Ah vandaarquote:Op donderdag 8 mei 2008 22:36 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik weet dat de film opgenomen is in Rotterdam, de bajes kwam mij niet bekend voor...
Ik ben via de ska in aanraking gekomen met de skinhead-scéne. Op school zaten vele punkers en daar trok je toch mee op, omdat de 'gewone' leerlingen het vaak niet begrepen. Meestal trok je gebroederlijk op, maar de anti-kraak knokploegen met soms ook skinheads daarin die diezelfde punkers hun huizen uitsloegen kan ik me ook nog wel herinneren.quote:Op donderdag 8 mei 2008 22:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat ik in deze film wel mooi vond, weet niet of jij dat herkent, maar ik kan het me nog wel een beetje herinneren dat het destijds veel meer door elkaar heen liep en sinheads en punkers en ska's e.d. niet zo ver van elkaar afstonden. Op een gegeven moment is de skinheadwereld in een wat duisterder daglicht komen te staan. Volgens mij heb je trouwens nog steeds veel 'normale' skins.
Dank je !quote:Op donderdag 8 mei 2008 22:59 schreef SCH het volgende:
Donderdag Telefilm avond op Nederland 3 Hier het topic over de film
Lonsdale was er toen ook al, maar vrijwel uitsluitend de polo-shirts.quote:Op donderdag 8 mei 2008 23:06 schreef SCH het volgende:
Bedankt voor de uitleg MadMaster. Was Lonsdale er toen eigenlijk ook al>
De pest is dat het allemaal zo mooi is. Ik ben dol op bomberjacks, en heb ook regelmatig een skinachtig kapsel, dan ontbreekt nog maar net de groetquote:Op donderdag 8 mei 2008 23:11 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Lonsdale was er toen ook al, maar vrijwel uitsluitend de polo-shirts.
Grote importeurs had je toen nog niet, alleen op het Waterlooplein zat een zaakje waar ze dat spul verkochten.
Die kochten het weer in Engeland zelf en dus was dat peperduur.
Ook Fred Perry shirts, Harrington jacks, Bomber jacks, Dr. Martens, Highlanders, etc. etc. kon je daar kopen.
ik vind die polo's zo mooi. Maar ik draag ze niet omdat ik niet geassocieerd wil worden met extreem rechtsen.quote:Op donderdag 8 mei 2008 23:22 schreef SCH het volgende:
[..]
De pest is dat het allemaal zo mooi is. Ik ben dol op bomberjacks, en heb ook regelmatig een skinachtig kapsel, dan ontbreekt nog maar net de groet
Het wordt vooral vanuti het oogpunt van Frankie verteld dan is het logisch dat iets wat voor hem misschien heel gewoon is niet zo slecht wordt afgeschilderd. Je moet ook begrijpen hoe iemand zo diep kan zinken, als je dan alles heel negatief afschildert lijkt dat niet realistisch.quote:Op donderdag 8 mei 2008 23:43 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb de film ook een stukje gezien. De dader werd een beetje als slachtoffer neergezet. Misschien heb ik makkelijk praten maar zodra je hakenkruizen ziet moet je zijn vertrokken. Was een zwak punt van de film.
Ik had het vooral te doen met de vader. Die werd ook wel goed gespeeld.
Dit is een samenvatting waar ik me in kan vindenquote:Op donderdag 8 mei 2008 17:04 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Heb ik allemaal gelezen.
Ben er iets anders bij betrokken dan de meesten hier, dus ik benader het niet als links/rechts.
Ik zie het ook niet als een complot van de media, meer als een voor die tijd unieke gebeurtenis waarbij een skinhead en een kleurling betrokken waren waarin door de media rolbevestiging gevonden kon worden en waar dus een 'sappig' verhaal in zat.
Dat sappige verhaal is door de grote grijze massa als zoete koek geslikt en dus is deze gebeurtenis een mijlpaal in de Nederlandse geschiedenis geworden.
Als Nico een blanke had neergestoken was deze gebeurtenis waarschijnlijk in de vergetelheid geraakt en had het niet die status gekregen die het nu heeft....
Denk wel dat ze het gebasseerd hebben op het verhaal van Nico B. en Kerwin zonder te veel in details te treden. Want Kerwin was in Skin geen Antilliaan maar een Molukker zoals je al aangeeft en de namen van de personages zijn helemaal veranderd. Ook zijn Kerwin en Nico B. in de film een stuk ouder dan ze in het echt waren. Het verhaal loopt parallel met het waargebeurde verhaal met af en toe een andere wending zonder dat dit de kern van het verhaal veranderd. Ik weet niet waarom daarvoor gekozen is maar het is goed uitgewerkt.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 10:18 schreef EdvandeBerg het volgende:
Wat is de uitleg van de makers van deze film? 'Een fictief verhaal nav. enkele waargebeurde voorvallen' of zoiets?
Want iedereen snapt dat het verzeild raken van een puber met joods bloed in de skinheadwereld en de moord/doodslag op een gekleurde jongen, direct gebaseerd is op het verhaal van Nico B.
Maar snapt een ieder ook dat deze film niet 'het verhaal van Nico B' is? Het is geen 'verfilming van het waargebeurde verhaal'. Er kunnen mensen dus hieruit verkeerde conclusies gaan trekken, vooral omdat het grote paralellen heeft met de uitleg die Nico B er aan geeft.
Zouden de makers hierom het slachtoffer (en zijn vrienden) Molukker gemaakt hebben ipv. de Antilliaan Kerwin?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |