Ben je nou echt zo achterlijk dat je niet doorhebt dat je op precies dezelfde manier als (fanatieke) religieuzen bezig bent?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Echte individualisering moet leiden tot het besef dat JIJ 1 bent met alles om je heen. Dat JIJ deel uitmaakt en tegelijkertijd 1 bent met het hele universum en dus ook je medemensen. Jij en ik zijn hetzelfde en maken deel uit van hetzelfde.
Dit eindpunt van het individualisme is een punt dat weinigen bereiken, maar alles is een proces en ik heb hoop dat op zijn tijd het individualisme zal leiden tot een soort van collectivisme op een hoger niveau.
Lees nou z'n topic nog es door; volgens mij begrijp je het niet helemaal.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:13 schreef kazakx het volgende:
Trigger ik kan je adviseren om je aan te sluiten bij onze 'sohbet' groepen die wij elke donderdag hebben in rdam. Daar worden alle aspecten van de iman belicht (met de boeken van said nursi) met hele zware jongens op een positievistische manier. Zowel je logica als het hart krijgen de nodige voeding om er weer tegen aan te kunnen ;-)
Dan ga je er al vanuit dat het antwoord daar te vinden is, en juist daar lijkt Trigger (en velen met hem) niet van overtuigd.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:13 schreef kazakx het volgende:
Trigger ik kan je adviseren om je aan te sluiten bij onze 'sohbet' groepen die wij elke donderdag hebben in rdam. Daar worden alle aspecten van de iman belicht (met de boeken van said nursi) met hele zware jongens op een positievistische manier. Zowel je logica als het hart krijgen de nodige voeding om er weer tegen aan te kunnen ;-)
God wordt veelal verondersteld altijd al te hebben bestaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:44 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Hoezo?
Wat je gemakshalve dus even weglaat is dat God wel uit het niets kwam en die amoebe hier kon plaatsen?
Tuurlijk is het moeilijk te geloven dat er vanuit het niets, iets kwam. Maar vanuit het niets een "iets" wat een hele planeet op kan zetten is wel aannemelijk? Sorry, dan ga ik liever voor die amoebe die uit het nieds kwam.
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Veel afvalligen ervaren het juist als een "duisternis" omdat weinig dingen meer, in tegenstelling tot vroeger, zeker en vanzelfsprekend lijken.quote:Oh en. voor TO. Eindelijk echte verlichting voor je nu.
.
De boeken van Said Nursi heeft het over bewijzen van God, leven na de dood, engelen, profeetschap. Dus alle aspecten van de Iman. Aangezien Trigger zoekt naar bewijzen. Daarom had ik ook expliciet 'positivisme' aangekaard om maar ook meteen een antwoord te geven op Haus.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:17 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Dan ga je er al vanuit dat het antwoord daar te vinden is, en juist daar lijkt Trigger (en velen met hem) niet van overtuigd.
Zonder duisternis geen licht.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:20 schreef Flashwin het volgende:
[..]
God wordt veelal verondersteld altijd al te hebben bestaan.
[..]
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Veel afvalligen ervaren het juist als een "duisternis" omdat weinig dingen meer, in tegenstelling tot vroeger, zeker en vanzelfsprekend lijken.
En daar heeft Trigger nou blijkbaar niet zoveel behoefte meer aan.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:13 schreef kazakx het volgende:
Maar wat wel weer heerlijk is, is de totale vrijheid en verantwoordelijkheid die je voelt. Voor elke keuze die je maakt, ben je zelf 100% verantwoordelijk. Je doet geen dingen 'omdat God het wil', maar zult een eigen motivatie moeten zoeken. En dit kan je 'duisternis' noemen, persoonlijk is het de grootste verlichting in mijn leven geweest.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:20 schreef Flashwin het volgende:
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Veel afvalligen ervaren het juist als een "duisternis" omdat weinig dingen meer, in tegenstelling tot vroeger, zeker en vanzelfsprekend lijken.
Een "bewijs binnen een religie" is niet echt het gangbare idee van een bewijs. En dat doet er nog steeds niks af aan het feit dat je volgens mij volkomen langs TS zijn probleem gaat.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:23 schreef kazakx het volgende:
[..]
De boeken van Said Nursi heeft het over bewijzen van God, leven na de dood, engelen, profeetschap. Dus alle aspecten van de Iman. Aangezien Trigger zoekt naar bewijzen. Daarom had ik ook expliciet 'positivisme' aangekaard om maar ook meteen een antwoord te geven op Haus.
Ik ben wel eens benieuwd naar die bewijzen. Dat zou betekenen dat diegene de eerste persoon op deze aardbol is die onomstotelijk kan vaststellen dat er een God bestaat.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:23 schreef kazakx het volgende:
[..]
De boeken van Said Nursi heeft het over bewijzen van God, leven na de dood, engelen, profeetschap. Dus alle aspecten van de Iman. Aangezien Trigger zoekt naar bewijzen. Daarom had ik ook expliciet 'positivisme' aangekaard om maar ook meteen een antwoord te geven op Haus.
Wat ik bedoelde is dus dat niet ieder mens het afvallen van zijn of haar geloof als verlichting zal ervaren. Nooit. Dat voor sommige mensen alleen het geloven in God werkelijke verlichting is.quote:
Dat is, zoals je zelf impliciet aangeeft, totaal subjectief natuurlijk. Het "type" mens dat jij bent, bepaalt in zekere zin bij wat voor soort wereldbeeld jij je het meest verlicht voelt. Bij de gemiddelde westerse mens is het zoals jij het beschrijft.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:28 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Maar wat wel weer heerlijk is, is de totale vrijheid en verantwoordelijkheid die je voelt. Voor elke keuze die je maakt, ben je zelf 100% verantwoordelijk. Je doet geen dingen 'omdat God het wil', maar zult een eigen motivatie moeten zoeken. En dit kan je 'duisternis' noemen, persoonlijk is het de grootste verlichting in mijn leven geweest.
Er zitten ook theologische constructies in. Maar meerendeel gaat het over bewijzen van bijvoorbeeld een leven na de dood, de noodzakelijkheid van engelen, harde bewijzen voor dat profeten gezonden zijn door God e.d.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een "bewijs binnen een religie" is niet echt het gangbare idee van een bewijs. En dat doet er nog steeds niks af aan het feit dat je volgens mij volkomen langs TS zijn probleem gaat.
Kijk, een Christen kan ook alle dogmatiek en kerygmatiek laten zien van zijn/haar religie, en claimen dat het "bewijzen" zijn. Voor hem/haar misschien, voor ongelovigen zijn het gewoon theologische constructies. En een theologische constructie is geen bewijs.
bronquote:"Science without religion is lame, religion without science is blind." So said Albert Einstein, and his famous aphorism has been the source of endless debate between believers and non-believers wanting to claim the greatest scientist of the 20th century as their own.
A little known letter written by him, however, may help to settle the argument - or at least provoke further controversy about his views.
Due to be auctioned this week in London after being in a private collection for more than 50 years, the document leaves no doubt that the theoretical physicist was no supporter of religious beliefs, which he regarded as "childish superstitions".
Einstein penned the letter on January 3 1954 to the philosopher Eric Gutkind who had sent him a copy of his book Choose Life: The Biblical Call to Revolt. The letter went on public sale a year later and has remained in private hands ever since.
In the letter, he states: "The word god is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this."
Einstein, who was Jewish and who declined an offer to be the state of Israel's second president, also rejected the idea that the Jews are God's favoured people.
"For me the Jewish religion like all others is an incarnation of the most childish superstitions. And the Jewish people to whom I gladly belong and with whose mentality I have a deep affinity have no different quality for me than all other people. As far as my experience goes, they are no better than other human groups, although they are protected from the worst cancers by a lack of power. Otherwise I cannot see anything 'chosen' about them."
Was het ook hulde geweest als hij moslim gebleven was? Er zijn genoeg gelovigen die óók op zoek zijn naar de waarheid, en die binnen een religie vinden.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:54 schreef Double-Helix het volgende:
Trigger hulde dat je naar de waarheid durft te zoeken!!!!
Ik ben moslim geweest...en ja natuurlijk maar daar heb ik meer respect voor als je het word vanuit een ''neutrale'' standpunt.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:10 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Was het ook hulde geweest als hij moslim gebleven was? Er zijn genoeg gelovigen die óók op zoek zijn naar de waarheid, en die binnen een religie vinden.
Harde bewijzen? Dat doe je vooral in de wiskunde.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:45 schreef kazakx het volgende:
[..]
Er zitten ook theologische constructies in. Maar meerendeel gaat het over bewijzen van bijvoorbeeld een leven na de dood, de noodzakelijkheid van engelen, harde bewijzen voor dat profeten gezonden zijn door God e.d.
Helaas zijn er bijna geen nederlandse vertalingen van deze boeken. Wel engelse. Lees voor de grap "The nineteenth letter".
Donderdags lezen wij uit deze boeken en dan analyseren wij een voor een elke zin, elke woord etc.
Onvoorstelbaar hé? Zou dat misschien aan een beperkt voorstellingsvermogen van jouw kant kunnen komen?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:17 schreef Super7fighter het volgende:
Muwah, ik geloof niks van deze ommezwaai. Twijfel overheerst op dit moment, maar dat is tijdelijk van aard. Het is niet voor te stellen dat iemand zo veel kennis over de Islam vergaart en op een gegeven moment zo'n consistent, logisch, rationeel en natuurlijk geloof afzweert. Zelf neemt mijn kennis van de Islam met de dag toe, en hoe ik meer ik erover lees, zie en hoor, hoe sterker het geloof wordt.
quote:Mits het waar is:
Jammer van je move om je lul achterna te gaan. Ik geef toe, met dit lekkere weer is het niet-Islamitische Hollandse vrouwenvleesch erg lekker en appetijtelijk, maar een lekker wijf is geen reden om het Ware geloof en de Heer af te zweren.
Wat een draak van een postquote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:17 schreef Super7fighter het volgende:
Muwah, ik geloof niks van deze ommezwaai. Twijfel overheerst op dit moment, maar dat is tijdelijk van aard. Het is niet voor te stellen dat iemand zo veel kennis over de Islam vergaart en op een gegeven moment zo'n consistent, logisch, rationeel en natuurlijk geloof afzweert. Zelf neemt mijn kennis van de Islam met de dag toe, en hoe ik meer ik erover lees, zie en hoor, hoe sterker het geloof wordt.
Mits het waar is:
Jammer van je move om je lul achterna te gaan. Ik geef toe, met dit lekkere weer is het niet-Islamitische Hollandse vrouwenvleesch erg lekker en appetijtelijk, maar een lekker wijf is geen reden om het Ware geloof en de Heer af te zweren.
Je bent werkelijk een walgelijk mannetje.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:17 schreef Super7fighter het volgende:
mits je waarheid spuugt...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:17 schreef Super7fighter het volgende:
Mits het waar is:
Och, best handig zo'n post hoor, weer de TS meteen wie hij wel en wie hij niet serieus moet nemen.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:20 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wat een draak van een postKerel, zo ongenuanceerd als jij bent, zijn er maar weinig.
www.bordvoordekop.nl
Herkenbaar! Zie Maarten 't Hart.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:27 schreef TheMagnificent het volgende:
Toch vreemd hoe iemand een ommekeer van 180o kan maken. Naar aanleiding van de vele gesprekken op MSN en de vele discussies op FOK! zou ik het niet in mijn hoofd hebben durven halen dat dit zou gebeuren.
Ik kan het nog niet echt geloven, maar mocht het toch waar zijn, dan wens ik je nog succes in je verdere leven (bij o.a. het vinden van ''de waarheid'').
Je hebt wel gelijk idd. Dat leven in het Nu waar ik over praat, dat is iets wat ik bij lange na niet constant doe. Je laten leiden door je gedachten, je ego, je verstand, is zo vanzelfsprekend dat ik daar ook niet aan ontsnap. Alleen wanneer ik er echt mn aandacht op vestig lukt dat. In het begin kon ik een paar seconden mn gedachten stopzetten en volop in het Nu leven, nu kan ik dat 10 tot 20 seconden of misschien langer.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:44 schreef Yorrit het volgende:
[..]
je zegt dat alles een is, dat iedereen deel uitmaakt van hetzelfde.
maar je kotst op mensen met bepaalde denkbeelden.
dan kots je toch ook op jezelf?
je spreekt van eenwording maar tegelijkertijd ordeel en verdeel je
wat bedoel je hier precies mee? durven...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:27 schreef TheMagnificent het volgende:
...zou ik het niet in mijn hoofd hebben durven halen dat dit zou gebeuren.
Een vrij professionele troll toch.quote:
Dat hij in een aantal jaren een hoop kennis heeft weten te vergaren over de Islam. Dat hij daarvoor zelfs is afgereisd naar Arabische landen om er een opleiding te volgen. Dan komen daar nog de vele discussies op FOK! bij en de gesprekken die ik met hem heb gevoerd op MSN, waarin hij mij zelfs, op een 'gepassioneerde' manier, een hoop heeft geleerd over de Islam. Toch vreemd. Mocht zijn OP (en de duidelijke TT) dus waar zijn, dan zal ik nogal ontgoocheld zijn.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:35 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat bedoel je hier precies mee? durven...
Het grote verschil is dat datgene wat ik vertel te toetsen is door jezelf. Jij kunt namelijk leven in het Nu en tijdelijk voorbij gaan aan je verstand. Eerst lukt dit je misschien 1 seconde maar later kun je dit veel langer. Die toestand waarbij je je identificatie doorbreekt met je verstand kan een ieder van ons bereiken. Ik besef me dat dit geen bewijs is en dat ieder individu dit alleen kan toetsen door het zelf te ervaren. Daar komt nog bij dat deze theorie van identificatie met het verstand eigenlijk heel goed te onderbouwen is, in tegenstelling tot het geloof in een God.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:09 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo achterlijk dat je niet doorhebt dat je op precies dezelfde manier als (fanatieke) religieuzen bezig bent?Je pretendeert een absolute waarheid in pacht te hebben en probeert deze aan anderen op te dringen.
Jij hebt nog veel te leren.
Het enige wat ik er mee wilde zeggen is dat je niet tot een waarheid kan komen als je van te voren al het antwoord denkt te weten.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:33 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde is dus dat niet ieder mens het afvallen van zijn of haar geloof als verlichting zal ervaren. Nooit. Dat voor sommige mensen alleen het geloven in God werkelijke verlichting is.
Pretenderen alsof de verlichting zoals wij die hier sinds de 18de eeuw kennen de enige echte verlichting is, laat juist blijken dat je eigenlijk niet zo verlicht bent
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:17 schreef Super7fighter het volgende:
Mits het waar is:
waarom vind je het vreemd als iemand eindelijk voor zichzelf gaat denken? uit het duister naar het licht. kan jou ook overkomen terwijl je naar de supermarkt loopt. godsdienst is maar een klein schilletje als je inziet dat je ook zelfstandig kan denken. en geen zin meer hebt in alle dogma's, indoctrinaties en sektegedrag.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:40 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dat hij in een aantal jaren een hoop kennis heeft weten te vergaren over de Islam. Dat hij daarvoor zelfs is afgereisd naar Arabische landen om er een opleiding te volgen. Dan komen daar nog de vele discussies op FOK! bij en de gesprekken die ik met hem heb gevoerd op MSN, waarin hij mij zelfs, op een 'gepassioneerde' manier, een hoop heeft geleerd over de Islam. Toch vreemd. Mocht zijn OP (en de duidelijke TT) dus waar zijn, dan zal ik nogal ontgoocheld zijn.
Sorry hoor, maar godsdiensten zijn gebaseerd op persoonlijk "gods-ervaringen" van mensen, zonder dat zou geloof niet bestaan en zonder geloof geen godsdienst....wat jij zegt te ervaren klinkt verdacht veel op wat gelovigen wel eens claimen.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Het grote verschil is dus dat je datgene wat ik zeg zelf kunt toetsen door het te ervaren (wat makkelijker gezegd is dan gedaan, moet ik eerlijk toegeven). En bij godsdienst is het gebaseerd voornamelijk op geloof en niet op ervaring.
Heeft iemand anders voor hem besloten om moslim te worden dan? Heeft iemand anders voor hem besloten om naar Arabische landen af te reizen om daar kennis te vergaren over de Islam?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:44 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
waarom vind je het vreemd als iemand eindelijk voor zichzelf gaat denken? uit het duister naar het licht. kan jouw ook overkomen terwijl je naar de supermarkt loopt. godsdienst is maar een klein schilletje als je inziet dat je ook zelfstandig kan denken.
Om eerlijk te zijn zou het me niet verbazen als die super7fighter zich echt in z'n kloten gepakt voelt, zo maar "out-of-the-blue" verliest hij een denkgenoot, wellicht iemand waar hij ergens nog tegen op keek, iemand die kennelijk veel kennis van en over de Islam had/heeft.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:43 schreef Flashwin het volgende:
[..]
jij ligt nu natuurlijk met je plasser in de hand te genieten van de reacties hierop
Dit dus.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:48 schreef Semisane het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar godsdiensten zijn gebaseerd op persoonlijk "gods-ervaringen" van mensen, zonder dat zou geloof niet bestaan en zonder geloof geen godsdienst....wat jij zegt te ervaren klinkt verdacht veel op wat gelovigen wel eens claimen.
En ja...tuurlijk het is allemaal te bewijzen, maar je moet het wel eerst ervaren.![]()
Man, je hangt wellicht geen regulieren godsdienst aan, maar je bent zo als veel andere gelovigen, die beweren de "absolute waarheid" te kennen, enkel heb je gewoon "God" in geruilt voor "het Nu". Je schrijft het nota bene met een Hoofdletter!
Wat een respectvolle manier van omgaan met je (ex-)broeders zeg.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:17 schreef Super7fighter het volgende:
Mits het waar is:
volgens mij zeg ik dat niet. maar ik kan me voorstellen dat als je gelovig bent je het zo opvat. daar zal ik geen spotprenten over maken ok? deal?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:49 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Heeft iemand anders voor hem besloten om moslim te worden dan? Heeft iemand anders voor hem besloten om naar Arabische landen af te reizen om daar kennis te vergaren over de Islam?![]()
Wat een flauwekul zeg. Je doet net of dat moslims nooit voor zichzelf kunnen denken en dat het maar hersenloze ''gebodsuitvoerders'' zijn.
nou het lijkt me juist het omgekeerdequote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:54 schreef Double-Helix het volgende:
Trigger hulde dat je naar de waarheid durft te zoeken!!!!
Tsja, wie tot de kudde wil behoren, moet schaap durven heten. Zolang mensen hun heilige boeken als absolute, onbetwistbare waarheden beschouwen, zijn het intellectueel onvolwaardige geesten.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:49 schreef TheMagnificent het volgende:
Wat een flauwekul zeg. Je doet net of dat moslims nooit voor zichzelf kunnen denken en dat het maar hersenloze ''gebodsuitvoerders'' zijn.
daarom is het juist extra goed als mensen uit dat keurslijf kunnen springen en inzien dat religie alleen maar een vorm van humaan ongeduld, haat en nijd is.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:58 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
nou het lijkt me juist het omgekeerde
hulde dat hij het idee van ' de waarheid' laat varen
religie pretenteerd immers de waarheid te zijn
het niet geloven, is voor mij het omgekeerde.. accepteren om met onzekerheid te leven
en dat de waarheid niet bestaat, alleen aannames
het liefst aannames gestoelt op wetenschappelijke principes, maar wetende dat die wetenschapelijke inzichten elk moment weer kunnen veranderen op grond van nieuwe theorieen en bewijzen
Ik wist dat die opmerking zou komen over die hoofdletterquote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:48 schreef Semisane het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar godsdiensten zijn gebaseerd op persoonlijk "gods-ervaringen" van mensen, zonder dat zou geloof niet bestaan en zonder geloof geen godsdienst....wat jij zegt te ervaren klinkt verdacht veel op wat gelovigen wel eens claimen.
En ja...tuurlijk het is allemaal te bewijzen, maar je moet het wel eerst ervaren.![]()
Man, je hangt wellicht geen regulieren godsdienst aan, maar je bent zo als veel andere gelovigen, die beweren de "absolute waarheid" te kennen, enkel heb je gewoon "God" in geruilt voor "het Nu". Je schrijft het nota bene met een Hoofdletter!
Jij bent de eerste, en vooralsnog de enige hier die het onderwerp vrouwen&seks de discussie binnensleept? Hoe rein zijn jouw gedachten eigenlijk, meneer de straathoekheilige?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:00 schreef Super7fighter het volgende:
Wat de lekkere wijven betreft. Ik heb menig Moslim zijn geloof zien afzweren voor een mooie partner, voor een mokkeltje van het aardse leven. Ik geef volmondig toe, in het Oceanië van Nederland zwemmen mooie visjes in de zee, het vlees in de Hollandse kuip is niet te versmaden, maar een lekker wijfje is geen reden om je van het ware geloof af te zweren, terwijl God duidelijk in de Koran zegt dat dit leven een test is, en ook menig mooie vrouwen (of the counterparts) je pad zullen kruisen in dit leven:
De Koran bestaat uit de Woorden van God. Daar is geen enkele twijfel mee gemoeid.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:01 schreef Ringo het volgende:
[..]
Tsja, wie tot de kudde wil behoren, moet schaap durven heten. Zolang mensen hun heilige boeken als absolute, onbetwistbare waarheden beschouwen, zijn het intellectueel onvolwaardige geesten.
Ik ken Triggershot langer dan vandaag. Vrouwen zijn voor hem het meest kwetsbare punt. Met reden natuurlijk.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:05 schreef Ringo het volgende:
[..]
Jij bent de eerste, en vooralsnog de enige hier die het onderwerp vrouwen&seks de discussie binnensleept? Hoe rein zijn jouw gedachten eigenlijk, meneer de straathoekheilige?
Juist ja, "alleen maar". Nuance ftw!quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:01 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
daarom is het juist extra goed als mensen uit dat keurslijf kunnen springen en inzien dat religie alleen maar een vorm van humaan ongeduld, haat en nijd is.
Newsflash: religie is nog altijd hard groeiende.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:01 schreef zoalshetis het volgende:
2012, maya kalender, de laatse paus én natuurlijk dan ook de enfant terrible islam, die er als een inteeltbroertje achte aan kwijlt, openbaart zich als de tijd dat mensen niet meer in religie hóeven te geloven.
wordt nog een flinke dobber voor de niet gelovigen.
daar is dus geen wetenschappelijk bewijs voorquote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:06 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
De Koran bestaat uit de Woorden van God. Daar is geen enkele twijfel mee gemoeid.
Zwak om het dan in een discussie tegen hem te gebruiken.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:08 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik ken Triggershot langer dan vandaag. Vrouwen zijn voor hem het meest kwetsbare punt. Met reden natuurlijk.
lol.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:06 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
De Koran bestaat uit de Woorden van God. Daar is geen enkele twijfel mee gemoeid.
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:06 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Blind geloven wordt niet aanvaard.
Ik vind het vreemd omdat Triggershot erg belezen is in de Islam, dat hij in het verleden de Islam met hart en ziel heeft verdedigd in discussies. Hij heeft menigeen veel dingen geleerd over de Islam en daarom zal ik nogal ontgoocheld zijn, mocht de OP waar is.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:58 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
volgens mij zeg ik dat niet. maar ik kan me voorstellen dat als je gelovig bent je het zo opvat. daar zal ik geen spotprenten over maken ok? deal?
Daar gaat het mij niet om. Hij mag doen wat hij wil, maar ik verbaas me hoe iemand als Triggershot zo'n ommekeer van 180o kan maken.quote:ik wil juist dat trigger in alle simpelheid afscheid kan nemen van de islam. het christendom of judisme.
niet in ontwikkelde/welvarende landenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:08 schreef koningdavid het volgende:
Newsflash: religie is nog altijd hard groeiende.
En dus is het geheel logisch dat hij zijn geloof liet vallen om een erectie en niet dat hij er lang over na heeft gedacht, wellicht dagen of weken met hevige twijfels in zijn kop rondliep, maar dat hij uit eindelijk een rationeel besluit heeft genomen, dat hij niet meer in een/de God gelooft.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:08 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik ken Triggershot langer dan vandaag. Vrouwen zijn voor hem het meest kwetsbare punt. Met reden natuurlijk.
Kardes,quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:27 schreef TheMagnificent het volgende:
En kazakx, Triggershot is niet zo onbelezen als je denkt hoor. Ik meen mij te herinneren dat hij vertelde dat hij zelfs een opleiding heeft mogen genieten aan Al-Azhar.
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lol.
en voor triggershot, als ie echt is, de koran bestaat uit de woorden, daden en handelingen van een infantiele soldaat, die kinderen jong huwde en die epileptische aanvallen had en toen iets zag wat hij in ziijn tijd bij de christenen al had gezien. islam is gewoon een agressieve, achterlijk vertaalde, door imbecielen opgeschreven godsdienst die denkt dat de wereld naar hun idioterie gaat dansen. maar gelukkig is niet iedereen uit neef en nicht voortgekomen.
ik heb triggershot heel anders gelezen dan jij. maar ja. misschien is trigger wel de nieuwe fok!zahi op gebied van poker.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:12 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd omdat Triggershot erg belezen is in de Islam, dat hij in het verleden de Islam met hart en ziel heeft verdedigd in discussies. Hij heeft menigeen veel dingen geleerd over de Islam en daarom zal ik nogal ontgoocheld zijn als de OP waar is.
[..]
Daar gaat het mij niet om. Hij mag doen wat hij wil, maar ik verbaas me hoe iemand als Triggershot zo'n ommekeer van 180o kan maken.
wat niet snappen? weet jij wel wat je zegt eigenlijk en kan je mijn teksten lezen met je beperkte geestelijke vermogens?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:14 schreef Flashwin het volgende:
[..]
nog zo een voorbeeld van een persoontje dat het nooit zal snappen
Dat zei ik natuurlijk gekscherend.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:10 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Zwak om het dan in een discussie tegen hem te gebruiken.
NIet in West-Europese landen nee. Althans, daar neemt 'georganiseerde religie' af, maar mensen worden niet direct minder religieus/spiritueel.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:12 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
niet in ontwikkelde/welvarende landen
Nee hoor. Vrijwel overal op West-Europa na, groeit religie nog.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:12 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
religie groeit alleen in derde wereld landen, om duidelijke redenen
Ik geloof eerder dat Triggershot hier taqiyaah pleegt, omdat hij een pistool tegen zijn slaap gedrukt krijgt dan dat hij daadwerkelijk de Ware God, de Bezitter van Alle Goede Eigenschappen, de rug toekeert.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:13 schreef Semisane het volgende:
[..]
En dus is het geheel logisch dat hij zijn geloof liet vallen om een erectie en niet dat hij er lang over na heeft gedacht, wellicht dagen of weken met hevige twijfels in zijn kop rondliep, maar dat hij uit eindelijk een rationeel besluit heeft genomen, dat hij niet meer in een/de God gelooft.
Nee...dat kan natuurlijk niet...het moet iets simpels als een vrouw zijn.
Geloofwaardiger wordt je er niet op hoor.
Dit zijn precies de ongefundeerde aantijgingen die o.a. Triggershot met kennis en inzicht van de Islam weerlegde. Bedankt dat je mijn punt wilde toelichten.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lol.
en voor triggershot, als ie echt is, de koran bestaat uit de woorden, daden en handelingen van een infantiele soldaat, die kinderen jong huwde en die epileptische aanvallen had en toen iets zag wat hij in ziijn tijd bij de christenen al had gezien. islam is gewoon een agressieve, achterlijk vertaalde, door imbecielen opgeschreven godsdienst die denkt dat de wereld naar hun idioterie gaat dansen. maar gelukkig is niet iedereen uit neef en nicht voortgekomen.
overal waar armoede, slecht onderwijs en slechte sociale voorzieningen zijn. groeit religiequote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:15 schreef koningdavid het volgende:
Nee hoor. Vrijwel overal op West-Europa na, groeit religie nog.
Geloof jij dan dat er geen 1 absolute waarheid is? Besef jezelf wel dat de wetenschap juist die onderneming is om die absolute waarheid te achterhalen?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:54 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Dit dus.
Niet vreemd ook eigenlijk. Vaak zie je dat juist die mensen die de meeste afkeer voor religie tonen (zie zijn taalgebruik ook in eerdere posts betreffende religie en religieuzen) juist in essentie opvallend veel overeenkomsten met fanatieke gelovigen vertonen. In die zin dat ze hun waarheid als absoluut bestempelen en alle andere denkbeelden als fout beschouwen.
Zulke mensen zullen het nooit snappen.
je kan allah het laatste moment in je hart laten. de koran is zo mutiinterpretabel als een boek dat geschreven is door een schizofreen. niks klopt, maar met veel inteeltgelul, inteeltgeschreeuw en inteeltagressie kan je het toch laten kloppen, zodat je je goed voelt als onschuldige/ongelovige mensen de dood in gaanquote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:15 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Dat zei ik natuurlijk gekscherend.
Ik geloof namelijk de OP niet bepaald.
Als het in het onwaarschijnlijk geval toch waar is, zelfs het beste paard struikelt wel eens, maar als hij Allah weer in zijn hart laat, dan is hij Vergevend en de meest Genadevolle.
Heb je wel eens iets gelezen over de secularisatiethese?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:19 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
overal waar armoede, slecht onderwijs en slechte sociale voorzieningen zijn. groeit religie
in sommige landen zoals de VS worden helaas aan deze voorwaarden voldaan
Wat is "het"? Laat me raden, "het" is die dingen waar jij voorstaat en die jij als absolute waarheid beschouwdquote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:14 schreef Flashwin het volgende:
[..]
nog zo een voorbeeld van een persoontje dat het nooit zal snappen
Welke stuff rook jij?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
je kan allah het laatste moment in je hart laten. de koran is zo mutiinterpretabel als een boek dat geschreven is door een schizofreen. niks klopt, maar met veel inteeltgelul, inteeltgeschreeuw en inteeltagressie kan je het toch laten kloppen, zodat je je goed voelt als onschuldige/ongelovige mensen de dood in gaan
slecht gelezen islam neemt heel erg snel af. alleen de extremisten weten nog de minder geestelijk vermogende gematigden te gijzelen. het is een religie van horror door de extremisten. zoals jij bent. ga je schamen inteeltsukkel.
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:17 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik geloof eerder dat Triggershot hier taqiyaah pleegt, omdat hij een pistool tegen zijn slaap gedrukt krijgt dan dat hij daadwerkelijk de Ware God, de Bezitter van Alle Goede Eigenschappen, de rug toekeert.
nee,ik zal het eens opzoekenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:24 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Heb je wel eens iets gelezen over de secularisatiethese?
niks, geen alcohol ook. nogmaals ga je schamen, je komt uit een vader die je nicht heeft geneukt! en nee, jij bent niet diegene die het voordeel van de genenpool heeft gehad.quote:
Pardon! Ga je schamen joh!quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Geloof jij dan dat er geen 1 absolute waarheid is? Besef jezelf wel dat de wetenschap juist die onderneming is om die absolute waarheid te achterhalen?
Jouw probleem.quote:Eerlijk toegegeven, de dingen die ik soms op dit forum roep, spreken niet in mijn voordeel, maar ik kom op dit forum om verschillende redenen. Frustratie afreageren en mensen irriteren, daarmee kan ik me soms heel erg vermaken![]()
Nogmaals, jouw probleem.quote:Neemt niet weg dat ik datgene wat ik zei over het verstand en het nu ook echt meen en niet op een manier waarbij ik anderen wil vertellen wat ze moeten doen. Soms lopen mijn ideeen over dit onderwerp dwars door mijn frustratie richting de wereld en dan roep ik wel eens wat dingen die onsamenhangend zijn.
nou ja, die absolute waarheid is er natuurlijk wel, maar we kennen hem nietquote:
Nee die is niet per definitie.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:32 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
nou ja, die absolute waarheid is er natuurlijk wel, maar we kennen hem niet
deze is zo complex, dat we hem niet kunnen begrijpen
Oeps, scheer ik de hele wetenschap over 1 kam. Toch is het zo dat aan de frontlinie van de wetenschap het dit ondernemen is dat ons mensen drijft. Het op zoek zijn naar de absolute waarheid.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:30 schreef Semisane het volgende:
[..]
Pardon! Ga je schamen joh!Iets zegt me nu dat jij niet bepaald weet waar de wetenschap mee bezig is, maar het zoeken naar de absolute waarheid, is er niet 1 van.
![]()
Waar is de wetenschap dan wel mee bezig als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:30 schreef Semisane het volgende:
Pardon! Ga je schamen joh!Iets zegt me nu dat jij niet bepaald weet waar de wetenschap mee bezig is, maar het zoeken naar de absolute waarheid, is er niet 1 van.
![]()
En nee ik geloof verder niet in 1 absolute waarheid.
FAILquote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:38 schreef Semisane het volgende:
[..]
Hoe dan ook, het is verder niet het doel van de wetenschap om deze te vinden, het doel is om onze waarnemingen te beschrijven en verklaren, dat daar wellicht ooit een absolute waarheid uit rolt, zal dan mooi mee genomen zijn, maar dat is het doel verder niet.
Kijk daar gaan we weer. Met deze stelling kom je al snel bij een discussie wat is weten? Wetenschap is de zoektocht naar kennis. De wetenschappelijke methode is de systematiek om naar die kennis te komen. Dus jah is religie dan wetenschap? 100% !quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Harde bewijzen? Dat doe je vooral in de wiskunde.Niet in de Islam, of welke religie dan ook. Dan zou de Islam namelijk een wetenschap worden, en dan zou het wetenschappelijke eigenschappen krijgen. Ik denk niet dat je dat je religie aan wilt doen.
[..]
Dit is fok, niets is hier serieus te nemenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:43 schreef SpecialK het volgende:
OK ik had toen ik m'n eerste post plaatste nog niet door dat dit serieus was.
wetenschap is de zoektocht naar objectieve kennisquote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:44 schreef kazakx het volgende:
[..]
Kijk daar gaan we weer. Met deze stelling kom je al snel bij een discussie wat is weten? Wetenschap is de zoektocht naar kennis. De wetenschappelijke methode is de systematiek om naar die kennis te komen. Dus jah is religie dan wetenschap? 100% !
ha! ik denk juist dat ie een gezonde 'levensbeschouwelijke' periode afsluit. dus of je dan meteen grijpt naar een nieuwe is maar te bezien.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:43 schreef SpecialK het volgende:
OK ik had toen ik m'n eerste post plaatste nog niet door dat dit serieus was.
Omverwachte wending, Trigger. Wat voor een levensbeschouwelijke stroming(en) voel je je op dit moment het meest mee verbonden na je "afvalligheid"?
atheisme of zelfs apathie zijn ook (zij het minimalistische) levensbeschouwelijke posities hequote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:47 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ha! ik denk juist dat ie een gezonde 'levensbeschouwelijke' periode afsluit. dus of je dan meteen grijpt naar een nieuwe is maar te bezien.
na zo'n tijd is het ook fijn om helemaal te kunnen inademen.
ik ben zelf meer van het humanisme met elke religie die zich aanmeldt. atheïst ben ik niet want ik stond gister nog met mijn ogen dicht te hopen dat de jongen die voor mij lag in het graf, dat nu een maand dicht is, ergens is waar hij het goed heeft. hij was zelf gelovig. apathie is iets wat je niet krijgt als je cynisch bent.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
atheisme of zelfs apathie zijn ook (zij het minimalistische) levensbeschouwelijke posities he
Objectieve kennis bestaat niet.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
wetenschap is de zoektocht naar objectieve kennis
Ik zou me maar eens verdiepen in wat religie is voordat je dit soort uitspraken doet. De zingeving is een van de 100.000 aspecten van een religie.quote:religie is de zoektocht naar subjectieve zingeving
* Sugt*Dat is dus niet wat de wetenschap drijft...Het beschrijven en verklaren van waarnemingen, dat drijft de wetenschap...naast roem, de nobelprijs en woekerwinsten.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Oeps, scheer ik de hele wetenschap over 1 kam. Toch is het zo dat aan de frontlinie van de wetenschap het dit ondernemen is dat ons mensen drijft. Het op zoek zijn naar de absolute waarheid.
Hoezo? Een godsdienst claimed die absolute waarheid toch al te kennen, die zijn er verder niet meer naar opzoek lijkt me.quote:Godsdienst is ook een zoektocht naar waarheid, maar dan niet gebaseerd op feiten.
Nogmaals: Niet dus.quote:De wetenschap is die onderneming die op zoek is naar die waarheid maar dan op een objectieve manier.
Ik heb al gezegd dat ik er niet veel vanaf weet, maar dit is toch wel algemene kennis?quote:En dan kun je me wel uitlachen maar blijkbaar weet jij er geen ene fuck van af.
Ik heb er van gehoord, maar heb er verder weinig kennis van, zover ik weet is het trouwens een hypothese en geen algemeen geaccepteerde theorie.quote:Ooit gehoord van stringtheorie en waarom die zo spannend is voor veel wetenschappers?
Hij doelde niet op een absolute waarheid verder, maar goed dan moet je maar meer over hem lezen.quote:Was het niet Einstein of een andere grote wetenschapper die zei dat hij het gezicht van God wilde leren kennen dmv de wetenschap?
Nogmaals ik zeg niet te weten wat de wetenschap wil, ik leg enkel uit wat de wetenschap doet.quote:En als jij zo goed weet wat de wetenschap wel wil vertel me dan even waarom men een 6 miljard euro of dollar kostende deeltjesversneller gebouwd heeft in Zwitserland?
Ik zal jou even vertellen hoe er wordt gekeken wie er gelovig is. Neem Nederland, vroeger was er veel meer geloof in Nederland, vooral omdat het ook opgedrongen/verplicht was om te geloven. Vooral met trouwen en dergelijke was het meer een verplichting.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
NIet in West-Europese landen nee. Althans, daar neemt 'georganiseerde religie' af, maar mensen worden niet direct minder religieus/spiritueel.
[..]
Nee hoor. Vrijwel overal op West-Europa na, groeit religie nog.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |