quote:woensdag 07 mei 2008
21:55 Nederland 3
Documentair portret van Nico B., die na 25 jaar stilzwijgen voor het eerst op televisie zijn verhaal doet. Nico Bodemeijer was de zestienjarige jongen, die in 1983 de Antilliaanse Kerwin Duijnmeijer neerstak. De moord had een grote maatschappelijke impact. Duijnmeijer werd het icoon van racistisch geweld in Nederland; Nico B., de stekende skinhead, het vleesgeworden kwaad. Nico Bodemeijer groeide op rond het Waterlooplein als zoon van een joodse vader, die tijdens de oorlog zijn familie verloor. In het voormalige weeshuis voor joodse meisjes runt zijn moeder nu cafe Waterloo. Was Nico B. de neonazi waarvoor hij een leven lang werd aangezien? Zijn onthutsende verhaal. Een programma van Kees Vlaanderen.
Daar gaat het helemaal niet om.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:21 schreef Bommenlegger het volgende:
Een moord is een moord, en dat is nooit goed te praten.
ik had een keer een ontzettende glip in mijn hand, bloede als een rund (was behoorlijk aangeschoten) en ik kwam in een achteraf straatje agenten tegen met een wagen die een peukje aan het doen waren.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:22 schreef ondeugend het volgende:
Ik herinner me een taxichauffer die Kevin niet mee wilde nemen in zijn taxi omdat hij zo bloedde en zijn taxi dan besmeurd zou worden.
Verder een wel interessante docu lijkt me.
Wie wil er bloed op de achterbank van de degelijkheid?quote:Op maandag 5 mei 2008 13:22 schreef ondeugend het volgende:
Ik herinner me een taxichauffer die Kevin niet mee wilde nemen in zijn taxi omdat hij zo bloedde en zijn taxi dan besmeurd zou worden.
Ik ga ook even kijken.quote:Verder een wel interessante docu lijkt me.
Stond op de FP hoe dat liep toen; taxi-chauffeurs moeten een ambulance bellen. Ook niet zo gek natuurlijk.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:22 schreef ondeugend het volgende:
Verder een wel interessante docu lijkt me.
Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:19 schreef SeLang het volgende:
Natuurlijk heb ik die uitzending nog niet gezien en Nico B zal waarschijnlijk ook een gekleurde visie hebben op de zaak, maar datzelfde geldt ook voor de media en de politiek in die jaren. Daarom zal ik deze uitzending met grote belangstelling gaan bekijken (als deze tenminste op Uitzendinggemist komt te staan). Ik ben benieuwd of de aanduiding "moord uit rascistisch motief" inderdaad overeind blijft.
En dan komt die documaker nog met een opmerkelijke conclusie:quote:Overigens heeft Bodemijer zelf ook bijgedragen aan de mythe rond de dood van Dijnmeijer. Na zijn vrijlating zei hij later dat hij vond dat alle allochtonen het land uit moesten. Verder sympathiseerde hij met de Centrum Democraten en heeft hij naar verluidt '100 % white' op zijn arm getatoeëerd. In zijn nek staat in ieder geval 'Made in Holland' en op zijn achterhoofd 'skinhead'. En op zijn knokkels heeft hij Nico en hate laten tatoeëren.
...quote:Verder zat Bodemijer later nog een keer een jaar vast voor het neersteken van een kraker. Vlaanderen denkt echter dat Bodemijer is gaan voldoen aan het beeld dat van hem was ontstaan. ''Het werd bekend als de eerste racistische moord in Nederland na de oorlog. Ik wil hem niet verontschuldigen, maar ik denk dat hij hierdoor is geradicaliseerd.''
Werkelijkheid.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Wie wil er bloed op de achterbank van de degelijkheid?
Wat veranderd dat dat een moord een moord is?quote:Op maandag 5 mei 2008 13:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om.
Misschien eerst de openingspost even lezen?
Wat betreft die quotes:quote:Op maandag 5 mei 2008 14:00 schreef Montov het volgende:
Moord een ongeluk? Moord is met voorbedachte rade, dat kan geen ongeluk zijn. De documentaire wil aantonen dat het geen racistische moord was, maar een 'gewone' vechtpartij met fatale afloop. Op de FP staat dat de dader ook is veroordeeld voor 'zware mishandeling met de dood tot gevolg'. Dat zou schandalig zijn, wanneer iemand tijdens een ruzie een mes ophaalt en iemand ermee doodsteekt: dat is gewoon moord in mijn ogen.
Het is ook niet zo vreemd dat het als racistische moord werd gezien:
[..]
En dan komt die documaker nog met een opmerkelijke conclusie:
[..]
...
[..]
Werkelijkheid.
Nee, jij kan het je voorstellen in dit geval. Zodra het politiek gezien jou niet goed uitkomt is het een vorm van bagatelliseren.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:17 schreef SeLang het volgende:
maar ik kan me eigenlijk goed voorstellen dat iemand die op jonge leeftijd wegens een rascistische moord in de gevangenis komt na een tijdje van die tattoos laat zetten en zo'n karikature skinhead wordt.
Voor zover ik weet zijn die tattoos e.d. van na de moord.
Nou ik vind dat wel meevallen.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:06 schreef livelink het volgende:
Ik zou natuurlijk de documentaire zelf moeten zien om een goede mening te vormen, maar eigenlijk weet ik ook niet of ik die documentaire wel wil zien. Ik vind het toch ook stuitend dat die jongen een platform krijgt om zich te uiten, terwijl de tegenpartij zich niet meer kan verdedigen.
Ik hoop dat de docu iets verder gaat dan alleen de mening van de dader. We zullen zien.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:36 schreef livelink het volgende:
Maar dan nog, één van de beide partijen krijgt de kans om zoveel jaren later zijn per definitie gekleurde waarheid naar voren te brengen en de andere partij krijgt die kans nooit meer.
Ik vind dat onnodig en ik wil dat ook liever niet zien. Die documentairemaker kan niet bij die jongen in zijn hoofd kijken om na te gaan wat hij indertijd heeft gedacht toen hij Kerwin neerstak. Dat kan niemand.
Die maatschappelijke betekenis is er aan gegeven en dat heeft zijn uitwerking gehad, ook daar verandert deze documentaire helemaal niks meer aan. Dus ik zie het nut niet om deze jongen nu dit platform te geven.
Voor zover ik weet staat dat nieteens vast.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:05 schreef EdvandeBerg het volgende:
Dat Nico B iets geroepen heeft als 'kutneger' ofzo, maakt dat ook nog eens geloofwaardiger.
Nico Bodemeijer heeft in ieder geval tegenover de politie wel racistische uitspraken gedaan, maar de rechter nam deze niet serieus omdat hij door een moeilijke jeugd enzo niet volledig toerekeningsvatbaar was. Hij leed aan een erntige ontwikkelingsstoornis, waardoor hij onvoldoende controle over zichzelf had. De rechtbank stelde in de uitspraak dat het niet aannemelijk is geworden dat racisme het wezenlijke motief was voor de daad. Of het wel of niet een rol heeft gespeeld, wordt niet gemeld. (bron)quote:Op maandag 5 mei 2008 17:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Voor zover ik weet staat dat nieteens vast.
Iemand heeft een keer gezegd dat hij dat had geroepen en dat is een eigen leven gaan leiden en deel gaan uitmaken van de mythe. Niet dat het de daad daarmee minder ernstig maakt, maar het doet wel weer iets af aan de stelling dat dit een moord was met 'rascistisch' motief.
Overigens is dat 'rascistische' motief in de rechtzaak ook nooit bewezen. Maar de mythe is dus dat dit de eerste rascistische moord was in NL na WO-II
Is een moord een moord? Wat vertel je me nou? Is en blijft het een moord? Of toch een moord?quote:Op maandag 5 mei 2008 14:06 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Wat veranderd dat dat een moord een moord is?
Hoe je OP ook is, een moord blijft een moord en is nooit goed te praten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |