zou kunnen hebben in sommige gevallen.
[..]

Ik accepteer de assumptie dat er ongelovigen zijn die getest worden dus niet.
Dus waarom overkomt hen ook net zoals christenen precies dezelfde soorten leed. Is het dan ineens bedoeld als straf? Waarom worden sommige ongelovigen gestraft en anderen niet?
quote:
[..]

Hoezo valsspelen? Het maakt de situatie er niet makkelijker op. Je bent zeker in het begin, en misschien wel nooit, niet immuun voor emotionele reacties op onzekere, bedreigende situaties. Dat maakt het ook zo makkelijk. Het feit dat je je toch op Degene die in controle van alles is kan richten, laat jouw relatie met Diegene versterken aangezien Hij je enige houvast is.
[..]

Zeker weten!
Nogmaals... Als je weet dat het een test is wordt de situatie juist makkelijker. Alles komt toch goed als je maar volhoud toch?
pi_58674283
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dan zou ik me af gaan vragen waar die enorme interveniërende kracht in mijn leven, die mij onder andere laat zien dat de bijbel betrouwbaar is, mij en mijn leven aardig heeft 'opgeruimd' en mij via allerlei complexe situaties in mijn leven vormt naar datgene wat de bijbel beschrijft als iemand die leeft naar de standaarden van de in die bijbel beschreven God, vandaan komt, want ik zelf doe het zeker niet, ik kan het niet, daar is mijn invloed in de wereld veel te beperkt voor. Dus wat zou het dan wel moeten zijn?
Geeft deze kracht jou kennis, bewijzen wellicht in de wereld? Een kracht dat een zekere drang naar discipline geeft? wat voor complexe situaties heb je het over?
Wat maakt het dat die kracht de god van mohammed is, en niet Krishna of het begrip Dharma?
Waarom zou jij zelf niet de bron van die kracht kunnen zijn?
pi_58674678
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:20 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Binnen echte liefde is de aanbidding wederzijds en zijn de partijen gelijkwaardig. De liefde die jij beschrijft is niet echte liefde maar slechts heerschappij en ordehandhaving.
Zeker niet! Het is een wisselwerking. Hoe meer je in lijn komt met Gods standaarden, hoe meer liefde je van Hem ontvangt, op allerlei gebied. Het in lijn kunnen komen met Gods standaarden is voor mij al liefde, aangezien ik dat nooit op eigen kracht zou kunnen (dat heb ik jarenlang geprobeerd zonder succes).
Mijn leven is er in ieder geval op alle fronten vooruitgegaan. Je moet echter wel geheel zélf die keuze maken of je God wil ontvangen in je leven. Als je dat wil dien je je eigen standaarden en leefstijl op te geven, maar uiteindelijk werkt dat alleen maar in je voordeel, al lijkt het wel heel ver te gaan. Dat is denk ik ook de reden dat de meeste mensen er niet helemaal voor gaan, de prijs is te hoog.
quote:
Dus hoe zit het met de christenen die getest worden, falen en daarna nog meer getest (lees geteisterd) worden tot aan hun dood. Wat heeft dat voor functie?
Die bestaan denk ik niet, aangezien God je, als je faalt en je komt niet bij Hem terug, je zal verlaten. Ik spreek uit ervaring. Ik werd hevig getest op mijn geduld maar faalde. Het gevolg was dat God mij verliet, ik wilde immers niet luisteren maar doen wat ik zelf wilde. Het gevolg was een zeer leeg gevoel, alsof er iets in mij stierf. Na 2 weken van veel bidden en om vergeving vragen kwam het het 'levende' gevoel weer terug. Het hangt dus opnieuw van je eigen keuze af om God te willen volgen of niet. Zoniet zal je niet getest worden, zowel zal je wel getest worden.
quote:
Dus waarom overkomt hen ook net zoals christenen precies dezelfde soorten leed. Is het dan ineens bedoeld als straf? Waarom worden sommige ongelovigen gestraft en anderen niet?
In het meeste leed wat we meemaken hebben we zelf een aandeel. Als je dat toe kan geven kan dat je aanzetten tot het willen verbeteren van jezelf. Uiteindelijk zou je dan God kunnen 'vinden' die je daarbij zal helpen en daardoor zal je kunnen bereiken wat je wil. Dat is in mijn geval wel ongeveer zo gebeurd. Bij economisch leed lijkt me dat echter niet altijd het geval. Verder weet ik niet wat precies straffen zijn en waarom, ik ben God niet. Het feit is in ieder geval dat dit soort situaties in het christelijke geloof beschouwd worden als tests omdat ze je zoveel kunnen doen groeien.
quote:
Nogmaals... Als je weet dat het een test is wordt de situatie juist makkelijker. Alles komt toch goed als je maar volhoud toch?
Dat klopt ja, maar zo werkt het in de praktijk niet. Het is makkelijk om dat rationeel tegen jezelf te zeggen, maar je lichamelijke, emotionele reacties van paniek, wanhoop, angst, verdriet, woede, ongeduld, frustratie etcetera worden daar niet minder om. Dan kan ook niet, want je geloof moet nog groeien. Het heet niet voor niets een test of proef, of zoals de bijbel zelf zegt, de smeltkroes van ellende. Naarmate je meer tests ondergaat, word je steeds meer 'bijgeschaafd' en ben je beter in staat op God te vertrouwen in moeilijke situaties.
pi_58674925
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:31 schreef NDAsilenced het volgende:

[..]

Geeft deze kracht jou kennis, bewijzen wellicht in de wereld? Een kracht dat een zekere drang naar discipline geeft? wat voor complexe situaties heb je het over?
Wat maakt het dat die kracht de god van mohammed is, en niet Krishna of het begrip Dharma?
Waarom zou jij zelf niet de bron van die kracht kunnen zijn?
Ja, kennis en bewijzen, maar ook begrip van de schrift. Door bepaalde ervaringen ga je begrijpen waarom bepaalde zaken geschreven zijn, wat het doel erachter is. De bijbel valt denk ik niet te begrijpen als je niet die keuze maakt om God geheel te willen volgen, want het staat zo ongelooflijk ver af van de wereldse standaarden en onze cultuur. Doordat je gaat begrijpen dat de zaken in de bijbel geschreven zijn om je eigen geluk en levenskwaliteit te waarbrorgen, zul je hier ook naar willen leven. Doordat je het wil, ben je ontvankelijk voor de geest Gods die jou kracht geeft om het ook daadwerkelijk te doen. Je gaat die zaken begrijpen doordat je in bepaalde situaties terechtkomt. Die situaties, is mijn ervaring, zitten zo geniaal in elkaar, dat het onmogelijk is dat ik dat zelf zou kunnen doen, aangezien ik God niet ben die alles onder controle heeft. Ik heb niet de macht, invloed, kennis en intelligentie om die situaties die ik nodig heb om te groeien in de mate dat ik ben gegroeid te kunnen creëren. Ik kan niet bepaalde mensen op bepaalde plaatsen zetten, ik kan ze niet bepaalde dingen laten doen, etc. Als je er veel over nadenkt gaat je hoofd er trouwens aardig van spinnen, aangezien je dan beseft dat eigenlijk álles al vastbesloten zit. Dit hele leven is 1 grote, complexe, briljante situatie ter grotere glorie van God, om Zichzelf aan Zijn eigen schepping te openbaren, om te bewijzen dat Hij liefde is, zodat verzekerd wordt dat zijn eigen schepping zich nooit meer tegen Hem zal keren, zoals het geval was bij Lucifer (Satan), en Hij zijn heerschapij van liefde voor altijd voort zal kunnen zetten, zonder dat zijn eigen schepping nog leed hoeft te ondergaan. Het is briljant.

Ik ben geen moslim, ik ben christen. Voor mij bleef er op een gegeven moment maar 1 mogelijke waarheid over, en dat was dat de bijbel het woord van God wel moest zijn. Daar is een jarenlange spirituele zoektocht aan vooraf gegaan. Alles wat ik daarna heb meegemaakt heeft voor mij bewezen dat de bijbel de waarheid spreekt op het vlak van de status waarin de mens zich bevindt, de kracht die God heeft, wat de levensstandaarden zijn die wij moeten aanhouden om gelukkig te zijn, en meer dingen die op het eerste gezicht onbegrijpelijk zijn. De bijbel is echt briljant, voor mij het absolute onbetwistbare woord van God.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-05-2008 23:21:15 ]
  woensdag 14 mei 2008 @ 23:01:16 #64
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58674996
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Zeker niet! Het is een wisselwerking. Hoe meer je in lijn komt met Gods standaarden, hoe meer liefde je van Hem ontvangt, op allerlei gebied. Het in lijn kunnen komen met Gods standaarden is voor mij al liefde, aangezien ik dat nooit op eigen kracht zou kunnen (dat heb ik jarenlang geprobeerd zonder succes).
Mijn leven is er in ieder geval op alle fronten vooruitgegaan. Je moet echter wel geheel zélf die keuze maken of je God wil ontvangen in je leven. Als je dat wil dien je je eigen standaarden en leefstijl op te geven, maar uiteindelijk werkt dat alleen maar in je voordeel, al lijkt het wel heel ver te gaan. Dat is denk ik ook de reden dat de meeste mensen er niet helemaal voor gaan, de prijs is te hoog.
Waarom moet je bepaalde levensstijlen opgeven en hoeft god zich niet aan te passen? Zoals het bij echte liefde werkt.
quote:
[..]

Die bestaan denk ik niet, aangezien God je, als je faalt en je komt niet bij Hem terug, je zal verlaten. Ik spreek uit ervaring. Ik werd hevig getest op mijn geduld maar faalde. Het gevolg was dat God mij verliet, ik wilde immers niet luisteren maar doen wat ik zelf wilde. Het gevolg was een zeer leeg gevoel, alsof er iets in mij stierf. Na 2 weken van veel bidden en om vergeving vragen kwam het het 'levende' gevoel weer terug. Het hangt dus opnieuw van je eigen keuze af om God te willen volgen of niet. Zoniet zal je niet getest worden, zowel zal je wel getest worden.
Die bestaan zeker wel. Denk maar eens aan alle gelovigen die hun benen kwijt zijn geraakt, die voor lange tijden aan de meest verschikkelijke ziektes hebben geleden en die uiteindelijk hun geloof hebben opgegeven. Die mensen bestaan niet volgens jou? Lakker makkelijk.
quote:
[..]

In het meeste leed wat we meemaken hebben we zelf een aandeel. Als je dat toe kan geven kan dat je aanzetten tot het willen verbeteren van jezelf. Uiteindelijk zou je dan God kunnen 'vinden' die je daarbij zal helpen en daardoor zal je kunnen bereiken wat je wil. Dat is in mijn geval wel ongeveer zo gebeurd. Bij economisch leed lijkt me dat echter niet altijd het geval. Verder weet ik niet wat precies straffen zijn en waarom, ik ben God niet. Het feit is in ieder geval dat dit soort situaties in het christelijke geloof beschouwd worden als tests omdat ze je zoveel kunnen doen groeien.
Dus al die aidsbabies in de wereld, al die kindertjes die op de meest gruwelijke manieren worden ge exploiteert. Die hebben allemaal hun eigen aandeel in hun leed. Het is hun eigen schuld?

Wat ik denk is dat iedereen gewoon shit meemaakt in z'n leven, sommige mensen meer dan anderen. Sommige mensen willen snappen waarom altijd HEN dit soort dingen overkomen. Ze willen dat er een reden voor is. Ze willen dat er een uiteindelijke beloning voor is. Dus schrijven ze het toe aan iets hogers dan henzelf. Om er zo beter mee om te kunnen gaan.
quote:
[..]

Dat klopt ja, maar zo werkt het in de praktijk niet. Het is makkelijk om dat rationeel tegen jezelf te zeggen, maar je lichamelijke, emotionele reacties van paniek, wanhoop, angst, verdriet, woede, ongeduld, frustratie etcetera worden daar niet minder om. Dan kan ook niet, want je geloof moet nog groeien. Het heet niet voor niets een test of proef, of zoals de bijbel zelf zegt, de smeltkroes van ellende. Naarmate je meer tests ondergaat, word je steeds meer 'bijgeschaafd' en ben je beter in staat op God te vertrouwen in moeilijke situaties.
Lache dat jouw god er voor gekozen heeft om een universum te maken waarin het martelen van mensen nodig is om hun ziel goed te vormen. Van alle oneindige opties en configuraties die hij had kunnen bedenken gaat ie voor deze. Met zoveel pijn, leed, woede. Dat je dit neemt, joh.
pi_58675238
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 23:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Waarom moet je bepaalde levensstijlen opgeven en hoeft god zich niet aan te passen? Zoals het bij echte liefde werkt.
Omdat God al perfect is. Wij waren perfect geschapen, maar zijn dat door de zondeval niet meer.
quote:
Die bestaan zeker wel. Denk maar eens aan alle gelovigen die hun benen kwijt zijn geraakt, die voor lange tijden aan de meest verschikkelijke ziektes hebben geleden en die uiteindelijk hun geloof hebben opgegeven. Die mensen bestaan niet volgens jou? Lakker makkelijk.
Als ze hadden volgehouden, zouden ze er geestelijk goed uitgekomen zijn. Daar ben ik van overtuigd. Er kunnen veel erge dingen gebeuren, maar uiteindelijk zal alles gerestaureerd worden. Al het leed wat we nu ondergaan, is bedoeld om daar in mee te kunnen dingen.
quote:
Dus al die aidsbabies in de wereld, al die kindertjes die op de meest gruwelijke manieren worden ge exploiteert. Die hebben allemaal hun eigen aandeel in hun leed. Het is hun eigen schuld?
Babies en kleine kinderen kun je nog niet verantwoordelijk houden voor hun acties natuurlijk. Ik denk dat jij ook wel snapt dat ik dat niet vindt. Met het eigen aandeel in leed bedoel ik trouwens iets anders dan onderdrukking, exploitatie, slavernij etc.
quote:
Wat ik denk is dat iedereen gewoon shit meemaakt in z'n leven, sommige mensen meer dan anderen. Sommige mensen willen snappen waarom altijd HEN dit soort dingen overkomen. Ze willen dat er een reden voor is. Ze willen dat er een uiteindelijke beloning voor is. Dus schrijven ze het toe aan iets hogers dan henzelf. Om er zo beter mee om te kunnen gaan.
Oke.
quote:
Lache dat jouw god er voor gekozen heeft om een universum te maken waarin het martelen van mensen nodig is om hun ziel goed te vormen. Van alle oneindige opties en configuraties die hij had kunnen bedenken gaat ie voor deze. Met zoveel pijn, leed, woede. Dat je dit neemt, joh.
Het is inderdaad een trieste wereld. Nu laat God in principe toe dat de duivel tot op zekere hoogte heerst, dus dat kan je verwachten. De eerste mensen hebben daar zelf voor gekozen. Juist doordat wij nu inzien wat voor verschrikkelijke gevolgen dat heeft gehad, dienen wij zelf de keuze te maken om op geen enkele manier meer aandeel te hebben in de oorzaken van dat leed, maar juist het goede doen. En ik geloof dat we daarvoor terug naar God moeten.

Het is allemaal niet makkelijk en ik snap dat het veel haat/woede/onbegrip opwekt. Ik vind het heel vaak ook erg moeilijk te begrijpen hoe God bepaalde dingen toe kan laten die zo verschrikkelijk, zo evil en vuil zijn. Ik heb echter ondanks dat vertrouwen. Tegelijk zie ik ook dat het de mensen zelf zijn die het doen, en des te meer wil ik zelf het goede doen en iets kunnen betekenen voor mijn medemens in plaats van leed veroorzaken, hoe klein ook. Ik heb dat altijd zelf geprobeerd maar pas sinds ik in God geloof is dat écht mogelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-05-2008 23:24:16 ]
  woensdag 14 mei 2008 @ 23:45:17 #66
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58675822
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 23:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Omdat God al perfect is. Wij waren perfect geschapen, maar zijn dat door de zondeval niet meer.
maar als we perfect geschapen waren zouden we toch nooit de regels overtreden in the first place?
quote:
[..]

Als ze hadden volgehouden, zouden ze er geestelijk goed uitgekomen zijn. Daar ben ik van overtuigd. Er kunnen veel erge dingen gebeuren, maar uiteindelijk zal alles gerestaureerd worden. Al het leed wat we nu ondergaan, is bedoeld om daar in mee te kunnen dingen.
Lekker makkelijk. Je wordt je hele leven getest door god, kent niks meer dan misere, verliest daardoor je vertrouwen in god en daarna wordt je ook nog eens gestraft?

Bovendien weet god allang hoe je gaat reageren op bepaalde tests en toch voert hij ze uit om je te laten falen waardoor je EN een kut leven hebt EN je in de hel terecht komt. Gouden eikel voor god zou ik zo zeggen.
quote:
[..]

Babies en kleine kinderen kun je nog niet verantwoordelijk houden voor hun acties natuurlijk. Ik denk dat jij ook wel snapt dat ik dat niet vindt. Met het eigen aandeel in leed bedoel ik trouwens iets anders dan onderdrukking, exploitatie, slavernij etc.
Waarom tijstert god deze kindjes dan om ze te laten sterven in hun pijnlijke lichaampjes. Klinkt vrij sadistisch
quote:
[..]

Oke.
[..]

Het is inderdaad een trieste wereld. Nu laat God in principe toe dat de duivel tot op zekere hoogte heerst, dus dat kan je verwachten. De eerste mensen hebben daar zelf voor gekozen. Juist doordat wij nu inzien wat voor verschrikkelijke gevolgen dat heeft gehad, dienen wij zelf de keuze te maken om op geen enkele manier meer aandeel te hebben in de oorzaken van dat leed, maar juist het goede doen. En ik geloof dat we daarvoor terug naar God moeten.
Wat is het nou. Een keuze van god of mensen om de duivel te laten heersen? Lijkt me nogal een groot verschil. Waarom bestaat de duivel ueberhaupt
quote:
Het is allemaal niet makkelijk en ik snap dat het veel haat/woede/onbegrip opwekt. Ik vind het heel vaak ook erg moeilijk te begrijpen hoe God bepaalde dingen toe kan laten die zo verschrikkelijk, zo evil en vuil zijn. Ik heb echter ondanks dat vertrouwen. Tegelijk zie ik ook dat het de mensen zelf zijn die het doen, en des te meer wil ik zelf het goede doen en iets kunnen betekenen voor mijn medemens in plaats van leed veroorzaken, hoe klein ook. Ik heb dat altijd zelf geprobeerd maar pas sinds ik in God geloof is dat écht mogelijk.
Vertrouwen moet je wat mij betreft verdienen. Die god van jouw bijbel heeft zich echter keer op keer getoont als sadistische lul met meer lijden en moorden en (geestelijke) corruptie op z'n geweten dan die zogenaamde duivel.

Oh en zomaar vertrouwen doen we niet aan in een discussie. (God works in misterious ways" is de ultieme cop-out.
pi_58676207
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

De bijbel valt denk ik niet te begrijpen als je niet die keuze maakt om God geheel te willen volgen, want het staat zo ongelooflijk ver af van de wereldse standaarden en onze cultuur.
Ik denk dat de bijbel juist dichtbij dit soort "standaarden" staat. Lees de bouw van de toren van Babel es, of David die met Betsheva ligt te rotzooien en haar man de dood in jaagt. De angst van Jezus voor zijn kruisiging, en toch de moed om door te gaan. Mozes, die ontzettend tegen zijn profetische roeping opkijkt.

Misschien begrijp ik je post verkeerd
pi_58676505
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 00:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik denk dat de bijbel juist dichtbij dit soort "standaarden" staat. Lees de bouw van de toren van Babel es, of David die met Betsheva ligt te rotzooien en haar man de dood in jaagt. De angst van Jezus voor zijn kruisiging, en toch de moed om door te gaan. Mozes, die ontzettend tegen zijn profetische roeping opkijkt.

Misschien begrijp ik je post verkeerd
Ja je hebt t verkeerd begrepen, ik bedoel de leefstandaarden die God ons heeft gegeven, hemelse standaarden. Gematigdheid, eerbied, respect, soberheid, je lichaam behandelen als een heilige tempel die niet eens van jouzelf is, sex met slechts 1 partner, ieder ander liefhebben zoals jezelf lijkt me nog wel de meest idiote en onhaalbare in de ogen van de gemiddelde wereldburger. De verhalen van wat de mensen doen en hoe ze leven in de bijbel vind ik ook erg 'mensgetrouw', heel aards, en das ook logisch lijkt me. Maar dat is dus niet wat ik bedoel.
  donderdag 15 mei 2008 @ 00:33:53 #69
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_58676523
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De liefde van God. Dankbaarheid. Persoonlijke groei. Nederigheid. Economische zekerheid. Angstloosheid. Zelfrespect. Natuurlijke liefde. Karakter. Spirituele bescherming. Echtheid. Waarheid. In staat om het goede te doen. Volwassenheid. Onverwoestbare hoop. Onuitputtelijk geduld. Correctheid. Manieren. Beschaving. Goddelijke zegeningen. Diepgang. Schoonheid. Gezondheid. Reinheid. Rust. Vrede. Sereniteit. Plezier. Goedgehumeurdheid. Kalmte. Emotie. Warmte. Troost. Avontuur. Verrassingen. Hogere intelligentie. Etcetera, etcetera, etcetera. Dit zijn de voordelen die ik stap voor stap heb ervaren sinds ik geloof en me bekeerd heb en me actief inzet om God zoveel mogelijk te plezieren.
Jeetje, afgezien van de twee doorgestreepte zaken ervaar ik dat ook allemaal, zonder te geloven zefls

Maar dat komt omdat ik eigen verantwoordelijkheid neem voor mijn leven en er zelf alles aan doe om te bereiken wat ik wil bereiken. Verder kan ik nog aan jouw rijtje toevoegen dat ik vrijheid bezit. De vrijheid om zelf na te denken en verantwoordelijkheid te nemen voor mijn daden, en deze waar nodig aan te passen. Ik hoef me niet te onderwerpen aan het juk van een bijbel, koran, paus of weetikveel wat voor religieuze dictator. Ik zorg voor mijn eigen geluk. EN de liefde ontvang ik van mijn gezin en van mijn vrienden. Ik ervaar dus voordelen van het geloven in mijzelf!

Verder ben ik het nogal eens met wat Pinball zegt.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_58676624
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 00:33 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Jeetje, afgezien van de twee doorgestreepte zaken ervaar ik dat ook allemaal, zonder te geloven zefls

Maar dat komt omdat ik eigen verantwoordelijkheid neem voor mijn leven en er zelf alles aan doe om te bereiken wat ik wil bereiken. Verder kan ik nog aan jouw rijtje toevoegen dat ik vrijheid bezit. De vrijheid om zelf na te denken en verantwoordelijkheid te nemen voor mijn daden, en deze waar nodig aan te passen. Ik hoef me niet te onderwerpen aan het juk van een bijbel, koran, paus of weetikveel wat voor religieuze dictator. Ik zorg voor mijn eigen geluk. EN de liefde ontvang ik van mijn gezin en van mijn vrienden.

Verder ben ik het nogal eens met wat Pinball zegt.
Vrijheid die was ik vergeten

Ik vind het heel fijn voor je dat je al die dingen ook ervaart. Ik werk ook keihard voor mijn eigen geluk en neem volledige verantwoordelijkheid voor alles wat ik doe, daarom kwam ik uiteindelijk ook bij God terecht en ervaar ik al die zaken nu ook en voorheen niet. Ik moet echter wel toegeven dat ik me niet kan voorstellen dat een niet-gelovige die zaken op dezelfde manier ervaart als een gelovige. Met dankbaarheid bedoel ik bijvoorbeeld een intens gevoel van dankbaarheid dat ik leef, dat ik dat geschenk heb gekregen en ondanks dat ik veel cruciale fouten maak nog steeds in leven ben. Dat gaat dan tot de kern van mijn ziel. Ik geloof niet dat je dat op dezelfde manier kan ervaren als niet-gelovige.
pi_58676764
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 23:45 schreef SpecialK het volgende:

[..]

maar als we perfect geschapen waren zouden we toch nooit de regels overtreden in the first place?
Het feit dat we die mogelijkheid hadden is bewijs voor het een perfecte schepping.
quote:
Lekker makkelijk. Je wordt je hele leven getest door god, kent niks meer dan misere, verliest daardoor je vertrouwen in god en daarna wordt je ook nog eens gestraft?
Als je volhoudt ervaar je niet 'niks meer dan misere'.
quote:
Bovendien weet god allang hoe je gaat reageren op bepaalde tests en toch voert hij ze uit om je te laten falen waardoor je EN een kut leven hebt EN je in de hel terecht komt. Gouden eikel voor god zou ik zo zeggen.
God zegt dat hij geen enkele test uitvoert die je niet aankan. Als je dan nog faalt komt dat door eigen opgeven. Dan heb je daarna weer die keuze, terug komen of wegblijven.
quote:
Waarom tijstert god deze kindjes dan om ze te laten sterven in hun pijnlijke lichaampjes. Klinkt vrij sadistisch
Ik kan die precieze redenen niet aanwijzen. Ik weet in ieder geval dat het leed wat we in deze wereld hebben het gevolg is van een gebrek aan God en ter bewustmaking dat we God nodig hebben. Verder zal al het leed want ons nu overkomt vergeten zijn in het koninkrijk der hemelen. Ik geloof dat elk klein kind daar terecht zal komen. Dit geeft mij hoop en motivatie om het goede te doen. Jou maakt het alleen maar boos. Wat is dan beter?
quote:
Wat is het nou. Een keuze van god of mensen om de duivel te laten heersen? Lijkt me nogal een groot verschil. Waarom bestaat de duivel ueberhaupt
De eerste mensen kozen voor de duivel. Die hebben ze dus gekregen. Wij ervaren die gevolgen daarvan en zitten met onze eigen keuze.

De duivel bestaat omdat ook de engelen, de schepselen vóór ons, vrijheid van keuze hadden. 1 van die engelen, de hoogste in rang, werd jaloers op God en wilde de plaats van God innemen. Dat kan niet. God had hem instantly kunnen vernietigen, maar dan had hij de vrijheid van keuze niet gerespecteerd en zou hij een tiran genoemd kunnen worden. Hij heeft dus voor een interventie gekozen om zijn eigen schepping in te laten zien dat je Gods plaats niet in kan nemen. De mens is deze interventie. De mens koos ook 'tegen' God en God respecteert die keuze, anders zou hij opnieuw beschuldigd kunnen worden van dictatorschap en tyrannieke heerschappij. Hij laat ons de gevolgen van deze keuze zien en doet er tegelijkertijd alles aan om iedereen van deze wereld te redden en in Zijn koninkrijk te kunnen laten komen. Daarin zal geen leed en pijn meer zijn en al het leed wat zich hier heeft afgespeeld zal vergeten zijn.
quote:
Vertrouwen moet je wat mij betreft verdienen. Die god van jouw bijbel heeft zich echter keer op keer getoont als sadistische lul met meer lijden en moorden en (geestelijke) corruptie op z'n geweten dan die zogenaamde duivel.
Hoe dan?
quote:
Oh en zomaar vertrouwen doen we niet aan in een discussie. (God works in misterious ways" is de ultieme cop-out.
Ik kan alleen uitleg van het hele plaatje proberen te geven. Van ieders persoonlijk leven op deze aardbol kan ik het niet uitleggen, sorry.
  donderdag 15 mei 2008 @ 00:58:17 #72
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_58676788
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 00:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik moet echter wel toegeven dat ik me niet kan voorstellen dat een niet-gelovige die zaken op dezelfde manier ervaart als een gelovige. Met dankbaarheid bedoel ik bijvoorbeeld een intens gevoel van dankbaarheid dat ik leef, dat ik dat geschenk heb gekregen en ondanks dat ik veel cruciale fouten maak nog steeds in leven ben. Dat gaat dan tot de kern van mijn ziel. Ik geloof niet dat je dat op dezelfde manier kan ervaren als niet-gelovige.
Ik vind dat nogal aanmatigend eerlijk gezegd, dat jij wel even voor mij uitmaakt hoe intens ik bepaalde zaken ervaar. Ik kan je verzekeren dat ik compleet en zeer intens geniet van het feit dat ik leef en dat leven ervaar met heel mijn wezen, of ziel zoals jij het noemt. En de enigen die ik daarvoor dankbaar zou kúnnen zijn zijn mijn ouders, aangezien die mij verwekt hebben.

Verder vind ik het sneu voor jou dat je blijkbaar in je hoofd haalt dat als je 'cruciale fouten' maakt je je leven niet meer zeker zou zijn. Wat zijn dan die cruciale fouten?
pi_58676841
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 00:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Ik moet echter wel toegeven dat ik me niet kan voorstellen dat een niet-gelovige die zaken op dezelfde manier ervaart als een gelovige. Met dankbaarheid bedoel ik bijvoorbeeld een intens gevoel van dankbaarheid dat ik leef, dat ik dat geschenk heb gekregen en ondanks dat ik veel cruciale fouten maak nog steeds in leven ben. Dat gaat dan tot de kern van mijn ziel. Ik geloof niet dat je dat op dezelfde manier kan ervaren als niet-gelovige.
Niet dezelfde manier, wel net zo intens Ik ben vorig jaar naar Taizé geweest, en ik denk dat ik daar dezelfde spirituele ervaringen heb opgedaan als de Christenen die daar waren. Ik baseer het echter niet gelijk op God, maar eerder op mezelf.

Ik kan ook zeggen als natuurkundige dat ik me niet kan voorstellen dat iemand fascinatie voor de schepping kan hebben zonder precies te weten wat de theorieën en de vergelijkingen erachter zijn. Natuurlijk kan dat wel; alleen zal een natuurkunde-leek het op een andere manier ervaren.
  donderdag 15 mei 2008 @ 01:07:13 #74
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_58676863
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 00:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Ik kan die precieze redenen niet aanwijzen. Ik weet in ieder geval dat het leed wat we in deze wereld hebben het gevolg is van een gebrek aan God en ter bewustmaking dat we God nodig hebben. Verder zal al het leed want ons nu overkomt vergeten zijn in het koninkrijk der hemelen. Ik geloof dat elk klein kind daar terecht zal komen. Dit geeft mij hoop en motivatie om het goede te doen. Jou maakt het alleen maar boos. Wat is dan beter?
Alwéér aanmatigend! Jij vind jezelf dus beter dan heel veel anderen die niet geloven. Dat is niet bepaald nederig hoor! Dat vind jouw god echt niet goed!! Misschien is SpecialK wel boos dat er zoveel jonge onschuldige kindjes sterven aan allerlei verschrikkelijks en doet ie ondertussen toch het goede, heb je daar wel eens aan gedacht? Jij gaat mij namelijk niet wijsmaken dat een ongelovige nooit 'het goede' doet namelijk. Ik ken humanisten die werkelijk nooit een vlieg kwaad doen, terwijl de gelovigen op deze aarde elkaar de hersens inslaan uit naam van hun god. Nou jij weer.
pi_58676864
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 00:58 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Ik vind dat nogal aanmatigend eerlijk gezegd, dat jij wel even voor mij uitmaakt hoe intens ik bepaalde zaken ervaar. Ik kan je verzekeren dat ik compleet en zeer intens geniet van het feit dat ik leef en dat leven ervaar met heel mijn wezen, of ziel zoals jij het noemt. En de enigen die ik daarvoor dankbaar zou kúnnen zijn zijn mijn ouders, aangezien die mij verwekt hebben.
Sorry, maar ik denk dat het toch niet te vergelijken valt... niet dat ik me daardoor beter voel ofzo, maar ik denk gewoon dat de ervaring van dankbaarheid niet te vergelijken valt als het geloof in God niet hebt. Ik weet nog dat ik een aantal jaar geleden ook dankbaar was voor alles wat ik meemaakte, maar het is toch echt anders. Het is moeilijk te beschrijven. Het is een dankbaarheid die je aanzet tot beter willen leven, ongeacht de kosten. Dankbaarheid waardoor je op je knieën gaat, smekend, dankend, heel erg intens, heel erg emotioneel.
quote:
Verder vind ik het sneu voor jou dat je blijkbaar in je hoofd haalt dat als je 'cruciale fouten' maakt je je leven niet meer zeker zou zijn. Wat zijn dan die cruciale fouten?
Ik heb het over de zonde. De straf op zonde is de dood. Ik besef dat ik al ontelbaar keer heb gezondigd, dus ik heb mijn recht op leven al lang verspeeld. Die straf moet op een gegeven moment plaats vinden, anders is er onrecht en dat kan niet. God heeft echter zelf al die straf voor mij ondergaan en ook dat schept intense dankbaarheid.
  donderdag 15 mei 2008 @ 01:08:39 #76
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58676882
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 00:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het feit dat we die mogelijkheid hadden is bewijs voor het een perfecte schepping.
Non Sequitur.
quote:
[..]

Als je volhoudt ervaar je niet 'niks meer dan misere'.
Gods manier om je nog even een trap na te geven.
quote:
[..]

God zegt dat hij geen enkele test uitvoert die je niet aankan. Als je dan nog faalt komt dat door eigen opgeven. Dan heb je daarna weer die keuze, terug komen of wegblijven.
Lekker makkelijk weer. Oh trek je het niet meer? Nja zwakjes hoorr. Lekker theoretiseren over hoe het zou moeten zijn is een wereld verwijderd van de keiharde werkelijkheid.
quote:
[..]

God maakt mij niet boos aangezien ik niet geloof dat god bestaat. Ik ageer alleen maar tegen het denkbeeldige figuur wat mensen zoals jij aanhangen. Die zogenaamde liefdevolle figuur waar jij zo ontiegelijk veel prijs en glorie aan toe kent. Als je een onzichtbare vriend gaat lopen verzinnen en afgoden verzin er dan tenminste eentje die prijswaardig is.
quote:
[..]

De eerste mensen kozen voor de duivel. Die hebben ze dus gekregen. Wij ervaren die gevolgen daarvan en zitten met onze eigen keuze.
Ben je er ook zo eentje die vind dat je moet boeten voor de misdaden van je pappie? Je vader heeft een bank beroofd maarja nu hij dood is gaan we verder met straffen door jou in de bak te gooien. Ik snap niet dat zo veel gelovigen letterlijk dit roepen zonder dat ze zich gedwongen voelen om een scheef gezicht te trekken. Ik zou dat wel hebben iig als ik dergelijke onzin uitkraam.
quote:
De duivel bestaat omdat ook de engelen, de schepselen vóór ons, vrijheid van keuze hadden. 1 van die engelen, de hoogste in rang, werd jaloers op God en wilde de plaats van God innemen. Dat kan niet. God had hem instantly kunnen vernietigen, maar dan had hij de vrijheid van keuze niet gerespecteerd en zou hij een tiran genoemd kunnen worden. Hij heeft dus voor een interventie gekozen om zijn eigen schepping in te laten zien dat je Gods plaats niet in kan nemen. De mens is deze interventie. De mens koos ook 'tegen' God en God respecteert die keuze. Hij laat ons de gevolgen zien en doet er tegelijkertijd alles aan om iedereen van deze wereld te redden en in Zijn koninkrijk te kunnen laten komen. Daarin zal geen leed en pijn meer zijn en al het leed wat zich hier heeft afgespeeld zal vergeten zijn.
God gaat zo vaak tegen de keuzes in die mensen maken in de bijbel alleen al. Maar de duivel moet ineens blijven bestaan? Lekker arbitrair allemaal. Cherry picking your beliefs... I love it.
quote:
[..]

Hoe dan?
yaweh de oorlogsgod uit het oude testament had er bijv geen problemen mee om duizenden al dan niet miljoenen mensen (kinderen) uit te roeien in de meest verschikkelijke dood die je kan bedenekne (verdrinking). Dat is slechts 1 voorbeeldje.
quote:
[..]

Ik kan alleen uitleg van het hele plaatje proberen te geven. Van ieders persoonlijk leven op deze aardbol kan ik het niet uitleggen, sorry.
Ik verwacht ook niet dat je het uit kunt leggen. Ik verwacht gewoon dat je een sluitend verhaal hebt. Maar net zoals elke andere religieuze waar ik mee in discussie ben gegaan laat het op het gebied van logica nogal te wensen over.
  donderdag 15 mei 2008 @ 01:16:31 #77
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_58676943
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 01:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Sorry, maar ik denk dat het toch niet te vergelijken valt... niet dat ik me daardoor beter voel ofzo, maar ik denk gewoon dat de ervaring van dankbaarheid niet te vergelijken valt als het geloof in God niet hebt. Ik weet nog dat ik een aantal jaar geleden ook dankbaar was voor alles wat ik meemaakte, maar het is toch echt anders. Het is moeilijk te beschrijven. Het is een dankbaarheid die je aanzet tot beter willen leven, ongeacht de kosten. Dankbaarheid waardoor je op je knieën gaat, smekend, dankend, heel erg intens, heel erg emotioneel.
Nogmaals, jij bepaalt niet voor mij hoe dankbaar ik ben of hoe ik dankbaarheid aangaande mijn leven ervaar. En ik vind het nog storend ook dat je mij daardoor degradeert tot een soort van emotieloos 'ding'. Zoals ik al zei, zeer aanmatigend en hoogmoedig.
quote:
Ik heb het over de zonde. De straf op zonde is de dood. Ik besef dat ik al ontelbaar keer heb gezondigd, dus ik heb mijn recht op leven al lang verspeeld. Die straf moet op een gegeven moment plaats vinden, anders is er onrecht en dat kan niet. God heeft echter zelf al die straf voor mij ondergaan en ook dat schept intense dankbaarheid.
Volgens jouw god zondig ik me rot. Maar ik ben wél gelukkig, en ervaar een intensiteit in mijn leven zónder de beperkingen die jij je laat opleggen door jouw god. En de straf, zoals jij het noemt, vindt inderdaad plaats. Doodgaan hoort bij het leven namelijk, en dat is nu net het enige waar je in zou moeten geloven, nee, zelfs weten! Dat iedereen doodgaat, want daar is tenminste bewijs voor.
pi_58676974
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 01:07 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Alwéér aanmatigend! Jij vind jezelf dus beter dan heel veel anderen die niet geloven. Dat is niet bepaald nederig hoor! Dat vind jouw god echt niet goed!! Misschien is SpecialK wel boos dat er zoveel jonge onschuldige kindjes sterven aan allerlei verschrikkelijks en doet ie ondertussen toch het goede, heb je daar wel eens aan gedacht? Jij gaat mij namelijk niet wijsmaken dat een ongelovige nooit 'het goede' doet namelijk. Ik ken humanisten die werkelijk nooit een vlieg kwaad doen, terwijl de gelovigen op deze aarde elkaar de hersens inslaan uit naam van hun god. Nou jij weer.
Ik vind mezelf niet beter, ik vraag wat een constructievere houding zou zijn. Verder geloof ik niet dat een mens wérkelijk goed kan doen zonder God. Dat kan in mijn paradigma niet, aangezien al het goede van God komt. Doet een mens wel goed, dan komt ook dát van God, ookal is hij ongelovig. Alleen met een directe relatie met God ben je wérkelijk in staat veel meer goed te doen, niet of nauwelijks meer te zondigen. Daaronder vallen ook minder ernstige dingen die op het eerste gezicht vrij onschuldig zijn omdat ze menselijk zijn. Juist daarom vormen die het grootste probleem, ze zijn zo menselijk dat we ze geaccepteerd hebben als normaal en er daarom zelfs van kunnen genieten. Bij de 1 gaat dit verder dan bij de ander, maar feit blijft dat wij allemaal dingen doen die op de een of andere manier destructief zijn. Zonder God zal je daar nooit aan ontsnappen.

Denk nu alsjeblieft niet dat ik mezelf heilig vind en nooit iets fout doe omdat ik gelovig ben, zeker niet. Ik heb alleen ervaren dat het veel en veel beter gaat om het goede te kunnen doen, op allerlei gebied, sinds ik gelovig ben geworden, door allerlei leersituaties, processen, bewustwordingen, karakterbouwen etc etc, wat ruimte creëert voor Gods geest in mij. Alles wat ik goed doe komt dus ook niet van mijzelf, maar van God. Aan Hem behoort alle eer. Dit druist in tegen elke normale menselijke opvatting, juist omdat het zo irritant waar is dat we constant zondigen, allemaal. Het is verwerpelijk om te horen dat je in de kern gewoon slecht bent, maar wel de waarheid. Zet je de tien geboden op een rij, dan zie je dat zelf ook.

Als gelovigen elkaar de hersens in slaan, geloof ik niet dat ze van die persoon houden. Dan klopt er dus iets niet.
  donderdag 15 mei 2008 @ 01:26:03 #79
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58677020
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 01:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind mezelf niet beter, ik vraag wat een constructievere houding zou zijn. Verder geloof ik niet dat een mens wérkelijk goed kan doen zonder God. Dat kan in mijn paradigma niet, aangezien al het goede van God komt. Doet een mens wel goed, dan komt ook dát van God, ookal is hij ongelovig.
Met zo’n idee maak je überhaupt het idee dat er zonder God iets goeds zou kunnen zijn onmogelijk. Je constructie is zodanig dat ze geen tegenbewijs toestaat. Denk je dat het jouw vertrouwen of geloof zou schaden als zou blijken dat goedheid inderdaad zonder God mogelijk zou zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 15-05-2008 01:33:10 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 15 mei 2008 @ 01:29:19 #80
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_58677045
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 01:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Als gelovigen elkaar de hersens in slaan, geloof ik niet dat ze van die persoon houden. Dan klopt er dus iets niet.
Die gelovigen slaan elkaar de hersens in omdat ze elkaars goden niet respecteren, en alleen hún geloof willen doordrammen, met bloed en geweld. Volg jij het nieuws niet ofzo??

Op de rest van je verhaal ga ik niet meer in, het is me te stoïcijns. Jij hebt gelijk, punt uit, en staat niet open voor andere gedachten, laat staan dat je aanneemt dat andere mensen die die andere gedachten hebben net zo gelukkig als jij kunnen zijn zonder te geloven, dat vind ik erg storend, aangezien je totaal geen respect op kunt brengen voor andersdenkenden.

Een heel fijn leven toegewenst, en wat minder zondigen in aanmatigend en hoogmoedig zijn. Jouw waarheid is niet ieders waarheid. Maar het is erg fijn voor je dat jouw waarheid je geluk brengt. Houden zo!!
pi_58677067
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 01:16 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Nogmaals, jij bepaalt niet voor mij hoe dankbaar ik ben of hoe ik dankbaarheid aangaande mijn leven ervaar. En ik vind het nog storend ook dat je mij daardoor degradeert tot een soort van emotieloos 'ding'. Zoals ik al zei, zeer aanmatigend en hoogmoedig.
Ik degradeer je niet tot een emotieloos ding, hoe kom je daar bij? Ik geloof alleen niet dat de ervaring exact hetzelfde kán zijn. Sorry, ik kán dat niet geloven. Net zoals jij niet kan geloven dat ik een intsere ervaring van dankbaarheid zou hebben, of wel?
quote:
Volgens jouw god zondig ik me rot. Maar ik ben wél gelukkig, en ervaar een intensiteit in mijn leven zónder de beperkingen die jij je laat opleggen door jouw god. En de straf, zoals jij het noemt, vindt inderdaad plaats. Doodgaan hoort bij het leven namelijk, en dat is nu net het enige waar je in zou moeten geloven, nee, zelfs weten! Dat iedereen doodgaat, want daar is tenminste bewijs voor.
Als je het jezelf niet kwalijk neemt dat je zondigt, kun je er vast heel gelukkig mee zijn. Ik kan dat niet, ik kan dat niet accepteren van mezelf omdat ik weet dat het niet goed is voor een ander en ik er uiteindelijk ook zelf de gevolgen van zal ondervinden. Niet direct door God, maar door logische oorzaak en gevolg. Ik ontkom daar liever aan door de dingen zo goed mogelijk te doen.

Alle beperkingen die ik me op laat leggen zijn in werkelijkheid bevrijdingen. Dat is lekker tegenstrijdig, maar zie het dat als een kettingroker die jarenlang wil stoppen met roken, maar het nooit lukt. Als het hem dan uiteindelijk lukt en hij is er vanaf, is hij zo dolblij dat hij nooit meer die sigaret aan zal willen raken. Hij is er vrij van. Verder kan hij eindelijk vrij ademen, is van de stank af, krijgt weer witte tanden, bespaart een hoop geld, krijgt een veel betere conditie, etc. Het niet-roken kan je dan een beperking noemen of een bevrijding van een voor jou slechte verslaving waar je eerst geen controle over had, maar nu wel. Automatisch bevordert het de kwaliteit van leven significant. Zo ervaar ik het ook.

Ik zie de dood niet als voorwaarde voor leven. De dood is immers het einde van leven. Ik ontsnap dus liever aan die dood als dat mogelijk is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 15-05-2008 01:38:49 ]
pi_58677140
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 01:29 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Die gelovigen slaan elkaar de hersens in omdat ze elkaars goden niet respecteren, en alleen hún geloof willen doordrammen, met bloed en geweld. Volg jij het nieuws niet ofzo??
Dat is toch ook stom, als je beweert dat je God liefde is en vervolgens ga je anderen doodslaan. Ik vermoed dat er dan iets niet klopt bij die mensen zelf..
quote:
Op de rest van je verhaal ga ik niet meer in, het is me te stoïcijns. Jij hebt gelijk, punt uit, en staat niet open voor andere gedachten, laat staan dat je aanneemt dat andere mensen die die andere gedachten hebben net zo gelukkig als jij kunnen zijn zonder te geloven, dat vind ik erg storend, aangezien je totaal geen respect op kunt brengen voor andersdenkenden.
Sorry maar ik kán dat gewoon niet geloven... ik heb in mijn ogen inderdaad gelijk, anders zou ik ook niet zo sterk geloven en daar heel mijn leven aan gewijd hebben. Verder vind ik je argumenten niet goed, ik kan ze voor mijzelf in ieder geval bevredigend weerleggen. Dat is geen kwestie van respect denk ik.. als je wil dat iemand alles wat je zegt zomaar aanneemt en je je anders niet gerespecteerd voelt, moet je denk ik geen discussie voeren.
quote:
Een heel fijn leven toegewenst, en wat minder zondigen in aanmatigend en hoogmoedig zijn. Jouw waarheid is niet ieders waarheid. Maar het is erg fijn voor je dat jouw waarheid je geluk brengt. Houden zo!!
Ook daar ben ik het niet mee eens... er is in mijn ogen maar 1 mogelijke waarheid en die is dan logischerwijs voor iedereen hetzelfde. Als God de schepper van het universum is, is het net zo goed jouw God. Ik kan dus niet geloven dat er meerdere waarheden zijn en meerdere wegen om tot die God of optimaal geluk te komen, als die God een duidelijke handleiding heeft gegeven. Ik zie dat niet als arrogantie, maar als een logische oorzaak-gevolg.. sorry als je dat aanmatigend vindt, maar ik vermoed dat dat niet helemaal terecht is.

Dankjewel voor je toewensingen, jij ook een fijn leven, en doe rustig aan
pi_58677154
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 01:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik degradeer je niet tot een emotieloos ding, hoe kom je daar bij? Ik geloof alleen niet dat de ervaring exact hetzelfde kán zijn. Sorry, ik kán dat niet geloven. Net zoals jij niet kan geloven dat ik een intsere ervaring van dankbaarheid zou hebben, of wel?
[..]

Als je het jezelf niet kwalijk neemt dat je zondigt, kun je er vast heel gelukkig mee zijn. Ik kan dat niet, ik kan dat niet accepteren van mezelf omdat ik weet dat het niet goed is voor een ander en ik er uiteindelijk ook zelf de gevolgen van zal ondervinden. Niet direct door God, maar door logische oorzaak en gevolg. Ik ontkom daar liever aan door de dingen zo goed mogelijk te doen.

Alle beperkingen die ik me op laat leggen zijn in werkelijkheid bevrijdingen. Dat is lekker tegenstrijdig, maar zie het dat als een kettingroker die jarenlang wil stoppen met roken, maar het nooit lukt. Als het hem dan uiteindelijk lukt en hij is er vanaf, is hij zo dolblij dat hij nooit meer die sigaret aan zal willen raken. Hij is er vrij van. Verder kan hij eindelijk vrij ademen, is van de stank af, krijgt weer witte tanden, bespaart een hoop geld, krijgt een veel betere conditie, etc. Het niet-roken kan je dan een beperking noemen of een bevrijding van een verslaving waar je eerst geen controle over had, maar nu wel. Verder bevordert het de kwaliteit van leven significant. Zo ervaar ik het ook.

Ik zie de dood niet als voorwaarde voor leven. De dood is immers het einde van leven.
wat een onzin. ----------------------- Alle beperkingen die ik me op laat leggen zijn in werkelijkheid bevrijdingen------- / me.
waarom moet dat zo ziijn? leef lekker en laat iedereen kletsen. en met roken heeft het al helemaal niets te maken, je kunt beter roken als een meeloper zijn in een achterbaks opgelegde leevensstijl wat men geloof noemt.
De Puta Madre
pi_58677182
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 01:48 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

wat een onzin. ----------------------- Alle beperkingen die ik me op laat leggen zijn in werkelijkheid bevrijdingen------- / me.
waarom moet dat zo ziijn? leef lekker en laat iedereen kletsen. en met roken heeft het al helemaal niets te maken, je kunt beter roken als een meeloper zijn in een achterbaks opgelegde leevensstijl wat men geloof noemt.
Ik wil ermee illustreren hoe de zonde op iedereen werkt.

Even iets concreters dan: roddelen, achter elkaars rug om negatief praten. Ik denk dat iedereen wel weet hoeveel dat gedaan wordt, en hoe smerig dat er aan toe kan gaan, en dat het soms ook echt gevolgen kan hebben. Veel mensen vinden dat leuk, genieten ervan, ik vroeger ook, maar wist dat t niet oke was, en iedereen ergens wel denk ik. Het is echter een soort verslaving, iedereen doet er aan mee. Als je op een gegeven moment tot het punt komt dat je sterk genoeg bent om het niet meer te doen, ookal zou het op dat moment leuk zijn, ben je ervan bevrijd.

Dit is natuurlijk heel basic. Een groter probleem zou vreemdgaan zijn ofzo, als je bijvoorbeeld al getrouwd bent en kinderen hebt. Of moord en diefstal, dan gaat t al wat verder. En zo barst het van de gedragingen die uiteindelijk de kwaliteit van leven ondermijnen. Ik kan mezelf denk ik wel een perfectionist noemen in dat opzicht. Wat een ander doet moet ie inderdaad zelf weten. Als ik er maar geen last van heb.
pi_58677244
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 01:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik wil ermee illustreren hoe de zonde op iedereen werkt.

Even iets concreters dan: roddelen, achter elkaars rug om negatief praten. Ik denk dat iedereen wel weet hoeveel dat gedaan wordt, en hoe smerig dat er aan toe kan gaan, en dat het soms ook echt gevolgen kan hebben. Veel mensen vinden dat leuk, genieten ervan, ik vroeger ook, maar wist dat t niet oke was, en iedereen ergens wel denk ik. Het is echter een soort verslaving, iedereen doet er aan mee. Als je op een gegeven moment tot het punt komt dat je sterk genoeg bent om het niet meer te doen, ookal zou het op dat moment leuk zijn, ben je ervan bevrijd.

Dit is natuurlijk heel basic. Een groter probleem zou vreemdgaan zijn ofzo, als je bijvoorbeeld al getrouwd bent en kinderen hebt. Of moord en diefstal, dan gaat t al wat verder.

ik mis een moord in je dorp en je bent de nieuwe miss Marple.
De Puta Madre
pi_58677331
Een mooi voorbeeld over het 'voordeel' van geloven in God:

Een jong baby'tje uit onze kenniskring is een tijdje geleden overleden en toen zij een vriendin van me: 'Als we nou geloofden in God, konden we tenminste bidden, en geloven dat zij in de hemel is.'

Dat gaf voor mij heel mooi weer hoe makkelijk en handig het is om een God te hebben en er in te geloven. Je kan alles op God verhalen...
  donderdag 15 mei 2008 @ 07:28:41 #87
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_58677721
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 16:09 schreef kazakx het volgende:
Het aanmaken van dit topic stond al lange tijd in mijn wish-list. Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen. Ik hoop hierbij dat de gelovigen hier op WFL kunnen laten zien dat er meer voordelen zit in geloven dan niet geloven...
Maar wat heb je er aan om dat te weten? Geloven is geen keuze. Je gelooft iets of niet.
  Moderator donderdag 15 mei 2008 @ 07:35:45 #88
5428 crew  miss_sly
pi_58677745
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 23:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Wat ik nou niet begrijp, is dat je de verantwoordelijkheid voor alle ellende bij de mensen zelf legt, maar de verantwoordelijkheid voor alle goeds bij god.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 15 mei 2008 @ 07:51:47 #89
5428 crew  miss_sly
pi_58677809
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 01:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Ook daar ben ik het niet mee eens... er is in mijn ogen maar 1 mogelijke waarheid en die is dan logischerwijs voor iedereen hetzelfde. Als God de schepper van het universum is, is het net zo goed jouw God. Ik kan dus niet geloven dat er meerdere waarheden zijn en meerdere wegen om tot die God of optimaal geluk te komen, als die God een duidelijke handleiding heeft gegeven. Ik zie dat niet als arrogantie, maar als een logische oorzaak-gevolg.. sorry als je dat aanmatigend vindt, maar ik vermoed dat dat niet helemaal terecht is.
En meteen bij het dikgedrukte gaat het al verkeerd. In jouw geloof is god de schepper van het universum, dus is dat jouw waarheid. Voor veel mensen is god helemaal de schepper niet, dus gaat de rest van je waarheid ook niet op.

Je hoeft niet te begrijpen dat mensen er anders over denken, niet geloven. Ik vind echter wel dat je je minder aanmatigend mag opstellen en meer respect mag tonen voor andersdenkenden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_58679604
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 07:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En meteen bij het dikgedrukte gaat het al verkeerd. In jouw geloof is god de schepper van het universum, dus is dat jouw waarheid. Voor veel mensen is god helemaal de schepper niet, dus gaat de rest van je waarheid ook niet op.
In een God geloven die niet de schepper is? In wat voor wezen geloof je dan? Wat is dan zijn meerwaarde als hij niet creeert en nooit gecreeerd heeft?
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_58679715
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 07:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maar wat heb je er aan om dat te weten? Geloven is geen keuze. Je gelooft iets of niet.
Nou, ik zag allemaal juigende en gebaar makende atheisten in de topic over de bekering van Trigger. Dus daarom vroeg ik me af wat meer waarde heeft, geloven of niet geloven. Om dat s duidelijk te maken in dit topic. Het initieeren van een geloof heeft wel met jezelf te maken. Als je er open voor staat en oprecht antwoorden gaat zoeken dan vind je echt wel een God. Het is dus wel degelijk een keuze maken in zeker mate.
pi_58679751
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 10:10 schreef kazakx het volgende:

[..]

Nou, ik zag allemaal juigende en gebaar makende atheisten in de topic over de bekering van Trigger. Dus daarom vroeg ik me af wat meer waarde heeft, geloven of niet geloven. Om dat s duidelijk te maken in dit topic. Het initieeren van een geloof heeft wel met jezelf te maken. Als je er open voor staat en oprecht antwoorden gaat zoeken dan vind je echt wel een God. Het is dus wel degelijk een keuze maken in zeker mate.
Waarom een God en geen Boeddhistische levensinsteek bijvoorbeeld?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58679873
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 16:26 schreef R_ het volgende:
kazakx, heb jij wel eens getwijfeld aan je geloof?

Wat is voor jou nou de reden dat jij juist moslim bent en niet een ander geloof hebt?
Ik heb inderdaad een twijfel periode gehad op een bepaalde leeftijd. Ik heb toen gebeden naar God, om zichzelf te laten zien als hij echt bestond. Een jaar daarna heb ik tegen mijn zin in moeten verhuizen en kwam daar de juiste mensen tegen die mijn vragen konden beantwoorden. Toeval? Antwoord van God op mijn gebed? Ik denk het laatste.
Reden waarom ik voor de Islam gekozen heb daarna is vanwege duizenden redenen wat ik in meerdere topics heb uitgelegd. Alles klopt binnen de kader van de antwoorden in de Islam. Als je met zo een blik naar het universum kijkt krijg je allemaal plausibele en kloppende antwoorden.
  donderdag 15 mei 2008 @ 10:21:31 #94
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58680014
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 10:06 schreef kazakx het volgende:

[..]

In een God geloven die niet de schepper is? In wat voor wezen geloof je dan? Wat is dan zijn meerwaarde als hij niet creeert en nooit gecreeerd heeft?
Ik denk dat ze bedoelt dat er veel mensen zijn die niet in god geloven en dus ook de schepping niet voor waar aannemen.

Verder is het idd dat een god zijn waarde vrij snel verliest als deze geen scheppend vermogen heeft...
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_58680038
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 10:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

Waarom een God en geen Boeddhistische levensinsteek bijvoorbeeld?
Islam is een complementair geloof. Het heeft alle mooie dingen van andere geloofsovertuigingen. Ook de essentie van boedhisme zit in de islam.
Alle religies zijn van origine afkomstig van God. Alleen door menselijke invloeden zoals mond op mond overleveringen, het afgoden van personen e.d. zijn religies uit hun originele staat gerukt. Vandaar de 200.000 profeten verhaal in de islam. Als je als leidraad de islam neemt dan valt alles op zijn plaats in dit universum.
De essentie van elk geloof is hetzelfde. Het leren kennen van God.
pi_58680066
Weet je wat het punt alleen is? Ik kan ook een geloof bedenken die allemaal plausibele en kloppende antwoord op belangrijke vragen geeft. Blijft het feit dat het een sprookje is, ondanks dat het allemaal zo mooi klopt. Dat is een beetje het probleem met gelovigen. Ze zijn zo vooringenomen met hun kloppende antwoorden, dat ze weigeren te kijken naar antwoorden buiten hun geloof om, die in feite een stuk plausibeler kunnen zijn. Als je ze echter niet serieus neemt, is het makkelijk om die antwoorden als 'onzin' neer te zetten.
pi_58680085
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 10:22 schreef kazakx het volgende:

[..]

Islam is een complementair geloof. Het heeft alle mooie dingen van andere geloofsovertuigingen. Ook de essentie van boedhisme zit in de islam.
Alle religies zijn van origine afkomstig van God. Alleen door menselijke invloeden zoals mond op mond overleveringen, het afgoden van personen e.d. zijn religies uit hun originele staat gerukt. Vandaar de 200.000 profeten verhaal in de islam. Als je als leidraad de islam neemt dan valt alles op zijn plaats in dit universum.
De essentie van elk geloof is hetzelfde. Het leren kennen van God.
Dat is jouw overtuiging, geen feitelijke waarheid. Er zijn in weze atheïstische Boeddhistische stromingen, die niets met de Islam op hebben. X heeft elementen van Y, dus geloven in Y betekent dat je X aanhangt is niet echt een solide logische redenering.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 15 mei 2008 @ 10:31:57 #98
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58680242
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 10:10 schreef kazakx het volgende:
Als je er open voor staat en oprecht antwoorden gaat zoeken dan vind je echt wel een God. Het is dus wel degelijk een keuze maken in zeker mate.
Dit is een smerige debattruc. ‘Als je er open voor staat’, et cetera, dan ‘vind je echt wel een God’. Kortom, mensen die niet geloven staan er niet voor open. Dat is weer lekker gemakkelijk, gewoon ontkennen dat de mogelijkheid bestaat dat je oprecht antwoorden kunt zoeken en bij atheïsme uit kunt komen. Nee, alle atheïsten zijn niet oprecht en staan er niet voor open.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58680301
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De liefde van God. Dankbaarheid. Persoonlijke groei. Nederigheid. Economische zekerheid. Angstloosheid. Zelfrespect. Natuurlijke liefde. Karakter. Spirituele bescherming. Echtheid. Waarheid. In staat om het goede te doen. Volwassenheid. Onverwoestbare hoop. Onuitputtelijk geduld. Correctheid. Manieren. Beschaving. Goddelijke zegeningen. Diepgang. Schoonheid. Gezondheid. Reinheid. Rust. Vrede. Sereniteit. Plezier. Goedgehumeurdheid. Kalmte. Emotie. Warmte. Troost. Avontuur. Verrassingen. Hogere intelligentie. Etcetera, etcetera, etcetera. Dit zijn de voordelen die ik stap voor stap heb ervaren sinds ik geloof en me bekeerd heb en me actief inzet om God zoveel mogelijk te plezieren.
Goh, je bent de perfecte mens! Wow, die bestaat dan toch! Goed om te weten met al die sjacherijnige, heetgebakerde, domme, achterlijke, leugenachtige, hypocriete en aggressieve mensen om ons heen
pi_58680350
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 20:05 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Eigenlijk zeg je dus dat het voordeel van geloof voor jou is dat je de wereld om je heen gemakklijk kunt verklaren, omdat zo'n beetje alles wat je niet begrijpt of wat je tegenzit, de actie van god is die het sowieso beter weet dan jij.

Leg dan eens uit waarom je denkt dat Trigger op een dwaalspoor zit? Daar moet god volgens jouw logica dan toch ook de hand in hebben gehad. Is het veroordelen van Trigger dan niet hetzelfde als het veroordelen van god?

Meer algemeen gezegd, als overal de hand van god achter zit, dan moet je toch alles wat er gebeurd goed vinden?
Ik ken trigger niet en wat hij weet over de islam. Soms had hij wel extreme (niet ehli-sunnah) gedachtes over de almacht van God, bv, wat zich later heeft geuit als er een God is, hoe kan hij dan beperkt zijn e.d. Als je zelf uitwijkt van de ehli-sunnah dan sta je er helemaal alleen voor. Want ehli sunnah is in mijn ogen gelijk aan fitrat (het natuurlijke). Als je iets tegen de fitrat in doet , of je hebt gedachtes die afwijken van de fitrat dan krijg je een keiharde klap. Of van de wetten van de natuur of van jezelf of van God. De zwaartekracht is bijvoorbeeld fitrat. Als je denkt dat je van een gebouw af kan vliegen (tegen de fitrat) dan krijg je een flinke klap. Zoiets.
Je moet niet voor niets 40 keer per dag 'ihtinissiratelmustakim, siratellezine en amte aleyhim, gayril magdubi aleyhim, veleddaaallin, amin' zeggen per dag
Aangezien hij zelf aangeeft dat hij twijfelt, is dat een dwaalspoor. Twijfelen is dwalen. Of je dat als positief ziet of negatief. Dat bedoelde ik met dwaalspoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')