Ben je nou echt zo achterlijk dat je niet doorhebt dat je op precies dezelfde manier als (fanatieke) religieuzen bezig bent?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Echte individualisering moet leiden tot het besef dat JIJ 1 bent met alles om je heen. Dat JIJ deel uitmaakt en tegelijkertijd 1 bent met het hele universum en dus ook je medemensen. Jij en ik zijn hetzelfde en maken deel uit van hetzelfde.
Dit eindpunt van het individualisme is een punt dat weinigen bereiken, maar alles is een proces en ik heb hoop dat op zijn tijd het individualisme zal leiden tot een soort van collectivisme op een hoger niveau.
Lees nou z'n topic nog es door; volgens mij begrijp je het niet helemaal.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:13 schreef kazakx het volgende:
Trigger ik kan je adviseren om je aan te sluiten bij onze 'sohbet' groepen die wij elke donderdag hebben in rdam. Daar worden alle aspecten van de iman belicht (met de boeken van said nursi) met hele zware jongens op een positievistische manier. Zowel je logica als het hart krijgen de nodige voeding om er weer tegen aan te kunnen ;-)
Dan ga je er al vanuit dat het antwoord daar te vinden is, en juist daar lijkt Trigger (en velen met hem) niet van overtuigd.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:13 schreef kazakx het volgende:
Trigger ik kan je adviseren om je aan te sluiten bij onze 'sohbet' groepen die wij elke donderdag hebben in rdam. Daar worden alle aspecten van de iman belicht (met de boeken van said nursi) met hele zware jongens op een positievistische manier. Zowel je logica als het hart krijgen de nodige voeding om er weer tegen aan te kunnen ;-)
God wordt veelal verondersteld altijd al te hebben bestaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:44 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Hoezo?
Wat je gemakshalve dus even weglaat is dat God wel uit het niets kwam en die amoebe hier kon plaatsen?
Tuurlijk is het moeilijk te geloven dat er vanuit het niets, iets kwam. Maar vanuit het niets een "iets" wat een hele planeet op kan zetten is wel aannemelijk? Sorry, dan ga ik liever voor die amoebe die uit het nieds kwam.
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Veel afvalligen ervaren het juist als een "duisternis" omdat weinig dingen meer, in tegenstelling tot vroeger, zeker en vanzelfsprekend lijken.quote:Oh en. voor TO. Eindelijk echte verlichting voor je nu.
.
De boeken van Said Nursi heeft het over bewijzen van God, leven na de dood, engelen, profeetschap. Dus alle aspecten van de Iman. Aangezien Trigger zoekt naar bewijzen. Daarom had ik ook expliciet 'positivisme' aangekaard om maar ook meteen een antwoord te geven op Haus.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:17 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Dan ga je er al vanuit dat het antwoord daar te vinden is, en juist daar lijkt Trigger (en velen met hem) niet van overtuigd.
Zonder duisternis geen licht.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:20 schreef Flashwin het volgende:
[..]
God wordt veelal verondersteld altijd al te hebben bestaan.
[..]
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Veel afvalligen ervaren het juist als een "duisternis" omdat weinig dingen meer, in tegenstelling tot vroeger, zeker en vanzelfsprekend lijken.
En daar heeft Trigger nou blijkbaar niet zoveel behoefte meer aan.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:13 schreef kazakx het volgende:
Maar wat wel weer heerlijk is, is de totale vrijheid en verantwoordelijkheid die je voelt. Voor elke keuze die je maakt, ben je zelf 100% verantwoordelijk. Je doet geen dingen 'omdat God het wil', maar zult een eigen motivatie moeten zoeken. En dit kan je 'duisternis' noemen, persoonlijk is het de grootste verlichting in mijn leven geweest.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:20 schreef Flashwin het volgende:
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Veel afvalligen ervaren het juist als een "duisternis" omdat weinig dingen meer, in tegenstelling tot vroeger, zeker en vanzelfsprekend lijken.
Een "bewijs binnen een religie" is niet echt het gangbare idee van een bewijs. En dat doet er nog steeds niks af aan het feit dat je volgens mij volkomen langs TS zijn probleem gaat.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:23 schreef kazakx het volgende:
[..]
De boeken van Said Nursi heeft het over bewijzen van God, leven na de dood, engelen, profeetschap. Dus alle aspecten van de Iman. Aangezien Trigger zoekt naar bewijzen. Daarom had ik ook expliciet 'positivisme' aangekaard om maar ook meteen een antwoord te geven op Haus.
Ik ben wel eens benieuwd naar die bewijzen. Dat zou betekenen dat diegene de eerste persoon op deze aardbol is die onomstotelijk kan vaststellen dat er een God bestaat.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:23 schreef kazakx het volgende:
[..]
De boeken van Said Nursi heeft het over bewijzen van God, leven na de dood, engelen, profeetschap. Dus alle aspecten van de Iman. Aangezien Trigger zoekt naar bewijzen. Daarom had ik ook expliciet 'positivisme' aangekaard om maar ook meteen een antwoord te geven op Haus.
Wat ik bedoelde is dus dat niet ieder mens het afvallen van zijn of haar geloof als verlichting zal ervaren. Nooit. Dat voor sommige mensen alleen het geloven in God werkelijke verlichting is.quote:
Dat is, zoals je zelf impliciet aangeeft, totaal subjectief natuurlijk. Het "type" mens dat jij bent, bepaalt in zekere zin bij wat voor soort wereldbeeld jij je het meest verlicht voelt. Bij de gemiddelde westerse mens is het zoals jij het beschrijft.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:28 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Maar wat wel weer heerlijk is, is de totale vrijheid en verantwoordelijkheid die je voelt. Voor elke keuze die je maakt, ben je zelf 100% verantwoordelijk. Je doet geen dingen 'omdat God het wil', maar zult een eigen motivatie moeten zoeken. En dit kan je 'duisternis' noemen, persoonlijk is het de grootste verlichting in mijn leven geweest.
Er zitten ook theologische constructies in. Maar meerendeel gaat het over bewijzen van bijvoorbeeld een leven na de dood, de noodzakelijkheid van engelen, harde bewijzen voor dat profeten gezonden zijn door God e.d.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een "bewijs binnen een religie" is niet echt het gangbare idee van een bewijs. En dat doet er nog steeds niks af aan het feit dat je volgens mij volkomen langs TS zijn probleem gaat.
Kijk, een Christen kan ook alle dogmatiek en kerygmatiek laten zien van zijn/haar religie, en claimen dat het "bewijzen" zijn. Voor hem/haar misschien, voor ongelovigen zijn het gewoon theologische constructies. En een theologische constructie is geen bewijs.
bronquote:"Science without religion is lame, religion without science is blind." So said Albert Einstein, and his famous aphorism has been the source of endless debate between believers and non-believers wanting to claim the greatest scientist of the 20th century as their own.
A little known letter written by him, however, may help to settle the argument - or at least provoke further controversy about his views.
Due to be auctioned this week in London after being in a private collection for more than 50 years, the document leaves no doubt that the theoretical physicist was no supporter of religious beliefs, which he regarded as "childish superstitions".
Einstein penned the letter on January 3 1954 to the philosopher Eric Gutkind who had sent him a copy of his book Choose Life: The Biblical Call to Revolt. The letter went on public sale a year later and has remained in private hands ever since.
In the letter, he states: "The word god is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this."
Einstein, who was Jewish and who declined an offer to be the state of Israel's second president, also rejected the idea that the Jews are God's favoured people.
"For me the Jewish religion like all others is an incarnation of the most childish superstitions. And the Jewish people to whom I gladly belong and with whose mentality I have a deep affinity have no different quality for me than all other people. As far as my experience goes, they are no better than other human groups, although they are protected from the worst cancers by a lack of power. Otherwise I cannot see anything 'chosen' about them."
Was het ook hulde geweest als hij moslim gebleven was? Er zijn genoeg gelovigen die óók op zoek zijn naar de waarheid, en die binnen een religie vinden.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:54 schreef Double-Helix het volgende:
Trigger hulde dat je naar de waarheid durft te zoeken!!!!
Ik ben moslim geweest...en ja natuurlijk maar daar heb ik meer respect voor als je het word vanuit een ''neutrale'' standpunt.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:10 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Was het ook hulde geweest als hij moslim gebleven was? Er zijn genoeg gelovigen die óók op zoek zijn naar de waarheid, en die binnen een religie vinden.
Harde bewijzen? Dat doe je vooral in de wiskunde.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:45 schreef kazakx het volgende:
[..]
Er zitten ook theologische constructies in. Maar meerendeel gaat het over bewijzen van bijvoorbeeld een leven na de dood, de noodzakelijkheid van engelen, harde bewijzen voor dat profeten gezonden zijn door God e.d.
Helaas zijn er bijna geen nederlandse vertalingen van deze boeken. Wel engelse. Lees voor de grap "The nineteenth letter".
Donderdags lezen wij uit deze boeken en dan analyseren wij een voor een elke zin, elke woord etc.
Onvoorstelbaar hé? Zou dat misschien aan een beperkt voorstellingsvermogen van jouw kant kunnen komen?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:17 schreef Super7fighter het volgende:
Muwah, ik geloof niks van deze ommezwaai. Twijfel overheerst op dit moment, maar dat is tijdelijk van aard. Het is niet voor te stellen dat iemand zo veel kennis over de Islam vergaart en op een gegeven moment zo'n consistent, logisch, rationeel en natuurlijk geloof afzweert. Zelf neemt mijn kennis van de Islam met de dag toe, en hoe ik meer ik erover lees, zie en hoor, hoe sterker het geloof wordt.
quote:Mits het waar is:
Jammer van je move om je lul achterna te gaan. Ik geef toe, met dit lekkere weer is het niet-Islamitische Hollandse vrouwenvleesch erg lekker en appetijtelijk, maar een lekker wijf is geen reden om het Ware geloof en de Heer af te zweren.
Wat een draak van een postquote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:17 schreef Super7fighter het volgende:
Muwah, ik geloof niks van deze ommezwaai. Twijfel overheerst op dit moment, maar dat is tijdelijk van aard. Het is niet voor te stellen dat iemand zo veel kennis over de Islam vergaart en op een gegeven moment zo'n consistent, logisch, rationeel en natuurlijk geloof afzweert. Zelf neemt mijn kennis van de Islam met de dag toe, en hoe ik meer ik erover lees, zie en hoor, hoe sterker het geloof wordt.
Mits het waar is:
Jammer van je move om je lul achterna te gaan. Ik geef toe, met dit lekkere weer is het niet-Islamitische Hollandse vrouwenvleesch erg lekker en appetijtelijk, maar een lekker wijf is geen reden om het Ware geloof en de Heer af te zweren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |