quote:woensdag 07 mei 2008
21:55 Nederland 3
Documentair portret van Nico B., die na 25 jaar stilzwijgen voor het eerst op televisie zijn verhaal doet. Nico Bodemeijer was de zestienjarige jongen, die in 1983 de Antilliaanse Kerwin Duijnmeijer neerstak. De moord had een grote maatschappelijke impact. Duijnmeijer werd het icoon van racistisch geweld in Nederland; Nico B., de stekende skinhead, het vleesgeworden kwaad. Nico Bodemeijer groeide op rond het Waterlooplein als zoon van een joodse vader, die tijdens de oorlog zijn familie verloor. In het voormalige weeshuis voor joodse meisjes runt zijn moeder nu cafe Waterloo. Was Nico B. de neonazi waarvoor hij een leven lang werd aangezien? Zijn onthutsende verhaal. Een programma van Kees Vlaanderen.
Daar gaat het helemaal niet om.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:21 schreef Bommenlegger het volgende:
Een moord is een moord, en dat is nooit goed te praten.
ik had een keer een ontzettende glip in mijn hand, bloede als een rund (was behoorlijk aangeschoten) en ik kwam in een achteraf straatje agenten tegen met een wagen die een peukje aan het doen waren.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:22 schreef ondeugend het volgende:
Ik herinner me een taxichauffer die Kevin niet mee wilde nemen in zijn taxi omdat hij zo bloedde en zijn taxi dan besmeurd zou worden.
Verder een wel interessante docu lijkt me.
Wie wil er bloed op de achterbank van de degelijkheid?quote:Op maandag 5 mei 2008 13:22 schreef ondeugend het volgende:
Ik herinner me een taxichauffer die Kevin niet mee wilde nemen in zijn taxi omdat hij zo bloedde en zijn taxi dan besmeurd zou worden.
Ik ga ook even kijken.quote:Verder een wel interessante docu lijkt me.
Stond op de FP hoe dat liep toen; taxi-chauffeurs moeten een ambulance bellen. Ook niet zo gek natuurlijk.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:22 schreef ondeugend het volgende:
Verder een wel interessante docu lijkt me.
Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:19 schreef SeLang het volgende:
Natuurlijk heb ik die uitzending nog niet gezien en Nico B zal waarschijnlijk ook een gekleurde visie hebben op de zaak, maar datzelfde geldt ook voor de media en de politiek in die jaren. Daarom zal ik deze uitzending met grote belangstelling gaan bekijken (als deze tenminste op Uitzendinggemist komt te staan). Ik ben benieuwd of de aanduiding "moord uit rascistisch motief" inderdaad overeind blijft.
En dan komt die documaker nog met een opmerkelijke conclusie:quote:Overigens heeft Bodemijer zelf ook bijgedragen aan de mythe rond de dood van Dijnmeijer. Na zijn vrijlating zei hij later dat hij vond dat alle allochtonen het land uit moesten. Verder sympathiseerde hij met de Centrum Democraten en heeft hij naar verluidt '100 % white' op zijn arm getatoeëerd. In zijn nek staat in ieder geval 'Made in Holland' en op zijn achterhoofd 'skinhead'. En op zijn knokkels heeft hij Nico en hate laten tatoeëren.
...quote:Verder zat Bodemijer later nog een keer een jaar vast voor het neersteken van een kraker. Vlaanderen denkt echter dat Bodemijer is gaan voldoen aan het beeld dat van hem was ontstaan. ''Het werd bekend als de eerste racistische moord in Nederland na de oorlog. Ik wil hem niet verontschuldigen, maar ik denk dat hij hierdoor is geradicaliseerd.''
Werkelijkheid.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Wie wil er bloed op de achterbank van de degelijkheid?
Wat veranderd dat dat een moord een moord is?quote:Op maandag 5 mei 2008 13:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om.
Misschien eerst de openingspost even lezen?
Wat betreft die quotes:quote:Op maandag 5 mei 2008 14:00 schreef Montov het volgende:
Moord een ongeluk? Moord is met voorbedachte rade, dat kan geen ongeluk zijn. De documentaire wil aantonen dat het geen racistische moord was, maar een 'gewone' vechtpartij met fatale afloop. Op de FP staat dat de dader ook is veroordeeld voor 'zware mishandeling met de dood tot gevolg'. Dat zou schandalig zijn, wanneer iemand tijdens een ruzie een mes ophaalt en iemand ermee doodsteekt: dat is gewoon moord in mijn ogen.
Het is ook niet zo vreemd dat het als racistische moord werd gezien:
[..]
En dan komt die documaker nog met een opmerkelijke conclusie:
[..]
...
[..]
Werkelijkheid.
Nee, jij kan het je voorstellen in dit geval. Zodra het politiek gezien jou niet goed uitkomt is het een vorm van bagatelliseren.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:17 schreef SeLang het volgende:
maar ik kan me eigenlijk goed voorstellen dat iemand die op jonge leeftijd wegens een rascistische moord in de gevangenis komt na een tijdje van die tattoos laat zetten en zo'n karikature skinhead wordt.
Voor zover ik weet zijn die tattoos e.d. van na de moord.
Nou ik vind dat wel meevallen.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:06 schreef livelink het volgende:
Ik zou natuurlijk de documentaire zelf moeten zien om een goede mening te vormen, maar eigenlijk weet ik ook niet of ik die documentaire wel wil zien. Ik vind het toch ook stuitend dat die jongen een platform krijgt om zich te uiten, terwijl de tegenpartij zich niet meer kan verdedigen.
Ik hoop dat de docu iets verder gaat dan alleen de mening van de dader. We zullen zien.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:36 schreef livelink het volgende:
Maar dan nog, één van de beide partijen krijgt de kans om zoveel jaren later zijn per definitie gekleurde waarheid naar voren te brengen en de andere partij krijgt die kans nooit meer.
Ik vind dat onnodig en ik wil dat ook liever niet zien. Die documentairemaker kan niet bij die jongen in zijn hoofd kijken om na te gaan wat hij indertijd heeft gedacht toen hij Kerwin neerstak. Dat kan niemand.
Die maatschappelijke betekenis is er aan gegeven en dat heeft zijn uitwerking gehad, ook daar verandert deze documentaire helemaal niks meer aan. Dus ik zie het nut niet om deze jongen nu dit platform te geven.
Voor zover ik weet staat dat nieteens vast.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:05 schreef EdvandeBerg het volgende:
Dat Nico B iets geroepen heeft als 'kutneger' ofzo, maakt dat ook nog eens geloofwaardiger.
Nico Bodemeijer heeft in ieder geval tegenover de politie wel racistische uitspraken gedaan, maar de rechter nam deze niet serieus omdat hij door een moeilijke jeugd enzo niet volledig toerekeningsvatbaar was. Hij leed aan een erntige ontwikkelingsstoornis, waardoor hij onvoldoende controle over zichzelf had. De rechtbank stelde in de uitspraak dat het niet aannemelijk is geworden dat racisme het wezenlijke motief was voor de daad. Of het wel of niet een rol heeft gespeeld, wordt niet gemeld. (bron)quote:Op maandag 5 mei 2008 17:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Voor zover ik weet staat dat nieteens vast.
Iemand heeft een keer gezegd dat hij dat had geroepen en dat is een eigen leven gaan leiden en deel gaan uitmaken van de mythe. Niet dat het de daad daarmee minder ernstig maakt, maar het doet wel weer iets af aan de stelling dat dit een moord was met 'rascistisch' motief.
Overigens is dat 'rascistische' motief in de rechtzaak ook nooit bewezen. Maar de mythe is dus dat dit de eerste rascistische moord was in NL na WO-II
Is een moord een moord? Wat vertel je me nou? Is en blijft het een moord? Of toch een moord?quote:Op maandag 5 mei 2008 14:06 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Wat veranderd dat dat een moord een moord is?
Hoe je OP ook is, een moord blijft een moord en is nooit goed te praten.
Die moord was niet 1 of ander keerpunt, zoals OP wil doen suggereren hoor.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om.
Misschien eerst de openingspost even lezen?
Als Volkert van der Graaf uit de bak komt en zegt op televisie een interview te gaan doen, houdt niemand hem tegen. Sterker nog, dan staan de kranten/tv-zenders etc. in de rij met geld te zwaaien voor de exclusieve rechten.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 03:17 schreef dVTB het volgende:
Een ongeluk? Die jongen stak gewoon voor de lol in de rondte en raakte toen per ongeluk die Kerwin Duinmeijer? Klinkt toch een beetje ongeloofwaardig. Sowieso vreemd dat veroordeelde criminelen een podium op TV krijgen om hun daden goed te praten. Gaan we dat straks ook met Volkert van der G krijgen ofzo?
Jij ziet geen verschil tussen 'goedpraten' en 'duiden' ? Net zoals Selang ben ik van mening dat moord moord is en is er ook geen twijfel of deze man schuldig was. Maar de moord heeft een politieke lading gekregen. De vraag is of die terecht is.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 03:17 schreef dVTB het volgende:
Een ongeluk? Die jongen stak gewoon voor de lol in de rondte en raakte toen per ongeluk die Kerwin Duinmeijer? Klinkt toch een beetje ongeloofwaardig. Sowieso vreemd dat veroordeelde criminelen een podium op TV krijgen om hun daden goed te praten. Gaan we dat straks ook met Volkert van der G krijgen ofzo?
Ik moet wachten tot het op Uitzendinggemist staatquote:Op woensdag 7 mei 2008 20:28 schreef remlof het volgende:
Schop, het programma begint over anderhalf uur.
Het is een kant van het verhaal die nog niet eerder in de reguliere media verschenen is. En daarom ook wel goed dat het uitgezonden wordt, nota bene door die 'linkse' publieke omroep.quote:Op woensdag 7 mei 2008 23:08 schreef Klopkoek het volgende:
Ik walg van dit soort revisionisme. Dat zelfs de publieke omroep eraan meewerkt. Schandalig @@@
quote:Het nummer ‘Zwart Wit’ schudde Nederland wakker
Boeijen geërgerd over Duinmeijer-docu
Door: Koster & Jojanneke
Gepubliceerd: gisteren 23:27
Update: vandaag 06:32
Hij zal het nummer vanavond opnieuw spelen in Uden, maar er geen dramaverhaal bij afsteken. Frank Boeijen (50), de bard met de zachte g, vertrouwt de makers van de documentaire niet die nu beweren dat de moord op Kerwin Duinmeijer in 1983 niet racistisch was, maar een uit de hand gelopen ruzie. ‘Ik vrees dat ze een beetje publiciteit nodig hebben. En wát dan nog? Ik sta stil bij de nabestaanden. Wat doet het ertoe?’
Bijna een kwarteeuw geleden schokte Boeijen Nederland met het maatschappijkritische nummer Zwart Wit. Hij schudde ons land wakker uit een weldadige jarenzeventigroes. ‘Denk niet wit, denk niet zwart, maar uit de kleur van je hart’ werd dé antiracistische strofe naar aanleiding van de moord op de Amsterdamse scholier. ‘Het was toen niet bedoeld als politiek statement, maar toch werd ik bedreigd en moest ik onder politiebegeleiding optreden’, bekent de zanger 25 jaar later. Toch was het toen nog onvergelijkbaar veel braver dan nu. ‘Als je nu kijkt is er veel meer geweld.’
Boeijen, afkomstig uit een links-geëngageerde Nijmeegse familie, wil echter niet vereenzelvigd worden met de Duinmeijer-moord. ‘Ik krijg er een onaangenaam gevoel bij.’
Onlangs vertolkte hij Zwart Wit nog in een Arabische uitvoering om de integratiegedachte te bevorderen. ‘Maar de media maken er meteen weer een verhaal van’, zegt hij. ‘Ik probeer met de muziek het weerloze, het kwetsbare en het poëtische te verwoorden.’
Hee Selang, te weinig materiaal voor nog een 'linksen'-topic, en dus openen we maar een niet voor een kwart zo kritisch apologeten-topic?quote:Op maandag 5 mei 2008 13:19 schreef SeLang het volgende:
De Humanistische Omroep zendt op 7 mei een reportage uit over Nico Bodemeijer die in 1983 Kerwin Duijnmeijer neerstak, met dodelijk gevolg. Uit de uitzending zou blijken dat het hier niet ging om een "rascistische moord" zoals het indertijd in de media is gebracht.
Kerwin Duinmeijer werd HET symbool van racistisch geweld in Nederland. O.a. het liedje "zwart-wit" van Frank Boeijen is op deze gebeurtenis gebaseerd.
Iedereen die in de jaren '80 is opgegroeid zal in zekere mate beinvloed zijn door deze gebeurtenis en de media- en politieke aandacht er omheen. Ook heeft deze gebeurtenis bijgedragen aan de manier waarop Nederland met (vermeend) rascisme omging, en daarmee ook met het taboe dat rustte op vraagstukken rond integratie (waarmee deze gebeurtenis zelf natuurlijk niets te maken had).
Natuurlijk heb ik die uitzending nog niet gezien en Nico B zal waarschijnlijk ook een gekleurde visie hebben op de zaak, maar datzelfde geldt ook voor de media en de politiek in die jaren. Daarom zal ik deze uitzending met grote belangstelling gaan bekijken (als deze tenminste op Uitzendinggemist komt te staan). Ik ben benieuwd of de aanduiding "moord uit rascistisch motief" inderdaad overeind blijft.
[..]
afgaande op de docu: nee, dat blijft niet overeind... dat hebben de media er van gemaaktquote:Op maandag 5 mei 2008 13:19 schreef SeLang het volgende:
Ik ben benieuwd of de aanduiding "moord uit rascistisch motief" inderdaad overeind blijft.
[..]
Maar is dat zo gek? Skinhead... pakt effe een mes om een ruzie knokkend te beëindigen. De kans dat het wél racistisch is... daar zou men normaliter niet heel lang over na hoeven te denken. Een skinhead met een fijne positieve levenshouding en respect tegenover kleurlingen.. yeah right. Jeugdzondetje dat ik iemand overhoop stak.quote:Op donderdag 8 mei 2008 10:03 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
afgaande op de docu: nee, dat blijft niet overeind... dat hebben de media er van gemaakt
Het is maar één kant van het verhaal. De andere kant is dat hij in interviews daarna weldegelijk nog een aantal keer racistische opmerkingen heeft gemaakt, hij dat tegenover de politie heeft opgebiecht, hij later nog een aantal keer is opgepakt én verkeerde in de kringen van Janmaat.quote:Op donderdag 8 mei 2008 09:52 schreef MikeyMo het volgende:
Of je het verhaal van Nico gelooft dat hij hem niet neerstak omdat hij zwart was maar het meer per ongeluk ging is aan de mensen zelf, maar de papieren die hij oplas: de rechter gaf aan dat een racistisch motief niet bewezen was, de verklaringen van het Pieter Baan centrum die ook weergaven dat Nico helemaal niet zo racistisch was als dat hij in de media werd neergezet. De daad was geen bron van racisme bleek uit hun onderzoek, Nico liet zich niet racistisch uit en ging gewoon om me gekleurde medegevangen.
De media heeft dit gewoon aangegrepen om een beeld neer te zetten die niet klopt.
zoals hij zelf ook al aangaf, gaf hij een normaal interview dan werd er een plaatje naastgezet van een brede kerel met een swastika en een mes...quote:Op donderdag 8 mei 2008 10:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is maar één kant van het verhaal. De andere kant is dat hij in interviews daarna weldegelijk nog een aantal keer racistische opmerkingen heeft gemaakt, hij dat tegenover de politie heeft opgebiecht, hij later nog een aantal keer is opgepakt én verkeerde in de kringen van Janmaat.
Verder droeg hij ook bepaalde kleding en tattoo's die er niet om liegen ("100% white").
Als het zo doorgaat ga ik echt nog een keer een etnische zuivering meemaken in Nederland. Om je kapot te schamen.
Tja, het waren anders wel fragmenten uit oude Telegraafs die hij liet zien, waar het hele verhaal weer uitgebreid uit de doeken werd gedaan en werd verteld waar ie na zijn vrijlating ging wonen, inclusief foto van het huis.quote:Op donderdag 8 mei 2008 09:36 schreef Klopkoek het volgende:
Treurig, dit soort revisionisme. Maar ik verwacht eigenlijk niet anders van De Telegraaf en haar lezers.
Het is zijn visie van het verhaal. Je weet niet wat er voor de rest in het interview staat.quote:zoals hij zelf ook al aangaf, gaf hij een normaal interview dan werd er een plaatje naastgezet van een brede kerel met een swastika en een mes...
hoppetee, beeldvorming, alles wat in het interview gezegd is wordt teniet gedaan door dat plaatje. dat is de rol van de media in deze kwestie.
De dader als slachtoffer neergezet.... Hoe ironisch.quote:Op donderdag 8 mei 2008 10:52 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Tja, het waren anders wel fragmenten uit oude Telegraafs die hij liet zien, waar het hele verhaal weer uitgebreid uit de doeken werd gedaan en werd verteld waar ie na zijn vrijlating ging wonen, inclusief foto van het huis.
Al moet ik je wel gelijk geven dat het er op lijkt dat de Telegraaf nu zomaar zonder enige kanttekening het verhaal van de maker overneemt. Beweringen van de documentairemaker worden zomaar overgenomen alsof het iets is wat bewezen is. Ik zie ook geen kritische vraag naar de documentairemaker toe.
Maar waarom zou de dader niet zijn kant van het verhaal mogen vertellen? Dat er in diverse moordzaken hele dubieuze dingen zijn gebeurd (Zaanse paskamermoord, Schiedammerparkmoord, etc) is duidelijk. Stél nu even, dat wat Bodemeijer zegt een kern van waarheid heeft; een ruzie tijdens het uitgaan zoals die eigenlijk ieder weekend talloze malen gebeuren maar waarbij deze jammerlijk uit de hand loopt omdat Bodemeijer 1 van de opponenten neersteekt. Wie weet heeft Bodemijer inderdaad iets geroepen als 'kankerneger' ofzo. In dat geval zal bij het ondervragen van de getuigen, de politie en pers al snel concluderen; 'een skinhead steekt een neger dood, terwijl hij daarvoor racistische opmerkingen maakte = racistische moord'. Als men vervolgens in de pers deze theorie maar blijft herhalen als feit, is het al snel duidelijk hoe de publieke opinie wordt gevormd. Vervolgens ligt er dus een hele zware druk op politie en justitie om dit beest, deze antichrist, deze Hitler junior voor de 'racistische moord' te veroordelen. Stel nu dat Kenneth Perez morgen met de auto een Surinamer schept, zal men dan ook concluderen dat Perez een racist is en er opzet in het spel was?
Je zou een parallel kunnen trekken naar die Amerikaanse schietpartij waar de politie die man op zijn vrijgezellenfeest doodschoot; er was heibel in een stripclub, politie wordt gewaarschuwd en signalementen van de herrieschoppers worden doorgegeven. Politie arriveert ter plekke en ziet een groep zwarte mannen buiten de stripculb die aan het signalement voldoen. Vervolgens gaat het op een of andere manier verkeerd wat uitloopt op een eenzijdige schietpartij die uitloopt op een dode die met vijftig kogels doorzeefd is. Vervolgens wordt de politie beschuldigd van een racistische moord; omdat de verdachte zwart was zou hij zonder aanleiding doodgeschoten zijn is de conclusie. Maar later blijkt dat twee van de drie betrokken agenten óók zwart zijn.
Bodemeijer deed trouwens een beetje lacherig over de vraag of ie speed gebruikte, ik heb wel eens vaker gelezen dat ie drugsgebruiker is/was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |