abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 mei 2008 @ 13:19:05 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58489850
De Humanistische Omroep zendt op 7 mei een reportage uit over Nico Bodemeijer die in 1983 Kerwin Duijnmeijer neerstak, met dodelijk gevolg. Uit de uitzending zou blijken dat het hier niet ging om een "rascistische moord" zoals het indertijd in de media is gebracht.

Kerwin Duinmeijer werd HET symbool van racistisch geweld in Nederland. O.a. het liedje "zwart-wit" van Frank Boeijen is op deze gebeurtenis gebaseerd.

Iedereen die in de jaren '80 is opgegroeid zal in zekere mate beinvloed zijn door deze gebeurtenis en de media- en politieke aandacht er omheen. Ook heeft deze gebeurtenis bijgedragen aan de manier waarop Nederland met (vermeend) rascisme omging, en daarmee ook met het taboe dat rustte op vraagstukken rond integratie (waarmee deze gebeurtenis zelf natuurlijk niets te maken had).

Natuurlijk heb ik die uitzending nog niet gezien en Nico B zal waarschijnlijk ook een gekleurde visie hebben op de zaak, maar datzelfde geldt ook voor de media en de politiek in die jaren. Daarom zal ik deze uitzending met grote belangstelling gaan bekijken (als deze tenminste op Uitzendinggemist komt te staan). Ik ben benieuwd of de aanduiding "moord uit rascistisch motief" inderdaad overeind blijft.
quote:
woensdag 07 mei 2008
21:55 Nederland 3

Documentair portret van Nico B., die na 25 jaar stilzwijgen voor het eerst op televisie zijn verhaal doet. Nico Bodemeijer was de zestienjarige jongen, die in 1983 de Antilliaanse Kerwin Duijnmeijer neerstak. De moord had een grote maatschappelijke impact. Duijnmeijer werd het icoon van racistisch geweld in Nederland; Nico B., de stekende skinhead, het vleesgeworden kwaad. Nico Bodemeijer groeide op rond het Waterlooplein als zoon van een joodse vader, die tijdens de oorlog zijn familie verloor. In het voormalige weeshuis voor joodse meisjes runt zijn moeder nu cafe Waterloo. Was Nico B. de neonazi waarvoor hij een leven lang werd aangezien? Zijn onthutsende verhaal. Een programma van Kees Vlaanderen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_58489909
Een moord is een moord, en dat is nooit goed te praten.
  maandag 5 mei 2008 @ 13:22:16 #3
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_58489926
Ik herinner me een taxichauffer die Kevin niet mee wilde nemen in zijn taxi omdat hij zo bloedde en zijn taxi dan besmeurd zou worden.

Verder een wel interessante docu lijkt me.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  maandag 5 mei 2008 @ 13:23:53 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58489964
quote:
Op maandag 5 mei 2008 13:21 schreef Bommenlegger het volgende:
Een moord is een moord, en dat is nooit goed te praten.
Daar gaat het helemaal niet om.
Misschien eerst de openingspost even lezen?
Mijn reisverslagen
pi_58490073
quote:
Op maandag 5 mei 2008 13:22 schreef ondeugend het volgende:
Ik herinner me een taxichauffer die Kevin niet mee wilde nemen in zijn taxi omdat hij zo bloedde en zijn taxi dan besmeurd zou worden.

ik had een keer een ontzettende glip in mijn hand, bloede als een rund (was behoorlijk aangeschoten) en ik kwam in een achteraf straatje agenten tegen met een wagen die een peukje aan het doen waren.
weigerden me ook me te nemen.
  maandag 5 mei 2008 @ 13:31:04 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_58490113
quote:
Wie wil er bloed op de achterbank van de degelijkheid?
quote:
Ik ga ook even kijken.
  maandag 5 mei 2008 @ 13:42:38 #7
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_58490307
quote:

Stond op de FP hoe dat liep toen; taxi-chauffeurs moeten een ambulance bellen. Ook niet zo gek natuurlijk.
  maandag 5 mei 2008 @ 13:54:34 #8
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58490552
quote:
Op maandag 5 mei 2008 13:19 schreef SeLang het volgende:

Natuurlijk heb ik die uitzending nog niet gezien en Nico B zal waarschijnlijk ook een gekleurde visie hebben op de zaak, maar datzelfde geldt ook voor de media en de politiek in die jaren. Daarom zal ik deze uitzending met grote belangstelling gaan bekijken (als deze tenminste op Uitzendinggemist komt te staan). Ik ben benieuwd of de aanduiding "moord uit rascistisch motief" inderdaad overeind blijft.
Ik ben benieuwd.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  maandag 5 mei 2008 @ 14:00:59 #9
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_58490670
Moord een ongeluk? Moord is met voorbedachte rade, dat kan geen ongeluk zijn. De documentaire wil aantonen dat het geen racistische moord was, maar een 'gewone' vechtpartij met fatale afloop. Op de FP staat dat de dader ook is veroordeeld voor 'zware mishandeling met de dood tot gevolg'. Dat zou schandalig zijn, wanneer iemand tijdens een ruzie een mes ophaalt en iemand ermee doodsteekt: dat is gewoon moord in mijn ogen.

Het is ook niet zo vreemd dat het als racistische moord werd gezien:
quote:
Overigens heeft Bodemijer zelf ook bijgedragen aan de mythe rond de dood van Dijnmeijer. Na zijn vrijlating zei hij later dat hij vond dat alle allochtonen het land uit moesten. Verder sympathiseerde hij met de Centrum Democraten en heeft hij naar verluidt '100 % white' op zijn arm getatoeëerd. In zijn nek staat in ieder geval 'Made in Holland' en op zijn achterhoofd 'skinhead'. En op zijn knokkels heeft hij Nico en hate laten tatoeëren.
En dan komt die documaker nog met een opmerkelijke conclusie:
quote:
Verder zat Bodemijer later nog een keer een jaar vast voor het neersteken van een kraker. Vlaanderen denkt echter dat Bodemijer is gaan voldoen aan het beeld dat van hem was ontstaan. ''Het werd bekend als de eerste racistische moord in Nederland na de oorlog. Ik wil hem niet verontschuldigen, maar ik denk dat hij hierdoor is geradicaliseerd.''
...
quote:
Op maandag 5 mei 2008 13:31 schreef remlof het volgende:

[..]

Wie wil er bloed op de achterbank van de degelijkheid?
Werkelijkheid.
Géén kloon van tvlxd!
pi_58490777
quote:
Op maandag 5 mei 2008 13:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar gaat het helemaal niet om.
Misschien eerst de openingspost even lezen?
Wat veranderd dat dat een moord een moord is?
Hoe je OP ook is, een moord blijft een moord en is nooit goed te praten.
  maandag 5 mei 2008 @ 14:17:18 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58490941
quote:
Op maandag 5 mei 2008 14:00 schreef Montov het volgende:
Moord een ongeluk? Moord is met voorbedachte rade, dat kan geen ongeluk zijn. De documentaire wil aantonen dat het geen racistische moord was, maar een 'gewone' vechtpartij met fatale afloop. Op de FP staat dat de dader ook is veroordeeld voor 'zware mishandeling met de dood tot gevolg'. Dat zou schandalig zijn, wanneer iemand tijdens een ruzie een mes ophaalt en iemand ermee doodsteekt: dat is gewoon moord in mijn ogen.

Het is ook niet zo vreemd dat het als racistische moord werd gezien:
[..]

En dan komt die documaker nog met een opmerkelijke conclusie:
[..]

...
[..]

Werkelijkheid.
Wat betreft die quotes:
Ik moet eigenlijk wachten totdat ik die uitzending heb gezien.....
maar ik kan me eigenlijk goed voorstellen dat iemand die op jonge leeftijd wegens een rascistische moord in de gevangenis komt na een tijdje van die tattoos laat zetten en zo'n karikature skinhead wordt.
Voor zover ik weet zijn die tattoos e.d. van na de moord.

Je zit daar natuurlijk in een uiterst bedreigende situatie want alle gekleurde inmates willen je natuurlijk in elkaar slaan (of erger). De enige mensen die je eventueel bescherming zullen geven zijn blanke rascisten. Als dat de enige groep is die jou accepteert dan ligt het voor de hand dat je in die cultuur meegaat, white power tattoos laat zetten, etc.

Nogmaals, ik weet dus niet of het zo gegaan is maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Mijn reisverslagen
  maandag 5 mei 2008 @ 14:28:10 #12
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_58491095
quote:
Op maandag 5 mei 2008 14:17 schreef SeLang het volgende:

maar ik kan me eigenlijk goed voorstellen dat iemand die op jonge leeftijd wegens een rascistische moord in de gevangenis komt na een tijdje van die tattoos laat zetten en zo'n karikature skinhead wordt.
Voor zover ik weet zijn die tattoos e.d. van na de moord.
Nee, jij kan het je voorstellen in dit geval. Zodra het politiek gezien jou niet goed uitkomt is het een vorm van bagatelliseren.
Géén kloon van tvlxd!
pi_58491185
De lijst is lang, godallemachtig met kerwin duinmeijer sinds 1983.
  maandag 5 mei 2008 @ 15:06:07 #14
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_58491618
Ik ben bang dat die documentairemaker zo blij was dat die jongen met hem wilde praten dat hij hem nu volledig kritiekloos heeft benaderd.

Ik moet natuurlijk wel eerst de uitzending zien, maar als ik de quotes lees in het stukje op de frontpage, word ik daar niet vrolijk van.

Bodemeijer was op 21 augustus 1983 met een vriend aan het stappen. In een snackbar kreeg zijn vriend ruzie met de eigenaar. Kerwin en zijn vrienden stonden ook in die zaak. ''Nico zegt dat hij naar buiten gegaan is om het te sussen'', zegt de programmamaker daarover in De Volkskrant. ''Later haalde Nico een mes en ontstond de fatale vechtpartij.''

''Je denkt al snel: de vermoorde onschuld tegenover de duistere skinhead. Maar zo zwart wit lag het niet. Kerwin deed aan boksen. Hij was breder dan op het fotootje dat na zijn dood werd verspreid. Op die foto was hij een jaar jonger''.

Twee citaten van de documentairemaker waardoor ik toch het idee heb dat hij niet geheel objectief meer is. Nico was zo'n goede jongen dat hij de ruzie wilde sussen. Dat hij later doelbewust een mes ging halen wordt verder niet uitgelegd. En nog zieliger vind ik dat verhaal dat wij toch echt moeten geloven dat die Kerwin ook een gevaarlijke jongen was en dat hij een stuk breder was dan wij allemaal denken.

Ik zou natuurlijk de documentaire zelf moeten zien om een goede mening te vormen, maar eigenlijk weet ik ook niet of ik die documentaire wel wil zien. Ik vind het toch ook stuitend dat die jongen een platform krijgt om zich te uiten, terwijl de tegenpartij zich niet meer kan verdedigen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 5 mei 2008 @ 15:21:26 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58491878
quote:
Op maandag 5 mei 2008 15:06 schreef livelink het volgende:
Ik zou natuurlijk de documentaire zelf moeten zien om een goede mening te vormen, maar eigenlijk weet ik ook niet of ik die documentaire wel wil zien. Ik vind het toch ook stuitend dat die jongen een platform krijgt om zich te uiten, terwijl de tegenpartij zich niet meer kan verdedigen.
Nou ik vind dat wel meevallen.
Het OM heeft de belangen van het slachtoffer behartigd en de dader is terecht veroordeeld.
Er is ook geen discussie is over de schuldvraag, maar meer of de bredere maatschappelijke betekenis die er door de media en politiek aan deze moord/doodslag is toegekend wel juist is.

Er zijn in het verleden bijvoorbeeld ook gevallen van 'zinloos geweld' geweest die veel media aandacht kregen en uiteindelijk om een ordinaire caféruzie bleken te gaan. Dat maakt de dader niet minder schuldig, maar de maatschappelijke betekenis verandert wel.
Mijn reisverslagen
  maandag 5 mei 2008 @ 15:36:24 #16
37150 livelink
pi_58492130
Maar dan nog, één van de beide partijen krijgt de kans om zoveel jaren later zijn per definitie gekleurde waarheid naar voren te brengen en de andere partij krijgt die kans nooit meer.
Ik vind dat onnodig en ik wil dat ook liever niet zien. Die documentairemaker kan niet bij die jongen in zijn hoofd kijken om na te gaan wat hij indertijd heeft gedacht toen hij Kerwin neerstak. Dat kan niemand.
Die maatschappelijke betekenis is er aan gegeven en dat heeft zijn uitwerking gehad, ook daar verandert deze documentaire helemaal niks meer aan. Dus ik zie het nut niet om deze jongen nu dit platform te geven.
  maandag 5 mei 2008 @ 15:55:24 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58492458
quote:
Op maandag 5 mei 2008 15:36 schreef livelink het volgende:
Maar dan nog, één van de beide partijen krijgt de kans om zoveel jaren later zijn per definitie gekleurde waarheid naar voren te brengen en de andere partij krijgt die kans nooit meer.
Ik vind dat onnodig en ik wil dat ook liever niet zien. Die documentairemaker kan niet bij die jongen in zijn hoofd kijken om na te gaan wat hij indertijd heeft gedacht toen hij Kerwin neerstak. Dat kan niemand.
Die maatschappelijke betekenis is er aan gegeven en dat heeft zijn uitwerking gehad, ook daar verandert deze documentaire helemaal niks meer aan. Dus ik zie het nut niet om deze jongen nu dit platform te geven.
Ik hoop dat de docu iets verder gaat dan alleen de mening van de dader. We zullen zien.

De maatschappelijke uitwerking heeft te maken met de daad zelf, maar ook met de tijdgeest en hoe dingen in de media en politiek zijn gepresenteerd. 25 jaar na dato mag je daar best eens een nieuw licht over laten schijnen. We hebben wel vaker gezien in de geschiedenis dat dingen niet altijd gebalanceerd worden voorgesteld. En dat was hier zeker het geval. Ik herinner me die tijd nog goed . Als je ergens een vraagteken bij plaatste dan was dat meteen 'baggataliseren' of erger. Wat dat betreft is de samenleving tegenwoordig een stuk minder gepolariseerd.

Anyway, laat die jongen ook maar eens een keer zijn zegje doen. We hebben altijd alleen maar één kant van het verhaal gehoord. En we weten allemaal ook dat we zijn visie met een schep zout moeten nemen.

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 05-05-2008 16:03:04 ]
Mijn reisverslagen
  maandag 5 mei 2008 @ 17:05:56 #18
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_58493804
Dit verhaal ging al een hele tijd. Het zou ook best waar kunnen zijn. Een skinhead die een neger aan het mes reigt hoeft dat niet per sé te doen uit racistische overwegingen, er kunnen uiteraard ook andere redenen zijn waarom die 2 een conflict hadden.

Maar ik snap voor de buitenwereld dat een conclusie snel getrokken is. Dat Nico B iets geroepen heeft als 'kutneger' ofzo, maakt dat ook nog eens geloofwaardiger. En het was inderdaad de tijd dat een ieder die iets lelijks zei over welke minderheid dan ook, meteen als fascist met pek en veren de stad uit werd gedragen.

Ik ben benieuwd naar wat die vriend van Nico B verklaard heeft destijds (of wat ie er nu over te zeggen heeft). Of die snackbar eigenaar ofzo. Ook de link tussen de ruzie van die vriend versus de snackbareigenaar en tussen Nico B die Kerwin steekt snap ik niet.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 5 mei 2008 @ 17:25:27 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58494103
quote:
Op maandag 5 mei 2008 17:05 schreef EdvandeBerg het volgende:
Dat Nico B iets geroepen heeft als 'kutneger' ofzo, maakt dat ook nog eens geloofwaardiger.
Voor zover ik weet staat dat nieteens vast.
Iemand heeft een keer gezegd dat hij dat had geroepen en dat is een eigen leven gaan leiden en deel gaan uitmaken van de mythe. Niet dat het de daad daarmee minder ernstig maakt, maar het doet wel weer iets af aan de stelling dat dit een moord was met 'rascistisch' motief.

Overigens is dat 'rascistische' motief in de rechtzaak ook nooit bewezen. Maar de mythe is dus dat dit de eerste rascistische moord was in NL na WO-II
Mijn reisverslagen
  maandag 5 mei 2008 @ 17:33:05 #20
37150 livelink
pi_58494232
Die vriend van Nico B. is inmiddels overleden. Dat staat in dit artikel in de Volkskrant van vandaag.
pi_58494886
quote:
Op maandag 5 mei 2008 17:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Voor zover ik weet staat dat nieteens vast.
Iemand heeft een keer gezegd dat hij dat had geroepen en dat is een eigen leven gaan leiden en deel gaan uitmaken van de mythe. Niet dat het de daad daarmee minder ernstig maakt, maar het doet wel weer iets af aan de stelling dat dit een moord was met 'rascistisch' motief.

Overigens is dat 'rascistische' motief in de rechtzaak ook nooit bewezen. Maar de mythe is dus dat dit de eerste rascistische moord was in NL na WO-II
Nico Bodemeijer heeft in ieder geval tegenover de politie wel racistische uitspraken gedaan, maar de rechter nam deze niet serieus omdat hij door een moeilijke jeugd enzo niet volledig toerekeningsvatbaar was. Hij leed aan een erntige ontwikkelingsstoornis, waardoor hij onvoldoende controle over zichzelf had. De rechtbank stelde in de uitspraak dat het niet aannemelijk is geworden dat racisme het wezenlijke motief was voor de daad. Of het wel of niet een rol heeft gespeeld, wordt niet gemeld. (bron)

Het lijkt me overigens een interessante docu, maar het is natuurlijk wel maar één kant van het verhaal dat wordt verteld, namelijk dat van de dader. Die na zijn vrijlating in 1988 nog diverse keren is veroordeeld wegens geweld en sindsdien volgens mij meer vast heeft gezeten dan vrij rond gelopen.
  maandag 5 mei 2008 @ 18:28:00 #22
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_58495244
quote:
Op maandag 5 mei 2008 14:06 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Wat veranderd dat dat een moord een moord is?
Hoe je OP ook is, een moord blijft een moord en is nooit goed te praten.
Is een moord een moord? Wat vertel je me nou? Is en blijft het een moord? Of toch een moord?

En is het niet goed te praten? Of is het wel goed te praten, ook al is een moord een moord een moord? Hoe je OP ook is? Een OP is en blijft een OP. Of praat je het dan juist weer wel goed? Of toch niet? Of een moord? Moord? Een moord een moord?

Of heb je ook wat te melden?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_58501179
ik geloof er niks van een skinhead die een allochtoon per ongeluk neersteekt maar goed maar ff kijken 7 mei

oh ja en dat na 25 jaar zou het te maken kunnen hebben met vervroegde vrijlating??? ik zeg lekker laten zitten.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  maandag 5 mei 2008 @ 22:43:17 #24
104871 remlof
Europees federalist
pi_58501474
quote:
Op maandag 5 mei 2008 14:00 schreef Montov het volgende:
Werkelijkheid.
Verrek, je hebt gelijk. Ik heb altijd gedacht dat ie "degelijkheid" zong
pi_58501525
Kan niet anders zeggen dat ik ook benieuwd ben.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')