Nee, Van Doorn was niet echt links. Er zijn mensen die per definitie een minderheidsstandpunt innemen en Van Doorn was zo'n mens. VVD-lid is hij nooit geweest.quote:
Hij was verbonden aan de Telderstichting.quote:Op donderdag 15 mei 2008 22:51 schreef Nautilus het volgende:
[..]
Nee, Van Doorn was niet echt links. Er zijn mensen die per definitie een minderheidsstandpunt innemen en Van Doorn was zo'n mens. VVD-lid is hij nooit geweest.
Teldersstichting opereert redelijk onafhankelijk van de VVDquote:Op donderdag 15 mei 2008 22:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hij was verbonden aan de Telderstichting.
Ja. Dat zegt niet zo veel. Ad Verbrugge is lid geweest van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA, maar die valt echt niet binnen die partij te plaatsen. Ik kan me ook niet voorstellen dat Van Doorn zich thuisvoelde binnen de VVD als partij.quote:Op donderdag 15 mei 2008 22:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hij was verbonden aan de Telderstichting.
Waarom kun je je dat niet voorstellen?quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:09 schreef Nautilus het volgende:
[..]
Ja. Dat zegt niet zo veel. Ad Verbrugge is lid geweest van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA, maar die valt echt niet binnen die partij te plaatsen. Ik kan me niet voorstellen dat Van Doorn zich thuisvoelde binnen de VVD als partij.
Bijvoorbeeld: Jacques van Doorn beschouwde zichzelf graag als liberaal, maar de VVD is op dit moment niet liberaal en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in zal komen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom kun je je dat niet voorstellen?
Ik hoop dat-ie nu stopt met die walgelijke tekeningen. Dat waren regelrechte aanslagen op de goede smaak.quote:Racistische cartoonist aangehouden
De Amsterdamse politie heeft een cartoonist opgepakt omdat zijn werk beledigend zou zijn voor moslims en mensen met een donkere huidskleur. De tekenaar publiceert op internet onder het pseudoniem Gregorius Nekschot. Zijn echte naam is tot nu toe onbekend.
De politie heeft in het huis van de man ook materiaal in beslag genomen. Hij is na verhoor vrijgelaten. Of hij wordt vervolgd is nog onduidelijk.
Tegen de website van Gregorius Nekschot werd in het voorjaar van 2005 aangifte gedaan. Daarop begon justitie een onderzoek dat nu heeft geleid tot de huiszoeking en het verhoor.
Wat een mooie poetische zin.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:39 schreef Mutant01 het volgende:
Die walgelijke tekeningen waren beeldschetsingen van jouw dagelijkse gedachten.
Ik ben misschien strotirritant maar naar mijn weten is de VVD nooit 100% liberaal geweest. Hoogstens in de begindagen van de partij (vooral eind jaren '50 en begin jaren '60, in de hoogtijdagen onder de overheersende leiding van Oud).quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:16 schreef Nautilus het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld: Jacques van Doorn beschouwde zichzelf graag als liberaal, maar de VVD is op dit moment niet liberaal en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in zal komen.
Ik zie niet wat goede of slechte smaak te maken heeft met de politie...quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:29 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Ik hoop dat-ie nu stopt met die walgelijke tekeningen. Dat waren regelrechte aanslagen op de goede smaak.
met de politie? Dat zijn toch wapendragers.. nekschot,.. get it?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 07:50 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik zie niet wat goede of slechte smaak te maken heeft met de politie...
Gedachtenpliesie van Balkenende en zijn CU-vriendjes.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 07:50 schreef Autodidact het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:29 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Ik hoop dat-ie nu stopt met die walgelijke tekeningen. Dat waren regelrechte aanslagen op de goede smaak.
Even z'n huis doorzoeken of hij niet stiekem nog meer tekeningen heeft gemaakt. Misschien had hij nog racistische aantekeningen in zijn poesiealbum.quote:Daarop begon justitie een onderzoek dat nu heeft geleid tot de huiszoeking en het verhoor.
In het verlengde:quote:Op zaterdag 10 mei 2008 11:01 schreef Autodidact het volgende:
Misschien is er een andere oorzaak van segregatie buiten de zgn. polariserende krachten? Is dit 'een ander islamitisch geluid'?
[..]
Mensen vinden het blijkbaar niet zo leuk om als een halve gehandicapte behandeld te worden...gek hè...
quote:Zieligheid als toevluchtsoord
Wat wil Jet Bussemaker? Dat wij het dan maar een beetje minder erg vinden als een Marokkaan homo’s molesteert? Omdat zijn opa in de oorlog het leven voor ons liet? Maar dan ook omgekeerd. Moet ik de winkeljuffrouw met hoofddoekje, met wie ik altijd gezellig een praatje kon maken, voortaan met een vies gezicht aankijken als uit historisch onderzoek blijkt dat nou net haar achter-oudoom die ene laffe verrader was?
PvdA-staatssecretaris Jet Bussemaker wil dat Pabo-studenten les krijgen over de rol die allochtonen speelden in de bevrijding van Nederland en Europa in de Tweede Wereldoorlog, opdat hierop meer nadruk wordt gelegd in het geschiedenisonderwijs. Zo meldde zij op 4 mei in een interview met de Nederlandse Moslim Omroep NMO. De staatssecretaris zwelgt misschien in een volgemeste overdaad van historisch besef, en wil van die corpulente weelde gul uitdelen, met betrekking tot modern bewustzijn vertoont zij symptomen van vitaminegebrek. Zij dist de naar kennis hongerende schoolkinderen een schotel met twee ransvette anachronismen op, kennelijk de illusie koesterend dat zij die gaan pruimen.
De eerste misrekening over wanneer het gaat is die van de geschiedschrijving zelf. Die bestaat vandaag niet meer uit het neerpennen van officiële staatskronieken. Historici doen pogingen onafhankelijk wetenschap te bedrijven. Samen met de onderwijzers moeten zij de inhoud van het geschiedenisonderwijs maar uitkibbelen. Zij stellen zich, iets meer dan vroeger, de ambitieuze taak hun gretige gehoor niet tot gulzige vreters maar tot kritische fijnproevers op te voeden. Op de overheid rust de sobere plicht ruimte en vrijheid hiervoor te waarborgen. Geschiedenisles is geen instrument voor politieke propaganda.
De tweede blijk dat onze regeerder de ontwikkelingen niet zo bijhoudt is de betekenis die zij toedicht aan de Tweede Wereldoorlog voor de maatschappelijke worsteling met het immigratieprobleem. De ramp die het nazisme aanrichtte ligt meer dan een halve eeuw achter ons. De samenleving bestaat nu voor het grootste deel uit mensen die haar niet bewust hebben meegemaakt. Dit betekent dat de oorlog in ons bewustzijn nu minder bestaat als herinnering en meer als historie, en dit maakt een groot verschil. De herinnering eist een identificatie met de goeden, en een verguizing van de kwaden. De historie neemt afstand. In de herinnering zijn goed en kwaad onbetwist en emotioneel geladen, de historie wikt en weegt, meer rationeel. De herinnering kent slechts trouw en verraad, de historie zoekt de nuances hiertussen. In de eerste decennia na de oorlog kon men in discussies nog op de onbetwiste uitersten met succes een beroep doen. Joden, geallieerden en verzetsstrijders waren heiligen. Hans Janmaat werd effectief gediskwalificeerd door hem als bruinhemd neer te zetten. Bij Pim Fortuyn mislukte dit, verwoede pogingen ten spijt. Hier lag de omslag.
De gruwelen die de Jood in de Shoah zijn aangedaan hebben hem de reputatie van het ultieme slachtoffer verschaft. De gruwelen worden hem niet benijd, de reputatie wel. Wie meent onrecht te lijden en zijn gelijk wil halen, roept te pas en te onpas dat wat hem wordt aangedaan hetzelfde is als wat de joden door de nazi’s is aangedaan. Sinds Auschwitz strijdt men niet om wie het sterks of slimst, maar om wie het zieligst is. Daaraan ontleen je prestige en rechten. De sociaaldemocratie en de christelijke partijen hebben de laatste tientallen jaren met beroep op de onbetwiste naoorlogse waarden met name de islamitische immigrant de verheven rang van zielepoot verschaft en deze rol met een ruim arsenaal van knuffelpartijen, uitkeringen en taboes zorgvuldig onderhouden. Wie kritiek had op de gang van zaken of op de islam was racist. Nazi of neonazi dus. Alsof hij streed tegen chromosomen en niet tegen denkbeelden.
De zieligheid als toevluchtsoord waar je, opkomend voor je belangen, op onvoorwaardelijke bijval en verering wordt onthaald lijkt wat uitgewoond te raken. Door natuurlijke slijtage, maar ook versneld door hysterische uitwassen als de toespelingen op de Shoah door Gretta Duisenberg en Dries van Agt bij hun verdediging van de Palestijnse aspiraties. Het beroep op eigen verantwoordelijkheid en inspanning dat uit liberale hoek komt wordt niet meer reflexmatig als ‘fout’ aangemerkt. Echter, de sociaaldemocratie is dan wel minder dogmatisch dan het marxisme, maar zal de verse hap niet zonder antiperistaltiek door de slokdarm krijgen. De vertrouwde zoete prak gleed altijd zo makkelijk naar binnen. Van iets scherpers kun je dan in het begin best eens wat kokhalzen. Het voorstel van Jet Bussemaker kunnen we zien als zo’n stuip. De allochtoon blijft zielig al zakt de koers een beetje. De devaluatie wordt gecompenseerd met een nieuwe rol met bijbehorende onbetwistbare waarde. Hij wordt niet meer alleen, door analogie, vereenzelvigd met het slachtoffer van het nazisme, maar ook, door overerving, met de held uit de Tweede Wereldoorlog: de verzetsstrijder. Hij is niet meer slechts zielig, maar vanaf nu ook onbetwistbaar dapper. Niet door zijn eigen daden, maar door die van zijn ouders of hun verwanten. Voor de sociaaldemocratie maakt dat niet uit. Men is daar gewend te denken in collectieven, klassen, culturen.
Ik denk niet dat de staatssecretaris veel succes zal oogsten. Verzetsstrijders waren natuurlijk dapper, maar allang niet allemaal meer onbetwist. Mevrouw Bussemaker doet er goed aan de discussie rond de immigratieproblematiek op een moderne manier te gaan voeren. Uitgangspunt van de moderniteit is een (zelf)kritische houding. Die komt uit bij universele waarden voor een samenleving: gelijkwaardigheid van alle mensen en vrijheid van denken en uiten. Het individu staat centraal. Collectief bewustzijn is een hersenschim. Mensen zijn gelijkwaardig, groepen niet. Culturen, ook de eigen, zijn niet uitgangspunt maar mikpunt van kritiek. Vaak wat pijnlijk, bijna altijd verrijkend. Wat je zelf doet en denkt telt. Niet je huidskleur, cultuur, afkomst, inkomen. Identificaties met collectieven, of die nu uit slachtoffers of helden bestaan, maken steeds minder indruk. Ten aanzien van loyaliteiten is men behoedzaam, partijdigheid wijst men zonder meer af. De krokante gepeperde hap van de moderne tijd is lastig kieskauwen voor het vervallen gebit van de sociaaldemocratie. De door zoetheid aangetaste elementen zitten met kromme wortels verankerd in de stramme kaken van de klassenstrijd. Misschien maar eens naar de kaakchirurg voor een grondige ruiming? Verkiezingen heet dat. Niet voor niets.
Wim Lourens
quote:Topman Jeroen van der Veer van Shell zegt dat 'we normale mensen zij die ook normaal respect verdienen'. Het salaris van Van der Veer bedroeg vorig jaar 9,4 miljoen.
Gaaintje, weet je...quote:Op vrijdag 16 mei 2008 07:50 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Vrees niet:quote:Op vrijdag 16 mei 2008 09:13 schreef Autodidact het volgende:
VS maken van de ijsbeer een bedreigd dier
Dat is niet zo best.
http://www.thesun.co.uk/s(...)k/article1133172.ecequote:Biologist Dr George Divoky, who has worked in the Arctic region for over three decades, said: “One of the real things that is happening is that grizzlies are moving north, at the same time the polar bears are forced to be on the beach and we have found a number of grizzly bear polar bear hybrids.
“Essentially that could mean that it would save the polar bear genes in the grizzly population.”
In April 2006, a white bear with brown patches was shot in northern Canada and DNA tests confirmed it was a 'grolar' bear.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7403989.stmquote:Between a quarter and a third of the world's wildlife has been lost since 1970, according to data compiled by the Zoological Society of London.
Populations of land-based species fell by 25%, marine by 28% and freshwater by 29%, it says.
Humans are wiping out about 1% of all other species every year, and one of the "great extinction episodes" in the Earth's history is under way, it says.
Ik vind Grijsbeer toch leuker klinken.quote:In April 2006, a white bear with brown patches was shot in northern Canada and DNA tests confirmed it was a 'grolar' bear.
Dat kunnen die anglofonen niet uitspreken.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind Grijsbeer toch leuker klinken.
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:47 schreef Mutant01 het volgende:
Greasebear.
quote:Brandon "Greasebear" Davis, who coined the expression "firecrotch," possibly his lifetime achievement
Toch fijn hè, om nog geen twee weken na 5 mei bevestigd te krijgen dat je in een land woont waar cartoonisten (sic) in de cel worden gegooid...quote:Op vrijdag 16 mei 2008 08:35 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Gedachtenpliesie van Balkenende en zijn CU-vriendjes.
quote:And the National Rifle Association says, 'Guns don't kill people, people do,' but I think the gun helps, you know? I think it helps. I just think standing there going 'Bang!' -- that's not going to kill too many people, is it?
Een paar jaar geleden werd een homo aangehouden. Een homo! Zover zijn we al gezonken, dat we homo's vastzetten. Ging om belediging ofzo, maar dat is het punt niet. Een homo in de cel.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:20 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Toch fijn hè, om nog geen twee weken na 5 mei bevestigd te krijgen dat je in een land woont waar cartoonisten (sic) in de cel worden gegooid...
Schandalig!quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:35 schreef Montov het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden werd een homo aangehouden. Een homo! Zover zijn we al gezonken, dat we homo's vastzetten. Ging om belediging ofzo, maar dat is het punt niet. Een homo in de cel.
Zometeen zijn vrachtwagenchauffeurs aan de beurt.
Vrachtwagentuig hoort ook gewoon in de gevangenisquote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:35 schreef Montov het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden werd een homo aangehouden. Een homo! Zover zijn we al gezonken, dat we homo's vastzetten. Ging om belediging ofzo, maar dat is het punt niet. Een homo in de cel.
De Europese houd-uw-bek-richtlijn. Ik zie het helemaal voor me.quote:Deze week is het concept besproken in de Raad van Ministers dus de kerverse Cover Up Richtlijn zal er wel eerdaags ongezien doorheen gejast worden. Komt geen Europees of Nationaal parlement aan te pas. Net als bij de houd-uw-bek-richtlijn, de wij-luisteren-toch- niet-naar-u-richtlijn en de wat-kan-ons-uw-pathetische-rotleventje nou- verrotten-richtlijn. Europa. Best wel ondemocratisch...
We zijn toch allemaal nukubu's.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:14 schreef Picchia het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)gaat_wob_slopen.html
[..]
De Europese houd-uw-bek-richtlijn. Ik zie het helemaal voor me.![]()
Ik mag toch hopen dat het wel een punt is waarom iemand zonder veroordeling de bak in wordt gegooid. Hier gaat het dus om (kwetsende! krenkende!) tekeningetjes...de ultieme misdaad.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:35 schreef Montov het volgende:
[..]
De 'cartoonist' wordt ook niet vervolgd omdat hij een cartoonist is, maar omdat 1 of meer van zijn creaties wellicht de wet overtreden. Vrachtwagenchauffeurs worden soms ook beboet omdat ze op een bepaald moment de snelheid overtreden. Ook geen ultieme misdaad, maar het wordt wel vervolgd.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:02 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat het wel een punt is waarom iemand zonder veroordeling de bak in wordt gegooid. Hier gaat het dus om (kwetsende! krenkende!) tekeningetjes...de ultieme misdaad.
Ik weet de reden niet voor het vastzetten van een verdachte, misschien dat het te drastisch was, misschien was er wel een goede reden voor.quote:Maar goed, lekker makkelijk, neem zelf eens een standpunt in. Vind jij dat je zonder veroordeling in de bak gegooid moet worden als je tekeningetjes maakt van profeten/heiligen die seksuele handelingen verrichten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |